raa'an taikinan syöminen

natskuuu

mulla on ongelma, luulisin. pidän kaikista makeista taikinoista ylettömästi ja pistelenkin raakaa taikinaa poskeeni sellasta tahtia et hyvä kun aina vuokaan riittää =( olenkohan ainoa maailmassa? välillä teen jostain taikinasta pikkuisen tyyliin 1/5 määrää ja vetelen sen sitten naamariin sohvalla.. täytyskö hakee apua?

39

13713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit...

      ..samalla hakea sitä apua minullekin, nimittäin teen ihan samaa!!

      Taikina on monesti jopa parempaa kuin valmis tuotos! Lempparitaikinoitani ovat muro- ja piparitaikinat, mokkapalojen pohjataikina sekä vilhelmiinataikina. Aaah... :P

      Kerran muuten tein mokkapalojen kuorrutteenkin tuplana, että sain syödä sitä ilman nuukailua. xD

      • Leipova äiti

        Taikina,varsinkin leetapullaa leivottaessa herättää Pavlovin reaktion.Minä pikkuisena puristin pullaa leipovan ja laulavan äidin jalkaa.Jauhoinen käsi ojensi taikinapalleron.Ja ne äidin laulut.Lapsuuden erehtymätön onni on äidin leivonnaisissa ja lauluissa.


    • ...et...

      .... todellakaan ole ainoa. Minäkin pidän taikinoista. Pikkuleipiä syön erittäin harvoin(yleensä vain jouluisin Kaneliässiä ja joskus jotakin suklaisia). Mutta aina kun teen taíkinaa, se on parasta eikä se lopputulos. Tässä mainittiinkin jo mokkapalat eli se taikina on namia. Suklaakakkujen ja melkeinpä kaikkien pipareiden taikinat on hyviä.
      En kyllä ikinä leivo erikseen itselleni sitä taikinaa, mutta osa siitä taikinasta aina katoaa minun suuhun kun jotakin leivon. Ja ihan tavallinen sokeri-kananmunavaahto on myös ihanaa.
      Eihän tämä normaalia kai ole, eikä tulisi harrastaa kauhean usein... =)

      • Livia..

        Huolestuin enemmänkin siitä, että joku huolestuu tästä. Syöhän ihmiset karkkiakin, minusta tää on vähän vastaava pahe. Kun syö muuten terveellisesti, ei kai ole väliä millä herkuttelee.

        Mä en välitä kypsennetyistä kekseistä melkein yhtään, mutta harva asia maailmassa on yhtä hyvää kun keksitaikinat. (No, ehkä maustekakkutaikina.)


    • etsi tietoa

      Pierrettääkö..

      • ei ainakaan jauhoista tai s...

        Ei se salmonella nyt saatana tule mistään muusta kuin kananmunasta ja läheskään kaikissa taikinoissa ei ole tarvetta kananmunalle. Että otapa itse tietoa leivonnasta vähän.


      • n-88-

        aika monissa syömisissä/juomisissahan raakaa kananmunaa käytetään kypsentämättömänä. Joo voihans siitä tulla salmonellaa.. nii voi ehkä.


      • ketunsyötti
        n-88- kirjoitti:

        aika monissa syömisissä/juomisissahan raakaa kananmunaa käytetään kypsentämättömänä. Joo voihans siitä tulla salmonellaa.. nii voi ehkä.

        Salmonellanhan saa useimmin baari ruuast. Harvemmin sitä kukaan on kotoontas saanu, jos ei ny iha kanoi kans samal orrel asu ja sillonki pitää asuu jossai muual ku suomes. Kyl raaka taikina on 99,99999 % salmonellast vapaata. Eipä ole minuunka salmonella asumaa sijoittunu vaik hörppään usein raakaa kananmunaa. Pikku pentun on leikitty maapaikas, joka paikas, myös kanalas, eikä ol varmaa ain käsii pesty kun jottai on suuhu laitettu. Eikä salmonellaa saatu.
        Tosin tiedän baarin, joka kulkee vieläkin baari-Salmonella nimellä, rekkamiesten suussa. Paikka on vaihtanu omistajaa ja nimeään monta kertaa, mut tunnetaa ain vaan, taudi nimel, joka sielt -80 luvul oli hankittavis ja joku sen tahtomattaa saiki. Siis baariin, nakkikioskille ym. jos samonellan haluatte. On vielä edullistakin, kun voi vaatia korvauksia, jos ei miellytäkkään. Ja totuudensana salmonellasta, älkää pitäkö liian kauan, menee niveliin ja aiheuttaa siellä särkyjä lopun elämän, siis äkkiä tohtorin puheille, jos alkaa kovemmi vatta krampata. Salmonella kramppaa, raaka taikina vaan pierettää, sen verra niis eroo, siis salmonella ei pieretä.


      • hidas?
        ei ainakaan jauhoista tai s... kirjoitti:

        Ei se salmonella nyt saatana tule mistään muusta kuin kananmunasta ja läheskään kaikissa taikinoissa ei ole tarvetta kananmunalle. Että otapa itse tietoa leivonnasta vähän.

        salmonella tulee kanasta


    • :o)) :o)))

      onko nyt ihan eka oma soluasunto missä saa tehä sitä minkä äiti kielsi kotona ?
      Ja nytten sitten pitää tehä justiin sitä mitä
      ei kotona saanut ?
      No ihan terveen rajoissa vielä jos se rajottuu
      pelekkään raakaan taikinaan.

      • ...ole....

        ...ensimmäinen asuntoni. Äitini syö myös pipparitaikinoita, joten tuskin asialla on iän kanssa mitään tekemistä.


      • kokki-3
        ...ole.... kirjoitti:

        ...ensimmäinen asuntoni. Äitini syö myös pipparitaikinoita, joten tuskin asialla on iän kanssa mitään tekemistä.

        tuo taikinan syöminen nimittäin! kokemusta on!


    • taikinasyöppö

      Itsekin tykkään tosi paljon syödä raakaa taikinaa. ;) Mulla erityinen suosikki on valkosuklaa-mustikkamuffinssitaikina. Se on muuten taikinamuodossa parempaa kuin valmiina leivonnaisena.

      Muutenkin kaikki kuivakakkutaikinat ja muutkin on tosi herkkuja. Itse aina jätän reilusti kulhon pohjalle nuoltavaa.. :)

      Elä hae siis apua, kyllä meitä on muitakin..

      • taikina...:)

        Siis pipari taikina on ihan älyttömän hyvää!! Sitä tulee sitten syötyä aika paljon.
        Muita taikinoita syön vaa n. ruokalusikallisen... :P


    • ongelman ydin

      Jos vaikka munassa onkin kakkaa ja pöpöjä vaan siinä pinnalla, niin mitenkä käsittelet ja rikot munan niin, ettei pöpöt pääse käsiesi ja munankuoren kautta taikinaan ja..

    • ihanaa :)

      kun otit asian puheeks. ite tulee kans toosi usein aateltua et onkohan tää nyt ihan tervettä, ja helpottaa aikas tavattomasti kuulla etten ookkaan se ainoa kummajainen täällä :) mulla kans taikinaa ku taikinaa menee suukkuun enemmän ku kärsis, melekeen mahotonta lopettaa sitä vuoan kaapimista... onneks uuni lämpenee valmiiks jossain vaiheessa, muuten vois tulla aika pieni kakku.
      nykysin sitä alakaa useesti leipomaanki nimenomaan sen taikinan takia...aika sairasta. ehoton lempparini tällä hetkellä on kaura-kookoskeksit, niitä on aina pakko tehä ku menee käymään kotona. ah, se kylmenny taikina =)
      mutta niin, jos ei syö karkkia, ni kai sitä jotain makeeta saa ja täytyy suuhunsa pistää..? mut ite pitäis jotenki rajottaa tota touhua kyllä.

      • Pidän

        Tarinoista


    • .........

      ei o hyväks liikana raa,an kanamunan syöminen mitä taikinassa tulee,samoin mausteet...luulis et sais helposti mm. hiivasyndrooman

      • ........

        raaka pullataikina..siitä vasta vatsa turpoaa ja hiivasyndroomalle leivotaan oikein kotia...jossain ois varmaan neuvottu syömään leivonnaiset raakana jos se olis terveellistä :)silloin tällöin kakkutaikinan maistelusta ei haittaa,mutta jatkuvasti en itse rupeis syöpöttelemään....


      • taikinansyöjä
        ........ kirjoitti:

        raaka pullataikina..siitä vasta vatsa turpoaa ja hiivasyndroomalle leivotaan oikein kotia...jossain ois varmaan neuvottu syömään leivonnaiset raakana jos se olis terveellistä :)silloin tällöin kakkutaikinan maistelusta ei haittaa,mutta jatkuvasti en itse rupeis syöpöttelemään....

        Eipä ne kypsänäkään kovin terveellisiä ole, eikä leivonnaisia kypsinäkään pitäisi syödä kuin silloin tällöin. Ja jos nautinto on joillekin suurempi raakana, niin miksi ei?


      • ........
        taikinansyöjä kirjoitti:

        Eipä ne kypsänäkään kovin terveellisiä ole, eikä leivonnaisia kypsinäkään pitäisi syödä kuin silloin tällöin. Ja jos nautinto on joillekin suurempi raakana, niin miksi ei?

        jos on... niin miksi ei...mut raakaa pullataikinaa-yök!


      • edellinen
        ........ kirjoitti:

        jos on... niin miksi ei...mut raakaa pullataikinaa-yök!

        Raakaa pullataikinaa - om nom nom! Varsinkin korvapuusteja leivottaessa, kun väliin tulee vielä sokeria ja kanelia...


      • ,,,,,,
        edellinen kirjoitti:

        Raakaa pullataikinaa - om nom nom! Varsinkin korvapuusteja leivottaessa, kun väliin tulee vielä sokeria ja kanelia...

        näin paljon taikinansyöjiä....;)


    • vaarallista

      Mulla iskä harrastaa samaa. Määki tykkään pullataikinasta yli kaiken! Meillä kaikilla on oikeus omiin herkkuihin, enkä pidä taikinan syömistä vääränä tai edes outona.

    • T.Örkee

      Niin mäkin, ei siinä mitään niin kummallista ole, että apua pitäisi hankkia! Raaka taikina = H-Y-V-Ä-Ä!!!

    • eytiö

      Et ole ainoa joka syö taikinaa, sillä itsekkin tykään syödä sitä. Koska jotkut leivonnaiset ovat parempia taikinana kuin valmiina.:)

    • väh.3merkkiä

      Raaka piparkakkutaikina se vasta parasta onkin. Njam. Samoin korvapuustit just ennen uuniin laittoa. Tosin vatsa ei siedä kovin paljoa tuota raakaa pullataikinaa, mutta piparitaikina menee vaivatta. =)

      • raakapakastettuja korvapuus...

        Ei tarvitse taikinaa vääntää, kun voi pakkasesta napsia suoraan korvapuusteja taikinamuodossa:)

        No, kyl ne hyvältä maistuu paistettunakin;)


    • makeen himoon

      mitä turhaan apua hakemaan ongelmaan joka ei oikeestaan ole edes ongelma, parempaahan se taikina yleensä onkin kuin valmis tuote ainakin kun minä sen harvan kerran ku leivon, että on käynyt mielessä et miksen syönyt raakana koko satsia.

      • Paistettuna paras

        Leipomisen onnistumisen edellytys on kiirettömyys.Ahminta ja varsinkin hotkinta epäonnistuttaa taikinan paisumisen.Vähän niinkuin suomalaisten seksissä.äkkiä uuniin ja sitä rataa..No se.Pienellä asiaan vihkiytymällä saavuttaa oivan tuloksen vaikkapa karjalan piirakan teossa.Munavoin keralla k-piirakka on lähes ylivoimainen makunystyreitä hyväilevä.Kuin myös yrttitee pulmusokerin kera.


      • kuka syö
        Paistettuna paras kirjoitti:

        Leipomisen onnistumisen edellytys on kiirettömyys.Ahminta ja varsinkin hotkinta epäonnistuttaa taikinan paisumisen.Vähän niinkuin suomalaisten seksissä.äkkiä uuniin ja sitä rataa..No se.Pienellä asiaan vihkiytymällä saavuttaa oivan tuloksen vaikkapa karjalan piirakan teossa.Munavoin keralla k-piirakka on lähes ylivoimainen makunystyreitä hyväilevä.Kuin myös yrttitee pulmusokerin kera.

        karjalanpiirakat raakana?


    • ravintoasiantuntija/terveys-

      kertoa, että kuinka haitallista tuo taikinan syöminen on alle kouluikäisille. Tein aikoinaan lasten pyynnöstä taikinaa vartavasten syötäväksi heille.
      Se oli vähintään karkin veroista.

    • mutta...

      Ei tuo taikinan ssyönti kovin hyvä tapa ole, varsinkaan jostaikinassa on hiivaa.maha vaan turpoaa ku pulla uunissa.

    • taikinahirmu

      Täällä on kohtalontoveri! Taikinat on ihania. Välillä teen myös pelkkää taikinaa itselleni ja syön sitä, aah niin hyvää ja niin friikkiä :D Tykkään myös lettu- ja pannaritaikinasta, outoa?

    • Taikinanvetelijä:D

      Et tosiaan oo ainoo..! Mullekkin noi taikinat maistuu, joskus ehkä enemmän kuin ajatus tuoreista ihanista leivonnaisista. Muffinssi taikina on aivan ihanaa, pullataikina myös.. Pullataikinassa on vain se huono puoli että maha tulee kipeeksi :D:D Joo mutta et oo ainoo..

      • ja käymistilaan

        haluatko mahasi sisällön "käyvän" ? (siis enemmän kuin muutoin...)


    • pierasemalla

      ne kaasut häviää

    • vieras4

      Ihania on kaikki taikinat, pannari, lätty ja lehtitaikinaa myöten.

      • Läskimosekset

        Meillä syö koko perhe taikinaa ja painetaan 150 kiloa jokainen, kaupasta kannetaan valmistaikinaa kassitolkulla ja kaikki vaan löhöää laiska-linnassa sormet taikinassa. Ovenkahvat ja kaikki on tahmeena kun me vaan vedetään kanelipuustitaikinaa ja nostellaan kankkua kun osa pyrkii takaluukusta ulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe