Kuopiosta puuttuu kasvisravintola

tulkaa please

ja perustakaa sellainen nopsasti. Ilmeisesti Kuopion lähiseudulta ei löydy ketään innokasta joten vetoan teihin, jotka asutte muualla Suomessa. Meitä kasvissyöjiä on täällä Kuopiossa ihan kiitettävästi. Lähin kasvisravintola on Jyväskylässä, ei viitsi aina sinne ajaa syömään.

31

1466

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrität

houkutella lääkeviraston porukkaa Kuopioon? Ei riitä perusteeksi muuttaa jumalan selän taakse, ettei Kuopiossa onneksi sentään ole kasvisravintolaa. Vaikka vähän se Kuopion pisteitä kyllä nostaa.

• ei ymmärrä...

Mikä v-tun lääkevirasto? Täällä keskustellaan kasvisruokaan liittyvistä asioista. Mee kuule tonne terveysosastolle valittamaan lääkevirastostas.

• ihmiset
        ei ymmärrä... kirjoitti:

Mikä v-tun lääkevirasto? Täällä keskustellaan kasvisruokaan liittyvistä asioista. Mee kuule tonne terveysosastolle valittamaan lääkevirastostas.

Mistä se johtuu, että kasvisruokapalstalla on kiukkuisimmat, kapeakatseisimmat ja ärtyneimmät ihmiset ?
        Johtuisko ruokavaliosta ?

• ........
        ihmiset kirjoitti:

Mistä se johtuu, että kasvisruokapalstalla on kiukkuisimmat, kapeakatseisimmat ja ärtyneimmät ihmiset ?

En ota kantaa aiheuttaako ruokavalio kiukkuisuutta sen enempää kuin muukaan, mutta provot ja provoilta haiskahtavat viestit pistää joskus vähän vihastumaan (yleensä niihin suhtautuu aika säälivästi). Niitä tuntuu täällä kasvisruokapalstalla riittävän, kun ihmisillä on joku tarve mollata meitä "outoja viherpiipertäjiä" ja "hihhuleita".

Tuo, mihin tuo äkäinen viesti viittaa (ei ollut minun, tehdään se selväksi) oli niin hämärä, että ei oikein tiedä miten siihen pitäisi suhtautua. Itsekin olin kysymysmerkkinä, että olisin voinut kysyä samaa: "mikä v*tun lääkevirasto, ja miten se liittyy aiheeseen?"

• saman asian
        ihmiset kirjoitti:

Lisäksi täällä on semmonen automaatti joka laukaisee viestin: oletpas sinä tyhmä,
        heti kun sivulle jotain kirjoittaa.

Oisko se tosiaan se ruokavalio ?
        Tuolla liharuokien puolella ei vastaavaa ilmiötä tapahdu.

• saman asian kirjoitti:

Lisäksi täällä on semmonen automaatti joka laukaisee viestin: oletpas sinä tyhmä,
        heti kun sivulle jotain kirjoittaa.

Oisko se tosiaan se ruokavalio ?
        Tuolla liharuokien puolella ei vastaavaa ilmiötä tapahdu.

Hyvät naiset ja herrat - keitä olettekin - lienee sama asia joka puolella, joka palstalla ihan riippumatta onko kyseessä kala, liha tai vihannekset.

Lisäkiistelyn lietsominen ei ole kunniaksi kenellekään ihan riippumatta siitä, mitä mieltä itse asiasta sattuu olemaan.

• oikeeta kasvista
    • kasvisravintolaa

että saa ravintolasta kasvisruokaa. En muista koskaan käyneeni ravintolassa josta ei saisi kasvisruokaa, aina listalla on jotain. Yllätys yllätys, aivan tavallisissa ravintoloissa saa myös kasvisruokaa! Aika tampio olet jos Jyväskylään asti ajat pelkästään siksi että saat syödä ravintolassa...

• lihaa ja kalaa joten

en pidä sellaista "kasvisruokaa" täysin vegaanina. Näissä ravintoloissa tuskin on eri astiat ja välineet liha/kala ja kasvisruokien valmistamiseen. Kokki voi hämmentää hyvinkin samalla kauhalla lihasoppaa ja kasvissoppaa. Minä asioin vain ja ainoastaan sellaisissa kasvisravintoloissa jotka ovat täysin vegaaneja. Tiedän, että niitä paikkoja on Suomessa hyvin vähän ja siksi ravintolaruokaileminen on minulle erittäin harvinaista luksusta.

• niin tuota en ymmärrä
        lihaa ja kalaa joten kirjoitti:

en pidä sellaista "kasvisruokaa" täysin vegaanina. Näissä ravintoloissa tuskin on eri astiat ja välineet liha/kala ja kasvisruokien valmistamiseen. Kokki voi hämmentää hyvinkin samalla kauhalla lihasoppaa ja kasvissoppaa. Minä asioin vain ja ainoastaan sellaisissa kasvisravintoloissa jotka ovat täysin vegaaneja. Tiedän, että niitä paikkoja on Suomessa hyvin vähän ja siksi ravintolaruokaileminen on minulle erittäin harvinaista luksusta.

Mitä siitä kauhasta tarttuu ?

• ja nautinto menee pilalle
        niin tuota en ymmärrä kirjoitti:

Lihan makua ja hajua siitä tarttuu. Ja vaikkei tarttuisikaan, tietoisuus "epäpuhtaudesta" pilaa ruokailunautinnon. Tuollainen psykologinen syy on ihan yhtä pätevä kuin allergiakin. Sehän on täysin minun valintani, minkälaisesta ruuasta haluan maksaa. Asiaa on sivullisen ehkä vaikea ymmärtää, mutta todellakin on niin, että kun itse en syö lihaa, se lakkaa olemasta minulle ruokaa, vaan siitä tulee jonkinlaista "saastaa", jonka haluaa välttää kosketusta kaikin tavoin. Tämän asian ymmärtävät yleensä kasvisravintolan pyörittäjät, mutta sekaravintolassa en usko moista ymmärrystä useinkaan olevan.

• ja saat kasvisruokaa
        niin tuota en ymmärrä kirjoitti:

on valitettavasti vieläkin joiden mielestä sopiva neuvo antaa kasvissyöjälle. Ihan totta, sellaista vieläkin kuulee ehdotettavan, että otetaan siitä sinun keitosta lihanpalat pois, niin saadaan kasviskeittoa. Samoin, jos otetaan pihviannoksesta pihvi pois, saadaan kasvisannos. Jos tietämys kasvissyönnistä on tuolla tasolla, ei voi mitenkään luottaa siihen, että se satunnaisella ravintolakokilla tai hänen apulaisillaan olisi yhtään parempi. Eikä suomalaisissa ravintoloissa varsinkaan voi edes luottaa siihen, että asenne kasvisruokailijaa kohtaan olisi kunnoittava ja ymmärtävä.

• sopassa
        ja nautinto menee pilalle kirjoitti:

Lihan makua ja hajua siitä tarttuu. Ja vaikkei tarttuisikaan, tietoisuus "epäpuhtaudesta" pilaa ruokailunautinnon. Tuollainen psykologinen syy on ihan yhtä pätevä kuin allergiakin. Sehän on täysin minun valintani, minkälaisesta ruuasta haluan maksaa. Asiaa on sivullisen ehkä vaikea ymmärtää, mutta todellakin on niin, että kun itse en syö lihaa, se lakkaa olemasta minulle ruokaa, vaan siitä tulee jonkinlaista "saastaa", jonka haluaa välttää kosketusta kaikin tavoin. Tämän asian ymmärtävät yleensä kasvisravintolan pyörittäjät, mutta sekaravintolassa en usko moista ymmärrystä useinkaan olevan.

erilaisilla kauhoilla joilla on hämmennetty erilaisia aineksia. Eikös siinä paljastu aika nopeasti mitkä kauhat ovat saastaisia ?

• haluan vegaanista!
        sopassa kirjoitti:

erilaisilla kauhoilla joilla on hämmennetty erilaisia aineksia. Eikös siinä paljastu aika nopeasti mitkä kauhat ovat saastaisia ?

Minä haluan muutenkin tietää syömästäni ravinnosta kaiken mahdollisen. Vaikkei sitä maistaisikaan, en silti missään tapauksessa hyväksy, että syömäni kasvisruoka on ollut läheisissä tekemisissä eläintuotteiden kanssa: ei samaa kauhaa, ei samassa uunissa, ei samoissa saviastioissa haudutettua, ei samassa öljyssä paistettuja. Samoja lautasia ja lasiastioita, sen jälkeen kun ne on hyvin pesty, suostun kyllä käyttämään sekasyöjien kanssa. Siinä menee minun rajani. Ja nuo rajat asettaa jokainen itse omalla kohdallaan.

• ja nautinto menee pilalle kirjoitti:

Fundamenttijuutalaisilla on samanlainen ote ruokaan - maito ja lihatuotteet erikseen ja kummallakin oma keittiönsä, että ruoka ei pääse saastuttamaan toista.

"Juutalaisuudessa sallitut ruoka-aineet jaetaan niiden alkuperän perusteella lihatuotteisiin (basari), maitotuotteisiin (halavi) tai ei kumpaankaan (parve) kuuluviksi. Liha- ja maitotuotteita ei saa sekoittaa ja valmistaa keskenään. Syy ei ole terveyskysymyksissä, vaan pyhyydessä. Emoeläimen maito on luonnossa sen vastasyntyneen poikasen ainutta ravintoa ja tämän elinehto. Ihmisen harkintakykyisenä olentona on velvollisuus rajoittaa tarvettaan hyödyntää eläimiä ja minimoida kaikki julmuus. Uskontonsa asettamia lakeja noudattava juutalainen ei näin ollen tarjoile mitään meijerituotteita, esim. voita lihaa sisältävällä aterialla. Hänellä on lisäksi eri astiastot ja ruokailuvälineet liha- ja maitoruoille."

Vaikeata on elämä, mutta jokaisella meistä on omat valintamme.

• kun se tulee tavaksi
        crudo kirjoitti:

Fundamenttijuutalaisilla on samanlainen ote ruokaan - maito ja lihatuotteet erikseen ja kummallakin oma keittiönsä, että ruoka ei pääse saastuttamaan toista.

"Juutalaisuudessa sallitut ruoka-aineet jaetaan niiden alkuperän perusteella lihatuotteisiin (basari), maitotuotteisiin (halavi) tai ei kumpaankaan (parve) kuuluviksi. Liha- ja maitotuotteita ei saa sekoittaa ja valmistaa keskenään. Syy ei ole terveyskysymyksissä, vaan pyhyydessä. Emoeläimen maito on luonnossa sen vastasyntyneen poikasen ainutta ravintoa ja tämän elinehto. Ihmisen harkintakykyisenä olentona on velvollisuus rajoittaa tarvettaan hyödyntää eläimiä ja minimoida kaikki julmuus. Uskontonsa asettamia lakeja noudattava juutalainen ei näin ollen tarjoile mitään meijerituotteita, esim. voita lihaa sisältävällä aterialla. Hänellä on lisäksi eri astiastot ja ruokailuvälineet liha- ja maitoruoille."

Vaikeata on elämä, mutta jokaisella meistä on omat valintamme.

Jännää vain olisi tietää, onko kukaan ravintotieteilijä tai vastaava onnistunut löytämään minkäänlaista biologista tai kemiallista perustelua tuolla kosher-opille. Ja missähän sen alkuperä historiallisesti ja kulttuurisesti on. Useimmitenhan opeille on löydettävissä "luonnollinen" tai kulttuurinen selitys.

No, kullakin ryhmällä ja kulttuurilla on omat tabunsa ja puhtaussääntönsä. Ja ne helposti muodostuvat tavoiksi ja käytännöiksi, joita ei kyseenlaisteta, ja joiden noudattaminenkaan ei tuota juurikaan vaikeuksia. Minä olen elänyt vuosia ensin kasvissyöjänä ja nyt vegaanina, ja voin sanoa, että alun jälkeen elämä ei ole lainkaan vaikeaa. Minä tiedän mitä haluan, ja useimmiten tiedän myös miten sen saan. Ja jos en tiedä, niin otan selvää ja yritän järjestää.

• asia voisi
        ja nautinto menee pilalle kirjoitti:

avautua tällaisen esimerkin kautta; söisitkö itse ruokaa, jota on hämmennetty samalla kauhalla, kun ihmisen lihasta tehtyä soppaa?

Mielestäni ei ole eroa sillä, onko liha peräisin ihmisestä vai eläimestä; kynnys sen tai sen "saastuttamaan" ruokaan on yhtä suuri.

• tosiasia on,

että vegaaniravintola tuskin kannattaisi Kuopiossa. Mikäli sellaiselle oikeasti olis tilaa, olisi sellainen jo olemassa.

Edes Helsingissä ei tunnu olevan riittävästi asiakaskuntaa: ravintoloita kaatuu tai aukioloaikoja on supistettu rajusti.

Mikä on "kiitettävä määrä" kasvissyöjiä? Kuinka paljon heistä jokainen sitoutuu kuluttamaan kuukausittain ravintolassa? Ravintolassa tarvitaan tilojen lisäksi henkilökuntaa; kokki, kylmäkkö, tarjoilija. Näitä kaikkia vähintään kaksin kappalein, jolloin ei pystytä kuitenkaan pitämään auki päivittäin edes 10-22. Jokaiselle palkkaa nim. 2000€ (joka on vain kolmannes työnantajan todellisista kuluista). Tilavuokrat ja raaka-aineet päälle.

Tällaista showta ei riitä ylläpitämään muutamakaan sata vegaania, mikäli eivät käy useita kertoja viikossa ravintola ruuasta nauttimassa.

Lihaanien varaan ei voi vegaaniravintolaa perustaa; heistä ei yleensä kanta-asiakkaita saa.

• järjestää ruokamatkoja

Kuopiosta Jyväskylään bussilla. Täältä Kuopiosta tehdään Jyväskylään muitakin teemamatkoja busseilla niin miksei aivan hyvin voisi matkaohjelmaan sisällyttää ruokailumahdollisuutta Jyväskylän kasvisravintolassa.

• siellä

KUOPIOSSA!!!

• on Suomen

JUNTEIN KAUPUNKI. Ei ikinä sinne! SAVOPASKAA!!!

• vegaanit riehaantuu taas

yönseutuun, kielenkäyttö taaas ihan sen mukaista.
        Voi kuule siekin porkkananpurija, menes nyt
        nukkumaan. Hyvää yötä.
        Ota illalla kokonainen dormicum.

• porkkanapää
        vegaanit riehaantuu taas kirjoitti:

yönseutuun, kielenkäyttö taaas ihan sen mukaista.
        Voi kuule siekin porkkananpurija, menes nyt
        nukkumaan. Hyvää yötä.
        Ota illalla kokonainen dormicum.

minä se vain olen, viurahtanut täti, jota vaihdevuodevaivat niin, että porkkanastakaan ei voi nauttia kuin kuivana.

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

minä se vain olen, viurahtanut täti, jota vaihdevuodevaivat niin, että porkkanastakaan ei voi nauttia kuin kuivana.

Olet aika säälittävä.
        Mikä ihmeen intohimo sulla on käyttää toisten nimimerkkejä ja herjata ihmisiä täällä ?

Etkö yhtään tajua sitä kuinka läpinäkyvää tuo
        sun kielenkäyttösi ylipäätään on ?

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

Olet aika säälittävä.
        Mikä ihmeen intohimo sulla on käyttää toisten nimimerkkejä ja herjata ihmisiä täällä ?

Etkö yhtään tajua sitä kuinka läpinäkyvää tuo
        sun kielenkäyttösi ylipäätään on ?

toinen minäni se vain yrittää välillä saada vallan. Älkää välittäkö näistä yksinpuheluistani, vaan olkaa kuin minua ei olisikaan.

• porkkanapää
        porkkanapää kirjoitti:

toinen minäni se vain yrittää välillä saada vallan. Älkää välittäkö näistä yksinpuheluistani, vaan olkaa kuin minua ei olisikaan.

Ihan tee makkara mieleiseksesi; huvittavaa tässä
        on lähinnä se että välillä leikit olevasi
        sekasyöjä, seuraavassa viestissä kasvissyöjä.

Vaihdat kantaasi kun mustalainen hevosta.

Ihanko noin huomionkipeä pitää olla ?

• baari

Jos teitä on siellä pilvin pimein, niin perusta oma ravintola. Kerran kilpailijoita ei ole, niin sulla on loistavat markkinat!!!

• ei riitä kokkaustaitoni

ja ehdottomana raittiuden kannattajana mitään "baarin" tyyppistä en olisi perustamassa muutenkaan. Jos joku vaikka avaisi kotonaan jonkinsorttisen underground-vegaaniravintolan niin sekin kävisi paremman puutteessa. Voisi vaikka laittaa vinkkiä vegaaniliiton sivustolle.

• miksi ravintola?
        ei riitä kokkaustaitoni kirjoitti:

ja ehdottomana raittiuden kannattajana mitään "baarin" tyyppistä en olisi perustamassa muutenkaan. Jos joku vaikka avaisi kotonaan jonkinsorttisen underground-vegaaniravintolan niin sekin kävisi paremman puutteessa. Voisi vaikka laittaa vinkkiä vegaaniliiton sivustolle.

Mitäpä jos laittoman ravintolan sijasta perustaisitte kokkauspiirin, joka vuorotellen kokoontuu jokaisen kotona tai sitten vuokratiloissa (kysykää vaikka Martoilta tms. apua). Siinä oppisitte kaikki paremmiksi kokeiksi, ja jos oikein hyvin menee, voitte sitten alkaa keskustelemaan yhteisen ravintolan perustamisesta.

• enpä olisi tullut ajatelleeksi
        miksi ravintola? kirjoitti:

Mitäpä jos laittoman ravintolan sijasta perustaisitte kokkauspiirin, joka vuorotellen kokoontuu jokaisen kotona tai sitten vuokratiloissa (kysykää vaikka Martoilta tms. apua). Siinä oppisitte kaikki paremmiksi kokeiksi, ja jos oikein hyvin menee, voitte sitten alkaa keskustelemaan yhteisen ravintolan perustamisesta.

Tuota tosiaan kannattaisi kokeilla. Kiitos vinkistä.

• amanda_am

Hei!

Totta, täältä Kuopiosta puuttuu kunnon kasvisravintola!
      Kysyntää varmasti olisi...

Ja vaikka 100 % kasvisravintolaa tänne tulisikaan, olisin iloinen jos jo olemassa olevat ravintolat ottaisivat listoilleen enemmän kasvisruokia, myös ravitsevia sellaisia.
      Moni kasvisruoka-annos vaikuttaa siltä että liha on vain otettu pois, esim. tofua olen saanut vain Introssa!

Olisiko kasvisruokapiiristä innostuneita Kuopiossa?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4558
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3793
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      148
      3516
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      43
      1997
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      126
      1074
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1000
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe