Brittiläinen Ruoka?

Kaisa--

Olen tekemässä eräänlaista työprjojektia brittiläisestä ruosta. Olen yrittänyt etsiä inspistä esim. netistä mutta en ole oikein löytänyt mitään. Voisiko joku siis vähän helpata minua ja kertoa joitain PERINTEISIÄ brittiläisiä ruokia, joita voi itse valmistaa koko perheelle (ei siis mitään pub-ruoan tyyppistä :D) Tai linkkivinkkejä, kaikki apu olisi loistavaa. Kiitos tuhannesti :)

39

4333

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YÄÄÄÄK!!!

Rasvaista ja mautonta! Niitä piirakoita on joka kunnalla omansa ja ovat täyttä paskaa, tunnetuin mämmi on fish and chips... ei mitään dieetti kamaa... ja maailman mauttomimmat perunat löytyvät varmasti tuolta sisäsiittoistensaarelta, onnea matkaan!!!

• Skotlantihan kuuluu

Britanniaan. Se muistuttaa suuresti meidän maksalaatikkoa, ellet tiennyt jo ennestään. Tarvitset vain lampaan maksaa ja sydäntä, sekä munuaisrasvaa. Kauran voi korvata ohrarouheella.
        Parasta tuossa on tietenkin ruokajuoma, joka on Whisky.
        Ruoan resepti löytyy googlesta.

• siinä

varsinaisen junttiääliön purkaus!

• Lausuntoasi
        siinä kirjoitti:

varsinaisen junttiääliön purkaus!

Vai oletko itse se juntti-ääliö?

• perustelut:
        Lausuntoasi kirjoitti:

Vai oletko itse se juntti-ääliö?

>>>Huonoa on... YÄÄÄÄK!!! Rasvaista ja mautonta! Niitä piirakoita on joka kunnalla omansa ja ovat täyttä paskaa, tunnetuin mämmi on fish and chips... ei mitään dieetti kamaa... ja maailman mauttomimmat perunat löytyvät varmasti tuolta sisäsiittoistensaarelta, onnea matkaan!!!

• hörökorva.
        perustelut: kirjoitti:

>>>Huonoa on... YÄÄÄÄK!!! Rasvaista ja mautonta! Niitä piirakoita on joka kunnalla omansa ja ovat täyttä paskaa, tunnetuin mämmi on fish and chips... ei mitään dieetti kamaa... ja maailman mauttomimmat perunat löytyvät varmasti tuolta sisäsiittoistensaarelta, onnea matkaan!!!

Tossahan on totta joka sana, brittikeittiö on vähintään yhtä tunnettu kuin esim. etiopian...

• ulos...
        hörökorva. kirjoitti:

Tossahan on totta joka sana, brittikeittiö on vähintään yhtä tunnettu kuin esim. etiopian...

ja juokse kymmenen kierrosta lähimmän puun ympäri!

• Lisäys
        ulos... kirjoitti:

ja juokse kymmenen kierrosta lähimmän puun ympäri!

Sanoinko jossain, että haggis olisi hyvää?
        Brittikeittiö on todellakin kammottava ja ellei entisistä alusmaista olisi monipuolisia tuontiruokia
        kotiutunut saarille, olisi tarjonta todella köyhää ja karua kuin brittiläiset naiset.
        Haggista ehdotin vain sen vuoksi, että kalaperunat on lähinnä pikaruokaa. Haggis vaatii tekijältään hieman enemmän,(myös syöjältä, ehkä) sillä sen valmistamisessa tarvitaan hieman enemmän keittotaitoa. Toisekseen haggis, rumasta ulkonäöstään huolimatta ei ole laisinkaan niin pahaa mitä äkkiseltään luulisi.
        Meidän maksalaatikomme ja kenties ryynimakkaramme ovat lähinnä samantyyppisiä, joten ei se kenties niin vierastakaan ole.
        Tuskinpa enää engelsmannikaan valmistaa haggistaan lampaan mahalaukussa, uskoisin padan syrjäyttäneen sen jo aikoja sitten.

• IHMEESSÄ
        Lisäys kirjoitti:

Sanoinko jossain, että haggis olisi hyvää?
        Brittikeittiö on todellakin kammottava ja ellei entisistä alusmaista olisi monipuolisia tuontiruokia
        kotiutunut saarille, olisi tarjonta todella köyhää ja karua kuin brittiläiset naiset.
        Haggista ehdotin vain sen vuoksi, että kalaperunat on lähinnä pikaruokaa. Haggis vaatii tekijältään hieman enemmän,(myös syöjältä, ehkä) sillä sen valmistamisessa tarvitaan hieman enemmän keittotaitoa. Toisekseen haggis, rumasta ulkonäöstään huolimatta ei ole laisinkaan niin pahaa mitä äkkiseltään luulisi.
        Meidän maksalaatikomme ja kenties ryynimakkaramme ovat lähinnä samantyyppisiä, joten ei se kenties niin vierastakaan ole.
        Tuskinpa enää engelsmannikaan valmistaa haggistaan lampaan mahalaukussa, uskoisin padan syrjäyttäneen sen jo aikoja sitten.

kohdistit viestisi minulle (= edelliselle)? Eihän sekään viesti ollut kohdistettu sinun edelliseen viestiin, vaan (jos katsot viestiviivaa...) tuolle sönkkääjälle.

Briteistä löytyy sekä huonoa että hyvää ruokaa - kuten joka naasta. Enemmän tosin sieltä löytyy hyvää kuin mitä Suomesta löytyy.

• Nimeltä joitakin
        IHMEESSÄ kirjoitti:

kohdistit viestisi minulle (= edelliselle)? Eihän sekään viesti ollut kohdistettu sinun edelliseen viestiin, vaan (jos katsot viestiviivaa...) tuolle sönkkääjälle.

Briteistä löytyy sekä huonoa että hyvää ruokaa - kuten joka naasta. Enemmän tosin sieltä löytyy hyvää kuin mitä Suomesta löytyy.

Hyviä alkuperäisiä brittiläisruokia?
        Intialais ym.peräisiä ei hyväksytä. Katsotaan kuinka pitkä luettelosi on englantilaisten perinteisten ruokien osalta, anna palaa!

• juak!

minusta britti ruoka on parasta , asun itse siellä ( olen asunu) siellä kaikki ruuat on hyviä enkä voi moittia mitään niistä , haggís on omasta mielestä parasta herkkua

• Panhandle

Tyypillinen perinteinen sunnuntaipäivällinen taisi ainakin ennen maailmassa olla paahtopaisti ja Yorkshire-vanukas (Roast Beef & Yorkshire Pudding). Niiden ohjeita löydät varmaan helposti netistä.

Tässä linkki Jaakko Raholan sivulle, jossa selitetään satoja ruokasanoja ja kerrotaan eri ruokalajien syntyhistoriaa:

http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/p.html#paah

Tässä toinen sivu, jossa on runsaasti brittiruuan reseptejä:

http://britishfood.about.com/od/traditionalbritish/Traditional_British_Recipes.htm

Tästä sivusta taas tuli mieleen sellainen vanhanajan köyhemmän väen tyypillinen jälkiruoka, joka on tuttu Suomessakin, nimittäin leipä- tai pullavanukas. Siinä vähän kuivahtaneet vehnäleivän tai pullapitkon viipaleet kastellaan munamaidossa, laitetaan uunivuokaan kerroksittain esimerkiksi hillon kanssa, maustetaan kanelilla, päälle kaadetaan munamaitoa niin, että leivät suurin piirtein peittyvät ja paistetaan niin kauan, että munamaito hyytyy.

• varsinaisia

Herkkuja, voi jumankauta! Paskaa mikä paskaa, samaan sarjaan kuuluu kuin Italian armeijan uroteot toisessa maailmansodassa, tai saksalaista sotilashuumoria kautta aikain.
        Kyllä suomalainenkin ruoka pärjää kivuttomasti noille eväille!

• Minustakin
        varsinaisia kirjoitti:

Herkkuja, voi jumankauta! Paskaa mikä paskaa, samaan sarjaan kuuluu kuin Italian armeijan uroteot toisessa maailmansodassa, tai saksalaista sotilashuumoria kautta aikain.

Tikka Masala on tyypillinen englantilainen herkku.
        Varmaan keksitty Walesissa.

• huviksemme
        varsinaisia kirjoitti:

pari hyvää suomalaista ruokalajia...

• kuinka!!!
        huviksemme kirjoitti:

Esim. kaikki suomalaiset kasvikset ja juurekset ovat SATA kertaa parempia, briteissä vetistä ja mautonta paskaa. Ruokia en JAKSA alkaa kirjotteleen koska niitä on SATOJA, katso vaikka googlesta!!!

• Panhandle
        varsinaisia kirjoitti:

Eihän tässä keskustelussa ollut ollenkaan kyse siitä, mikä brittiruoka olisi hyvää. Kysymys oli ruokalajeista, mitkä ruokalajit ovat tyypillisiä brittliäiselle keittiölle.

Hiukan modernimpia versioita voi muuten löytää Jamie Oliverin keittokirjoista. Tosin niiden ruuat eivät ole puhtaasti brittiläisiä, vaan niissä on vahva välimerellinen vivahde, käyttäähän Jamie paljon öljyä, sitruunaa ja tuoreita yrttejä.

• Pari suomalaista
        huviksemme kirjoitti:

Hyvää ruokaa, vaikkapa Lemin särä ja Karjalan paisti.

• oliver...
        Panhandle kirjoitti:

Eihän tässä keskustelussa ollut ollenkaan kyse siitä, mikä brittiruoka olisi hyvää. Kysymys oli ruokalajeista, mitkä ruokalajit ovat tyypillisiä brittliäiselle keittiölle.

Hiukan modernimpia versioita voi muuten löytää Jamie Oliverin keittokirjoista. Tosin niiden ruuat eivät ole puhtaasti brittiläisiä, vaan niissä on vahva välimerellinen vivahde, käyttäähän Jamie paljon öljyä, sitruunaa ja tuoreita yrttejä.

on ihan käpälä!!!

• Kaisa--
        Panhandle kirjoitti:

Tämän projektini vuoksi joudun tekemään brittiläistä ruokaa tykkäsin siitä sitten tai en. Sen mitä olen perehtynyt resepteihin ja tehnyt joitain ruokia itse, olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Mielestäni brittiruoka on vuosikymmeniä ollut huonossa maineessa ihan syyttä. Kyllä Briteistä löytyy todellisia "ruokahelmiäkin". Mutta tämä oli minun mielipiteeni ja moni on varmasti eri mieltä. Ei kukaan tule tuputtamaan haggista tai roast beefiä kenekään suuhun väkisin, joten voisitte nyt ihan rauhoittua. Jos ei tykkää, ei tykkää, asia selvä. Kiitos vinkeistä, otetaan kaikki korvan taakse :)

• Haloo!
        kuinka!!! kirjoitti:

Esim. kaikki suomalaiset kasvikset ja juurekset ovat SATA kertaa parempia, briteissä vetistä ja mautonta paskaa. Ruokia en JAKSA alkaa kirjotteleen koska niitä on SATOJA, katso vaikka googlesta!!!

>>>suomalaiset kasvikset ja juurekset

• KARJALAISTA
        Pari suomalaista kirjoitti:

Hyvää ruokaa, vaikkapa Lemin särä ja Karjalan paisti.

melko vaatimatonta ruokaa, joilla et maailmaa todellakaan valloita. Reppana!

• on pahimman
        Panhandle kirjoitti:

laatuinen junttikokki!

Voi sääli!

• hullu!!!
        Haloo! kirjoitti:

>>>suomalaiset kasvikset ja juurekset

Noihin vaikuttavat sellaiset asiat kuten ilmasto ja maaperä, ja kyllä esim. muussi, salaatit, laatikot, keitot jne... ovat ruokaa, mutta älä vaivaa räkänokka pientä päätäsi näillä vaan hinttaile siellä mäkissä edelleen!!!

• Kieltämättä brittiläinen keittiö on varsin kaksikasvoinen: toisaalta saarivaltio on tuottanut tukun varsin hienoja ruokalajeja ja hyvistä raaka-aineista ei ole myöskään ollut pulaa, mutta toisaalta brittiläinen ruoanlaittotaito on hävinnyt lähes kokonaan. Tuloksena on ollut taito tehdä hyvistä raaka-aineista mautonta ja epäterveellistä purtavaa.

Perusbritti on oppinut myös jenkkilästä sen helpon tien onneen: einekset, puolivalmisteet ja fast foodin.

Paras anti tänä päivänä ovatkin etniset ruokalat, joiden kirjossa kyllä entistä maailmanvaltaa on vaikea lyödä. Kaikki tämä tietysti perinteisen brittiruoan kustannuksella.

Toisaalta ns. fine dining-puoli on nykyään maailman huippua. Vahinko, että se on vain niin harvan tavoitettavissa jo pelkän hintatason puolesta.

Britit ovat kuitenkin lähteneet kampanjoimaan ruoan laadun puolesta, mikä on paljon enemmän kuin meillä kotimaassamme on tapahtunut. Brittiläisen pubiruoan uutta nousua ovat ajaneet sekä Jamie Oliver että Gordon Ramsey. Kouluruokailun puolesta taistelee tänään monikin - Jamie Oliver etunenässä.

Kehottaisin unohtamaan nuo kaikki Steak&Kidney Piet ja useimmat muutkin ruoantähdepiirakat - ei niistä saa juurikaan maistuvaa ruokaa. Jollei nyt pidä ehdottomasti ruskeasta kastikkeesta, mutta paisteissa, padoissa, puddingeissa löytyy kyllä paljon hyviä reseptejä. Samoin jälkiruokapuolella on paljon hienoja ja rustiikkeja reseptejä kuten juuri tuo pullavanukas tai joku Spotted Dick - jo pelkän nimensäkin puolesta.

Kalaruoat ovat myös briteissä varsin verrattomia, mutta eivät yleensäkään kovin omaperäisiä muuten kuin raaka-aineittensa puolesta.

• Maailman valloituksesta
        KARJALAISTA kirjoitti:

melko vaatimatonta ruokaa, joilla et maailmaa todellakaan valloita. Reppana!

Kysyttiin pari hyvää suomalaista ruokaa ja nuo ovat niitä!

• ruokaa...
        Maailman valloituksesta kirjoitti:

Kysyttiin pari hyvää suomalaista ruokaa ja nuo ovat niitä!

...venäläisvaikutteista... Suomalaista? Suomalaista on vain ällö kalakukko - sekin savolaista...

• Gordon
        crudo kirjoitti:

Kieltämättä brittiläinen keittiö on varsin kaksikasvoinen: toisaalta saarivaltio on tuottanut tukun varsin hienoja ruokalajeja ja hyvistä raaka-aineista ei ole myöskään ollut pulaa, mutta toisaalta brittiläinen ruoanlaittotaito on hävinnyt lähes kokonaan. Tuloksena on ollut taito tehdä hyvistä raaka-aineista mautonta ja epäterveellistä purtavaa.

Perusbritti on oppinut myös jenkkilästä sen helpon tien onneen: einekset, puolivalmisteet ja fast foodin.

Paras anti tänä päivänä ovatkin etniset ruokalat, joiden kirjossa kyllä entistä maailmanvaltaa on vaikea lyödä. Kaikki tämä tietysti perinteisen brittiruoan kustannuksella.

Toisaalta ns. fine dining-puoli on nykyään maailman huippua. Vahinko, että se on vain niin harvan tavoitettavissa jo pelkän hintatason puolesta.

Britit ovat kuitenkin lähteneet kampanjoimaan ruoan laadun puolesta, mikä on paljon enemmän kuin meillä kotimaassamme on tapahtunut. Brittiläisen pubiruoan uutta nousua ovat ajaneet sekä Jamie Oliver että Gordon Ramsey. Kouluruokailun puolesta taistelee tänään monikin - Jamie Oliver etunenässä.

Kehottaisin unohtamaan nuo kaikki Steak&Kidney Piet ja useimmat muutkin ruoantähdepiirakat - ei niistä saa juurikaan maistuvaa ruokaa. Jollei nyt pidä ehdottomasti ruskeasta kastikkeesta, mutta paisteissa, padoissa, puddingeissa löytyy kyllä paljon hyviä reseptejä. Samoin jälkiruokapuolella on paljon hienoja ja rustiikkeja reseptejä kuten juuri tuo pullavanukas tai joku Spotted Dick - jo pelkän nimensäkin puolesta.

Kalaruoat ovat myös briteissä varsin verrattomia, mutta eivät yleensäkään kovin omaperäisiä muuten kuin raaka-aineittensa puolesta.

Minä pidyn erittein paljon Steak and Kidney Pie! Herrkkua!

• Gordon kirjoitti:

Minä pidyn erittein paljon Steak and Kidney Pie! Herrkkua!

Kaikki ne Steak & Kidney´t, mitä olen siellä saanut, ovat olleet varsin kammottavia. Oli aika jolloin luulin, että se johtui siitä, että joko olin saanut niitä Mark's and Spencerin valmisrasioita tai muuten vain kehnosti tehtyä pubiruokaa. Oletin, että kunnolla valmistettaessa kyse olisi ihan jostain toisesta.

Sama koski Shepheard's Pie´ta. Tein alkuperäreseptin mukaan aikoja sitten Steak and Kidney´n, koska pidän munuaisista. Ja eikö mitä! Se maistui aivan yhtä rasvaiselta mössöltä kuin ne alkuperäbrittiläisetkin vuoat.

Mutta makuja on monia - enkä suinkaan moiti sinua siitä, että pidät siitä. Minun makuuni se vain ei istunut.

• Gordon
        crudo kirjoitti:

Kaikki ne Steak & Kidney´t, mitä olen siellä saanut, ovat olleet varsin kammottavia. Oli aika jolloin luulin, että se johtui siitä, että joko olin saanut niitä Mark's and Spencerin valmisrasioita tai muuten vain kehnosti tehtyä pubiruokaa. Oletin, että kunnolla valmistettaessa kyse olisi ihan jostain toisesta.

Sama koski Shepheard's Pie´ta. Tein alkuperäreseptin mukaan aikoja sitten Steak and Kidney´n, koska pidän munuaisista. Ja eikö mitä! Se maistui aivan yhtä rasvaiselta mössöltä kuin ne alkuperäbrittiläisetkin vuoat.

Mutta makuja on monia - enkä suinkaan moiti sinua siitä, että pidät siitä. Minun makuuni se vain ei istunut.

Suomilainen, ja sine ei tiedä siis miten hyve ruoka maistaa. Muistehan italian Berlusconi sano suomin ruokasta, pelkää kakaa!

• Gordon
        Gordon kirjoitti:

Suomilainen, ja sine ei tiedä siis miten hyve ruoka maistaa. Muistehan italian Berlusconi sano suomin ruokasta, pelkää kakaa!

Toi ei olleet oikea Gordon kirjaitus, mutta veerennys!

• oleet
        Gordon kirjoitti:

Toi ei olleet oikea Gordon kirjaitus, mutta veerennys!

Echta veerenys, mine oikein Gordon!

• velehtele
        oleet kirjoitti:

Echta veerenys, mine oikein Gordon!

kuke on oike Gordon!!!

• Oikia olee
        velehtele kirjoitti:

kuke on oike Gordon!!!

Just mine, pitee sine turvasi kiine!

• sineh
        Oikia olee kirjoitti:

Just mine, pitee sine turvasi kiine!

välähtäle!

Mine synty Edgewere! Ja asu!

• mistä
        sineh kirjoitti:

välähtäle!

Mine synty Edgewere! Ja asu!

täs keskustelussa olikaan kyse? ööö mitää...? :O

• Gordon kirjoitti:

Mistä tiedät, että minä olen suomalainen? Olen vain vaivautunut oppimaan hyvin Suomen kielen.

Älä tee liian nopeita arvioita toisesta.

• Gordon
        crudo kirjoitti:

Mistä tiedät, että minä olen suomalainen? Olen vain vaivautunut oppimaan hyvin Suomen kielen.

Älä tee liian nopeita arvioita toisesta.

Työ ölekin veerennetty Gordon. Mine oukea!

• Maailman ohuin kirja on "Brittiläinen keittotaito kautta aikojen" - ja vähän tässä asiassa katettakin on. Englantilainen keittiö on kuulu siitä, että se osaa tehokkasti tehdä mautonta, hajutonta ja pahanmakuista ruokaa mitä parhaimmista raaka-aineista.

Brittein saarten ruokatuotanto horjui pahan kerran saasteongelmien ja hullun lehmän taudin kourissa. Sitten varsinkin Englantiin iski muutama aika sitten pahemmanlaatuinen boomi, jossa suosittiin ekologisesti viljeltyjä elintarvikkeita ja niistä tehtiin eräänlainen uusi doktriini ruokatuotannolle: käyrät porkkanat, nahistuneet salaatit ja rupiset vesiperunat ajoivat kansaa entistä enemmän roskaruoan pariin ja samalla yleinen taito valmistaa ruokaa köyhtyi olemattomiin.

Englantilaista keittiötä olivat toki jo köyhdyttäneet - tai rikastaneet - vuosikymmenten ajan erilaiset etiniset keittiöt ja maahanmuuttajaryhmät, missä vielä paneuduttiin todelliseen ruoanlaittoon Banger'n Smashin ja Fish'n Chipsin sijaan.

Huomasin tuossa kirjoituksessasi tuon leipävanukkaan - Bread Puddingin. Nämä teeveetantat - Nigella etunenässä - ovat tuoneet leipävanukasta esiin ja aivan syystä: se on Suomessakin tunnettu maittava tähderuoan tyyssija monie variantteineen. Sopisi helppona ja maittavana myös elvyttää suomalaiseen ruokapöytään, jota vaivaa samanlainen köyhtyminen kuin briteilläkin - ja kansaa läskiintyminen.

Muuten - älkää ihmeessä sotkeko englantilaista ja skottilaista keittiötä toisiinsa - puhumattakaan irlantilaisesta. Saarilla on melko rauhallista nyt eikä kannata provosoida yhtään. Haggis on skotlantilainen perinneruoka, joka on edelleen hienosti voimissaan. Vaikka sitä myydään jopa säilykkeenäkin, saa sitä edelleenkin lampaan mahalaukkuversionakin useassa paikassa Skotlantia. Hieno ruoka viskin kanssa - olen harjoitellut kotomaassa sekoittamalla palvattua ryynimakkaraa tarjousmaksalaatikkoon ja nostanut sen mallasviskin avulla aivan toisiin sfääreihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      3998
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2881
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2302
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      834
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      746
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      740
    Aihe