Tulipas nyt vaihteeksi vanhalle tajunnan-ahtaus: tarvitsisin kipeästi väliviivaa tilden paikalle tuohon: "Oulu~Kuusamo valtatie", mutta näppäimistöltäni ei sellaista löydy. Mistä sen voi löytää tai miten sen voi tehdä? Onko ainoa keino yrittää kopioida se jostakin Korpelan kielenoppaasta, vai onko helpompia tapoja (kun nuo tekijänoikeudetkin ovat niin monimutkaisia)?
Ilmoitan kuitenkin jo etukäteen, että vastaukseksi ei kannata tarjota Alt-näppäinyhdistelmää (Alt 0151 tjsp), koska se EI TOIMI (olen varmaan jo kymmenen kertaa kokeillut monessa eri sovelluksessa, mutta väliviivaa en ole saanut aikaiseksi).
Löytyisikö väliviiva jollain muulla keinolla, vai joudunko korvaamaan sen tekstissä PNG-kuvalla?
???
Mistä löytyy väliviiva?
13
2044
Vastaukset
Korpelan kielenoppaassa kyllä kerrotaan myös useista tavoista kirjoittaa merkkejä, ks.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/11.6.html
Jos Alt 0150 ei toimi, niin todennäköisesti et kirjoita sitä oikealla tavalla (ks. yllä mainitusta osoitteesta ohjeita), esimerkiksi et käytä numeronäppäimistöä. Toinen vaihtoehto on, että et käydä Windowsia vaan esimerkiksi Macia tai Linuxia, mutta sellaiset käyttäjät yleensä ymmärtävät kertoa, millaista järjestelmää käyttävät.
Oikea näppäily on todellakin Alt 0150, kun taas Alt 0151 tuottaa pitkän ajatusviivan, joka on amerikanenglannin ajatusviiva.
Jos tarvitsee ajatusviivaa usein, kannattaa (jos mahdollista) asentaa koneeseen uusi, laajennettu näppäinasettelu, ks.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/uusinappis.html
Siinä ajatusviiva voidaan kirjoittaa näppäilyllä AltGr yhdysmerkki.
Oikea kirjoitusasu on Oulu–Kuusamo-valtatie. Sen kun vaivautuu kirjoittamaan oikein, näyttääkin heti tyylikkäältä, koska melkein kaikki muut kirjoittavat sen väärin – erilaisilla ja usein ihan kummallisilla tavoilla.- Topias
En todellakaan käytä Windowsia, vaan minulla on kaikissa koneissani Ubuntu 8.10. Intrepid Ipex. Enpä olisi arvannut tällä asialla olevan merkitystä merkkien muodostamiseen.
>Oikea kirjoitusasu on Oulu–Kuusamo-valtatie. Sen
>kun vaivautuu kirjoittamaan oikein, näyttääkin
>heti tyylikkäältä, koska melkein kaikki muut
>kirjoittavat sen väärin – erilaisilla ja usein
>ihan kummallisilla tavoilla.
Totta. Tässä nimenomaisessa tapauksessani yhdyssana jakautuu eri riveille näin
Oulu–Kuusamo
-valtatie, joka..
Julkaisun layout ei salli muunlaista jakoa (tilanpuute ym. syitä). Siksi täytynee tehdä pakollinen välimerkkivirhe ja jakaa sana näin:
Oulu–Kuusamo
valtatie, joka...
Tavuviiva rivin alussa ei näytä hyvältä, vaikka se siihen kuuluisikin, ei semminkään hyvältä tällä tavalla
Oulu–Kuusamo-
valtatie, joka..
>Siinä ajatusviiva voidaan kirjoittaa näppäilyllä AltGr yhdysmerkki.
Tämä yhdistelmä toimii minun koneessani, kiitos neuvosta. Tässä viestissä näkyvistä ajatusviivoista osan kopioinut suoraan Ctrl C:llä ylläolevasta postauksesta, osan muodostanut nimim. Yuccan ohjeen mukaisesti (AltGr yhdysmerkki). Sen onko niissä eroja, ratkaiskoon joku paremmin näkevä kuin minä; itse en näe niissä mitään eroa verrattuina toisiinsa sen paremmin kuin tavuviivaankaan. Siinä sovelluksessa, jota käytän nyt po. julkaisun tekemiseen (gLabels Label Designer) ero toki näkyy. - Ubuntu täälläkin
Topias kirjoitti:
En todellakaan käytä Windowsia, vaan minulla on kaikissa koneissani Ubuntu 8.10. Intrepid Ipex. Enpä olisi arvannut tällä asialla olevan merkitystä merkkien muodostamiseen.
Oulu–Kuusamo
-valtatie, joka..
Julkaisun layout ei salli muunlaista jakoa (tilanpuute ym. syitä). Siksi täytynee tehdä pakollinen välimerkkivirhe ja jakaa sana näin:
Oulu–Kuusamo
valtatie, joka...
Tavuviiva rivin alussa ei näytä hyvältä, vaikka se siihen kuuluisikin, ei semminkään hyvältä tällä tavalla
Oulu–Kuusamo-
valtatie, joka..
Tämä yhdistelmä toimii minun koneessani, kiitos neuvosta. Tässä viestissä näkyvistä ajatusviivoista osan kopioinut suoraan Ctrl C:llä ylläolevasta postauksesta, osan muodostanut nimim. Yuccan ohjeen mukaisesti (AltGr yhdysmerkki). Sen onko niissä eroja, ratkaiskoon joku paremmin näkevä kuin minä; itse en näe niissä mitään eroa verrattuina toisiinsa sen paremmin kuin tavuviivaankaan. Siinä sovelluksessa, jota käytän nyt po. julkaisun tekemiseen (gLabels Label Designer) ero toki näkyy.Oulu–Kuusamo-valtatie....
Kiva oppia uusia asioita. - Läpisijä
Miten tuo tehdään läppärillä, jossa ei ole "erillistä" numeronäppäimistöä?
- Topias
Läpisijä kirjoitti:
Miten tuo tehdään läppärillä, jossa ei ole "erillistä" numeronäppäimistöä?
Joissakin läppäreissä on numeronäppäimistö "upotettuna" (jonnekin IOP-KLÖ-;:_ -alueelle, en muista tarkemmin paikkaa, vaikka itselläni on kahdessakin fläbärissä tuo ominaisuus). Se pannaan päälle jonkin Fn-näppäinyhdistelmän avulla (siis EI ole sama kuin F-näppäin). Olen ratkaissut näppäimistöongelmat kertalinttuulla käyttämällä erillistä USB-näppäimistöä, joten en ole tarvinnut noita näppäilyjä opetella; käytän fläbärin omaa näppäimistöä vain pakon edessä, esimerkiksi silloin kun en kehtaa kuljetella kaikkia varusteita mukanani (nämä kaksi läppäriä ovat yleensä työpöydilläni ja käytän niissä myös ulkopuolista näyttöä). Varsinainen matkakoneeni on EEE-PC, jolla lukee kyllä pörssikurssit, sähköpostin, verkkolehden ja iltasadun sekä kuuntelee mielialan-mukaista musiikkia ihan riittävän tehokkaasti. Kirjoittamaan en sillä kyllä yritäkään ruveta; ei siitä mitään tulisikaan näillä sormilla jotka ovat kuin nippu talousnakkeja muutenkin.
>Miten tuo tehdään läppärillä, jossa ei ole >"erillistä" numeronäppäimistöä?
Niin ettäkö miten? Oletko vallan varma, että se ei onnistuisi noilla ylärivin näpyttimilläkin? - Topias
>http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/uusinappis.html
>Siinä ajatusviiva voidaan kirjoittaa näppäilyllä
>AltGr yhdysmerkki.
Hyvä tietää, tämäkin. Mutta onko helppoa keinoa kirjoittaa cedilla? En tainnut löytää sitä ainakaan omalta näppäimistöltäni tuonkaan kartan avulla. Topias kirjoitti:
>http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/uusinappis.html
>Siinä ajatusviiva voidaan kirjoittaa näppäilyllä
>AltGr yhdysmerkki.
Hyvä tietää, tämäkin. Mutta onko helppoa keinoa kirjoittaa cedilla? En tainnut löytää sitä ainakaan omalta näppäimistöltäni tuonkaan kartan avulla.”Cedilla” on suomeksi ”sedilji” ja löytyy kartan tai sen selityksen avulla: AltGr ´ (missä ´ tarkoittaa ylempää tarkenäppäintä, josta normaalisti tulee gravis). Tämä tuottaa sediljin tarkkeena, eli esimerkiksi AltGr ´ C tuottaa sedilji-c:n ç.
Jos todella haluat kirjoittaa sediljin erillisenä merkkinä – mihin tuskin koskaan on tarvetta paitsi ehkä tekstissä, joka käsittelee sediljiä ”¸” merkkinä – näppäile AltGr ´ välilyönti.- Topias
Yucca kirjoitti:
”Cedilla” on suomeksi ”sedilji” ja löytyy kartan tai sen selityksen avulla: AltGr ´ (missä ´ tarkoittaa ylempää tarkenäppäintä, josta normaalisti tulee gravis). Tämä tuottaa sediljin tarkkeena, eli esimerkiksi AltGr ´ C tuottaa sedilji-c:n ç.
Jos todella haluat kirjoittaa sediljin erillisenä merkkinä – mihin tuskin koskaan on tarvetta paitsi ehkä tekstissä, joka käsittelee sediljiä ”¸” merkkinä – näppäile AltGr ´ välilyönti.>AltGr ´ (missä ´ tarkoittaa ylempää tarkenäppäintä,
>josta normaalisti tulee gravis).
Valitettavasti en näe oikein hyvin, mutta eikös tuossa ole kuitenkin akuutti? Topias kirjoitti:
Oulu–Kuusamo
-valtatie, joka..
Oulu–Kuusamo
valtatie, joka...
Oulu–Kuusamo-
valtatie, joka..
Tämä yhdistelmä toimii minun koneessani, kiitos neuvosta. Tässä viestissä näkyvistä ajatusviivoista osan kopioinut suoraan Ctrl C:llä ylläolevasta postauksesta, osan muodostanut nimim. Yuccan ohjeen mukaisesti (AltGr yhdysmerkki). Sen onko niissä eroja, ratkaiskoon joku paremmin näkevä kuin minä; itse en näe niissä mitään eroa verrattuina toisiinsa sen paremmin kuin tavuviivaankaan. Siinä sovelluksessa, jota käytän nyt po. julkaisun tekemiseen (gLabels Label Designer) ero toki näkyy.Kyllä käyttöjärjestelmä vaikuttaa hyvinkin paljon merkkien kirjoittamiseen. Alt 0150 ja vastaavat ovat nimenomaan Windowsin ominaisuuksia.
Linuxeja en juuri tunne kuin teoriassa, mutta esimerkiksi
http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/unicode.html#input
kertoo merkistöasioista.
Uusi, laajennettu näppäinasettelu on kuitenkin yleensä riittävä tavallisiin kirjoitustarpeisiin, ja se on saatavilla myös Linuxeihin. Ja sillä ilmeisesti saitkin ajatusviivan kirjoitetuksi.
Jos ”Oulu–Kuusamo-valtatie” jaetaan eri riveille niin, että ”valtatie” tulee toiselle riville, niin oikea kirjoitustapa on
Oulu–Kuusamo-
valtatie
Kuten yleensäkin, yhdysmerkki tulee rivin loppuun. Seuraavan rivin alkuun se tulisi vain, jos alkuosa on sanaliitto ja sisältää siksi välilyönnin, esimerkiksi
Ubuntu 8.10
-järjestelmä
Yhdysmerkin (-) ja ajatusviivan (–) ero riippuu fontista ja voi olla hyvinkin huomattava. Eroa on lähinnä pituudessa, mahdollisesti myös paksuudessa ja korkeudessa. Fontteja, joissa ero on pieni, kannattaa välttää. Ks. ”Välimerkit – typografian murheenkryyni”, Julkaisija 2/2007.Topias kirjoitti:
>AltGr ´ (missä ´ tarkoittaa ylempää tarkenäppäintä,
>josta normaalisti tulee gravis).
Valitettavasti en näe oikein hyvin, mutta eikös tuossa ole kuitenkin akuutti?Olet oikeassa, minulta lipsahti väärän merkin nimi. Akuutti on ´, ja gravis ` tulee samasta näppäimestä vaihto-näppäimen avulla.
Siitä, että akuutin kirjoittaminen on hiukan helpompaa kuin graviksen, muuten johtunee se, että prepositio ”à” kirjoitetaan kai useammin väärin (á) kuin oikein.- Topias
Yucca kirjoitti:
Olet oikeassa, minulta lipsahti väärän merkin nimi. Akuutti on ´, ja gravis ` tulee samasta näppäimestä vaihto-näppäimen avulla.
Siitä, että akuutin kirjoittaminen on hiukan helpompaa kuin graviksen, muuten johtunee se, että prepositio ”à” kirjoitetaan kai useammin väärin (á) kuin oikein.>Siitä, että akuutin kirjoittaminen on hiukan helpompaa
>kuin graviksen, muuten johtunee se, että prepositio ”à”
>kirjoitetaan kai useammin väärin (á) kuin oikein.
Saattaapa olla niinkin. Minusta tuo (á) näyttääkin hyvin hankalalta, käsin kirjoittaessani tuntuisi miltei mahdottomalta kirjoittaa noin! ...Lienee jossakin elämäni vaiheessa punoutunut ihan selkäytimeen saakka se "oikea muoto" siinä määrin, että en "väärää muotoa" tunnistakaan ranskan prepositioksi. - Minäpähän
Topias kirjoitti:
Joissakin läppäreissä on numeronäppäimistö "upotettuna" (jonnekin IOP-KLÖ-;:_ -alueelle, en muista tarkemmin paikkaa, vaikka itselläni on kahdessakin fläbärissä tuo ominaisuus). Se pannaan päälle jonkin Fn-näppäinyhdistelmän avulla (siis EI ole sama kuin F-näppäin). Olen ratkaissut näppäimistöongelmat kertalinttuulla käyttämällä erillistä USB-näppäimistöä, joten en ole tarvinnut noita näppäilyjä opetella; käytän fläbärin omaa näppäimistöä vain pakon edessä, esimerkiksi silloin kun en kehtaa kuljetella kaikkia varusteita mukanani (nämä kaksi läppäriä ovat yleensä työpöydilläni ja käytän niissä myös ulkopuolista näyttöä). Varsinainen matkakoneeni on EEE-PC, jolla lukee kyllä pörssikurssit, sähköpostin, verkkolehden ja iltasadun sekä kuuntelee mielialan-mukaista musiikkia ihan riittävän tehokkaasti. Kirjoittamaan en sillä kyllä yritäkään ruveta; ei siitä mitään tulisikaan näillä sormilla jotka ovat kuin nippu talousnakkeja muutenkin.
>Miten tuo tehdään läppärillä, jossa ei ole >"erillistä" numeronäppäimistöä?
Niin ettäkö miten? Oletko vallan varma, että se ei onnistuisi noilla ylärivin näpyttimilläkin?Minä ratkaisin ongelman viimeksi läppäriä hankkiessani siten, että valitsin tarpeeksi kookkaan koneen. Näyttis on 17-tuumainen ja koneella on sen mukaisesti mittaa niin että näppiksessä on tuo numero-osiokin mukana.
Ergonomia on aivan eri luokkaa kuin kilon-parin kevytkannettavilla ja niiden tihrunäytöillä.
Olen tehnyt nuoruudessani ruumiillisia töitä sen verran, että on aivan yks’ lysti, painaako laukussani oleva läppäri 1,5 kg vai 3,5 kg. Paljon ratkaisevampaa on se, kuinka koneella pystyy tekemään töitä.
Niiden parin vuoden aikana, jotka tämä läppäri on minulla ollut, olen tehnyt sillä varmaankin 80 % töistäni ja pöytäkone 21 tuuman näyttöineen on jäänyt toisarvoiseen asemaan. - tuopa
Minäpähän kirjoitti:
Minä ratkaisin ongelman viimeksi läppäriä hankkiessani siten, että valitsin tarpeeksi kookkaan koneen. Näyttis on 17-tuumainen ja koneella on sen mukaisesti mittaa niin että näppiksessä on tuo numero-osiokin mukana.
Ergonomia on aivan eri luokkaa kuin kilon-parin kevytkannettavilla ja niiden tihrunäytöillä.
Olen tehnyt nuoruudessani ruumiillisia töitä sen verran, että on aivan yks’ lysti, painaako laukussani oleva läppäri 1,5 kg vai 3,5 kg. Paljon ratkaisevampaa on se, kuinka koneella pystyy tekemään töitä.
Niiden parin vuoden aikana, jotka tämä läppäri on minulla ollut, olen tehnyt sillä varmaankin 80 % töistäni ja pöytäkone 21 tuuman näyttöineen on jäänyt toisarvoiseen asemaan.ei ratkaise minun ongelmaani, kun en nyt voi tältä istumalta lähteä ostamaan isompaa läppäriä, jossa on myös numeronäppäimistö.
Eli miten nuo Alt-jutut saa numeronäppiksettömällä läppärillä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 59778
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111763- 43636
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla212565- 40516
- 76513
- 51508
- 22496
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82473Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37470