Olen oppinut tekemään ruishapanleipää sähköuunissa vaihtelemalla lämpötilaa 300-150 välillä ja saanut jälkiuunileivän tyyppisiä tuloksia. Nyt tekisi mieli kokeilla paistamiseen puuleivinuunia, mutta sen säädettävyys paistamisen aikana on huono. Kokemuksesta tiedän että helposti lämmittää uunia liikaa ja leivät kypsyvät liian nopeasti tai jos pitää pitempään ne palavat. Onko kokemusta, niin ei itse tarvitse maksaa niin paljoa "oppirahoja" , mikä olisi sopiva lämmitystapa, riittääkö suunnilleen yksi uunillinen kuivia puita ja mikä olisi sopiva lämpötila kun leivät laitetaan uuniin, riittääkö esim. 200 kun tuloksena haluaisin jälkiuuninleivän tyyppistä reikäleipää tai limppua. Paistamisajan arvelisin olevan 70-90 min.
ruisleivän paistaminen
6
3002
Vastaukset
- ovat yksilöitä
Jokaisen temput on opittava erikseen. Yleisesti yksi pesä ei riitä jos uunia ei lämmitetä jatkuvasti. No jos minun leivinuunia lämmitän että lämpö nousee 200c niin se pysyy siinä kieppeillä parisen tuntia. Se on seuraavana aamuna siellä satasesen paikkeilla.
- Nimetön
onko sulla minkä kokonen uuni ja uudempaa tekoa vai niin sanotun rintamamiestalon uuni viime mainittuun voin jotain vinkkejä antaa ku saan ijän selville mulla nimittäin on vanha johon sopii 13 isoa leipää kerralla
- kokeilija 2
Nimetön kirjoitti:
onko sulla minkä kokonen uuni ja uudempaa tekoa vai niin sanotun rintamamiestalon uuni viime mainittuun voin jotain vinkkejä antaa ku saan ijän selville mulla nimittäin on vanha johon sopii 13 isoa leipää kerralla
Uunissa on 2 luukkua ja 2 tasoa päällekkäin, joista alempaa lämmitetään ja lieskat kiertää myös ylemmän kautta poskihormeihin. Leipiä mahtuu limppuina 6 kumpaankin. Lämpötilasta vielä, onko 200 liikaa leivänpaistossa?
- Nimetön
kokeilija 2 kirjoitti:
Uunissa on 2 luukkua ja 2 tasoa päällekkäin, joista alempaa lämmitetään ja lieskat kiertää myös ylemmän kautta poskihormeihin. Leipiä mahtuu limppuina 6 kumpaankin. Lämpötilasta vielä, onko 200 liikaa leivänpaistossa?
ennen en ole kuullut 2 kertaisesta uunista mut jos leivät on isoja niin pianhan se lämmin sieltä häviää tuskin siinä liikaa on koska mulla käsi tietää kuumuuden
- mulla on
kokeilija 2 kirjoitti:
Mulla on 60-luvulla tehty leivinuuni, yksitasoinen. Mahtuu 6 leipää hyvin. Jos paistan pelkkää ruisleipää, en lämmitä sitä kuumaksi. n 220 astetta, eli yhden uunillisen, plus pari-kolme lisää, puita. Lulen, että 200 on sopiva lämpötila. Limputhan paistuvat tunnissa ja allekin. Jos meinaavat palaa päältä, laita leivinpaperia leipien päälle. Peitä hyvin kun otat uunista. Itse vielä voitelen kuumat leivät voi-vesisekoituksella niin kuori pehmenee.
- paistannu
Olen tehnyt ruislimppuja vuosia. Siihen on vaan opittava pikkuhiljaa. Kaikki uunit on erilaisia. Itsellä on tulikiven uuni, mihin sopii 4 limppua. Paraan paiston saan kun lämmitän edellisenä päivänä pikkuisen.Edellisen päivän tuhkat voi jättää uunin pohjalle se estää ettei leivät pala pohjasta. Sitten lämmittää reiluun 200 ja antaa vähän aikaa jäähtyä ennenkuin laittaa leivät. Paistan vaikka pikkupullia ensin sitten saa leiville hyvän paiston. Ne saa olla vähn toista tuntia, tai miten milloinkin. en voitele millään kun minusta se leivän kuori juuri on parasta. Peittää vain pyyhkeillä kun ottaa uunista. Äiti opetti aikoinaan että kun kääntää leivän ja kopottaa pohjaan ja jos se kumisee hyvin se on kypsä. Mutta onhan se että kyllä siihen oppii kun aikansa tekee, mutta siinä täytyy olla kärsivällinen. Maukkaita leipiä!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170