ternimaitoa

uunijuusto

Olen lapsena syönyt ternimaidosta valmistettua uunijuustoa ja hyvää oli.
Nyt aikuisena olen yrittänyt etsinyt asuinseutuni, Raision, läheltä ternimaitoa kaupoista ja kysellyt laajemminkin, mutta ei ole ternimaidon tuottajaa löytynyt.
Osaako joku neuvoa, mistä sitä voi ostaa?
Ollut kuulemma jossain marketeissakin pakastettuna, mutta en ole löytänyt.

11

4316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jossain on
    • -mari

      Oletko tehnyt maitojauheesta uunijuustoa?

      Herkku-uunijuusto
      (6 annosta)
      4 dl vettä
      4 dl maitojauhetta
      2 dl kevytkermaa
      2 munaa
      ½ tl suolaa
      Tarjoiluun
      vadelmahilloa

      Lisää maitojauhe veteen, lisää kerma. Vatkaa joukkoon munat ja suola. Sekoita tasaiseksi. Kaada voideltuun 1,5 litran vetoiseen uunivuokaan. Paista 175 asteessa, kunnes uunijuusto on hyytynyt ja pinta on kauniin ruskea (n. 40 min). Tarjoa haaleana vadelmahillon kera.

    • amyh*

      En tunne Raisiota kaupunkina, mutta mikäli siellä on kauppahalli, niin kysäisepä sieltä. Kuopiossa olen kauppahallissa joskus ternimaitoa nähnyt. Myös isoimmissa marketeissa saattaa olla pakastettuna (kannattaa kääntyä myyjän puoleen kaupassa, voi olla että on vain ajoittain saatavilla tms, joten hyllystä voi olla itse vaikea huomata muutamaa mitättömän pientä purnukkaa).

      Jos tuttavapiirissä sattuu olemaan maitotiloja, niin sieltähän sitä myös saa. Vieraat tilat eivät varmaan ole kovin innokkaita maitoa antamaan/myymään vieraalle ihmiselle, koska sen pitäisi olla eläinlääkärin tarkastamaa, jotta saisi lain mukaan antaa muuhun kuin tilan omaan käyttöön.

      • =)

        Ternimaitoa saa nykysäädösten mukaan myydä joko suoraan tilalta kuluttajalle tai tilan omasta myyntipisteestä( esim.suoramyyntihallit).


    • Maskussa ainakin

      myy Seija Kairinen-niminen maanviljelijä ternimaitoa. Itse olen joskus häneltä hakenut uunijuustoa varten ternimaitoa. On muuten maailman parasta jälkkäriä mansikkahillon kera :)

      Myös Raisio Centerin pakastealtaassa olen joskus nähnyt ternimaitoa, aika arvokasta tosin...

      • Hakaniemen metrotunneli

        saa pakastettua ternimaitoa.
        http://www.helsinginuutiset.fi/Uutiset/Jutut/Ternimaito-tarttuu-metromatkustajan-mukaan
        " Hinta on kovin suolainen. Ternimaitoa ei taatusti ole pastöroitu tai iskukuumennettu. Pullon kyljessä ei suositella nauttimaan ternimaitoa raakana, vaan tekemään siitä uunijuustoa. Tiedoksi ; ternimaito säily pitkään tuoreena, vaan bakteerit lisääntyvät siinä kulovalkean tavoin ".
        http://www.finn-col.fi/index.php?Colostrum
        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/291/Uunijuusto
        ja tiesitkö :
        http://www3.hamk.fi/bud/tekstit/alakohtaiset/maatalous/1_5.php


    • huippa

      Finn-Col Ternimaito on laadultaan maailman paras ja puhtain tuote käy katsomassa www.finn-col sivusto
      sieltä pitäisi löytyä.

    • =)

      Turun kauppahallin Eedamista kannattaa kysellä www.eedami.fi

      • tiiän kyllä

        ternimaito on ihan jees, mutta valmistajat vähän sekoilee, kun ne suosittelee yhden lypsyn maitoa eihän siinä ole mitään arvokkaimpia aineita mukana ne tulee vasta 3-4 lypsyn aikana. pyytäkää aina 4-5 lypsyn maitoa niin potkua piisaa koko immuunijärjestelmälle.


      • Lehmänlypsäjä
        tiiän kyllä kirjoitti:

        ternimaito on ihan jees, mutta valmistajat vähän sekoilee, kun ne suosittelee yhden lypsyn maitoa eihän siinä ole mitään arvokkaimpia aineita mukana ne tulee vasta 3-4 lypsyn aikana. pyytäkää aina 4-5 lypsyn maitoa niin potkua piisaa koko immuunijärjestelmälle.

        No oikeasti kyllä se ensimmäinen maito mitä saadaan lehmästä sen poittua sisältää kaikkein eniten niitä arvokkaimpia juttuja mitä ternimaidosta voip saada. Onhan se tosi terveellistä seuraavatkin maidot, mutta kaikkein eniten potkua saa siitä ihka ekasta. Siksi sitä ensimaitoa pitää saada vasullekkin muutama litra mahdollisimman pian syntymän jälkeen. Ja jos ei emosta saa niin minä pidän pakasteessa joltakin toiselta lehmältä otettua ensimaito joka sisältää eniten vasta-aineita. ja ne olen testannut ominaispainomittarilla, eli kolostrometrillä.


    • organic

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe