Joutilaisuus aliarvostettua

Mielestäni moderneihin kulttuureihin on aina kuulunut aatelinen joutilaisuus. Se on kaikkien ideoiden ja vapaan ajattelemisen keskeinen olemus - joutilaisuus.

Minusta on aivan kohtuullista että joutilaisuutta tuetaan työttömyyskorvauksin etc. se tarjoaa kaikille mahdollisuuden olla jouten jos siltä tuntuu.

Jos jostakusta tämä on väärin niin tuo joka kokee että joutilaat ovat häntä paremmassa asemassa... Ala itse joutilaaksi. Jos kerran rakastat suurempia tulojasi ja olet valmis huoraamaan elämääsi sen takia niin ole tyytyväinen valintaasi - mutta miksi sen tulisi olla kaikkien valinta?

Jos järjestelmä ei ole mielestäsi oikein niin tee lakko. Lopeta työntekeminen ja ala joutilaaksi - siten et itse joudu tekemään töitä kenenkään puolesta. Tällöin yhteiskunta - kun joutilaita on liikaa - joutuu korjaamaan kurssiaan.

Joutilaisuus on mahdollisuus joka säätelee itse itseään. Asiat ovat juuri nyt niinkuin niiden pitäisikin olla. Se on työväestön asia neuvotella itselleen enemmän vapaa-aikaa jos niikseen on, eikä suinkaan työttömien tehtävä tulla korjaamaan sitä että joku on horinut itselleen liikaa tekemistä euro-symbolit silmissä loistaen.

Jos et ole tyytyväinen elämääsi - valitse toisenlainen oleminen. "En voi" on epäpätevä selitys ja nysväröintiä. Aina voi, voivathan muutkin elää niinkuin elävät - ja jos et pysty siihen mitä se vaatii vaikka toiset siihen yltävät.... niin vittuako kitiset kohtaloasi?

Yhtä vähän työttömästä on hyötyä kokonaisuudelle kuin mainostoimiston graafikosta loppuviimeksi. Graafikko väsää jotain tuhruja joilla ei ole mitään merkitystä loppupelissä - ilmankin pärjättäisiin ihan hyvin. Mikä siis on graafikon hyöty asiaan kuulumattomalle? Ei mikään. Sama kuin työttömän. Kyse vain on yhteiskunnallisesta arvostuskesta - ei siitä että tehty "työ" olisi jotenkin oleellisen hyödyllistä. Jos haluatte jotain töitä tehtäväkäsi niin maksakaa siitä palkkaa - kunnon palkkaa - ja johan tulee tehdyksi. Vanhukset viihdytetyksi ja tienvarren siistityksi.

Sitä ennen - näpit irti mun joutilaisuudesta. (Ok, en ole joutilas. Olen puuseppä ja usein pirun väsynyt. Mut tykkään duunistani. Ja tykkäsin olla työtön koska oli aikaa itselle. Hotsittais taas. Vähä.)

39

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • POINTTI!,

oli.

Niin? :O

• Ja puolen vuoden kuluessa suhtaudut elämääsi hiukan pehmeämmin. Trust me. Tää paska toimii.

• SITTEN!,
        Kukkomies kirjoitti:

Ja puolen vuoden kuluessa suhtaudut elämääsi hiukan pehmeämmin. Trust me. Tää paska toimii.

ilmeisesti halusit olla toimettomana ja kirjottaa tänne juttujas. Kuule, se olisi kyl huonoin vaihtoehdoistasi.

Niin :)

• Kukkomies kirjoitti:

Ja puolen vuoden kuluessa suhtaudut elämääsi hiukan pehmeämmin. Trust me. Tää paska toimii.

Periaatteessa olen kanssasi yhtä mieltä, joutilaisuus on aliarvostettua. Vaikka ennen vanhaan sitä olisi ollut pieni joukko aatelisia muilta kerätyillä rahoilla, voi heitä ennemminkin verrata nykyisiin lottovoittajiin kuin työttömiin.

Sitä paitsi demokratiassa punnitaan sitä, kuinka suuren joukon ja mihin hintaan annetaan olla jouten. Sinusta se voidaan tehdä yhteisillä veroeuroilla, minusta he voisivat mielummin käydä lähimmäistensä rahapussilla. Se selventäisi ymmärrystä siitä, mistä raha tulee. Jos puoliso, ystävät tai sukulaiset elättävät, minusta joutilaisuus on jälleen hyvinkin kannatettavaa. Mutta ventovieraiden rahoilla se on mielestäni moraalinen ongelma.

• Ratikkakuski kirjoitti:

Periaatteessa olen kanssasi yhtä mieltä, joutilaisuus on aliarvostettua. Vaikka ennen vanhaan sitä olisi ollut pieni joukko aatelisia muilta kerätyillä rahoilla, voi heitä ennemminkin verrata nykyisiin lottovoittajiin kuin työttömiin.

Sitä paitsi demokratiassa punnitaan sitä, kuinka suuren joukon ja mihin hintaan annetaan olla jouten. Sinusta se voidaan tehdä yhteisillä veroeuroilla, minusta he voisivat mielummin käydä lähimmäistensä rahapussilla. Se selventäisi ymmärrystä siitä, mistä raha tulee. Jos puoliso, ystävät tai sukulaiset elättävät, minusta joutilaisuus on jälleen hyvinkin kannatettavaa. Mutta ventovieraiden rahoilla se on mielestäni moraalinen ongelma.

"Se selventäisi ymmärrystä siitä, mistä raha tulee."

Eiköhän kaikki tiedä tän ja jos sua itkettää se että joudut maksaan muiden olemista niin ala itse olemaan toisten rahoilla. Se on lainmukaista, demokraattista, kivaa ja kaikin puolin okei sanoi ratikkakuski mitä tahansa.

Jos sun periaate on jotenkin "parempi" tai "ylempi" niin se on sun ongelmas ja sä vissiin sitten olet se joka lasketaan tässä tapauksessa itsevalituksi martyrismiksi.

"Mutta ventovieraiden rahoilla se on mielestäni moraalinen ongelma."

Ei ole. Se on demokratiaa ja YHTEISkuntamme periaate. Siinä ei ole mitään väärää tai moraalitonta. Saathan sä olla toisinajattelija mutta nää vähemmistölesboidunsyöjähipit nyt onkin mitä on ;-)

Sä sekoitat nyt omaa taipumustasi haluta kaikki yhteisödynamiikkaan. Väittäisin. Mikset ota mun kaltaista asennetta? Maailma on sellainen kuin on ja se on ihan ok. Jos loisiminen kannattaa OIKEASTI enemmän kuin kantajana oleminen niin tasa-arvoista on se että sä pystyt itse hyppäämään mukaan loiseksi. Ja sehän ON mahdollista.

En näe ongelmaa, mut huomaan että sä oot senverta köyhä että tarttisit vissiin pari euroa lisää.

• zisel
        Kukkomies kirjoitti:

Eiköhän kaikki tiedä tän ja jos sua itkettää se että joudut maksaan muiden olemista niin ala itse olemaan toisten rahoilla. Se on lainmukaista, demokraattista, kivaa ja kaikin puolin okei sanoi ratikkakuski mitä tahansa.

Jos sun periaate on jotenkin "parempi" tai "ylempi" niin se on sun ongelmas ja sä vissiin sitten olet se joka lasketaan tässä tapauksessa itsevalituksi martyrismiksi.

Ei ole. Se on demokratiaa ja YHTEISkuntamme periaate. Siinä ei ole mitään väärää tai moraalitonta. Saathan sä olla toisinajattelija mutta nää vähemmistölesboidunsyöjähipit nyt onkin mitä on ;-)

Sä sekoitat nyt omaa taipumustasi haluta kaikki yhteisödynamiikkaan. Väittäisin. Mikset ota mun kaltaista asennetta? Maailma on sellainen kuin on ja se on ihan ok. Jos loisiminen kannattaa OIKEASTI enemmän kuin kantajana oleminen niin tasa-arvoista on se että sä pystyt itse hyppäämään mukaan loiseksi. Ja sehän ON mahdollista.

En näe ongelmaa, mut huomaan että sä oot senverta köyhä että tarttisit vissiin pari euroa lisää.

sen verran tähän että oon samaa itekkin ihmetellyt että mitä ne jotkut työssäkäyvät poraa työttömistä.... mikäs heitä estää irtisanoutua ja ruveta elää ruhtinaiks työttömyyskorvauksilla (niinhän ne vissiin kuvittelee että työttömät kylpee rahassa). Ei tarvis olla enää KATEELLINEN työttömille.

• zisel kirjoitti:

sen verran tähän että oon samaa itekkin ihmetellyt että mitä ne jotkut työssäkäyvät poraa työttömistä.... mikäs heitä estää irtisanoutua ja ruveta elää ruhtinaiks työttömyyskorvauksilla (niinhän ne vissiin kuvittelee että työttömät kylpee rahassa). Ei tarvis olla enää KATEELLINEN työttömille.

Olen ollut havaitsevinani veroista kitisevistä. Itketään kun tuloverot on nelkytärprossaa. Voi nyyh.

Alkaisivat puusepäksi. On todella alhainen veroprossa. Mä voin mennä niihin töihin jossa maksetaan neljääkytä. Ihanmillointahansa. Sit olis kaikki onnellisia.... ;-)

• Kukkomies kirjoitti:

Aina muutama ylimääräinen euro kelpaa. ;-)

Noin muuten tuossa on kyllä järkeä, että jos laiskottelu nykyisillä tukien tasolla houkuttaa, niin mikään ei estä. Minua ei selvästikään houkuttele, koska en moista ratkaisua ole tehnyt.

Tosin toisella puolella on ihmiset, joita ei tukien taso myöskään miellytä, mutta silti laiskottelevat. Ja heidän valituksensa on mielestäni surkuhupaisaa. Se minua oikeastaan ärsyttää paljon enemmän kuin tyytyväiset elämäntapatyöttömät.

Ps Niin sinäkin pidät omaa mielipidettäsi parempana, joten minulla lienee oikeus ajatella omastani samoin?

• zisel
        Ratikkakuski kirjoitti:

Noin muuten tuossa on kyllä järkeä, että jos laiskottelu nykyisillä tukien tasolla houkuttaa, niin mikään ei estä. Minua ei selvästikään houkuttele, koska en moista ratkaisua ole tehnyt.

Tosin toisella puolella on ihmiset, joita ei tukien taso myöskään miellytä, mutta silti laiskottelevat. Ja heidän valituksensa on mielestäni surkuhupaisaa. Se minua oikeastaan ärsyttää paljon enemmän kuin tyytyväiset elämäntapatyöttömät.

Ps Niin sinäkin pidät omaa mielipidettäsi parempana, joten minulla lienee oikeus ajatella omastani samoin?

ite käynyt töissä/koulussa niin mulla on ollut ainakin niin paljon hommia etten ole kerenny pohtii "naapurin asioita" että käykö se töissä ja jos ei niin miks se on työtön jne...

• zisel kirjoitti:

ite käynyt töissä/koulussa niin mulla on ollut ainakin niin paljon hommia etten ole kerenny pohtii "naapurin asioita" että käykö se töissä ja jos ei niin miks se on työtön jne...

Suurin osa työssäkäyvistä viettää siellä vain 8 tuntia päivässä. Kun nukutaan toiset 8, niin vielä jää aikaa vaikka mihin. Riippuu tietysti, mihin itse kukin sen haluaa käyttää.

Sitä paitsi asioista keskusteleminen ja ajatusten vaihtaminen on vähän eri asia kuin naapurin puuhien kyttääminen. Vaikka naapurissa asuisi pimeissä töissä käyvä päivärahan nostaja, en minä sitä lähtisi käräyttämään. En minä oikeassa elämässä yksityisten ihmisten asioihin sekaannu.

• zisel
        Ratikkakuski kirjoitti:

Suurin osa työssäkäyvistä viettää siellä vain 8 tuntia päivässä. Kun nukutaan toiset 8, niin vielä jää aikaa vaikka mihin. Riippuu tietysti, mihin itse kukin sen haluaa käyttää.

Sitä paitsi asioista keskusteleminen ja ajatusten vaihtaminen on vähän eri asia kuin naapurin puuhien kyttääminen. Vaikka naapurissa asuisi pimeissä töissä käyvä päivärahan nostaja, en minä sitä lähtisi käräyttämään. En minä oikeassa elämässä yksityisten ihmisten asioihin sekaannu.

"Sitä paitsi asioista keskusteleminen ja ajatusten vaihtaminen on vähän eri asia kuin naapurin puuhien kyttääminen"

Tottahan toi on, myönnetään. Kyllähän sitä itekkin tulee täällä funtsittua ja keskusteltua asioista jotka nyt ei ihan 24/7 stressaa mieltä vaan sattuu tulee vaan mieleen :)

"Noin muuten tuossa on kyllä järkeä, että jos laiskottelu nykyisillä tukien tasolla houkuttaa, niin mikään ei estä. Minua ei selvästikään houkuttele, koska en moista ratkaisua ole tehnyt."

Tos muuten päädyt väärin päätelmään. Oikea muoto:

"En ole päätynyt moiseen ratkaisuun koska se ei minua houkuttele" on oikea muoto. Ja se myös selittää miksi tilanne on oikein - palkkatyön tekeminen kannattaa ja joutilaisuus on toissijainen vaihtoehto.

Tällöin sinulla ja minulla on valinnanvapaus mutta me myös valitsemme sen mikä tuottaa meille enemmän sitä mitä haluamme. Toimintamme ei kuitenkaan estä muita ihmisiä toteuttamasta valinnanvapauttaan ja suunta on se (ainakin minun näkökulmastani) että palkkatyö kannattaa.

Miksi sulle ei kelpaa se että olet sellaisessa asemassa missä haluatkin olla - ja vaihtoehtopatterissasi on vieläpä varaa valita toisinkin jos siltä alkaa tuntua?

Huomaatko jo pikkusieluisuutesi? Maailmasi on täynnä mahdollisuuksia itsetoteutukseen, olet valinnut asemasi yhteiskunnassa täsmälleen omien arvojesi mukaisesti ja saat siitä haluamasi edut - ja samalla toteutat tasa-arvoista maailmaa jossa samat valinnat koskevat kaikkia muitakin yhteisömme jäseniä.

Kuitenkin olet tyytymätön. Se on aika typerää ja kiittämätöntä ottaen huomioon että olet saanut kaiken mitä haluat - eikä vaihtoehtojasi elämänkaavan ja -sisällön suhteen ole edes rajoitettu juuri mitenkään. Mikset nauti vapaudesta koska sinulla sellainen on? Missä ongelma?

• Kukkomies kirjoitti:

"Noin muuten tuossa on kyllä järkeä, että jos laiskottelu nykyisillä tukien tasolla houkuttaa, niin mikään ei estä. Minua ei selvästikään houkuttele, koska en moista ratkaisua ole tehnyt."

Tos muuten päädyt väärin päätelmään. Oikea muoto:

"En ole päätynyt moiseen ratkaisuun koska se ei minua houkuttele" on oikea muoto. Ja se myös selittää miksi tilanne on oikein - palkkatyön tekeminen kannattaa ja joutilaisuus on toissijainen vaihtoehto.

Tällöin sinulla ja minulla on valinnanvapaus mutta me myös valitsemme sen mikä tuottaa meille enemmän sitä mitä haluamme. Toimintamme ei kuitenkaan estä muita ihmisiä toteuttamasta valinnanvapauttaan ja suunta on se (ainakin minun näkökulmastani) että palkkatyö kannattaa.

Miksi sulle ei kelpaa se että olet sellaisessa asemassa missä haluatkin olla - ja vaihtoehtopatterissasi on vieläpä varaa valita toisinkin jos siltä alkaa tuntua?

Huomaatko jo pikkusieluisuutesi? Maailmasi on täynnä mahdollisuuksia itsetoteutukseen, olet valinnut asemasi yhteiskunnassa täsmälleen omien arvojesi mukaisesti ja saat siitä haluamasi edut - ja samalla toteutat tasa-arvoista maailmaa jossa samat valinnat koskevat kaikkia muitakin yhteisömme jäseniä.

Kuitenkin olet tyytymätön. Se on aika typerää ja kiittämätöntä ottaen huomioon että olet saanut kaiken mitä haluat - eikä vaihtoehtojasi elämänkaavan ja -sisällön suhteen ole edes rajoitettu juuri mitenkään. Mikset nauti vapaudesta koska sinulla sellainen on? Missä ongelma?

En minä itselleni tässä ole lisää kerjäämässä. Kyse on arvovalinnoista. Minä käyttäisin terveiden ja työhaluttomien elättämiseen käytetyt rahat mielummin vanhojen, sairaiden ja oikeasti työkyvyttömien elämänlaadun kohentamiseen.

Sinusta tämä selvästikin on aivan helvetin hölmö idea.

En minä itselleni tässä ole lisää kerjäämässä. Kyse on arvovalinnoista. Minä käyttäisin terveiden ja työhaluttomien elättämiseen käytetyt rahat mielummin vanhojen, sairaiden ja oikeasti työkyvyttömien elämänlaadun kohentamiseen.

Sinusta tämä selvästikin on aivan helvetin hölmö idea.

Ota siihen vaadittavia varoja niiltä joilla on enemmän, eli meiltä - työtätekeviltä. Ei minun selkäni ole ainakaan vielä katkeamispisteessä ja varmasti tienaan vähemmän kuin sä.

Enpäs annakkaan eurojani sulle vaan pistänkin ne vanhuksille. Ja jos mä teen edellä niin sä? ....

• Kukkomies kirjoitti:

Ota siihen vaadittavia varoja niiltä joilla on enemmän, eli meiltä - työtätekeviltä. Ei minun selkäni ole ainakaan vielä katkeamispisteessä ja varmasti tienaan vähemmän kuin sä.

Enpäs annakkaan eurojani sulle vaan pistänkin ne vanhuksille. Ja jos mä teen edellä niin sä? ....

Nimenomaan maksa siitä että niitä vanhuksia hoidetaan.

Niin, miksemme maksa? Taatusti on rahalla ottajia työttömissäkin. Niille avustaville tekijöille vaan kunnon korvaukset niin niitä on pilvin pimein äkkiä.

Mun tilipussista liikenee. Liikeneekö sun?

• Kukkomies kirjoitti:

Nimenomaan maksa siitä että niitä vanhuksia hoidetaan.

Niin, miksemme maksa? Taatusti on rahalla ottajia työttömissäkin. Niille avustaville tekijöille vaan kunnon korvaukset niin niitä on pilvin pimein äkkiä.

Mun tilipussista liikenee. Liikeneekö sun?

Kyllä minä voisin maksaa hymyssä suin enemmän veroja, jos ne kohdentuisivat mielestäni järkevämmin kuin nykyisin. Nykyisellä kohdennuksella tämä saa riittää. Kiitos vaan tarjouksesta. ;-)

Kyllä minä voisin maksaa hymyssä suin enemmän veroja, jos ne kohdentuisivat mielestäni järkevämmin kuin nykyisin. Nykyisellä kohdennuksella tämä saa riittää. Kiitos vaan tarjouksesta. ;-)

Eli siis vika ei ole työttömissä vaan verotuksessa ja sen jakautumisessa. Lisäämällä veroja voimme pitää työttömyysturvan nykyisellä tasolla ja siten mahdollistaa joutilaisuuden joka on hyve - ja myös vähentää työttömyyttä avaamalla uusia KOHTUULLISESTI palkattuja paikkoja terveydenhuollossa ja vanhustyössä.

Ketään ei tarvi pakottaa, tarvii vain suunnata rahavirta oikeaan paikkaan.

Jos näin ei tapahdu niin vika ei ole työttömässä koska työtön ei niitä rahavirtoja ohjaile. Kai olet ottanut veronkorotustarpeen puheeksi omassa poliittisessa referenssiryhmässäsi - ja jos ryhmä on ollut eri mieltä niin hakenut sellaisen ryhmän joka on kanssasi samaa mieltä ja jäävännyt kannatuksesi typeryksiltä?

• Michiko_

ei ole meikäläistä varten. Olen maininnut täällä paheekseni laiskuuden, mutta nykyisin kaikki eivät sitä paheena pidä. Joutilaat kädet eivät ole enää paholaisen työkalu.

http://www.pjoy.fi/lehdet/9705pj.htm

• sdawge

Filosofian synnyn antiikin Kreikassa. Nykyään joutilaisuus ei juuri suuria ajattelijoita tuota, vaikka luulisi, että niitä tulisi kuin liukuhihnalta.

• Se ei ollut itsestäänselvää ja nykyisin se on. Se on tietyllä tapaa ongelma.

Voi olla että systeemiä vois rukata hiukan idearikkaampaan suuntaan. Toisin sanoen, sä saat vaikka työttömäksi jäädessäsi 2 tonnia kuulakärkikyniä, ilmaiset sähköt, lieden ja kuukaudessa pari säkkiä perunoita. Siitä sitten vaan miettiin että miten tästä otetaan kaikki irti.

Vähän sellaista satunnaisuutta kehiin. Se vois tehdä terää sille päätyölle.

• Michiko_

tarvittiin orjat tekemään käytännön työt ja naiset synnyttämään lapsia, filosofia ja demokratia kuuluivat vapaasyntyisille miehille.

• sdawge
        Michiko_ kirjoitti:

tarvittiin orjat tekemään käytännön työt ja naiset synnyttämään lapsia, filosofia ja demokratia kuuluivat vapaasyntyisille miehille.

Kodinkoneet tekevät ison osan töistä ja ehkäisymenetelmillä voi estää lapsien synnyn, jos selksiä on pakko edes harrastaa.

• sdawge
        Kukkomies kirjoitti:

Se ei ollut itsestäänselvää ja nykyisin se on. Se on tietyllä tapaa ongelma.

Voi olla että systeemiä vois rukata hiukan idearikkaampaan suuntaan. Toisin sanoen, sä saat vaikka työttömäksi jäädessäsi 2 tonnia kuulakärkikyniä, ilmaiset sähköt, lieden ja kuukaudessa pari säkkiä perunoita. Siitä sitten vaan miettiin että miten tästä otetaan kaikki irti.

Vähän sellaista satunnaisuutta kehiin. Se vois tehdä terää sille päätyölle.

Tai sitten pitäis saada tuo ilmasto lämmitettyä, jotta vois torilla päivät pitkät väitellä ihmisten kanssa torilla. Hmmm.... ehkä sitä vois tehdä netissä?

• zisel

jos työttömät nimettäis kuninkaallisiks ja kaikille heille vähintään 50 000 euroa/kk tilille. Työssäkäyvät vois laittaa työleireille sähköistettyjen piikkilanka-aitojen sisään luomaan lantaa. Jep, kukaan samaa mieltä?

• ajatusta! Mä olen ollut ajoittain lyhyehköjä aikoja työttömänä ja täytyy myöntää, että se on ollut myös todella kokoavaa aikaa. Se on myös auttanut ymmärtämään itseäni.

Joutilaisuus on mm. luovuuden lähde. Ihminen ei pysty tekemään luovaa työtä suorittamalla, aivot ja ruumis tarvitsee lepoa voidakseen luoda uutta. Lepo on tavallaan näennäistä, siitähän ne aivot vain virkistyvät toimimaan:)

• jos se olis arvostettua. Luojan kiitos ei oo, vaan on synti ja häpiä olla jouten.

• zisel

ollut Espanja jossa on sellanen systeemi että jos et ite tienaa rahojas niin nälkään kuolet? Muistaakseni siellä just oli tällanen systeemi että jouten ei saa rahaa mistään.

• kokoomus ajaa sitä asiaa läpi, et vastikkeetonta rahaa ei saa tietyn aikarajan jälkeen enää ollenkaan, jos ei suostu ottamaan työtä vastaan.

Se on ihan oikein, koska tänäpäivänä kortistossa on niin paljon sellasta porukkaa joka kuuluis olla jonkun muun laitoksen luukulla.

• zisel
        relaxed_eyes kirjoitti:

kokoomus ajaa sitä asiaa läpi, et vastikkeetonta rahaa ei saa tietyn aikarajan jälkeen enää ollenkaan, jos ei suostu ottamaan työtä vastaan.

Se on ihan oikein, koska tänäpäivänä kortistossa on niin paljon sellasta porukkaa joka kuuluis olla jonkun muun laitoksen luukulla.

masentuneempi ihminen, sitä epätodennäkösempää on että hän osais/jaksais ruveta ajaa omia oikeuksiaan. Tollaset ihmiset just kuolis kämppiinsä jos kokoomuksen kyseinen asetus menis läpi.

• zisel kirjoitti:

masentuneempi ihminen, sitä epätodennäkösempää on että hän osais/jaksais ruveta ajaa omia oikeuksiaan. Tollaset ihmiset just kuolis kämppiinsä jos kokoomuksen kyseinen asetus menis läpi.

ei työvoimatoimistonvirkailijan kuulu hoitaa sosiaalivirkailijan hommia. Ihmiset ohjattais vain oikeille luukuille joten ne sais myös apua ongelmiinsa.

• Kokoomus ajaaa
        relaxed_eyes kirjoitti:

kokoomus ajaa sitä asiaa läpi, et vastikkeetonta rahaa ei saa tietyn aikarajan jälkeen enää ollenkaan, jos ei suostu ottamaan työtä vastaan.

vastikkeettoman työttömyysturvan lakkauttamista, mutta toimeentulotuki edelleen jää olemaan.

• ihan totta,
        relaxed_eyes kirjoitti:

ei työvoimatoimistonvirkailijan kuulu hoitaa sosiaalivirkailijan hommia. Ihmiset ohjattais vain oikeille luukuille joten ne sais myös apua ongelmiinsa.

osut oikeaan!

• zisel
        relaxed_eyes kirjoitti:

sattuu olee niin että vakavasti masentunut ei välttämättä edes tiedosta ongelmaansa. Hän ei vaan kertakaikkiaan pääse kämpästään pihalle eikä osaa mennä kellekkään sanoo että hän on sairas ja apua vailla. Tollanen ihminen just kuolis kotiinsa jos yhtäkkiä lakkais raha "juoksemasta".

• Kokoomus ajaaa kirjoitti:

vastikkeettoman työttömyysturvan lakkauttamista, mutta toimeentulotuki edelleen jää olemaan.

mut en osannu. Hyväku selvensit.

• Kokoomuksen
        relaxed_eyes kirjoitti:

mut en osannu. Hyväku selvensit.

linjaus on ensimmäinen selväjärkinen sosiaalietuuksien saralla.

• zisel kirjoitti:

sattuu olee niin että vakavasti masentunut ei välttämättä edes tiedosta ongelmaansa. Hän ei vaan kertakaikkiaan pääse kämpästään pihalle eikä osaa mennä kellekkään sanoo että hän on sairas ja apua vailla. Tollanen ihminen just kuolis kotiinsa jos yhtäkkiä lakkais raha "juoksemasta".

kyl tarvittaessa vaikka paikanpäälle kotiin.

• zisel
        relaxed_eyes kirjoitti:

kyl tarvittaessa vaikka paikanpäälle kotiin.

jos joku ihminen jäis rahatta ja siitä ei vähään aikaan kuuluis mitään niin olis hyvä sitten olla joku "tarkistus käynti" ja kattoo että onko siellä kaikki hyvin.

• sininen_sitruuna

Miten musta tuntuu, että oon alkanu nysväämään? :p
      Ja vielä kitisemäänkin. Jaiks.

Tosin, mä en osaa olla jouten. En vaan kykene sellaiseen. Ja vaikka se joutenolo oiskin ihan kivaa joskus, niin ei se pitemmän päälle toimi.. omalla kohdallani.

• titta*

Hemmetin hyvä kirjoitus.Minä se vaan lähdin 20 vuoden jälkeen hyväpalkkaisesta työstä kun tuli tarpeeksi syvä tunne että elämässä on tärkeämpiäkin asioita minulle kuin olla sen kans naimisissa. Tosin mietin ratkaisuani pari vuotta eikä kaduta yhtään.Kummasti oppii vähemmälläkin toimeen tulemaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      146
      6354
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      196
      4002
    3. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      485
      2807
    4. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      31
      2761
    5. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2375
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2089
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      147
      1512
    8. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      58
      1334
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1304
    10. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      89
      1074
    Aihe