light mehujen litkiminen

haitallista hampaille?

Heippa!

Tietääkö joku voiko huoletta noita markettien keinomakeutettuja lantraus-mehuja juoda pitkin päivää vai kärsiikö esimerkiksi hampaat niistä jotenkin?

Tullut niitä juotua siis jo vuosia.
itse en ole mitään huomannut mutta kolmekymppinen ukko valitellut että hampaat alkaneet "harmaantumaan"=D
Harjaa kyllä muutenkin hampaitaan niin lujaa että harja menee aina kuukaudessa tosi hurjannköiseksi kun itsellä säilyy sen 3kk hyvänä.

8

1389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiille menee hei hei

      No, sanotaan että minkä tahansa ruoan tai juoman (paitsi veden) naukkaileminen pitkin päivää tuhoaa hampaita. Olipa se light limu tai mehu tai tuoremehu tai mikä tahansa...joka kerran kun iskee se kaikille tuttu happohyökkäys. Ja hampaat ei kestä kuin sen 5-6 happohyökkäystä päivän mittaan. Ja purukumin pureskelukaan ei pelasta tilannetta, se vain lyhentää happohyökkäyksen aikaa normaalista puolesta tunnista noin 15 minuuttiin.

      Varsinkin jos juot happamia mehuja niin tilanne on erityisen paha. Happamuus on melkein yhtä paha juttu kuin sokerisuus. Se liuottaa hammaskiillettä, puhutaan eroosiosta. Kun kiillettä ei enää ole, se alkaa kuluttamaan itse hammasta, jolloin muodostuu reikiä. Kun kiille on kerran kokonaan tuhoutunut, se ei enää koskaan uusiudu joten vaihtoehtona on vain hampaan paikkaus.

      Hampaiden jynssääminen voimalla on myös yhtä tyhmää toimintaa, ei hampaita tarvitse kuurata, ei ne sen puhtaammiksi tule, ainoastaan ienrajat nousevat ja kiille vaurioituu.

      • ovat lisäaineita

        Makeutusaineet ovat aina lisäaineita, joten ylenpalttisesti ei niitäkään saisi litkiä. Aspartaami ja asesulfaatti k ovat tietääkseni hieman parempia kuin esimerkiksi sukraloosi. Etenkin raskaanaolevan täytyy kiinnittää erityistä huomiota makeutusaineiden sisältöön, koska suositellut vuorokautiset maksimiannostukset tulevat yllättävän nopeasti vastaan.

        Sillointällöin juomiseen makeutusaineet ovat hyvä, ei tule juotua turhia sokereita, mutta jatkuvassa käytössä ovat vähän kyeenalaisia. Vaikka markkinoidaan "hyväksi painonhallinnassa" ei se tarkoita automaattisesti samaa kuin "päivittäiseen käyttöön". Janojuomaksi vesi on edelleen se kaikkein suositeltavin. Pieneen mielitekoon myös täystuoremehut ovat hyviä.


      • kiitos neuvoista vaan kaikille
        ovat lisäaineita kirjoitti:

        Makeutusaineet ovat aina lisäaineita, joten ylenpalttisesti ei niitäkään saisi litkiä. Aspartaami ja asesulfaatti k ovat tietääkseni hieman parempia kuin esimerkiksi sukraloosi. Etenkin raskaanaolevan täytyy kiinnittää erityistä huomiota makeutusaineiden sisältöön, koska suositellut vuorokautiset maksimiannostukset tulevat yllättävän nopeasti vastaan.

        Sillointällöin juomiseen makeutusaineet ovat hyvä, ei tule juotua turhia sokereita, mutta jatkuvassa käytössä ovat vähän kyeenalaisia. Vaikka markkinoidaan "hyväksi painonhallinnassa" ei se tarkoita automaattisesti samaa kuin "päivittäiseen käyttöön". Janojuomaksi vesi on edelleen se kaikkein suositeltavin. Pieneen mielitekoon myös täystuoremehut ovat hyviä.

        joo,pitää koittaa opetella juomaan janoon tuota vettä,varmasti kaikinpuolin terveellisin vaihtoehto=)


      • sukraloosi parast vaihtoehto
        ovat lisäaineita kirjoitti:

        Makeutusaineet ovat aina lisäaineita, joten ylenpalttisesti ei niitäkään saisi litkiä. Aspartaami ja asesulfaatti k ovat tietääkseni hieman parempia kuin esimerkiksi sukraloosi. Etenkin raskaanaolevan täytyy kiinnittää erityistä huomiota makeutusaineiden sisältöön, koska suositellut vuorokautiset maksimiannostukset tulevat yllättävän nopeasti vastaan.

        Sillointällöin juomiseen makeutusaineet ovat hyvä, ei tule juotua turhia sokereita, mutta jatkuvassa käytössä ovat vähän kyeenalaisia. Vaikka markkinoidaan "hyväksi painonhallinnassa" ei se tarkoita automaattisesti samaa kuin "päivittäiseen käyttöön". Janojuomaksi vesi on edelleen se kaikkein suositeltavin. Pieneen mielitekoon myös täystuoremehut ovat hyviä.

        Eikä kun se menee niin että aspartaami ja asesulfaami k ovat juurikin ne myrkyllisemmät. Sukraloosi taas on eräänlainen sokerin tyyppinen aine, joka on vain pienemmissä määrissä yhtä makeaa kuin sokeri joten sen takia sitä ei tarvitse käyttää niin paljon.


      • yksi vain_

        Mutta purukumi puhdistaa hampaan pintaa, lisää syljen eritystä, ja sylki sisältää luonnostaan kiillettä vahvistavia aineita ja neutraloi happoja ja tekee plakin helpommin harjattavaksi, joten hampaita ei tarvi jynssätä.

        Kyllä maar suosittelen täysksylitolipurkkaa.


      • on kans

        kuulema samaa luokkaa, ne eri makuversiot kuulema syövyttävät kans kiillettä. Itse lopetin niiden litkimisen kuultuani tästä. Vahinko oli varmaan jo tapahtunut, join ainakin 8 litrraa makuvissyjä viikoittain. Nyt sitten jouduin uusimaan paikkoja ja hankkimaan muutaman nastahampaan. Voihan se olla että hampaat ei vahingoittuneet pelkästään niistä vissyistä vaan iän mukana kaikesta muustakin. :)


      • tarkkailija2
        ovat lisäaineita kirjoitti:

        Makeutusaineet ovat aina lisäaineita, joten ylenpalttisesti ei niitäkään saisi litkiä. Aspartaami ja asesulfaatti k ovat tietääkseni hieman parempia kuin esimerkiksi sukraloosi. Etenkin raskaanaolevan täytyy kiinnittää erityistä huomiota makeutusaineiden sisältöön, koska suositellut vuorokautiset maksimiannostukset tulevat yllättävän nopeasti vastaan.

        Sillointällöin juomiseen makeutusaineet ovat hyvä, ei tule juotua turhia sokereita, mutta jatkuvassa käytössä ovat vähän kyeenalaisia. Vaikka markkinoidaan "hyväksi painonhallinnassa" ei se tarkoita automaattisesti samaa kuin "päivittäiseen käyttöön". Janojuomaksi vesi on edelleen se kaikkein suositeltavin. Pieneen mielitekoon myös täystuoremehut ovat hyviä.

        Tuoremehussa on yllättävän paljon energiaa. Yhtä paljon kuin limonadissa. Ainakin omenamehupurkissa, jota itse tarkkailin.


    • leijonana

      Itse olen juonut light-mehutiivisteitä niin kauan kun niitä on ollut myynnissä. Tosi monta vuotta päivittäin.
      Myös light-limut ovat jatkuvassa käytössä.
      Tytär lopetti niiden käytön kun hampaista alkoiva paikat irrota. Happohyökkäys hampaissa on varmaan melkoinen mutta esim. tuoremehuissa ja happamissa hedelmissä on enemmän happoa ja ainakin minulla tulee vihlontaa hampaisiin juuri näistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe