Vari - kuuma vesi

se poppaa eli on kuumaa

"Vari" tarkoitti Eteläpohjanmaalla kuumaa vettä, siis pelkkä yksi sana "vari". Onko muissa murteissa vastaavia sanoja?

Tiedän että venäjässä yksi sana "kipjatok" tarkoittaa kuumaa vettä.

16

7658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin täältä pesee

      Ei siis sanota "vari vesi" kun halutaan viitata kuumaan veteen, vaan pelkkä sana "vari" jo yksinään tarkoittaa kuumaa vettä.

      Esim: Tuos astias on varia! Jokainen tietää että siellä on vettä joka on kuumaa vaikka vettä ei erikseen mainita.

    • on pätkä..

      "..oli kylmä tai vaikkapa vari, niin kumpikin paikkansa ties.." (Reppu ja reissumies)
      Jos joku tuntee tuota vanhasuomea, niin vois selventää; on mahdollisesti paikallinen murteenpiirre, jos 'vari':n merkitys liittyisi pelkästään veteen. Olen itäsuomessa kuullut sanottavan esim., että heinäladossa oli vari, heinänkorjuun aikaan siis

      • :::

        Taitaa tuo vari-sanan merkitys kuumana vetenä olla varsin paikallista. Itse itäsuomalaisena olen oppinut sanalle pelkästään adjektiivisen kuuma-merkitykseksen.


      • Tynkä-Lyyli
        ::: kirjoitti:

        Taitaa tuo vari-sanan merkitys kuumana vetenä olla varsin paikallista. Itse itäsuomalaisena olen oppinut sanalle pelkästään adjektiivisen kuuma-merkitykseksen.

        - "Oli kylmä tai vaikkapa vari..." (laulusta Reppu ja reissumies).
        Siis vari = varm (ruots. lämmin)


      • E-Savo
        ::: kirjoitti:

        Taitaa tuo vari-sanan merkitys kuumana vetenä olla varsin paikallista. Itse itäsuomalaisena olen oppinut sanalle pelkästään adjektiivisen kuuma-merkitykseksen.

        Entäpä, kun "lehdet puista varisee"...onko silloin intiaanikesä, vai maailmanloppu. Myös olen kuullut, että marjapensaitten alle laitetaan kangas ja sitten oksia heilutellaan/ravistellaan, niin marjat varisee alas...?


      • kuusi ja 6
        E-Savo kirjoitti:

        Entäpä, kun "lehdet puista varisee"...onko silloin intiaanikesä, vai maailmanloppu. Myös olen kuullut, että marjapensaitten alle laitetaan kangas ja sitten oksia heilutellaan/ravistellaan, niin marjat varisee alas...?

        Ja kun autolla ajetaan sataa ja samalla sataa vettä niin mennäänkin itse asiassa jo kahtasataa?


    • Marjue

      Olet oikeassa venäjän sanasta kipjatok. Vari tulee ilmeisesti myös venäjästä, verbi варить (varitj) tarkoittaa keittää.

      • Anonyymi

        luulen, että tulee ruotsin warma upp sanasta. Ainakin Keski-Suomessa ei käytetty keittämistä tarkoitettaessa.


    • kuka teki soppaa

      Vanha bulgarialainen sananlasku: Ärtsoppa pierettää.

      • Prumpsi

        Se suattaapi olla Nilsiän murteella: Uatsipoppoo, ken tek soppoo.


    • veet varistan

      Työkaverin edesmennyt äiti kertoi että kun karjalaiset sotapakolaisina tulivat asumaan tänne kotiseudulle niin eräs nainen oli kysynyt häneltä, "missä mie veet varistan". Oli kestänyt muutaman sekunnin ennen kuin hän hoksas että toinen tarkoitti veden keittämistä.

      • asia on

        Variköökki on ihan tavallinen esim navettojen yhteydessä täällä etelä-pohjanmaalla. Liekkö tullut karjalaisten mukana tuo sana?


      • ajw
        asia on kirjoitti:

        Variköökki on ihan tavallinen esim navettojen yhteydessä täällä etelä-pohjanmaalla. Liekkö tullut karjalaisten mukana tuo sana?

        vari = kuuma vesi
        varistaa = kuumentaa vettä

        värisee = väreilee = eli pieni tärinä nesteen pinnassa...
        väristää = teoreettinen verbi muoto

        ravistaa... voimakkaami sana, voimakkaampi teko

        väri... uusi sana? ehkä ulkolainen? fj-alkuinen?
        värittää... uusi sana... ruotsalaiset värittävät seinät maalaamisen sijasta.

        Tarttis olla kielitaitoo niin tajuais noi nopsempaa.


    • ajw

      Hyinen... Kaikki tietävät että tämä tarkoittaa kylmää vettä. Eli ilma on kylmää mutta vesi hyistä.

      Seksiä... Karjalankielellä keksit ovat seksejä.

      Raiskata... Karjalan kielellä tämä on sama kuin pilata. Aikaisemmin puhuttiin väkisin makaamisesta.

      saada, saata, saaha... Perus sana on selvästä "saa" mutta tuleva muoto vaihtelee.

      Rotvalli... Sana joka on käytössä vain tampereella. Kadunreunakivetys kuullostaa kummalta.

      Ampiainen vai mehiläinen... näissä on myös eroja kun karjalaiseltä kysyy. Minun ampiainen on heille mehiläinen (kenno mehiläinen joka tekee hunajaa).

      Muitakin on paljon... saamelais, karjalais, ruotsalais, virolais sanastoa...

      • nii mukava

        tiällää lukkee tuota ommoo murretta.ee tarviis aennaa sotata jotta mittee ne sannoo ku ee aena kaikkii ymmärrä.


    • Anonyymi

      Ainakin edesmennyt 1907 syntynyt mummuni Keski-Suomesta käytti varistaa sanaa tarkoituksessä lämmittää. Varistaa vettä, tai jotain ruokaa esim.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe