Eristyksiä jopa 100 vuorokautta. Ilmeisesti vielä sidottuina. Mielestäni sadismia.
Lapsia (pieniä lapsia) pidetty jopa KUUSI viikkoa sisällä.
"Tätä ei voida missään tapauksessa hyväksyä". Näin sanoo Euroopan kidutuksen vastainen komitea.
Suomalaisten psykiatria kielletään
91
16256
Vastaukset
- vaan niille
perkele.Alempaa kastia kuin pedofiilit.
- psykoidi
linkkilinkki kirjoitti:
Jos ei pääse ulos psykiatrisesta sairaalasta niin silloin potilas on yleensä huonossa kunnossa. Komitea ei tainut ottaa huomioon potilaiden psyykkistä vointia ja henkilökunnan määrää osastoilla. Potilaat saattavat olla erittäin vaarallisia itselleen tai muille. Pienellä henkilökuntamäärällä tai liian isolla potilasmäärällä ei voida toteuttaa laadukasta hoitoa.
Toivottavasti komitean lausunnot tuovat mukanaan parempaa ja turvallisempaa hoitoa niin potilaille kuin henkilökunnallekin. - Salulah1234
linkkilinkki kirjoitti:
Miksi tuossa uutisessa puhutaan Vanhan Vaasan sairaalasta vain sairaalana, todellisuudessa se on vankimielisairaala...
Olisiko Jammullakin ollut oikeus ulkoilla pahimpina päivinään siellä..? - Anonyymi
Salulah1234 kirjoitti:
Miksi tuossa uutisessa puhutaan Vanhan Vaasan sairaalasta vain sairaalana, todellisuudessa se on vankimielisairaala...
Olisiko Jammullakin ollut oikeus ulkoilla pahimpina päivinään siellä..?Jammu oli vain yksi psykiatrian uhri
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jammu oli vain yksi psykiatrian uhri
masentuneelle seksi on nautinnon halua
- ei kielletä
Pitkäniemen sairaala on yksittäistapaus.
- painu Venäjälle
Hukuta ites pitkäniemeen.
- samaa hoitoa
koko maassa
- RouWa B
jos kaikki tutkittaisiin niin voisi olla yksittäistapauksia missä EI olisi epäkohtia,tuommosia potilaita on helppo pompotella valitettavasti.
- asdf
psykiatria on hullujen hommaa...
- niin kaikki hyvin
Moni psykiatri ollut itse hoidossa nuorena. Siitä tulee se kiinnostus psykiatriaan.
- ?????
niin kaikki hyvin kirjoitti:
Moni psykiatri ollut itse hoidossa nuorena. Siitä tulee se kiinnostus psykiatriaan.
Onkos nykyää mielisairaaloihin tullut uudet lastenosastot? Herranjestas sentään!
Ennen Tampereen yliopistollisessa sairaalassa oli lasten psykiatrinen osasto.
Sekö on nyt Pitkässäniemessä?
Hui kamala. Ei kai ne hoitsut anna tulitikkuja lapsille? Siellä on ennenkin potilas hiukan iloitellut tulitikuilla. Tosin aikuisosastolla!
Odotetaan mielenkiinnolla mitä Pitkäniemen ylilääkäri selittää!
Entäs lasten vanhemmat, eikö heitä kiinnosta mitä lapselle kuuluu? Vai ovatko hekin hoidossa seinän takana? - pilluaaaaa
niin kaikki hyvin kirjoitti:
Puuttukaa,että noita kaheleita ei pääse noihin vaikusvaltasiin hommiin suomessa.
- buhaaa
pilluaaaaa kirjoitti:
Puuttukaa,että noita kaheleita ei pääse noihin vaikusvaltasiin hommiin suomessa.
Suurin osa Suomen vaikutusvaltaisista hommista on kahelien käsissä, etkö ole huomannut.
- antipsykiatristi
????? kirjoitti:
Onkos nykyää mielisairaaloihin tullut uudet lastenosastot? Herranjestas sentään!
Ennen Tampereen yliopistollisessa sairaalassa oli lasten psykiatrinen osasto.
Sekö on nyt Pitkässäniemessä?
Hui kamala. Ei kai ne hoitsut anna tulitikkuja lapsille? Siellä on ennenkin potilas hiukan iloitellut tulitikuilla. Tosin aikuisosastolla!
Odotetaan mielenkiinnolla mitä Pitkäniemen ylilääkäri selittää!
Entäs lasten vanhemmat, eikö heitä kiinnosta mitä lapselle kuuluu? Vai ovatko hekin hoidossa seinän takana?Psykiatri pitää kieltää se on rodunjalostusta. Hitler oli psykiatrien manipuloima. Psykiatria kieltä totuuden. Lidäaineet. Vitamiinit.hivenaineet ei kiinnosta psykiattriaa. Eikä mikään fakta. He haluavat toimia ianoastaan fiktio perustein ja se ei ole tiedettä. Yksi ppsykitri tuottaa milljoonia lääketeollisuudelle. Ja psykiatri myy ihmisiä läkeorjsksi lääkteollisuudelle. Psykiatria tulee kieltää. Se on rodunjalostusta.
- Ykä.
Tämä on todellakin todiste siitä, että Skietologia tarjoaa ainoan oikean hoidon, tähänkin vaivaan.
- Vihaan skientologiaa
Hörhö, tämä ei ole viitattavissa teidän paskaisiin uskontoihinne
- Ykä.
Siis: Skientologia. Tämä sitten on täyttä mustamaalausta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Skientologia
- Miss Mossad.
onneksi se harhaoppi ei ole sentään tähän maahan päässyt rantautumaan! Kiitos kristityille uskoville ja Suomen puolesta rukoileville ihmisille. Turvassa ollaan siltäkin "itseaiheutetulta opilta", jossa ihminen turvautuu omavoimaisuuteen vain jälleen kerran huomatakseen, ettei se mitään auta. Ja niin ihminen on taas samassa kierteessä "pitäis, pitäis, pitäis ja enemmän, enemmän, kunhan minä, kyllä minä vielä"...niinpä niin.
- ITSE PAIKANPÄÄLLÄ
Joskus on pakko pitää sisällä kun muuten karkaavat ulkona. Aitauskin on pahimmille kriminaaleille. Pakkohoito asiakkaita jos ette ole nähneet ja kokeneet, älkääpäs mässäilkö tietämättömyydellä.
- tyttö tuntematon
Kuka sä luulet olevas, kerrot tommosta täyttä paskaa.. Ei todella pidä paikkaansa!!! Kilteimmätkin nuoret pidetään pakosti sisällä, vaikkei koskaan ole yrittänyt karata! Millä oikeudella tuut tänne tommosii juttui syöttään et lapset kuuluu pitää sisäl, ettei karkaa!!?? Haista vittu! Sä et oo ollu koskaan paikan päällä jos tommosta väität!! jos viidestä nuoresta yksi karkailee jatkuvasti ja yksi on karannut kerran, oikeuttaako se pitämään kolmea täysin syytöntä nuorta/lasta sisällä??! HÄ?! Olen ollut lapsesta täysi-ikäiseen asti erilaisissa paikoissa pakkohoidossa kokoajan. "pakkohoitoasiakkaita jos ette ole nähneet ja kokeneet....."
- .,.
täällä yleensä mässäilläänkin Kuinka moni tästä aiheesta kirjoittava on käynyt mielisairaalassa. Ja jos on, niin onko myöskin suljetulla osastolla. On muuten sellainen paikka ettei siellä tee mieli vierailla.
- tyttö tuntematon
.,. kirjoitti:
täällä yleensä mässäilläänkin Kuinka moni tästä aiheesta kirjoittava on käynyt mielisairaalassa. Ja jos on, niin onko myöskin suljetulla osastolla. On muuten sellainen paikka ettei siellä tee mieli vierailla.
No kuule, jos ei sielä tee mieli vierailla niin luuletkos vittu että siellä on kiva ollut asua!? Ärsyttävää tommoset kommentit, ko ei tiedä mistään mitää. Hiukka respectii niille jotka on joutunu tommost kokee ja jotka kokee vieläkin! Ei tarvi tulla mitää tommosii väittään. Olen ollut vuosia SULJETULLA osastolla, PAKKOHOIDOSSA. Ei ollut mitään herkkua, ja saan kyllä ihan tasan ilmaista mielipiteeni asiasta ja kertoa mitä sielä oikeesti tapahtuu.
- Anonyymi
tyttö tuntematon kirjoitti:
No kuule, jos ei sielä tee mieli vierailla niin luuletkos vittu että siellä on kiva ollut asua!? Ärsyttävää tommoset kommentit, ko ei tiedä mistään mitää. Hiukka respectii niille jotka on joutunu tommost kokee ja jotka kokee vieläkin! Ei tarvi tulla mitää tommosii väittään. Olen ollut vuosia SULJETULLA osastolla, PAKKOHOIDOSSA. Ei ollut mitään herkkua, ja saan kyllä ihan tasan ilmaista mielipiteeni asiasta ja kertoa mitä sielä oikeesti tapahtuu.
Toivottavasti olet siellä suljetulla hoidossa edelleenkin. Olet pelkkä hyödytön kuluerä yhteiskunnalle vai käytkö töissä ja maksat verosi? Tuskin pystyt käymään edes työterapiassa.
- Tiiänpähän vaan
Joskus on nuoren turvallisuuden takia tehtävä eristys, esim. nuoren viiltely, viiltelyhaavojen auki repiminen toistuvasti, hirttäytymisyritykset, väkivaltaisuus toisia kohtaan jne. Kuollako heidän pitäisi antaa? Tai päästää anorektikko ulos juoksemaan niin että henki menee?
Tai itsetuhoinen hyppäämään rekan alle? Miettikääpä ennen ku alatte siellä moralisoimaan hoitoa.- opetar x
Sain yllättäen soiton (en mainitse sairaalan nimeä(vielä)). Ystävättäreni oli joutunut psykiatriseen sairaalaan yritetteyään itsaria, ensiavun- ja vatsahuuhtelun jälkeen jäänyt henkiin.
Kun avasin potilashuoneen oven,
HUUSI ystävättäreni: "Hae vettä joutuin". Hän oli ihan tulipunainen kasvoiltaan, kuume nelissäkymmenissä!!!!!!!! Tapahtumapaikka oli suljettu osasto.
Lähdin etsimään kiireesti vettä.
- Kysyin hoitajilta, mistä saa vettä.
EIVÄT VASTANNEET. Kukaan heitä ei vastannut, ainakin 3-4.ltä kysyin.
- Katsoivat vaan oudosti ja menivät ohi.
Sopersin hädissäni, tuolla tarvitaan vettä - pian ja viittasin potilashuoneeseen. Eivät
korvaansa kallistaneet.
- Sitten näin siivoojan. Apu löytyi sieltä.
Hän antoi vettä. Vein litran kannullisen juomalasin. Joi yli puoli kannullista yhteen kyytiin. Täytin kannun vielä lähtiessäkin ja hain "varavettäkin".
- Potilas kertoi olleensa janossa koko yön kovassa kuumeessa. Oli pyytänyt vettä, huutanut
apua, kukaan ei ollut armahtanut häntä. Vierailuuni oli päivällä n. klo 13-14 välillä.
Kyseessä oli todennäköisesti lääkemyrkytyksen
aiheuttama kuumetila ja ankara nestehukka.
- Potilaan huulet oli ratkeilleet kuivuudesta ja verta tirskui huulilta. Hän itkeä sopersi: "Miksi ne rääkkäävät minua? Miksei ne antaneet minun edes kuolla? Miksi, miksi miksi, miksi....".
Tapahtumasta on jo vuosia. Kirjoitin tänne kun huomasin aiheesta täällä aiheesta.
Tpahtuma oli Kuopion sairaanhoitopiirin alueella.
Potilas oli lukioikäinen tyttö, josta käytän nimitystä "ystävättäreni".
Vastaan puheeni ja tarvittaessa kerron tutkijoille tai viranomaisille, jos potilaan epäinhimillinen kohtelu jotakin kiinnostaa.
Havaintoni mukaan
potilas oli kuivunut pahasti. Vain nuori-ikä ja
hyvä ruumiillinen kunto estivät kuivumisen
aiheuttaman katastrofin.
- Tiedän varmasti, että vesitankkaus tuli ns. kreivinaikaan.
Olisi aika jo selvittää, millä moraalilla
työtä tehdään psykiatrianlaitoksissa. - korkealla
opetar x kirjoitti:
Sain yllättäen soiton (en mainitse sairaalan nimeä(vielä)). Ystävättäreni oli joutunut psykiatriseen sairaalaan yritetteyään itsaria, ensiavun- ja vatsahuuhtelun jälkeen jäänyt henkiin.
Kun avasin potilashuoneen oven,
HUUSI ystävättäreni: "Hae vettä joutuin". Hän oli ihan tulipunainen kasvoiltaan, kuume nelissäkymmenissä!!!!!!!! Tapahtumapaikka oli suljettu osasto.
Lähdin etsimään kiireesti vettä.
- Kysyin hoitajilta, mistä saa vettä.
EIVÄT VASTANNEET. Kukaan heitä ei vastannut, ainakin 3-4.ltä kysyin.
- Katsoivat vaan oudosti ja menivät ohi.
Sopersin hädissäni, tuolla tarvitaan vettä - pian ja viittasin potilashuoneeseen. Eivät
korvaansa kallistaneet.
- Sitten näin siivoojan. Apu löytyi sieltä.
Hän antoi vettä. Vein litran kannullisen juomalasin. Joi yli puoli kannullista yhteen kyytiin. Täytin kannun vielä lähtiessäkin ja hain "varavettäkin".
- Potilas kertoi olleensa janossa koko yön kovassa kuumeessa. Oli pyytänyt vettä, huutanut
apua, kukaan ei ollut armahtanut häntä. Vierailuuni oli päivällä n. klo 13-14 välillä.
Kyseessä oli todennäköisesti lääkemyrkytyksen
aiheuttama kuumetila ja ankara nestehukka.
- Potilaan huulet oli ratkeilleet kuivuudesta ja verta tirskui huulilta. Hän itkeä sopersi: "Miksi ne rääkkäävät minua? Miksei ne antaneet minun edes kuolla? Miksi, miksi miksi, miksi....".
Tapahtumasta on jo vuosia. Kirjoitin tänne kun huomasin aiheesta täällä aiheesta.
Tpahtuma oli Kuopion sairaanhoitopiirin alueella.
Potilas oli lukioikäinen tyttö, josta käytän nimitystä "ystävättäreni".
Vastaan puheeni ja tarvittaessa kerron tutkijoille tai viranomaisille, jos potilaan epäinhimillinen kohtelu jotakin kiinnostaa.
Havaintoni mukaan
potilas oli kuivunut pahasti. Vain nuori-ikä ja
hyvä ruumiillinen kunto estivät kuivumisen
aiheuttaman katastrofin.
- Tiedän varmasti, että vesitankkaus tuli ns. kreivinaikaan.
Olisi aika jo selvittää, millä moraalilla
työtä tehdään psykiatrianlaitoksissa.ja hoito on hyvää.
Näinhän aiheesta kerrotaan! - opetar x
korkealla kirjoitti:
ja hoito on hyvää.
Näinhän aiheesta kerrotaan!Lieneekö laitoskohtaisia eroja
potilaitten kohtelussa,
en tiedä, mutta näkemäni
tapaus oli todella törkeä.
Omaisten olisi syytä seurata pitkäaikais
hoidokkejaan. - Fasol
opetar x kirjoitti:
Lieneekö laitoskohtaisia eroja
potilaitten kohtelussa,
en tiedä, mutta näkemäni
hoidokkejaan.Olin itse 15 v. sitten U:gin avo-osastolla eikä sieltä ihan pahimpia kokemuksia jäänyt - mitä nyt pientä kitkeryyttä joistakin suhtautumisista.
Mutta pikkuserkkuni joutui muutama vuosi sitten skitsofrenikkona Kupittaalle (on ollut jo pitkään kotihoidossa), jossa vanhempansa joutuivat tappelemaan henkilöstön piittaamattoman mekanismin kanssa. Huomattavinta on ollut henkilöstön haluttomuus syventyä "tapaukseen". Henkinen laiskuus, halu peittää oma todellinen asiantuntemattomuus, ymmärryksen ja tilanteentajun puute päätöksentekijän tärkeään rooliin on leimannut henkilöstön käytöstä koko ajan.
Joku psykiatri sanoikin, että mielisairaalat ovat niitä viimeisiä linnakkeita, joihin viranomaisten immuuni mielivalta on voinut pesiä näihin saakka minkään pystymättä sitä vaikuttavasti kritisoimaan.
Ja kukapa sitä hullujen hoitoa arvostelisi, kun ei hulluuttakaan ymmärrä. - tyttö tuntematon
Mistä sä mitään tiedät! Oot varmaa joku mielenterveyshoitaja joka haluaa jatkaa lapsien ja nuorien alistamista eläimien tapaan! Siis toi on sun näkökantas, helppo sun on sanoo ko et oo kokenu ite mitää sellasta. Lapsi/nuori kärsii ja saa traumoja hoitojaksolla. Jokainen nuori joka lähtee omilleen hoidon jälkeen on enemmän palasina kuin mennessään hoitoon, NIIN SE VAAN ON!! Revi siitä huumoria. Ei tarvi tulla tänne tommosia väittään jos ei tosiaan oo mitää omakohtasta kokemusta ja varmuutta että asia muka on noin! Psykiatrinen hoito pahentaa vain nuoren/lapsen vointia, lähes aina! Olen nähnyt monta elämän haluista nuorta/lasta jotka masentuvat joutuessaan moiselle 2000-luvun keskitysleirille! Siinä kohtaan ainakin katoaa elämisen halu. Ja tekeekö hyvää nuorelle/lapselle että eristetään kokonaan kavereista ja vanhemmista!? Jotkin nuoret eivät saa tavata hoidon aikana edes valvotusti sairaalan tiloissa vanhempiaan tai ystäviään!!
- tyttö tuntematon
opetar x kirjoitti:
Lieneekö laitoskohtaisia eroja
potilaitten kohtelussa,
en tiedä, mutta näkemäni
hoidokkejaan.Kyllä ne aika lailla ovat saman laista settiä, monissa sairaaloissa ainakin. Olen ollut itse neljässä eri hoitolaitoksessa ja kuullut ja myös vieraillut muutamassa muussa ja saman oloisia ainakin kaikki ne. Hoitajilla mielivalta. Jotenkin sitten tuntuu myös että jotkut hoitajat ehkä entisiä potilaita ja katkeria. Lisäksi liian vähän henkilökuntaa, ja lapset/nuoret joutuvat kärsimään. Myös olen tavannut seksuaalista hyväksikäyttöä alaikäisen potilaan ja hoitajan välillä. Kuinka sellaisia ihmisiä päästetään töihin tämmöisiin paikkoihin?? Ja laitoksien pitäisi taata nuoren/lapsen turvallisuus.
- tyttö tuntematon
Fasol kirjoitti:
Olin itse 15 v. sitten U:gin avo-osastolla eikä sieltä ihan pahimpia kokemuksia jäänyt - mitä nyt pientä kitkeryyttä joistakin suhtautumisista.
Mutta pikkuserkkuni joutui muutama vuosi sitten skitsofrenikkona Kupittaalle (on ollut jo pitkään kotihoidossa), jossa vanhempansa joutuivat tappelemaan henkilöstön piittaamattoman mekanismin kanssa. Huomattavinta on ollut henkilöstön haluttomuus syventyä "tapaukseen". Henkinen laiskuus, halu peittää oma todellinen asiantuntemattomuus, ymmärryksen ja tilanteentajun puute päätöksentekijän tärkeään rooliin on leimannut henkilöstön käytöstä koko ajan.
Joku psykiatri sanoikin, että mielisairaalat ovat niitä viimeisiä linnakkeita, joihin viranomaisten immuuni mielivalta on voinut pesiä näihin saakka minkään pystymättä sitä vaikuttavasti kritisoimaan.
Ja kukapa sitä hullujen hoitoa arvostelisi, kun ei hulluuttakaan ymmärrä.Todella hyvin sanottu. Ja pitää ehdottomasti paikkansa myös minä ollut itse lähes vuoden kupittaalaa os.717:lla ja jotkut hoitajat mukavia mutta jotkut ihan kauheita ja toimivat mielivaltaisesti. Tänään on tämmöset säännöt ja huomenna sitten tommoset sitten taas tehdäänkin näin....ei mitään järkeä, nuoret vaan tekee niinkuin hoitaja käskee. Ja joissakin käskyissä ei mitään järkeä. Säännötkin vaihtuvat potilaskohtaisesti, toiset saavat tehdä jotain mitä toiset eivät ja siihen ei ole mitään järkevää selitystä kun se että hóitaja vain on päättänyt niin.
- Pirkanmaa
Todella hyvin sanottu. Ja pitää ehdottomasti paikkansa myös minä ollut itse lähes vuoden kupittaalaa os.717:lla ja jotkut hoitajat mukavia mutta jotkut ihan kauheita ja toimivat mielivaltaisesti. Tänään on tämmöset säännöt ja huomenna sitten tommoset sitten taas tehdäänkin näin....ei mitään järkeä, nuoret vaan tekee niinkuin hoitaja käskee. Ja joissakin käskyissä ei mitään järkeä. Säännötkin vaihtuvat potilaskohtaisesti, toiset saavat tehdä jotain mitä toiset eivät ja siihen ei ole mitään järkevää selitystä kun se että hóitaja vain on päättänyt niin.
Aivan mielivaltaa. Mutta kun sitä mielivaltaa käyttää myös jotkut sosiaaliviranomaiset sekä tietämäni perhekoti.
Säännöt tänään tuota ja huomenna taas eri säännöt. Ja toiset hoitajat mukavia ja toiset hoitajat ilkeitä (ilkeät pönkittävät omaa huonoa ekoaan). Asianajajani myös tietää, että perhekotien ja laitosten mielivaltaisuus on jokapäiväistä. Yleensä hoitajat käyttää uhkauksia uhkausten perään. 5 nuoren keskustelu loi kuvan, että vielä huonommin laitoksessa on asiat kuin kotona. Kovin idiootimaista touhua, että tempperamenttiin annetaan rauhoittavia lääkkeitä. Kun ne ei auta yhtään mitään.
Oli sitten lastensuojelulaitos, psykiatrinenosasto tai mikä tahansa laitos niin on sama mielivaltainen touhu. Jaksa viksu tyttö tuntematon. Oletkohan väärässä paikassa niin kuin moni muukin. - juKkkKkA
Todella hyvin sanottu. Ja pitää ehdottomasti paikkansa myös minä ollut itse lähes vuoden kupittaalaa os.717:lla ja jotkut hoitajat mukavia mutta jotkut ihan kauheita ja toimivat mielivaltaisesti. Tänään on tämmöset säännöt ja huomenna sitten tommoset sitten taas tehdäänkin näin....ei mitään järkeä, nuoret vaan tekee niinkuin hoitaja käskee. Ja joissakin käskyissä ei mitään järkeä. Säännötkin vaihtuvat potilaskohtaisesti, toiset saavat tehdä jotain mitä toiset eivät ja siihen ei ole mitään järkevää selitystä kun se että hóitaja vain on päättänyt niin.
Mä uskon sua.
- vai niin
Fasol kirjoitti:
Olin itse 15 v. sitten U:gin avo-osastolla eikä sieltä ihan pahimpia kokemuksia jäänyt - mitä nyt pientä kitkeryyttä joistakin suhtautumisista.
Ja kukapa sitä hullujen hoitoa arvostelisi, kun ei hulluuttakaan ymmärrä.ollut lehdessä, että Turussa tehdään suhteettoman paljon pakkohoitopäätöksiä? Ja uutinen oli koristettu jonkun osastolla olevan metadoniannostaan hakevan kuvalla. Eli viittasko se siihen, että ne pakkohoidot tehdään juuri eniten huumeiden käytön takia - mikä tietysti olisi hyvä, että sen takia hoidetaan, vaikkakin turhaan ilmeisesti.
Jaa-a, just, hulluutta ei ymmärretä, nooo, asiasta voi olla eri mieltä - itse olen sitä mieltä, että niitä hulluja sitä vasta ymmärretäänkin ja annetaan melskata ympäriinsä kaikenlaista höröpäiden ääliömäisine juttuineen. Annetaan melskata vaan, jokuhan siitä melskaamisesta joutuu aina kärsimään - vai mitä? Kaheleita ja hulluja sitä nimenomaan hyysätään ja ymmärretäänkin, nauretaan hullujen ja kaheleiden mukana ja nautitaan- - 77777777777777777
vai niin kirjoitti:
ollut lehdessä, että Turussa tehdään suhteettoman paljon pakkohoitopäätöksiä? Ja uutinen oli koristettu jonkun osastolla olevan metadoniannostaan hakevan kuvalla. Eli viittasko se siihen, että ne pakkohoidot tehdään juuri eniten huumeiden käytön takia - mikä tietysti olisi hyvä, että sen takia hoidetaan, vaikkakin turhaan ilmeisesti.
Jaa-a, just, hulluutta ei ymmärretä, nooo, asiasta voi olla eri mieltä - itse olen sitä mieltä, että niitä hulluja sitä vasta ymmärretäänkin ja annetaan melskata ympäriinsä kaikenlaista höröpäiden ääliömäisine juttuineen. Annetaan melskata vaan, jokuhan siitä melskaamisesta joutuu aina kärsimään - vai mitä? Kaheleita ja hulluja sitä nimenomaan hyysätään ja ymmärretäänkin, nauretaan hullujen ja kaheleiden mukana ja nautitaan-muutenkin perusterveydenhuollossa suhtaudutaan ihmisiin vitsinä - ihan huvin vuoksi kirjoitellaan mielenterveydenarvioon lähetteitä - lähetetään kaiken maailman huumoripellet ihmisten asuntoihin pelleilemään, vitsailemaan ja lärvi lentää - sitähän on helppo harrastaa kun siinä on joku asetettu mielenterveyden tilansa suhteen kyseenalaiseksi - että joo, minäpä käytän nyt tilaisuutta hyväkseni ja vittuilen ja virnuilen ja pelleilen ja vitsailen sen minkä kerkiän.
Ei ole Turussa vissiin ihmisillä oikeutta asialliseen kohteluun!
Niin asiasta voi tehdä valituksen jos haluaa - mitään se ei ihmistä itseään hyödytä kylläkään, sillä mitä korvausta saat siitä että jollekulle kenties mahdollisesti huomautetaan jostain asiasta - mitä se sinua hyödyttää? Ei niin mitään, ja sama peli sen kun jatkuu vaan, pelleillään ja vitsailaan sen minkä keretään, ei pidetä ihmisenä ollenkaan, "ei sinulla ole mitään oikeuksia". - noin turussa
77777777777777777 kirjoitti:
muutenkin perusterveydenhuollossa suhtaudutaan ihmisiin vitsinä - ihan huvin vuoksi kirjoitellaan mielenterveydenarvioon lähetteitä - lähetetään kaiken maailman huumoripellet ihmisten asuntoihin pelleilemään, vitsailemaan ja lärvi lentää - sitähän on helppo harrastaa kun siinä on joku asetettu mielenterveyden tilansa suhteen kyseenalaiseksi - että joo, minäpä käytän nyt tilaisuutta hyväkseni ja vittuilen ja virnuilen ja pelleilen ja vitsailen sen minkä kerkiän.
Ei ole Turussa vissiin ihmisillä oikeutta asialliseen kohteluun!
Niin asiasta voi tehdä valituksen jos haluaa - mitään se ei ihmistä itseään hyödytä kylläkään, sillä mitä korvausta saat siitä että jollekulle kenties mahdollisesti huomautetaan jostain asiasta - mitä se sinua hyödyttää? Ei niin mitään, ja sama peli sen kun jatkuu vaan, pelleillään ja vitsailaan sen minkä keretään, ei pidetä ihmisenä ollenkaan, "ei sinulla ole mitään oikeuksia".Turussa tehdään niitä mielenterveyden arviointi lähetteitä vain siksi, että lääkäri halusi ystävineen pitää hauskaa!
- Milka S
Virtuaaliset tapposimulaattorit kasvattavat nuorista ja nuorista aikuisista kyynisiä, välinpitämättömiä, minäkeskeisiä sadisteja.
On ensiarvoisen tärkeää, että valtio puuttuu pikimmiten asiaan ja kriminalisoi peliväkivaltaviihteen hallussapidon ja levittämisen!- Tiiänpähän senki
Lipesikö nyt asiayhteys? Pelimaailma ja hoitokäytäntö? heh...kaikkea sitä.
- pitkäniemikin mainittu...
Tiiänpähän senki kirjoitti:
Lipesikö nyt asiayhteys? Pelimaailma ja hoitokäytäntö? heh...kaikkea sitä.
Komitea varmasti hyvää tarkoittaa, mutta asiayhteys pitäisi ottaa huomioon ja psykiatrisessa sairaalassa
toiminta on täysin erilaista mitä ilman omakohtaista kokemusta ei voi ymmärtää.
Suomi24 tekee tarkoituksella raflaavia otsikoita, jotka usein on vielä eristetty asiayhteydestä. Näiden perusteella kansa sitten muodostaa mielipiteensä ja tarkoitan nyt lähes kaikki täällä olevia otsikoita, en ainoastaan tätä.
- minä en löytänyt
Mistä ihmeestä aloittaja löysi tuon "ilmeisesti vielä sidottuna"? Aamulehden uutisesta en tosiaan tuollaista kohtaa löytänyt. Mielikuvitusta?
- kellonajan
niin löydät uutisen.
Monesti nämä uutiset ovat painetussa lehdessä huomenna.
- Hoitoparemmaks
Olen ollut siinä luulosaa että suljettu hoito olis parantunut paremmaksi tasoltaan kuin joskus 80 luvulla tai vaikka 50 luvulla. Mutta jos noin on niin voi herranen aika. Eikö mikään muutu. Eikö niitä sairaala paikkoja pitönyt vähentää ja hoitoa siirretty avoihoidon puolelle. Ja sairaala olot inhimillisemmäksi. Kyllä se on parasta nyt ettei mene koskaan valittamaan lääkärille mitään vaikka kuinka masentais. Pistäävät vielä sairaalaan ka kamalat zypreska lääkityksen päälle. Sillä lääkkeellä ei kävele maratoonarikaan.
- pakko
Zyprexaa tuskin masennukseen määrätään, vaan pikemminkin psykoosiin.
Samat ihmiset huutaa valittaa nyt, että psykiatriset sairaalat kiinni, eikä enää pakkohoitoa - kun jotain jokelaa tapahtuu, ääni muuttuu kellossa ja vaaditaan suljettua pakkoa!!
Avohoitoon lisää henkilökuntaa, sairaaloihin lisää henkilökuntaa. Aikuisille, vanhemmille aikaa olla lastensa kanssa. Rajat lapsille eikä maiden välille! - puskaradio
Kuka muistaa/tietää
Mitäs se Euroopan unionin Lääkevalvontavirasto EMEA Englannissa,
ohjeistikaan Zyprexasta? - tyttö tuntematon
puskaradio kirjoitti:
Kuka muistaa/tietää
Mitäs se Euroopan unionin Lääkevalvontavirasto EMEA Englannissa,
ohjeistikaan Zyprexasta?..Mutta kerro ihmeessä. Kiinnostaa sinäänsä koska on ollut tuo lääkitys. Ainakin se maistuu pahalle ja lihottaa(lisää ruokahalua ja kerää nestettä). Siinä vasta itse tunto kohenee ko teinitytölle pompsahtaa 20kiloa vyötärölle. Ja se on ihan totta että tämä lääke sen aiheuttaa toisilla potilailla. Sitä on turha kiistää koska erikoislääkärin kanssa juteltuani hänkin myönsi sen. Toisin kuin aikaisemman paikan lääkäri joka oli SUORASTAAN VALEHDELLUT että ei siitä liho. No kiloja tuli. lääke vaihdettiin ja kilot karisi pois. Muutamalla tutulla tytöllä ihan sama homma.
Musta kaikki risperdaalit, diapamit, levotsiinit, consertat, seroquelit, lamictalit, zyprexat ja muut paskat sais kieltää lailla. Ees huoltajilla ei oo sana valtaa enää mitä lapselle syötetään. Onko oikein huumata pakolla lapsia/nuoria ja miksei aikuisiakin? Ei minusta. Kauheaa katsottavaa ja koettavaa kun elämän ilo katoaa silmistä ja alkaa käyttäytyä kuin zombi. Ei ihminen ole enää oma itsensä kun sille syötetään niitä myrkkyjä. :(
- Eppo
TErveyskeksuksien vuodeosastoilla makaa vanhuksia, jotka eivät ole päässeet ulos vuosikausiin.
- älä sotke asioita
Se, että on muitakin epäkohtia, ei tee mielenterveyshoidon puutteisiin ja vääryyksiin puuttumisesta mitenkään arvotonta.
On hyvä, että tämä asia on tullut tarkasteltavaksi. Mielenterveyspotilailla ei ole käytännössä minkäänlaista puolustuskykyä, varsinkaan tahdonvastaisessa hoidossa olevilla. Ihmisoikeudet katoavat helposti.
Toivottavasti vanhustenkin tilanteeseen puututaan pian, mutta se ei nyt kuulu tähän. - Nimetön
älä sotke asioita kirjoitti:
Se, että on muitakin epäkohtia, ei tee mielenterveyshoidon puutteisiin ja vääryyksiin puuttumisesta mitenkään arvotonta.
On hyvä, että tämä asia on tullut tarkasteltavaksi. Mielenterveyspotilailla ei ole käytännössä minkäänlaista puolustuskykyä, varsinkaan tahdonvastaisessa hoidossa olevilla. Ihmisoikeudet katoavat helposti.
Toivottavasti vanhustenkin tilanteeseen puututaan pian, mutta se ei nyt kuulu tähän.Hoitoa lievästi vastustava.Mutta sekin on parempi kuin ei mitään hoitoa,jos sitä käytetään se on aloitettava täysipainoisena,mutta mikä on se ajankohta koska? se onkin jo toinen asia,sitä on mietittävä syvällisesti.
JK. vai niin?
- Hugelle oikein
Jos Sen niminen kun Huge on ollu pitkäsniemes sillon niin ei muuta ku sähkötuoliin ja hautaa tai siis paskatunkiolle. Se miehen näkönen ällö lesbo joutaa paska tunkiolle. Akan hakkaajista eroon kiitos. Henki pois tollasilta!!!!
- ..,,,...m,,
Minusta tämä on huomio on tullut liian myöhään. Itse seurustelen maailman suloisimman naisen kanssa joka ei tekisi pahaa kellekkään eikä myöskään itselleen. Joutui kyseisessä paikassa 14 vuotiaana vieri hoitoon, jossa hänet sidottiin ja ainoa paikka jossa sai käydä oli vessassa ja sielläkin valvonnassa..Myöskin lääkemäärät olivat niin suuret että sillä olisi tainnuttanut elefantin. Nyt on joukko nuoria jotka ovat saman kokeneena yli 18 vuotiata ja vailla minkäänlaista yhteiskunnallista tukea..paitsi tietysti ne ilmaiset lääkkeet jota saa kantaa kaksin käsin apteekista. Taitaa olla laajempi juttu kuin pelkästään pitkäniemi..Luulisin että lääkefirmat sponsoroi tätä toimintaa..sairasta touhua millä tulee olemaan suuret seuraukset. Vinkkinä tutkijoille..Suomessa on suuri määrä yksityisiä nuorten koteja jossa tapahtuu vapauden riistoa ja jopa seksuaalista hyväksikäyttöä.
- osa
tähän ketjuun vastanneista olisi jo aikoja sitten pitänyt ottaa kiinni.
- :):))
osa kirjoitti:
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa:))
- syykelaaki
osa kirjoitti:
Olin siel joskus. Karmee paikka se sielä Hämeenlinnas.
- ABCDEF
Etelä-Karjalassa on vuosikymmeniä toiminut miespuolinen nuorisopsykiatri, joka on pedofiili-homo-transseksuaali ja on mm. käyttänyt potilaitaan seksuaalisesti hyväkseen ja väärentänyt diagnooseja salaillakseen tekojaan hyväksikäyttämiensä lasten ja nuorten kannalta hyvin haitallisella tavalla.
Nuorten pahoinvoinnin syitä on parempi etsiä ympärillä olevista ihmisistä, kuten opettajat, vanhemmat ja tässä tapauksessa hoitava henkilö, ja heidän käytöksestään nuorta kohtaan. Riittävän rauhallisissa ja turvallisissa oloissa, ilman liiallista stressiä (riidat, uhkailu, henkinen tai fyysinen väkivalta, jne.) suurin osa ihmisistä paranee "mielenterveysongelmistaan" ilman lääkkeitä tai muita tuskallisia ja vahingoittavia "hoitoja".
Opetar, kukaan ei tule kysymään terveydenhuollossa harjoitettavista väärinkäytöksistä tai kaltoinkohtelusta vaan siitä on itse aktiivisesti valitettava ja vaadittava oikeuksien kunnioittamista. Hoitoon joutuessa kannattaa uhata asiallisesti hoitovirhesyytteellä, mikä voi saada lähinnä omasta edustaan kiinnostuneen hoitohenkilökunnan varpailleen.
- ede haluneet..
kun katsoo noita nyky-kakruja niin istuu päivät pääskytysten joko tietokoneen tahi telkun ääressä, oikein houkuttelemalla jotuu pihalle pyytelemään.
- minä vaan........
Jaa juu, no hyvä sun on tommosii mennä sanomaan! Tiedän et ihan tasantarkkaan siel on jonotettu ja tapeltu paikoista, kuka pääsee ulos ja kui kauaks aikaa ja millo!! Voit pitää kyl suus kiinni jos ei oo muuta sanottavaa. Meneppäs itte pakkohoitolähetteellä vaikkapa APSlle ni katotaa kuinka muuttuu ääni kellossa!! Törkeetä heittää tommosta kommentti jos ei tiedä asiasta vittuakaa!
- tuommosta..
minä vaan........ kirjoitti:
Jaa juu, no hyvä sun on tommosii mennä sanomaan! Tiedän et ihan tasantarkkaan siel on jonotettu ja tapeltu paikoista, kuka pääsee ulos ja kui kauaks aikaa ja millo!! Voit pitää kyl suus kiinni jos ei oo muuta sanottavaa. Meneppäs itte pakkohoitolähetteellä vaikkapa APSlle ni katotaa kuinka muuttuu ääni kellossa!! Törkeetä heittää tommosta kommentti jos ei tiedä asiasta vittuakaa!
niin sanompa mitä, noh arvailkeepa.
- ko sairaaloissa
Mutta maallikkona,sanon,-hoito on varmaan rankkaa.Siinä varmasti hoitajilta "vaaditaan" kaikki tiedot ja taidot.
- rehellinen
niin mietin kuka niiden pienten oikeutta ollenkaan käyttää
Ei ehkä kukaan koska ei kukaan jaksa heidän elämäänsä suoralta kädeltä katsoa
Helppo arvostella - opetar x
pitäisi niiden (henkilökunnan) osata vastata laitoksessa vieraileville edes "hyvään päivään"
ja mahdollisesti muihinkin asiallisiin kysymyksiin. Jos hoitajat samaistuvat hoidokkeihin
ollan hakoteillä pahemman kerran. - pajazzo
rehellinen kirjoitti:
niin mietin kuka niiden pienten oikeutta ollenkaan käyttää
Ei ehkä kukaan koska ei kukaan jaksa heidän elämäänsä suoralta kädeltä katsoa
Helppo arvostellaPyydän täsmentämään.
Eikö tuollaisista lapsiin kohdistuneista törkeyksistä saisi edes keskustella / arvostella?
Pitääkö vaieta vääryyksistä vai mitä meinaat?
- tyttö tuntematon
No vihdoin!
Olen itse ollut kyseisessä EVA- (erityisen vaikeahoitoiset alaikäiset)yksikössä. Ja voin kertoa että se on silkkaa mielivaltaista nuorten käskyttämistä ja alistamista.
Kun tulet evaan vastassa kamera ulko-ovelle ja kaksi lukollista ovea perä jälkeen, metallin paljastin, josta nuoren on mentävä joka kerta kun menee ulos tai sisään, läpi niin kauan kunnes ei piippaa. Seuraavana samallainen rauta ovi kuin pommisuojassa. Ja sen takana varsinainen osasto.
Osastolla hyvin ankeat huonekalut, kovat paloturvalliset sohvapalikat ja tv. Huoneet ovat korkeat ja neutraalin vaalean siniset tai vaalean vihreät, yhdistettynä valkoiseen. Ja pitkien käytävien päässä. Nuorten huoneet ovat yhdellä pitkällä käytävällä vieritysten. Kaikki ovet ovat lukossa. Wc:n ovi, keittiön ovi, ruokahuoneen ovi, kodinhuoneen ovi, hoitajien kanslian ovi, nuorten omat huoneet, olohuoneen ovi ja tietysti kaikki 3kpltta ulko-ovia. Jokaisella nuorella oma avain omaan huoneeseen. Mutta jos haluat vaikka olohuoneeseen on pyydettävä hoitaja avaamaan ovi, ja niin kauan kuin joku nuori on jossain lukollisessa huoneessa, pysyy myös hoitaja siellä. Jos hoitaja ei jaksa olla siellä ja haluaa vaikka tupakille, nuoret ohjataan ulos huoneesta käytävälle istuskelemaan. Käytävällä aina pari nuorta istuu lattialla koska on liian vähän penkkejä. Nuoret eivät tietenkään saa tupakoida.
Wc:hen tullaan mukaan alkuaikana, muka tarkistamaan ettet tee pahaa itsellesi. Koeta siinä nyt asioida kun toinen on samassa kopissa kanssasi. Hoitaja tietenkin oli nuoren kanssa samaa sukupuolta.
Huone ratsiat..Jos hoitajilla on ollut vaikka laskuvirhe haarukoissa ja veitsissä tullaan vaikka keskellä yötä sinun huoneeseesi. "ylös" huudetaan. Ja kaikki tavarat pengotaan kumihanskat käsissä. Lakanat myllätään ja kun on kaikki katsottu lähdetään pois. Ja nuori joutuu itse siivoamaan hoitajien sotkut!! Kuinka väärin tämä on???? Kuullostaa uskomattomalta, mutta kyseinen yöratsia on todella tapahtunut ja lopulta puuttunut veitsi löytyi - keittiön laatikosta omalta paikaltaan, siis hoitajien lasku virhe oikeuttaa sekoittamaan nuorten huoneet ja herättämään yö-unilta.
Noh mennäänpä ulkoiluihin.. Ensimmäiset 30pvä-60pvä on jokaisen nuoren kestettävä kokoajan sisällä. Useimmilla se oli kuitenkin 60pvää. Pari harvaa pääsi 30pvällä ja muutamat jäivät sisälle 60päivän jälkeenkin. Todella sairasta. Nuorten ihot alkoivat oireilla sisäilmasta jollain kuivui ihan hirveäksi ja hilseili vaan pois, rasvaa naamatäynnä tunnin välein, mutta silti ei päässyt ulos. Toisilla alkoi tulla hikinäppyjä ja lopulta tuli isompia näppyjä joista valui oranssin väristä nestettä. Hoitaja totesi sen lihaskudosnesteeksi. Ja SILTI ei päässyt ulos. Kun vihdoin pääsit ulos se oli aluksi 15min kerran päivässä jos hoitajilla oli aikaa sopivasti joka nuorelle. Jos ei ollut aikaa kaikille nuorille, sovittiin että se joka ei tänään pääse ulos, pääsee ekana huomenna. Ulkoilu lenkit olivat pitkäniemen sairaala alueella ja tietyt muutamat tutut. Aika tylsistyttävää. Kun olit kunnolla ja aikaa mennyt jo osastolla sait 30minuutin ulkoilun hoitajan kanssa tietysti. Joskus kiltisti olleiden "lottopäivinä" pääsit 45minuutiksi ulos hoitajan kanssa, mutta se oli harvinaista herkkua. Minun oltuani osastolla jo melkein vuoden pääsin 15minuutiksi ulos yksinäni, JOS minulla oli asiaa konttoriin tai kanttiiniin tai vein kirjeen laatikkoon. Kuitenkin se etu oli voimassa 2x vkossa. Ja olin ainut 12:sta nuoresta jolla tämä etuoikeus oli. Eli voin melkein sanoa että lähes koskaan ei nuorta laskettu yksin ulos.
Sitten eristys.
Evassa on eristyshuone jossa mattohoitoon tarkoitettu matto ja leposide sänky. Mattoon vietiin melko helposti mutta lepositeissä kävi harvempi. Kun käyttäydyit muka agressiivisesti "vittu mä tapan sut" lausekkin vei mattoon tai lepareihin. Yhdellä nuorella joka oli 12vuotias oli ahtaan paikan kammo, kuitenkin tämän riehuessa hoitajat sanoivat "Jaahas ja sitten lähetään mattoon". Nuori kiljui, itki, pyyteli anteeksi ja huusi "mä en haluu, en mä haluu" ihan paniikissa, kun häntä raahattiin käytävää pitkin eristys huoneeseen. Kauheaa katsottavaa. No nuori käärittiin mattoon jotta tämä rauhottuisi ja nuori oli matossa pari tuntia. Jos joutui lepositeihin sai valita yksi piikki rauhoittavaa jos menee ilman vastaan taistelua ja kaks piikkiä, jos alkaa riehumaan ja hoitajat joutuvat kutsumaan hälyillä Oikeus Psykiatrian isot äijät kantamaan nuoren lepositeihin. Lepositeissä oltiin yleensä 1pvää-7pvää. Kuitenkin leposide huoneessa voitiin pitää nuorta sitomatta 60pvää. Ja kuitenkin aina eristyksen jälkeen nuori suljettiin pariksi päiväksi omaan huoneeseen johon hoitajat toivat ruokaa nuorelle. Muitakin syitä kuin riehuminen eristykselle keksittiin. Kuten poika-nuori ja tyttö-nuori halasivat sanasotansa päätteeksi käytävällä, ohjaaja sattui halauksen ollessa käynnissä astumaan keittiöstä käytävälle ja tilanne todettiin seksuaaliseksi kanssa käymiseksi toisen nuoren kanssa, ja sehän oli ehdottomasti kiellettyä, joten nuoret määrättiin sosiaalisten taitojen harjotteluun. Mikä tarkoittaa että tunnin välein saa tulla tunniksi osastolle, eri aikaan kuin toinen osa-puoli. Eli joka toinen tunti huoneessa ja joka toinen tunti osastolla jotta nuoret eivät nää toisiaan. sitä leikittiin siinä sitten vkon päivät ja työnnettiin hoitajien huomaamatta viesti-lappusia kaverille oven alta. Ja siitä kun jäi kiinni oli 1-2pvää kokonaan omassa huoneessa. Mitä MIELIVALTAA!!
Sitten lääkkeet.
Iltapalan tai aamupalan yhtydessä nuorille syötettiin henkilökohtaiset lääkkeet. Hoitaja antoi nuorille yksikerrallaan lääkkeet ja valvoi että ne menivät veden kanssa alas. Nimenomaan veden tai mehun. Koska jos otti kaakaon tai kahvin kanssa oli mahdollista että nuori sylki lääkkeet kuppiin samalla. Kun lääke oli nielty oli avattava suu, nostettava kieltä ja joskus hoitaja tutki myös lusikalla tai kumihankakäsillä ylähuulen ja aláhuulen alta. Kun oli varmistuttu siitä että lääke oli nielty, voi poistua mutta kellään nuorella ei ollut wchen asiaa tuntiin, jotta lääkkeitä ei oksenneta pois. Ongelmanuorten kanssa oltiin myös koko tunti valvonnassa, ettei lääkkeitä oksennettu huoneen tai yleisten tilojen roskiksiin. Jos näin kävi uhkailtiin lääkkeiden antamista injuktiona käsivarteen tai kankkuun. toisille uhkailu tepsi ja toisille ei, joten nuoreen ruvettiin piikittämään lääkkeillä. Aivan kamalaa. Lapsia huumataan vasten tahtoa!!
Ihmetten vaan miksei tähän ole tullut aikasemmin muutosta! :(- laitoksessa ollut 5kk
luin tekstin ja en saannu päähäni mitä vääryyttä tässä haettiin.
Ite olen ollu laitoksissa suljetulla osastolla muutamaan kertaan ja avoosastoilla kans.
Pariin ensimmäiseen kuukauteen ei ollu asiaa ulos, kyllähän sen ymmärsi. Herkästi sekopäät karkailee tai hyppii autojen alle, siitä olis tullu taas haloota että miks ei pidetä huolta.
Lääkkeet pitää ottaa ja monet niitä sylkee pois. Varokeinot varmistaa että tropit otetaan.
Pelkkä nyrkin heilautus ilmassa riitti lepositeisiin, ja se oli hyvä. Ei suvaita agressiivista käytöstä.
Sehän on selvä että moni nuori ei tykkää suljetusta hoidosta, mielummin ne olis jossain omassa kämpässä viiltelemässä ja imppaamassa hiuslakkaa voivotellen samalla mniten kukaan ei ymmärrä ja kukaan ei välitä.
Kun psykiatrisista sairauksista on kyse, ei ne hoidot mitään lastenleikkejä ole.
Näyttäs siltä kun moni ei ole nähny kun "hullu" saa raivarin ja rikkoo kaiken mitä tielle sattuu ennenkuin se takalataan lattialle ja tarpeeks piikkiä takapuoleen jotta rauhottuis. Lepositeet kutsuu.. rohkea nuori.
On todella aika
puhua asioista niinkuin ne ovat.
Vaikenemalla eivät asiat varmasti muutu. On hyvä,
että ´hoidon´ läpikäyneenä tulit esiin.
Yhteiskuntamme ei voi-, eikä saa ummistaa silmiään
kokemusperäiseltä tiedolta jonka toit esiin, se on tosi arvokasta.
Mielestäni asia kuuluisi kaikessa kaameudessaan
tutkittavaksi
Valtakunnansyyttäjälle
tai Eduskunnan Oikeusasiamiehelle.
Ystävällisesti
SiskoSuomi
[email protected]- tyttötuntematon
laitoksessa ollut 5kk kirjoitti:
Ite olen ollu laitoksissa suljetulla osastolla muutamaan kertaan ja avoosastoilla kans.
Pariin ensimmäiseen kuukauteen ei ollu asiaa ulos, kyllähän sen ymmärsi. Herkästi sekopäät karkailee tai hyppii autojen alle, siitä olis tullu taas haloota että miks ei pidetä huolta.
Lääkkeet pitää ottaa ja monet niitä sylkee pois. Varokeinot varmistaa että tropit otetaan.
Pelkkä nyrkin heilautus ilmassa riitti lepositeisiin, ja se oli hyvä. Ei suvaita agressiivista käytöstä.
Sehän on selvä että moni nuori ei tykkää suljetusta hoidosta, mielummin ne olis jossain omassa kämpässä viiltelemässä ja imppaamassa hiuslakkaa voivotellen samalla mniten kukaan ei ymmärrä ja kukaan ei välitä.
Kun psykiatrisista sairauksista on kyse, ei ne hoidot mitään lastenleikkejä ole.
Näyttäs siltä kun moni ei ole nähny kun "hullu" saa raivarin ja rikkoo kaiken mitä tielle sattuu ennenkuin se takalataan lattialle ja tarpeeks piikkiä takapuoleen jotta rauhottuis. Lepositeet kutsuu..Haloo...Olet tasan tarkaan varmasti hoitaja, koska kukaan nuori ei ole noin kriittinen muita nuoria kohtaan ja noin positiivinen omasta hoidostaan ja sen tarpeellisuudesta ja mukavuudesta. Voin monen vuoden kokemuksella sanoa, että semmosta nuorta ei olekkaan joka ajattelisi noin. Tyhmä yritys leikkiä nuorta joka oisi hyvillään siitä että on ollut "hoidettavana". Sanat kuin suoraan hoitajan suusta. Niin se vain on. Ja tuon on kuullut aiemminkin.
- Terveisiä eristyshuoneesta
Näyttäs siltä kun moni ei ole nähny kun "hullu" saa raivarin ja rikkoo kaiken mitä tielle sattuu ennenkuin se takalataan lattialle ja tarpeeks piikkiä takapuoleen jotta rauhottuis. Lepositeet kutsuu..Aivan, hyvähän se tekopyhien päivitellä kun ovat itse niitä jotkä kiusaavat toisia hoitokuntoon, menkää itsenne ja peilin eteen, kellään ei pitäs olla niin vittumaisia ihmisiä ympärillä että joutuu erityishoitoon.
Varsinkin lapset ja nuoret ovat täysin yhteiskunnan, koulun jne ja lähipiirin uhreja.
Yleisimmin psykiatriset sairaudet ovat sosiaalisia sairauksia.
Jos minua ei olisi eristyshoidettu säälisin teitä kyvyttömiä pilven reunalta.
Ja helppohan se on hoitoa syyttää kun oma käytös ja sydämmen joka sopukka on mielenterveyskuntoutujia kohtaa erittäin negatiivis sävyitteisesti asenteeellinen. HÄVETKÄÄ! Suojelkaa kyvyttömät puluja. - tyttö tuntematon
Terveisiä eristyshuoneesta kirjoitti:
Aivan, hyvähän se tekopyhien päivitellä kun ovat itse niitä jotkä kiusaavat toisia hoitokuntoon, menkää itsenne ja peilin eteen, kellään ei pitäs olla niin vittumaisia ihmisiä ympärillä että joutuu erityishoitoon.
Varsinkin lapset ja nuoret ovat täysin yhteiskunnan, koulun jne ja lähipiirin uhreja.
Yleisimmin psykiatriset sairaudet ovat sosiaalisia sairauksia.
Jos minua ei olisi eristyshoidettu säälisin teitä kyvyttömiä pilven reunalta.
Ja helppohan se on hoitoa syyttää kun oma käytös ja sydämmen joka sopukka on mielenterveyskuntoutujia kohtaa erittäin negatiivis sävyitteisesti asenteeellinen. HÄVETKÄÄ! Suojelkaa kyvyttömät puluja.ehkä on joo semmonen asenne kaiken maailman mielenterveyshoitajia kohtaan, mut ei se ihan tyhjästä tuu. Kyllä se asenne niitä kohtaan on jostain tullut. Anteeks vaan mutta oot kyllä niin väärässä, jos se on susta vaan potilaan asenteesta kiinni miten menee ja hoito muka ihan kunnollista. en edes enää viitsi listata kaikkia asioita mitkä osoittavat että hoitajat eivät toteuta hoitoa kunnolla vaan ovat ylimielisiä ja määräävät millon mitäkin ihan vaan sen mukaan onko heillä hyvä vai huono päivä. Ja useissa paikoissa näin vaan on.
Mutta kuka uskoo alaikäistä "hullua" potilasta, kun vastassa on koulutettu, arvostettu, asiansa (muka) osaava aikuinen ihminen. - nuorehko mies tuntematon
luulin että OYS os 70 eli oulun yliopiston nuortenpsykiatrisen kriisiosaston meininki oli niin sanotusti perseestä. pistit vielä pahemmaksi. itse olin 4kk, kuukauden ja viikon, kolme eri jaksoa kyseisessä paikassa siis. tuolla pisimmällä eli 4kk jaksolla näin auringon vain ikkunasta kaltereiden läpi pari kertaa. muiden nuorten kanssa keskustelu oli käytännössä kielletty. jonkun hoitajan piti kuulla mitä keskustellaan. tiedä miten laillista sekään on... vankilassa sarjamurhaajatkin saa paljon paremman kohtelun kuin 14 vuotiaat mielenterveyspotilaat nuorten mielisairaalassa. tunti ulkoilua päivässä, oma telkkari, oma huone ja ei häiriöitä, saa keskustella muiden vankien kanssa. jos vituttaa, sen saa (sanallisesti) ilmaista ilman että joutuu eristetyksi tai pakkopaitaan ym
- Pirkanmaa
Näyttäs siltä kun moni ei ole nähny kun "hullu" saa raivarin ja rikkoo kaiken mitä tielle sattuu ennenkuin se takalataan lattialle ja tarpeeks piikkiä takapuoleen jotta rauhottuis. Lepositeet kutsuu..kirjoitus palstalle.
Hae kuule vaan oma palstasi.
Ei tänne tarvitse tulla kaunisteleen asioita. - Nimetön
ehkä on joo semmonen asenne kaiken maailman mielenterveyshoitajia kohtaan, mut ei se ihan tyhjästä tuu. Kyllä se asenne niitä kohtaan on jostain tullut. Anteeks vaan mutta oot kyllä niin väärässä, jos se on susta vaan potilaan asenteesta kiinni miten menee ja hoito muka ihan kunnollista. en edes enää viitsi listata kaikkia asioita mitkä osoittavat että hoitajat eivät toteuta hoitoa kunnolla vaan ovat ylimielisiä ja määräävät millon mitäkin ihan vaan sen mukaan onko heillä hyvä vai huono päivä. Ja useissa paikoissa näin vaan on.
Mutta kuka uskoo alaikäistä "hullua" potilasta, kun vastassa on koulutettu, arvostettu, asiansa (muka) osaava aikuinen ihminen.Näitä kirjoituksia,en saa käsitystä minkäikäisiä,niin potilaat kuin hoitajat ovat.Ja millaisia ulkoisia "vaikuttimia",molemmilla on?.
JK.tuossa joku mainitsi kielenkäytöstä,ketkä ja missä?.Niin kielenkäyttö on joskus hieman hämmentävää.
- tyttö tuntematon
En tuohon oikeen usko että on ollut siteissä 100vuorokautta kun en ole aiemmin kuullut tommosta ja kaveripiirini perustuu pitkäniemen, niuvaniemen, kellokosken ja helsingin-, ja turun- nuorisopsykiatristen sairaaloiden entisiin ja nykyisiin potilaisiin. Olen myös itse ollut jos misä laitoksissa ja lastenkodeissa.. Pahin mitä tiedän pisin aika on ollut reilut 2kktta leposide huoneessa mutta tänä aikana nuori on sidottu kolme kertaa lepositeihin 4-12tunniksi. Mutta ei ketään voi pitää 100vuorokautta yhtämittaa lepositeissä kiinni. Eristyksessä mahdollisesti kylläkin. No jaa, siis en mene takaamaan, mutta olen syvästi pahoillani jos menin jonkun omakohtaisen kokemuksen skruuvaamaan yli, ettei niin olisi tapahtunut.
- Atropiini
Väitteet on tutkittava ja puututtava
mahdollisiin väärinkäytöksiin.
- Keskustelua ei saa tukahduttaa.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/01/784641 - ...
No niin tyttökulta.. Jo pelkästään kielenkäytöstäsi voisi päätellä ettet ole vielä kovinkaan kypsä pohtimaan hoidollisia asioita muuta kuin oman teiniangstisi kautta. Harmi, ettei sinuun ole hoito auttanut etkä ole omaa parastasi ymmärtänyt. Jos olet ko. osastolle joutunut/päässyt on siihen varmasti pätevä syy. Osastojahan ei ole kuin kaksi suomessa ja sinne ei kovin löyhin syin mennä. Ensinnäkin jos yhtään tietää millaisista syistä EVA:osastolle mennään, niin tuskin tällaisten nuorten hoito voi pelkkää pään silittelyä ollakaan. Itselläsi on varmastikin rankat taustat ja pätevät syyt hoitoon joutumiselle.
- Pirkanmaa
Atropiini kirjoitti:
Väitteet on tutkittava ja puututtava
mahdollisiin väärinkäytöksiin.
- Keskustelua ei saa tukahduttaa.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/01/784641tukeutuu arviointi virheen taakse hyvin tärkeitä asioita poistaakseen itsensä vastuusta.
Mielivaltaa käytetään vaikka väitökset on muuta.
Mitä Lehtisellä ei ole aivoja.....hmm..jokainen ihminen tarvitsee raitista ulkoilmaa.
Väärinkäytöksiä on myös monissa muissakin laitoksissa. esim. perhekodeissa, lastenkodeissa joissa tehdään vaan arviointia kaavakkeisiin joita kukaan ei edes allekirjoita ottaakseen vastuuta. Arviointia käytetään väärin jonka perusteela suljetaan omat mokansa hoitoalalla. Ja sitten puhutaan virhearvioinnista ja kukaan ei ota vastuuta tästä asiasta. - tyttö tuntematon
... kirjoitti:
No niin tyttökulta.. Jo pelkästään kielenkäytöstäsi voisi päätellä ettet ole vielä kovinkaan kypsä pohtimaan hoidollisia asioita muuta kuin oman teiniangstisi kautta. Harmi, ettei sinuun ole hoito auttanut etkä ole omaa parastasi ymmärtänyt. Jos olet ko. osastolle joutunut/päässyt on siihen varmasti pätevä syy. Osastojahan ei ole kuin kaksi suomessa ja sinne ei kovin löyhin syin mennä. Ensinnäkin jos yhtään tietää millaisista syistä EVA:osastolle mennään, niin tuskin tällaisten nuorten hoito voi pelkkää pään silittelyä ollakaan. Itselläsi on varmastikin rankat taustat ja pätevät syyt hoitoon joutumiselle.
Vai niin...Epäiletkö puheitani?? Tiedän kyllä ettei ole koko skandinaviassa vastaavia laitoksia kuin eva ja niuva ja sitten on vielä yksi jossain pohjoismaassa. Mutta onhan tavallisia nupoja ympäri suomen, ja niissäkin on kyllä hoidossa vikoja. ja musta kielenkäytöllä ei ole mitään merkitystä tähän asiaan. En oo juu mikään saatanan filosofi. Joka pohtii tyhmiä asioita. Olen vain tätä mieltä, mitä tässä nyt olen sanonut ja hoito ei yleensäkään tepsi vaan pahentaa asioita. Sulla ei ookkaa ehkä semmosta kokemusta nähdä niitä monia nuoria ennen ja jälkeen hoitojakson, mutta jokainen huonompaan suuntaan. En ole mielestäni kyllä mitenkään teiniangstinen. Musta jokaisella on oikeus kiroilla. Ja kai saa sanoa sanottavansa..Varsinkin JOS tietää mistä puhuu! Jotkut taas tulee pistämään nokkansa toisten asioihin ja selittämään jotain höpö höpö-juttuja asioista mistä ei tiedä vittuakaan. Tottakai tää uutinen/asia liikuttaa mua, ja haluan kertoa lisä infoa tapahtuneesta, miten asiat oikeasti ovat. Itse olen jo päässyt täysikäisyyden kynnyksen yli ja parantuminen voi alkaa vasta nyt, kaiken paskan jälkeen. Enkähän mä sitä oo väittänytkään että sen hoidon pitäis olla vaa pään paijailua. Mutta jotain järkeä siinä voisi olla! Nuoria pitäis auttaa eikä sekottaa päätä vaa enemmän. Sitä mieltä oon.
- Nimetön
... kirjoitti:
(USA) ohjelmaa muutama vuosi TV-siinä olivarmaankin hieman samanlaissudesta kysymys.En tarkemmin muista,sen hoitoon "pääsevien tai joutunenden"tarkoitusta?.Ja oliko se tieteisohjelma?.
JK.menen "kevennykselle" - Fasol
... kirjoitti:
Minä olen jo keski-ikäinen mies enkä tähän asti ollut missään jyrkemmässä paikassa kuin avo-osastolla 15 v. sitten. Ja sitten tietysti pari kertaa tällä foorumilla.
Kuitenkin tunnen teiniangstin nousevan itsessäni minäkin, kun mieleltään sairasta ihmistä vähätellään. Tavallista onkin, että on luonteeltaan kehittymätön, vain fyysisesti kasvanut mieheksi (harvemmin naiseksi), tai uhmaikä on myöhässä... Mikä vain on tehokkain lyömäkassara eri tapauksissa, kun herkän ihmisen ahdistuksista piittaamattomat muhoilijat tahtovat pyyhkiä oman taitamattoman karkeutensa taka-alalle; "sinun parastasihan on koko ajan tarkoitettu". Piilosarkasmilla ja asioiden ympäri kieputtamisella hullu viimein selätetään.
En toista aiemmin kirjoittamaani enää tässä, sanon vain, mitä Mark Twain aikanaan synkin mielin kiteytti elämän runnomana: terve järki ja tervemielisyys eivät ole sama asia; juuri tervejärkinen on alati vaarassa menettää mielensä terveyden, sillä vasta sellainen tosiaan näkee elämän koko kauheuden.
Siksipä harva voikaan menettää mielenterveyttään.
- Fasol
Edellisestä kommentistani (Fästinki) jäi vaivaamaan tunne kohtuuttomuudesta myös hoitohenkilöstöä kohtaan. Tietysti peräti raivoja potilaita täytyy pitää aisoissa voimakeinoin, joita käytettäessä ei ole helppoa katsoa joka pieteettiä ja kohtuutta.
Mutta.
Miksi mielisairaita kohdellaan usein niin mekaanisen piittaamattomasti, jos ei juuri sen tähden, etteivät lääkärit ja hoitajat itse ymmärrä, mikä potilaita vaivaa? Heidän voimattomuuttaan täytyy kyllä käsittää, kun se ohjaa heitä tekemään vain, mitä pystyvät. Vaan onko niin, ettei mm. heidän determinisminsä salli heidän tulla pilleri- ja pakkolinjalta pois?
Ei psykologia tuota psykologiaa. Terve eettinen suhtautuminen ja kiinnostus saattaa olla yhtä hyvää terapiaa kuin moraalisesti sairas toiminta - oma, potilaan oma tai muiden - on hyvä tapa tuottaa mielen sairautta.
Niinpä ensiapu- tai hätätoiminta useimmiten jää ainoaksi. Kun henkilöstön on todettava, ettei se osaa, ehdi eikä jaksa tarjota syvempää hoitoa, olisi ainakin hyvä, jos sen voi sanoa suoraan eikä elvistellä niin kuin jotkut tekevät pönkätäkseen asemaansa omissa ja muiden silmissä. SE juuri harmittaa niin himputisti. - annay
Mullakin kokemuksia EVA-yksiköstä. Semmoista simputusta, oltiin kuin sirkuseläimiä siellä. Eipä noihin vanhoihin tarinoihin tuolla ylhäällä ole paljoakaan lisättävää - noin se menee.
Mäkin jos oikein kilarit veti niin piikkiä kankkuun ja siinä sitten kun nuori on lötkö kuin käärmepehmolelu, heittävät gorillat sut joko mattoon tai lepareihin. Ja tossa vaiheessa on parasta suurin piirtein nuoleskella hoitajien kenkiä että saat toivoakaan vapautumisesta. Ja vapaus EVAllahan on vankeutta sekin - lukot kaikkialla, ulos ei ole menemistä. Itse kun melkein 1,5 vuotta olin EVAlla, sai sinä aikana kyllä kokea niin paljon kummia että oksettaa vieläkin. Toisaalta, väkivaltani saatiin jotenkin tukahdutettua enkä sen jälkeen ole ollut ongelmissa.
Onhan se selvää että jos nuori puree, potkii, hakkaa ja huutaa, pitää hoitajien pystyä suurinpiirtein samaan, jotta kukaan ei saa hampaitaan kurkkuun. Mutta päivien mittaiset leposide-tuomiot on keskiaikaisista kidutuskammioista - suoraan. Mitä vittua?- Toivon tietäväni
ONKO KUKAAN SAANUT APUA NUORISOPSYKIATRISELTA??? Vai onko kaikki sielä tapahtuva aivan pelkkää kauheutta???
- ennenkuin..
jouduit hoitoon ? Häiriökäyttäytymistä tms...
- Toivon tietäväni
ennenkuin.. kirjoitti:
jouduit hoitoon ? Häiriökäyttäytymistä tms...
Kyselen, koska murrosikäinen tyttäreni on sairastunut masennukseen ja ehdottavat osastojaksoa. Vaan paikka kuvataan aivan kauheana laitoksena. Olisinki kiitollinen jos joku jolla on omakohtaisia kokemuksia, kertoisi onko osastolla olo auttanut/pahentanut tilannetta.
- Jotain tiedän
Se on aina helppo sanoa ulkkopuolelta, että sitominen ja tai lääkitys niin, että tollku pois, on niin kamalaa. Niinhän se onkin, jos ei potilas ole erittäin sairas. Ja kun on - niitä ei paljon ulospäin näytetä, niin siinä on erilaisia keinoja, ja Suomessa ja monessa muussakin maassa, on edistytty valtavasti tässä asiassa viimeisen 30 vuoden aikana.
Yksittäiseen tapaukseen en tietenkään voi ottaa kantaa, kun en tiedä asioita. Mutta sen voin sanoa, että vaikeimmat tapaukset hoidetaan miten vain pystytään, eikä siihen liity välinpitämättömyyttä - paitsi resurssipula; so. kun ei vaan ole aikaa, henkilökuntaa. - voimakeinoja.
Ette taida tietääkään että nämä pienet paviaanit ottaisivat hengen toisiltaan sillä punaisella minuutilla kun hellität vähänkin pakkokeinojen suhteen. Eräskin tuli hoitoon vain "lievän masennuksen" vuoksi, ja kun lääkitystä vähennettiin niin seuraavana päivänä jo sohi saksien kanssa aivan villinä. Ne vain yksinkertaisesti täytyy pitää niin vahvoissa lääkkeissä tai lepositeissä etteivät pääse tappamaan ketään.
- Ylläpito/TO
mene julkisen terveydenhoidon mielenterveyspalveluihin, niin sinusta tulee varmasti hullu.
- Lastaan puolustava
Psykiatria on käyttökelpoinen ase, kun halutaan tehdä potilaasta syyllinen asioihin. Terveyskeskuslääkäri kirjoittaa M1-lähetteen hyvin helposti ainakin nuorelle ihmiselle - Suomessa kun on laki, että alaikäisen saa määrätä pakkohoitoon ilman vanhempien suostumusta eikä tarvitse olla vakavaa mielenterveysongelmaa - pelkkä koulunkäymättömyys riittää. Psykiatri kyllä keksii potilaalle ja hänen perheelleen ongelmia, jos niitä ei ole. Äidistä, joka on kaikin puolin hyvä ja kannustava äiti väännetäänkin lastaan halveksiva ja huonoon suuntaan ohjaava yksilö.
Tulevaisuuden ihmiset tulevat kauhistumaan ja nauramaan nykyajan psykiatriaa, joka perustuu kaikinpuoliseen potilaan ja hänen omaistensa mitätöimiseen ja turhaan lääkitykseen. Lääkäreille ja lääketehtaille nykymeno on tuottoisaa bisnestä, yhteiskunnalle valta turha menoero. Monet nuoret ajautuvat lopuksi elämäänsä syrjäytyneiksi ja todennäköisesti kuolevat huomattavasti nuorempina kuin jos eivät olisi joutuneet psykiatrien kynsiin. Uskomatonta, että ihmiset uskovat psykiatrien sanomisiin? Ovatko he sokeita ja kuuroja? Psykiatria ei ole tiedettä vaan luulotiedettä! - Uomalainen
Lastaan puolustava kirjoitti:
Psykiatria on käyttökelpoinen ase, kun halutaan tehdä potilaasta syyllinen asioihin. Terveyskeskuslääkäri kirjoittaa M1-lähetteen hyvin helposti ainakin nuorelle ihmiselle - Suomessa kun on laki, että alaikäisen saa määrätä pakkohoitoon ilman vanhempien suostumusta eikä tarvitse olla vakavaa mielenterveysongelmaa - pelkkä koulunkäymättömyys riittää. Psykiatri kyllä keksii potilaalle ja hänen perheelleen ongelmia, jos niitä ei ole. Äidistä, joka on kaikin puolin hyvä ja kannustava äiti väännetäänkin lastaan halveksiva ja huonoon suuntaan ohjaava yksilö.
Tulevaisuuden ihmiset tulevat kauhistumaan ja nauramaan nykyajan psykiatriaa, joka perustuu kaikinpuoliseen potilaan ja hänen omaistensa mitätöimiseen ja turhaan lääkitykseen. Lääkäreille ja lääketehtaille nykymeno on tuottoisaa bisnestä, yhteiskunnalle valta turha menoero. Monet nuoret ajautuvat lopuksi elämäänsä syrjäytyneiksi ja todennäköisesti kuolevat huomattavasti nuorempina kuin jos eivät olisi joutuneet psykiatrien kynsiin. Uskomatonta, että ihmiset uskovat psykiatrien sanomisiin? Ovatko he sokeita ja kuuroja? Psykiatria ei ole tiedettä vaan luulotiedettä!Mikä oli syy lapsesi M-1 lähetteeseen? Koulua käymättömyys? Miksi ei käynyt koulua? Miten onnistui psykiatri laittamaan sen äidin syyksi? Miten ihmeessä joku terveyskeskuslääkäri voi puuttua koulua käymättömyyteen? Suomella olisi paljon opittavaa muista maista...
niin varmaan. ei täällä ainakaan saatanan perkeleet
- Anonyymi
hae apua niin saat hoitoa sanotaan. juujuu. juokse karkuun apua jos vielä pystyt
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1114957Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493282Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853009- 811757
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411520Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku191511450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1141388Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1151073- 161069
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431037