** Jehovan todistajien VÄITE:
* Teologit, jotka300-luvulla muotoilivat kolminaisuusopin, omaksuivat sen pakanauskonnoista, joissa tunnetaan useita jumalkolmikkoja.
* Kolminaisuusoppi ei saa tukea ennen vuoden 325 Nikean kirkolliskokousta vaikuttaneilta kirkkoisiltä.
* VALTTER LUOTO vastaa väitteeseen:
* -Syy siihen, että kolminaisuusoppia korostettiin vasta Nikean kirkolliskokoukseen tultaessa oli se, että aiheesta oli tuolloin tullut ajankohtainen areiolaisen opetuksen tähden.
* Siksi raamatullista oppia jumaluudesta piti selventää. Samalla areiolainen oppi Jeesuksesta luotuna ja Jumalaa alempana olentona todettiin harhaopiksi. Jeesuksen olemuksen ja aseman suhteen Jehovan todistajien opetus onkin kopio areiolaisuudesta.
* -Se ettei kolminaisuusoppia aiemmin korostettu, ei tarkoita, etteikö näkemys olisi ollut ominainen myös Nikeaa edeltäneille kirkkoisille. Tässä ei ole mahdollisuutta laajempaan selontekoon, mutta esm. kirkkoisä Origenes (n. 185-254) kirjoitti, että Pyhä Henki on osa ontologista kolminaisuutta (Johanneksen evankeliumin kommentaari,2.10.75.) Samoin Tertulliaanus (k.225), joka käytti ensimäisenä termiä kolminaisuus (trinitas), kutsui Pyhää Henkeä Jumalaksi korostaen, että Pojalla ja Pyhllä Hengellä on sama olemus Isän kanssa.(Adverusus praxeam,32.3.8.).
25
486
Vastaukset
RV- lehdestä nr: 52-1. -08
Toki pakanuskonnotkin oivalsivat kolminaisuuden. Mitäs pahaa siinä on?
väittää, että jumaluus, eli Isä, Poika ja PH ovat erillinen rypäs tai 'cluster', eli erillään luomakunnasta;
Iso Raamatun Tietosanakirjan tekijät kehuu sitä että kolminaisuusopin mukaan "Jumala on korkea, ja Hän takaa luomakunnan jatkuvan olemassaolon, vaikuttaa siinä ja elähdyttää kaiken elämänhengellään, mutta LUOJA ja LUOTU OVAT ERILLÄÄN."
Sen sijaan Raamattu todistaa päinvastaista, että "me olemme Jumalassa ja Jumala on meissä", [Joh.17.21-23 | Ap.t.17:28 | Ef.1:10 | Kol.1:16].ekivaari kirjoitti:
väittää, että jumaluus, eli Isä, Poika ja PH ovat erillinen rypäs tai 'cluster', eli erillään luomakunnasta;
Iso Raamatun Tietosanakirjan tekijät kehuu sitä että kolminaisuusopin mukaan "Jumala on korkea, ja Hän takaa luomakunnan jatkuvan olemassaolon, vaikuttaa siinä ja elähdyttää kaiken elämänhengellään, mutta LUOJA ja LUOTU OVAT ERILLÄÄN."
Sen sijaan Raamattu todistaa päinvastaista, että "me olemme Jumalassa ja Jumala on meissä", [Joh.17.21-23 | Ap.t.17:28 | Ef.1:10 | Kol.1:16]....eiköhän nääkin käsityxet voi niitata yhteen joteski..:O
Pakanauskonnot voivat puhua kolmesta jumalasta, se poikkeaa merkitsevästi Kristinuskon kolminaisuudesta.
- hirvas
juhani1965 kirjoitti:
Pakanauskonnot voivat puhua kolmesta jumalasta, se poikkeaa merkitsevästi Kristinuskon kolminaisuudesta.
juuri se uskonto, mitä sinäkin tunnustat. Jokainen ihmisoppi ei ole Jumalasta, vaan eksyttäjistä, ja kolminaisuusoppi on ihmisoppi.
Senhän sinä kai myönnätkin, jos olet rehellinen ja uskossa. KTS kirjoitti:
...eiköhän nääkin käsityxet voi niitata yhteen joteski..:O
ja pahan, tai valon ja pimeyden sekoittaa keskenään, niin se turmelee hyvän ja hämärtää valon. Yhtä mahdotonta on k.o. asioita niitata yhteen.
Kolminaisuusoppi on tehty kumoamaan tämä terve Kristuksen Jeesuksen antama opetus:
Joh. 17:22
"Ja sen KIRKKAUDEN, jonka sinä minulle annoit, MINÄ OLEN ANTANUT HEILLE, että he olisivat yhtä, NIIN KUIN me olemme yhtä - "
Samalla tavalla kuin viinipuun mahla virtaa ja ravitsee viinipuun juurista runkoon ja sen kautta oksiin, lehtiin ja silmuihin, samalla tavalla kaikki Kristukseen oksastetut tulevat osallisiksi Jumalan tahdosta, joka ravitsee ja saa kasvamaan hyvää hengellistä hedelmää, [Joh.15:1-5].
Luoto kirjoittaa:
"Tässä ei ole mahdollisuutta laajempaan selontekoon..."
--
Valter Luoto valottaa hyvin kolminaisuusopin taustoja.
Tässä osin samoja asioita:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Kolminaisuusheti linkkisi ensimmäisestä lauseesta:
>"Kolminaisuusoppi on kristillinen opetus Jumalan olemuksesta. Sen mukaan on vain yksi Jumala, joka kuitenkin on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä."<
Raamattu ei rajoita jumalayhteyttä VAIN kolmeen persoonaan, vaan JUMALAN TAHTO ON ETTÄ Jumalan kirkkaus ja kunnia loistaisi myös meidän kauttamme!
"Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, MINÄ OLEN ANTANUT HEILLE, että he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä - "
Roomalaiskirje 1
23 "ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi."
Jumalan kaikkiyhteys hierarkia näkyy tässäkin Jeesuksen todistuksessa:
Luuk. 10:16
"Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."ekivaari kirjoitti:
heti linkkisi ensimmäisestä lauseesta:
>"Kolminaisuusoppi on kristillinen opetus Jumalan olemuksesta. Sen mukaan on vain yksi Jumala, joka kuitenkin on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä."<
Raamattu ei rajoita jumalayhteyttä VAIN kolmeen persoonaan, vaan JUMALAN TAHTO ON ETTÄ Jumalan kirkkaus ja kunnia loistaisi myös meidän kauttamme!
"Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, MINÄ OLEN ANTANUT HEILLE, että he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä - "
Roomalaiskirje 1
23 "ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi."
Jumalan kaikkiyhteys hierarkia näkyy tässäkin Jeesuksen todistuksessa:
Luuk. 10:16
"Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."asiavirhe on sinulla areiolaisuudessa! Ei sitä voi pois selittää, ja vielä vähemmin Raamatun sitaateilla!
Mohikaani_27 kirjoitti:
asiavirhe on sinulla areiolaisuudessa! Ei sitä voi pois selittää, ja vielä vähemmin Raamatun sitaateilla!
Jes. 5:20
"Voi niitä, jotka sanovat pahan hyväksi ja hyvän pahaksi, jotka tekevät pimeyden valkeudeksi ja valkeuden pimeydeksi, jotka tekevät karvaan makeaksi ja makean karvaaksi!
21 Voi niitä, jotka ovat viisaita omissa silmissään ja ymmärtäväisiä omasta mielestänsä!"
Jes. 10:1
"Voi niitä, jotka vääriä säädöksiä säätävät, jotka turmiollisia tuomioita kirjoittelevat",Mohikaani_27 kirjoitti:
asiavirhe on sinulla areiolaisuudessa! Ei sitä voi pois selittää, ja vielä vähemmin Raamatun sitaateilla!
Jeesuksen opetusta:
Joh. 8:12
"Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: »Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus»"
Ja samaa hän sanoi meistäkin:
Matt. 5:14
"Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;"
olla useissa tulkinnoissaan väärässäkin, mutta PÄÄASIA kolminaisuusopilla onkin kumota se Areioksen OIKEA väite, että MYÖS KAIKKI JUMALASTA UUDESTISYNTYNEET OVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ Isän ja Pojan kanssa, [Joh.17:21-23 > Ef.1:10]!
Areioksen toinen väite siitä, että
Joh. 10:29
"Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on SUUREMPI KAIKKIA, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."
oh. 14:28
"Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI."
Tämä Isän suuruus Poikaan nähden on voimassa vielä Kristuksen ylösnousemuksen jälkeenkin, koska Poika rukoilee vieläkin Isää:
Room. 8:34
"Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja HÄN MYÖS RUKOILEE meidän edestämme."
Hepr. 7:25
"jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska HÄN AINA ELÄÄ RUKOILLAKSEEN heidän puolestansa."
Olisi mielenkiintoista tietää, miten Seurakuntaneuvos Valtter Luoto kumoaisi Raamatun totuuden!- sivusta seurannut
kantasi kolminaisuusopista? Kerro meluimmin omin sanoin, ilman Raamatun jakeita, kiitos!
sivusta seurannut kirjoitti:
kantasi kolminaisuusopista? Kerro meluimmin omin sanoin, ilman Raamatun jakeita, kiitos!
että ihmisten keksimä kolminaisuusoppi on se happamattomaan taikinaan "naisen sekoittama hapatus", joka on hapattanut kaikki ja jonka tulon sekä Jeesus itse että apostolit edeltäpäin kertoivat tulevan "väkevänä eksytyksenä"!
Ja kyllähän hapan haiseekin väkevälle.Tavallaanhan koko ihmiskunta tai ainakin seurakunta edustaa tuota käsitettä POIKA, joten et ole ihan väärässä siinäkään...
- Raamatusta.
Onko 1 1 1=1, ei se on kolme. Kristinusko on moni jumalainen usko, kutsutaan sitä millä nimellä vain.
Kolminaisuusoppi on siitä tyypillinen kristinuskon opinkappale, että sitä ei löydy Raamatusta. Se perustuukin myöhäisantiikin hämäräperäisten ajattelijoiden huutoäänestyksiin erinäisissä kirkolliskokouskomiteoissa.
Kolminaisuusoppi sai alkusysäyksen siitä, että uskovien keskuudessa oli hyvin erilaisia käsityksiä siitä, millaiset ovat Raamatussa esiintyvien henkiolentojen keskinäiset suhteet. Liikkeellä oli useita tulkintoja. Eräiden, mm. areiolaisten, mukaan Isä oli suurempi kuin Poika ja näin ollen Isä oli luonut Pojan. Toisten mukaan maailmankaikkeus oli tennispallo, jolla Isä ja Poika pelasivat Pyhän Hengen tuomaroidessa ottelua. Kolmannet olivat sillä kannalla, että Poika oli saanut tempauksillaan Isän luonteen muuttumaan kostonhimoisesta armeliaaksi. Jotkut olivat sitäkin mieltä, että koko juttu oli maailmanhistorian suurin kusetus, mutta heidät vaiennettiin pikaisesti.
Kirkon oli harhaoppisten vainoamisen helpottamiseksi keksittävä jokin selkeyttävä oppi. Tämä tehtiin komiteapohjaisena työnä, mikä johti luonnollisesti alkuperäistä hankalampaan ja epäkäytännöllisempään tilanteeseen. Vuonna 325 Nikaian kirkolliskokouksessa päädyttiin pitkällisten neuvottelujen, väännön, lakon- sekä poltonuhan ja teologien indeksikorotusten jälkeen julkaisemaan tulkintaohje, jonka avulla Raamattua saattoi tulkita oikein. Komiteamietinnön oleellinen sisältö oli, että Isä ja Poika ovat yhtä olemusta, mutta erillisiä persoonia. Tämä nollatulos ei (välttämättä) johda tulkintaan skitsofreenisesta kaikkivaltiaasta, sillä 300-luvulla Freudista tai paljon muustakaan ei tiedetty vielä mitään. Kirkkoisät ajattelivatkin määritelmässään teatteria, jonka itse kielsivät pakanallisena.[1] Uskonto ja teatteri ovat muutenkin läheistä sukua toisilleen: teatteri sai alkunsa jumalille omistetuista menoista ja molemmat hyödyntävät lavastusta.
Kuten jokaiselle Nikaian tulkintaohjeen lukijalle heti selvisi, määrittely ei ratkaissut mitään. Niinpä Jumalan määrittelyn vaatimaton tehtävä tuli asialistalle uudelleen vuonna 381. Tuolloin oli Konstantinopolin vuoro isännöidä kirkkoisiä. Silloin tulkintaa selkeytettiin huomattavasti lisäämällä, että Pyhä Henki on sekin (hänkin?) samaa Isän ja Pojan kanssa. Tämän jälkeen kirkkoisät uskottelivat toisilleen, että ongelma oli ratkaistu.[2] Nikaian uskontunnustus on yhä opillisesti pätevä kristillisissä tai itseään sellaisiksi luulevissa kirkoissa. Se on myös mainio esimerkki siitä, miten järjestäytynyt uskonto kykenee löytämään innovatiivisia ratkaisuja ongelmiin, joita ei olisi ilman sitä.* Anna Jeesuksen ilmoittaa se sinulle, se selviää samalla kertaa kun uudestisynnyt ylhältä, Hengestä ja veren kautta, et sinä ikinä omillasi saa irti Raamatusta muuta kuin ristiriitaisuuksia!
* Eik kolminaisuus Raamatusta minnekkään katoa, kenenkään sanomisilla, onko sitä vaiko ei, se on, koska Jumala on, Isä Poika ja Pyhä Henki! Mihinkäs paat tätmän tosiaisan? Selit mitä selität!
* Jumala on ja pysyy kominaisuudessaan ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI! Onko vaikeaa tuo käsittää, vaikka sen olemusta ei kukaan luotu voi selittää! Siksi Hän onkin Jumala!- hirvas
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Anna Jeesuksen ilmoittaa se sinulle, se selviää samalla kertaa kun uudestisynnyt ylhältä, Hengestä ja veren kautta, et sinä ikinä omillasi saa irti Raamatusta muuta kuin ristiriitaisuuksia!
* Eik kolminaisuus Raamatusta minnekkään katoa, kenenkään sanomisilla, onko sitä vaiko ei, se on, koska Jumala on, Isä Poika ja Pyhä Henki! Mihinkäs paat tätmän tosiaisan? Selit mitä selität!
* Jumala on ja pysyy kominaisuudessaan ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI! Onko vaikeaa tuo käsittää, vaikka sen olemusta ei kukaan luotu voi selittää! Siksi Hän onkin Jumala!kolme jumalaa = kolminaisuusoppi = harhaoppi.
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Anna Jeesuksen ilmoittaa se sinulle, se selviää samalla kertaa kun uudestisynnyt ylhältä, Hengestä ja veren kautta, et sinä ikinä omillasi saa irti Raamatusta muuta kuin ristiriitaisuuksia!
* Jumala on ja pysyy kominaisuudessaan ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI! Onko vaikeaa tuo käsittää, vaikka sen olemusta ei kukaan luotu voi selittää! Siksi Hän onkin Jumala!ja Pyhää Henkeä kukaan ole yrittänyt kieltääkään, vaan kolminaisuusopin epäraamatullisen hapatuksen joka väittää vastoin Jeesuksen opetusta Jeesuksen yhtä suureksi Isän kanssa ja erillään olevaksi luomakunnasta.
- tyhjyyskö,
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Jumala on ja pysyy kominaisuudessaan ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI! Onko vaikeaa tuo käsittää, vaikka sen olemusta ei kukaan luotu voi selittää! Siksi Hän onkin Jumala!vai peräti vailinainen Jumala. Kolminaisuutta on opetettu noin 1700-1800 vuotta, mikä on aika lyhyt aika maailmanhistoriassa. Jotkut olivat sitä mieltä, että kolminaisuusoppi maailmanhistorian suurin kusetus, mutta heidät vaiennettiin pikaisesti.
Kristillinen nykykirkko perustuu siihen kristillisen alkukirkon voitolle päässeeseen suuntaukseen, joka oli erikoistunut tapattamistoimiin ja murhapolttoihin. Juuri murhatyöt mahdollistivat tämän suuntauksen voitolle pääsyn. Tämän ”oikeaoppisen” suuntauksen johtohahmot tapattivat kaikki toisin ajattelijat: mm. markionilaisen alkukirkon suuntauksen jäsenet, gnostilaiset sekä juutalaiskristillisen ebionien alkukirkon suuntauksen jäsenet jne.
Kristillinen kirkko väittää Jeesuksen siinneen Pyhästä Hengestä, syntyneen neitsyestä, olevan Jumalan ainoa poika ja vieläpä Lunastajajumala. tyhjyyskö, kirjoitti:
vai peräti vailinainen Jumala. Kolminaisuutta on opetettu noin 1700-1800 vuotta, mikä on aika lyhyt aika maailmanhistoriassa. Jotkut olivat sitä mieltä, että kolminaisuusoppi maailmanhistorian suurin kusetus, mutta heidät vaiennettiin pikaisesti.
Kristillinen nykykirkko perustuu siihen kristillisen alkukirkon voitolle päässeeseen suuntaukseen, joka oli erikoistunut tapattamistoimiin ja murhapolttoihin. Juuri murhatyöt mahdollistivat tämän suuntauksen voitolle pääsyn. Tämän ”oikeaoppisen” suuntauksen johtohahmot tapattivat kaikki toisin ajattelijat: mm. markionilaisen alkukirkon suuntauksen jäsenet, gnostilaiset sekä juutalaiskristillisen ebionien alkukirkon suuntauksen jäsenet jne.
Kristillinen kirkko väittää Jeesuksen siinneen Pyhästä Hengestä, syntyneen neitsyestä, olevan Jumalan ainoa poika ja vieläpä Lunastajajumala.Isää sanottiin Isäksi Jumalaksi, Poikaa sanottiin poikajumalaksi, "joka on Isän sylissä", sekä etunimeltä Jeesukseksi tai vain Pojaksi, ja Pyhää Henkeä, apostolit kutsuivat esim. puolustajaksi ja Pyhäksi hengeksi.
- poikalapsi
Miksi et esitä vastaväitteitäsi jehoville? Heidän väitteistäänhän VÄITÄT olevan puhe. Mahtaakohan olla - sen verran tapaat lainailla epäluotettabvasti - kuten jumalaksi luulemasi Ristin Voittokin, tuo nykypropagandanne likakaivo.
Suuri joukko helluntailaisista ei usko kolminaisuusoppiin.
Heitä on vähintäänkin 4 miljoonaa ja he noudattavat sitä oppia joka oli monilla ensimmäisillä helluntailaisilla Amerikassa.- – kuten
room.kat., ev.lut. jne., jotka ovat enemmän tai vähemmän suoria jälkeläisiä noille 300-luvulta lähtien kirkolliskokouksia järjestäneille tahoille, jotka myös muotoilivat kolminaisuusopin ja joilla on jo pidemmät perinteet raamatuntutkimuksessa kuin esim. vapailla suunnilla –, tunnustavat melko yleisesti, ettei kolminaisuusoppia löydy Raamatusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.973988Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973337Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1312658Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2322115Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m921889Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä1001833Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.211819- 1151638
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11321- 571232