voiko narsisti luoda narsistin?

fsadfdsafdsfsd

Voiko narsistinen mies tehdä kiltistä ja erittäin hyvästä naisihmisestä narsistin, joka alkaa ajan myötä nauttimaan muiden ihmisten alistamisesta ja nöyryyttämisestä?

10

1353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saattaa olla

mahdollista. Olen ollut narsistin uhri ja pelkään että muutun narsistiksi.

• usko,koska..;

..jo se, että 'pelkää' tulevansa narsistiseksi, on terve ajatus, jota ihan oikealla narsistilla ei ole.
      Narsistisia piirteitä löytyy meistä useimmista ihmisistä, joistakin enempi, joistain vähempi, mutta 'aito' narsistius syntyy jo elämän alkumetreillä, yleensä vuorovaikutuksen puutteesta, vauvan ja hoitajansa välillä.
      Narsistin uhreiksi joutuvat useimmiten kuitenkin läheisriippuvuudesta kärsivät, ja läheisriippuvuuskin voi olla tuskallista/hankalaa parisuhteen toisille osapuolille, eri tavalla kuitenkin kuin narsismi.
      Läheisriippuvainen on usein itsekin tietoinen tilastaan, ajattelee sitä ja yrittää jopa parannella, kun taas narsisti on ihan oikeasti taivaallisen tietämätön asiasta, että hänessä olisi jotakin 'vikaa'.
      Sentakia he myös pystyvät pitkään huiputtamaan, saati tavallisia ihmisiä, mutta myöskin alan ammattilaisia.

• ritalin

että kaikenlainen "tiedotusoppi" on enemmän, tai vähemmän narsistisen käytöksen opettelemista. Huomaa mm. TV mainokset. Kulttuuri voi olla narsistista ja tehdä siinä elävät ihmiset narsististen arvojen mukaan eläviksi.

• ritalin

täysin toisenlaisen olennon. Esim. ihminen voi muuttua sisiliskoksi ja narsistin koira saattaa lentää lintuna tiehensä.

• ritalin

projektio. Eli narsisti voi projisoida, tai aina projisoikin itsen toiseen ihmiseen ja pyrkii saamaan toisen uskomaan olevansa narsisti. Se on kuitenkin uhrin omassa valinnassa, tekeekö hän, kuten narsisti toivoo, vaiko ei.
        Kyse on siis paremminkin huijaamisesta: narsisti pyrkii huijaamaan uhrinsa luulemaan itseään narsistiksi, jotta uhri ottaisi narsistin loputtomat omantunnontuskat itselleen ja narsisti voisi olla narsisti ihan hyvällä omallatunnolla.

• tiedä häntä
        ritalin kirjoitti:

projektio. Eli narsisti voi projisoida, tai aina projisoikin itsen toiseen ihmiseen ja pyrkii saamaan toisen uskomaan olevansa narsisti. Se on kuitenkin uhrin omassa valinnassa, tekeekö hän, kuten narsisti toivoo, vaiko ei.
        Kyse on siis paremminkin huijaamisesta: narsisti pyrkii huijaamaan uhrinsa luulemaan itseään narsistiksi, jotta uhri ottaisi narsistin loputtomat omantunnontuskat itselleen ja narsisti voisi olla narsisti ihan hyvällä omallatunnolla.

Narsistin uhri tuntee kävelevänsä tosi huteralla lankulla. Tekee kaikkensa pitääkseen narsistin tyytyväisenä ja sekään ei riitä. Mutta tuskin alkaa uskoa olevansa itse narsisti. Korkeintaan, hullu, omituinen, vääristynyt persoonallisuus, arvoton, huono jne.. Narsisti ei tunne sellaista. Narsisti saa muut tuntemaan itsensä sellaiseksi.

Mutta projisoinnista olen sikäli samaa mieltä, että narsisti saa uhrinsa tuntemaan syyllisyyttä siitä että jos hän ei tee kuten narsisti haluaa, hänessä on (muka) jotain vikaa. Narsisti osaa koukuttaa, ja osaa murtaa terveen järjen. Sitä on vaikea edes kuvailla, koska kuvailtunakin se kuullostaa siltä kuin narsistin uhri olisi suorastaan itse kerjännyt itselleen vaikeuksia.

• ritalin
        tiedä häntä kirjoitti:

Narsistin uhri tuntee kävelevänsä tosi huteralla lankulla. Tekee kaikkensa pitääkseen narsistin tyytyväisenä ja sekään ei riitä. Mutta tuskin alkaa uskoa olevansa itse narsisti. Korkeintaan, hullu, omituinen, vääristynyt persoonallisuus, arvoton, huono jne.. Narsisti ei tunne sellaista. Narsisti saa muut tuntemaan itsensä sellaiseksi.

Mutta projisoinnista olen sikäli samaa mieltä, että narsisti saa uhrinsa tuntemaan syyllisyyttä siitä että jos hän ei tee kuten narsisti haluaa, hänessä on (muka) jotain vikaa. Narsisti osaa koukuttaa, ja osaa murtaa terveen järjen. Sitä on vaikea edes kuvailla, koska kuvailtunakin se kuullostaa siltä kuin narsistin uhri olisi suorastaan itse kerjännyt itselleen vaikeuksia.

Juttu on juuri niin, kuin sanoin. Katsos narsisti on hyvin toiminnallinen ihminen ja luonteeltaan impulsiivinen. Tähän toiminnallisuuteensa hän saa voiman siitä, että hän irtautuu kaikesta moraalisesta vastuusta ja sysää sen muiden ihmisten niskaan. Hän pyrkii uskottelemaan toiselle, että se toinen on tietynkaltainen. Kun narsisti kuvailee tätä toista ihmistä hänelle, hän kuvailee itseään. Jatkuvasti narsisti kokee toisessa ihmisessä ongelmiksi omat luonteen ja toiminnan piirteensä. Kun vuorovaikutus tällä tavoin vääristyy, saattaa uhri luulla olevansa sellainen, millaiseksi narsisti hänet fantasioi.
        Tämä onkin narssistin tavoite, sillä hän haluaa toisen ottavan itselleen syyllisyyden narsistin toiminnasta ja kantavan narsistin tekojen moraalisen vastuun.
        Eli narsisti etsii uhreja tietyntyyliseen äidinrooliin, ottamaan vastuuta narsistin teoista ja syyllistämään niistä itseään.

• terve häipyy paikalta

Onneksi en ole joutunut seuraamaan narsistin toimintaa parisuhteessa kovin läheltä, mutta työyhteisössä rehottavat "narskut" ovat kyllä olleet seurantakohteena. En tiedä voiko "terveestä" aikuisesta luoda narsistin, mutta jos jollain on luontaista taipumusta tähän suuntaan, narsismi voidaan ravita kukkimaan. Sanotaanhan tämän ajan yleisten arvojenkin lisäävän kyseistä luonnehäiriötä.

Kyökkipsykolgin vakaalla asiantuntemuksella havaitsin, että työpaikkani esimies oli narsisti. Hän poimi apuhenkilöikseen typpejä, jotka ennästäänkin olivat itseensä hyvin ihastuneita. Ruokkimalla heidän narsistisia taipumuksiaan, esimies sai ne lehahtamaan aivan uuteen mittaluokkaan. Nykyään tuo pomo itse on eläkkeellä, mutta oman edun maksimointi toisten kustannuksella, valehtelu, huijaaminen, ihmisten kiusaaminen ovat aivan normaaleja asioita kyseisessä yhteisössä. Pikkunarskuista on kasvanut myös virallista valtaa käyttäviä avainhenkilöitä.

"Kasvuvaiheessaan" nämä kullannuput tekivät pomonsa puolesta mitä vain, hyvinkin likaisia temppuja. Palkka ja muut edut vastaavasti kohenivat, mutta ihmettelin kauan, miksi kukaan viitsii puolustella niin pirullista tapausta kuin esimies oli. Hämmästelin erityisesti, kun muutoin nämä niin leuhkat tyypit suorastaan matelivat valtaa pitävän edessä. Välillä mafiapäälliikö itsekin näytti hämmästelevän apuriensa kyltymätöntä nuoleskeluhalua ja asetti nämä kilpailemaan asiassa keskenään. Miellyttämiskisa koski kaikkea, myös pomon yksityiselämää aina petipuuhia myöten. Meno työyhteisössä kieroutui niin, että pitkiä sairaslomiakin tuli. Kaikkinensa päätöntä touhua, mutta klassista narsisteille.

• Historian
    • purkamista?

Mietin semmoista, että jos tämä nainen kokee suurta katkeruutta ja vihaa tilanteesta, niin voisko se johtaa kostamismeininkiin. Eli halutaan kostaa itselle tapahtuneet huonot kokemukset muille. Joko sille narsisti miehelle tai muille läheisille. Mutta en usko että alunperin normaalista, tuntevasta ja empatiaan kykenevästä henkilöstä voisi tulla yhtäkkiä tunteeton sadisti, joka nauttii muiden kiusaamisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe