oletko lukenut sidotun ratkaisuvallan?

Ihan uteliaisuutta kysyn, onko ketään, joka olisi lukenut uskonpuhdistaja Martti Lutherin kirjan "Sidottu ratkaisuvata"? Kirjaahan sanotaan Lutherin pääteokseksi. Tästä riippuu elämä ja kuolema. Kirjassa ihminen tehdään pientäkin pienemmäksi ja Jumala ja hänen armonsa ja tahtonsa äärettömäksi.

Outoa tässä kirjassa on se, että se on osoitettu yhdelle ainoalle miehelle Erasmus Rotterdamalaiselle. Samalla kirja kuitenkin hämmästytti koko maailmaa.

Selailen tuota kirjaa ja se on ilmeisesti kirjoitettu 1524. Tähän vaan liittyy sellainen asia, kun nuorena olin etsivällä mielellä, näissä hengellisissä kysymyksissä ja kun sukulaisiani ja tuttujani oli helluntailaisuudessa ja he vahvasti puhuivat, että pitäisi mennä kasteelle. Ihmettelin sitä kovasti ja kyselin asiaa Jumalalta. Sitten eräs kirkon tyntekijä, pyysi minua hankkimaan parhaan kastekirjan minkä tietää. Varta vasten menin sitten seinäjoelle Sleyn kirjakauppaan. Se on kangaspäällysteinen punainen kirja ja minulla se on uuden veroinen yhä.

Kirjakaupassa kyselin hyvää kastekirjaa, joka olisi perusteellinen. Kas kummaa, myyjäkin suositteli tätä kirjaa "sidottu ratkaisuvalta". No ostin sitten, kun sitä niin raittiin tuntuiset ihmiset suosittelivat.

No kirja oli niin hirveän raskas lukea, enkä ymmärtänyt siitä juuri mitään. No ei nyt ihan niinkään, ymmärsin ihan vain senverran ja tarpeellisen, että kastekysymys tuli hyvin selväksi. Kirjasta selvisi se pääasia, ettei "luonnollinen ihminen kykene ottamaan vastaan, mikä Jumalan hengen on, vaan se on hänelle hullutusta".
Tämä kohta lohdutti minua syvästi ja ymmärsin jotenkin kirkaasti sen, uudelleenkasteelle sanon EI...ja samalla lapsen kaste on kaikkein varmin kaste.

Sitten muistelin joitakin helluntailaisten "hokemia" kohtia Raamatusta esim. Joh.1:12. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä"

Seuraava jae olikin kirjan mukaan "moukari", vapaata tahtoa vastaan: 13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. .

Ajattelin heti, että tässä menivät uudestikastajien asian pieleen ja kuinka laki ja evankeliumi tuossa opissa sekoitetaan, kohtalokkaalla tavalla. Ajattelin jo silloin, että vaikka siellä olisi mikä jumallallisuuden ulkokuori, heidän kansaan ei voi uskonkysymyksissä veljeillä.

Mietin heidän rukouksiaan, joihin ei voinut yhtyä. Mietin myös sitä, kuinka he elävät vielä helluntaita ja ihmeellisiä henkikasteoppeja siellä oli.
Olen halunnut pysyä visusti erossa tuommoisesta uskosta. Tämän kirjan ansiosta, ainakin itse olen saanut hyvin paljon lohdutusta.

31

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dialogos

      ja yhdyn käsitykseesi, että todella raskasta luettavaa oli.
      Minulle tuli käsitys, että hän (Luther) samalla itsekin teki kirjoittamalla selväksi itselleen uskon peruskysymystä eli onko ihmisellä vapaa tahto, mitä katolisuuden mukaan ihmisellä on ainakin sen verran, että pystyy hieman ojentumaan Jumalaa kohti, joka sitten ojentaa auttavan kätensä ja vetää ihmisen jaloilleen..

      Enempää en nyt tässä vaiheessa pysty asiasta kirjoittamaan, mutta kiva, että näitä lukijoita löytyy...

      • Iljettävästä omasta ratkaisusta, on usein sanottua, "itse nyt vapaasti lainaten": "Helluntailainen" antaa elämänsä Jeesukselle ja "kansanlähetysläinen" tekee ratkaisun. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä, eikä siihen voi sekoittaa hengellisesti kuolleen ihmisen, hengellistä ratkaisua. Kun usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta, siitä on ratkaisu poissa.

        Kun kielletään pienokaisten usko, seataan laki ja evankeliumi.

        Vaikka lapsikasteen uudesti kastajat yleisesti hylkäävät, niin pienistä, ihan pienimmistä lapsista, Jeesus sanoo suoraan: ”Jotka uskovat minuun”Matt.18:6.
        Tätä ei nuo hengellisyydet tahdo nähdä, vaan sanovat, ettei tuo kohta pieniä lapsia tarkoita. Luukas käyttää myös pienistä lapsista, ”prefos” pieni vauva, joiden Jeesus sanoi Jumalan valtakuntaan kuuluvan ja siten uskovan.

        Minulle on aina ollut uudelleenkaste merkitykseltään omavanhurskaan kaste, eli oman järjen, kyvyn ja suorituksen kaste, joka siksi pieniltä lapsilta kielletään. Tämän uudestikasteen toki voi syntinä hyljätä ja palata siihen ensimmäiseen kasteeseen, sillä opettaahan Raamattu, että hengen luomaan yhteyteen kuuluu vain yksi kaste: Ef.4:3. Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
        4. Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
        5. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,
        6. Yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa.

        Luterin tekstiin voi tässä yhteydessä aamenensa sanoa, mitään epäilemättä:
        "Mutta niitten(nimittäin lasten) usko, jotka eivät itsestänsä tule kasteeseen, vaan Kristuksen käskystä tuodaan sinne, jätä hänen haltuunsa, joka käskee heidät tuoda tykönsä. Kasta heitä tämän käskyn turvissa ja sano: Herra, sinä saatat heitä tähän ja käsket kastaa: itse tuosta vastannetkin. Siihen minä luotan, eikä minun tarvitse ajaa eikä poistaa heitä tyköäni! Jos eivät vanhain lailla kuulleet sanaa, jonka kautta usko syntyy, kuulevat he sitä pienten lasten lailla. Vanhat kuulevat sitä korvilla ja järjellä, usein ilman uskoa, mutta lapset kuulevat sitä korvilla ja uskolla, ilman järkeä; ja usko on sitä lähempänä, mitä vähempänä järki on, ja mitä väkevämpi se on, joka tahtoo heitä kasteeseen, kuin täysi-ikäisen tahto, jotka itsestänsä tulevat (kirkkop.1 193).


      • HEL via JKL
        weha kirjoitti:

        Iljettävästä omasta ratkaisusta, on usein sanottua, "itse nyt vapaasti lainaten": "Helluntailainen" antaa elämänsä Jeesukselle ja "kansanlähetysläinen" tekee ratkaisun. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä, eikä siihen voi sekoittaa hengellisesti kuolleen ihmisen, hengellistä ratkaisua. Kun usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta, siitä on ratkaisu poissa.

        Kun kielletään pienokaisten usko, seataan laki ja evankeliumi.

        Vaikka lapsikasteen uudesti kastajat yleisesti hylkäävät, niin pienistä, ihan pienimmistä lapsista, Jeesus sanoo suoraan: ”Jotka uskovat minuun”Matt.18:6.
        Tätä ei nuo hengellisyydet tahdo nähdä, vaan sanovat, ettei tuo kohta pieniä lapsia tarkoita. Luukas käyttää myös pienistä lapsista, ”prefos” pieni vauva, joiden Jeesus sanoi Jumalan valtakuntaan kuuluvan ja siten uskovan.

        Minulle on aina ollut uudelleenkaste merkitykseltään omavanhurskaan kaste, eli oman järjen, kyvyn ja suorituksen kaste, joka siksi pieniltä lapsilta kielletään. Tämän uudestikasteen toki voi syntinä hyljätä ja palata siihen ensimmäiseen kasteeseen, sillä opettaahan Raamattu, että hengen luomaan yhteyteen kuuluu vain yksi kaste: Ef.4:3. Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
        4. Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
        5. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,
        6. Yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa.

        Luterin tekstiin voi tässä yhteydessä aamenensa sanoa, mitään epäilemättä:
        "Mutta niitten(nimittäin lasten) usko, jotka eivät itsestänsä tule kasteeseen, vaan Kristuksen käskystä tuodaan sinne, jätä hänen haltuunsa, joka käskee heidät tuoda tykönsä. Kasta heitä tämän käskyn turvissa ja sano: Herra, sinä saatat heitä tähän ja käsket kastaa: itse tuosta vastannetkin. Siihen minä luotan, eikä minun tarvitse ajaa eikä poistaa heitä tyköäni! Jos eivät vanhain lailla kuulleet sanaa, jonka kautta usko syntyy, kuulevat he sitä pienten lasten lailla. Vanhat kuulevat sitä korvilla ja järjellä, usein ilman uskoa, mutta lapset kuulevat sitä korvilla ja uskolla, ilman järkeä; ja usko on sitä lähempänä, mitä vähempänä järki on, ja mitä väkevämpi se on, joka tahtoo heitä kasteeseen, kuin täysi-ikäisen tahto, jotka itsestänsä tulevat (kirkkop.1 193).

        Jauhoit taas yhtä vakiojuttuasi: "usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta" vaivautumatta edelleenkään selvittämään, mistä kuuleminen syntyy. Ei liene kovinkaan intresanttia tietää, minkä kautta se syntyy. Enpä muista kuulleeni myöskään koskaan, minkä kautta usko syntyy.

        Naisille on toki tärkeä kertoa, minkä kautta lapsi syntyi. Tällöin kuulija ymmärtää, ettei keisarinleikkausta käytetty.


      • on jäänyt
        weha kirjoitti:

        Iljettävästä omasta ratkaisusta, on usein sanottua, "itse nyt vapaasti lainaten": "Helluntailainen" antaa elämänsä Jeesukselle ja "kansanlähetysläinen" tekee ratkaisun. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä, eikä siihen voi sekoittaa hengellisesti kuolleen ihmisen, hengellistä ratkaisua. Kun usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta, siitä on ratkaisu poissa.

        Kun kielletään pienokaisten usko, seataan laki ja evankeliumi.

        Vaikka lapsikasteen uudesti kastajat yleisesti hylkäävät, niin pienistä, ihan pienimmistä lapsista, Jeesus sanoo suoraan: ”Jotka uskovat minuun”Matt.18:6.
        Tätä ei nuo hengellisyydet tahdo nähdä, vaan sanovat, ettei tuo kohta pieniä lapsia tarkoita. Luukas käyttää myös pienistä lapsista, ”prefos” pieni vauva, joiden Jeesus sanoi Jumalan valtakuntaan kuuluvan ja siten uskovan.

        Minulle on aina ollut uudelleenkaste merkitykseltään omavanhurskaan kaste, eli oman järjen, kyvyn ja suorituksen kaste, joka siksi pieniltä lapsilta kielletään. Tämän uudestikasteen toki voi syntinä hyljätä ja palata siihen ensimmäiseen kasteeseen, sillä opettaahan Raamattu, että hengen luomaan yhteyteen kuuluu vain yksi kaste: Ef.4:3. Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
        4. Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
        5. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste,
        6. Yksi Jumala ja kaikkein Isä, joka kaikkein päällä on, ja kaikkein kautta, ja teissä kaikissa.

        Luterin tekstiin voi tässä yhteydessä aamenensa sanoa, mitään epäilemättä:
        "Mutta niitten(nimittäin lasten) usko, jotka eivät itsestänsä tule kasteeseen, vaan Kristuksen käskystä tuodaan sinne, jätä hänen haltuunsa, joka käskee heidät tuoda tykönsä. Kasta heitä tämän käskyn turvissa ja sano: Herra, sinä saatat heitä tähän ja käsket kastaa: itse tuosta vastannetkin. Siihen minä luotan, eikä minun tarvitse ajaa eikä poistaa heitä tyköäni! Jos eivät vanhain lailla kuulleet sanaa, jonka kautta usko syntyy, kuulevat he sitä pienten lasten lailla. Vanhat kuulevat sitä korvilla ja järjellä, usein ilman uskoa, mutta lapset kuulevat sitä korvilla ja uskolla, ilman järkeä; ja usko on sitä lähempänä, mitä vähempänä järki on, ja mitä väkevämpi se on, joka tahtoo heitä kasteeseen, kuin täysi-ikäisen tahto, jotka itsestänsä tulevat (kirkkop.1 193).

        päälle vastenmielisyys uudelleenkastamista kohtaan? Teet itsesi naurettavaksi vaahtoamalla siitä, ikään kuin asia muka olisi oleellinen.


      • uskoontulo
        on jäänyt kirjoitti:

        päälle vastenmielisyys uudelleenkastamista kohtaan? Teet itsesi naurettavaksi vaahtoamalla siitä, ikään kuin asia muka olisi oleellinen.

        on yhtä kuin opinkappaleiden pikkutarkan oikean ymmärryksen avautuminen.

        Sydämen uskoa Kristuksen sovitustyöhön ei liene. Korjatkaa, rakkaat (= mulkut!), jos olen väärässä.


      • yks toinen alpo ;)
        uskoontulo kirjoitti:

        on yhtä kuin opinkappaleiden pikkutarkan oikean ymmärryksen avautuminen.

        Sydämen uskoa Kristuksen sovitustyöhön ei liene. Korjatkaa, rakkaat (= mulkut!), jos olen väärässä.

        Sydämen uskoa Kristuksen sovitustyöhön ei liene. Korjatkaa, rakkaat (= mulkut!), jos olen väärässä.


        Joo väärässä olet!

        t- yx toinen alpo


      • uskoontulo kirjoitti:

        on yhtä kuin opinkappaleiden pikkutarkan oikean ymmärryksen avautuminen.

        Sydämen uskoa Kristuksen sovitustyöhön ei liene. Korjatkaa, rakkaat (= mulkut!), jos olen väärässä.

        Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa, että pelastus on armosta. Sentähden vapaantahdon oppi, kaikkine eri muotoineen hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.

        Niinkuin pyhä Paavali sanoo, vaikka me tai enkeli taivaasta opettaisi toisin, hän kirottu olkoot. (Gal.1;8)

        Joh.6:63. "Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä".

        Mikäs hyöty nyt lihasta/synnistä olisi?


      • HEL via JKL kirjoitti:

        Jauhoit taas yhtä vakiojuttuasi: "usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta" vaivautumatta edelleenkään selvittämään, mistä kuuleminen syntyy. Ei liene kovinkaan intresanttia tietää, minkä kautta se syntyy. Enpä muista kuulleeni myöskään koskaan, minkä kautta usko syntyy.

        Naisille on toki tärkeä kertoa, minkä kautta lapsi syntyi. Tällöin kuulija ymmärtää, ettei keisarinleikkausta käytetty.

        Usko tulee kuulemisesta, ei ihmisen ratkaisusta. Yksi esimerkki, vaikka niitä on lukemattomia:
        apt.16:14. "Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui"

        palaan asiaan lapsen uskosta.


      • hyvänen aika, kun
        weha kirjoitti:

        Usko tulee kuulemisesta, ei ihmisen ratkaisusta. Yksi esimerkki, vaikka niitä on lukemattomia:
        apt.16:14. "Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui"

        palaan asiaan lapsen uskosta.

        olet ymmärtämätön!
        Lyydia teki itse ratkaisun, kun Jumala oli avannut hänen ymmärryksensä vastaanottamaan julistetun sanan!
        Rannalla oli paljon muitakin naisia, mutta eivät he
        kaikki halunneet uskoa, Ap 16:13.
        Ainoastaan Lyydia ja hänen perhekuntansa uskoivat, VAPAAEHTOISESTI!!!!!!
        Ja heidät kastettiin.
        Ilmeisesti Lyydian prhekuntaan kuului vain miespalvelijoita, koska Paavali kirjoittaa: Ap 16:40
        Niin he lähtivät vankilasta ja menivät Lyydian tykö, ja nähtyään VELJET, ja rohkatuaan heitä, he
        lähtivät pois."


      • pyhä Paavali
        weha kirjoitti:

        Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa, että pelastus on armosta. Sentähden vapaantahdon oppi, kaikkine eri muotoineen hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.

        Niinkuin pyhä Paavali sanoo, vaikka me tai enkeli taivaasta opettaisi toisin, hän kirottu olkoot. (Gal.1;8)

        Joh.6:63. "Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä".

        Mikäs hyöty nyt lihasta/synnistä olisi?

        opettaa juuri vapaan tahdon oppia:
        Ap 17:30
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt,
        mutta nyt Häne tekee tiettäväksi, ETTÄ KAIKKIEN
        IHMISTEN KAIKKIALLA ON TEHTÄVÄ PARANNUS."

        Wehan Raamatussa lukee varmaan:
        Kaikien ihmisten on vietävä vauvansa kasteelle!


      • pyhä Paavali kirjoitti:

        opettaa juuri vapaan tahdon oppia:
        Ap 17:30
        "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt,
        mutta nyt Häne tekee tiettäväksi, ETTÄ KAIKKIEN
        IHMISTEN KAIKKIALLA ON TEHTÄVÄ PARANNUS."

        Wehan Raamatussa lukee varmaan:
        Kaikien ihmisten on vietävä vauvansa kasteelle!

        Koska Jeesus on sovittanut myös pienet lapset (Room.5:12) ja heillä on kohdan vanhurskaus ja elämä, eli usko. "Pienet uskovat minuun" (Matt.18:6).

        Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.

        Mutta, tottakai on parannus tehtävä, ja siitä opetettava, mutta se ei ole ansio, eikä omaratkaisú, vaan alusta loppuun asti Jumalan teko esim. Fil.2:13. sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

        Teillä on helluntaiuskossa opettu väärin.


      • weha kirjoitti:

        Koska Jeesus on sovittanut myös pienet lapset (Room.5:12) ja heillä on kohdan vanhurskaus ja elämä, eli usko. "Pienet uskovat minuun" (Matt.18:6).

        Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.

        Mutta, tottakai on parannus tehtävä, ja siitä opetettava, mutta se ei ole ansio, eikä omaratkaisú, vaan alusta loppuun asti Jumalan teko esim. Fil.2:13. sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

        Teillä on helluntaiuskossa opettu väärin.

        Room.5:18.


      • helluntailainen tekee
        weha kirjoitti:

        Koska Jeesus on sovittanut myös pienet lapset (Room.5:12) ja heillä on kohdan vanhurskaus ja elämä, eli usko. "Pienet uskovat minuun" (Matt.18:6).

        Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.

        Mutta, tottakai on parannus tehtävä, ja siitä opetettava, mutta se ei ole ansio, eikä omaratkaisú, vaan alusta loppuun asti Jumalan teko esim. Fil.2:13. sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

        Teillä on helluntaiuskossa opettu väärin.

        parannuksen, se on omaa tekoa, mutta jos vl-läinen
        tekee parannuksen, se onkin Jumalan tekoa?????

        Merkillinen oppi!

        Miksi väärennät Jumalan sanaa.
        Ei tuossa sanota, että kaikki pienet uskovat minuun,
        vaan Jeesus sanoi:
        Matt 18:6
        "Yhden NÄISTÄ pienistä, jotka uskovat minuun"!!!!

        Ei Jeesus puhu kaikista pienistä vaan ainoastaan
        niistä, jotka olivat Hänen ympärillään!!!!

        Voisit sinäkin pysyä totuudessa!


    • enkä aiokaan

      Toistaiseksi en ole tuntenut mitään tarvetta keskiaikaisen kirjallisuuden studeeraamiseen.

      • että nähdäkseni, Lutheri oli uskonpuhdistaja ja Calvin sen rikkoja.


    • Seppo - ei se rekisteröity ...

      En edes muista tunteneeni mitään tukahdutettua tarvetta. Mutta avauksesi ensimmäisen virkkeen epämääräisesti kysymykseesi muotoiltuun vastaan: kyllä varmasti on.

    • jonkunlainen kastekriisi,

      kun hän yrittää psyykata itseään noilla vauvakastet-
      ta puoltavilla avauksillaan.

      Melkoisen ristiriitaista tuo "sidottu ratkaisuval-
      ta"-oppi.

      Mistä niille vanhemmille tulee se tahto viedä vauva
      kasteellee, ellei ihmisellä ole vapaata tahtoa?????

      Ihnminenkö voi tahtoa vain toisen puolesta, mutta ei
      omasta puolestaan?????? Nurinkurista.

      Miten ihminen voi vl-kokouksissa vilkuttaa, jos
      hänellä ei ole vapaata tahtoa??????

      Lutherin mielestä ihminen on robotti, joka ei itse osaa päättää.

      Raamatun linja on selvä:
      "Valitkaa tänä päivänä, ketä tahdotte palvella.
      Minä ja minun huoneeni palvelemme Herraa."
      Joos 24:15.

      Wehan järjenjuoksu on ainakin ohjelmoitu, koska
      hän ei osaa käyttää omia aivojaan.
      Tuo:
      Joh.1:12. "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä" , vahvistaa
      nimenomaa, että IHMINEN VOI OMASTA ALOITTEESTAAN
      OTTAA PELASTUS VASTAAN!!!!

      Se jatko,
      " 13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta", EI MILLÄÄN TAVALLA KUMOA OMAA VALINTAA, vaan painottaa sitä, että uudestisyn-
      tyminen on Jumalasta eli "Teidän on synnyttävä
      uudesti ylhäältä.".
      Luonnollinen syntymä on kiinni miehen tahosta, joten ih-
      minen voi itse päättää myös lapsirajoituksesta!

      • kyllä

        kyseisen kirjan. Se on hyvä ja tärkeä kirja. Raskas lukea, se on totta, mutta se pureutuu juuri tuohon kysymykseen ihmisen omista valintamahdollisuuksista suhteessa Jumalaan. Lutherin ehdoton kanta on se, että ihminen ei omasta tahdostaan voi kääntyä Jumalan puoleen tai valita uskon ja epäuskon välillä.

        Edelliselle kirjoittajalle: Muotoilisin asian niin, että ehkäisy on (melkein aina) mahdollista jos tahtoo. Lapsen alulle laittaminen ei välttämättä onnistu millään keinolla.

        Samoin Luther on sillä kannalla uskon suhteen. Ihminen voi rimpuilla Jumalaa pakoon, mutta ei voi oman valintansa perusteella uskoa. Miksi Jeesus muuten olisi sanonut: "Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."


      • selvä linja on, että
        kyllä kirjoitti:

        kyseisen kirjan. Se on hyvä ja tärkeä kirja. Raskas lukea, se on totta, mutta se pureutuu juuri tuohon kysymykseen ihmisen omista valintamahdollisuuksista suhteessa Jumalaan. Lutherin ehdoton kanta on se, että ihminen ei omasta tahdostaan voi kääntyä Jumalan puoleen tai valita uskon ja epäuskon välillä.

        Edelliselle kirjoittajalle: Muotoilisin asian niin, että ehkäisy on (melkein aina) mahdollista jos tahtoo. Lapsen alulle laittaminen ei välttämättä onnistu millään keinolla.

        Samoin Luther on sillä kannalla uskon suhteen. Ihminen voi rimpuilla Jumalaa pakoon, mutta ei voi oman valintansa perusteella uskoa. Miksi Jeesus muuten olisi sanonut: "Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."

        ihminen saa itse päättää, haluaako hän ottaa pelastus vastaan,
        Luther erehtyi pahasti tuossa kannanotossaan!

        Et vastannut kysymykseeni:
        "Miten vanhemmat voivat valita lapsensa puolesta,
        mutta eivät itsensä puolesta"????????

        2. Kor 6:1
        "Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä
        vastaanottamaan Jumalan armon, niin ettei se jää
        turhaksi."

        Ellei ihminen ota vastaan tarjottua pelastusta,
        niin Jumalan armo jää turhaksi!!!!!
        Raamattu ei tunne pakkoarmoa, jota lapsikasteessa
        yritetään soveltaa vauvaan.

        Miksi Paavali saarnasi, että:
        "Kaikkien ihmisten on tehtävä parannus", Ap 17:30
        ellei ihminen voi itse valita??????

        Usko on todella Jumalan teko, mutta ihmisen on
        avattava sydämensä Pyhälle-Hengelle, jotta Jumala
        voi synnyttää sinne uskoa!!
        Jumala ei tee kenellekkään väkivaktaa, kuten pa-
        kollisessa lapsikasteessa yritetään tehdä.

        Kysyt:
        Miksi Jeesus muuten olisi sanonut: "Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."

        Isä Jumala vetää KAIKKIA IHMISIÄ puoleensa tavalla tai toisella, sillä Raamattuhan sanoo:
        1. Tim 2:4
        "Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat."


      • selvä linja on, että kirjoitti:

        ihminen saa itse päättää, haluaako hän ottaa pelastus vastaan,
        Luther erehtyi pahasti tuossa kannanotossaan!

        Et vastannut kysymykseeni:
        "Miten vanhemmat voivat valita lapsensa puolesta,
        mutta eivät itsensä puolesta"????????

        2. Kor 6:1
        "Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä
        vastaanottamaan Jumalan armon, niin ettei se jää
        turhaksi."

        Ellei ihminen ota vastaan tarjottua pelastusta,
        niin Jumalan armo jää turhaksi!!!!!
        Raamattu ei tunne pakkoarmoa, jota lapsikasteessa
        yritetään soveltaa vauvaan.

        Miksi Paavali saarnasi, että:
        "Kaikkien ihmisten on tehtävä parannus", Ap 17:30
        ellei ihminen voi itse valita??????

        Usko on todella Jumalan teko, mutta ihmisen on
        avattava sydämensä Pyhälle-Hengelle, jotta Jumala
        voi synnyttää sinne uskoa!!
        Jumala ei tee kenellekkään väkivaktaa, kuten pa-
        kollisessa lapsikasteessa yritetään tehdä.

        Kysyt:
        Miksi Jeesus muuten olisi sanonut: "Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä."

        Isä Jumala vetää KAIKKIA IHMISIÄ puoleensa tavalla tai toisella, sillä Raamattuhan sanoo:
        1. Tim 2:4
        "Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat."

        etten minäkään ole sitä ratkaisua tehnyt, enkö tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään, sillä ratkaisun teko on perkeleestä ja tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa.
        Kuinka hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun?
        1.kor.2:14. "Mutta ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat; sillä ne ovat hänelle hulluus, ja ei taida käsittää, sillä ne hengellisesti tuomitaan".
        Uudestikastajat sekoittavat lain ja evankeliumin.


      • edes vilkuttanut
        weha kirjoitti:

        etten minäkään ole sitä ratkaisua tehnyt, enkö tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään, sillä ratkaisun teko on perkeleestä ja tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa.
        Kuinka hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun?
        1.kor.2:14. "Mutta ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat; sillä ne ovat hänelle hulluus, ja ei taida käsittää, sillä ne hengellisesti tuomitaan".
        Uudestikastajat sekoittavat lain ja evankeliumin.

        seuroissa?
        Vai vilkuttivatko vanhempasi puolestasi?

        Etkö todella ymmärrä lukemaasi?:

        "1.kor.2:14. "Mutta ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat; sillä ne ovat hänelle hulluus, ja ei taida käsittää, sillä ne hengellisesti tuomitaan".

        Eihän tuossa PUHUTA MITÄÄN RATKAISUN TEOSTA!!!!!!
        Et todella ymmärrä Jumalan sanaa:
        "Valitkaa tänä päivänä ketä tahdotte palvella".


      • edes vilkuttanut kirjoitti:

        seuroissa?
        Vai vilkuttivatko vanhempasi puolestasi?

        Etkö todella ymmärrä lukemaasi?:

        "1.kor.2:14. "Mutta ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat; sillä ne ovat hänelle hulluus, ja ei taida käsittää, sillä ne hengellisesti tuomitaan".

        Eihän tuossa PUHUTA MITÄÄN RATKAISUN TEOSTA!!!!!!
        Et todella ymmärrä Jumalan sanaa:
        "Valitkaa tänä päivänä ketä tahdotte palvella".

        14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

        Ei tule sekoittaa lakia ja evankeliumia.
        Ei see selittää kieroon: Ihminen ei siis kykene hengelliseen ratkaisuun!!!

        Room.3:10. "Niinkuin kirjoitettu on: ei ole kenkään vanhurskas, ei yksikään;
        11. Ei ole yhtäkään ymmärtäväistä, ei ole ketään, joka etsii Jumalaa".

        Kuinka paljon minun pitää katselle sinulle kohtia, ihmisen uskoontulosta?


      • weha kirjoitti:

        14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

        Ei tule sekoittaa lakia ja evankeliumia.
        Ei see selittää kieroon: Ihminen ei siis kykene hengelliseen ratkaisuun!!!

        Room.3:10. "Niinkuin kirjoitettu on: ei ole kenkään vanhurskas, ei yksikään;
        11. Ei ole yhtäkään ymmärtäväistä, ei ole ketään, joka etsii Jumalaa".

        Kuinka paljon minun pitää katselle sinulle kohtia, ihmisen uskoontulosta?

        Pilkkaaja?

        Käden nosto tarkoittaa sitä, että haluua henkilökohtaisesti omalle kohdalle uskoa synnit anteeksi. Se on tietysti uskon seurausta, eli pyhitystä...Uskon hedelmäähän on syvenevä synnin ja armon tuntemus.


      • umpiluuta???
        weha kirjoitti:

        Pilkkaaja?

        Käden nosto tarkoittaa sitä, että haluua henkilökohtaisesti omalle kohdalle uskoa synnit anteeksi. Se on tietysti uskon seurausta, eli pyhitystä...Uskon hedelmäähän on syvenevä synnin ja armon tuntemus.

        Juuri edellä vakuutat, että ihminen ei voi tehdä
        mitään, ei edes ratkaista!!!!

        Nyt hän voikin nostaa kätensä tai vilkuttaa mer-
        kiksi!!!


      • 9. luku
        edes vilkuttanut kirjoitti:

        seuroissa?
        Vai vilkuttivatko vanhempasi puolestasi?

        Etkö todella ymmärrä lukemaasi?:

        "1.kor.2:14. "Mutta ei luonnollinen ihminen ymmärrä niitä, mitkä Jumalan Hengen ovat; sillä ne ovat hänelle hulluus, ja ei taida käsittää, sillä ne hengellisesti tuomitaan".

        Eihän tuossa PUHUTA MITÄÄN RATKAISUN TEOSTA!!!!!!
        Et todella ymmärrä Jumalan sanaa:
        "Valitkaa tänä päivänä ketä tahdotte palvella".

        Jos siihen saisin selityksen: miksi Paavalikin korostaa Roomalaiskirjeessä sitä, että Jumala EI valitse armonsa kohdetta minkään ihmisen oman teon perusteella? Oliko Paavalikin vain niin huono saarnamies, ettei tiennyt, että ihminen voi itse päättää uskooko vai ei? Jumala on kuitenkin meidän Luojamme, eikä meillä ihmisraukoilla ole yhtään oikeutettua vaatimusta esitettäväksi Hänelle. Kaikenlaista sitä vaaditaan, milloin mihinkin asiayhteydestään irrotettuun Raamatunkohtaan vedoten, mutta Jumala ei totisesti ole meille mitään velkaa. Ja aina kannattaa lukea Jobin kirjaa. Siinä meille yksi esimerkki Jumalan tahdosta, joka toteutuu aina.


      • kaksi eri asiaa.
        9. luku kirjoitti:

        Jos siihen saisin selityksen: miksi Paavalikin korostaa Roomalaiskirjeessä sitä, että Jumala EI valitse armonsa kohdetta minkään ihmisen oman teon perusteella? Oliko Paavalikin vain niin huono saarnamies, ettei tiennyt, että ihminen voi itse päättää uskooko vai ei? Jumala on kuitenkin meidän Luojamme, eikä meillä ihmisraukoilla ole yhtään oikeutettua vaatimusta esitettäväksi Hänelle. Kaikenlaista sitä vaaditaan, milloin mihinkin asiayhteydestään irrotettuun Raamatunkohtaan vedoten, mutta Jumala ei totisesti ole meille mitään velkaa. Ja aina kannattaa lukea Jobin kirjaa. Siinä meille yksi esimerkki Jumalan tahdosta, joka toteutuu aina.

        Jumalan valitsee pelastukseen KAIKKI KANSAT,
        1. Tim 2:4
        Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat
        jatulisivat tuntemaan totuuden."

        "Saarnatkaa evankeliumia kaikille kansoille"

        Tämä valinta meidän on itse suoritettava!

        Mutta määrättyä tehtävää varten, Hän valitsee sopivaksi katsomansa, kuten esim Paavalin, tai
        opetuslapset:
        "Te ette valinneet minua, vaan Minä valitsin teidät."

        Joonakin lähti aluksi pakoon Jumalan valintaa, mutta Jumala oli uskollinen kutsumukselleen ja
        nöyryytti Joonaa niin, että tämä alistui Jumalan
        suunnitelmaan.


    • en kuvia katsellut

      puhumattakaan siitä, että olisin kijoittanut.

    • nyt toiseksi tuon

      oman oppinsa kanssa.
      Toiset ovat jo luopuneet tuon keskiaikaisen munkin
      opeista ja osaavat ajatella itsenäisesti.

    • Jaakoppiz

      Olen lukenut Wehan kirjoituksia tutkivalla silmällä ja havainnut vankan ja tinkimättömän, Luterilaisen ja raamatullisen uskon perusteet jotka monelta muulta on totaalisesti hukassa. Jolla ei ole Kristuksen oppia sillä ei ole Jumalaakaa.

      On vain kaksi oppia. Kristuksen oppi ja Iisebelin oppi. Paavali sanoi: että he Jumalan, meidän vapahtajamme, opin kaikessa kaunistaisivat (Tiit. 2:10). Mikä on Kristuksen oppi? Jumalan armo opettaa meille, että se on jumalattomuuden ja maailmallisten himojen kieltämistä, että meidän tulee elää maltillisesti, vanhurskaasti ja jumalallisesti tässä nykyisessä maailmassa (Tiit. 2:11,12). KRISTUKSE OPPI mukauttaa sinua Kristuksen kuvaan. Se paljastaa jokaisen salatun synnin ja jokaisen pahan kaipuun.

      • monta erilaista

        tulkintaa, että ehkä Wehankin oppi sopii johonkin
        niistä, mutta raamatullisuuden kanssa niillä ei ole
        mitään tekemistä!


    • Pois se minusta

      Itse en ole lukenut enkä edes hakitse moista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe