Älykkyyden ja mielentervyesongelmien yhteys?

n+1

Onko älykyyden ja mielenterveysongelmien välillä todistetusti yhteyttä?

Historiasta löytyy runsaasti älykkäitä ja mielentervyesongelmaisia ihmisiä, mutta ovatko he vain poikkeustapauksia?

Mielenkiintoni kysymykseen juontuu pitkälti omista kokemuksistani. Olen käsittääkseni jonkin verran keskimääräistä älykkäämpi, ja kärsinyt masennuksesta ja ahdistuneisuudesta niin pitkään kuin muistan. ÄÖ:ni on noitten testien perusteella n. 160 (keskihajonnalla 24), vaikka testit eivät täysin luotettavia olekkaan(soveltuvat ehkä paremmín suurten ihmisryhmien odotusarvoisten älykkyysosäärien mittaukseen).

En sano tätä ylimieliisyyttäni, mutta melkeen aina esittämään ns. tyhmempää kuin olen. Jos olen oma itseni ihmiset, niin ihmiset kummaksuvat ajatteluani, ja eivät tunnu viihtyvän seurassani. Tykkään kuitenkin olla ihan kaikenlaisten ihmisten seurassa, ja minut selvästi hyväksytään joukkoon jos en tuo liikaa omia ajatuksiani esiin.

Opiskelen yliopistolla matematiika, ja matemaattinen pohdiskelu tuntuukin olevan urheilun lisäksi ainut keino pitää ajatukset poissa masennuksesta. Masennukseni tuntuu usein johtuvan tilanteiden(erityisesti sosialiasten), joita keskimäärin ihmiset eivät jää pohtimaan, ylianalyoinnista tai yltulkinnasta

22

4275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hulluuden

      yhteyttä on tutkittu jo iät ja ajat. Googlella löytää.

      Ja oletko tosiaan mensan testistä saanut 160, vai jostain internetin höpöhöpö testeistä? Jos oma ÄO kiinnostaa, niin kannattaa ihan mensaan mennä testauttamaan.

    • muista

      että älykkäillä on masentuneisuutta tai ahdistusta, mutta hulluina heitä on pidetty, ennemminkin ovat olleet ns. häirikköjä eli nykyään puhutaan AD/HD:sta. Itse olen mensan testattu (äo 142), mutta en ole ahdistunut tai masentunut ollut koskaan, vaikka peruskoulussa en viihtynytkään.
      Myöskään koskaan en ole esittänyt tyhmempää, enkä tule esittämään, miksi esittäisin ? Minulla on sama oikeus olla oma itseni kuin muilla.
      Epäilen, että sinulla heikko itsetunto tai koet olevasi muita älykkäämpi, jos sinun pitää muiden seurassa esittää jotain muuta kuin olet. Ja älykkäät ihmiset pystyvät olemaan sosiaalisia ihmisiä siinä missä vähemmän älykkäät, vai miten luulet, että meitä älykkäitä on perheellisiäkin.

    • että on

      Mun äo on Mensan mukaan 154 ja armeijan palikkatestissä paras 70:stä (Oikke mukava ku on papempiiki). Olen kaavaillut, että älykkään aivot ovat kuin huippuunsa viritettu kilpakone, tehoa löytyy, mutta kiinnileikkaantumis- tai räjähdysvaara on suuri. Yleensä ajelen "tyhjäkäynnillä", mutta just testeissä saan vitosen päälle ja tulosta syntyy posket punoittaen. Kokemukseni ja näkemykseni mukaan joku skitsofrenian tapainen oireilu on aika monelle nerolle yleistä, kun ajatus lentää nopeesti.

      • -mön

        lähteenä race, behavior and evolution

        tämän tutkimuksen valossa älykkyydellä ja mielenterveysongelmilla on suojaava vaikutus. Älykkäillä ongelmia on vähemmän kuin tyhmillä. Myös parisuhde ongelmia, alkoholismia yms on vähemmän. Keskimäärin elämässä selviytyminen on yleisempää. Mutta älykkäiden perhekoot ja siten lisääntyminen on vähäisempää...


    • pitää paikkansa

      että älykkäät ja lahjakkaat kärsivät mielenterveysongelmista ja heitä pidetään outoina. Itse voin sanoa olevani musiikillisesti melko lahjakas ja minulla on välillä pahojakin mielenterveysongelmia. Myös vanhempani ovat älykkäitä ja sanoisinko "erikoisia."

      • Nimetön

        todistetusti ei varsinaista yhteyttä, vastoin luuloa ole löytynyt. Päinvastoin. Vajaa älyisillä mielenterveysongelmat ovat keskimäärin suurempia.

        En siis niele tuota huippuunsa viritetty kone väitettä.

        Mielisairaus on sukusairaus, ja muutamilla tunnetuilla suvuilla kuten nevanlinnoilla on skitsofreniaa ollut. Se ei kuitenkaan tilastojen valossa päde.

        Lähde: race, behaviour and evaluation


      • tieteellinen rasisimi
        Nimetön kirjoitti:

        todistetusti ei varsinaista yhteyttä, vastoin luuloa ole löytynyt. Päinvastoin. Vajaa älyisillä mielenterveysongelmat ovat keskimäärin suurempia.

        En siis niele tuota huippuunsa viritetty kone väitettä.

        Mielisairaus on sukusairaus, ja muutamilla tunnetuilla suvuilla kuten nevanlinnoilla on skitsofreniaa ollut. Se ei kuitenkaan tilastojen valossa päde.

        Lähde: race, behaviour and evaluation

        Älykkyyden ja mielenterveysongelmien yhteys on ollut vaikeata todentaa yhdensuuntaisesti. Sinänsä älykkyyden ja itsemurhariskin yhteydestä on todennetu yhteyksiä taas älykkyyden molemmissa päissä - alhaisen ja korkean.
        Mutta itsemurhariski ei ole taas diagnosoitu mielenterveyden ongelma. (lähd. 21.1.2005 British Medical Journal)

        Lähteesi on kyseenalainen..
        http://www.lyseo.edu.ouka.fi/suvaitsevaisuus/historia/rasnyong/tietrasu.html

        mm.. ("...J. Philippe Rushtonin Race, Evolution and Behavior. Ajatuksiaan Rushton kehitteli jo 1980-luvulla useissa artikkeleissa, alustuksissa ja julkaisuissa.

        Rushton toistaa kirjassaan useita 1800-luvun rotututkimuksen ja tieteellisen rasismin uskonkappaleita, jotka on todettu epäkelvoiksi jo lähes sata vuotta sitten. Tällaista vanhan rasismin lämmittelyä ovat mm. väitteet rasisimin luonnollisuudesta ja ikiaikaisuudesta, väitteet rotujen kallojen ja aivojen tilavuuden eroista ja niistä johtuvista eroista älykkyydessä sekä näkemys, että valkoisten ylivoimaisuus ilmenee tietyissä kulttuurisissa saavutuksissa.")


      • =?=
        tieteellinen rasisimi kirjoitti:

        Älykkyyden ja mielenterveysongelmien yhteys on ollut vaikeata todentaa yhdensuuntaisesti. Sinänsä älykkyyden ja itsemurhariskin yhteydestä on todennetu yhteyksiä taas älykkyyden molemmissa päissä - alhaisen ja korkean.
        Mutta itsemurhariski ei ole taas diagnosoitu mielenterveyden ongelma. (lähd. 21.1.2005 British Medical Journal)

        Lähteesi on kyseenalainen..
        http://www.lyseo.edu.ouka.fi/suvaitsevaisuus/historia/rasnyong/tietrasu.html

        mm.. ("...J. Philippe Rushtonin Race, Evolution and Behavior. Ajatuksiaan Rushton kehitteli jo 1980-luvulla useissa artikkeleissa, alustuksissa ja julkaisuissa.

        Rushton toistaa kirjassaan useita 1800-luvun rotututkimuksen ja tieteellisen rasismin uskonkappaleita, jotka on todettu epäkelvoiksi jo lähes sata vuotta sitten. Tällaista vanhan rasismin lämmittelyä ovat mm. väitteet rasisimin luonnollisuudesta ja ikiaikaisuudesta, väitteet rotujen kallojen ja aivojen tilavuuden eroista ja niistä johtuvista eroista älykkyydessä sekä näkemys, että valkoisten ylivoimaisuus ilmenee tietyissä kulttuurisissa saavutuksissa.")

        " väitteet rasisimin luonnollisuudesta ja ikiaikaisuudesta"

        Öö? Milloin ihmiskunnan historiassa on ollut rasismiton aika?


    • älykäs ja yksinäinen

      Miten tutulta kuulostaa.. Usein seurassa ei jaksa edes yrittää olla sosiaalinen, kun suurin osa ei ymmärrä mistä puhuu ja jäävät hiljaisina katsomaan suu auki.. ärsyttävää. Vähemmästäkin masentuu, kun ei löydä vertaistaan seuraa.

    • NainenPuunTakaa

      Kyllä jos ÄO on yli 150, niin mielenterveysongelmat kasvavat. Itselläni on aloittajan tyylisiä ongelmia.

      Sen vain sanon, että älä muuta itseäsi. Olen lakannut yrittämästä piilottaa älykkyyttäni. Se oikeasti syö ihmisitä, jos pitää leikkiä tyhmää. Lisäksi oma tunne-elämä kärsii, jos ei saa vapaasti ilmaista itseään.

      Mieti, että tuolla on runsaasti ihmisiä, jotka TIETOISESTI loukkaavat toisiaan. Se että olet liian älykäs ei pitäisi olla muille ongelma, vaan päinvastoin, luulen, että olemalla oma itsesi, löytäisit kaltaisesi ihmiset.

      Itse olen todella tunneherkkä, mutta elämä on kovettanut minusta vahvemman. En enää loukkaannu, jos joku arvostelee, että ajattelen omituisia tai liian monimutkaisia. Ole ylpeä älykkyydestäsi ja toivo, että löydät kumppaniksesi jonkun joku hyväksyy sinut.

    • 20+19 ei ole 39

      Älykkyydestäsi en tiedä mutta sinulla saattaa olla lukihäiriö.

      • 160...

        Niin. Kun ihminen kirjoittaa väsyneenä pari virhettä, niin leimataan lukihäiriöiseksi. Tämä on muuten monen älykkään ihmisen ongelma: leimaaminen. Yleinsä masentuneisuus on oma vika. Jos ei kykene normaalisti tulemaan muiden kanssa toimeen, niin se pitää opetella.

        On olemassa paljon oppaita kuinka kehittää omia kykyjään. Etsii omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Niihin kannattaa keskittyä ja miettiä, että miten niitä yhdistelemällä voi saavuttaa mielenrauhan.

        Itse olen visuaalisesti ja sosiaalisesti erittäin lahjakas. Heikkouteni näkyvät kirjoittamisessa ja muussa yksityiskohtia vaativissa lajeissa. Olen tavannut elämässäni vain yhden älykkään miespuolisen ihmisen, joka suhtautuu minuun suopeasti.

        En syyllistä, mutta katsokaa jo hyvät miehet peiliin. Ei kukaan kestä sellaisen miehen seuraa, joka vain narisee virheistä ja puutteista. Näen minäkin niitä koko ajan, mutta osaan pitää suuni kiinni.


      • justwondering...
        160... kirjoitti:

        Niin. Kun ihminen kirjoittaa väsyneenä pari virhettä, niin leimataan lukihäiriöiseksi. Tämä on muuten monen älykkään ihmisen ongelma: leimaaminen. Yleinsä masentuneisuus on oma vika. Jos ei kykene normaalisti tulemaan muiden kanssa toimeen, niin se pitää opetella.

        On olemassa paljon oppaita kuinka kehittää omia kykyjään. Etsii omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Niihin kannattaa keskittyä ja miettiä, että miten niitä yhdistelemällä voi saavuttaa mielenrauhan.

        Itse olen visuaalisesti ja sosiaalisesti erittäin lahjakas. Heikkouteni näkyvät kirjoittamisessa ja muussa yksityiskohtia vaativissa lajeissa. Olen tavannut elämässäni vain yhden älykkään miespuolisen ihmisen, joka suhtautuu minuun suopeasti.

        En syyllistä, mutta katsokaa jo hyvät miehet peiliin. Ei kukaan kestä sellaisen miehen seuraa, joka vain narisee virheistä ja puutteista. Näen minäkin niitä koko ajan, mutta osaan pitää suuni kiinni.

        Hei oletko mun soulmate?

        Minäkin olen visuaalinen ja sosiaalinen... Lisäksi vielä matemaattisloogisesti älykäs, mutta kirjallisella älyllä mua ei ole siunattu sitten ollenkaan! Mullapa on vielä siihen päälle lukihäiriö. Ja sitten pidetään tyhmänä sen takia. Sillähän kun ei ole mitään tekemistä tyhmyyden kanssa.

        Muutenkin kuulosti ihan mun kirjoittamalta tekstiltä.


        t. Toinen nainen, joka ei myöskään tajua ihmisten töykeyttä. Musta se tekee niistä tyhmiä


      • 160...
        justwondering... kirjoitti:

        Hei oletko mun soulmate?

        Minäkin olen visuaalinen ja sosiaalinen... Lisäksi vielä matemaattisloogisesti älykäs, mutta kirjallisella älyllä mua ei ole siunattu sitten ollenkaan! Mullapa on vielä siihen päälle lukihäiriö. Ja sitten pidetään tyhmänä sen takia. Sillähän kun ei ole mitään tekemistä tyhmyyden kanssa.

        Muutenkin kuulosti ihan mun kirjoittamalta tekstiltä.


        t. Toinen nainen, joka ei myöskään tajua ihmisten töykeyttä. Musta se tekee niistä tyhmiä

        justwodering, vaihtaisin mielelläni kanssasi lisää ajatuksia ([email protected]). Kaikki taidot kehittyvät vain niitä harjoittamalla. Mitä tulee kirjalliseen lahjakkuuteen, niin kirjoittamisen ja lukemisen oppii vain niitä harjoittamalla. Luulen, että kirjallisesti lahjakkaat ihmiset vuorovaikuttavat enemmän ihmisten kanssa ja keskittyvät ihmisissä rationaalisiin asioihin. Me visualistit kiinnitetään sitten aivan muihin asioihin huomiota. Lisäksi luulen, että kirjallisesti lahjakkaat ihmiset hahmottavat asiat lineraarisesti (vrt. avaruudellinen hahmotuskyky).


    • -

      Mielenterveysongelmat liittyvät yleensä kahden tai useamman ihmisen väliseen kanssakäymiseen. Ihminen ei yleensä muodosta mielenterveysongelmia itselleen elämällä yksin erakkona luonnossa tai elämällä yksin omassa asunnossa. Ihmisestä saattaa tulla hullu jos ihminen asuu yksin omassa asunnossa, mutta tämä johtuu yleensä siitä että ihminen ei uskalla lähteä asunnostaan koska ihminen pelkää muita ihmisiä jotka tulevat kadulla tai kaupassa vastaan. Jos muita ihmisiä ei olisi olemassa, ei kukaan pelkäisi lähteä asunnosta.

      Jos ihminen on muita älykkäämpi tai tyhmempi, toimii ihminen eri tavoin kuin muut ihmiset. Erilaisuudesta seuraa syrjintää koska useat ihmiset eivät hyväksy erilaisuutta. Tyhmät ihmiset eivät hyväksy älykkäämpää toimintamallia jos heidän älykkyys ei kykene parempaan toimintamalliin. Älykäs ihminen saattaa osata alentua tyhmän ihmisen älykkyystasolle niin että asiat selvennetään rautalangasta vääntäen, mutta aina tämä ei onnistu. Usein typerät ihmiset pitävät itseään älykkäämpiä uhkana itselleen ja tämän vuoksi typerät ihmiset eivät halua hyväksyä älykkäämpien ihmisten toimintamenetelmiä. Typerien ihmisten pelko luo heille sen että he alkavat vastustamaan älykkäitä ihmisiä ja tästä seuraa se että älykkäät alkavat pelkäämään typeriä ihmisiä. Tämä voi olla yksi syy miksi älykäs ihminen ei uskalla lähteä kämpästään edes ostoksille. Tuo nyt oli vain yksi esimerkki eikä tästä pidä vetää oletuksia että pitäisin itse itseäni älykkäänä ihmisenä joka pelkäisi käydä kaupassa. Vaikka olenkin kyllä nuorempana pelännyt kaupassakäyntiä ja ihmisten kanssa asioimista.

      Kaikki missä ihmiset toimivat eri tavoin, tästä muodostuu yhteiskunnallinen ongelma. Jos kyse on älykkyydestä, tuo yleensä viisaampi tai älykkäämpi toimintamalli pidemmän elämän, mutta jos typerät ihmiset käyttäytyvät uhkaavasti älykkäitä vastaan, saavat älykkäät lyhyemmän elämän jos he eivät mukaudu typerien ihmisten typerään elämäntapaan. Typerät voivat typeryydellään tehdä älykkäiden ihmisten elämän hyvin vaikeaksi. Kenties sitäkin voidaan luokitella älykkyydeksi kun ihminen esittää tyhmää ihan vain miellyttääkseen tyhmiä ihmisiä. Luultavasti tämän vuoksi maailmassa on hyvin paljon valehtelijoita jotka esittävät tietynlaista jotta typerät ihmiset tulisivat iloisiksi eivätkä kääntyisi älykkäitä ihmisiä vastaan. Tästä kuitenkin seuraa se että typerät ihmiset huomaavat jossain vaiheessa sen että heille on valehdeltu ja heitä on mielistelty ihan vain jotta muut hyötyisivät heistä ja tällöin typerät ihmiset alkavat valehtelemaan ja esiintymään. Usein typerät ihmiset alkavat esiintymään entistä typerämpinä nähdäkseen alentuvatko muut ihmiset heidän uudelle älykkyyden tasolle. Jos muut alentuvat, ovat nämä ihmiset osoittautuneet valehtelijoiksi jolloin typerä ihminen alkaa kylmästi valehtelemaan heille. Tämän jälkeen koko maailma ajautuu hyvin suuriin ongelmiin kun kaikki valehtelevat toisilleen ja esiintyvät typerinä. Ne jotka toimivat älykkäästi eivätkä valehtele, näitä ihmisiä typerät ihmiset edelleen vihaavat ja toiset älykkäät ihmiset eivät uskalla olla heidän ystäviä koska typerät ihmiset käyttäytyvät kaikkia älykkäitä ihmisiä kohtaan aggressiivisesti.

      Eli siis ei kannata toimia älykkäästi koska siitä seuraa vaan ongelmia. Aluksi siitä seuraa mielenterveysongelmia ja sen jälkeen mahdollisesti muitakin ongelmia kun typerät ihmiset ajautuvat entistä heikompaa asemaan ja he kostavat älykkäille sen että älykkäät ihmiset eivät ole opettaneet heille älykkyyttä. Jos typerille opettaa älykkyyttä, tulee tehtävästä kuitenkin yleensä mahdoton koska typerät ovat asennoituneet älykkäitä ihmisiä vastaan sen jälkeen kun he ovat tippuneet kouluelämästä pois eivätkä ole pärjänneet siellä. Typerät usein tämän jälkeen alentavat omaa aivotoimintaa eli älykkyyttään tuhoamalla aivot alkoholilla tai huonolla ruokavaliolla eli lohturuoalla.

      Jokin systeemi pitäisi kyllä kehittää etteivät typerät ihmiset luovuttaisi ja syrjäytyisi sen vuoksi että he eivät ole yhtä hyviä kuin toiset. Oli kyse älykkyydestä tai mistä hyvänsä heikkoudesta.

      • 482722

        On totta, että mielenrauhan voi saavuttaa yksin elämällä, jolloin "pönttöpäät" eivät ole mukana sotkemassa asioita ja aiheuttamassa turhaa mielipahaa. Tietty olis mukavampaa elää turvallisessa, toimivassa ja oikeudenmukaisessa viisaassa yhteiskunnassa, mutta se lienee mahdottomuus pönttöjen ja kateellisten maailmassa. Osa on jäänyt primitiiviselle tasolle, jonka huomaa kaikesta toiminnasta ja haluttomuudesta muuttua vai johtuuko se ymmärryksen puutteesta? No ei sentään ihan kaikki ole toivottomia tapauksia..... inhimilliset ihmiset pysyttelee mielellään omissa oloissa eikä ilmoittele olemassaolostaan. Kurjaa vaan, että pidot sen kuin pahenee tällä menolla.


      • apinoiden planeetta
        482722 kirjoitti:

        On totta, että mielenrauhan voi saavuttaa yksin elämällä, jolloin "pönttöpäät" eivät ole mukana sotkemassa asioita ja aiheuttamassa turhaa mielipahaa. Tietty olis mukavampaa elää turvallisessa, toimivassa ja oikeudenmukaisessa viisaassa yhteiskunnassa, mutta se lienee mahdottomuus pönttöjen ja kateellisten maailmassa. Osa on jäänyt primitiiviselle tasolle, jonka huomaa kaikesta toiminnasta ja haluttomuudesta muuttua vai johtuuko se ymmärryksen puutteesta? No ei sentään ihan kaikki ole toivottomia tapauksia..... inhimilliset ihmiset pysyttelee mielellään omissa oloissa eikä ilmoittele olemassaolostaan. Kurjaa vaan, että pidot sen kuin pahenee tällä menolla.

        Apinat matkivat toisiaan ja oppivat uusia kujeita tällä tavoin.

        Ihminen sen sijaan laatii lait ja säännöt viidakon lakien tilalle. Jossain vaiheessa pidot loppuvat ja sitten itkukurkussa tapetaan toisia kun kaupankäynti ei suju ja yhteiskunta on sotatilassa.

        On parempi rakentaa itselleen linnake ja valmistautua sotaan kuin pyrkiä pakottamaan apinoita muuttumaan ihmisiksi. Apinat haluavat leikkiä ja hyppiä puusta toiseen siitä huolimatta että tämän leikin on todettu olevan vaarallista. Jossain vaiheessa apinat kääntyvät viisaita vastaan kun he kuvittelevat että viisaat eivät ole varoittaneet heitä näistä leikeistä riittävän vakavasti. Vaikka viisaat ihmiset olisivat lähteneet naama punaisena huutamaan näille apinoille, nauravat nämä apinat sille kun ihminen turhaan yrittää käskyttää heitä. Kyllä ne ihmiset erottuvat apinoiden joukosta jos vaan uskaltaa mennä juttelemaan kaikille ihmistennäköisille olennoille. Apinat tosin herkästi seuraavat ihmisiä ilmaisen ruoan toivossa.


    • NainenPuunTakaa

      Minusta tuntuu, että ihmiset ovat muuttuneet kyynisiksi. Suurin osa ihmisistä hyväksyy ihmisten erilaisuuden, jos toinen hyväksyy heidät (vrt. vastavuoroisuus). Oikeasti tärkeintä on se, että on oma itsensä eikä leiki mitään rooleja. Minä tiedän missä olen hyvä ja missä en ole. Tuon esiin itseni sellaisena kuin olen. Jos joku kokee, että seurani ei kelpaa, voi lähteä pois.

      Olemalla oma itseni löysin nykyisen parhaan ystäväni. Luulen myös, että olen ensimmäistä kertaa rakastunut.

      Omista saavutuksistaan/ominaisuuksista ei kannata julkisesti puhua. Siis tyyliin, että olen hyvä siinä ja siinä... Kyllä ihmisillä on silmät päässä ja kyky tulkita toista. Kannattaa kuitenkin tiedostaa omat puutteensa ja vahvuutensa.

      Minä ainakin tiedän, että olen huono yksityiskohdissa ja matematiikassa. Tämä johtuu ajattelustani, joka lähtee kokonaisuuksista. Olen tämän takia parempi filosofiassa, biologiassa, kemiassa jne. kokonaisuuksia vaativissa aineissa kuin esimerkiksi matematiikassa. Tämän takia minun älykkyyteeni tulee eri tavalla esiin kuin esimerkiksi isälläni, joka on puolestaan matemaattisesti erittäin lahjakas ja hahmottaa myös minua paremmin yksityiskohtia.

      Minä viihdyn hyvin monenlaisten ihmisten seurassa. Kunhan minua ei arvostella. Pohjimmiltaan ihmiset haluavat toisilleen hyvää. Katkeruus ja kyynisyys on ruma vaate, joka kannattaa riisua mahdollisimman pian. Ns. tyhmä ja älykäskin voivat nauttia toistensa seurasta, jos he kohtaavat tunnetasolla.

    • Ompas vanha ketju. No, vastaan silti...

      Mielestäni niiden välillä voisi olla yhteys. Omalla kohdalla se on niin, että minulla on dissosiatiivisia häiriöitä ollut koko lyhyen elämäni ajan ja tulee aina olemaan. Tunteeni ovat siis suurilta osin lohkoutuneet omiin oloihinsa, enkä niitä osaa tunnistaa.

      Mitä siitä on sitten seurannut? Luulen, että minulle on tapahtunut samalla tavalla, kuin sokealle. Eli kun yksi aisti puuttuu, niin toiset vahvistuvat. Minun tapauksessa on luultavasti käynyt niin, että kun asioiden hahmottaminen tunteen mukaan puuttuu, korvaan sen järjellä tai logiikalla. Niin se on myös käytännössä elämässäni. Teen kaikki valintani järjen perusteella ja analysoin kaikki mahdolliset tekijät. Valinta perustuu täysin prosentuaaliseen hyötyyn.

      Siitä on tietysti ongelmia elämässä, mutta olen kääntänyt sen hyödyksi. Matematiikka on minulle hyvin yksinkertaista. Osasin ennen koulua laskea kerto- ja jakolaskuja, mutta lukea en osannut. Lukihäiriö ylettyi melkeimpä yläasteelle asti.

      Nyt tähtäimessä on lähteä yliopistoon lukemaan fysiikkaa, koska sen parissa pääsen tasapainotilaan.

    • Niin ja näin aina

      Niin löytyy, monesti he ovat myös päättäneet päivänsä.
      Vaikea sanoa särkynyt mieli ja äly kun eivät ole sama asia.
      Vaikka älykäs siihen voisi joutuakkin helpommin kun
      antaa mielikuvituksen laukata.Tietämättömyys on siunaus
      antaisin aika paljon jos voisin maata sohvalla naula
      päässä ja katsoa urheilua tennisukissa ja uskoa
      Nordean väittämään talouskasvusta,
      ja nousta huomenna rakennuksille töihin.

      On muitakin syitä..Suosituin on PTS eli joku lapsuuden juttu..
      "Setä uitti suussa kapulaa". Kuin älykkyys tuohon masennukseen.
      Eli ehkä se ei ole suora syy yhteys mutta ohut
      siima siinä voi olla välissä.
      Salli mun vähän epäillä tuota 160 pinnaa, se on niin helppo anonyyminä huudella jokaisen..jopa minun.

      Hyvin tuo tyhmän esittäminen sinulta luonnistuu,
      ihan menee tässäkin täydestä. En hakeudu itseäni
      tyhmempään seuraan,arvasit oikein olen siis yksin.
      Psykopatia ja moni muu esim huono luonne saa
      ihmiset välttämään myös toisen ihmisen seuraa..
      Syöpä etc. Ei sen aina tarvi älykyydestä johtua.
      ihminen haistaa myös jos ja kun joku ei ole oma itsensä,
      kumma juttu..Tyhmäkin näyttää viisaalta jos hän on hiljaa.
      Ihminen on laumaeläin siksi odotan kunnes
      Mensassa tarvitaan wc tilojen pesijää.

      Urheilu ei poista masennusta joskus jopa lisää sitä
      välillisesti urheilu ja päihteet ovat sama asia.
      Urheilua vaan kun harrastaa liikaa sitä ei pidetä sairautena.
      Taas kerran matematiikka ja älykkyys eivät ole sama asia.

      Mutta 160 pinnalla pysty ratkaisemaan seuraavan ja
      antamaan siihen laskutoimituksen.


      10 litran pullossa on 100 bar painetta.
      5 litran pulloon pakattuna saman
      kaasumäärän paine on ___ bar? =)

    • Tyhmä

      Tämän läpileikkauksen perusteella älykkäät eivät kykene ratkaisemaan omia ongelmiaan, viisas tekisi tämän.

    • 200IQenglesmannikinsujuu

      älykkyysosamääräni on mensan mukaan 200 joten olkaa tyhmät hiljaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe