Grafologiasta eli "käsialantutkimuksesta" on kirjoitettu kunnioitettavan tuntuisia opuksia. Grafologit väittävät että käsialan perusteella voi kertoa kirjoittajasta yhtä ja toista.
Mutta miten on, onko grafologia tieteellisesti perusteltua, vai onko se vain hyvän uskon varassa, ilman kovaa näyttöä?
Onko grafologia höpsismiä?
6
2602
Vastaukset
- Auto Masentaja 2
se on, ei yhtään mitään muuta.
- Hutkija
Luulisi ainakin, että grafologian tutkiminen olisi helppoa tai helpohkoa. Psykologien arviot koeihmisistä näiden käsialanäytteitä vastaan. Tulokset tilastoon, korrelaatiot ja todennäköisyydet esiin. Lienee tutkittu, mutta mikä lienee tulos?
- helppoa...
Ei se helppoa ole. Tuossa ehdotuksessasi jouduttaisiin tekemään korrelaatiot psykologin ja grafologin arvioista - molemmat alat ovat subjektiivisia ja tulkinnanvaraisia. Psykologia ehkä niistä eksaktimpi, nykyiset psykologiset testit ovat ainakin tarkkaan määriteltyjä ja pisteytettyjä...grafologia taas on pitkälti intuitiivista.
- capt.cöpenick ekj
Helppo testata. Hyvän käsialan omaava valitaan koehenkilöksi. Ensin hän kirjoittaa selvin päin.
Sitten hänelle tarjotaan 10-20 grogia alkoholia. Jokaisen grogin jälkeen hän kirjoittaa muutamia rivejä.
Mitä enemmän koehenkilö juo, sitä sekavammaksi hänen käsialansa käy.
Myös erilaiset shokit, kiihtynyt mielentila näkyy käsialassa erilaisuutena.- Jei!
Mutta millaisiin tavoitteisiin grafologialla pyritään? Olen kuullut jopa luonneanalyysistä.
- on hyvä asia...
Skeptikot sen tietävät! Tärkeintä on virkoihin pyrkiminen ja rahojen kuppaus demareilta (virat, tuet, sossunrahat, ay-kassanrahat), sillä demari on ne yrittäjiltä ryöstänyt
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000024&conference=4500000000000713&posting=22000000041034667
Demari on varas, demarilta tulee aina kupata rahat pois...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161668
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1631247- 1431209
- 521145
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1171109Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1131106- 571081
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46969