Vieläkö löytyy..?

myllyjauhatus

Vieläkö löytyy tänä päivänä äitejä (ehkä myös isiä),jotka tekevät lastensa ruoat itse ostamatta ns. eineksiä tai purkkiruokia? Joskus kaupan kassalla olen ajatellut moista katsellessani sitä valtavaa lastenruokien purkkimäärää,joita nämä uusavuttomat(?) äidit ostavat jälkikasvulleen. Eikö olisi halvempaa ja kotisampaa, kenties terveellisempääkin tehdä itse ruoka lapselleen. Vai onko nykyäidillä niin kiire omien tarpeidensa tyydyttämiseksi (tv:n katselu,puhelimessa juoruilu, netissä surffailu ym.) ettei ehditä tehdä mitään itse. Vai onko taito jäänyt opettelematta?

19

2038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahtavaa

      Sinäkin olet sitten oppinut tuon S24-palstojen muotitermin. Ei voi kuin onnitella.
      Liity samalla johonkin "hyvä äiti" -kerhoon ja lakkaa syyllistämästä muita.

    • suurperheen äiti

      Ensinnäkin purkkiruoat ovat terveellistä ruokaa lapselle. Niiden tekemiseen on tarkat säädökset. Esimerkiksi kasvisten kasvatuksessa on käytetty vähemmän lannotteita ja torjunta-aineita kuin tavallisten kasvisten kasvatuksessa. Tunnen viljelijän joka myy kasviksia lastenruokatehtaalle. Lisäksi purkissa on lihat, kalat, kanat ja kasvikset oikeassa suhteessa. Terveelliset rasvat jne.Oikein hyvää ruokaa lapselle siis. Itse teen kyllä vauvanruuat samalla kuin muunkin perheen ruuat. Mutta kaupunki ja kyläreissuille ostan toki purkin mukaan. Ja oletko ajatellut kuinka paljon enemmän äidille jää aikaa lapselleen kun hän ei väännä joka sosetta itse? Siinä vasta sankariäiti joka jatkuvan ruuanlaiton sijaan antaa lapselleen AIKAA! Eläköön Pilttimamit! :D

      • tekevä äiti

        itse teen sekä ostan valmiina! Etenkin hedelmä soseet ostan valmiina koska hedelmien hinta on pilvissä talvella ja hedelmäsosetta on turha tehdä isoa määrää pakastimeen koska se kärsii siitä! ja se että lähtisin ostamaan joka päivälle monipuolisia hedelmiä, marjoja ja ruokasoseissa semmoisia aineksi joita me muu perhe emmä käytä normaalissa arjessa se olisi jo kalliimapaa kuin purkissa valmiina ostettuna.

        Toisaalta ikuisuus kysymys ja tyhmä sellainen että olenko nyt huono äiti mutta voisihan samaa sanoa että ostatko leivän valmiina kaupasta vei teetkö senkin itse joka päivä itse?


    • oletko huomannut

      Mites sen lastentölkkikeon takana... onko siellä äidille pakastepizzaa, valmisannoksissa muut lämpimät ruuat ja läjä sipsejä ja limpparia?
      Vai kantaako niitä tölkkejä ne äidit jotka itselleen ostavat tuoreet kasvikset ja marinoimattoman lihan, riisikin on mielumin täysjyvää kuin nopeaa valkoista?
      -utelias-

    • kiukkusia äitejä

      Liikenteeseen,mutta itse oman ensimäiseni saattanut tähän rumbaan 28v.sitten,kaksi muuta myöhemmin, ja jopa silloinkin käytettiin purkkiruokaa, vaikka ehkä oli enemän aikaa, kuin tämän päivän äideillä.
      Ja käytiin töissä, kuka missäkin
      Silloin minäkin vieraalla.

      Tällä erää annan lapsenlapsillenikin silloin tällöin purkkiruokaa,(varsinkin hedelmäsos.)ei kenelläkään omantunnontuskia.

      Mutta saavatpa mummolassa ollessaan tuoretta, ja lämmintä maitoa,Tarkoitan kuitenkin jäähdytettyä. toistaiseksi. ja viljaa jauhetaan tarpeeseen leipävärkiksi etenkin ohraa.

      Anna tämänpäivän Äideille edes "haukkumatta paras äitiys"
      jokainen tekee parhaansa, ja lapsensa puolesta.

      Myöskin sinä.

    • tehdä itse

      Olisin ikionnellinen, jos löytyisi joku eines, joka sopii meidän superallergiselle kuopukselle. Ei yhtään sopivaa makkaraa tai nakkia, ei valmiita lihapullia, ei valmiiksi maustettuja lihoja. Vauvanruokahyllystä löytyy kaksi sopivaa purkkia, maissisose ja yksi puuro.

      Leipää sentään löytyy valmiina, joten ihan kaikkea ei tarvitse itse leipoa. (Tiedän, joillakin menee vielä huonommin.)

      Mutta kun on totuttu tekemään ruoat itse, tuskin osataan täysin eineslinjalle missään vaiheessa siirtyäkään.

      • maalaistuote vataja

        ihan vain googlella,on huomioitu allergia,ja muut
        nitriit. ja lisäaineettomat.

        on kovasti kuitenkin kehuttu,hinta voi olla ehkä hivenen kalliinpi,mutta löytyy naki,makkarat sekä lihavalmisteet.


      • ...

        Eikö sovi edes vatajan maidoton-viljaton-soijaton-mausteeton-nitriititön nakki/makkara?? Meillä ainut sopiva makkara. Meillä sopii kaupan vauvanruokahyllystä kyllä hedelmäsoseet (lähes kaikki) mutta ei ainutkaan ruoka. Ja leivotaankin itse koska aikas vähän leivonnaisia löytyy pelkästä riisistä..


      • luomulihapullia meillä

    • mie vaan..

      pakko myöntää, että meillä ainakin on ne ekat ruuat olleet purkista ihan järjestäin. Heti kun ruokana käy periaatteessa sama kuin muille eli lihat on kuvioissa mukana niin sitten on ollut kotiruokaa.

      Meillä ainakin arki on sen verran hektistä, että jos siinä alkaa montaa keitosta tehdä niin tuntuu että ei muuta teekkään. No, onhan se pakkanen, mutta se on sitten taa sihan oma juttunsa se ja on sitten jäänyt.

      Yhden lapsen kohdalla kotiruoka olisi ollut sitäpaitsi ihan tuhottoman kallista kun sille sopi vain peruna ja maissi. Ja maissin keittäminen muusta kuin pussimaissista olisi ollut aikamoinen rupeama siinä määrässä. Toisella taas ei pysynyt sisällä kuin joku mangosose ja yksi toinen eksoottisempi hedelmä..

      Eli itse kyllä ymmärrän nuo ihan pienten purkit hyvin. Isompien en ollenkana varsinkin kun ollaan jossain vuoden tienoilla jo niin sama ruokahan se sopii kaikille kun vähän siirtää sivuun ennen lopullista maustamista. Reissuissa nekin puolustaa paikkaansa.

      Ja kamala on sekin totuus, että purkkiruoka on ihan oikeasti ihmiselle tarkoitettu ja siinä on vitamiinit ja hivenaineet yms kohdallaan eli terveellisempää kuin monen kotiruoka jos ei noudateta ruokasuosituksia kasviksista.

    • santtura

      Myönnän, että lapsemme on pääasiassa saanut vueden ikäiseksi purkkiruokaa, enkä pode huonoa omaatuntoa. Toki välillä ja nyt varsinkin vuoden täytettyään on saanut kotiruokaakin. Kyllähän purkkiruoat tulevat hieman kalliimmiksi, mutta esim omat keitokseni ovat sen verran mielikuvituksettomia ja eivät ehkä sieltä terveellisimmästä päästä, joten siitäkin syystä purkkiruoka on meillä ollut hyvässä käytössä. Saapahan lapsi kaiken tarvitsemansa terveellisen ravinnon.

      Vaativamman lapsen ja ison huushollin kanssa energia ja aikakin on sen verran kortilla, että mieluummin hoidan kotia ja pidän lapselle seuraa kun mietin jatkuvasti ruoka-asioita, mikään superkokki kun en tosiaan ole.

      Telkkaria en katso kuin iltaisin myöhään, puhelimeen en jaksa/ehdi päivisin edes vastata, ja netissä menee ihan enintään puoli tuntia vuorokaudessa. Sekin, kun lapsi on jo yöunilla. Muutoin siivotaan, kyläillään, ulkoillaan ja leikitään suurin osa ajasta. Noihinkan asioihin ei tahdo tunnit vuorokaudessa riittää...

      • ,,,,

        Meidän taapero on aina syönyt sekäettä. Ei se automaattisesti ole avuttomuutta jos ostaa purkkeja.


    • luomumuniakin on aina syöty...
    • ja saamaton

      Olipas siinä taas aloitus, hohhoijaa.

      Meillä on lapsi syönyt pääasiassa kotitekoista ruokaa alusta asti. Myös marjat ja hedelmät on syöty pääasiassa omasta pakkasesta tai sitten tuoreista hedelmistä. Iso osa käyttämistämme kasviksista on jopa kasvatettu ihan omalla pellolla ja marjatkin poimittu metsästä omin pikku kätösin. Vaikka lapselle tarjotaan korvikemaitoakin, niin imetänkin sitä vielä. Ajattele miten täydellistä!!!

      Silti, kun olen kaupassa, on minulla iso kasa vauvan valmisruokia kärryssäni. Katsos, vauvoille myydään nykyisin jugurtteja, ja hemmottelen vauvani piloille moisilla herkuilla. Yhtä marjasosetta ostan yleensä myös, sillä aamupuuron kanssa lapsi syö sitä kovin mielellään. Korvikkeitakin on kärryssä aina iso kasa ja reissuja varten sitten jokunen ruokapurkkikin, ehkä jopa sokerittomia välipalamehuja. Asumme täällä korvessa, joten kun kaupassa kerran viikossa käyn, kertyy edellämainituista kärryyn iso lasti. Siitä sinä teet johtopäätöksen, että olen laiska, saamaton äiti, joka ei osaa edes perunoita keittää. Voivoi.

    • Uneton

      On todella musta-valkoista ja suoraan sanottuna typerää leimata äiti (ja isä), joka antaa purkkiruokaa uusavuttomaksi!
      Meillä nyt vuoden vanha lapsi, joka ei yksinkertaisesti syö tekemiäni ruokia. Kaikkea on kokeiltu! Lapsi on muutenkin todella huono syömään. Tarjoan hänelle ruokaa 6 kertaa päivässä ja hän syö 0-6 lusikallista kerrallaan.
      Lisäksi, olemme mieheni kanssa kasvissyöjiä. Ja siitä syystä, että lapsi syö muutenkin huonosti tarjoamme hänelle luomupurkkiruokia, joissa on lihaa. Ei ole tarkoitus aiheuttaa ravintoainepuutoksia. Oman kasvisruokamme valmistamme itse.

      Ja mitä tulee nykyäitien kiireeseen tyydyttää omat tarpeet, niin...meillä ei ole televisiota, puhun puhelimessa todella vähän, ja netissä surffailen harvakseltaan (ostimme koneen vasta kuukausi sitten).

      Seuraavan kerran, kun katsot kaupan kassalla jonkun ostavan purkkiruokaa ja ajattelet hänen olevan uusavuton muista myös ajatella miten kapeakatseinen olet itse. Et suinkaan yhtään parempi ihminen kuin kukaan muukaan!

      • Toinen uneton

        Aiemmin syyllistettiin koko neuvolasysteemin ja "superäitien" puolelta se luuseriäiti, joka ei kyennyt imettämään lastaan, joko lainkaan tai vain lyhyen ajan. Nyt on sitten tultu tähän purkkiruokakeskusteluun.

        Minusta te toimitte enemmän kuin viisaasti. Teillä on oma terveellinen ruokavalionne ja haluatte taata lapselle täysipainoisen ruuan.
        Kun lapsi liikkuu enemmän, uskon sen energian tarpeenkin siitä kasvavan. Jotkut ovat ahmatteja jo syntyessään, mutta jos niukemmin syövän paino ja pituus kehittyvät normaalisti, ei huoleen ole syytä. Purkkiruuissa ei ole mitään häpeämistä ja voittehan niiden rinnalla kokeilla pikkuhiljaa lisukkeina myös kasvisjuttuja.


    • mummeli 2

      Kuules, ei sitä ennätä aamusta alkaa paljon
      huttuja keittelemään, kun pitää ne ipanat saada herätettyä, pestya, syötettyä, kiireellä vietyä hoitoon ja ite töihin.
      Luulis sen nyt tollukammankin tajuavan.

      Olishan se aika "kotoista" keitellä ruuat itse, vaan kun siinä vuorokaudessa on vaan 24 tuntia.

      Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia ?

    • mam07

      -Aamupala maitoa ja KAUPAN leipää
      -Lounas purkkiruokaa
      -Välipala hedelmää tms.
      -Ruoka yleensä kotiruokaa
      -Iltapala puuroa

      Eli molempia, koti- sekä purkkiruokaa saa, vaikka olenkin kokki ja taidan muutaman ruoan osata tehdä.. Ja kyllä kärryyn kaupassa kertyy purkkeja, jokapäivä kun ei sielläkään huvita ravata.

      Uusavuton en silti mielestäni ole, vaikka lapsi purkkiruokaa saakin.

    • .,.,.,.

      Juu, pakko on kommentoida vaikka aikast piikikkäitä vastauksia onkin jo tullut..

      Asun korvessa, minulla koiria, hevosia, 6v. kaksoset, oma yritys ja vauva 3kk.

      Mieheni on matka töissä joten aika lailla yksin pyöritän meidän arkea, joten jos joku on sitä mieltä, että on laiskuutta ostaa purkkiruokaa omalle vauvalle niin on varmaan sellainen ihminen kenellä ei ole muuta elämää, minä ainakin aion ostaa, kunhan niiden aika koittaa.

      Muulle perheelle teen toki joka päivä kotiruokaa ja mielestäni taidon osaan ihan hyvin.

      Eikö se lapsen hyvinvointi ole pää-asia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe