aguador 28 tai 32

onko kokemuksia

Aguador 28 tai 32 kiinnostaa. Ovat todella tyylikkäitä paatteja.
Onko teillä kokemuksia ko veneistä.
Osta mieluummin .....kommentit ei kiinnosta minua.

71

9774

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jareta

      Itse en ole koskaan ko veneitä omistanut, mutta kirjoitin toisaalle Aqudorista näin

      "Heips tässä vähän faktaa ja mutua

      Periaatteessa Aku on todella hieno. On valoisuutta kiiltäviä pintoja jne. Sisustasuunnittelu on niin nerokasta, että alkaa lähentelemään jo hulluutta. Joidenkin mielestä sisusta voi olla jo liian monimutkainen.

      Aallokossa vene kulkee hyvin olematta kuitenkaan loistava.

      On kuitenkin yksi mutta. Aquadorin veneet ovat siinä maineessa, että luukut ja saranat irtoilee jne. Sama myöskin tuttavani veneessä. Itse en ostaisi, mutta voisin ehkä suositella käyttöön, jossa ei haeta veneen rajoja kovissa keleissä."

      ja vielä

      " Suurimmalta osalta puhuin Akuista yleisesti. Osa tiedoistani perustuu huhupuheisiin siis näihin laiturilla kuultuihin juttuihin. Osa sitten esim venelehtien testeihin esim kipparin käyttötestiin (muistaakseni 21 WA) ja johonkin toiseen testiin joka oli vast ikään.

      Osa sitten perustuu tuohon tuttavani veneeseen. Jollen väärin muista, hänellä olisi ollut ongelmia ikkunalasien kiinnitysten kanssa.

      Yhtä kaikki viestit ovat samansuuntaisia vaikka osa olisikin tarua joten totta varmaan ainakin toinen puoli, kuten sananlaskussakin sanotaan. "

      Olinkin aika yllättynyt miten hyvin 28 oli pärjännyt Brittien vuoden vene äänestyksessä.

      http://www.kipparilehti.fi/ajankohtaista/suomalaisveneille-mainetta-ja.aspx

      • aquadorista

        Kaiteet, joista pidetään käsin kiinni ovat leveämmällä kuin törmäyslista rantaan, paaluun ja naapuriin.
        "On valoisuutta kiiltäviä pintoja jne. Sisustasuunnittelu on niin nerokasta, että alkaa lähentelemään jo hulluutta"

        En huolisi ohjaamoon edes tummia kiiltäviä pintoja, se on hulluutta meriolosuhteissa.

        Ne eivät kuulu hyvään suunnitteluun ja estävät näkyvyyden hämärässä ja huonoissa olosuhteissa.


    • Katso testiä

      "Aquador, se heidän ylihinnoiteltu merkkinsä, ei kestänyt Kipparin Haminasta Kemiin keikkaa. Lukekaa uudelleen tai hommatkaa ko. matkakertomus. Paatti aivan palasina kun Kipparin pojat joutuivat Pohjanlahdella paukuttamaan oikeassa allokossa.

      Jos haluatte kestävää tekoa olevan paatin, niin norjalaiset on siinä monta askelta edellä. "

      • Semo

        Norjan länsirannikon kelit ovat erilaiset. Siellä Pohjanmeren sinänsä isotkin aallot eivät ole niin teräviä ja veneelle hankalia kuin Itämeren puolella. Purjehtijana sanoisin Itämeren olevan pahimillaan erittäin kovan mille veneelle tahansa. Suomessa tehdään paljon erittäin tukevia veneitä, Aquador ei ehkä kuitenkaan kuulu kaikkein rajuimpaan sarjaan. Norjasa viranomaiset käyttävät aika paljon mm. Targoja.


      • aq 32 lisää hulluutta
        Semo kirjoitti:

        Norjan länsirannikon kelit ovat erilaiset. Siellä Pohjanmeren sinänsä isotkin aallot eivät ole niin teräviä ja veneelle hankalia kuin Itämeren puolella. Purjehtijana sanoisin Itämeren olevan pahimillaan erittäin kovan mille veneelle tahansa. Suomessa tehdään paljon erittäin tukevia veneitä, Aquador ei ehkä kuitenkaan kuulu kaikkein rajuimpaan sarjaan. Norjasa viranomaiset käyttävät aika paljon mm. Targoja.

        Takatason pyöristys puuttu molemmin puolin ja päättyy terävään kulmaan ja naapureita menee.

        Uloimmat keskikaiteet ja keulakaiteet hengenvaarallisiaiistä piedetään kiinni.

        Liukuovi on väärässä paikassa ja estää verhojen laiton syvälle kipparin oikealle puolelle.

        Plotterin ja tutkan paikka puuttuu.


      • nyt puhe giljotiinittomista
        Semo kirjoitti:

        Norjan länsirannikon kelit ovat erilaiset. Siellä Pohjanmeren sinänsä isotkin aallot eivät ole niin teräviä ja veneelle hankalia kuin Itämeren puolella. Purjehtijana sanoisin Itämeren olevan pahimillaan erittäin kovan mille veneelle tahansa. Suomessa tehdään paljon erittäin tukevia veneitä, Aquador ei ehkä kuitenkaan kuulu kaikkein rajuimpaan sarjaan. Norjasa viranomaiset käyttävät aika paljon mm. Targoja.

        Targan viramomaiskäyttö ei ole aina turvallinen asia, kun puhutaan giljotiinittomista veneistä.

        Targalla ei ole niitä.


      • sperkele
        aq 32 lisää hulluutta kirjoitti:

        Takatason pyöristys puuttu molemmin puolin ja päättyy terävään kulmaan ja naapureita menee.

        Uloimmat keskikaiteet ja keulakaiteet hengenvaarallisiaiistä piedetään kiinni.

        Liukuovi on väärässä paikassa ja estää verhojen laiton syvälle kipparin oikealle puolelle.

        Plotterin ja tutkan paikka puuttuu.

        Sama hourulasta karannut varttihullu taas ulvoo suuria totuuksia..
        Keskity tästedes vaan Kippari-Kalleen, siinä on sulle veneilyä ihan tarpeeksi, ellei jopa liikaakin jos oikein heikkohermoinen tapaus sattuu olemaan..


      • Jaatsi
        Semo kirjoitti:

        Norjan länsirannikon kelit ovat erilaiset. Siellä Pohjanmeren sinänsä isotkin aallot eivät ole niin teräviä ja veneelle hankalia kuin Itämeren puolella. Purjehtijana sanoisin Itämeren olevan pahimillaan erittäin kovan mille veneelle tahansa. Suomessa tehdään paljon erittäin tukevia veneitä, Aquador ei ehkä kuitenkaan kuulu kaikkein rajuimpaan sarjaan. Norjasa viranomaiset käyttävät aika paljon mm. Targoja.

        Lisäksi on typerää kuvitella, että venettä, joka on tehty paikassa x, käytetään paikassa x oli keli kyseisessä paikassa mikä tahansa.

        Toisaalta esimerkiksi Boomeranger RIB:it viihtyvät paljon kovemmissakin keleissä kuin mitä Loviisan lahdella on tarjota.

        Nordhavn-trawlerit tehdään Taiwanissa ja Californiassa. Eivät ehkä kuulosta kelien puolesta pahimmilta paikoilta, mutta pienimmällä tuotannossa olevalla mallillakin, 40-jalkaisella, on kierretty maapallon ympäri. Nordhavn on myös ensimmäinen valmistaja, jolta kaksi tuotantomoottorivenettä on kiertänyt Kap Hornin.

        http://www.nordhavn.com/news/articles/Sea_may07.pdf


      • hyvä merirosvojen torjuntaan
        Jaatsi kirjoitti:

        Lisäksi on typerää kuvitella, että venettä, joka on tehty paikassa x, käytetään paikassa x oli keli kyseisessä paikassa mikä tahansa.

        Toisaalta esimerkiksi Boomeranger RIB:it viihtyvät paljon kovemmissakin keleissä kuin mitä Loviisan lahdella on tarjota.

        Nordhavn-trawlerit tehdään Taiwanissa ja Californiassa. Eivät ehkä kuulosta kelien puolesta pahimmilta paikoilta, mutta pienimmällä tuotannossa olevalla mallillakin, 40-jalkaisella, on kierretty maapallon ympäri. Nordhavn on myös ensimmäinen valmistaja, jolta kaksi tuotantomoottorivenettä on kiertänyt Kap Hornin.

        http://www.nordhavn.com/news/articles/Sea_may07.pdf

        Vaarallinen läppägiljotiinirunko mutta
        hyvä merirosvojen torjuntaan, sillä millään aluksella ei rikkoutumatta tulla viereen eikä uida vedestä hegissä kumpaankaan suuntaan.


      • jilo
        hyvä merirosvojen torjuntaan kirjoitti:

        Vaarallinen läppägiljotiinirunko mutta
        hyvä merirosvojen torjuntaan, sillä millään aluksella ei rikkoutumatta tulla viereen eikä uida vedestä hegissä kumpaankaan suuntaan.

        Olen osallistunut meripelastuskuvioihin ja ollut kiskomassa "kylmä-kallea" uimatasolle. Hypotermian vuoksi uhri pitää nostaa vaakatasossa ja silloin useimmat integroidut uimtasot ovat käyttökelvottomia. Mainostamasi Marex Holiday esim. ei lainkaan sovellu pelastustehtäviin eikä myöskään erityisen koviin keleihin. Kaiteen puuttuminen sisäänmenon kohdalta on eräs vakava puute. Lisäksi veneen ympäri ei sen kapeuden vuoksi voi kävellä esim. palopullo toisessa kädessä samalla edeten ripeästi. Puheesi ympärikäveltävyydestä Marexissa on täyttä puppua. Ihan ok vene, mutta esim Katsastuskurssilla on esimerkkinä järeistä veneistä mm. juuri Targa Tiiskeri Utö ja Whiteline. Targaa on käytössä viranomaisilla eri puolilla maailmaa em seikkojen takia. Sillä onko uimatso integroitu vai ei ei ole mitään merkitystä!


      • Jaatsi
        aq 32 lisää hulluutta kirjoitti:

        Takatason pyöristys puuttu molemmin puolin ja päättyy terävään kulmaan ja naapureita menee.

        Uloimmat keskikaiteet ja keulakaiteet hengenvaarallisiaiistä piedetään kiinni.

        Liukuovi on väärässä paikassa ja estää verhojen laiton syvälle kipparin oikealle puolelle.

        Plotterin ja tutkan paikka puuttuu.

        Meilläpäin ei peruutella naapurin venettä päin.

        Vertaa keulakaiteiden kiinnitystä:
        http://www.yacht-base.com/motorboat_foto/Marex-280-Holliday/Marex-280-Holliday.jpg

        http://www.vesille.fi/gallery/venekuvat/originals/24649_Aquador_28C.JPG

        Joo Aquador oli se, jonka keulakaide lähti päältä suoraan ylös ja Marexilta se lähti kannen sivulta en ulospäin ja sitten ylös. Todennäköisemmin se on se Marexin kaide, joka ulottuu törmäyslistan ulkopuolelle.

        Miksi ovi estää sen? Verhokisko on kiinnitetty kattoon eikä oveen. Verho siirtyy kiskoa pitkin oven ohi taakse:
        http://www.vesille.fi/gallery/venekuvat/originals/23143_Aquador32C_2006_06.jpg

        Karttaplotterin voinee kiinnittää kattokonsoliin. Siinä siihen ei valokaan osu niin helposti.


      • pikaisesti
        nyt puhe giljotiinittomista kirjoitti:

        Targan viramomaiskäyttö ei ole aina turvallinen asia, kun puhutaan giljotiinittomista veneistä.

        Targalla ei ole niitä.

        tilata aika tohtorilta. Tämä on vene palsta ja giljotiineista pitäisi puhua historia palstalla.

        Lisätietoa täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Giljotiini


      • ollut
        jilo kirjoitti:

        Olen osallistunut meripelastuskuvioihin ja ollut kiskomassa "kylmä-kallea" uimatasolle. Hypotermian vuoksi uhri pitää nostaa vaakatasossa ja silloin useimmat integroidut uimtasot ovat käyttökelvottomia. Mainostamasi Marex Holiday esim. ei lainkaan sovellu pelastustehtäviin eikä myöskään erityisen koviin keleihin. Kaiteen puuttuminen sisäänmenon kohdalta on eräs vakava puute. Lisäksi veneen ympäri ei sen kapeuden vuoksi voi kävellä esim. palopullo toisessa kädessä samalla edeten ripeästi. Puheesi ympärikäveltävyydestä Marexissa on täyttä puppua. Ihan ok vene, mutta esim Katsastuskurssilla on esimerkkinä järeistä veneistä mm. juuri Targa Tiiskeri Utö ja Whiteline. Targaa on käytössä viranomaisilla eri puolilla maailmaa em seikkojen takia. Sillä onko uimatso integroitu vai ei ei ole mitään merkitystä!

        Jos isälläsi olisi ollut giljotiini kelissä, niin sinua ei olisi, koska ennenpitkää suuri vahinko tapahtuu.

        Pelastustehtäviin käytetään nykyään muita kuin palamattomia aluksia, ja esittämäsi Targa, Utö,
        Whiteline ja Tiiskeri ovat palavaa materiaalia.

        Sillä ei saa mennä lähellekään muita paitsi jos maksat itse uusavouttomuudestasi ja veneen giljotiineistä johtuvat vahingot muille.

        Kunnon norjalaisen takatasolle mahtuu yhtaikaa pelastettava ja pari muuta, sillä turvallista
        tilaa on 3m x 1m ja korkeasta avotilasta voidaan vielä autta nostossa.
        Vain kotimaiseilla viranomaisella voi olla nykyään noin turvattomat veneet ja apuvälineet.


      • Jaatsi
        ollut kirjoitti:

        Jos isälläsi olisi ollut giljotiini kelissä, niin sinua ei olisi, koska ennenpitkää suuri vahinko tapahtuu.

        Pelastustehtäviin käytetään nykyään muita kuin palamattomia aluksia, ja esittämäsi Targa, Utö,
        Whiteline ja Tiiskeri ovat palavaa materiaalia.

        Sillä ei saa mennä lähellekään muita paitsi jos maksat itse uusavouttomuudestasi ja veneen giljotiineistä johtuvat vahingot muille.

        Kunnon norjalaisen takatasolle mahtuu yhtaikaa pelastettava ja pari muuta, sillä turvallista
        tilaa on 3m x 1m ja korkeasta avotilasta voidaan vielä autta nostossa.
        Vain kotimaiseilla viranomaisella voi olla nykyään noin turvattomat veneet ja apuvälineet.

        Ole hyvä, ja katso lippuja näistä viranomaistargoista:

        Grönlanti:
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1065095

        Norja:
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1069731
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1069732

        Kaikki viranomaisveneet eivät ole paloveneitä. Poliisilla on omat veneet ja pelastusyksiköillä omansa.


      • ollut kirjoitti:

        Jos isälläsi olisi ollut giljotiini kelissä, niin sinua ei olisi, koska ennenpitkää suuri vahinko tapahtuu.

        Pelastustehtäviin käytetään nykyään muita kuin palamattomia aluksia, ja esittämäsi Targa, Utö,
        Whiteline ja Tiiskeri ovat palavaa materiaalia.

        Sillä ei saa mennä lähellekään muita paitsi jos maksat itse uusavouttomuudestasi ja veneen giljotiineistä johtuvat vahingot muille.

        Kunnon norjalaisen takatasolle mahtuu yhtaikaa pelastettava ja pari muuta, sillä turvallista
        tilaa on 3m x 1m ja korkeasta avotilasta voidaan vielä autta nostossa.
        Vain kotimaiseilla viranomaisella voi olla nykyään noin turvattomat veneet ja apuvälineet.

        Tietääkseni ainut Norjalainen lasikuituvene joka on valmistettu palamattomasta hartsista on Tresfjord. Joten Marexit voi unohtaa.

        Toinen ongelmasi on täydellinen kyvyttömyys ohjata radio-ohjattavaa venettä suurempia veneitä. Rantautuessa ajetaan pollareiden VÄLIIN, ei niiden päälle!


      • Marexipaani
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tietääkseni ainut Norjalainen lasikuituvene joka on valmistettu palamattomasta hartsista on Tresfjord. Joten Marexit voi unohtaa.

        Toinen ongelmasi on täydellinen kyvyttömyys ohjata radio-ohjattavaa venettä suurempia veneitä. Rantautuessa ajetaan pollareiden VÄLIIN, ei niiden päälle!

        Jotenkin minullekin on tullut se mielikuva, että kyseinen perhe rantautuu niin, että isä ajelee päin laitureita ja toisia veneitä ja muu perhe pitää rystyset valkoisena kiinni kaiteista. Rantautumisen jälkeen kaikki menevät sitten integroidulta uimatasolta uimaan ja huuhtomaan hikikarpalot pois. Todennäköisesti kyseessä on kuitenkin provosointi tällä palstalla, eihän kukaan täysjärkinen voi Marex Holidayn omistajana arvioida Nauticateja, Tiiskereitä, UTÖ:itä, Targoja jne. onnettomiksi ja vaarallisiksi tuotteiksi. Varmasti Swan tai Ferrettikin kuuluvat heppoisiin tuotteisiin, joita ei ole valmistettu Norjan länsirannikolla.


      • Valtameren rannikoile luoki...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tietääkseni ainut Norjalainen lasikuituvene joka on valmistettu palamattomasta hartsista on Tresfjord. Joten Marexit voi unohtaa.

        Toinen ongelmasi on täydellinen kyvyttömyys ohjata radio-ohjattavaa venettä suurempia veneitä. Rantautuessa ajetaan pollareiden VÄLIIN, ei niiden päälle!

        Minulla kohta 20 vuoden ajan on itsellä SAR-luokitettu ja hyväksytty palamaton norjalainen 10m pitkä, 7000 kg ja kantavuus 2000 kg, täydellinen yli 30 cm, ympärikäveltävyys, kaiteet täydellisesti törmäyslistan suojassa sekä kantavuus 2000 kg.

        Niitä tehtiin 50 kpl ja ne kaikki muut menivät
        pääosin charter-veneiksi Espanjan, Norjan ja Ruotsin valtamerien rannikoille.


      • Kyllästynyt lukija
        Valtameren rannikoile luoki... kirjoitti:

        Minulla kohta 20 vuoden ajan on itsellä SAR-luokitettu ja hyväksytty palamaton norjalainen 10m pitkä, 7000 kg ja kantavuus 2000 kg, täydellinen yli 30 cm, ympärikäveltävyys, kaiteet täydellisesti törmäyslistan suojassa sekä kantavuus 2000 kg.

        Niitä tehtiin 50 kpl ja ne kaikki muut menivät
        pääosin charter-veneiksi Espanjan, Norjan ja Ruotsin valtamerien rannikoille.

        Olet hehkutellut varmaan jo sadoissa kirjoituksissa täysin joutavilla detaljeilla mielikuvitusvenettäsi. Kuvitteletko todella jonkun uskovan, että sinulla sellainen todella on?

        Tai että esittämilläsi ominaisuuksilla olisi ratkaisevaa merkitystä? Monet niistä ovat näennäisen järkeviä, mutta todellisuudessa vailla käytännön merkitystä. Esimerkiksi tuo kaidejuttu: "sisäänvedetytkin" kaiteet ovat "täydellisesti törmäyslistan suojassa" vain, jos törmäyskohteessa (toinen alus, laituri, merimerkki tms.) ei satu olemaan ulkonevaa osaa sellaisella korkeudella, jolla se yltää törmäyslistan ylitse.

        Väitit joskus, ettei Targa tai Minor olisi ympärikäveltävä. Se väite riittäneekin kertomaan kaiken puheidesi painoarvosta.


      • Valtameren rannikoile luoki... kirjoitti:

        Minulla kohta 20 vuoden ajan on itsellä SAR-luokitettu ja hyväksytty palamaton norjalainen 10m pitkä, 7000 kg ja kantavuus 2000 kg, täydellinen yli 30 cm, ympärikäveltävyys, kaiteet täydellisesti törmäyslistan suojassa sekä kantavuus 2000 kg.

        Niitä tehtiin 50 kpl ja ne kaikki muut menivät
        pääosin charter-veneiksi Espanjan, Norjan ja Ruotsin valtamerien rannikoille.

        SAR veneet kehittyy koko ajan, eikä 80-luvulla liiemmin harrastettu intergroituja ja pyöristettyjä uimatatasoja..

        Siihen aikaan Tiiskerit olivat sekä Poliisin, että Tullin pääasialliset veneet..

        http://www.tyovene.com/suomenkieliset/SAR-alukset/jenny_wihuri.htm

        Kyllähän tuo on ympärikäveltävä, tosin rankassa aallokossa kaiteet lienevät turvattomat, eikä siinä ole intergroitua, pyöristettyä uimatasoa..

        Hyvä puoli on, että kun Jenny Wihuri miehistöneen sinut pelastaa ohjausvirheestäsi johtuvasta hädästä, niin et muista katsella kaiteita. Kyllä oman perheen tuloksettomat elvytysyritykset vievät huomiosi..


      • Jaatsi
        Valtameren rannikoile luoki... kirjoitti:

        Minulla kohta 20 vuoden ajan on itsellä SAR-luokitettu ja hyväksytty palamaton norjalainen 10m pitkä, 7000 kg ja kantavuus 2000 kg, täydellinen yli 30 cm, ympärikäveltävyys, kaiteet täydellisesti törmäyslistan suojassa sekä kantavuus 2000 kg.

        Niitä tehtiin 50 kpl ja ne kaikki muut menivät
        pääosin charter-veneiksi Espanjan, Norjan ja Ruotsin valtamerien rannikoille.

        Mutta kertoisitko vielä mitä lisäarvoa työveneesi tuo Norjalaista alkuperää oleville huviveneille?


      • Maantieto hukassa
        Valtameren rannikoile luoki... kirjoitti:

        Minulla kohta 20 vuoden ajan on itsellä SAR-luokitettu ja hyväksytty palamaton norjalainen 10m pitkä, 7000 kg ja kantavuus 2000 kg, täydellinen yli 30 cm, ympärikäveltävyys, kaiteet täydellisesti törmäyslistan suojassa sekä kantavuus 2000 kg.

        Niitä tehtiin 50 kpl ja ne kaikki muut menivät
        pääosin charter-veneiksi Espanjan, Norjan ja Ruotsin valtamerien rannikoille.

        Missä ihmeessä on tämä ruotsin valtamerirannikko, kun ei tuolta googlemapsista löytynyt?


      • charter matkamoottorivene, 10m
        Marexipaani kirjoitti:

        Jotenkin minullekin on tullut se mielikuva, että kyseinen perhe rantautuu niin, että isä ajelee päin laitureita ja toisia veneitä ja muu perhe pitää rystyset valkoisena kiinni kaiteista. Rantautumisen jälkeen kaikki menevät sitten integroidulta uimatasolta uimaan ja huuhtomaan hikikarpalot pois. Todennäköisesti kyseessä on kuitenkin provosointi tällä palstalla, eihän kukaan täysjärkinen voi Marex Holidayn omistajana arvioida Nauticateja, Tiiskereitä, UTÖ:itä, Targoja jne. onnettomiksi ja vaarallisiksi tuotteiksi. Varmasti Swan tai Ferrettikin kuuluvat heppoisiin tuotteisiin, joita ei ole valmistettu Norjan länsirannikolla.

        Pääasiaan taas eli turvalliseen CHARTER
        matkamottoriveneeseen 10 m, ko. valtameren rannikoille.

        Kuinka monta isoa Tiiskeriä, Utö31ä, 10m:n Targaa, ja vastaavaa on myyty charter käyttöön ko. alueelle.

        Tiedän Azimut 39 jotenkin, Ferrettiä en tunne kunnolla.


      • Täydellisesti pyöristetty y...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        SAR veneet kehittyy koko ajan, eikä 80-luvulla liiemmin harrastettu intergroituja ja pyöristettyjä uimatatasoja..

        Siihen aikaan Tiiskerit olivat sekä Poliisin, että Tullin pääasialliset veneet..

        http://www.tyovene.com/suomenkieliset/SAR-alukset/jenny_wihuri.htm

        Kyllähän tuo on ympärikäveltävä, tosin rankassa aallokossa kaiteet lienevät turvattomat, eikä siinä ole intergroitua, pyöristettyä uimatasoa..

        Hyvä puoli on, että kun Jenny Wihuri miehistöneen sinut pelastaa ohjausvirheestäsi johtuvasta hädästä, niin et muista katsella kaiteita. Kyllä oman perheen tuloksettomat elvytysyritykset vievät huomiosi..

        Se on valmistettu 90-luvulla.
        Täydellisesti pyöristetty ympärikäveltävä takatasoja törmäyslista erityisen pyöreä myös takana.


      • Jaatsi
        charter matkamoottorivene, 10m kirjoitti:

        Pääasiaan taas eli turvalliseen CHARTER
        matkamottoriveneeseen 10 m, ko. valtameren rannikoille.

        Kuinka monta isoa Tiiskeriä, Utö31ä, 10m:n Targaa, ja vastaavaa on myyty charter käyttöön ko. alueelle.

        Tiedän Azimut 39 jotenkin, Ferrettiä en tunne kunnolla.

        http://www.youtube.com/watch?v=yyybtC_rBEc

        Targan sivuilta löytyy pari lisää, jotka nimen omaan Charterina Grönlannissa.


      • Ei tietoa koska tehty, jne..

      • koska kaide ottaan tolppaan...
        Jaatsi kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=yyybtC_rBEc

        Targan sivuilta löytyy pari lisää, jotka nimen omaan Charterina Grönlannissa.

        Targa 37ssa törmäyslistana 4 lemmpparia peräkkäin / puoli yht. 8kpl,
        koska kaide ottaan tolppaan ja laituriin.


      • Jaatsi
        koska kaide ottaan tolppaan... kirjoitti:

        Targa 37ssa törmäyslistana 4 lemmpparia peräkkäin / puoli yht. 8kpl,
        koska kaide ottaan tolppaan ja laituriin.

        Vai haluatko muuttaa sen faktojen edessä?

        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1058229
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1069743
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1069700
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1079656

        Siinä on esimerkkejä useasta eri mallin Targasta. Väitätkö vielä, että Targassa kaide on törmäyslistan ulkopuolella? Kysymys ei ole retorinen, vaan minua oikeasti kiinnostaa, tarvitseeko meidän vielä keskustella Targan kaiteista.

        Jos väität, niin se kertoo aika paljon siitä miten helposti kykenet omaksumaan uutta tietoa ja kuinka paljon ajattelustasi perustuu tunteisiin ja kuinka paljon faktoihin. Norjalaisen, 10-metrisen, SAR luokitellun charter-aluksen omistaminen ei paranna noita ominaisuuksia.


      • hups lähtikö vahingossa?
        Jaatsi kirjoitti:

        Mutta kertoisitko vielä mitä lisäarvoa työveneesi tuo Norjalaista alkuperää oleville huviveneille?

        Ei muuta kuin turvallisuutta ja mm. palamatonta materiaalia olevan veneen.

        "tosi vähän lisäarvoa."


      • ei haittaa jos ei lähde tai...
        Jaatsi kirjoitti:

        Vai haluatko muuttaa sen faktojen edessä?

        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1058229
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1069743
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1069700
        http://www.targa.fi/link.aspx?id=1079656

        Siinä on esimerkkejä useasta eri mallin Targasta. Väitätkö vielä, että Targassa kaide on törmäyslistan ulkopuolella? Kysymys ei ole retorinen, vaan minua oikeasti kiinnostaa, tarvitseeko meidän vielä keskustella Targan kaiteista.

        Jos väität, niin se kertoo aika paljon siitä miten helposti kykenet omaksumaan uutta tietoa ja kuinka paljon ajattelustasi perustuu tunteisiin ja kuinka paljon faktoihin. Norjalaisen, 10-metrisen, SAR luokitellun charter-aluksen omistaminen ei paranna noita ominaisuuksia.

        Takapää on Targassa pahinta.

        Ei haittaa jos ei lähde tai tule sivuaallokossa
        laituriin tai tolppaan.

        Yo.Targa 37:aan oli laitettu törmäyslistan kapeuden takia molemmillle puolille 4 lempparia, kun törmäyslista leveys ei riitä.


      • Jaatsi
        hups lähtikö vahingossa? kirjoitti:

        Ei muuta kuin turvallisuutta ja mm. palamatonta materiaalia olevan veneen.

        "tosi vähän lisäarvoa."

        Miten se että sinun SAR luokiteltu Charter veneesi on palamatonta materiaalia, parantaa rivi Marexia, kun niillä ei ole muuta yhteistä kuin valmistusmaa?

        Kun Boomeranger tekee 12 metrisen itseoikaisevan RIB:n parantaako se sitä Terhiä mökin rannassa?


      • Jaatsi
        ei haittaa jos ei lähde tai... kirjoitti:

        Takapää on Targassa pahinta.

        Ei haittaa jos ei lähde tai tule sivuaallokossa
        laituriin tai tolppaan.

        Yo.Targa 37:aan oli laitettu törmäyslistan kapeuden takia molemmillle puolille 4 lempparia, kun törmäyslista leveys ei riitä.

        Satamassa veneesi tunnistaa siis siitä. Fendariton vene peruuttelemassa päin toisia.

        Tuo ei ole edes harvinainen tapa säilyttää fendareita (joita oli videossa 6 per puoli, ei 4). Fendarit ovat kaikki samassa ketjussa ja yhden köyden avaamalla ne saa laskettua roikkumaan tai sitten niitä voi pitää noin.

        Targan saa kyllä halutessaan vähän tukevimmilla kylkisuojilla:

        http://www.nettivene.com/299405
        http://s349.photobucket.com/albums/q374/photo_mvh/?action=view¤t=Targa31672008001Medium.jpg


      • duunareiden palstalle vaan...
        Jaatsi kirjoitti:

        Miten se että sinun SAR luokiteltu Charter veneesi on palamatonta materiaalia, parantaa rivi Marexia, kun niillä ei ole muuta yhteistä kuin valmistusmaa?

        Kun Boomeranger tekee 12 metrisen itseoikaisevan RIB:n parantaako se sitä Terhiä mökin rannassa?

        Ensimmäinen tärkeä pääasia siinä on kumpi palaa Targa vai palamtonta laminaattia ja materiaalia oleva vene?

        Kuinka pitkä kokemus sinulla on 10m SAR-luokan palamattomasta veneestä?

        Sinä saat lohta kiellon yksin turhista puhumisesta. Kohta tulee pääasiaa lisää.

        Duunareiden palstalle vaan purkamaan enimmät,
        ja älä väitä sen jälkeen että palava on turvallisempi kuin palamaton ja korkea giljotiinikaide turvallinen.


      • kyllästynyt kuuntelija
        duunareiden palstalle vaan... kirjoitti:

        Ensimmäinen tärkeä pääasia siinä on kumpi palaa Targa vai palamtonta laminaattia ja materiaalia oleva vene?

        Kuinka pitkä kokemus sinulla on 10m SAR-luokan palamattomasta veneestä?

        Sinä saat lohta kiellon yksin turhista puhumisesta. Kohta tulee pääasiaa lisää.

        Duunareiden palstalle vaan purkamaan enimmät,
        ja älä väitä sen jälkeen että palava on turvallisempi kuin palamaton ja korkea giljotiinikaide turvallinen.

        Kummallakaan mainitsemallasi seikalla ei ole käytännön merkitystä. Tulipalo veneessä on sekä harvinainen että ylipäätään vältettävä asia. Sitäpaitsi mikään vene ei ole palamaton, enintään vähän hitaammin syttyvä ja palava.

        Ja puheesi niistä "giljotiinikaiteista" ovat myös roskaa. Jos niissä olisi järkeä, niin maailma olisi täynnään käsipuolia ja/tai sormettomia veneilijöitä ja veneessäolleita. Marinasi on yhtä perusteltua kuin olisi vaatimus pitää kypärää avoveneessä, koska ylilentävä lokki saattaa saada sydärin ja pudota päähän.

        Muuten: ne norjalaisten työveneiden sisäänvedetyt kaiteet eivät suinkaan ole kehitettyjä "epägiljotiineiksi", vaan mahdollistamaan astuminen kaiteen ulkopuolelle, kuten luotsiveneissä.


      • asiallisiin vastataan enää
        kyllästynyt kuuntelija kirjoitti:

        Kummallakaan mainitsemallasi seikalla ei ole käytännön merkitystä. Tulipalo veneessä on sekä harvinainen että ylipäätään vältettävä asia. Sitäpaitsi mikään vene ei ole palamaton, enintään vähän hitaammin syttyvä ja palava.

        Ja puheesi niistä "giljotiinikaiteista" ovat myös roskaa. Jos niissä olisi järkeä, niin maailma olisi täynnään käsipuolia ja/tai sormettomia veneilijöitä ja veneessäolleita. Marinasi on yhtä perusteltua kuin olisi vaatimus pitää kypärää avoveneessä, koska ylilentävä lokki saattaa saada sydärin ja pudota päähän.

        Muuten: ne norjalaisten työveneiden sisäänvedetyt kaiteet eivät suinkaan ole kehitettyjä "epägiljotiineiksi", vaan mahdollistamaan astuminen kaiteen ulkopuolelle, kuten luotsiveneissä.

        Mikä on veneen tärkein, ainoa, asia joka tarkistetaan vuosittain ja mikään selittely ei auta?

        Taitaa olla parasta vastata itse.
        Se on sammutin.

        Eii tarvitse vastata!


      • Jaatsi
        duunareiden palstalle vaan... kirjoitti:

        Ensimmäinen tärkeä pääasia siinä on kumpi palaa Targa vai palamtonta laminaattia ja materiaalia oleva vene?

        Kuinka pitkä kokemus sinulla on 10m SAR-luokan palamattomasta veneestä?

        Sinä saat lohta kiellon yksin turhista puhumisesta. Kohta tulee pääasiaa lisää.

        Duunareiden palstalle vaan purkamaan enimmät,
        ja älä väitä sen jälkeen että palava on turvallisempi kuin palamaton ja korkea giljotiinikaide turvallinen.

        Mielummin duunari kuin työtön charter-veneilijä.

        Ei ole omaa kokemusta veneistä, koska liikun uimalla. Vain näin voin varmistaa ettei veneeni syty palamaan ja sormeni eivät jää kaiteen väliin.

        Kokemukseni siis 10m SAR-luokitetusta veneestä on olematon, mutta sillä ei ole väliä, koska osaan hakea tietoa ja tulkita sitä paremmin kuin sinä.

        Wessex Marine myy Targaa Englannissa. Tässäpä muutama ammattikäyttöön mennyt:
        http://www.wessexmarine.co.uk/targaprofessionalspagemain.htm

        http://www.wessexmarine.co.uk/targaprofessionalsarticle.html

        "In the last few years, Targa has become THE dominant force in the supply of Fast Response Craft for the many and varied demands of dedicated Police Roles. The Builder in Finland has supplied no fewer than 28 boats for Police duties in only the last four years eclipsing many more established builders in this sector of the market. The Targa is now an obvious choice for consideration for these roles across Scandinavia and Wessex Marine has now further established Targa as a serious option for any policing duties around the UK and further afield."

        Targa täyttää pohjoismaiden yhteisen työveneille tarkoitetun Nordic Boat Standardin. Siinä määritellään erikoisvaatimukset esim. öljyntorjunta-aluksille:
        http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyovene/luku1/luku_1.htm

        "Öljyntorjunta-aluksen tehtävä on öljyntorjuntakaluston kuljetus ja/tai mereen tai rantaan joutuneen öljyn kerääminen ja/tai öljyn kuljetus rantaan tai muihin aluksiin. Erityistä huomiota kiinnitetään väylien ulkopuolella operoimisen vaaroihin, kansiturvallisuuteen sekä paloturvallisuuteen."

        Kun otetaan huomioon:
        http://www.wessexmarine.co.uk/images/Targa/Professionals/Boat_Picture_24.jpg
        http://www.wessexmarine.co.uk/images/Targa/Professionals/Boat_Picture_25.jpg

        Voiko tuosta vetää muuta johtopäätöstä kuin, että Targa täyttää vaatimukset eikä sen syttyminen ole ongelma. Luuletko oikeasti, etteivät työkseen tulipaloja sammuttavat ja öljyvahinkoja torjuvat osaisi ottaa tuota huomioon?

        No, ihan oikeasti minulla on hieman harrastuspuolesta kokemusta meripelastustehtävistä, pelastussukellustehtävistä ja paloveneistä sekä muutamasta öljyntorjuntaharjoituksesta.


      • Tämän SAR kahjon
        duunareiden palstalle vaan... kirjoitti:

        Ensimmäinen tärkeä pääasia siinä on kumpi palaa Targa vai palamtonta laminaattia ja materiaalia oleva vene?

        Kuinka pitkä kokemus sinulla on 10m SAR-luokan palamattomasta veneestä?

        Sinä saat lohta kiellon yksin turhista puhumisesta. Kohta tulee pääasiaa lisää.

        Duunareiden palstalle vaan purkamaan enimmät,
        ja älä väitä sen jälkeen että palava on turvallisempi kuin palamaton ja korkea giljotiinikaide turvallinen.

        Perheen, kun on rantaan tulossa.
        On varmana Herra SAR kahjon jälkeläisillä ja muijalla Kypärät, paukkuliivit, kelluntapuvut ja hätäraketit kaulan ympärillä, jatkuvalla syötöllä, jos vaan sattus tapahtumaan jotain siinä 10m SAR kiulussa.
        Taitaa kaveri olla muutenkin tyhjällä arvalla liikenteessä, tai muuten vaan hissi ei jaksa käydä ylhäällä asti, koska täyspäinen olis jo ymmärtänyt oman tyhmyytensä ja antanut asian hiljalleen olla..
        Pieni neuvo. Vaikka veneesi on SAR luokiteltu ja kestäisi ydinpommin, niin hyvän veneilijän ominaisuuksiin kuuluu tietää, kuinka välttää itsensä ja matkustajien vaaraan asettaminen. Jos em asiaan luulet saavasi kompensaatiota SAR luokitetusta veneestä, niin voin vain mainita, että olisko parempi pitää SAR luokiteltua venettäsi 24/7 laituriin kiinni köytettynä, jonka kabiinissa voit ryystää ranskalaista viintä ja syödä sveitsiläistä juustoa, pikkulillin ollessa pystyssä?


      • Lapset asiaan taas..
        Tämän SAR kahjon kirjoitti:

        Perheen, kun on rantaan tulossa.
        On varmana Herra SAR kahjon jälkeläisillä ja muijalla Kypärät, paukkuliivit, kelluntapuvut ja hätäraketit kaulan ympärillä, jatkuvalla syötöllä, jos vaan sattus tapahtumaan jotain siinä 10m SAR kiulussa.
        Taitaa kaveri olla muutenkin tyhjällä arvalla liikenteessä, tai muuten vaan hissi ei jaksa käydä ylhäällä asti, koska täyspäinen olis jo ymmärtänyt oman tyhmyytensä ja antanut asian hiljalleen olla..
        Pieni neuvo. Vaikka veneesi on SAR luokiteltu ja kestäisi ydinpommin, niin hyvän veneilijän ominaisuuksiin kuuluu tietää, kuinka välttää itsensä ja matkustajien vaaraan asettaminen. Jos em asiaan luulet saavasi kompensaatiota SAR luokitetusta veneestä, niin voin vain mainita, että olisko parempi pitää SAR luokiteltua venettäsi 24/7 laituriin kiinni köytettynä, jonka kabiinissa voit ryystää ranskalaista viintä ja syödä sveitsiläistä juustoa, pikkulillin ollessa pystyssä?

        Miksi sitten Targaa ei hankittu charter -veneeksi ollenkaan, vaan tätä norjalaista meni 50 vuodessa 2 vuoden ajan?

        Asiakastyytyväisyys on norjalaisella korkeinta tasoa vaativassa ympäristössä.

        Yksi tai muutama vene ei merkitse mitään missään tutkimuksessa - päinvastoin.







        Koska kyseessä oli omien asiakkaiden ja oma turvallisuus ja rahat, eikä viranomaisten turvallisuus ja yhteiskunna raha.


      • Jaatsi
        Lapset asiaan taas.. kirjoitti:

        Miksi sitten Targaa ei hankittu charter -veneeksi ollenkaan, vaan tätä norjalaista meni 50 vuodessa 2 vuoden ajan?

        Asiakastyytyväisyys on norjalaisella korkeinta tasoa vaativassa ympäristössä.

        Yksi tai muutama vene ei merkitse mitään missään tutkimuksessa - päinvastoin.







        Koska kyseessä oli omien asiakkaiden ja oma turvallisuus ja rahat, eikä viranomaisten turvallisuus ja yhteiskunna raha.

        Sanoit, että veneesi on 20 vuotta vanha eli silloin se olisi vuodelta 1989. Korjasit jossain, että se on 90-luvulta.

        Targa julkaisi 29-mallin vuonna -89 ja 27-mallin vuonna -91. Mallisto ei ollut kovin laaja ja nuo olivat silloin isoimmat Targat. Esim. 27:sta löytyy vain 5 paikkaa hytistä, joten en ole oikein varma sen soveltuvuudesta charter-käyttöön. Targa 33 julkaistiin vasta vuonna -95

        Targan maine kovana meriveneenä ihan ulkomaita myöten taisi saada alkunsa juuri 27:sta. Charter-käytössä sitä ehkä ei tavattu, mutta Targoista suuri osa päätyi ulkomaille ja merkittävä osa viranomaiskäyttöön.

        Targan isoja malleja ei siis ollut vielä silloin olemassa. Selittäisiköhän tuo sitä, miksi niitä ei ollut charter-käytössäkään 90-luvun alkupuolella.

        http://www.targa.fi/The_Pioneer/History

        Ilkeämielinen voisi kysyä, "miksei venettäsi mene enää ammattikäyttöön isojen Targojen julkaisun jälkeen?" mutta minä en ole ilkeämielinen.


      • miltei vuosittain
        Jaatsi kirjoitti:

        Sanoit, että veneesi on 20 vuotta vanha eli silloin se olisi vuodelta 1989. Korjasit jossain, että se on 90-luvulta.

        Targa julkaisi 29-mallin vuonna -89 ja 27-mallin vuonna -91. Mallisto ei ollut kovin laaja ja nuo olivat silloin isoimmat Targat. Esim. 27:sta löytyy vain 5 paikkaa hytistä, joten en ole oikein varma sen soveltuvuudesta charter-käyttöön. Targa 33 julkaistiin vasta vuonna -95

        Targan maine kovana meriveneenä ihan ulkomaita myöten taisi saada alkunsa juuri 27:sta. Charter-käytössä sitä ehkä ei tavattu, mutta Targoista suuri osa päätyi ulkomaille ja merkittävä osa viranomaiskäyttöön.

        Targan isoja malleja ei siis ollut vielä silloin olemassa. Selittäisiköhän tuo sitä, miksi niitä ei ollut charter-käytössäkään 90-luvun alkupuolella.

        http://www.targa.fi/The_Pioneer/History

        Ilkeämielinen voisi kysyä, "miksei venettäsi mene enää ammattikäyttöön isojen Targojen julkaisun jälkeen?" mutta minä en ole ilkeämielinen.

        Koska sen mallisto on uudistunut täydellisesti miltei vuosittain.

        Muutama vene vuodessa ei todellakaan kerro
        venee kokonaishyvyydestä mitään.

        Minä astaan puolestasi tuohon toiseen epäasialliseen osaan kuitenkin.

        Targaa ei ole tuohon aikaan tuossa kokoluokassa mennyt charer-käyttööön, koska kaikilla on jo po. norjalainen.


      • Jaatsi
        miltei vuosittain kirjoitti:

        Koska sen mallisto on uudistunut täydellisesti miltei vuosittain.

        Muutama vene vuodessa ei todellakaan kerro
        venee kokonaishyvyydestä mitään.

        Minä astaan puolestasi tuohon toiseen epäasialliseen osaan kuitenkin.

        Targaa ei ole tuohon aikaan tuossa kokoluokassa mennyt charer-käyttööön, koska kaikilla on jo po. norjalainen.

        On juu hyvin todennäköistä, että charter-yrittäjät ovat ehtineet hankkia norjalaisen veneen 10m luokasta, 80-90-luvun vaihteessa, koska Tragalta tuli kymppimetrinen vasta vuonna 1995 esitellyn 33 mallin myötä. Mutta tuonhan minä sinulle jo kerroinkin.

        Mikäs tuossa nyt on niin vaikeaa tajuta?


      • Jaatsi
        miltei vuosittain kirjoitti:

        Koska sen mallisto on uudistunut täydellisesti miltei vuosittain.

        Muutama vene vuodessa ei todellakaan kerro
        venee kokonaishyvyydestä mitään.

        Minä astaan puolestasi tuohon toiseen epäasialliseen osaan kuitenkin.

        Targaa ei ole tuohon aikaan tuossa kokoluokassa mennyt charer-käyttööön, koska kaikilla on jo po. norjalainen.

        Toiset valmistajat suosivat pitkällistä tuotekehitystä, jolloin tuloksena on, tästä alasta puhuttaessa, veneitä jotka säilyvät tuotannossa pitkään hyvin vähäisin muutoksin, koska muutoksia ei tarvita.

        Jos kuitenkin malliston uusiminen erittäin usein on merkki laadukkuudesta, niin miten suhtaudut merkkeihin kuten Marex, Scand ja Nidelv sekä heidän uudistustaajuuteensa?


      • päinvastoin
        Jaatsi kirjoitti:

        On juu hyvin todennäköistä, että charter-yrittäjät ovat ehtineet hankkia norjalaisen veneen 10m luokasta, 80-90-luvun vaihteessa, koska Tragalta tuli kymppimetrinen vasta vuonna 1995 esitellyn 33 mallin myötä. Mutta tuonhan minä sinulle jo kerroinkin.

        Mikäs tuossa nyt on niin vaikeaa tajuta?

        Se yksi kappale ei merkitse mitää!

        Toistan noin 10 kerran saman,
        mikä siinä on niin vaikeaa?

        Älä vastaa, koska tämä on jo eilisestä saakka ollut täysin loppuunkäsitelty asia.


      • Jaatsi
        Jaatsi kirjoitti:

        On juu hyvin todennäköistä, että charter-yrittäjät ovat ehtineet hankkia norjalaisen veneen 10m luokasta, 80-90-luvun vaihteessa, koska Tragalta tuli kymppimetrinen vasta vuonna 1995 esitellyn 33 mallin myötä. Mutta tuonhan minä sinulle jo kerroinkin.

        Mikäs tuossa nyt on niin vaikeaa tajuta?

        Ja lisää paskaa sulle housuun, koska päätin vastata.

        Mistä yhdestä kappaleesta puhut?

        Siitäkö yhdestä 10m Targasta, jota ei oltu vielä ehditty edes valmistaa silloin, kun sinun venettäsi myytiin?

        Siitäkö yhdestä Targasta, joka on 27 sisarmallin kanssa toimitettu "fast response"-alukseksi poliisille?

        Mitä niihin 50 kappaleeseen sitä norskipaattia tulee, niin meillä on vain sinun sanasi siitä. Ei merkkiä, ei kuvia, ei minkäänlaista dokumenttiä. Olisi kiva uskoa miehen sanaan, mutta vähän skeptiseksihän tässä tulee, kun sama kaveri väittää Marex 280 Holidaytä helppokulkuiseksi ympärikäveltäväksi. Itseasiassa jokainen juttusi, jonka on voinut mistään tarkastaa, on ammuttu nopeasti alas.

        Targan luvut ovat kaikki julkista tietoa, jotka löytää nopealla googlettamisella, mutta usein olen vielä laittanut linkin valmiiksi postiini.

        Ensimmäistä faktapostiasi odottaen.


      • JRxxx
        Lapset asiaan taas.. kirjoitti:

        Miksi sitten Targaa ei hankittu charter -veneeksi ollenkaan, vaan tätä norjalaista meni 50 vuodessa 2 vuoden ajan?

        Asiakastyytyväisyys on norjalaisella korkeinta tasoa vaativassa ympäristössä.

        Yksi tai muutama vene ei merkitse mitään missään tutkimuksessa - päinvastoin.







        Koska kyseessä oli omien asiakkaiden ja oma turvallisuus ja rahat, eikä viranomaisten turvallisuus ja yhteiskunna raha.

        ...olla täysin varma siitä, että viranomaisten hankinnat ovat mille tahansa venevalmistajalle parempi ja yleisesti arvostetumpi referenssi kuin yksityisten, esim. charter-firmojen.
        Jo siksikin, että viranomaisilla on paljon vähemmän valinnanvaraa, lähdetäänkö satamasta vai ei.

        Eipä taitaisi tuolla purkkaripuolella oikein herättää arvostusta, jos julistaisit, että Bavarian täytyy olla paljon parempi vene kuin Swan, koska sitä on PALJON enemmän charterveneenä...


      • 10 kpl vuodessa jokaista ma...
        Lapset asiaan taas.. kirjoitti:

        Miksi sitten Targaa ei hankittu charter -veneeksi ollenkaan, vaan tätä norjalaista meni 50 vuodessa 2 vuoden ajan?

        Asiakastyytyväisyys on norjalaisella korkeinta tasoa vaativassa ympäristössä.

        Yksi tai muutama vene ei merkitse mitään missään tutkimuksessa - päinvastoin.







        Koska kyseessä oli omien asiakkaiden ja oma turvallisuus ja rahat, eikä viranomaisten turvallisuus ja yhteiskunna raha.

        Minua ei kiinnosta sellainen vene, jota ei ole myyty siihen ympäristöön ja tarkoitukseen.

        10 venettä venemallia kohti vuodessa on vasta kiikun kaakun rajoilla ja merkitsevää.

        Te suosittelitte myös Utö31:tä, Minoria, jotakin tuntematonta kotimaista ja Tiiskeriä ko. aleelle ja tarkoitukseen.


      • Isamis
        10 kpl vuodessa jokaista ma... kirjoitti:

        Minua ei kiinnosta sellainen vene, jota ei ole myyty siihen ympäristöön ja tarkoitukseen.

        10 venettä venemallia kohti vuodessa on vasta kiikun kaakun rajoilla ja merkitsevää.

        Te suosittelitte myös Utö31:tä, Minoria, jotakin tuntematonta kotimaista ja Tiiskeriä ko. aleelle ja tarkoitukseen.

        En tiedä charter-käytöstä mitään, mutta perheveneeksi ottaisin huomattavasti mieluummin Tiskerin tai Utö:n kun esim. Marex Holiday:n. Itser pidän näistä vankoista klassikoista ja en ole koskaan kokenut laituriin tuloa vaaralliseksi em. tyyppisilä veneillä. Utö:ssä taitaa olla vielä mantooki kuten purjeveneissä, joten en oikein ymmärrä sinun kaidejorinoitasi.


    • Jaatsi

      28:a löytyy kolme mallia. DC, HT ja C. Otaksun, että olet kiinnostunut 28 C:stä, koska se on lähinnä 32, joka on myöskin C eli ovilla suljettavalla ajohytillä varustettu.

      Kippari testasi 32:n: "Jykevä matkavene", "...perin vähän huomautettavaa..." 32 on akselivetoinen. Testatussa veneessä oli 300 hv ja konetta moitittiin alitehoiseksi.

      Kippari testasi myös 28 C:n. "edustavaa monipuolisuutta". venettä kiiteltiin helposti liikuttavaksi ja yksin käsiteltäväksi. Vene on sisäperämoottorilla varustettu. Ajo-ominaisuudet arvosteltiin seuraavasti:
      Vasta-aallokko ****
      Myötäaallokko ****
      Sivuaallokko ***
      Kaarreajo ****
      Käsiteltävyys *****

      Ainoa varsinainen moite tuli aallokkomelusta. Samantapaisen arvion antoi myös Vene-lehti.

      Suosittelisin, että mikäli harkitset oikeasti näiden veneiden ostoa, aloitat lukemalla testit itse. Kippari ja Vene-lehden tilaajat saavat lukea myös nuo vanhat jutut ilmaiseksi. Muut saavat lukea ne kirjastossa ilmaiseksi tai vaihtoehtoisesti maksaa muutaman euron ostaessaan artikkelin lehtien webbisivuilta. Sijoitus on pieni veneenostobudjetissa. Sitten seuraavaksi vaan koeajolle!

    • tyylipoliisi

      Mikähän siinä on kun mun mielestäni ne eivät ole tyylikkäitä paatteja ? Varsinkin sisustus suorastaan oksettaa - verratkaa vaikka Nord Westeihin (ei ole kustannuskysymys). Ja noi kiiltäväksi lakatut puupinnat on varmaan tosi hyvät näköiset parin kolmen vuoden päästä...

      • kerro malli ja linkki

        Nordwest on Ruotsin länsirannikolle sopiva, hyväksytty ja tarkoitettu.


      • Jaatsi

        Nord Westissä tosiaan sisällä himmeämmin lakattua puuta, mikä omaan silmään näyttää viihtyisämmältä kuin kiiltävä puu. Grandezzan lakkaus on samaa sorttia kuin Aquadorissa.

        Tosin Nord West on melko paljon isompi ja moniin kokoisiinsakin verrattuna kalliimpi. Tosin kiiltävä ja mattalakka lienevät suunnilleen samanhintaista joten siitä sitä hintaeroa ei synny

        Sinänsä harmi, koska pidän Aquadorin (ja Grandezzan) muotoilusta ja tilaratkaisuista yleisellä tasolla.

        Nord Westissä taas on noita kiiltolakattuja puusomisteita ulkopinnoilla. Omiin mieltymyksiini Nord Westkin on hieman liian pramea, mutta eipä ole rahaakaan siihen.


      • argumentit oleellisia ...
        Jaatsi kirjoitti:

        Nord Westissä tosiaan sisällä himmeämmin lakattua puuta, mikä omaan silmään näyttää viihtyisämmältä kuin kiiltävä puu. Grandezzan lakkaus on samaa sorttia kuin Aquadorissa.

        Tosin Nord West on melko paljon isompi ja moniin kokoisiinsakin verrattuna kalliimpi. Tosin kiiltävä ja mattalakka lienevät suunnilleen samanhintaista joten siitä sitä hintaeroa ei synny

        Sinänsä harmi, koska pidän Aquadorin (ja Grandezzan) muotoilusta ja tilaratkaisuista yleisellä tasolla.

        Nord Westissä taas on noita kiiltolakattuja puusomisteita ulkopinnoilla. Omiin mieltymyksiini Nord Westkin on hieman liian pramea, mutta eipä ole rahaakaan siihen.

        Itse kuittelisin, että yli 30-jalkaista venettä hankkiessani kiinnittäisin lakkapintoja enemmän huomiota veneen teknisiin ratkaisuihin, rungon malliin ja toimivuuteen, työn laatuun kaiken kaikkiaan, turvallisuuteen, merikelpoisuuteen ja vaikka hintaan varusteineen. Jos nuo kaikki on ok, voisi loppuvalinnan tehdä vaikka lakkapintojen perusteella.

        Jos löydätte jostain em. kriteerein edes lähelle pääsevän toisen veneen kuin Skorgenes 335, vertaillaan srn jälkeen vaikka lakkapintoja. Valitettavasti tuo venemalli on niin uusi Suomessa, että niitä ei käytettynä juuri ole myyynnissä. Jos hinta ei olisi este, en kyllä mitään Aquadoria tai Grandezzaa edes harkitsisi, niin suuri on veneiden välinen "oikea" ero. Ja tuo Nord West on sitten ihan eri hintaluokassa, joten se siitä.


      • Jaatsi
        argumentit oleellisia ... kirjoitti:

        Itse kuittelisin, että yli 30-jalkaista venettä hankkiessani kiinnittäisin lakkapintoja enemmän huomiota veneen teknisiin ratkaisuihin, rungon malliin ja toimivuuteen, työn laatuun kaiken kaikkiaan, turvallisuuteen, merikelpoisuuteen ja vaikka hintaan varusteineen. Jos nuo kaikki on ok, voisi loppuvalinnan tehdä vaikka lakkapintojen perusteella.

        Jos löydätte jostain em. kriteerein edes lähelle pääsevän toisen veneen kuin Skorgenes 335, vertaillaan srn jälkeen vaikka lakkapintoja. Valitettavasti tuo venemalli on niin uusi Suomessa, että niitä ei käytettynä juuri ole myyynnissä. Jos hinta ei olisi este, en kyllä mitään Aquadoria tai Grandezzaa edes harkitsisi, niin suuri on veneiden välinen "oikea" ero. Ja tuo Nord West on sitten ihan eri hintaluokassa, joten se siitä.

        Jos olisi käytettävissä reilut parisataa tuhatta uuteen veneeseen, niin Skorgenes 335 ei välttämättä olisi huono vaihtoehto. Henkilökohtaisesti sen muotoilu tökkii, mutta nuo ovat niitä makuasioita.

        Vaihtoehdoiksi löytyy ainakin Galeon 330 Fly, Jeanneau Prestige 32 ja Beneteau Antares 11.


      • ominaiosuus
        Jaatsi kirjoitti:

        Jos olisi käytettävissä reilut parisataa tuhatta uuteen veneeseen, niin Skorgenes 335 ei välttämättä olisi huono vaihtoehto. Henkilökohtaisesti sen muotoilu tökkii, mutta nuo ovat niitä makuasioita.

        Vaihtoehdoiksi löytyy ainakin Galeon 330 Fly, Jeanneau Prestige 32 ja Beneteau Antares 11.

        Merikelpoisuuden kannalta tärkein ominaisuus on veneen runko. Kaikki mainitsemasi merkit eroavat juuri rungon jäykkyyden osalta Skorgenesista, esimerkiksi Galeonin osalta on parasta aikaa oikeudenkäynti kesken, kun erään veneen runko vaurioitui normaalissa veneen nostossa. Ranskalaiset joudutaan esimerkiksi telakoinnin yhteydessä usein tukemaan pituussuunnassa vähintää kolmesta kohtaa rungon jouston takia. Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu pahassa merenkäynnissä ... ainakaan vene ei siinä parane.


      • Jaatsi
        ominaiosuus kirjoitti:

        Merikelpoisuuden kannalta tärkein ominaisuus on veneen runko. Kaikki mainitsemasi merkit eroavat juuri rungon jäykkyyden osalta Skorgenesista, esimerkiksi Galeonin osalta on parasta aikaa oikeudenkäynti kesken, kun erään veneen runko vaurioitui normaalissa veneen nostossa. Ranskalaiset joudutaan esimerkiksi telakoinnin yhteydessä usein tukemaan pituussuunnassa vähintää kolmesta kohtaa rungon jouston takia. Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu pahassa merenkäynnissä ... ainakaan vene ei siinä parane.

        MBY:
        http://galeonboatsalesuk.co.uk/mbmreport

        Vene:
        http://www.venelehti.fi/veneet-ja-koneet/moottoriveneet/galeon-330-fly.aspx

        Onx todisteita runkojen pettämisestä? Testit, kun ovat antaneet hieman toisen kuvan Galeonista ja Ranskalaisista.


      • Jaatsi
        kerro malli ja linkki kirjoitti:

        Nordwest on Ruotsin länsirannikolle sopiva, hyväksytty ja tarkoitettu.

        mutta Itä-rannikolta. Tehdas Arendalissa ja toinen Liettuassa.

        Tuolla se lukee:
        http://www.marex.no/sider/company/company.htm


      • Jaatsi
        ominaiosuus kirjoitti:

        Merikelpoisuuden kannalta tärkein ominaisuus on veneen runko. Kaikki mainitsemasi merkit eroavat juuri rungon jäykkyyden osalta Skorgenesista, esimerkiksi Galeonin osalta on parasta aikaa oikeudenkäynti kesken, kun erään veneen runko vaurioitui normaalissa veneen nostossa. Ranskalaiset joudutaan esimerkiksi telakoinnin yhteydessä usein tukemaan pituussuunnassa vähintää kolmesta kohtaa rungon jouston takia. Voi vaan kuvitella mitä tapahtuu pahassa merenkäynnissä ... ainakaan vene ei siinä parane.

        Dickies Boat Sales myy Beneteauta Englannissa ja kuvaa videoita eikä aina ihan peilityvenessä.

        Antares 9.80:
        http://www.youtube.com/watch?v=Eh9k-F_gHl8

        Antares Series 9:
        http://www.youtube.com/watch?v=QusN97bmW5g

        ja Antares 13.80, jota MBY lehti muistaa kiitellä kokoluokassaan hyvistä kovan kelin ominaisuuksista:
        http://www.youtube.com/watch?v=JGMyjHOUXiQ


      • todisteita
        Jaatsi kirjoitti:

        MBY:
        http://galeonboatsalesuk.co.uk/mbmreport

        Vene:
        http://www.venelehti.fi/veneet-ja-koneet/moottoriveneet/galeon-330-fly.aspx

        Onx todisteita runkojen pettämisestä? Testit, kun ovat antaneet hieman toisen kuvan Galeonista ja Ranskalaisista.

        tai testejä, kun käy tehtaalla katsomassa miten rungot valmistetaan ja kokeilee itse venettä vedessä. Testit yms. markkinointi ei ole koskaan täysin luotettavaa informaatiota. Ja omistajat kehuvat yleensä omaansa, kuka nyt kehtaa tunnustaa paskan hankkineensa, varsinkin kun hinnat yli 200.000€. Myös telakoilla näkee ja kuulee kaikenlaista, myös "puolueetonta" informaatiota ammattilaisilta, kannatta hyödyntää ...


      • Jaatsi
        todisteita kirjoitti:

        tai testejä, kun käy tehtaalla katsomassa miten rungot valmistetaan ja kokeilee itse venettä vedessä. Testit yms. markkinointi ei ole koskaan täysin luotettavaa informaatiota. Ja omistajat kehuvat yleensä omaansa, kuka nyt kehtaa tunnustaa paskan hankkineensa, varsinkin kun hinnat yli 200.000€. Myös telakoilla näkee ja kuulee kaikenlaista, myös "puolueetonta" informaatiota ammattilaisilta, kannatta hyödyntää ...

        No tällä palstalla, kun kuulee kaikenlaista ihme huhua kuten esim. että Marex olisi 100-vuotias veistämö Norjan länsirannikolta...

        Joskus tuntuu, että jotkut valehtelevat ihan solkenaan ihan kuin peittelläkseen epäonnistunutta venehankintaansa.

        Ymmärrät varmaan.


      • myötäiseen
        Jaatsi kirjoitti:

        Dickies Boat Sales myy Beneteauta Englannissa ja kuvaa videoita eikä aina ihan peilityvenessä.

        Antares 9.80:
        http://www.youtube.com/watch?v=Eh9k-F_gHl8

        Antares Series 9:
        http://www.youtube.com/watch?v=QusN97bmW5g

        ja Antares 13.80, jota MBY lehti muistaa kiitellä kokoluokassaan hyvistä kovan kelin ominaisuuksista:
        http://www.youtube.com/watch?v=JGMyjHOUXiQ

        Kyllä noilla näköjään myötäisessä aallokossa pärjää, mutta olipa ajaneet hieman vasta-aaltoonkin, niin oli ollut hieman erilaista menoa..
        Ainoa kunnollinen tuossa kelissä oli se isoin.


    • ei aguadoria

      Itselläni ei ole k.o merkkistä mutta kaverillani on 32. Hän hankki veneen viime keväänä ja koko kesä meni piloille ongelmien kanssa. Pääaongelma oli seuraanvalainen, ajettaessa yli 22 solmun vauhtia(huippunop.n.30 solm.) kelissä kuin kelissä vene alkoi keinumaan puolelta toiselle. Veistämön tekemien useampien "korjausten" jälkeen se vika löytyi, Trimmilevyt olivat niin hepposet että antoivat perikksi. Levyjen vahvistamisen jälkeen tämä vaiva parani. Seuraava vaiva oli että virrat katosi itsestään. Nyt vene on ollut talven veistämöllä, joten saa nähdä miten menee tuleva kesä.

      • Ei ikinä Aquadoria

        Itselläni oli Bellan 850 - ihan kauhea paatti... Ei mahtunut vessaan, ei ollut seisomakorkeutta, ei mahtunut ruokaa tekemään. Sänkyjen laitto tosi hankalaa. Kone hajosi eka reissulla... Kavereilla on ollut Aquadoreja, toisella 28 ja toisella 32. Lisäksi yhdellä vielä se pieni 21 perätuuppari. Sama juttu... Varusteet tippuneet, vettä tullut sisään... Se siitä "laadusta". Joku tuossa kirjoitti, että tänä päivänä Bavaria olisi paras vaihtoehto. Eipä ole juuri kokemusta itsellä, mutta kävin messuilla Venemaailman osastolla katsomassa ja saattaa olla, että vaihtuupi oma vene nyt Bavariaan.


    • Käsittämätöntä....

      ...miten täällä jaksetaan jauhaa tuosta merikelpoisuudesta. Ihan niinkuin jokaisen perheveneen omistajan unelmana olisi voittaa se "perfect storm", joka iskee lokakuisena iltapäivänä, jolloin jokainen tervejärkinen ymmärtää pysyä siellä mökin takan ääressä, eikä ole pakkotarvetta lähteä avomerelle.

      Miksei kukaan vertaile veneiden reaalielämän ominaisuuksia, eli ajelua siivossa kelissä, ruoanlaittoa, satamatoimintoja, viihdeominaisuuksia jne. Niistä olisi paljon mukavampi kuulla kommentteja kuin noista myrskyominaisuuksista, koska tosielämässä pienikin "keli" on täyttä tuskaa muijan ja muksujen huutaessa yhteen ääneeen siirtymistä lähimpään satamaan....

      • Nautiskelija

        T o t t a ! ! !
        Sitä todellakin jauhetaan merikelpoisuudesta ja huippunopeuksista, vaikka moottoriveneissä asutaan ehkä noin 500-1000 h vuodessa. Ajoa tästä on tyypillisesti vain alle 10% satamasta toiseen. Aquadorit ovat aivan kamalia asuttavia. Itse ostaisin jonkin enemmän asuttavuutta tarjoavan veneen eli uppoumarunkoisen tai tosiaan esillä olleita edullisempia vaihtoehtoja kuten saksalaisen Bavarian tai jonkun jenkin. Myös ranskalainen voisi olla, mutta ne ovat selkeästi kalliimpia kuin saman laatuinen ja tasoinen saksalainen. Jenkki taitaa kuitenkin olla laadullisesti hieman heikompi. Parhaiten tulokseen pääsee, kun veneitä käy katsomassa. Hyvät valikoimat näytillä on ainakin Wihurilla Helsingissä, Venemaailmalla Turussa ja Helsingissä sekä Kymäläisellä Orivedellä.


      • JRxxx
        Nautiskelija kirjoitti:

        T o t t a ! ! !
        Sitä todellakin jauhetaan merikelpoisuudesta ja huippunopeuksista, vaikka moottoriveneissä asutaan ehkä noin 500-1000 h vuodessa. Ajoa tästä on tyypillisesti vain alle 10% satamasta toiseen. Aquadorit ovat aivan kamalia asuttavia. Itse ostaisin jonkin enemmän asuttavuutta tarjoavan veneen eli uppoumarunkoisen tai tosiaan esillä olleita edullisempia vaihtoehtoja kuten saksalaisen Bavarian tai jonkun jenkin. Myös ranskalainen voisi olla, mutta ne ovat selkeästi kalliimpia kuin saman laatuinen ja tasoinen saksalainen. Jenkki taitaa kuitenkin olla laadullisesti hieman heikompi. Parhaiten tulokseen pääsee, kun veneitä käy katsomassa. Hyvät valikoimat näytillä on ainakin Wihurilla Helsingissä, Venemaailmalla Turussa ja Helsingissä sekä Kymäläisellä Orivedellä.

        ...paljon perää. Tässä kokoluokassa puhutaan tyypillisesti perheveneilystä ja suorastaan kelluvasta vapaa-ajan asunnosta. Siksi sisätilojen toimivuuteen on syytä kiinnittää huomiota. Aquadorit ovat omastakin mielestäni järkyttävän ahtaita ja esim. Bavariat selvästi parempia.
        On kuitenkin syytä muistaa, ettei moottoriveneelläkään aina ajeta aurinkoisessa pläkässä. Kyllä niitä meriominaisuuksia pitää sen verran olla, että vaikkapa viikonloppukeikalta Tallinnaan pääsee takaisinkin ja maanantaiaamuksi töihin, vaikka tuuli olisikin 10 m/s ja aallokkoa vastaavasti. Sitten taas ne yhden kirjoittelijan julistamat "SAR-ominaisuudet" ovat totaalista "ylitappoa".

        Jonkinlaisena ääriesimerkkinä tästä eri ominaisuuksien tasapainosta tai sen puutteesta voisi ottaa Targat. Erinomaisia meriveneitä (esimerkiksi Ison-Britannian rannikoilla yleisiä viranomaiskäytössä) mutta ennen 42-mallia niissä ei ollut yhtään, jonka olisin voinut kuvitella huolivani perheen matkaveneeksi. (No, okei, jos joku olisi vaikkapa 37-mallin lahjoittanut ehdolla, että se on sitten pidettävä eikä saa myydä tai vaihtaa mieleisempään, niin ei kai siitä olisi ruvennut kieltäytymään :))

        Asuttavuuden kannalta ns. hollantilaismalliset ovat aika lyömättömiä. Niissä vain on yleensä veneen painoon nähden alitehoiset koneet, koska ne on mitoitettu suojaisille vesille ja kanaviin.

        Jos nimenomaan Aquador 28:lle pitäisi löytää vaihtoehto, niin saattaisin pitää sitä Baylinerin pikku-flaikkaria (mallinumero ei nyt muistu mieleen, mutta tarkoitan viime vuonna uutuutena esiteltyä) kelvollisena vaihtoehtona. Minulla oli toki vähän jupinanaihetta, kun sitä messuilla tutkin rakenteiden kannalta, mutta asuttavuus oli kohtuullinen ja flaikkari on ihan kiva juttu silloin, kun sää osuu käyttäytymään.


      • Jaatsi
        JRxxx kirjoitti:

        ...paljon perää. Tässä kokoluokassa puhutaan tyypillisesti perheveneilystä ja suorastaan kelluvasta vapaa-ajan asunnosta. Siksi sisätilojen toimivuuteen on syytä kiinnittää huomiota. Aquadorit ovat omastakin mielestäni järkyttävän ahtaita ja esim. Bavariat selvästi parempia.
        On kuitenkin syytä muistaa, ettei moottoriveneelläkään aina ajeta aurinkoisessa pläkässä. Kyllä niitä meriominaisuuksia pitää sen verran olla, että vaikkapa viikonloppukeikalta Tallinnaan pääsee takaisinkin ja maanantaiaamuksi töihin, vaikka tuuli olisikin 10 m/s ja aallokkoa vastaavasti. Sitten taas ne yhden kirjoittelijan julistamat "SAR-ominaisuudet" ovat totaalista "ylitappoa".

        Jonkinlaisena ääriesimerkkinä tästä eri ominaisuuksien tasapainosta tai sen puutteesta voisi ottaa Targat. Erinomaisia meriveneitä (esimerkiksi Ison-Britannian rannikoilla yleisiä viranomaiskäytössä) mutta ennen 42-mallia niissä ei ollut yhtään, jonka olisin voinut kuvitella huolivani perheen matkaveneeksi. (No, okei, jos joku olisi vaikkapa 37-mallin lahjoittanut ehdolla, että se on sitten pidettävä eikä saa myydä tai vaihtaa mieleisempään, niin ei kai siitä olisi ruvennut kieltäytymään :))

        Asuttavuuden kannalta ns. hollantilaismalliset ovat aika lyömättömiä. Niissä vain on yleensä veneen painoon nähden alitehoiset koneet, koska ne on mitoitettu suojaisille vesille ja kanaviin.

        Jos nimenomaan Aquador 28:lle pitäisi löytää vaihtoehto, niin saattaisin pitää sitä Baylinerin pikku-flaikkaria (mallinumero ei nyt muistu mieleen, mutta tarkoitan viime vuonna uutuutena esiteltyä) kelvollisena vaihtoehtona. Minulla oli toki vähän jupinanaihetta, kun sitä messuilla tutkin rakenteiden kannalta, mutta asuttavuus oli kohtuullinen ja flaikkari on ihan kiva juttu silloin, kun sää osuu käyttäytymään.

        Itse ajattelen Targasta vähän samoin. Vaikka muut tilat ovat ihan kelvolliset noissa 31-37 Targoissa, niin vasta 42:sa on kunnon pentteri.

        Bavaria 30:stä sanottiin, että aallon korkeuden lähestyessä metriä on syytä pudottaa kolinan takia nopeus alle 20 solmun, tai jotenkin noin. Eihän tuo kolina vielä vaarallista ole, mutta joillain pienemmilläkin veneillä metrisessä vielä mennään hienosti. Tuo metri varmaan ylittyy helposti Tallinan reissulla? Toisaalta Bavarian 42:sta ISP:illä on kehuttu MBY:n toimesta. Bavarian malliston tilaratkaisut ovat kyllä kovasti minun mieleen.

        Hollantilaisissa ei mielestäni ole suoranaisesti alitehoisia koneita, mutta useissa tapauksissa rungot ovat hieman liian kyntäviä ja märkiä. Monissa pitkänmatkan Trawlereissa konetehot ovat painoon nähden samaa luokkaa.

        Esimerkkinä Nordhavn 40, joka on 12,1m x 4,4m ja reilut 22 tonnia painava vene. Vakiomoottorina siinä on 165 hv John Deere Lugger. Otaksun, että koneteho riittää merenkäynnissä, koska sillä on kierretty Maapallo. Vielä mielenkiintoisempaa on, että lisävarusteena siihen on saatavissa varamoottori ("wing engine"), joka on 27 hp ja antaa alukselle tyynessä 6 solmun nopeuden ja kelissäkin vielä 3-4 solmua.

        Tuosta päämoottorista vielä, että kyseessä on kuusisylinterinen 6,8 litrainen (Luitte oikein!) turbodiesel, josta otetaan ulos vain 165 hv, koska se on tarkoitettu käymään tauotta viikkoja valtameriä ylitettäessä. Volvolta saa 190 hv 2,4 litraisesta.

        "Indeed, these Luggers have been known to run over 80,000 hours between overhauls. (A typical two-year, around-the-world voyage requires between 5,000 and 6,000 hours.)"

        Tusina varvia Maapallon ympäri ja kone remppaan!

        Kerrassaan kiehtovia veneitä!
        http://www.nordhavn.com/index.php

        Muttei tietenkään olisi ensisijainen valinta itselläkään käyttöön Itäisellä Suomenlahdella. Mutta vaikka nyt esimerkkinä siitä millaisia veneitä on olemassa.


    • Bavaristii

      Miksi olet ostamassa Aq:n. Niissä on ollut viime vuosina tosi paljon ongelmia, kun Bella on nostanut tuotantomääriä ja rekrytöinyt uutta "vihreää" väkeä veneitä kasaamaan. Tilastojen valossa Aquadoreissa on ollut jopa enemmän takuumurheita kuin jenkkihirvitys Baylinereissa. Käy katsomassa Aquadorien rungon laminointityön jälkeä! Niin kuin perunapeltoa ovat. Minulla on useita tuttavia, joilla on ollut Aquadoreja ja joka ikisessä on ollut pahoja ongelmia. Itse ostin tarkan harkinnan ja selvitystyön jälkeen pari viikkoa sitten Bavaria 27:n, koska BMW:n ja Bavarian kotiseuduilla tehdään hinta-laatusuhteeltaan ihan ylivoimaiset veneet. Olen ostoa miettiessäni haastatellut Bavarian omistajia ja kommentit ovat olleet lähes ylistäviä. On rungon ja varusteiden asennustyön laatukin eri luokkaa kuin Aquadoreissa. Sillä rahalla minkä laittaisit 28 tai 32 Aq:iin saisit laadukkaamman, isomman ja paljon asuttavamman Bavarian, esimerkiksi 37 jalkaisen. Näiden veneiden maahantuonti on juuri vaihtunut Vatorilta Venemaailmalle ja hinta laskenut samalla 30%!!!

      • nyt jo naurettavaa

        kun köyhät jauhaa paskaa veneistä joiden nimeä ei osata edes tavata oikein.

        ajelkaa niillä vanhoilla bustereillanne ja selvittäkää edes venemerkin oikea nimi ennen kuin alatte haukkua.


      • Kerro pliis tietosi

        "Tilastojen valossa Aquadoreissa on ollut jopa enemmän takuumurheita kuin jenkkihirvitys Baylinereissa."

        Kerro ihmeessä mistä tuon tilaston pääsee näkemään, olisin todella kiinnostunut moisesta tilastosta, ja varmaan muutkin. Jaa taidatkin olla vaan markkinahenkilö....?


      • Aquadoristiii
        Kerro pliis tietosi kirjoitti:

        "Tilastojen valossa Aquadoreissa on ollut jopa enemmän takuumurheita kuin jenkkihirvitys Baylinereissa."

        Kerro ihmeessä mistä tuon tilaston pääsee näkemään, olisin todella kiinnostunut moisesta tilastosta, ja varmaan muutkin. Jaa taidatkin olla vaan markkinahenkilö....?

        Olen itse Aquadorin 26 HT:n "onnellinen" omistaja ja kyllä näissä veneissä on ollut luvattoman paljon ongelmia. Vierasvenesatamissa muiden Aquadorien omistajien kanssa keskustellessa en ole yhteenkään uutena veneensä ostaneeseen vielä törmännyt, joka olisi ilman ongelmia selvinnyt. Tyypillisiä ovat sähköviat. Myös moottoreissa ja elektroniikassa on ollut paljon murheita.


      • on sellaisten ihmisten vene
        Aquadoristiii kirjoitti:

        Olen itse Aquadorin 26 HT:n "onnellinen" omistaja ja kyllä näissä veneissä on ollut luvattoman paljon ongelmia. Vierasvenesatamissa muiden Aquadorien omistajien kanssa keskustellessa en ole yhteenkään uutena veneensä ostaneeseen vielä törmännyt, joka olisi ilman ongelmia selvinnyt. Tyypillisiä ovat sähköviat. Myös moottoreissa ja elektroniikassa on ollut paljon murheita.

        joille on veneen käytettävyyttä ja ominaisuuksia huomattavasti tärkeämpää näyttää naapureille että meillä menee paremmin kuin teillä. Tyypillisesti Aquador on 1. tai 2. vene omistajallaan, >15v veneillyttä Aquador kuskia saa etsiä tosissaan.


    • kysyä voi...

      En sano, että osta mielummin. Sanon vaan, että kysäiseppä tarjousta Nefiti 28 veneestä. Yksi kappale Nefiti 28 venettä on valmistumassa ja uskoisin, että nykyisessä venekauppa tilanteessa saisit aika kilpailukykyisen tarjouksen. Varustelussa on varmaan eroja ja muutenkaan ei kai suoraan veneitä voi verrata, mutta ehdotin vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3792
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3175
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2807
    4. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2457
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2450
    6. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2377
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2304
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2296
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2080
    Aihe