Mummon pureskelemaa ruokaa??

Väittelijä

Terve!

Väitellään tässä vaimon kanssa siitä että onko mummot aikoinaan (1800-luvulla?) pureskellut ruuan valmiiksi lapsille? Minä (mies) olen sata varma siitä että mummot pureskeli ennenvanhaan varsinkin lihat ennenkun ne antoi ne lapsille. stadi nainen nauraa päin naamaa ja väittää ettei se pidä paikkansa...
Yritin googlettaa aiheesta mutta aika hankala löytää sopivia hakusanoja, ehkä joku täällä löytäisi asiasta faktoja!
kertokaa hyvät ihmiset, laitetaan opettajanainen taas maantasalle!

60

14036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi vain

Ruoan valmiiksi pureskelua on harrastettu ympäri palloamme sellaisissa tilanteissa missä lapsille on pitänyt antaa pureskeltavaa ruokaa ennen kuin heillä on hampaat.

• jopa muistan

Minun mummoni s.1873 pureskeli pikkuveljeni ruokia vielä 40-luvun lopulla.
        Ei mummollakaan hampaita ollut mutta kovat ikenet.
        Tämä on totta, riski ja terve mies veljestäni tuli.
        HUH

• MENI

Kyllä mummelit ja äiteet vaan pureskeli lapsilleen ruoan vielä 1940-40-luvullakin, että semmosta. Isomummoni suusta kuultua.

• järkevämpi

Sekoitat nyt varmaan ihmiset ja eläimet :D Lokit ja muut ötökät yrjöää valmiin sapuskan jälkikasvun suuhun, ei mummot :D

• räsyli

Kuules, kyllä sitä tapaa on ollut, kuten edelläkin kertoja samaa sanoi, vaikka se on todella epämieluista kuultavaa. Totta se kuitenkin on, eläimet kyllä tekee juuri niin, että syövät ja oksentavat poikueelle, jokaiselle vuorollaan. Ihmiselle tämä on kyllä epäterveellinen tapa ruokkia, kun nykyään löytyy tehosekoittajia, joilla saa ruoan todella ohueksi, vauvan syötäväksi. Olen tehnyt omalle aikuis väellekin hyvin maittavaa sosetta, jossa on lihaa tai kalaa. Ei tehosekoitin omaisuuksia maksa ja on hygienistä ainakin

• ennen vanhaan...

...ei ihmisten välillä ollut nykyistä "hygieniarajaa" muutenkaan - tai rajat olivat eri kohdissa. Ei ole kauankaan siitä, kun koko perhe rengit ja piiat söivät puuroa yhteisestä astiasta ja nuolivat lusikkansa ruuan jälkeen. Toisaalta hienommissa piireissä ei ollut sopivaa näyttää toiselle leipäpalaa, jossa oli omien hampaiden jäljet - leipää ei siis haukattu, vaan murrettiin suupala kerrallaan käsin. (kuuluu kai vieläkin fiinimpiin tapoihin.)

Vauvoille on annettu kaikenlaista purumössöä yms., kulttuuripiiristä riippuen hieman erilaista. Erityisesti raja äidin ja lapsen välillä on ollut häilyvä (on vieläkin alussa), onhan lapsi tavallaan "osa äidin ruumista" ja äiti ruokkii vauvaa omalla ruumiillaan ensin istukan kautta ja sitten maidollaan. Vasta tieto karies-tartunnan vaarasta lienee vähentänyt tapaa "desinfioida" esim. tutti äidin suussa tai syömistä samalla lusikalla.

Nykyään muuten hyvinkin pienille vauvoille (siis siinä vaiheessa kun aletaan antaa muutakin kuin rintamaitoa) annetaan esim. keitetty porkkananpala, banaani, leipää tms. kouraan ja vauva saa mukeltaa siitä, mitä irti saa. Tukehtumisvaaraa ei juuri ole, koska lapsi saa palasesta irti vain sen verran kuin pystyy suussaan käsittelemään ja nielemään. Samalla vauvan suun motoriikka kehittyy ja hän oppii syömään muutakin kuin hienoksi jauhettua mössöä.

Tämä toimíi hyvin vauvoilla, jotka saavat riittävästi rintamaitoa. Vauvat, joita ei imetetä tarvitsevat tietenkin vanhanaikaista "syöttöhoitoa", jossa aikuinen ammentaa lapsen kitaan sopivaksi arvioimansa määrän soseita ja vellejä. Kannattaa kysellä neuvolasta lisätietoa - tapa on omiaan rauhoittamaan ruokailuhetkeä ja edistää lapsen oppimista muutenkin. Kourasta syöminen sopii pienelle lapselle ja lusikka annetaan käteen sitten, kun lapsen motoriikka on tähän valmis.

• hipsu279
        räsyli kirjoitti:

Kuules, kyllä sitä tapaa on ollut, kuten edelläkin kertoja samaa sanoi, vaikka se on todella epämieluista kuultavaa. Totta se kuitenkin on, eläimet kyllä tekee juuri niin, että syövät ja oksentavat poikueelle, jokaiselle vuorollaan. Ihmiselle tämä on kyllä epäterveellinen tapa ruokkia, kun nykyään löytyy tehosekoittajia, joilla saa ruoan todella ohueksi, vauvan syötäväksi. Olen tehnyt omalle aikuis väellekin hyvin maittavaa sosetta, jossa on lihaa tai kalaa. Ei tehosekoitin omaisuuksia maksa ja on hygienistä ainakin

nami herkullisen kuulosta!!!

• Mummoni kertoi

Tämä on minusta ällöttävämpää kuin valmiiksi purtu ruoka. Mutta totta kuitenkin. Mummoni oli synt.1919

• mie vaan..

niin aikanaan pureksittiin ruoka kun ei ollut haarukkaa tai monitoimisoseuttajaa. Tosin on kai syytä muistaa, että ruokakin oli ihan erilaista kuin nyt ja ihmisillä ei suussa ollut karies-bakteeria kun sokeria ei ollut tarjolla sitäkään.

Itseasiassa vielä omassa lapsuudessani oli ihan normia mm muotoilla lusikkaan ruoka aikuisen suussa eli sössö lusikkaan ja suuhun jolloin siitä tuli tipan mallinen sivusta katsoen..

• -tako

ei ollut.. ehkä oli, ehkä ei, mutta se oli kyllä totta, ettei hampaita pidetty arvossa missään, vaan ne kuvattiin ja koettiin vaivoiksi, joista pääsee kyllä ajan myötä eroon. Mun kotona ei silloin joskus ollut edes hammasharjaa, ja isillä ja äitillä oli jo 35vuotiaina tekohampaat. Mummolla tuskin oli edes hampaita enää silloin kun mä olin pikkunen.
        Voisin kuitenkin kuvitella, että joku on ne lihat lapsille pureksinut ja syöttänyt. Maailma on ollut ihan toisenlainen sillon joskus.

• ...........
        -tako kirjoitti:

ei ollut.. ehkä oli, ehkä ei, mutta se oli kyllä totta, ettei hampaita pidetty arvossa missään, vaan ne kuvattiin ja koettiin vaivoiksi, joista pääsee kyllä ajan myötä eroon. Mun kotona ei silloin joskus ollut edes hammasharjaa, ja isillä ja äitillä oli jo 35vuotiaina tekohampaat. Mummolla tuskin oli edes hampaita enää silloin kun mä olin pikkunen.
        Voisin kuitenkin kuvitella, että joku on ne lihat lapsille pureksinut ja syöttänyt. Maailma on ollut ihan toisenlainen sillon joskus.

Mun mutsi pureskeli pähkinöitä ja syötti veljelleni, ilmeisesti on tehnyt meille muillekkin niin, en oo kysynyt. Ihan paljasjalkainen stadilainen on mun mutsi... Ja tää tapahtui 80- luvulla. Kaikki ollaan karieksen kanssa taisteltu ja tällä kyseisellä pikkuveljellä on hampaat tosi huonossa jamassa nyt jo alle kolmekymppisenä... että kiitti vaan mutsi ...

• mie vaan..
        -tako kirjoitti:

karies tarvitsee sokeria elääkseen ja voidakseen hyvin. Toki hampaat reikiintyi ja vedettin pois ja ikenet tulehtui jne koska suuta ei osattu hoitaa, mutta syyt oli toisenlaiset kuin nykyisin. Hampaattomilla mummoillahan oli suht terve suu kun siellä oli kuivat ikenet jäljellä..

Muutenkinhan hampaan kiille kestää sen kuusi happohyökkäystä päivässä loistavasti vaurioitumatta, mutta eipä tuohon aikaan tavikset kovin montaa kertaa syöneet. Tosin suolattu säilyttäminen tuhosi kalustoa kiitettävästi sekin!

• päivänä

tehdään tuolla tavalla.

Näin dokumenttiohjemman jostain Etelä Amerikan maasta ja siellä äiti pureskeli ruoan valmiiksi ihan pienelle lapselleen.

• näin.......

on tehty. Äitini kertoi oman hoitotätinsä pureskelleen ruoan hänelle valmiiksi.

• totta on

Olet oikeassa.
      Ja jotkut tekevät sitä edelleen.
      Juuri tuon karieksen takia se on huono asia.
      Nykypäivänä siihen ei enää ole tarvetta, mutta joillain istuu perityt tavat sitkeässä.
      Enää ei varmaankaan niin paljon ruokaa pureksita valmiiksi, mutta monet testaavat ruoan lämmön omassa suussaan ja pussailevat lapsiaan suulle, sekä puhdistavat esimerkiksi lattialle pudonneen tutin omassa suussaan, vaikka sitä ei tietenkään saisi tehdä.

On varmasti äitejä jotka eivät pussaa suulle lastaan, mutta onhan se älytöntä... Lasta saattaa pussata suulle kummit, isovanhemmat, sukulaiset... Kyllä sellainen äiti joka saa lapsensa vältettyä muiden suubakteereilta on aika tehokas, muuta en voi sanoa!!!

• Saara32
        *** kirjoitti:

On varmasti äitejä jotka eivät pussaa suulle lastaan, mutta onhan se älytöntä... Lasta saattaa pussata suulle kummit, isovanhemmat, sukulaiset... Kyllä sellainen äiti joka saa lapsensa vältettyä muiden suubakteereilta on aika tehokas, muuta en voi sanoa!!!

Miksi ihmeessä pientä lasta täytyy pussata suulle? Varma tapa tartuttaa karies, huuliherpes ja muut tavan flunssapöpöt ja ripulitaudit. Lapset joita kotona pussataan sulle, pussaavat päivähoidossa muita lapsia suulle. Siinä sitten varmasti tarttuu kaikki em pöpöt. Päivähoidosta kulkee kotiin ihan tarpeeksi tauteja ilman pussaamisiakin. Jos pussailette omia lapsianne suulle, pitäkää huoliettä he ymmärtävät ettei toisia lapsia saa pussata suulle.

• 100% varmuudella

Kyllä on ennen äidit pureskellut vauvoille annetun karkean ruoan, silloin kun lapsella ei ole ollut vielä hampaita.Ruoka on laitettu puhtaan sideharsonyytin sisään, sitten se on pehmitetty omilla hampailla, ja sen jälkeen laitettu lapsen suuhun. Kertoi oma äitini, sekä äitini äiti, jotenka tosi on.

• Virya

Tapelkaa keskenänne kotona! Mistä on kysymys kun ihmiselle ei mikään ole niin tärkeää kuin oikeassa oleminen? Varsinkin kun tärkein päämäärä on todistaa, että oma rakas(?) on ollut väärässä. Ei se ole rakkautta, vaan huonoa itsetuntoa.

• A.Borealis

...tosi on! hampaattomalle vauvaikäiselle ruoka pienennettävä, jotta pystyy nielemään ruuansulatus käsittelemään... Bonat, Piltit, ei niitä ollut ennen...

...luontokansana/-kansoissa ilmiö edelleenkin tosiasia, ja miksikä ei olisi???

...mikähän "tappelija" sinä lienet? ... kyllä ne keskustelut (väittelyt) tapahtuu normaaliperheessä kotona, kahden kesken... ja tätä vartenhan nää palstat täällä on, että saa jakaa kokemuksia/tietoa/kysymyksiä saa mahdollisesti itselleen osviittaa (=vinkkejä) itseään askarruttavista asioista...

....äidit, mummit ja heidän äitinsä heidän äitinsä.... maassamme Suomessa... ....muiden ihmis"rotujen" suvuissa samoin.... jostain syystä haluamme sukumme säilyvän... mieti, mitä nk. "eläinkunnassa" (sitähän mekin olemme) tapahtuu, jotta jälkeläiset selviäisivät elossa...

:) :) :)

• Virya
        A.Borealis kirjoitti:

...tosi on! hampaattomalle vauvaikäiselle ruoka pienennettävä, jotta pystyy nielemään ruuansulatus käsittelemään... Bonat, Piltit, ei niitä ollut ennen...

...luontokansana/-kansoissa ilmiö edelleenkin tosiasia, ja miksikä ei olisi???

...mikähän "tappelija" sinä lienet? ... kyllä ne keskustelut (väittelyt) tapahtuu normaaliperheessä kotona, kahden kesken... ja tätä vartenhan nää palstat täällä on, että saa jakaa kokemuksia/tietoa/kysymyksiä saa mahdollisesti itselleen osviittaa (=vinkkejä) itseään askarruttavista asioista...

....äidit, mummit ja heidän äitinsä heidän äitinsä.... maassamme Suomessa... ....muiden ihmis"rotujen" suvuissa samoin.... jostain syystä haluamme sukumme säilyvän... mieti, mitä nk. "eläinkunnassa" (sitähän mekin olemme) tapahtuu, jotta jälkeläiset selviäisivät elossa...

:) :) :)

niin olisiko pitänyt mainita niin innokkaasti toisen pudottamisesta maan pinnalle?

Niin, ja minähän olen "härkätaistelija". Ja jos ei joku usko väitteitäni perusteluista ja "todisteista" huolimatta, niin olkoon uskomatta. En halua nujertaa ketään sellaisen takia.

• pohjosen likka
        Virya kirjoitti:

niin olisiko pitänyt mainita niin innokkaasti toisen pudottamisesta maan pinnalle?

Niin, ja minähän olen "härkätaistelija". Ja jos ei joku usko väitteitäni perusteluista ja "todisteista" huolimatta, niin olkoon uskomatta. En halua nujertaa ketään sellaisen takia.

Ehkä heillä on erilainen tapa olla ja elää kuin sinulla. EHKÄ kyse on vain heidän keskinäisestä huumorista ja ajanvietteestä.

Älä ole niin tosikko...

• Virya
        pohjosen likka kirjoitti:

Ehkä heillä on erilainen tapa olla ja elää kuin sinulla. EHKÄ kyse on vain heidän keskinäisestä huumorista ja ajanvietteestä.

Älä ole niin tosikko...

Olen huomannut joidenkin ihmisten suhtautuvan aika helvetin tosissaan siihen kuka on oikeassa ja kuka ei. Varmaan se ärsyttää mua siksi, että mulla on alitajunnassa itselläni sama piirre? Pidän sen vaan kurissa järjen avulla. Mutta Sartrekin piti Freudin tiedostamattomia turhina, koska jos ne eivät ilmene mitenkään, niin mitä merkitystä niillä on?

• mummon miete
        Virya kirjoitti:

Olen huomannut joidenkin ihmisten suhtautuvan aika helvetin tosissaan siihen kuka on oikeassa ja kuka ei. Varmaan se ärsyttää mua siksi, että mulla on alitajunnassa itselläni sama piirre? Pidän sen vaan kurissa järjen avulla. Mutta Sartrekin piti Freudin tiedostamattomia turhina, koska jos ne eivät ilmene mitenkään, niin mitä merkitystä niillä on?

poikkesit täysin siitä ruokkimisasiasta, josta juttelimme. Tulee mieleen "Kukas sen kissanhännän nostaa..." Rauhoitu.

• Virya
        mummon miete kirjoitti:

poikkesit täysin siitä ruokkimisasiasta, josta juttelimme. Tulee mieleen "Kukas sen kissanhännän nostaa..." Rauhoitu.

Kyllä mutkin on opetettu päiväkodissa saksalaisittain vastaamaan kiltisti kysymykseen, mutta silti olen kasvanut näin kieroon. Kuinkahan hullu musta olisi tullut, jos olisin kotona kasvanut?

• tv:stä nähty

Näin tv-ohjelman ensimmäisistä Vietnamista Suomeen tulleista venepakolaisista, ohjelmassa äidit maistoivat ja pureskelivat ruoan ennen kuin antoivat lapsilleen. Varmistivat, että ruoka on syötävää ja kelvollista.

• mummoilta

Totta on! Mummot "mössäsivät" suussaan ruoan ennen lapsille antamista. On moista esiintynyt 1900-luvullakin. Itse olen 7-kymppinen ja muistan hyvin moisen käytännön. Eikä sitä silloin kukaan edes ihmetellyt - tai yökkäillyt. Nyt se tuntuu varsin inhalta!

• meidän..

..mummo ainakin pureskeli ruuan mun veljelleni!! ja siintä ei nyt niin miljoonaa vuotta ole. veljeni on nimittäin syntynyt -69 ja kuulemma ennen vanhaan niin tehtiin usein! yök!!

• valoholisti

no eikös se pureskelu juuri vahvista lasten hampaita?ja toi kuulostaa aika ällöltä.mistä oot tollasta kuullu?minä söisin itte omat lihani.ei me sentää mitään linjuja olla.oksentiko se mummo ne ruuat sitten sen lapsen suuhun?ja tuskin mummoilla oli siihen aikaan paremmat hampaat pureskeluun kuin jollain lapsella jolla on kunnon hampaat.

• ............

" no eikös se pureskelu juuri vahvista lasten hampaita?ja toi kuulostaa aika ällöltä.mistä oot tollasta kuullu?minä söisin itte omat lihani.ei me sentää mitään linjuja olla.oksentiko se mummo ne ruuat sitten sen lapsen suuhun?ja tuskin mummoilla oli siihen aikaan paremmat hampaat pureskeluun kuin jollain lapsella jolla on kunnon hampaat."

Kyseessä nyt olikin sellaiset lapset, joille ei vielä hampaat ole kasvaneet.
        Ennenvanhaan ei ollut pilttejä tai haarukoita, joten jollakin tapaa se ruoka oli muussattava pienelle lapselle.

• valoholisti
        ............ kirjoitti:

" no eikös se pureskelu juuri vahvista lasten hampaita?ja toi kuulostaa aika ällöltä.mistä oot tollasta kuullu?minä söisin itte omat lihani.ei me sentää mitään linjuja olla.oksentiko se mummo ne ruuat sitten sen lapsen suuhun?ja tuskin mummoilla oli siihen aikaan paremmat hampaat pureskeluun kuin jollain lapsella jolla on kunnon hampaat."

Ennenvanhaan ei ollut pilttejä tai haarukoita, joten jollakin tapaa se ruoka oli muussattava pienelle lapselle.

jaa siis vauvoille.juujuu.mä jo vähän hämmästelin...:O

• mimmu
        ............ kirjoitti:

no, tuo on ihan totta..kyllä lapsille purtiin ruoka ja sitten kahvin sekaan muussattiin pullaa ja sitä syötetttin jo pikkuvauvoille

• oon syönyt

Varppina äitini on pureskellut ruokaa suussaan ja syöttänyt sitä meille lapsille 1955-1970-luvuilla.Koska yksi sisaristanikin laittoi lusikan suuhunsa aina ennen lastaan 1986-?.Se oli tosi äklöttävän näköistä.Marmatin hänelle asiasta:Miksi teet noin?!Mitään syytä ei löytynyt.Tapa oli piintynyt.Näytti siltä kuin äitini ja siskoni"kokosivat"suullaan lusikassa olevan ruuan.Onkohan jäänne kivikaudelta? :)

• vielä...

yleisesti aikuiset (äiti, isä, mummo ja joskus hoitotäditkin) puhdistivat myös tutit omassa suussaan. Siis jos tutti esim putosi lattialle, se laitettiin ensin omaan suuhun ja nuoltiin roskat pois. Sit suoraan lapsen suuhun...Eikä karieksesta ja sen tarttumisesta ollut hajuakaan. Niin se maailma muuttuu!

• aabbccddeeffgghh

Mun opettaja ainakin sanoin aikoinaan että eräs mummo oli pureskellut seitsemälle pikkulapselle ruuan ja lapset kaikki kuolivat koska mummolla oli joku influenssa tmv. tauti. :(

• vernan

paikkaansa pitää tuo:) mummoni kertoi että äiti sai aina mummon valmiiksi puremat ruoat ja kertoi että lapsen maha pysyi kunnossa hyvin.

• konstit

Eräs iäkäs tuttavani oli joskus pienenä poikana 1930-l todistanut maalaistalossa tapausta, jossa pieni lapsi oli itkeskellyt ruokapöydän vieressä ja silloin renki, joka oli juuri pureskellut leipäpalaa, oli ottanut likaisen nenäliinan taskustaan ja narunpätkän ja mällännyt suustaan leipämössön nenäliinan sisään ja kiristänyt syntyneen nenäliina pallukan narulla tiukaksi ja tyrkännyt sen tämän itkevän pienen suuhun, joka oli siihen tyyntynyt ja imeskellyt sitä nenäliinapallukkaa aivan tyytyväisenä. Että on ne konstit olleet monet ennen ja eihän silloin tutteja tietenkään ole ollut.

• nähnyt

Olen nähnyt omin silmin,kun äiti pureskeli lap sen ruuan ennenkö syötti sen.1940 luvulla maaseudulla.

• Henrikki

ja ala-asteen hissan tunnilla muistaakseni tästä puhuttiin, eli faktaa pitäisi olla.. Ihmettelen, miksi ei muussattu sitä ruokaa jotenkin muuten.. HYH. ihmisen suussahan on kauhiasti bakteereja.

• ei aina

ollut millä muussata.Jos vain puulusikka ja sekin joskus monen käytössä.Matkustaessa tämä oli yleinen käytäntö ja kaipa se on sitä sen ajan oikeaoppisuutta.terveitä lapsia ovat suurimmalta osalta olleet ,ihme vaan ettei ennen aikaan tiedetty allergioista mitään vaikka jopa patjatkin oli oljilla tai heinillä täytettyjä.Ei nykyisin lapset kestäisi sitä menoa vaan sairastuisivat hyvin äkkiä.

• TiinaL

Se taisi olla jokin ystävänpäivään littyvä juttu enkun kirjasta, jossa kerrottiin että suuteleminen on itse asiassa alun perin kehittynyt äitien edellä mainitusta "ruokkimistavasta". Merkitys on vain ajan ja kehityksen myötä muuttunut tunteen ilmaisemiseksi...

• ja looginen tieto!

Pitää myös muistaa, että joskus vuosisatoja sitten (kun ne rengit ja piiat söivät samoista astioista) oli kädet täynnä työtä, piti hoitaa karja ja pellot ja kotityöt, ei siinä kymmenlapsisen katraan nuorimmaiselle ruvettu ruokaa muussaamaan, hyvä kun sai yleensä sapuskaa.

Voisin kuvitella että äiti/mummo söi itse ja aina väliin lykkäsi sössöt vauvankin suuhun. Kätevää ja nopeaa.

Ei silloin kariesta surtu, oli ihan normihomma olla hampaaton. ;)

Nykyisin on toisin, kun syöttötuolissa istuva vetää koko sirkusta.

• kommentissasi
        ja looginen tieto! kirjoitti:

Pitää myös muistaa, että joskus vuosisatoja sitten (kun ne rengit ja piiat söivät samoista astioista) oli kädet täynnä työtä, piti hoitaa karja ja pellot ja kotityöt, ei siinä kymmenlapsisen katraan nuorimmaiselle ruvettu ruokaa muussaamaan, hyvä kun sai yleensä sapuskaa.

Voisin kuvitella että äiti/mummo söi itse ja aina väliin lykkäsi sössöt vauvankin suuhun. Kätevää ja nopeaa.

Ei silloin kariesta surtu, oli ihan normihomma olla hampaaton. ;)

Nykyisin on toisin, kun syöttötuolissa istuva vetää koko sirkusta.

Päivän paras laukaisu asian keskellä tuo "Nykyisin on toisin, kun syöttötuolissa istuva vetää koko sirkusta." :D Näinhän se usein menee.

Hauskaa viikonloppua kaikille kirjoittelijoille!

• perinnetietoa

Muistan isöäitini kertoneen -70 luvulla minulle, ollessani nuorimies, eräästä mummosta kotikylällään näin tehneen ja vielä 1930-luvulla. Hampaaton oli mummo ollut ja siitä se keskustelu alkoikin kun oli lukenut sanomalehdestä suuhygienian tarpeellisuudesta. Mummoni oli syntynyt 1897, mutta ei hänelle ruokaa ollut muistaakseni pureskeltu. En muista tarkemmin, mutta kun hän sitä piti niin kauheana tapana, uskoisin hänen kotonaan ollun jo "sivistyneempiä". Sen hän kuitenkin muisti ihan yleisenä tapana, tutteja kun ei ollut, laitettiin kangasriepuun käärien suolaa pala, ja siitä "tutti" suuhun. Suolahan oli silloin isoina klimppeinä, eikä niin jauhettua kuin nykyään.
      Mummoni ihmetteli vielä 1990 luvullakin lehtien terveellisyyskirjoituksia, joissa syytettiin milloin sokeria, milloin voita tai suolaa "myrkyksi". ihmisen elimistölle.
      Mummoni poistui 96 vuoden ikäisenä, puolet elämästään laina-ajalla olleena omien sanojensa mukaan, kun n. 50 vuoden iässä kuitenkin toipui syövästä senaikaisten huippuhoitojen avulla.

• Tuberkuloosi levisi suusta ...

Kyllä on totta, että mummot pureskeli risoilla hampaillaan vauvalle ruuan sopivaksi ja näin esim tuberkuloosi levisi suusta suuhun.

• mummon miete

tuosta tuberkuloosin leviämisestä näin: miehet pureskelivat mällejä suussaa ja tupakoituaan syljeksivä't lattioille. Äitini joutui varpuluudalla ja kuumalla vedellä pesemään isoja lankkulattioita, kun "herrat" vain räkivät. On se mahtanut olla kamala näky niitä basillipesiä nähdä. Eipäs ihme, että siitäkin isosta talosta kuoli kolme ihmistä keuhkotautiin aika nuorina. Niin ne tavat muuttuvat! Nykyisin näkee räkäklimppejä aina siellä, missä nuoriso tupakoi. Miten kasvatammekaan lapsiamme?

• hammasmätä

Äitini kertoi, että ennen mummot pureskeli suussaan varsinkin leipää ja lihaa ja laittoivat mällin lapsen suuhun. Hyvin on hammasmätä päässyt lisääntymään.

• %(//%/

Lapsi sai kyllä hyvän vastuskyvyn sairauksia vastaan mikä oli kansanviisautena.Täytyy muistaa ettei lääkkeitä paljon ollut ja kulkutaudit aiheuttivat suuria lapsikuolleiksuuksia.Hammasmätä oli taas "elintaso" sairaus lisääntyneen sokerin ja vaalean leivän myötä.

• juujoo
        %(//%/ kirjoitti:

Lapsi sai kyllä hyvän vastuskyvyn sairauksia vastaan mikä oli kansanviisautena.Täytyy muistaa ettei lääkkeitä paljon ollut ja kulkutaudit aiheuttivat suuria lapsikuolleiksuuksia.Hammasmätä oli taas "elintaso" sairaus lisääntyneen sokerin ja vaalean leivän myötä.

Ei nuo tavan pöpöt mitä suussa on ole ihmisille vaarallisisa. Mutta eri asia on tuo tuberkuloosi ja muut vaaralliset taudit jotka leviää aika näppärästi tuolla tavalla.

Luulempa että jotakin kautta ihminen ne bakteerikannat suuhunsa hommaa vaikka kuinka koettaisi varoa.

Siellä ne sitten pysyy niin kuin se yks jutska junttilan tuvan seinässä.

Ennen vanhaanhan oli tapana syljeskellä lattialle. Nykypäivänähän taitaisi kalahtaa kaulin otsikkoon jos yrittäisi samaa :D

Siellä ne pikkulapset sitten rymysivät ja varmaankin laittoivat kaiken mitä löysivät suuhunsa ihan niin kuin nykyäänkin. :p

• huuliherpes

siinä taudit levis sukupolvelta toiselle

• vaan

Minun äitini pureskeli siskolleni, minulle ja veljelleni lihaa ja tämä tapahtui 80-luvun alussa. Äiti ei olisi myöntänyt ensin asiaa, mutta siskoni muisti tällaista tapahtuneen.

• Nykyajan ääliövanhemmat

Ennen välitettiin toisista perheenjäsenistä,varsinkin lapsista ja vanhuksista,ja heitä hoidettiin kotiympäristössä.Ymmärrettiin läheisyyden tarve ja oman vastustuskyvyn kehittymisen tarpeellisuus.Tämä oli synnynnäistä perimää ja ihmisen luonnollista hoivaamisen tarvetta.Tänä itsekkyyden ja omien tarpeiden tehostamisen aikakautena kansanperinne unohdetaan ja lapset/vanhukset jätetään tietotekniikan palvelujen varaan.Ihmiskunta tuhoaa kaiken kauniin sivistyksen ja kansojen kansanperimän siististi ja varmasti.Suomessa varsinkin tämä on nähtävissä lasten ja nuorten lisääntyvänä pahoinvointina,syrjäytymisenä ja mielenterveydenongelmina sekä vanhusten hylkäämisenä.Lääketieteen vuosisatojen aikana kehittämät keinot eivät enää tepsi uusiin sairauksiin ja nämä pahentavat muita globaalisia ongelmia,joita päättäjät ja johtajat käyvät yhdessä puimassa maailmalla sen sijaan,että puitaisiin kotona vaikka viljaa leiväksi.Me olemme maailman omatunto ja pelastaja sen sijaan,että pelastaisimme kansakuntamme tuholta yhdessä työtä tekemällä.Tuleva sukupolvi kasvatetaan keinoälyllä ja vanhusten kansanviisaus,jota ei rahalla voi ostaa eikä keinotekoisesti luoda eikä hallita,häviää viimeistenkin inhimillisten ihmisten mukana.

• vm.-44

Kyllä pureskelivat, minä olen omin silmin nähnyt 50-luvulla kun eräs karjalaismumu mälläsi ensin ruoan suussaan ja antoi sitten pikkutytölle!Yöäk!Mummulla ei ollut edes kovin montaa hammasta suussaan ja nekin mitkä olivat.....yöäk!

• Jussi957367§

Avovaimo (s.1975) sano että on tehnyt sitä ruuan valmiiksi puremista itsekin, kotimaana thaimaa.

• näin tapahtui

Joo, kyllä näin on ennen tehty. Isäni on kertonut, kuinka näin tehtiin hänen lapsuudessaan, ja löytyipä tälle mössölle vielä meidän suvusta nimikin: puru. Lapsille syötettiin siis purua.

• nainen...

On teilläkin väittelyn aiheet, mutta mikäpä siinä aihe kuin aihe. :D Yök mummon puremaa ruokaa 1800

• mummon miete

olen nähnyt vielä 40-luvullakin, kun äiti, huom! ei mummo, pureskeli lapsen ruuan suussaan, pani sen sitten lusikkaansa ja siitä syötti alle yksivuotiastaan. Ällötti siloin, vaikka olin itse 5v. ja ehkäpä siitä onkin jäänyt hienoinen "ylihygieenisyys" alitajuntaani.
      Toisaalta, miten mahtavatkaan toimia tämän ajan ihmiset siellä, missä hygienia ei ole meidän kaltaistamme. Pidän Intiassa asustavien ihmistenkin ruokailutapoja, syödä sormillaan, aika kummallisena. En voisi samasta ruokakupista syöttää kaksosiakaan, molemmilla olisi oltava omat lautanen ja oma lusikka.

• A.Borealis

laitanmpa tämän viestini tuolta ketjun alkupäästä tähän kokonaan.. yäk-mummeille ja muille yäkki-ihmisille tiegoksi, että sitaatti, joka on merkkien " " väleissä oleva teksti on lainaus, ja tällä kertaa ihan omasta tekstistäni: "...tosi on! hampaattomalle vauvaikäiselle ruoka pienennettävä, jotta pystyy nielemään ruuansulatus käsittelemään... Bonat, Piltit, ei niitä ollut ennen... ...luontokansana/-kansoissa ilmiö edelleenkin tosiasia, ja miksikä ei olisi??? ...mikähän "tappelija" sinä lienet? ... kyllä ne keskustelut (väittelyt) tapahtuu normaaliperheessä kotona, kahden kesken... ja tätä vartenhan nää palstat täällä on, että saa jakaa kokemuksia/tietoa/kysymyksiä saa mahdollisesti itselleen osviittaa (=vinkkejä) itseään askarruttavista asioista... ....äidit, mummit ja heidän äitinsä heidän äitinsä.... maassamme Suomessa... ....muiden ihmis"rotujen" suvuissa samoin.... jostain syystä haluamme sukumme säilyvän... mieti, mitä nk. "eläinkunnassa" (sitähän mekin olemme) tapahtuu, jotta jälkeläiset selviäisivät elossa... :) :) :) " ....kyllä, karies tarttuu, kun on bakteereiden aikaansaama... infektiotaudit tarttuvat ... mummeleiden, isien, äitien, kavereiden käyttäytyminen jne tarttuvat ( eri tavalla..., vai kuinka? yäk-mummeli?) ... kuka teistä tietäisi ihmisen immunologiasta??? minä en. kun teillä kerran on netti käytössänne, KÄYTTÄKÄÄ SITÄ! yhtenä päivänä (yäk-mummelin aikaan varmaankin???) - nyt en käyttänyt nettiä - rintaruokintaa ei sanut jatkaa kuin muutaman viikon/kuukauden??? ...omat -90 -luvun alussa synteeet lapseni saivat ko ajan suositusten mukaan rintamaitoani 10 - 12 k ikään saakka kiinteää ruokaa, josta osa oli oikaesti omassa suussani pureskeltua... arvo ylppö, vai kukahan se oli, vai immunologisti, vai mitenkö se meni, vai luonnonkansat, tai mitähän huomenna lehdessä lukee... -kahvista - sikaflunssasta - C-votamiinista ... ja esim. miten sen ripulisen lehmän voi pelastaa, kuin antamalla märepallon toisen lehmän suusta, jotta ko. sairaan lehmän suolistoon saataisiin oikea bakteerikanta... tässä vai yksi esimerkki....... t. Pohjoiset Revontulet

• nami nami nami...

juu mutta afrikassa ne nälkäiset pikku vintiöt syövät toistensa kakatkin koska niissä on jotain ainutlaatuisia herkkujämiä jäljellä :D miekii miekiiiii tahon!

• tuokin

Taitaa olla totta. Mummoni joskus minulle kertoi vanhoista ajoista mm sen, että äiti yleensä pureskeli pienen lapsen kynnet. Sakset ja veitset olivat niin isoja ja sopimattomia siihen hommaan. Eläinmaailmaa kun tarkkailee,löytyy kyllä viitteitä siitä,miten ihminenkin on hoitanut lapsiaan omin keinoin. Sitten joskus tuli steriili vaihe, piti keittää vaatteet ja syöntivälineet. Minäkin nykyisin jo aikuiselle pojalleni tein kaiken oppien mukaan. Keitin tuttipulloja ja tutteja 10 minuuttia padassa. Voitte vain kuvitella ongelmaa, vesi oli erittäin kalkkista ja keitettäessä se kalkki tarttui asitoihin, ne menivät ihan valkoisiksi kalkkitöhnästä. Niinpä sitten käytin omaa järkeäni, keitin veden ja laitoin ne siihen vähäksi aikaa. Aloin myös vaatteiden suhteen vähemmän tunnolliseksi, enkä kertonut äideille :) Poika kasvoi ja voi hyvin :) Taisivat muutkin huomata että helpommallakin voi päästä :) Puhdas ympäristö on lapselle tärkeää mutta steriili sen ei kodissa tarvitse olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2785
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2310
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1906
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      168
      1335
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      282
      1167
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      961
    Aihe