Pitkään on himottanut pastakone! Ei ole tullut hankittua, vähän ovat hintavia. Josko sitten vielä ei laiskuuttaan tulekaan käytettyä!
Ravioleja olisi hauska kokeilla?
Onko kokemuksia?
Tuleeko käytettyä?
Paljonko vaatii harjoittelua onnistumiseen?
Onko kovinkin työlästä?
Onko erikoisniksejä? Winkkejä?
Onko laitteen merkillä väliä?
Pastaa pastakoneella
10
4618
Vastaukset
- testissä
Viimeisimmässä Kuningaskuluttajassa ja merkillä oli paljon väliä. Käy Ylen sivuilta katsomassa tulokset tai itse lähetys.
- hyvä linkki
Onkohan nyt niin, että ihmiset ovat kaikkia kehutut vehkeet ehtineet jo ostaa marketeista.
Tämä on ihmeellinen ilmiö. Kun TV:ssä tehdää nakkisoppaa taikka yrttimausteista pataa tai mitä hyvänsä, niin ko. tuote on seuraavana päivänä loppu kaupoista! Ihmiset laumasieluja? Tai todellakin vaan mielikuvituksettomia?
Pastakoneella voit tehdä spagettia - eri vahvuista koneesta riippuen - ja lasagne-levyjä. Jos haluat sitten tehdä lasagnelevyistä edelleen ravioleja jne. täytettyjä pastatuotteita tarvitset vähän lisäkaluja: ehkä muotin, jolla saat pieniä ravioleja helposti leikattua, leikkuupyörän, millä voi siistiä reunat jne.
Tuorepastan taikina on vähän erilaista kuin kuivapastan, koska siinä on mukana munaa. Taikinaa voi tehdä etukäteenkin isomman erän ja pakastaa osan. Tällöin kyllä sen rakenne vähän kärsii.
Vaikka pastanteko noin teoriassa on aika helppoa, niin aikaa vievää työtä se kuitenkin on. Tässä mielessä ei sitä pastakonetta niin hirveän usein tule pyöritettyä. Tuorepasta ei kaiken lisäksi ole ikuista vaan menee huonoksi melko nopeasti, koska siinä on munaa.
Mielestäni tämän puuhan juju on oikealaatuisessa taikinassa ja sen kyllä oppii lähinnä vain ajan mittaan. Älä käytä tuorepastataikinan tekoon durum-vehnää vaan aivan tavallista hienoa vehnäjauhoa - ja tee aluksi mieluummiin vähän kova taikina ja löysytä sitä sitten pienellä tilkalla vettä kunnes taikina on kiiltävää ja kimmoisaa. Taikinan tulee antaa myös levätä tovi jääkaapissa tiukasti folioon käärittynä
Levyjen teko koneella näyttää aina helpolta, mutta kyllä siinä kikkansa on: jauhota taikina ennen koneeseen laittoa kunnolla, jauhota aina puristuskerran välillä, purista aivan ohuimpaan väliin asti ennen kuin siirrät pastalevyn haluttuun leikkuriin.
Jauhota spagetti tai tagliatelle heti kun saat pois koneesta. Ennen kuin alat pastantekoon mieti, missä aiot pastasi kuivata - osta vaikka pastankuivausteline; sellaisiakin löytyy!
Parasta itsetehdyssä pastassa on juuri tuo mahdollisuus tehdä ravioleja, tortellinejä vaikka millä täytteillä... ja maustaa oma pasta aivan ihan miten haluaa: pinaatilla, peperoncinillä, paprikajauheella - vaikka mustekalan musteella; sellaistakin löytyy.
Eikä kaupan ns. tuorepastoja voi verrata mitenkään kotipastaan - kyse on aivan eri tuotteesta vaikka kaupan tiski toista väittäisikin.
En tiedä näistä konemerkeistä - niitähän löytyy vaikka sähkömoottorilla varustettuna. Itse minulla on Imperia Sfogliatrice-merkkinen kone. Huomioi konetta ostaessasi, että pakettiin kuuluu tuo erillinen spagetti-leikkuri, koska joissakin malleissa se on lisävaruste. Jos sitä ei ole saat aikaan vain lasagne-levyjä. Huomioi myös, että pastakoneen saa kiinnitettyä johonkin tukevasti - jos näin ei ole tulee hommasta vain tumpelointia ja pinna palaa.
On pastakoneella muutakin käyttöä: olemme tehneet muutaman kerran talkoilla ison määrän karjalanpiirakoita ja sillä kaulii nuo kuoret ohuen ohuiksi vallan mainiosti ja sukkelaan. Eikä tarvitse piirakkapulikkataitoista ihmistä talkooporukkaan. Näin katoavat kädentaidot ja koneet ottavat vallan.- valintaperuste
Kiitos!
Mietein itsekin tuota durumvehnän käyttöä. Miltei kaikissa ohjeissa on sanottu, että on oltava durumvehnää. Sitko kai on tuossa tavallista vehnää heikompi? Vai mikä se ero on?
Miksi sinä suosit tavallista vehnää? Onhan se halvempaa, mutta ei kai tuo se syy ole? valintaperuste kirjoitti:
Kiitos!
Mietein itsekin tuota durumvehnän käyttöä. Miltei kaikissa ohjeissa on sanottu, että on oltava durumvehnää. Sitko kai on tuossa tavallista vehnää heikompi? Vai mikä se ero on?
Miksi sinä suosit tavallista vehnää? Onhan se halvempaa, mutta ei kai tuo se syy ole?Durumvehnään muodostuu enemmän tiivistä gluteiiniä elki sitkoainetta enemmän ja sen vuoksi se kestää keittämistä hyvin ilman, että pasta liimautuisi yhteen. Durumvehnä kuuluu ns. koviin vehnälajikkeisiin, josta ei keitettäessä irtoa tärkkelystä yhtä paljon kuin ns. pehmeistä vehnälajeista. Tärkkelys on juuri se liima, joka panee spagetin klimppiintymään.
Kuivaspagettiin ei lisätä kananmunaa, koska muuten se ei säilyisi pitkään.
Tuorepastaan taasen lisätään yleensä kanamunaa ja öljyä ja siltä halutaan parempaa leivottavuutta ja sen vuoksi siihen voidaan käyttää aivan tavallista vehnää. Onhan tuorepasta muutenkin aivan eri asia kuin kuivapasta - myös maultaan. Kanamuna tuo pastaan täyteläisemmän maun eivätkä tuorepastan säikeet liimaudu yhteen kuten kuivapastan saattavat.
Yleinen sääntö kai on ollut: durumvehnää kuivapastaan - jos joku sitä nyt kotona osaisi tehdä - ja tuorepastaan tavallista vehnää ja munia.
Se kummasta pitää enemmän - tuorepastasta vai kuivapastasta - on makuasia. Ne eivät ole tarkkaan ottaen samoja tuotteita.
Italiassa on kuitenkin käsittääkseni olemassa jopa laki, jolla pyritään suojelemaan maan omaa ruokaa - pastaa - ja maan nimikkovehnää - durumia. Laki kieltäisi kutsumasta sellaista pastaa pastaksi, jonka valmistukseen ei ole käytetty durum-vehnää. Tämä laki estää lähinnä esimerkiksi riisijauhosta tehtyjen nuudeleitten kutsumista pastaksi tms. eikä niinkään kommentoi tätä vehnäjauhoasiaa.
Kokeile: tee tuorepasta durumista ja tavallisista vehnäjauhoista. Mielestäni se onnistuu paremmin tavallisista vehnäjauhoista.
Nuo kaupan hybridituorepastat ovat aivan asia sinänsä - minä en keksi niille oikein mitään käyttöä. Niissä käytetään yleensä durumvehnää ja vähän munaa, jotta niihin saataisiin edes vähän tuorepastan tuntua, mutta kyllä lopputulos on aina valju ja onneton.- himo kasvaa
crudo kirjoitti:
Durumvehnään muodostuu enemmän tiivistä gluteiiniä elki sitkoainetta enemmän ja sen vuoksi se kestää keittämistä hyvin ilman, että pasta liimautuisi yhteen. Durumvehnä kuuluu ns. koviin vehnälajikkeisiin, josta ei keitettäessä irtoa tärkkelystä yhtä paljon kuin ns. pehmeistä vehnälajeista. Tärkkelys on juuri se liima, joka panee spagetin klimppiintymään.
Kuivaspagettiin ei lisätä kananmunaa, koska muuten se ei säilyisi pitkään.
Tuorepastaan taasen lisätään yleensä kanamunaa ja öljyä ja siltä halutaan parempaa leivottavuutta ja sen vuoksi siihen voidaan käyttää aivan tavallista vehnää. Onhan tuorepasta muutenkin aivan eri asia kuin kuivapasta - myös maultaan. Kanamuna tuo pastaan täyteläisemmän maun eivätkä tuorepastan säikeet liimaudu yhteen kuten kuivapastan saattavat.
Yleinen sääntö kai on ollut: durumvehnää kuivapastaan - jos joku sitä nyt kotona osaisi tehdä - ja tuorepastaan tavallista vehnää ja munia.
Se kummasta pitää enemmän - tuorepastasta vai kuivapastasta - on makuasia. Ne eivät ole tarkkaan ottaen samoja tuotteita.
Italiassa on kuitenkin käsittääkseni olemassa jopa laki, jolla pyritään suojelemaan maan omaa ruokaa - pastaa - ja maan nimikkovehnää - durumia. Laki kieltäisi kutsumasta sellaista pastaa pastaksi, jonka valmistukseen ei ole käytetty durum-vehnää. Tämä laki estää lähinnä esimerkiksi riisijauhosta tehtyjen nuudeleitten kutsumista pastaksi tms. eikä niinkään kommentoi tätä vehnäjauhoasiaa.
Kokeile: tee tuorepasta durumista ja tavallisista vehnäjauhoista. Mielestäni se onnistuu paremmin tavallisista vehnäjauhoista.
Nuo kaupan hybridituorepastat ovat aivan asia sinänsä - minä en keksi niille oikein mitään käyttöä. Niissä käytetään yleensä durumvehnää ja vähän munaa, jotta niihin saataisiin edes vähän tuorepastan tuntua, mutta kyllä lopputulos on aina valju ja onneton.Kiitos taas!
Taidan kokeilla käsipelillä tuota pastantekoa ja jos tykästyn niin lähden ostoskierrokselle konetta hakemaan.
Itse olen aina tykännyt käyttää pulikkaa kaikessa kaulimisessa. Pitsapohjatkin pyörähtää mukavasti - heittelyä en on edes harkinnut. - ei toista kertaa
himo kasvaa kirjoitti:
Kiitos taas!
Taidan kokeilla käsipelillä tuota pastantekoa ja jos tykästyn niin lähden ostoskierrokselle konetta hakemaan.
Itse olen aina tykännyt käyttää pulikkaa kaikessa kaulimisessa. Pitsapohjatkin pyörähtää mukavasti - heittelyä en on edes harkinnut.Tuli hikiki!
Kone tähän hommaan tarvitaan! Tai sitten voi luopua kuntosalilla käynnistä!
Hyää oli ja varamsti vielä parempaa tulee, kun sillä koneella jaksaa niitä kerroksia kääntää enempi?
Kyllä minä nyt lähden pastakoneostoksille! ei toista kertaa kirjoitti:
Tuli hikiki!
Kone tähän hommaan tarvitaan! Tai sitten voi luopua kuntosalilla käynnistä!
Hyää oli ja varamsti vielä parempaa tulee, kun sillä koneella jaksaa niitä kerroksia kääntää enempi?
Kyllä minä nyt lähden pastakoneostoksille!Joopa joo... kyllä koneella joutaa ja senpä takia niitä onkin kekeistty. Kun katselet niitä koneita niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että miten sen saa tukevasti kiinnitettyä ja mihin keittiössäsi. Muuten saat hien uudelleen otsalle - ihan koneesta huolimatta.
Ja yksi kantapään kautta opittu asia: kone tulee käytön myötä paremmaksi, mutta kaiken voi pilata, jos lähtee sitä pesemään. Siis käytön jälkeen vain telojen puhdistus harjalla, mutta ei pesuaineita eikä vettä. Muuten joka pieni paikka on täynnä käyttöä vaikeuttavaa taikinaliisterin ripettä. Et sitä saa kuitenkaan huuhdeltua kyllin hyvin.- valurautakokki
crudo kirjoitti:
Joopa joo... kyllä koneella joutaa ja senpä takia niitä onkin kekeistty. Kun katselet niitä koneita niin kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että miten sen saa tukevasti kiinnitettyä ja mihin keittiössäsi. Muuten saat hien uudelleen otsalle - ihan koneesta huolimatta.
Ja yksi kantapään kautta opittu asia: kone tulee käytön myötä paremmaksi, mutta kaiken voi pilata, jos lähtee sitä pesemään. Siis käytön jälkeen vain telojen puhdistus harjalla, mutta ei pesuaineita eikä vettä. Muuten joka pieni paikka on täynnä käyttöä vaikeuttavaa taikinaliisterin ripettä. Et sitä saa kuitenkaan huuhdeltua kyllin hyvin.Yleispätevä totuus - tämä toimii myös pannuissa!
Mieti, mitä ja miten peset!
Valurauta on paras!
Sitä vaan pitää osata käyttää!
Suukin puhuu valuraudan puolesta - on siinä eroa! - KitchenAid
valurautakokki kirjoitti:
Yleispätevä totuus - tämä toimii myös pannuissa!
Mieti, mitä ja miten peset!
Valurauta on paras!
Sitä vaan pitää osata käyttää!
Suukin puhuu valuraudan puolesta - on siinä eroa!Meillä harrastetaan ruoanlaittoa ja valurauta on ehdottomasti paras ja helpoinkin. Puhdistus on nopeaa ja ekologista. Mikron käyttökin on vähentynyt ja valmiiksi tehty ruoka tulee useammin lämmitettyä pannulla.
Saimme vasta sukulaiselta älyttömän hyvän korkeareunaisen valurautaisen paistinpannun, joka oli menossa roskiin! En ollut uskoa todeksi, että se oli menossa kaatopaikalle, vaikka on ikuinen ja päihittää kaikki myrkkyä vapauttavat teflonit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669