Haista ja maista

ennen kuin heität

45

10799

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laman aikana

kaupatkin heittää roskiin hyvää syötävää, antaisi niille jotka tarvitsee.
      Itse olen -50% ruokatavaroiden ostaja ja emme ole kipeeksi niistä tulleet.
      Voi näitä aikoja, minusta on aivan sama, mitä muut ajattelee, jos saan ostaa halvemmalla.

• "kauppaketjujen"

Ns. vanhenemis hävikistä jotakin tiedoa kulöuttajille.Eikö voisi jokin taho perustaa valvotun kauppaketjun,"Eilen parasta" ja hinnoittlu sen mukaista.Miltöhän näyttäisi vuori joka, poistuu Stokkalta ja Sokokselta,vaikka jonakin lauantai iltana?.(Minä en puhu mistän pilaantuneesta tavarasta).

• kaarinamaaria

Vähän nauratti kun rouskuttelin näkkäriä jonka paketissa oli parasta ennen päiväys 26.5.2000!

Oli jostain syystä unohtunut kaapin perälle kaksi pakettia samalla päiväyksellä olevaa näkkäriä.

Ihan hyvää oli mutta lapset sanoivat että lopeta jo hyvänen aika tuo köyhäily :/

• Mindy´s

Olen pihi ruokakulujen suhteen, koska muona on nk. katoavaa luonnonvaraa...tuhlaa mieluummin nekin rahat shoppailuun (ruokaa ei "shoppailla"). Lähikaupan roskiksista löytyy sisäfilettäkin, savukalaa, luomutuotteita, leivoksia ja muita hintavia herkkuja, joihin ei muutenkaan olisi rahaa...enpä ole kuuna päivänä sairastunut tuosta; monissa paketeissa on vielä päivämääräkin voimasssa. Aiheesta tulee telkun 45 minuuttia ohjelmassa keskiviikkona. Nyt tietysti kaikki ryntäävät roskalavoille, ja meikä jää syömään kynsiään. Dyykkaus on hyväksyttävää kierrätystä.

• kauppiaat

ovat huomanneet, että ihmiset hakee roskiksesta tavaraa ja nykyään jo kaikki ovat laittaneet murskaajan, ettei poislaitettuja tavaroita voi enää hakea kaupan takkaa.

• Jätteet käyttöön?

Kannattaa harkita mitä vanhentuneita ruoka-aineita kannattaa käyttää. Muuan tuttavaperhe käytti vuosia ruokatarvikkeita jotka kuulemma "ovat aivan käyttökelpoisia".Perheestä kolme henkeä sairastui erilaisiin syöpäsairauksiin.

• säilyy monta viikkoa

päiväyksen jälkeen

• Nimetön

Minä olen jostain lehdestä lukenut sellaisen konstin, että kananmunan käyttökelpoisuuden (avaamatta sitä) saa selville upottamalla sen veteen. Jos se painuu aivan pohjaa, se on priimatavaraa. Jos se nousee kärjelleen tms. pohjassa, sen voi vielä syödä. Jos se sen sijaan nousee kellumaan pintaan, se on pilaantunut ja pitää heittää pois.

Vanhemmiltani olen kuullut myös sellaisen konstin, että jos munan sisältä kuuluu ravistettaessa hölskyntää on se pilaantunut. Tosin kokemukseni ovat osoittaneet, että mikä tahansa rupeaa hölskymään kun sitä tarpeeksi kauan ravistaa ;)

• munalla
        Nimetön kirjoitti:

Minä olen jostain lehdestä lukenut sellaisen konstin, että kananmunan käyttökelpoisuuden (avaamatta sitä) saa selville upottamalla sen veteen. Jos se painuu aivan pohjaa, se on priimatavaraa. Jos se nousee kärjelleen tms. pohjassa, sen voi vielä syödä. Jos se sen sijaan nousee kellumaan pintaan, se on pilaantunut ja pitää heittää pois.

Vanhemmiltani olen kuullut myös sellaisen konstin, että jos munan sisältä kuuluu ravistettaessa hölskyntää on se pilaantunut. Tosin kokemukseni ovat osoittaneet, että mikä tahansa rupeaa hölskymään kun sitä tarpeeksi kauan ravistaa ;)

kananmunan kunto selviää 'suutelemalla'. Käyttökelpoisen munan toinen pää on kylmä ja toinen on 'lämmin'

• munanalkuperänpaljastaja
        munalla kirjoitti:

kananmunan kunto selviää 'suutelemalla'. Käyttökelpoisen munan toinen pää on kylmä ja toinen on 'lämmin'

Suoraan ja suomeksi sanottuna munat tulevat kanan perseestä. Siis sieltä, mistä kana kakkaa. Makoisia suutelohetkiä! ;)

• leviää heti
        Nimetön kirjoitti:

kun sen paistinpannulle rikkoo, tuore muna pysyy suht, hyvin kasassa. Tuo lukemasi testi pitää paikkansa. Kananmuna pitäisi ensin laittaa kylmään veteen kattilaan ja antaa olla siinä vedessä hetken, sitten vasta keittää.

Nyt tämän salmonella saastutuksen takia voidaankin saada "tosi vanhoja" munia, koska tilat kerää munat varastoon, ties miten pitkäksi aikaa.

Mitähän vielä seuraavaksi odotettavissa, sikatiloillakin salmonellaa.

• MVB

on paljon tarkempi, kuin merkinnät viimeisestä käyttöpäivästä.

Eikä pikkasen tuoksuaan muuttanut liha tai broileri ole suinkaan käyttökelvotonta... ennemminkin päinvastoin.

Muutaman kerran vuodessa mulle tulee ihan hillitön himo syödä raakaa jauhelihaa näkkileivän päällä. Sipulilla, pippurilla ja sinapilla... Samana päivänä ostettu jauheliha on mautonta;)

Viimeinen, mistä tahansa syystä johtuva, mahatauti mulla on tainnut olla joskus 80-luvulla(?)

Ja miettikää jotain toria jossain etelässä. Liha makaa tiskissä koko päivän, joku ostaa sen, eikä kuitenkaan kuole.

Naurettavaa ylihygieniaa...

• Hygienia.

Sairaalla hygienia-hysterialla ja pilaantuneilla raaka-aineilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

• -------

Minullakin löytyy välillä himoa syödä raakaa jauhelihaa, pihvi tai jopa broileria ennen kypsentämistä (hui kauheaa!), ja olen tehnyt sitä viimeisen parin kymmenen vuoden ajan - tässä minä vielä istun, en ole sairastunut ikinä vakavasti. Vatsatautikin oli viimeksi vuosia ja vuosia sitten, vaikka joka kerta lihaa ostaessani otan pienen palan, sen verran hyvää se on!

Ylihygieniaa tosiaan, ei nykyaikana lihassa pitäisi mitään tautia olla, sen verran hyvin eläimiä pidetään ja testataan. Mikäli sairastun ikinä mihinkään raivotautiin, saan salmonellamyrkytyksen tai muuta vastaavaa, kyseisen tilan eläimet testataan tai jopa hävitetään suoraan sen enempää miettimättä. Tila pistetään karanteeniin ja se on liian suuri riski tilanpitäjille, joten he ovat nähneet parhaaksi vain testata eläimet, pitää ne poissa taudinaiheuttajista ja pitää huolen siitä ettei ketään sairastu - vaikka liha ei olisikaan kypsennetty kunnolla (= tai yhtään. Nam)

Call me weird tai ihan mitä vain, pidän raa'asta lihasta enkä ole siihen vielä kuollut tai ikinä edes sen vuoksi sairastunut. Tietysti pieniä varotoimenpiteitä täytyy tehdä (esim. salmonella testit säännöllisesti) mutta mitään muutosta en ole huomannut :)
        Söin jo lapsena raakaa lihaa, joten voihan se olla että kehoni on jonkinlaisen kyvyn kehittänyt pitääkseen minut terveenä. :)

• MVB
        Hygienia. kirjoitti:

Sairaalla hygienia-hysterialla ja pilaantuneilla raaka-aineilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Kyse onkin siitä, että mikä on pilaantunutta...

• Sirkka Perttunen
        ------- kirjoitti:

Minullakin löytyy välillä himoa syödä raakaa jauhelihaa, pihvi tai jopa broileria ennen kypsentämistä (hui kauheaa!), ja olen tehnyt sitä viimeisen parin kymmenen vuoden ajan - tässä minä vielä istun, en ole sairastunut ikinä vakavasti. Vatsatautikin oli viimeksi vuosia ja vuosia sitten, vaikka joka kerta lihaa ostaessani otan pienen palan, sen verran hyvää se on!

Ylihygieniaa tosiaan, ei nykyaikana lihassa pitäisi mitään tautia olla, sen verran hyvin eläimiä pidetään ja testataan. Mikäli sairastun ikinä mihinkään raivotautiin, saan salmonellamyrkytyksen tai muuta vastaavaa, kyseisen tilan eläimet testataan tai jopa hävitetään suoraan sen enempää miettimättä. Tila pistetään karanteeniin ja se on liian suuri riski tilanpitäjille, joten he ovat nähneet parhaaksi vain testata eläimet, pitää ne poissa taudinaiheuttajista ja pitää huolen siitä ettei ketään sairastu - vaikka liha ei olisikaan kypsennetty kunnolla (= tai yhtään. Nam)

Call me weird tai ihan mitä vain, pidän raa'asta lihasta enkä ole siihen vielä kuollut tai ikinä edes sen vuoksi sairastunut. Tietysti pieniä varotoimenpiteitä täytyy tehdä (esim. salmonella testit säännöllisesti) mutta mitään muutosta en ole huomannut :)
        Söin jo lapsena raakaa lihaa, joten voihan se olla että kehoni on jonkinlaisen kyvyn kehittänyt pitääkseen minut terveenä. :)

Syön joka päivä raakoja munia(luomu)ja 1-2 krt. viikossa raakaa lihaa.Olen kohta 60.v. ja terve!

• Hygieniaa

Pakon sanelema juttu tuo köyhäily, ollut jo vuosia pienen eläkkeen kanssa. Paljon on pitänyt ruokakaupan ostoslistaa muuttaa.
      Olen huomannut tulevani toimeen mainiosti mm. ilman maitoa.
      On aivan väärin, että eläkkeitä nostetaan prosenteissa, eikä euromääräisinä.
      Törkeää ruuanhaaskausta kaupoilta ja mitähän suurkeittiöissä ja ravintoloissa tehdään ylijääville ruokatarvikkeille,harvassa paikassa niitä saa edes henkilökunta ostaa kotiin.

• Resurssien tuhlausta

Venus Projekti ratkaisuna turhalle resurssien tuhlaamiselle.

• nou herkkävatsa

Maitotuotteista esim. maitoa joka hiukan hapan eikä käy kahviin ja juotavaksi voi käyttää esim pannareihin ja lättyihin. Kerman kanssa sama asia.
      Piimä hiukan hapanneena jos vain makuaisti sietää voi juoda, sillä hapanmaitotuote ei "pilaannu" käyttökelvottomaksi hetkessä.
      Rahkat ja smetanat ym muut voi käyttää leivontaan tai ruokiin vaikka ovat ylipäiväisiä, samoin jogurtit ovat syömäkelposia yleensä vaikka ovat ylittäneet päiväyksen.
      Maitotuotteista yleensä hapatetut säilyvät paremmin.
      Tietysti pitää käyttää tervettä maalaisjärkeä ja aisteja, sillä mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma :)
      Olen huomannut sellaisen asian että noissa 30% alennuksissa ainakin kannattaa olla tarkkana, sillä esim. usein näkee että samassa kaupassa saa tuoreella päiväyksellä jotain tuotetta norm tarjouksesta tai kampanjatuotteena samalla hinnalla kuin nuo poistossa olevat.
      Tosen ryhmittymän kaupassa poistotuotteet 30% ja toisessa 50% alennuksella.
      No tulipa lavealti selitystä, muuta kokemuksen kautta opittua asiaa.
      Voimia selvitymiseen kaikille joille runsas ruokapöytä kaikkine herkkuineen ei ole itsestään selvyys.

• Määrää

Mitä heitetään pois kouluissa ja päiväkodeissa,jos sen tietäisitte te tippuisitte perseeleen.

• Mene hukkaan kaupoissa

Aattele sitäkin kuinka paljon ruokaa menee hukkaan kaupoissakin kun niitä kukaan ei osta. (Tyhmä järjestelmä joka toimii rahalla)

Nekin olisi joku voinut ottaa (ilmaiseksi) ja syödä siitä niin ei olisi turhia resursseja mennyt hukkaan taas.

Raha on roskaa, ruoka on syötävää.

Entäs se kun me tapetaan paljon eläimiä ja pistetään niitä lihoiksi, arvaa kuinka monta eläintä mekin ollaan tapettu ja sen liha ei tullut syödyksi ollenkaan. Rahajärjestelmän vuoksi moni eläinkin kuolee kun useat juoksee eläinten perässä kun se on niin helppoa rahaa kun ampuu nirrin pois eläimeltä ja laittaa sen lihoiksi. Eläin ei osaa panna vastaan kun se ei osaa varoa pyssyä.

• samat leivät hevosten kans

Laatikkokaupalla heitetään leipää roskiin joissa on tämä päivä "parasta ennen" päiväyksenä. Ja parhaillaan uutuus livät jotka ovat tänään tulleet myyntiin heitetää illalla roskiin koska isot leipomot, esim vaasan leipomot haluavat että joka päivä on tuoreet uutuus tuotteet myynnissä. Siis aamulla tiskiin,illala roskiin ja sama rumba jatkuu päivästä toiseen!!!!Ei tarvi ihmetellä miksi leipä on NIIIIIN hirveän kallista!

• Rahaa rahaa rahaa!!!!

Rahajärjestelmä on tyhmä järjestelmä.

Rahassa elää pahuus ja kirous ja synti!

• zzz-xxx
        Rahaa rahaa rahaa!!!! kirjoitti:

Se on vain niin, että kauppa ei saa antaa asiaikkaille vanhentuneita elintarvikkeita ilmaiseksikaan, eikä edes säilyttää niitä tiloissaan. Laki sen määrää. Haaskaus on siis lain vaatimaa.

• Että,
        Rahaa rahaa rahaa!!!! kirjoitti:

raha tätä maailmaa pyörittää nyt ja tästä eteen päinkin, ei sille mitään voi...

Mitä päiväys merkintöihin tulee niin meillä taas katsellaan erittäin tarkasti päivämääriin eikä kajota ollenkaan päiväys vanhoihin tuotteisiin, joskus mutta vain joskus voi ostaa samanapäivänä vanhaksi menevän -50% leivoksen, mutta sekin pitää sitten syödä sinä päivänä.

Myöskään meillä ei laiteta pakkaseen mitään muuta kuin marjoja, ei minkään sorttista ruokaa, leipää, leivonnaisia ymm...

• muka

oikein uutinen. Voi elämän kevät. Eiköhän maalaisjärki ja kaupunkilais järkikin jo sano, että ei ruoka ole pilalla, jos menee päivä pari yli. Voi tsiisus sentään. Kaikesta sitä pitää otsikoita repiä, hah.

• päiväys on kehä kolmosen si...

Kananmunia olen käyttänyt yli kuukauden vanhoina. ovat käyttökelpoisia niin kauan kun eivät haise. Maitoa olen käyttänyt kaksi viikkoa yli päiväyksen, jos "piimii" kahvissa on se sitten pilaantunut. Avatussa pussissa jauhot ei säily niin hyvin kuin avaamattomassa, mutta pilaantuneessa tuotteessa on ummehtunut haju. Niin ja olen syönyt 5 vuotta vanhaa naudan lihaa. ollut pakkasessa koko ajan ja sulatuksen yhteydessä vuolut pinnan harmaan lihan pois.

• sinkula.m

Tuli tv;stä ruotsalaisessa ohjelmassa erä naistutkija säilytti kanamunia 4-vuotta jääkaapissa, olivat täysin syömäkelpoisia muutama oli hieman vetäytynyt (kuivunut).
        mit'täst`' opein, noh sen et ei kaikkea pidä uskoa, että menee huonoksi ruokatavara eeeiih se on vaan kerskakulutuksen oppei. Voittoa lisää.
        Hirveetä haaskaamista koko elämä.

• - - -VUOSIA

Niillä on hyvä pommittaa paikkakunnallasi
      vierailulla olevia esim:JYRKI KATAISTA JA MATTI HANGILLAHIIHTÄJÄÄ mitä vanhempia munat on sitä
      parempi lopputulos

• Samuli93

Voin sanoa että eräs nimeltä mainitsematon kauppaketju heittää roskiin kaiken missä on pienin lommikin

• 8tuntia kiehuneet- -

- -ja ovat aivan kovia toivottomasti ennen kymppiuutisia ovat pehmeitä,perunat kypsyy noin
      puolessa tunnissa

• päivää, vaan

kokeile ensi kerralla keittää niitä 3-10 minuuttia. Ja perunoita n. 20 minuuttia.

• Suosittele kenellekkään
        päivää, vaan kirjoitti:

kokeile ensi kerralla keittää niitä 3-10 minuuttia. Ja perunoita n. 20 minuuttia.

Kiinalaisten herkkua tuhatvuotista munaa.
        Eihän se oikeasti tietenkään ole tuhatta vuotta vanha, kunhan sanovat, mutta se kypsennetään kuukausitolkulla karjan lannassa ja on sieltä nostettaessa toden tottakuin tuhatvuotta vanha ja väriltään lähes musta. Tuossa edessäni hyllyssä lepää yksi ja saa siinä ollakin puolestani. Tuli kokeiltua yksi sellainen kiinassa, melkein sisuskalut tulivat munan ryydittäminä betonilattialle.

• omassapaskassa-
        Suosittele kenellekkään kirjoitti:

Kiinalaisten herkkua tuhatvuotista munaa.
        Eihän se oikeasti tietenkään ole tuhatta vuotta vanha, kunhan sanovat, mutta se kypsennetään kuukausitolkulla karjan lannassa ja on sieltä nostettaessa toden tottakuin tuhatvuotta vanha ja väriltään lähes musta. Tuossa edessäni hyllyssä lepää yksi ja saa siinä ollakin puolestani. Tuli kokeiltua yksi sellainen kiinassa, melkein sisuskalut tulivat munan ryydittäminä betonilattialle.

kypsyttää kun ei ole tunkioo mutta voisin muutaman viikon paskoa ämpäriin

• tietääkseni

nykyään lisää tuotteisiin lisäaineita jotka kiihdyttävät vanhenemisprosessia, jotta kuluttajat joutuisivat käymään kaupassa useammin. itse ostan vain lidlistä, koska en halua tukea ahneita, ilmaistyövoimaa käyttäviä yrityspomoja.

• Kerran löysin roskiksesta

100 pikkupurkkia jogurttia ja
        vain kolme jäi syömättä.

• tosissasi?

Lidl, jos joku kauppaketju, osaa ahneuden ja "ilmaistyövoiman" käytön.

• Sirkka Perttunen
        tosissasi? kirjoitti:

Lidl, jos joku kauppaketju, osaa ahneuden ja "ilmaistyövoiman" käytön.

Lidl kohtelee työntekijöitään ala-arvoisesti ja tuotot valuvat saksaan! Mielestäni ks. kauppaliikkeen käyttäjät osallistuvat työntekijöiden oikeuksien polkemiseen,valuuttamme poisvirtaukseen,kotimaisten yritysten alasajoon jne..

• Kalpea aavistus
        Sirkka Perttunen kirjoitti:

Lidl kohtelee työntekijöitään ala-arvoisesti ja tuotot valuvat saksaan! Mielestäni ks. kauppaliikkeen käyttäjät osallistuvat työntekijöiden oikeuksien polkemiseen,valuuttamme poisvirtaukseen,kotimaisten yritysten alasajoon jne..

Mitäpä jos jättäisit sikseen tuollaisen valheellisen propagandan levittämisen. Siitä kun voi joutua jopa lailliseen edesvastuuseen. Tunnen Lidlissä työtä tekeviä ja heidän omakohtaiset kokemukset eivät tue ollenkaan väitteitäsi vaan ovat päinvastoin varsin tyytyväisiä työpaikkaansa.

• Kallis alkaa K:lla
        Sirkka Perttunen kirjoitti:

Lidlin tuleminen Suomeen oli hieno asia. Nyt on paikallisesti jopa jommoistakin kilpailua suomalaisen S-kaupan ja enimmäkseen ulkomaalaisomisteisten Keskon ja Lidlin kautta

• *Xaller*

Just joo esim valion maito on säilyvyydeltään niin heikko laatuista että sen joutuu ja pitää heittää poin jo ennen viimeistä käyttöpäiväänsä.

Kokemusta on ja siksi vaihdoinkin tuottaja maidon merkkiä, ja nyt hymyilen koska säilyy ja hyvin.

• säilyttelijä

Kylmäketju ei saa katketa eli maito lämmetä, ja jääkaapissa pitää olla riittävän kylmä. Jos kaapissasi on 8 tai yli, ollaan katastrofin puolella. Oikein säilytetty maito säilyy avaamattomana useita päiviä yli päivämäärän.

Laita vesilasi keskelle kaappia ja mittari siihen. Vuorokauden kuluttua otat lukeman. Säädä kaappisi vaikka neljään asteeseen, ja imuroi kaapin takana oleva jäähdytyssäleikkö vähintään kerran vuodessa, mieluiten ennen kuumaa kesäkautta.

• on maidot

säilyny jääkaapissa, oli tuottaja kukamikä tahansa yli viimeisen myyntipäivän. Olen ostanut monen eri meijerin maitoja, (Valion, Ingman/Arlan, Pirkan ja jotain pikkumeijereiden maitoja) ja kaikki ok.
        Tänä aamuna avasin Valion kevytmaitoo purkin, jonka viim.pvä oli 10.3.2009.

Oli kerran yksi virolaisalkuperäinen maito, joka ei säilynyt, mutta eihän siellä maitotuotteita muutenkaan osata tehdä.
        Taitaa olla vika siinä miten säilytät. Ne rasvattomat pilaantuu kyllä herkimmin.

• RAKKI.

NIIN

• harrastanut sitä jo...

pitkään. Heitin sitä viime kerralla vanhalla saappaalla. Mokoma juoppo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      165
      4605
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      198
      3311
    3. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      156
      2902
    4. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      113
      2891
    5. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      40
      2829
    6. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      46
      2188
    7. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      13
      2127
    8. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      55
      2015
    9. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1915
    10. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      66
      1469
    Aihe