kiltteydestä eronnut!

terve itsekkyys

Heipä hei,

Onko täällä muita ketkä on harjoitellut kiltteyedestä eroon, arvostamaan itseensä, elämään omaa elämäänsä miten haluaa eikä miten muut odottaa? Minä olen melkein päässyt itsetuhoisesta tavasta eroon mutta huomaan että jotkut ihmiset yrittää alkaa nyt alistamaan. Katsoo vaatteitani ylhäältä alas, sanallisia keinoja on monia millä yritetään saada minut tuntemaan syyllisyyttä mikä ihmetyttää sillä kyseessä on "hyvä" ystäväni! Kuulin että kun entinen kiltti muuttuu se vaikuttaa ympäristöön. Onko muilla kokemuksia?

5

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sininen1977

kun ei enää pysty vaikuttamaan tekemisiisi.
      Uskallan väittää,että miehen ja naisen vuorovaikutus on tasa-arvoisempaa kuin esim. kahden naisen. Melkein kaikki naiset haluavat päteä yleensä monissa turhissakin asioissa. Johtuu varmaan siinä, että kukaan ei osaa arvostaa yksitoikkoista duunia jota he tekevät. Olen itsekin nainen, joten olen oikeutettu arvostelemaan.

Jos haluat olla sosiaalisesti taitava ja menestyvä, anna ystäväsi ymmärtää että hänen juttunsa on tosi fiksuja ja niitä jaksaa kuunnella ainakin toisella korvalla. Tee kuitenkin kaikki päätöksesi riippumatta hänen näkemyksistään. Se on sitä aikuistuutta.

Älä siis anna ystäväsi oikeasti vaikuttaa elämääsi. Voit kuitenkin antaa hänen ymmärtää, että hänen mielipiteensä ovat arvokkaita. Tämä puree oikeastaan kaikkiin ihmissuteisiin. Anna toiselle tunne siitä, että hän on tärkeä.

Jos haluat menettää ystävän (joka on tällainen pomo tyyppi) kannattaa aina kaikesta esittää oma mielipide.
      Mieti nyt kuitenkin kannattaako ystävyys menettää joidenkin turhien mielipiteiden vuoksi ja voisiko tästä pomo-kaverista olla tulevaisuudessa sinulle hyötyä.

• muutos on hyvästä

Työyhteisössä ja muissa muodollisemmissa kuvioissa ei kannata avautua ihan kaikesta, vaan luovia ja neuvotella. Kaiken mahdollisen esille tuominen työkavereille käy vain rasitteeksi. Pyrin kuitenkin eroon kiltteydestä ja turhasta joustavuudesta, mikä tulkitaan niskotteluna, vaihdevuosien ensioireina, merkillisenä käytöksenä,.. Tämä asenne ei haittaa, koska minulla ei ole mitään menetettävää. Onhan ylitseni saanut kävellä vuosikymmenten ajan, mutta kukaan ei ole kiltteyttäni ihastellut, vaan vaatinut lisää. Pyrinkin nykyään käyttäytymään siten, että voin itse arvostaa itseäni ja että minulla olisi hyvä mieli.

Ajattelen, että yksityiselämän puolella määräilevälle tyypille kannattaa oma mielipide kertoa. Jos se häntä haittaa, niin antaa haitata. Jos ystävyys on kestääkseen, se kestää kyllä. Minulla oli vuosien ajan voimakastahtoinen ystävä. Välillä tuli kuitenkin tunne, että hän halusi muuttaa minua. Yhä useammin tämä ihminen tuntui suorastaan huvittelevan kaivelemalla esiin mielipiteitäni tietyissä asioissa ja kertomalla sitten, kuinka typeriä ne olivat. Erään kerran hän sitten suuttui, kun lausuin ajatukseni ääneen minulle tärkeässä, mutta sinällään pienessä asiassa. Sen jälkeen ei ole asiaa ollut, mutta koin tehneeni oikein. Tämä oli hyvin voimaannuttava tunne, kuin paino olisi pudonnut sydämeltä.

• Kuulostaa tutulta
        muutos on hyvästä kirjoitti:

Työyhteisössä ja muissa muodollisemmissa kuvioissa ei kannata avautua ihan kaikesta, vaan luovia ja neuvotella. Kaiken mahdollisen esille tuominen työkavereille käy vain rasitteeksi. Pyrin kuitenkin eroon kiltteydestä ja turhasta joustavuudesta, mikä tulkitaan niskotteluna, vaihdevuosien ensioireina, merkillisenä käytöksenä,.. Tämä asenne ei haittaa, koska minulla ei ole mitään menetettävää. Onhan ylitseni saanut kävellä vuosikymmenten ajan, mutta kukaan ei ole kiltteyttäni ihastellut, vaan vaatinut lisää. Pyrinkin nykyään käyttäytymään siten, että voin itse arvostaa itseäni ja että minulla olisi hyvä mieli.

Ajattelen, että yksityiselämän puolella määräilevälle tyypille kannattaa oma mielipide kertoa. Jos se häntä haittaa, niin antaa haitata. Jos ystävyys on kestääkseen, se kestää kyllä. Minulla oli vuosien ajan voimakastahtoinen ystävä. Välillä tuli kuitenkin tunne, että hän halusi muuttaa minua. Yhä useammin tämä ihminen tuntui suorastaan huvittelevan kaivelemalla esiin mielipiteitäni tietyissä asioissa ja kertomalla sitten, kuinka typeriä ne olivat. Erään kerran hän sitten suuttui, kun lausuin ajatukseni ääneen minulle tärkeässä, mutta sinällään pienessä asiassa. Sen jälkeen ei ole asiaa ollut, mutta koin tehneeni oikein. Tämä oli hyvin voimaannuttava tunne, kuin paino olisi pudonnut sydämeltä.

Kuulosti tutulta se kohta, missä ympäristökin reagoi siihen, kun kiltti muuttuu vähemmän kiltiksi. Itse olen pääasiassa ollut hyvin kiltti mm. työpaikoilla ja helppo pompoteltava. Kun sitten uskalsin joskus sanoa vastaan, oli reagointi kummallista: sulla taitaa olla verensokeri alhaalla, onko sulla kaikki kunnossa jne. Kyse ei edes ollut mistään kummallisemmasta riidasta, vaan siitä että sanoin johonkin vastaan.

Itselläkin ollut ainakin yksi ystävä, joka yritti muuttaa mieleisekseen. Minun olisi pitänyt olla kiinnostunut kaikesta samasta kuin hän. Jopa semmoinen asia, että miksi tykkään lumesta ja talvesta piti perustelemalla perustella. Hän kun ei autoilevana niistä pidä. Enää pidetään vain harvoin yhteyttä.

• ikäluokkaa oleva
        Kuulostaa tutulta kirjoitti:

Kuulosti tutulta se kohta, missä ympäristökin reagoi siihen, kun kiltti muuttuu vähemmän kiltiksi. Itse olen pääasiassa ollut hyvin kiltti mm. työpaikoilla ja helppo pompoteltava. Kun sitten uskalsin joskus sanoa vastaan, oli reagointi kummallista: sulla taitaa olla verensokeri alhaalla, onko sulla kaikki kunnossa jne. Kyse ei edes ollut mistään kummallisemmasta riidasta, vaan siitä että sanoin johonkin vastaan.

Itselläkin ollut ainakin yksi ystävä, joka yritti muuttaa mieleisekseen. Minun olisi pitänyt olla kiinnostunut kaikesta samasta kuin hän. Jopa semmoinen asia, että miksi tykkään lumesta ja talvesta piti perustelemalla perustella. Hän kun ei autoilevana niistä pidä. Enää pidetään vain harvoin yhteyttä.

nainen joka on kasvatettu tiettyyn kuuliaisuuteen. Vasta kun vaihdevuosi-ikä alkoi, olin eronnut pitkästä alistavasta avioliitostani, uskalsin ruveta sanomaan mielipiteeni työpaikalla. Ei pelkästään lähin pomo vaan monet muutkin kummeksuivat. Tunsin löytäneeni tietyn omanarvontunteen, mutta jotenkin taisin astua joidenkin varpaille. Kun sitten sain vielä pienen ylennyksen niin vähitellen olinkin porukan työpaikkakiusattu, masennuin, sairastelin ja päädyin ennenaikaisesti eläkkeelle. Joten taitolaji on pärjätä nykyisenkaltaisissa työyhteisöissä, ehkä se kultainen keskitie on paras niinkuin armeijassakin, ettei joudu silmätikuksi.

• sm-pervo

Kun he kiusaavat, keksi ihania seksifantasioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6936
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      103
      4638
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      47
      3918
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      13
      3314
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      665
      1958
    6. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      66
      1308
    7. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      210
      1301
    8. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      9
      1289
    9. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      1273
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      48
      1250
    Aihe