Tästä jutusta on monta versiota. Tämä on se jonka kuulin ensimmäiseksi, joskus 50 -luvulla: Kolme miestä meni majataloon. He maksoivat yösijasta kiskurihinnan, kympin kukin, yhteensä 30 markkaa. Aamulla kun miehet olivat lähteneet, emäntä käski piian juosta miehet kiinni ja palauttaa heille 5 markkaa. Piika pirulainen antoikin jokaiselle vain markan ja piti itse kaksi markkaa.
3*9=27 markkaa piian kaksi markkaa = 29 markkaa. Mihin se markka katosi?
Kun olen yrittänyt selittää että talouskasvusta on päästävä eroon, ihmiset saavat jonniilaisen paskahalvauksen, ” se tietää lamaa, pula-aikaa, nälkää ja kurjuutta”.
Vaan kun ei tiedä, lama kuuluu talouskasvuun, kapitalismiin. Kun talous on järjestetty niin että se toimii ilman talouskasvua, talouskasvua tarvita. Sitä on vaikea ymmärtää jos on hypnotisoitunut tuijottamaan talouskasvun merkitystä kapitalismin oloissa.
Ai niin, mihin se markka katosi? Ei mihinkään. Sinä vain olet hypnotisoitunut tuijottamaan sitä kolmeakymppiä.
Matkalaiset maksoivat yhteensä 27 markkaa josta emäntä sai 25 ja piika 2 markkaa.
Tiesitkö muuten että markka on Suomen ainoa laillinen raha?
Mihin se markka katosi?
6
442
Vastaukset
- potentijaalija
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2009/02/08/onko-talouden-pakko-kasvaa/20093342/12
Siinäpä sinulle heppoinen selitys joka vakuuttaa vain talousgurut ja homeiset proffat. - äiti se vaan
luulee ymmärtävänsä jotain taloudesta. Miksi änkyröit? Usko tiedettä - taloustiedettä.
- KARVINISTI
sinun äitisi, mutta joku luultavasti on. Sääliksi käy sitä onnetonta.
Poistin viestini, helppoa kun on nikillä.
Menen vuorille häpeämään vuodeksi. moro- KARVINISTI
Mieti sitä kun seuraavan kerran kuulet että talouskasvu on välttämätöntä.
Poistosi poisti myös tämän tarpeellisen huomautuksen:
Pistäkeepä merkille, suomi sukeltaa syvemmälle kuin mikään muu teollisuusmaa. Meillä on sen tason ruudinkeksijöitä ruorissa.
Jos jollakulla on vastaväitteitä, keskustelen asiasta mielelläni, mutta pierutietäjätason päästöihin en vastaa. - KARVINISTI
Tuo ”27 markkaa piian 2 markkaa” on samanlainen harhautus kuin ”talouskasvu on välttämätöntä”.
Kummassakin tapauksessa jujun pirullisuus on siinä, että kun uhri on johdateltu väärälle polulle, hän jatkaa kusettamistaan ihan itse, ja juoksee itsensä läkähdyksiin edes ymmärtämättä olevansa eksyksissä. Niin harva löytää takaisin valtatielle, että sillä ei ole merkitystä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872