Ei arveluita, please
Kysymys ei ole kopterista, jota vaikka suihkumoottori työntää eteenpäin - Siinä ei ole mitään kyseenalaista
Onko siis niin että esim eteenpäinlennossa lapakulmat muuttuu joka kierroksella niin, että noste on etupuolella pienempi ja takana taas isompi, jolloin voiman resultantti on yläviistoon eteenpäin ja se vie konetta eteenpäin. (näin minä luulen tietäväni, vai tiedänkö luulevani?)
Älkää nyt vaan ruvetko selittämään, että roottoriakselia vain kallistetaan eteenpäin. Heh heh, jos niin tehtäisiin, niin hetihän tilanne palautuu entiselleen, roottori vaakatasoon, mutta rungon perä alhaalla ja nokka ylhäällä, koska runko ikäänkuin roikkuu roottorin varassa.
Kuinka helikopteri etenee
16
1510
Vastaukset
Mutta lapakulmia muutetaan vaakalennossa aika vähän. Suurin muutos tulee kun lähdetään liikkeelle ja koko kone aluksi kallistetaan.
Nopeuden kiihtyessä virtausta vastaan kulkeva lapa pyrkii nostamaan enemmän kuin se taaksepäin menevä, joten lapakulmilla pitää kompensoida kallistumista (sauvaa sivulle).
Käytännössä siis lapakulmia muutetaan jatkuvasti joka kierroksella, mutta varsinainen liike ei johdu siitä että takana olisi jatkuvasti suurempi noste. Liike johtuu kuitenkin sen pystyakselin kallistumasta, mutta lapakulmilla saadaan aiheutettua se kallistuma.
Selveneekö yhtään?- hyvä selitys
!!!!!!!!!!!!!!
- siis juu
Kyllä se roottorin akseli kallitetaan liikkeen suuntaan, kuten kirjoitit, mutta ei aloittajan tarkoittamalla tavalla. Koko kopteri kallistetaan liikkeen suuntaan, jolloin sen akselin kulmakin on kallellaan.
- muutetaan, juu
Roottorin akseli ei kallistu, mutta siihen aksiaalisesti on tehty "rengas", jota kallistetaan, periaatteessa joka suuntaan. Se muuttaa lapakulmia, juuri kuten oletit.
Suihkumoottorin tönäämiä helikoptereita ei kylläkään ole, suihkuturbiinista saatava energia pyörittää vaihteiston kautta roottoreita.- ihan hyvä myös
!!!!!!!!!
http://science.howstuffworks.com/helicopter.htm
Monta sivua aiheesta ( videoita)- Helikopterilupakirja
Roottorin lapakulma muuttuu koko ajan kierroksen aikana kallistaen myös helikopteria haluttuun suuntaan.
Lisäksi tulee eteenpäinmeneon, sivutuulen jne. aiheuttaman erilaisen siipinopeuden kompensointi ilmavirtaa vastaan ja myötä pyörivissä lavoissa. Tämän tuossa edellä jo joku mainitsikin.
Kaiken kukkuraksi tulee lapojen hyrrävoimat, jotka kallistavat kopteria 90 ast. lapojen nosteen aiheuttamasta kallistusvoimasta poiketen.
Helikopterin sauva ohjaa yksinomaan lapojen kulman muutosta pyörähdyksen aikana. Lentäjä ottaa kaiken edwellisen huomioon "vaistonvaraisesti" sauvaa (tietenkin myös peräroottori/jalkaohjaimet) liikuttelemalla. Alkuun kopterilla lentäminen on kuin seisomista yhdellä jalalla rasvatun munan päällä, mutta opittua yhtä yksinkertaista kuin fillarilla ajo.- ihan pihalla
mut kysyn vaan, et tartteekohan tossa mitään vaistonvaraista. Nimittän kun väännät sauvaa johonkin suuntaan ja menee väärin niin väännät sitten päinvastaiseen suuntaan. Kokemuksen avulla voi mennä aika sukkelaan. Eli ihan vaan yritys-erehdys taktiikkaa peliin kö.
Olin jet rangerin lähellä kun kaveri teki lentoonlähtötarkastusta. Tuli puheeksi kuinka jotkun oli väittäneet kuinka akselia kallistettan. hän otti lavasta kiinni ja liikutti, ja katsos mokomaa Pääakseli, killuu jotenkin ja pääsi liikkumaan hieman eteenpäin ja taaksepäin. Kai se niin onkin, olisihan kopteri vaakalennossa koko ajan nokallaan. epämiellyttävää. Nyt roikkuukin tasapainossa.
En olisi itse uskonut mutta kun näytti. Nyt itse asiassa tuntuu ettei se niin voi olla, mutta kun itse näin.
Sen verran kokeillut olen, että leijunta oli vaikeaa, vaakalento ei.- kysyjä lkjh
Siis tuo nokallaan olon kompensointi. Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Googlaamalla en löytänyt yhtä hyviä.
- Topias
Mielestäni leijunta ei ole lainkaan vaikeaa - kun tottuu helikopterin tapaan vastata sauvan liikkeeseen, niin leijunta on "automaattista"! Riittää kun vain pidät "rennosti" sauvasta niin helikopterin liike ohjaa sauvaa automaattisesti oikeaan suuntaan!
:o) Topias kirjoitti:
Mielestäni leijunta ei ole lainkaan vaikeaa - kun tottuu helikopterin tapaan vastata sauvan liikkeeseen, niin leijunta on "automaattista"! Riittää kun vain pidät "rennosti" sauvasta niin helikopterin liike ohjaa sauvaa automaattisesti oikeaan suuntaan!
:o)Oma kokemukseni on 17min. Kyllä oli levoton kopteri leijunnassa ja tuli liikkeet lopulta niin pahaksi, että opettaja otti ohjaimet. Kone seisottui ihan paikalleen, en huomannut hänen ohjainliikeitä. Tartuin taas sauvaan ja vaappuminen alkoi miltei välitömästi, ja lopulta tempaisin ylös, kun mentiin jo kiitotielamppuja kohti. Eipä tullut kokeiltua korkeammalla, vaikka 200m korkeudessa paikalla oloa, olisiko ollut yhtä vikura.
Muuten meni kaikki hyvin paitsi toi leijunta. Lähtö jäi kokeilematta. Mukavaa oli pakko myöntää:)))- Helikopterilupakirja
airfoil kirjoitti:
Oma kokemukseni on 17min. Kyllä oli levoton kopteri leijunnassa ja tuli liikkeet lopulta niin pahaksi, että opettaja otti ohjaimet. Kone seisottui ihan paikalleen, en huomannut hänen ohjainliikeitä. Tartuin taas sauvaan ja vaappuminen alkoi miltei välitömästi, ja lopulta tempaisin ylös, kun mentiin jo kiitotielamppuja kohti. Eipä tullut kokeiltua korkeammalla, vaikka 200m korkeudessa paikalla oloa, olisiko ollut yhtä vikura.
Muuten meni kaikki hyvin paitsi toi leijunta. Lähtö jäi kokeilematta. Mukavaa oli pakko myöntää:)))Tapahtuu juuri kuvailemallasi tavalla alussa. Normaalisti tarvitsee 10 - 40 tuntia alkuoppiaikaa ennenkuin oppii hallitsemaan härveliä. Nimenomaan leijunnassa alkaa helposti korjata vastaliikkeillä niin, että karkaa käsistä.
Kopteri ei ole miettimällä hallittavissa, vaan liikkeiden täytyy tulla selkäytimestä.
Kumpaan suuntaan muuten fillaria täytyy ohjata ohjaustangosta kun kääntyy oikealle ?
Joku tuossa aiemmin väitti nähneensä kuinka roottorin pääakseli kääntyilisi. Se on täyttä puuta heinää.
- collective
Eli toisella muutetaan kierroksen aikana tapahtuvaa kulman muutosta, käytännössä siis kallistetaan lisäämällä nostetta johonkin kohtaan kierrosta ja toisella muutetaan jatkuvaa lapakulmaa.
http://science.howstuffworks.com/helicopter6.htm- kysyjä lkjh
sitä, että lapakulmaia muutetaan rekaan muotoisella kapineella "lineaarisesti", niinkuin loogista onkin - vain yhtä suuntaa kerrallaan pitää "nostaa tai laskea".
Tajusikohan joku mitä tarkoitan? - Helikopterilupakirja
kysyjä lkjh kirjoitti:
sitä, että lapakulmaia muutetaan rekaan muotoisella kapineella "lineaarisesti", niinkuin loogista onkin - vain yhtä suuntaa kerrallaan pitää "nostaa tai laskea".
Tajusikohan joku mitä tarkoitan?Olet oikeassa että "kapine on renkaan muotoinen".
Sitä voidaan nostaa ja laskea kuten sanoit. Tällöin roottorin lapakulmat vastaavasti muuttuvat nostaen kopteria ylös alas.
Mutta tärkeintä, että "rengas" voidaan myös säätää "vinoon". Tällöin roottorisiipien lapakulma muuttuu jatkuvasti koko kierroksen ajan. Tämä mahdollistaa eteenpäin- taaksepäin- sivutuulessa- jne. jne. lentämisen.
Tajusinkohan minä sinut oikein ja tajuatkohan mitä tarkoitan ?
P.S. Helikopterilentämisen teoria on hyvin mielenkiintoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886