voisin kirjoittaa monin kasvoin rakkaudesta 
kivuista ja pienemmäksi kasvamisesta
suolaisista
kasvoni kyynelten kastamista hetkistäkin 
tai uuden elämän synnyttämisestä
mutta on ehkä liian paljon aiheita 
tai liian monia raskaita kokemuksia 
etten löydä valosta valoa 
auringosta kultaa
enkä näe ruohonvihreästä vihreää
vaikka minua on kolhittu 
raapaistu usein terävin kynsin
olen jaksanut uskoa
heiveröisesti 
mutta uskoa kuitenkin hyvyyteen 
kämmeneeni jää painallus kosketuksesta
lämmin häive 
olisi niin helppoa unohtua, unohtua …
silloin kun koskee
21
1319
Vastaukset
- Ilolias RohmanttiHyvyyteen nähden minulla ei enää ole arvostelunhalua, ei vastustuskykyä, ei pidättyväisyyttä; annan sille anteeksi mitä vain, siksi että se on parempi kuin kaikki muu. 
 Minä janoan yksinkertaista hyvyyttä, siksi että pilkka, epäilys, pahansuopuus, kateus, katkeruus, tuhoava ilkeys anastavat yhä suuremman tilan ja synnyttävät kaikkien sodan melkein kaikkia vastaan ja erämaisen hedelmättömyyden.
 Kuten aurinkokaan ei odota rukouksia ja manauksia noustakseen, vaan kaikkien tervehtimänä syttyy loistamaan, niin kenenkään ei tulisi odottaa suosionilmauksia ja hyvänhuutoja, eikä ylistyspuheita hyvää tehdäkseen, vaan olkaamme hyväntekijöitä omasta tahdostamme, niin meitä rakastetaan kuten aurinkoa.
 Koskettava on tunteesi ja silti meidän ei tarvitse olla kuin ihmisiä toisillemme ;)- mikkis-100pyörii ympyrää, en valoa missään nää...pääni sisällä kiehuva koski, joku kosketti kyynelposkin...sulle ystävä toivotan kiitoksin kainoin ..kun taas kerran sain lukea runosi verran ..ihanaa, kipeää ...Kiitos Linda! 
- lindalinda1oli vakaa aikomus eilen tulla vastaamaan teidän 
 kommentteihinne, mutta yhteys katkesi ja vika
 keskuksella saatiin korjattua vasta tänä aamuna.
 Kummallista on se, että niin usein unohdamme olla
 ihmisenä ihmiselle - satutamme tahallisesti tai
 tahattomasti. Ja juuri tuohon asiaan tämä runoni
 perustui, kaikkeen siihen mitä viime viikolla
 täälläkin koin ja tunsin.
 Mahdottoman pienillä asioilla voimme tuottaa sitä
 hyvää mieltä kanssasisarille tai -veljillemme.
 Minä en tiedä, mitä enää loppujen lopuksi edes
 janoan tältä elämältä, liian paljon kaiketi jo
 tullut niitä kolhuja. Olen oppinut monta asiaa
 kantapään kautta, niin kai se on tarkoitettukin.
 Ei kai ole tarkoituskaan saada ilmaiseksi tässä
 elämässä mitään.
 Osaan antaa vielä anteeksikin, mutta unohtaa en
 kaikkea kokemaani voi.
 Kiitos Iltsu aina yhtä pohtivasta palautteestasi.
 Toivotaan parempaa huomista meille kaikille.
- lindalinda1mikkis-100 kirjoitti:pyörii ympyrää, en valoa missään nää...pääni sisällä kiehuva koski, joku kosketti kyynelposkin...sulle ystävä toivotan kiitoksin kainoin ..kun taas kerran sain lukea runosi verran ..ihanaa, kipeää ...Kiitos Linda! aamuja tulee ja menee, kipuja niiden myötä. Tä- 
 nään on parempi päivä, toivotaan että se jatkuu-
 kin siten.
 Lämmin kiitos rinnallakulkemisesta.
- Ilolias Rohmanttilindalinda1 kirjoitti:oli vakaa aikomus eilen tulla vastaamaan teidän 
 kommentteihinne, mutta yhteys katkesi ja vika
 keskuksella saatiin korjattua vasta tänä aamuna.
 Kummallista on se, että niin usein unohdamme olla
 ihmisenä ihmiselle - satutamme tahallisesti tai
 tahattomasti. Ja juuri tuohon asiaan tämä runoni
 perustui, kaikkeen siihen mitä viime viikolla
 täälläkin koin ja tunsin.
 Mahdottoman pienillä asioilla voimme tuottaa sitä
 hyvää mieltä kanssasisarille tai -veljillemme.
 Minä en tiedä, mitä enää loppujen lopuksi edes
 janoan tältä elämältä, liian paljon kaiketi jo
 tullut niitä kolhuja. Olen oppinut monta asiaa
 kantapään kautta, niin kai se on tarkoitettukin.
 Ei kai ole tarkoituskaan saada ilmaiseksi tässä
 elämässä mitään.
 Osaan antaa vielä anteeksikin, mutta unohtaa en
 kaikkea kokemaani voi.
 Kiitos Iltsu aina yhtä pohtivasta palautteestasi.
 Toivotaan parempaa huomista meille kaikille.lienee kuitenkin asian tai asioiden prosessointi ja käsittely mielessään. Kaikkea ei voi koskaan unohtaa, mutta jos on "sinut" asian ja ympäristönsä kanssa niin asiat eivät "patoudu" ja kärpäsestä ei muodostu härkästä. 
 Täytyy kuitenkin aina muistaa, että emmehän me viimekädessä voi vaikuttaa kuin omaan tekemiseemme, kuten vanha sanonta menee. Tässä tosin tyyneyttä, rohkeutta ja viisautta sanat voivat vapaasti vaihtaa paikkaa ja silti tulee hyvä lopputulos.
 tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa
 rohkeutta muuttaa, mitä voin ja
 viisautta erottaa nämä toisistaan
 Anna sinä runokukkasi pyyteettömästi kukkia ja kukoistaa niin me saamme sitä hyvää nauttia ja kuka toiselle hyvää pystyy tuottamaan, ei hänen elämänsä ole mennyt hukkaan.
 Hymyjä päivääsi ;)
- lindalinda1Ilolias Rohmantti kirjoitti:lienee kuitenkin asian tai asioiden prosessointi ja käsittely mielessään. Kaikkea ei voi koskaan unohtaa, mutta jos on "sinut" asian ja ympäristönsä kanssa niin asiat eivät "patoudu" ja kärpäsestä ei muodostu härkästä. 
 Täytyy kuitenkin aina muistaa, että emmehän me viimekädessä voi vaikuttaa kuin omaan tekemiseemme, kuten vanha sanonta menee. Tässä tosin tyyneyttä, rohkeutta ja viisautta sanat voivat vapaasti vaihtaa paikkaa ja silti tulee hyvä lopputulos.
 tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa
 rohkeutta muuttaa, mitä voin ja
 viisautta erottaa nämä toisistaan
 Anna sinä runokukkasi pyyteettömästi kukkia ja kukoistaa niin me saamme sitä hyvää nauttia ja kuka toiselle hyvää pystyy tuottamaan, ei hänen elämänsä ole mennyt hukkaan.
 Hymyjä päivääsi ;)kaikessa mitä kirjoitit. 
 On asioita, joiden käsittely on aikanaan ollut
 raskasta ja silloin tuntui siltä, etten voi mil-
 loinkaan antaa anteeksi ( tässä ei ole kyse sii-
 tä, mistä itse runo sai alkunsa )
 Pystyin kuitenkin, ja olen anteeksi antanut heil-
 lekin jotka tarjosivat ensin ystävän kättä ja
 selän kääntäessään löivät puukolla selkään.
 Olen asian kanssa jo sinut, niin kuin sanot.
 Tehtyjä ei voi muuttaa tekemättömiksi, enkä tiedä
 olisiko sille edes tarvettakaan. Kaipa ne kuului-
 vat elämääni jollain käsittämättömällä tavalla,
 vaikka en kaikkea edes ymmärrä vieläkään. En saa-
 nut milloinkaan tyhjentäviä vastauksia niitä ky-
 syessäni, joten minulle jäi pelkkä arvailu. Ai-
 kansa se kiusasi, mutta olen jättänyt kaiken jo
 eilisiin.
 Runokukkani kukkii hyvin satunnaisesti nykyään,
 kun aiemmin kirjoitin lähes päivittäin. Ja joten-
 kin olen melkeinpä paremmin viihtynyt tällä puo-
 lella kuin rakkausrunojen. Tämä on huomattavasti
 hiljaisempi saitti, mutta oma viehätyksesä tässä
 kuitenkin on. Hyvyydestä en tiedä, elämä antaa
 ne aiheet laidasta laitaan.
 Mutta jokainen palaute lämmittää ja tulee olo,
 etten sittenkään kirjoittanut turhaan.
 Kiitos Ilolias, Sinussakin elää pieni suuri ih-
 minen. Olkoon hymy läsnä itselläsikin.
 
- e.veRunosi on koskettava ja kaunis, sanoisinko riipaiseva. Pidin ! - lindalinda1elämä antaa aiheet, tällaiseenkin. 
 Kiitos !
 Ja ihanaa lukea Sinuakin pitkästä aikaa.
 
- *merluza*Sumeidenkin lasien läpi pilkottaa 
 vähän valoa, ainakin jos uskomme niin.
 Kevään valoisuutta ei voi mikään estää,
 silloin luonto herää horroksestaan, ja
 mitä pitemmälle kevät etenee, sen
 lämpöisemmin aurinko hehkuu, toivottavasti
 myös kaikkien ihmisten sydämissä -
 se Onnea Ois`! :))
 Runosi, vahvoja ajatuksia täynnä;
 sielun läpi pusertuneita - koskettavia.
 Lukuhetkestä kiittäen,
 merluza- lindalinda1voittoon, siis yhteyksiin jälleen tänään. Kirjoi- 
 tin tuossa juuri Iltsulle, että oli tarkoitus jo
 eilen tulla teille vastaamaan, mutta laajakaista-
 yhteys pätkähti poikki. Soitin vikakeskukseen, ja
 vika saatiin vasta tänä aamuna korjattua. Kummal-
 lista, kuinka orpo olo kun ei pääse nettiin.
 Mutta nyt on kaikki taas siltä osin kondiksessa.
 Kevättä ja valoa kohti mennään, onneksi. Ehkäpä
 se mielikin pikkuhiljaa todella herää luonnon
 myötä elämään.
 Koskettavaa luettavaa om palautteesikin Mer,
 Sinua kiitän.
 
- Koskettava runo siitä miten kokemuksemme vaikuttavat siihen, miten elämän näemme. 
 Pidin kypällä! :)- lindalinda1suurensuuri kiitos huomiosta, olen otettu sanois- 
 tasi joilla on juuri nyt suurempi arvo kuin osaat
 arvatakaan.
 Kiitos !
 
- Ilolias RohmanttiTässä ketjussa on ollut taas melko levotonta sanailua, poistot ovat seuranneet toisiaan. 
 Ajattelinpa vielä laittaa lusikkani soppaan, tuleepa mieleeni sitaatti tuntemattomasta sotilaasta sotatantereella, kun sotilaat peloissaan makasivat suossa liikkumattomina; eheeeiiij pojaat, ei sitä sotaa näin käydä................sama pätee tänne.
 "Missä syntien anteeksiantamus on, siinä on elämä ja autuus".
 Koko kristinuskon ydin on syntien anteeksisaamisessa. Ja kuitenkin tämän ajan ihminen ei ilman muuta ymmärrä tekstimme sisältämää ihanaa ilouutista.
 Ketju menee niin, että ensin ymmärtää ja tunnustaa tehneensä syntiä, katuu tekemisiään syvästi ja sen jälkeen pyytää sydämmestään anteeksi.
 Synninpäästö tunne-elämän kysymyksissä tai elämän ristiriitoihin merkitsee helposti ihmisen jättämistä heitteille. Ihmistä ei auteta armon ja anteeksiantamuksen ilmapiiriin, jossa hän voisi käsitellä kipeitä asioitaan, vaan hyväksytään synniksi kaikki sellainenkin, mikä ei ole syntiä.
 Synti- synnintunnustus-anteeksiantamus -ketju ei voi olla oikea ratkaisu kaikissa vaikeissa kysymyksissä. Parempi on monikerroksisten kysymysten kohdalla auttaa ihminen puhumaan asioistaan.Elämässä saattaa haavoittua pahoinkin ja arpiakin jää, mutta ne ei saa vaikuttaa niin pahoin, että koko loppuelämä on pilalla.
 Raamattu puhuu meille, että jos joku ei rakasta lähimmäistään, silloin hän ei voi rakastaa Jumalaakaan. "Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt." (1. Joh. 4:20).
 Ihminen ei tarvitse syntien anteeksiantamusta ainoastaan ja vain uskonratkaisunteon yhteydessä, vaan anteeksiantamus on yhtä välttämätöntä hengelliselle elämälle kuin ruoka hänen ruumiilleen. Siksi Jeesus opetti opetuslapsiaan rukoilemaan: "Anna meille meidän velkamme (syntimme) anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme" (Matt. 6:12).
 Omakohtainen kokemus syntien anteeksiannosta vaikuttaa myös ihmissuhteisiin. Sellainen joka on itse saanut Jumalalta anteeksi, on luonnollisesti itse velvollinen antamaan anteeksi muille ihmisille rajattomasti. "Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi."" (Luuk. 17:4). "Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut." (Ef. 4:32).
 Kohta joku sanoo, että taas tähän on sotkettu uskonto, jeesus, jumalat ja kaikki, mutta uskovaisia, vähemmän uskovaisia tai vaikka ateisteja niin tuo lopun sanoma on järkeenkäypää ja helpottaa elämäämme, kun tallustamme täällä alati häilyvässä maailmassa.
 Miettikääpä sitä ;)- En malta olla vastaamatta... koska puolenpäivään aikaan kirjoitin sisällöltään hyvin samanlaista tekstiä sähköpostissa: 
 - - -
 Anteeksiantamattomuus ei tuota harmia niinkään hänelle,
 jolle ei anneta anteeksi, vaan ensisijassa kohdistuu
 aina itseen. Äärimmillään seurauksena on lukkiutunut
 elämän asenne, oman minän vankila, jossa kaikkeen
 suhtautuu kyynisesti, epäillen. Olen pitänyt näistä
 asioista puheita eri paikoissa ja korostanut, että
 anteeksiantamattomuus yhtä ihmistä kohtaan vaikuttaa
 kaikkiin ihmissuhteisiin, kaikkia ihmisiä kohtaan, koska se
 vaikuttaa omaan asennoitumiseen, mielentilaan,
 mentaliteettiin; meidän sisällä ei ole olemassa erillisiä
 lokeroita eri ihmisille, niin että yhteen henkilöön kohdistuvat
 negatiiviset ajatukset ja rakkaudettomuus jäisi
 sen lokeron sisälle, vaan kyllä ne sieltä heijastuu elämiseen
 kokonaisvaltaisesti. Itse en tiedä kuinka pystyisin edes
 elämään, jos en kykenisi antamaan anteeksi.
 Mutta asia on myös niin että anteeksiantamista ei voi
 pusertaa ja sitä ei voi keneltäkään vaatia. Täytyy sitten
 vain toivoa, että kukaan ei anteeksiantamattomuudessaan
 saisi sellaisia haavoja, että ne jättävät jälkensä koko
 elämiseen pitkälle eteenpäin.
 Ja toistan vielä, että anteeksiantamattomuus ei koskaan
 tarkoita tapahtuneiden vääryyksien lakaisemista maton
 alle.
 Yhtenä äärimmäisenä esimerkkinä voisin kertoa ystävästäni
 joka uskoon tultuaan koki että hänen pitää tunnustaa
 selvittämättömät rikoksensa. Hän tiesi kyllä että on saanut
 syntinsä Jumalalta anteeksi, mutta anteeksiantamus juuri olikin
 se voima että hän sitten kykeni menemään poliisin puheille ja
 selvittämään asiat myös ihmisten kanssa, niin kuin oikein on.
 Ystäväni sai kahdeksan vuoden linnatuomion. Tutustuin häneen
 siinä vaiheessa kun hän oli jo vapautunut vankilasta ja meistä
 tuli läheiset ystävät. Monta kertaa tämä itseäni vanhempi mies
 muisteli sitä hetkeä, kun joutui menemään vankilaan, että
 se oli ihmeellinen kokemus, kun ensimmäistä kertaa
 elämässään oli vapaa, siis sisäisesti vapaa. Hän katseli
 kalterien läpi ulos ja murehti niiden ihmisten vuoksi, jotka
 kyllä ulkonaisesti ovat vapaita, mutta sisimmässään vankeja.
 Ainoastaan todelliset vääryydet tarvitsevat todellista
 anteeksiantamusta. Jos joku astuu varpailleni ruuhkabussissa,
 ei hän tarvitse anteeksiantamustani, koska hän teki sen
 vahingossa. Mutta jos joku käyttäytyy minua kohtaan todella
 ilkeästi, todella törkeästi, hän tarvitsee anteeksiantamustani.
 Vaikka ei edes pyytäisi sitä. Ensisijaisesti kyse ei ole minun
 suhteesta häneen, vaan minun suhteesta
 anteeksiantamukseen.
 - - -
 Minulle henkilökohtaisesti suhde anteeksiantamukseen tarkoittaa aina suhdetta Jeesukseen. Mikä voisikaan olla parempi lähde anteeksiantamukselle kuin Hän joka kantoi syntini ruumiissaan ristinpuulle ja kuoli ihmiskunnan, jokaisen ihmisen rikosten tähden? Jos koen että olen saanut syntini anteeksi, eikö jokainen ihminen, minun kaltaiseni, kuulu saman anteeksiannon piiriin? Jos Jeesus ei kuollut lähimmäiseni syntien tähden - sitten Hän ei kuollut myöskään minun syntieni tähden. Jos Hän kuoli minun syntieni tähden - silloin Hän kuoli myös lähimmäiseni syntien tähden. Hänessä löytämäni anteeksiantamus sulkee piiriinsä kaiken inhimillisen elämän.
 Jos ja kun minua kohtaan tehdään väärin en siis tee mitään erinomaista antaessani anteeksi, otan vain todesta etuoikeuden mikä minulle on annettu, ammentaa Hänen parantavaa hyvyyttään. En edes yritä pusertaa anteeksiantamusta itsestäni, käännyn vain Hänen puoleensa joka on anteeksiantamus ja otan vastaan Hänen rakkautensa itseäni kohtaan niin, että se minussa muuttuu henkilökohtaisesti koettavaksi armollisuudeksi lähimmäistä kohtaan, koko maailmaa kohtaan. Sellaista armollisuutta ei omasta sydämestäni koskaan löytyisi.
 Aina se ei ole helppoa.
 Ei lähimmäiseni raadollisuus tee siitä vaikeaa, mutta oma raadollisuuteni: viheliäinen taipumukseni viimeiseen saakka pitää kiinni omista oikeuksistani.
 Olen ymmärtänyt ja koen että jokaisessa ihmissuhteessa kyse on ensisijaisesti suhteesta Jeesukseen, koska kristityn elämässä Hän on läsnäoleva kaikessa elämisessä ja olemisessa, tarjoten itsensä voimaksi ja avuksi juuri niihin tilanteisiin missä kulloinkin olen sisäisten tuntojeni, kysymysteni ja ajatusteni kanssa.
 En ole erityisen uskonnollinen ihminen. Minulle kyse on ennen kaikkea elämästä. Merkitystä ei ole myöskään sillä mikä tuntuu hyvältä tai mikä tuntuisi toimivan, vaan mikä on totta. Sitä kautta olen löytänyt Jeesuksen - tai pitäisikö sanoa, että Hän sai löytää minut - ja itselleni oli valtava yllätys havaita, että Hän on jotain aivan muuta kuin ne mielikuvat mitä sana "Jeesus" minussa ennen synnytti. Jos olisin voinut valita olisin valinnut minkä tahansa muun vaihtoehdon tai niiden sekoituksen - mieliajatukseni oli että totuus ei löydy mistään uskonnosta tai sitten on kaikkien niiden takana samana jumalallisena kipinä ja alkuideana - mutta en sitä ahdasmielistä, typerää, todellisuuspakoista ajatusta että on vain yksi totuus ja Hän on syntien sovittaja Jeesus Kristus.
 Enemmän olin kiinnostunut buddhalaisuudesta ja hinduismiin pohjautuvasta ajattelusta, teosofiasta ja kristosofiasta.
 Hassua, että mikä tuolloin tuntui ylevältä näyttäytyy nyt alhaisena korvikkeena ja jäljitelmänä, ja mikä tuntui todellisuuspakoiselta typeryydeltä merkitsee nyt elämää, mahdollisimman avointa todellisuuden kohtaamista. Uskonto voi olla jotain mihin ihminen pakenee itseään ja raadollisuuttaan, mutta persoonallinen suhde todelliseen ja toimivaan Vapahtajaan pakottaa ihmisen kohtaamaan itsensä ja tosielämän realiteetit. Tämä on kokemukseni.
 *
 Tullessani palstan sheriffiksi (nimimerkillä aapiscuckoo) ilmoitin että tulen sallimaan kaikenlaiset runot laidasta laitaan, sääntöjen puitteissa, mutta runoilijoihin ja runoihin kohdistuville kommenteille olen tiukempi. Kaikki pilkalliset ja kirjoittajaa vähättelevät palautteet tulen poistamaan.
 Asiallisen kritiikin ja kiusanteon ero on joskus veteen piirretty viiva ja kärkevätkin kommentit voivat kuulua asiaan mutta olen pyrkinyt pitämään linjasta kiinni.
 Tällä kertaa ongelmallista oli että jos poistan Lindalle tulleen palautteen mikä ei sinänsä ollut edes loukkaava eikä ilkeilevä, muuten vain henkilökohtaisuuksiin menevä, eikö minun sitten pitäisi tasapuolisuuden vuoksi poistaa myös Lindan omat viittaukset selkään puukottamiseen ym.?
 Annoin Lindan kommenttien olla koska ne on hänen omia kommentteja runoonsa tulleeseen palautteeseen.
 Poistetun viestin lähettäjälle laitoin tiedon että hän voi laittaa viestinsä edellisellä sivulla olevaan ketjuun minkä olen poikkeuksellisesti antanut olla ja missä kirjoittajat ja lukijat saavat tuulettaa jupakkaan liittyviä tuntojaan ja kertoa näkemyksensä, mutta siitäkin ketjusta tulen poistamaan ilmiselvät ilkeydet sekä kommentit jotka on tulleet ketjussa jo sanotuiksi.
 Jos siis joku kokee että hänellä vielä on jotain olennaista sanottavaa tähän jupakkaan, sen voi tehdä
 http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=113&conference=642&posting=22000000040857909
 Harvoin on olemassa vain yksi syyllinen ja kaikki muut täysin syyttömiä. Joskus on toki niinkin. Yleensä kyse on meidän ihmisten taipumuksesta havaita muiden virheet, mutta jättää huomiotta omat ylireagoinnit ja yksipuoliset tulkinnat.
 Minä en tiedä mikä tässä jupakassa totta on mutta kaikille osapuolille toivon hyvää.
 Jupakka on edennyt kohtuuttomiin mittoihin ja voisi olla hyvä osapuolten kohdata kasvokkain ja puida se mitä puitavaa on edes jonkinlaiseen ratkaisuun päätyen. Toivon että jokainen kirjoittaja voisi nyt keskittyä lähinnä runoiluun.
 Kommenteissa ja keskusteluissa sheriffi pyytää välttämään (jos suinkin mahdollista) viittauksia selkään puukottamisiin ym.
- lindalinda1niin, en ole kaikkea edes nähnyt, ehkä 
 onnekseni.
 Synti taitaa olla meille kaikille ihan erilaisia
 asioita, ehkä erilaisia myöskin sen suhteen mi-
 tä suuri kirja siitä kertoo. Olen tehnyt syntiä
 monessakin mielessä, olen pyytänyt anteeksiantoa
 ja saanutkin sitä - en aina. Mutta olemme raken-
 nettuja jokainen yksilö erilaisista osista, toi-
 nen on myöntyvämpi kuin toinen. Emme voi muuttaa
 ketään, eikä kukaan voi muuttaa meitä itseämme.
 Mutta en keskitä vastaustani nyt itseeni, ettei
 taas joku provosoidu siitä.
 Toisaalta mieli olisi tehnyt sanoa nytkin paljon,
 mutta on viisasta olla palaamatta enää aiemmin
 käytyihin mielipiteen vaihtoihin, koska yhteistä
 säveltä ei kuitenkaan löytyisi. Se mikä on ollut,
 on ollut.
 Ja minun on turha myöskään puolustella itseäni,
 koska minut joka käänteessä nykyään halutaan mus-
 tamaalata. Se on tehnyt tehtävänsä huomaan, mutta
 runoilua en aio siltikään lopettaa. En täällä,
 enkä rr:n puolella. Katson että sefuilla on
 oikeus tehdä poistoja runojen suhteen, elleivät
 ne täytä niille asetettuja kriteereitä, ja sama
 pätee kommentointeihin. Arvostan sefuja suuresti,
 tehtävä ei ole helppo kummallakaan puolella.
 Vaikka otitkin esille otteita raamatusta, niin
 mielestäni jokainen kohta on huomionarvoinen.
 Ei raamattua turhaan sanota suureksi kirjaksi,
 kyllä siinä niin paljon on varteenotettavia elä-
 mänohjeita ollut ihmisille ja tulee olemaan läpi
 koko ihmiskunnan. Myönnän itsekin silloin täl-
 löin avaavani sen, ehkä liian harvoin
 kuitenkin.
 Sinulle lämmin kiitos Ilolias. Ajattelet ja kir-
 joitat viisauden sanoja niin omia
 ajatuksiasikin kuin mitä raamatusta lainasit.
 On ilo vaihtaa kanssasi mielipiteitä ja
 huomata, kuinka suuri ja ymmärtävä sydän
 Sinulla on.
 K i i t o s !
- Ilolias Rohmanttiaitiparta kirjoitti:En malta olla vastaamatta... koska puolenpäivään aikaan kirjoitin sisällöltään hyvin samanlaista tekstiä sähköpostissa: 
 - - -
 Anteeksiantamattomuus ei tuota harmia niinkään hänelle,
 jolle ei anneta anteeksi, vaan ensisijassa kohdistuu
 aina itseen. Äärimmillään seurauksena on lukkiutunut
 elämän asenne, oman minän vankila, jossa kaikkeen
 suhtautuu kyynisesti, epäillen. Olen pitänyt näistä
 asioista puheita eri paikoissa ja korostanut, että
 anteeksiantamattomuus yhtä ihmistä kohtaan vaikuttaa
 kaikkiin ihmissuhteisiin, kaikkia ihmisiä kohtaan, koska se
 vaikuttaa omaan asennoitumiseen, mielentilaan,
 mentaliteettiin; meidän sisällä ei ole olemassa erillisiä
 lokeroita eri ihmisille, niin että yhteen henkilöön kohdistuvat
 negatiiviset ajatukset ja rakkaudettomuus jäisi
 sen lokeron sisälle, vaan kyllä ne sieltä heijastuu elämiseen
 kokonaisvaltaisesti. Itse en tiedä kuinka pystyisin edes
 elämään, jos en kykenisi antamaan anteeksi.
 Mutta asia on myös niin että anteeksiantamista ei voi
 pusertaa ja sitä ei voi keneltäkään vaatia. Täytyy sitten
 vain toivoa, että kukaan ei anteeksiantamattomuudessaan
 saisi sellaisia haavoja, että ne jättävät jälkensä koko
 elämiseen pitkälle eteenpäin.
 Ja toistan vielä, että anteeksiantamattomuus ei koskaan
 tarkoita tapahtuneiden vääryyksien lakaisemista maton
 alle.
 Yhtenä äärimmäisenä esimerkkinä voisin kertoa ystävästäni
 joka uskoon tultuaan koki että hänen pitää tunnustaa
 selvittämättömät rikoksensa. Hän tiesi kyllä että on saanut
 syntinsä Jumalalta anteeksi, mutta anteeksiantamus juuri olikin
 se voima että hän sitten kykeni menemään poliisin puheille ja
 selvittämään asiat myös ihmisten kanssa, niin kuin oikein on.
 Ystäväni sai kahdeksan vuoden linnatuomion. Tutustuin häneen
 siinä vaiheessa kun hän oli jo vapautunut vankilasta ja meistä
 tuli läheiset ystävät. Monta kertaa tämä itseäni vanhempi mies
 muisteli sitä hetkeä, kun joutui menemään vankilaan, että
 se oli ihmeellinen kokemus, kun ensimmäistä kertaa
 elämässään oli vapaa, siis sisäisesti vapaa. Hän katseli
 kalterien läpi ulos ja murehti niiden ihmisten vuoksi, jotka
 kyllä ulkonaisesti ovat vapaita, mutta sisimmässään vankeja.
 Ainoastaan todelliset vääryydet tarvitsevat todellista
 anteeksiantamusta. Jos joku astuu varpailleni ruuhkabussissa,
 ei hän tarvitse anteeksiantamustani, koska hän teki sen
 vahingossa. Mutta jos joku käyttäytyy minua kohtaan todella
 ilkeästi, todella törkeästi, hän tarvitsee anteeksiantamustani.
 Vaikka ei edes pyytäisi sitä. Ensisijaisesti kyse ei ole minun
 suhteesta häneen, vaan minun suhteesta
 anteeksiantamukseen.
 - - -
 Minulle henkilökohtaisesti suhde anteeksiantamukseen tarkoittaa aina suhdetta Jeesukseen. Mikä voisikaan olla parempi lähde anteeksiantamukselle kuin Hän joka kantoi syntini ruumiissaan ristinpuulle ja kuoli ihmiskunnan, jokaisen ihmisen rikosten tähden? Jos koen että olen saanut syntini anteeksi, eikö jokainen ihminen, minun kaltaiseni, kuulu saman anteeksiannon piiriin? Jos Jeesus ei kuollut lähimmäiseni syntien tähden - sitten Hän ei kuollut myöskään minun syntieni tähden. Jos Hän kuoli minun syntieni tähden - silloin Hän kuoli myös lähimmäiseni syntien tähden. Hänessä löytämäni anteeksiantamus sulkee piiriinsä kaiken inhimillisen elämän.
 Jos ja kun minua kohtaan tehdään väärin en siis tee mitään erinomaista antaessani anteeksi, otan vain todesta etuoikeuden mikä minulle on annettu, ammentaa Hänen parantavaa hyvyyttään. En edes yritä pusertaa anteeksiantamusta itsestäni, käännyn vain Hänen puoleensa joka on anteeksiantamus ja otan vastaan Hänen rakkautensa itseäni kohtaan niin, että se minussa muuttuu henkilökohtaisesti koettavaksi armollisuudeksi lähimmäistä kohtaan, koko maailmaa kohtaan. Sellaista armollisuutta ei omasta sydämestäni koskaan löytyisi.
 Aina se ei ole helppoa.
 Ei lähimmäiseni raadollisuus tee siitä vaikeaa, mutta oma raadollisuuteni: viheliäinen taipumukseni viimeiseen saakka pitää kiinni omista oikeuksistani.
 Olen ymmärtänyt ja koen että jokaisessa ihmissuhteessa kyse on ensisijaisesti suhteesta Jeesukseen, koska kristityn elämässä Hän on läsnäoleva kaikessa elämisessä ja olemisessa, tarjoten itsensä voimaksi ja avuksi juuri niihin tilanteisiin missä kulloinkin olen sisäisten tuntojeni, kysymysteni ja ajatusteni kanssa.
 En ole erityisen uskonnollinen ihminen. Minulle kyse on ennen kaikkea elämästä. Merkitystä ei ole myöskään sillä mikä tuntuu hyvältä tai mikä tuntuisi toimivan, vaan mikä on totta. Sitä kautta olen löytänyt Jeesuksen - tai pitäisikö sanoa, että Hän sai löytää minut - ja itselleni oli valtava yllätys havaita, että Hän on jotain aivan muuta kuin ne mielikuvat mitä sana "Jeesus" minussa ennen synnytti. Jos olisin voinut valita olisin valinnut minkä tahansa muun vaihtoehdon tai niiden sekoituksen - mieliajatukseni oli että totuus ei löydy mistään uskonnosta tai sitten on kaikkien niiden takana samana jumalallisena kipinä ja alkuideana - mutta en sitä ahdasmielistä, typerää, todellisuuspakoista ajatusta että on vain yksi totuus ja Hän on syntien sovittaja Jeesus Kristus.
 Enemmän olin kiinnostunut buddhalaisuudesta ja hinduismiin pohjautuvasta ajattelusta, teosofiasta ja kristosofiasta.
 Hassua, että mikä tuolloin tuntui ylevältä näyttäytyy nyt alhaisena korvikkeena ja jäljitelmänä, ja mikä tuntui todellisuuspakoiselta typeryydeltä merkitsee nyt elämää, mahdollisimman avointa todellisuuden kohtaamista. Uskonto voi olla jotain mihin ihminen pakenee itseään ja raadollisuuttaan, mutta persoonallinen suhde todelliseen ja toimivaan Vapahtajaan pakottaa ihmisen kohtaamaan itsensä ja tosielämän realiteetit. Tämä on kokemukseni.
 *
 Tullessani palstan sheriffiksi (nimimerkillä aapiscuckoo) ilmoitin että tulen sallimaan kaikenlaiset runot laidasta laitaan, sääntöjen puitteissa, mutta runoilijoihin ja runoihin kohdistuville kommenteille olen tiukempi. Kaikki pilkalliset ja kirjoittajaa vähättelevät palautteet tulen poistamaan.
 Asiallisen kritiikin ja kiusanteon ero on joskus veteen piirretty viiva ja kärkevätkin kommentit voivat kuulua asiaan mutta olen pyrkinyt pitämään linjasta kiinni.
 Tällä kertaa ongelmallista oli että jos poistan Lindalle tulleen palautteen mikä ei sinänsä ollut edes loukkaava eikä ilkeilevä, muuten vain henkilökohtaisuuksiin menevä, eikö minun sitten pitäisi tasapuolisuuden vuoksi poistaa myös Lindan omat viittaukset selkään puukottamiseen ym.?
 Annoin Lindan kommenttien olla koska ne on hänen omia kommentteja runoonsa tulleeseen palautteeseen.
 Poistetun viestin lähettäjälle laitoin tiedon että hän voi laittaa viestinsä edellisellä sivulla olevaan ketjuun minkä olen poikkeuksellisesti antanut olla ja missä kirjoittajat ja lukijat saavat tuulettaa jupakkaan liittyviä tuntojaan ja kertoa näkemyksensä, mutta siitäkin ketjusta tulen poistamaan ilmiselvät ilkeydet sekä kommentit jotka on tulleet ketjussa jo sanotuiksi.
 Jos siis joku kokee että hänellä vielä on jotain olennaista sanottavaa tähän jupakkaan, sen voi tehdä
 http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=113&conference=642&posting=22000000040857909
 Harvoin on olemassa vain yksi syyllinen ja kaikki muut täysin syyttömiä. Joskus on toki niinkin. Yleensä kyse on meidän ihmisten taipumuksesta havaita muiden virheet, mutta jättää huomiotta omat ylireagoinnit ja yksipuoliset tulkinnat.
 Minä en tiedä mikä tässä jupakassa totta on mutta kaikille osapuolille toivon hyvää.
 Jupakka on edennyt kohtuuttomiin mittoihin ja voisi olla hyvä osapuolten kohdata kasvokkain ja puida se mitä puitavaa on edes jonkinlaiseen ratkaisuun päätyen. Toivon että jokainen kirjoittaja voisi nyt keskittyä lähinnä runoiluun.
 Kommenteissa ja keskusteluissa sheriffi pyytää välttämään (jos suinkin mahdollista) viittauksia selkään puukottamisiin ym.En minäkään ole mikään "harras uskovainen", mutta järki jo sanoo, jos ei muuta kutsumusta ole löytänyt, että noin on järkevää toimia ;) 
 Kyllä minullekin on tämän konfliktin ääriviivat jotakuinkin selvinneet, vaikken tiedä yksityiskohdista hölkäsen pöläystä. Ilmassa lienee luottamuksen pettämistä, vallanhakuisuutta, väärin ymmärrystä, kiusaamista...
 Elämä on jostain syystä monelle juuri tätä, vaikka mitä sanassa ja kirjoituksissa sanotaan.
 Joka päivä saa lukea päivän lehdistä, eikä kovinkaan kaukana meistä, sodista, joissa osapuolet vakuuttavat oikeutustaan ja voittojaan, silti jäljelle jää vain savuavia raunioita ja kärsimystä.
 Se ei poista kuitenkaa sitä tosiasiaa, että rakkausrunojen osaajaleidit toivottavasti löytävät yhteisen sävelen, rauhan sävelen.
 "Nämä usvan peittämät vuoret
 Ovat nyt koti minulle
 Mutta kotini on alamaat
 Ja tulee aina olemaan
 Jonain päivänä palaatte
 Laaksoihinne ja maatiloillenne
 Ettekä enää pala halusta
 Olla aseveljiä
 Läpi näiden tuhon kenttien
 Tulikasteen
 Olen todistanut kärsimyksenne
 Kun taistelu raivosi pahimmillaan
 Ja vaikka he satuttivat minua niin pahoin
 Peloissanne ja kauhuissanne
 Ette hyljänneet minua
 veljeni
 On niin monia eri maailmoja
 Niin monia eri aurinkoja
 Ja meillä on vain yksi maailma
 Mutta me elämme erilaisissa
 Nyt aurinko on painunut Helvettiin
 Ja Kuu ratsastaa korkealla
 Antakaa minun jättää teille hyvästit
 Joka miehen on kuoltava
 Mutta se on kirjoitettu tähtien valoon
 Ja joka viivaan kämmenelläsi
 Olemme typeryksiä sotiessamme
 veljiämme vastaan"
- lindalinda1aitiparta kirjoitti:En malta olla vastaamatta... koska puolenpäivään aikaan kirjoitin sisällöltään hyvin samanlaista tekstiä sähköpostissa: 
 - - -
 Anteeksiantamattomuus ei tuota harmia niinkään hänelle,
 jolle ei anneta anteeksi, vaan ensisijassa kohdistuu
 aina itseen. Äärimmillään seurauksena on lukkiutunut
 elämän asenne, oman minän vankila, jossa kaikkeen
 suhtautuu kyynisesti, epäillen. Olen pitänyt näistä
 asioista puheita eri paikoissa ja korostanut, että
 anteeksiantamattomuus yhtä ihmistä kohtaan vaikuttaa
 kaikkiin ihmissuhteisiin, kaikkia ihmisiä kohtaan, koska se
 vaikuttaa omaan asennoitumiseen, mielentilaan,
 mentaliteettiin; meidän sisällä ei ole olemassa erillisiä
 lokeroita eri ihmisille, niin että yhteen henkilöön kohdistuvat
 negatiiviset ajatukset ja rakkaudettomuus jäisi
 sen lokeron sisälle, vaan kyllä ne sieltä heijastuu elämiseen
 kokonaisvaltaisesti. Itse en tiedä kuinka pystyisin edes
 elämään, jos en kykenisi antamaan anteeksi.
 Mutta asia on myös niin että anteeksiantamista ei voi
 pusertaa ja sitä ei voi keneltäkään vaatia. Täytyy sitten
 vain toivoa, että kukaan ei anteeksiantamattomuudessaan
 saisi sellaisia haavoja, että ne jättävät jälkensä koko
 elämiseen pitkälle eteenpäin.
 Ja toistan vielä, että anteeksiantamattomuus ei koskaan
 tarkoita tapahtuneiden vääryyksien lakaisemista maton
 alle.
 Yhtenä äärimmäisenä esimerkkinä voisin kertoa ystävästäni
 joka uskoon tultuaan koki että hänen pitää tunnustaa
 selvittämättömät rikoksensa. Hän tiesi kyllä että on saanut
 syntinsä Jumalalta anteeksi, mutta anteeksiantamus juuri olikin
 se voima että hän sitten kykeni menemään poliisin puheille ja
 selvittämään asiat myös ihmisten kanssa, niin kuin oikein on.
 Ystäväni sai kahdeksan vuoden linnatuomion. Tutustuin häneen
 siinä vaiheessa kun hän oli jo vapautunut vankilasta ja meistä
 tuli läheiset ystävät. Monta kertaa tämä itseäni vanhempi mies
 muisteli sitä hetkeä, kun joutui menemään vankilaan, että
 se oli ihmeellinen kokemus, kun ensimmäistä kertaa
 elämässään oli vapaa, siis sisäisesti vapaa. Hän katseli
 kalterien läpi ulos ja murehti niiden ihmisten vuoksi, jotka
 kyllä ulkonaisesti ovat vapaita, mutta sisimmässään vankeja.
 Ainoastaan todelliset vääryydet tarvitsevat todellista
 anteeksiantamusta. Jos joku astuu varpailleni ruuhkabussissa,
 ei hän tarvitse anteeksiantamustani, koska hän teki sen
 vahingossa. Mutta jos joku käyttäytyy minua kohtaan todella
 ilkeästi, todella törkeästi, hän tarvitsee anteeksiantamustani.
 Vaikka ei edes pyytäisi sitä. Ensisijaisesti kyse ei ole minun
 suhteesta häneen, vaan minun suhteesta
 anteeksiantamukseen.
 - - -
 Minulle henkilökohtaisesti suhde anteeksiantamukseen tarkoittaa aina suhdetta Jeesukseen. Mikä voisikaan olla parempi lähde anteeksiantamukselle kuin Hän joka kantoi syntini ruumiissaan ristinpuulle ja kuoli ihmiskunnan, jokaisen ihmisen rikosten tähden? Jos koen että olen saanut syntini anteeksi, eikö jokainen ihminen, minun kaltaiseni, kuulu saman anteeksiannon piiriin? Jos Jeesus ei kuollut lähimmäiseni syntien tähden - sitten Hän ei kuollut myöskään minun syntieni tähden. Jos Hän kuoli minun syntieni tähden - silloin Hän kuoli myös lähimmäiseni syntien tähden. Hänessä löytämäni anteeksiantamus sulkee piiriinsä kaiken inhimillisen elämän.
 Jos ja kun minua kohtaan tehdään väärin en siis tee mitään erinomaista antaessani anteeksi, otan vain todesta etuoikeuden mikä minulle on annettu, ammentaa Hänen parantavaa hyvyyttään. En edes yritä pusertaa anteeksiantamusta itsestäni, käännyn vain Hänen puoleensa joka on anteeksiantamus ja otan vastaan Hänen rakkautensa itseäni kohtaan niin, että se minussa muuttuu henkilökohtaisesti koettavaksi armollisuudeksi lähimmäistä kohtaan, koko maailmaa kohtaan. Sellaista armollisuutta ei omasta sydämestäni koskaan löytyisi.
 Aina se ei ole helppoa.
 Ei lähimmäiseni raadollisuus tee siitä vaikeaa, mutta oma raadollisuuteni: viheliäinen taipumukseni viimeiseen saakka pitää kiinni omista oikeuksistani.
 Olen ymmärtänyt ja koen että jokaisessa ihmissuhteessa kyse on ensisijaisesti suhteesta Jeesukseen, koska kristityn elämässä Hän on läsnäoleva kaikessa elämisessä ja olemisessa, tarjoten itsensä voimaksi ja avuksi juuri niihin tilanteisiin missä kulloinkin olen sisäisten tuntojeni, kysymysteni ja ajatusteni kanssa.
 En ole erityisen uskonnollinen ihminen. Minulle kyse on ennen kaikkea elämästä. Merkitystä ei ole myöskään sillä mikä tuntuu hyvältä tai mikä tuntuisi toimivan, vaan mikä on totta. Sitä kautta olen löytänyt Jeesuksen - tai pitäisikö sanoa, että Hän sai löytää minut - ja itselleni oli valtava yllätys havaita, että Hän on jotain aivan muuta kuin ne mielikuvat mitä sana "Jeesus" minussa ennen synnytti. Jos olisin voinut valita olisin valinnut minkä tahansa muun vaihtoehdon tai niiden sekoituksen - mieliajatukseni oli että totuus ei löydy mistään uskonnosta tai sitten on kaikkien niiden takana samana jumalallisena kipinä ja alkuideana - mutta en sitä ahdasmielistä, typerää, todellisuuspakoista ajatusta että on vain yksi totuus ja Hän on syntien sovittaja Jeesus Kristus.
 Enemmän olin kiinnostunut buddhalaisuudesta ja hinduismiin pohjautuvasta ajattelusta, teosofiasta ja kristosofiasta.
 Hassua, että mikä tuolloin tuntui ylevältä näyttäytyy nyt alhaisena korvikkeena ja jäljitelmänä, ja mikä tuntui todellisuuspakoiselta typeryydeltä merkitsee nyt elämää, mahdollisimman avointa todellisuuden kohtaamista. Uskonto voi olla jotain mihin ihminen pakenee itseään ja raadollisuuttaan, mutta persoonallinen suhde todelliseen ja toimivaan Vapahtajaan pakottaa ihmisen kohtaamaan itsensä ja tosielämän realiteetit. Tämä on kokemukseni.
 *
 Tullessani palstan sheriffiksi (nimimerkillä aapiscuckoo) ilmoitin että tulen sallimaan kaikenlaiset runot laidasta laitaan, sääntöjen puitteissa, mutta runoilijoihin ja runoihin kohdistuville kommenteille olen tiukempi. Kaikki pilkalliset ja kirjoittajaa vähättelevät palautteet tulen poistamaan.
 Asiallisen kritiikin ja kiusanteon ero on joskus veteen piirretty viiva ja kärkevätkin kommentit voivat kuulua asiaan mutta olen pyrkinyt pitämään linjasta kiinni.
 Tällä kertaa ongelmallista oli että jos poistan Lindalle tulleen palautteen mikä ei sinänsä ollut edes loukkaava eikä ilkeilevä, muuten vain henkilökohtaisuuksiin menevä, eikö minun sitten pitäisi tasapuolisuuden vuoksi poistaa myös Lindan omat viittaukset selkään puukottamiseen ym.?
 Annoin Lindan kommenttien olla koska ne on hänen omia kommentteja runoonsa tulleeseen palautteeseen.
 Poistetun viestin lähettäjälle laitoin tiedon että hän voi laittaa viestinsä edellisellä sivulla olevaan ketjuun minkä olen poikkeuksellisesti antanut olla ja missä kirjoittajat ja lukijat saavat tuulettaa jupakkaan liittyviä tuntojaan ja kertoa näkemyksensä, mutta siitäkin ketjusta tulen poistamaan ilmiselvät ilkeydet sekä kommentit jotka on tulleet ketjussa jo sanotuiksi.
 Jos siis joku kokee että hänellä vielä on jotain olennaista sanottavaa tähän jupakkaan, sen voi tehdä
 http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=113&conference=642&posting=22000000040857909
 Harvoin on olemassa vain yksi syyllinen ja kaikki muut täysin syyttömiä. Joskus on toki niinkin. Yleensä kyse on meidän ihmisten taipumuksesta havaita muiden virheet, mutta jättää huomiotta omat ylireagoinnit ja yksipuoliset tulkinnat.
 Minä en tiedä mikä tässä jupakassa totta on mutta kaikille osapuolille toivon hyvää.
 Jupakka on edennyt kohtuuttomiin mittoihin ja voisi olla hyvä osapuolten kohdata kasvokkain ja puida se mitä puitavaa on edes jonkinlaiseen ratkaisuun päätyen. Toivon että jokainen kirjoittaja voisi nyt keskittyä lähinnä runoiluun.
 Kommenteissa ja keskusteluissa sheriffi pyytää välttämään (jos suinkin mahdollista) viittauksia selkään puukottamisiin ym.Uskon alkuosion olevan samankaltainen Iloliaksen 
 kanssa, siksi en jaksa ( anteeksi ) keskittyä lu-
 kemaan sitä kokonaisuudessaan. Mutta ne osat
 jotka siitä nypin, olivat Iloliaan kanssa
 todellakin samoilla linjoilla.
 Mutta tärkein osio on se, jossa viittaat aloituk-
 seni sisällä olleisiin kommentointeihin ja vasta-
 uksiin.
 Kun viittaat tasapuolisuuteen, niin katson kyllä
 että omat vastaukseni jotka olet jättänyt, on
 nimenomaan vastauksia itse runoon. Joku ihmetteli
 eilen tai aamulla, miksi minun itkuvirteni tai
 ruikutus, kumpi se nyt sitten olikaan saavat
 olla. Vastaus tuli tuossa, ei siihen sen kummem-
 paa selitystä ole.
 Ja mielestäni henkilökohtaiset eripuraisuudet
 kuuluu selvittää joko silmätysten
 ( joka meillä ei ole enää mahdollista ) tai sit-
 ten esim. s-postitse tai profiilin kautta vies-
 tittämällä. Itse yritin aikoinaan sekä soittaa,
 että tekstata selvittääkseni asiat juurta
 jaksain. Ainiin, olin unohtaa että laitoin myös
 s-postia heille joihin en niihinkään saanut
 vastausta.
 Mutta nyt he julkisesti kyllä ovat olleet
 valmiita arvostelemaan minua ja käytöstäni
 saaden asiat näyttämään sellaiselta, että he
 ovat pukeutuneet Pyhimyksen viittaan ja minä itse
 Pirun kaapuun - eli syyttömyyden perikuvia, he.
 Ei kovinkaan hedelmällistä toimintaa kuten
 olemme nähneet.
 ' Harvoin on olemassa vain yksi syyllinen ja
 kaikki muut täysin syyttömiä '
 Olen samaa mieltä, vaikka vastapuoleni mitä luul-
 tavammin näkevät minut vain syyllisenä. Samoin
 ylireagoinneista ja yksipuolisista tulkinnoista.
 Koska vyyhtiä ei ole koskaan selvitetty, ne jää-
 vät tässä asiassa siis täysin yksipuolisiksi.
 Eiköhän tämä asia ole saanut jo sellaiset puit-
 teet, että on aika laittaa piste.
 Sinulle ystäväni. Sinulle nöyrä sydämestä asti
 tuleva kiitos ymmärryksestä, viisaudestasi ja
 siitä että olet toiminut kuten olet.
 Ja olemattoman hatun nosto vielä.
- lindalinda1Ilolias Rohmantti kirjoitti:En minäkään ole mikään "harras uskovainen", mutta järki jo sanoo, jos ei muuta kutsumusta ole löytänyt, että noin on järkevää toimia ;) 
 Kyllä minullekin on tämän konfliktin ääriviivat jotakuinkin selvinneet, vaikken tiedä yksityiskohdista hölkäsen pöläystä. Ilmassa lienee luottamuksen pettämistä, vallanhakuisuutta, väärin ymmärrystä, kiusaamista...
 Elämä on jostain syystä monelle juuri tätä, vaikka mitä sanassa ja kirjoituksissa sanotaan.
 Joka päivä saa lukea päivän lehdistä, eikä kovinkaan kaukana meistä, sodista, joissa osapuolet vakuuttavat oikeutustaan ja voittojaan, silti jäljelle jää vain savuavia raunioita ja kärsimystä.
 Se ei poista kuitenkaa sitä tosiasiaa, että rakkausrunojen osaajaleidit toivottavasti löytävät yhteisen sävelen, rauhan sävelen.
 "Nämä usvan peittämät vuoret
 Ovat nyt koti minulle
 Mutta kotini on alamaat
 Ja tulee aina olemaan
 Jonain päivänä palaatte
 Laaksoihinne ja maatiloillenne
 Ettekä enää pala halusta
 Olla aseveljiä
 Läpi näiden tuhon kenttien
 Tulikasteen
 Olen todistanut kärsimyksenne
 Kun taistelu raivosi pahimmillaan
 Ja vaikka he satuttivat minua niin pahoin
 Peloissanne ja kauhuissanne
 Ette hyljänneet minua
 veljeni
 On niin monia eri maailmoja
 Niin monia eri aurinkoja
 Ja meillä on vain yksi maailma
 Mutta me elämme erilaisissa
 Nyt aurinko on painunut Helvettiin
 Ja Kuu ratsastaa korkealla
 Antakaa minun jättää teille hyvästit
 Joka miehen on kuoltava
 Mutta se on kirjoitettu tähtien valoon
 Ja joka viivaan kämmenelläsi
 Olemme typeryksiä sotiessamme
 veljiämme vastaan"jokaiselle ajattelemisen aihetta ! 
- lindalinda1 kirjoitti:- Uskon alkuosion olevan samankaltainen Iloliaksen 
 kanssa, siksi en jaksa ( anteeksi ) keskittyä lu-
 kemaan sitä kokonaisuudessaan. Mutta ne osat
 jotka siitä nypin, olivat Iloliaan kanssa
 todellakin samoilla linjoilla.
 Mutta tärkein osio on se, jossa viittaat aloituk-
 seni sisällä olleisiin kommentointeihin ja vasta-
 uksiin.
 Kun viittaat tasapuolisuuteen, niin katson kyllä
 että omat vastaukseni jotka olet jättänyt, on
 nimenomaan vastauksia itse runoon. Joku ihmetteli
 eilen tai aamulla, miksi minun itkuvirteni tai
 ruikutus, kumpi se nyt sitten olikaan saavat
 olla. Vastaus tuli tuossa, ei siihen sen kummem-
 paa selitystä ole.
 Ja mielestäni henkilökohtaiset eripuraisuudet
 kuuluu selvittää joko silmätysten
 ( joka meillä ei ole enää mahdollista ) tai sit-
 ten esim. s-postitse tai profiilin kautta vies-
 tittämällä. Itse yritin aikoinaan sekä soittaa,
 että tekstata selvittääkseni asiat juurta
 jaksain. Ainiin, olin unohtaa että laitoin myös
 s-postia heille joihin en niihinkään saanut
 vastausta.
 Mutta nyt he julkisesti kyllä ovat olleet
 valmiita arvostelemaan minua ja käytöstäni
 saaden asiat näyttämään sellaiselta, että he
 ovat pukeutuneet Pyhimyksen viittaan ja minä itse
 Pirun kaapuun - eli syyttömyyden perikuvia, he.
 Ei kovinkaan hedelmällistä toimintaa kuten
 olemme nähneet.
 ' Harvoin on olemassa vain yksi syyllinen ja
 kaikki muut täysin syyttömiä '
 Olen samaa mieltä, vaikka vastapuoleni mitä luul-
 tavammin näkevät minut vain syyllisenä. Samoin
 ylireagoinneista ja yksipuolisista tulkinnoista.
 Koska vyyhtiä ei ole koskaan selvitetty, ne jää-
 vät tässä asiassa siis täysin yksipuolisiksi.
 Eiköhän tämä asia ole saanut jo sellaiset puit-
 teet, että on aika laittaa piste.
 Sinulle ystäväni. Sinulle nöyrä sydämestä asti
 tuleva kiitos ymmärryksestä, viisaudestasi ja
 siitä että olet toiminut kuten olet.
 Ja olemattoman hatun nosto vielä.- Voi sentään, saan kohta harmaita hiuksia. 
 Linda.
 >Ja minun on turha myöskään puolustella itseäni, koska minut joka käänteessä nykyään halutaan mustamaalata.<
 Ikävää jos sellaista tapahtuu, mutta kuten voit huomata omassakin viestissäsi on taas kohtia jotka voidaan lukea toisten mustamaalaamiseksi. Nyt tuntuu siis olevan niin että kumpikin osapuoli esittää mielestään asiallista faktaa vääryyksistä minkä kohteeksi on joutunut ja toinen osapuoli kokee sen mustamaalaamisena, tai jos halutaan asia sanoa toisinpäin: kumpikin pyrkii mustamaalaaman toista mutta omassa mielessään kääntää asian niin, että se on vain asiallista faktaa?
 Meillä palstan tavallisilla lukijoilla ei ole mitään mahdollisuutta tietää missä menee toden ja luulottelun raja, mitä oikeasti on tapahtunut ja mitä ei. Vaikka olen palstalla sheriffinä se ei tuo minulle mitään erityisoikeuksia että pääsisin lukemaan henkilökohtaiset sähköpostit, salakuuntelemaan puhelinliikennettä ym. En siis mitenkään voi tietää mitä on tapahtunut.
 Toivon vain että asia selviäisi... niin hyvin kuin sen nyt vain on mahdollista selvitä. Ja sheriffinä toivon tietysti että palsta saisi jo olla rauhassa tuolta keskinäiseltä syyttelemiseltä missä ihan turhaan haetaan lukijoiden (jotka eivät edes voi olla asioista perillä) huomiota. Sinä kuten henkilöt joita viestissäsi arvostelet olette kirjoitelleet palstoilla kyllin pitkään niin että teillä on lukijakuntaa, joten aivan varmasti viestinne saavat meiltä lukijoilta huomiota ja osa meistä myös muodostaa käsityksiä niiden pohjalta. Syntyneet käsitykset ovat kovin helposti sitten puolueellisia perustuessaan hatariin oletuksiin ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin.
 Poistin sinulle kohdistetun viestin koska se meni henkilökohtaisuuksiin, mutta itse menet tässä viestissä henkilökohtaisuuksiin samalla tavalla. Voi vietävä sentään...
 Pyydän myös sinulta Linda ettet enää jatkaisi tätä.
 Jos hampaankolossasi on jotain mikä totuuden ja oikeudenmukaisuuden tai omien yöuniesi tähden ehdottomasti vaatii vielä sanomista kyseisen jupakan suhteen - siis jos IHAN PAKKO on - pyydän että voisit tehdä sen aihetta varten olevassa ketjussa:
 http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=113&conference=642&posting=22000000040857909
 En tiedä millaisiin toimenpiteisiin tässä on ryhdyttävä jos jupakka ei laannu.
 
- ilekneSenkä jaksa uskoa enää :=/ - lindalinda1se on joskus itsellänikin - uskoa. 
 Kiitos että huomasit ja kommentoit,
 Sinulla on kultainen sydän ystäväni !
 
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset819582
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1126489
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906017
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään454091
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi794015
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut483995
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503689
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133070
- Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntäKriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi573060
- Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliinja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali63044