Itsetunto ja usko

jason_dax

Tämä on aihe, josta en halua haaskalintujen vuoksi puhua tällä palstalla.

Aiheena on itsetunto ja laajemmalti ehkä mielenterveys. Itse kärsin ahdistushäiriöstä, masennuksesta sekä äärimmäisen itsekritiikin ja -vihan aiheuttamasta huonosta itsetunnosta.

Haaskalinnut varmasti lentävät nyt paikalle kertomaan Jeesus sitä ja Jumala tätä. Eipä kiinnosta teidän paskanne.

Itsetunnoltaan heikot ihmiset ovat käännyttäjien ja muiden haaskalintujen lempikohteita, koska heikkoja on helppo hyväksikäyttää.

Olisi kiva nähdä millaista keskustelua itsetunto aiheuttaa ja etenkin seuraavan biisin sanoista:

http://www.youtube.com/watch?v=uj8C43r4zm0

44

1513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninja ee

Ole sinä rauhassa mikä olet. Älyllä "pilatut" kärsivät tietoisuudessaan tuskia ja masennusta, onneksi tästä vaivasta jotkut ovat vapaita.

• Kössönöm

joskus ollut. Ehkäpä siitä syystä en olekaan liiemmälti ihmisten kanssa tekemisissä. Olen joskus saanut kovaakin kritiikkiä osakseni, kun en ole sopinut muiden minulle tekemään muottiin. Ratkaisin asian niin, että en ole heidän kanssaan tekemisissä. Näin on paras kaikille.

He eivät saa enää nautintoa minun arvostelemisestani, eikä minun tarvitse kuunnella sitä paskanjauhamista. Joten tarkemmin ajatellen, he siinä hävisivät. Heh. Hyvä niin.

Ei pitäisi kritisoida itseään turhista. Siitä vasta masentuukin. Gloria Gaynor sanoi asian niin kuin se on. Jokainen on omanlaisensa.

• eräs sivustaseuraaja

auttaa tai lohduttaa, olet mielestäni yksi tämän palstan lahjakkaimmista kirjoittajista. Itsekritiikkisi saattaa olla sinulle itsellesi ongelma, mutta meille muille pystyt sen avulla tuottamaan nautittavan oivaltavaa ja terävää tekstiä.

Halaus sinulle. Ja muista että jos masennus menee pahaksi, siihen on erittäin hyviä ja tehokkaista lääkkeitä olemassa. Ei muuta kuin läkäriin, jos siltä tuntuu.

• olen täysin samaa mieltä, JD on eräs lahjakkaimmista ja ehkä siksi altistuu helpommin ihmismielen vaikeammin käsiteltäville puolille.

Samat vinkit antaisin minäkin, rohkeasti vaan apua kehään jos siltä tuntuu ja mieluummin liian aikaisin kuin myöhään.

• niin kerron silti

ettet tosiaankaan ole ainut,joka kärsii samoista ongelmista.Tuollaiseksi itseään kritisoivaksi/vihaavaksi olen minäkin kasvanut.Kiitos ansiosta kuulunee niin kotiin kuin ympäristöön.

• Siis viestin tarkoitus ei ollut kerätä säälipisteitä tai puhua vain itsestäni. Käytin itseäni vain esimerkkinä.

Olisi ihan mukava kuulla muiden näkemyksistä koskien itsetuntoa, niin omaa, muiden kuin yleisessä mielessä.

• no religion

voi itse valita, miten itsestään ajattelee.

Ei ole mitään huonoa tai hyvää itsetuntoa olemassakaan.

Itsestään voi ajatella myös niin, että välillä on huonompi välillä parempi käsitys itsestään. Itse ajattelen, että käsitys itsestäni on neutraali. Joissakin asioissa olen hyvä jotkut asiat kaipaa harjoitusta. Joissakin surkea, mutta sitkeällä harjoittelulla ehkä opin sen mitä haluankin oppia.

Omista ajatuksistaan ei kannata ahdistua.

Okeastaan luovuin joskus kaikista vanhanaikaisista näkemyksistä miten ihminen käsittää itsensä.

Koen itseni koko ajan itseään luovaksi prosessiksi, mikä on fakta. En joksikin kerran syntyneeksi ja sitten hitaasti vanhenevaksi.

Olen myös lisännyt liikkumista ja ulkoilua, koska silloin aivot prosessoi eri tavalla. Liika istuminen paikallaan aijeuttaa masennusta.

Ihminen tekee oman mielenterveytensä siten miten ajattelee, puhuu, käyttäytyy.

Ehkä voisit ajatella että sinulla on neutraali käsitys itsestäsi eikö se tunnu vähän paremmalta kuin huono itsetunto. Voit itse vapaasti valita. tai edes kokeilla. Mitä jos heittäisit käsityksen "itsetunto" kokonaan pois ja vain olet oma itsesi.

Sinunhan ei ole pakko uskoa huonoon itsetuntoon? Vai onko?

Mutta sehän onkin luovien ihmisten rasite. Ylös, alas, uskon ja epäuskon kautta. Luovat prosessit vaativat herkkyyttä, alyä ja intuitiota .

Ainakin tällä palstalla muiden näkemys herrasta
        on pelkästään positiivinen.

Jeps, vielä tämä, kannattaa ajatella aika myönteisesti elämästä ja itsestään kun on kerran onnistunut pääsemään tänne seikkailemaan.

Kukas se kissan hännän nostaa jos ei kissa itse...

Ei ole tarkoitus neuvoa.

Olet varmaan ihan hyvä harjaamaan hampaita ym. käsityksesi omista kyvyistäsi joutuu koetukselle silloin kun pitäisi saada Nobelin palkinto tai jotain sinne päin, vaatimattomasti.

• H.H.

Kun palstalta eräs lh on vasta kerännyt luunsa, niin en tiedä voiko 'hyvää' itsetuntoa kenellekään edes toivoa, tervettä kylläkin. Oma itse poikkeaa muista ihmissuhteista sikäli, että sen kanssa täytyy tulla toimeen joka tapauksessa.

Valtavirran käsityksistä poiketen en silti anna onnellisuudelle erityisasemaa, koska myös itsekriittisenä joutuisin tällöin hankaluuksiin itseni kanssa. Ajattelen nimittäin, että onnellisuus ei saa polkea moraalia; totuutta ja oikeudenmukaisuutta. Tällä kerää itsellensä tietenkin ongelmia eri tavoin; jättää joitakin tilaisuuksia hyödyntämättä ja saa epärehellisistä vihamiehiä. Ongelmien ohi olisi paljon helpompi vain mennä kuin kohdata ne. Tämä pätee erityisesti ihmisiin.

Riippumatta siitä uskooko Jumalaan vai ei, terveen itsetunnon, oman jaksamisen ja tarvittavan onnellisuuden vuoksi kannattaa muistaa tämän vanha rukouksen viisaus:

Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan.

• oletko käynyt
        H.H. kirjoitti:

Kun palstalta eräs lh on vasta kerännyt luunsa, niin en tiedä voiko 'hyvää' itsetuntoa kenellekään edes toivoa, tervettä kylläkin. Oma itse poikkeaa muista ihmissuhteista sikäli, että sen kanssa täytyy tulla toimeen joka tapauksessa.

Valtavirran käsityksistä poiketen en silti anna onnellisuudelle erityisasemaa, koska myös itsekriittisenä joutuisin tällöin hankaluuksiin itseni kanssa. Ajattelen nimittäin, että onnellisuus ei saa polkea moraalia; totuutta ja oikeudenmukaisuutta. Tällä kerää itsellensä tietenkin ongelmia eri tavoin; jättää joitakin tilaisuuksia hyödyntämättä ja saa epärehellisistä vihamiehiä. Ongelmien ohi olisi paljon helpompi vain mennä kuin kohdata ne. Tämä pätee erityisesti ihmisiin.

Riippumatta siitä uskooko Jumalaan vai ei, terveen itsetunnon, oman jaksamisen ja tarvittavan onnellisuuden vuoksi kannattaa muistaa tämän vanha rukouksen viisaus:

Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan.

AA-kerhossa?

"Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan."

- Tuotahan siellä hihhulit hokevat, näin olen kuullut kerrottavan. Paljonko meni tenua päivässä ja montako vuotta putkeen, ennen kuin sait poikki "jumalan avulla"?

• olevan hyvinkin
        oletko käynyt kirjoitti:

AA-kerhossa?

"Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan."

- Tuotahan siellä hihhulit hokevat, näin olen kuullut kerrottavan. Paljonko meni tenua päivässä ja montako vuotta putkeen, ennen kuin sait poikki "jumalan avulla"?

hauska ja pilkattava asia,niin voitko vitsailla vielä hieman enemmän asialla.Jään odottamaan ratkiriemukasta juttuasi.

• Tähdenlento
        H.H. kirjoitti:

kysyä, että mitä tarkoitat tuolla 'lh:lla'?

• että palstan
        olevan hyvinkin kirjoitti:

hauska ja pilkattava asia,niin voitko vitsailla vielä hieman enemmän asialla.Jään odottamaan ratkiriemukasta juttuasi.

vittumaisin tyyppi paljastuukin juopoksi. Se sitä varmaan sitten rassaakin, kun ei voi viinalla enää läträtä ja kostaa viinahimoissaan pahan olonsa täällä.

Moni asia sai selityksensä, kyllä!

• nykyään
        Tähdenlento kirjoitti:

kysyä, että mitä tarkoitat tuolla 'lh:lla'?

pitävät muodikkaana kutsua toista narsistiksi tai luonnehäiriöiseksi (lh).

• H.H.

• kertoo
        H.H. kirjoitti:

Narsistisesta luonnehäiriöstä vaikkapa tässä:
        http://yle.fi/puhe/kiusaajajuttu.php?id=921

sinusta!

>>Narsistinen luonnehäiriö pahenee iän myötä. Se voi puhjeta selvästi havaittavaksi vasta myöhemmässä keski-iässä, jolloin on päästy asemaan, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia vallan käyttämiseen.

Viimeistään keski-iässä on usein pakko aavistaa, ettei omasta elämästä tullutkaan - eikä ehkä koskaan tule - sitä suurta ja ihailtavaa, mitä halusi ja edellytti siitä tulevan. Pettymyksen torjuminen purkautuu herkästi narsistisessa luonnehäiriöisessä käyttäytymisessä.

• Tähdenlento

• H.H.
        kertoo kirjoitti:

sinusta!

>>Narsistinen luonnehäiriö pahenee iän myötä. Se voi puhjeta selvästi havaittavaksi vasta myöhemmässä keski-iässä, jolloin on päästy asemaan, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia vallan käyttämiseen.

Viimeistään keski-iässä on usein pakko aavistaa, ettei omasta elämästä tullutkaan - eikä ehkä koskaan tule - sitä suurta ja ihailtavaa, mitä halusi ja edellytti siitä tulevan. Pettymyksen torjuminen purkautuu herkästi narsistisessa luonnehäiriöisessä käyttäytymisessä.

Voisinko jotenkin olla iloksi?

• Gizmo
        H.H. kirjoitti:

Voisinko jotenkin olla iloksi?

Juokse piiloon niin etsin sinua!

• teologi,nimeltään
        että palstan kirjoitti:

vittumaisin tyyppi paljastuukin juopoksi. Se sitä varmaan sitten rassaakin, kun ei voi viinalla enää läträtä ja kostaa viinahimoissaan pahan olonsa täällä.

Moni asia sai selityksensä, kyllä!

Reinhold Niebuhrin tyyneysrukouksen perusteella toinen henkilö juopoksi.

• oletko käynyt kirjoitti:

AA-kerhossa?

"Jumala suokoon minulle voimaa hyväksyä se mitä en voi muuttaa ja rohkeutta muuttaa se jonka voin. Mutta ennen kaikkea suokoon hän minulle täydellisen kyvyttömyyden erottaa kumpi on kumpi."

Parempi noin ;o)

• Kössönöm
        UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:

"Jumala suokoon minulle voimaa hyväksyä se mitä en voi muuttaa ja rohkeutta muuttaa se jonka voin. Mutta ennen kaikkea suokoon hän minulle täydellisen kyvyttömyyden erottaa kumpi on kumpi."

Parempi noin ;o)

se on uskiksilla selkäytimessä.

Mutta tuo oli kyllä osuvasti sanottu:)

• Niin se vain on. Jos tuomitsee itsensä ja vaatii itseltään täydellisyyttä...se on todella rankka tie.

Itsetunnon kanssa ihminen on todella yksin. Tunteitaan ei voi itseltään piilottaa.

Hieno avaus, todella rohkea.

• Tähdenlento

hihhuli olenkin, niin en minä sentään itseäni haaskalinnuksi koe. Toki toisaalta ei minulla ole mitään tarvetta tässä kohtaa, mikäli aihe on arka, jumaluudestani mitään lausua. Siitäkään huolimatta, että se on yksi tärkeimpiä ulottuvuuksia elämässäni. Ja mielestäni hyvän itsetunnon kehittyminen/kehittäminen edellyttääkin sangen laajaa tarkastelukykyä elämiseen liittyvissä asioissa (siis asioissa kuin asioissa).

Ja todennäköisimmin syin tuo ahdistuksesi juontuu nimenomaan suppeanäköisyydestäsi? Tai siitä ettet luota kykyihisi ja tämä puolestaan juontuu siitä, ettet kenties oivalla kykyjäsi? Puhumattakaan siitä, että niitä kehittäisit? Ja tässä kohtaa unohtaisin ajatusmallin, jossa joku aiemmin kohdisti vanhemmat tai ympäristön ahdistuksen aiheuttajaksi tai jopa ylläpitäjäksi (romukoppaan vaan, tämäkin).

Laulu oli kaunis, ja sanatkin. Tosin minä hihhulinakin olen mitä olen, enkä pyytele anteeksi olemassaoloani! Mutta minähän olenkin 'oikea' tähdenlento!

• Finwitch

minullakin on huono itsetunto ja olen kärsinyt masennuksesta. Sain siihen lääkkeet ja hyvin menee. Itsetuntoa vain pitäisi vielä kohentaa. Niinpä luen itsetuntoa käsitteleviä kirjoja...

• tälläinen ongelma

ei ole sieltä harvinaisemmasta päästä.Kuinka monella vastaantulijalla lieneekään samat vaivat itsensä kanssa

• Sinulla ei ole minkäänlaisia ongelmia itsetunnon kanssa. Sikäli mikäli voit millään tasolla löytää jotakin yhteistä oman persoonallisuutesi ja tämän kappaleen kanssa.

• "Sikäli mikäli voit millään tasolla löytää jotakin yhteistä oman persoonallisuutesi ja tämän kappaleen kanssa."

Pidän kappaleen viestiä tärkeänä ja arvostettavana, mutta en löydä mitään yhteistä.

• Itse kärsin myös huonosta itsetunnosta, olen ajatellut että se on lapsuuden peruja. Toisaalta en osaa suoraan sanoa mikä siellä olisi sellaista. Nämä asiat taitavat olla kuitenkin monen asian yhteissummia?
      Minulla on itselläni diagnoosiana "toistuva keski-vaikea masennus". Välillä koen tuskastuttavaa selittämätöntä ahdistusta.Lääkärin kanssa tästä juteltuani, hän sanoi että usein masennus ruokkii ahdistusta ja päinvastoin.
      Mielialalääkitys on nostanut oloani sen "yhden portaan", se auttaa jaksamaan. Onneksi on myös muita asioita, jotka "pitävät elämässä kiinni".

Kirjoitin tämän nyt rehellisesti ja avoimesti, ilman mitään uskonto viittauksia.

Rohkia olit kun toit aiheen esille, juuri se että näistä asioista puhutaan avoimesti madaltaa kynnystä suhtautua niihin luontevammin.

• Jasonilla vaan tuo äo on 60 - 90 napsua korkeampi kuin sulla, joten problematiikka ja hiekkalaatikko on ihan eri.

• Nas.se kirjoitti:

Jasonilla vaan tuo äo on 60 - 90 napsua korkeampi kuin sulla, joten problematiikka ja hiekkalaatikko on ihan eri.

En sinulta muunlaista vastausta odottanutkaan, en ylläty sinun ihmisten luokittelemisperusteista.
        Nothing new under the nasses's sun.

• H.H.
        juhani1965 kirjoitti:

En sinulta muunlaista vastausta odottanutkaan, en ylläty sinun ihmisten luokittelemisperusteista.

Ei mitään uutta pojan alla.

• juhani1965 kirjoitti:

joku haluaa vertaisryhmän tukea, niin mitä hän silloin haluaa?

Ok, sinusta ei ole sitä tekemään ja ymmärrän tuskasi, toisaalta et ole kaikkein typerimpiä yksilöitä, olet typerä muttet kuitenkaan niin typerä kuin kaikkein hitaimmat hihut.

Se on yksi merkittävä syy hihhuloitumiseesi, siis ei tuo typeryytesi, vaan se että fundishihu on vielä hiukan sinua typerämpi. Siksi haluat hihhuloitua, koska leimautumalla tuohon ryhmään koet saavasi arvostusta ja olevasi muiden yläpuolella.

Se mitä normi patavajakki ei tajue on ettei nasse luokittele ihmisiä älykkyyden mukaan, vaan muilla kriteereillä.

Siksi Nasse on luokitellut sinut merkittävästi alemmaksi kuin sinänsä vaatimattomat älynlahjasi edellyttäsivät.

Nasse uskoo edelleen että se juoppo, taikauskoton juhani oli ihmisenä paljon arvokkaampi ja mielenkiintoisempi kuin tämä "nuolija"

• Nas.se kirjoitti:

Jasonilla vaan tuo äo on 60 - 90 napsua korkeampi kuin sulla, joten problematiikka ja hiekkalaatikko on ihan eri.

Mielestäni viestisi oli asiaton ja provosoimaton hyökkäys.

• Nas.se kirjoitti:

joku haluaa vertaisryhmän tukea, niin mitä hän silloin haluaa?

Ok, sinusta ei ole sitä tekemään ja ymmärrän tuskasi, toisaalta et ole kaikkein typerimpiä yksilöitä, olet typerä muttet kuitenkaan niin typerä kuin kaikkein hitaimmat hihut.

Se on yksi merkittävä syy hihhuloitumiseesi, siis ei tuo typeryytesi, vaan se että fundishihu on vielä hiukan sinua typerämpi. Siksi haluat hihhuloitua, koska leimautumalla tuohon ryhmään koet saavasi arvostusta ja olevasi muiden yläpuolella.

Se mitä normi patavajakki ei tajue on ettei nasse luokittele ihmisiä älykkyyden mukaan, vaan muilla kriteereillä.

Siksi Nasse on luokitellut sinut merkittävästi alemmaksi kuin sinänsä vaatimattomat älynlahjasi edellyttäsivät.

Nasse uskoo edelleen että se juoppo, taikauskoton juhani oli ihmisenä paljon arvokkaampi ja mielenkiintoisempi kuin tämä "nuolija"

Parasta vertaistukea olen saanut kaltaisiltani, ja en nyt puhu uskovaisista, vaan samallalailla sairaita olevilta. Miksikö? Siksi että he ymmärtävät, he ovat kokeneet juuri samaa, heidän "antennit" havaitsevat milloin tohtii jättää "jaksamisnaamarit" nurkkaan. Ja se tapahtuu vertaisten joukossa.

Olen tavannut sekä uskovaisia, että ateisteja jotka ymmärtävät tai eivät ymmärrä näitä sairauksia.Ja kun tässä nyt rehellisesti puhutaan niin pahimipia ovat olleet nämä "fundisuskikset", joiden mielestä uskovainen ei edes voi sairastaa masennusta, toimillaan he ovat vain pahentaneet sairauttani. Onneksi olen oppinut välttämään niitä piirejä.

Juuri huonon itsetuntoni vuoksi en ole ikinä kokenut olevani kenekään yläpuolella, varsinkaan uskoon tuloni jälkeen, se kuuluu Nasseli tämän sairauden kuvaan.

Et ole nähänyt etkä voi tuntea sitä "juoppoa" Juhania. Minä ja läheiseni tunnemme ja voin kertua, että tämä raitis Juhani on huomattavasti parempi sekä itselle että läheiselle.

• Kadun-nainen

cool biisi ja hyvä sanoitus, mutta heti alussa kohdassa- I am my own Special Creation - täytyy muistaa että omat elämänkokemukset rakentavat mieltä..vähän niinkuin autonomisesti, ei huonoa itsetuntoa rakenneta tietoisesti vaan kokemukset kumuloituvat sinne kuuppaan...

...ja jos ne kokemukset kolhivat omaa persoonallisuutta, varsinkin varhaislapsuudessa koetut jutut, jolloin ei ole vielä itsetietoista tajuntaa, nuo kokemukset saattavat muuttaa persoollisuutta ja sitä ärripurria kertyy mieleen

Myöhemmällä iällä ärsyyntymiskynnys laskee helposti ja se "vihanpito" heikentää vain entisestään itsetuntoa

Kannattaa käydä juttelemassa asiantuntijalla ja selvittää tilanne, koska se ahdistus helpottuu jo pelkästään avautumisella, on vain hyväksyttävä omat erilaiset tunteet ja opittava käsittelemään niitä.. Rohkeasti avattu, kiitos siitä !!

• Pakanainen

ja paapoja näkee niin harvoin keinustuolissa istumassa ja antamassa elämänviisausohjeita (aapisessa niitä vielä oli)

Nykymummut- ja paapat ovat kovin mustavalkoisia ja monilla heistä on kadonnut kokonaan suhteellisuuden taju.

Mutta lieventävänä asianseikkana olen havainnut, että katsovat mielellään helppoja televisio ohjelmia so. eivät enää jaksa miettiä syntyjä syviä, eivätkä parantaa maailmaa.

• Kadun-nainen
        Pakanainen kirjoitti:

ja paapoja näkee niin harvoin keinustuolissa istumassa ja antamassa elämänviisausohjeita (aapisessa niitä vielä oli)

Nykymummut- ja paapat ovat kovin mustavalkoisia ja monilla heistä on kadonnut kokonaan suhteellisuuden taju.

Mutta lieventävänä asianseikkana olen havainnut, että katsovat mielellään helppoja televisio ohjelmia so. eivät enää jaksa miettiä syntyjä syviä, eivätkä parantaa maailmaa.

keinutuoli on varmaankin sellainen rajapyykki, että papat ja mummut alkaa keskittymään enemmän kissoihin ja niiden mysteereihin ja värikkääseen elämään ja ongelmallisuuteen (hi)

• Pakanainen
        Kadun-nainen kirjoitti:

keinutuoli on varmaankin sellainen rajapyykki, että papat ja mummut alkaa keskittymään enemmän kissoihin ja niiden mysteereihin ja värikkääseen elämään ja ongelmallisuuteen (hi)

omiin kolotuksiin, mutta luonnosta eivät saa koskaan tarpeeksi. Lintulaudan lintu on joka aamu uusi ihme:)

• Kadun-nainen
        Pakanainen kirjoitti:

omiin kolotuksiin, mutta luonnosta eivät saa koskaan tarpeeksi. Lintulaudan lintu on joka aamu uusi ihme:)

lintukin on ns. voimaeläin, lintuhan ravistelee lempeydellään,, ja voi olla paapallekin vaikka
        edesmenneen tervehdys ikkunalaudalla...ihminen kokee luonnon voimakkaampana vanhetessaan...

• Pakanainen
        Kadun-nainen kirjoitti:

lintukin on ns. voimaeläin, lintuhan ravistelee lempeydellään,, ja voi olla paapallekin vaikka
        edesmenneen tervehdys ikkunalaudalla...ihminen kokee luonnon voimakkaampana vanhetessaan...

että unohtuu seurailemaan muurahaisen touhuja ja lehmuksen lehteä,
        alkavaa ikääntymistä...aivan selvästi.

• Missukka

Sua ei ainakaan ole kovin helppo käännyttää, vai mitä?

Jos menee pahaksi, mene ammattiauttajalle. Jos pärjäät, mene kävelylle - useasti.

Äärimmäinen itseviha harvemmin menee itsestään pois. Jollain lailla se täytyy purkaa auki.

Minä en ole lääkkeiden ystävä. Jos kävelyä ja ammattiauttajaa erikoisempaa saa ehdottaa, niin jotain tunnelukko-hierontaa tms. (ihmisen historia on tallentuneena lihaksiin ja jotain kohtaa hieromalla juttu nousee pintaan). Itse en ole kokeillut, mutta kuulostaa ihan mielenkiintoiselta.

H.H. puhui terveestä itsetunnosta. Sitä termiä minäkin soisin yleensä käytettävän.

• ei ole

pätevä puhumaan terveestä itsetunnosta yhtään mitään, koska hän ei tajua mitä se tarkoittaa.

Hän on pelkkä egoaan paisutteleva pullistelija, jolla on varmaan ollut ikävä lapsuus, eikä yhtään ystävää. Eikä hän niitä tältäkään palstalta ole saanut, tuskin edes haluaa.

• Missukka
        ei ole kirjoitti:

pätevä puhumaan terveestä itsetunnosta yhtään mitään, koska hän ei tajua mitä se tarkoittaa.

Hän on pelkkä egoaan paisutteleva pullistelija, jolla on varmaan ollut ikävä lapsuus, eikä yhtään ystävää. Eikä hän niitä tältäkään palstalta ole saanut, tuskin edes haluaa.

Arvostele vaan omasta puolestasi.

• Hämeen Hitain

Kiitos siitä!

Enpä tässä ryhdy mitään kummaisempia neuvoja jakelemaan, koska päättelen väkevän tiedostavista kannanotoistasi sen, että olet asian "päällä" jotenkin. Toteanpahan vain, että nuo kuvailemasi oireet ovat tavallistakin tavallisempia tämän päivän vitsauksia tässä länsimaisessa (kristillisessä?) kulttuurissa.

Ihmettelenpä vain kuinka kauan on varaa olla puuttumatta näiden oireiden syihin. Suurin vaikeus taitaa olla siinä, ettei niitä oikein edes ymmärretä tai ainakaan hyväksytä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      134
      2714
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      261
      2297
    3. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      22
      1403
    4. Voi mies olit taas niin komea

Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      115
      1072
    5. Kadutko koskaan

Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      96
      1021
    6. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1013
    7. Ryöstö Punkaharjulla

Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      13
      922
    8. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      55
      818
    9. Mistä juttelit viimeisen kerran

Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      50
      771
    10. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      277
      742
    Aihe