Tehokas lihamylly

lammas01

Suositelkaapas tosi hyviä lihamyllyjä, joilla saa oikeasti jauhettua kokonaisen lampaan, joskus parikin. Entä miten käy, kun mukana on paljon rasvaa? Toimiiko silloinkin?

Eli saa suositella ihan ammattilaitteitakin ja yhtään ei olis pahitteeksi, jos jonkun hinta-arvionkin osaatte heittää.

5

5667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porkkanapää

Niin mulle kanssa !

Tätä vempelettä olen etsiskellyt jo kauan,
      ei ole edes kirppikisllä tai missään.

Yhden huonon muovirimpulan olen nähnyt, jolla ei tee mitään, tarviisin ihan kunnon myllyn.

Seuraan keskustelua

• itselläni vanha Kenwood

Uskon että kaikkiin uusiin isoihin yleiskoneisiin saa lisävarusteena lihamyllyn. Myös lähikauppa missä lihamylly voisi antaa jauhaa siellä viimeisenä päivän päätteeksi jos lihasi on tarkastettua eikä tautivaaraa.

• Vaikka vähänkin
        itselläni vanha Kenwood kirjoitti:

Uskon että kaikkiin uusiin isoihin yleiskoneisiin saa lisävarusteena lihamyllyn. Myös lähikauppa missä lihamylly voisi antaa jauhaa siellä viimeisenä päivän päätteeksi jos lihasi on tarkastettua eikä tautivaaraa.

Silloin on ylivoimainen aparaatti se pöydänreunaan kiinnitettävä valurautainen veivattava mylly.
        Menee läpi lampaat taleineen ja sika läskeineen, kunhan luut ovat poistettu, kuin hauki ruotoineen. Paras ja halvin, mutta ei toki laisinkaan trendikkään näköinen modernissa keittiössä.

• Vääntäinen
        Vaikka vähänkin kirjoitti:

Silloin on ylivoimainen aparaatti se pöydänreunaan kiinnitettävä valurautainen veivattava mylly.
        Menee läpi lampaat taleineen ja sika läskeineen, kunhan luut ovat poistettu, kuin hauki ruotoineen. Paras ja halvin, mutta ei toki laisinkaan trendikkään näköinen modernissa keittiössä.

Ostin Helsingin Itäkeskuksen Stockalta lähemmäs 10 vuotta sitten tšekkiläisen Porkert nro 8 -lihamyllyn.
        http://www.porkert.cz/catalog.php?page=1

Siitä on väännetty läpi erinäisiä kymmeniä kiloja hirvenlihaa ja jokunen kilo haukifileitä. Ja lammastakin väliin!

Muualtakin noita vempeleitä saattaa löytää:
        http://www.lasikoiso.fi/tuotteet/keittiovalineet/porkert_mm_lihamyllyt/

Edellinen oli saman valmistajan pienempi tekele, nro 5. Ikää nyt ehkä 30 vuotta. En minä silläkään vesilintua heittänyt, vaan vein mökille, missä myllyä käytetään pari kertaa kesässä haukipyöryköiden tekoon. Ikuisiahan nuo myllyt ovat.

* * *

Mitä lampaisiin tulee, niin lampaan rasva (tali) on ruuassa varsinainen kauhistus: vastenmielisen makuista ja erittäin huonosti sulavaa evästä (lampaan liha on puolestaan herkullista kuin mikä!) Koetan veistellä lampaasta rasvat roskiin niin tarkkaan kuin osaan ennen jauhamista tai muuten ruokiin käyttämistä.

Poron lihaan ja rasvaan pätee jokseenkin sama. Vierastan lampaasta ja porosta valmistettuja makkaroitakin (meetvursteja ja salameja), koska valmistajat tunkevat sitä rasvaa makkaraan surutta. Syökööt muut – minulle ei kiitos!

• Tuota olen itse katsellut. Hintaa on 129 euroa
      markantalossa. On vähän parempi kuin noi halpikset.

Läski täytyy jauhaa kohmeisena, muuten se pusertuu
      tahnaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe