Psykoosi ja parisuhde

Tietämätön/kokematon

Moi!

Voisiko joku kertoa kokemuksista psykoosia sairastaneen kanssa seurustelusta.
Ja mahdollisista ongelmista!

Tietämätön...

16

4131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mitenkään

      en oo seurustellu, mut sisaruksella oli. Ei sellasessa tilanteessa seurustella. Hoitosuhde ja sairaalaan.

      • sitä kysynyt

        Tarkka sanamuoto oli "psykoosia sairastaneen", siis menneessä aikamuodossa.


      • sitä kysynyt
        sitä kysynyt kirjoitti:

        Tarkka sanamuoto oli "psykoosia sairastaneen", siis menneessä aikamuodossa.

        Psykoosista useampi vuosi...


      • Uskoa partneriin

        Aika negatiivinen asenne sinulla!
        Voisitko perustella paremmin!?


    • Psykoosi?

      Hetkinen! Nyt täytyy tarttua asiaan. Käsittääkseni psykoosi ei sinänsä ole sairaus tai jos on, niin käsite on turhan laaja jotta tuohon voisi vastata. Esimerkiksi skitsofrenia on psykoottinen häiriö ja muita psykoottisia häiriöitä on niin monen asteisia, että tuota olis pakko tarkentaa ennen kuin siihen voi vastaata. Ja kuka täältä netistä voi asiaan paljonkaan sanoa. Ehkä sen, että psykoottisista häiriöistä kärsivän ihmisen kanssa parisuhde on tottakai vaativampaa kuin kahden ns. "terveen" välinen parisuhde. Mutta jos olet rakastunut älä heitä kirvestä kaivoon ainakaan suomi24 vastausten perusteella.

      • Kaivoon

        Jos kerran RAKASTAA, niin miksi luovuttaisi?


      • Vetäminen...

        Suhde on sen verran tuore, että rajoja on mahdoton vetää yleensä käytäytymiseen.
        Koska silloin niin sanotut "normaalit"
        tilanteet voivat sekoittua keskenään.

        Eli liiallinen vikojen etsiminen on varmasti väärää tässä tilanteessa ja tuhoisaa.


      • menetetty

        sairastan skitsofreniaa ja olen lukenut että se on autismisairaus. olen menettänyt toivon ei kukaan nainen mua enää haluu.


      • Ganjaman
        menetetty kirjoitti:

        sairastan skitsofreniaa ja olen lukenut että se on autismisairaus. olen menettänyt toivon ei kukaan nainen mua enää haluu.

        Jujun sekavuudesta selvyyteen levy saattaa muuttaa tuon sairauden hyväksi.ite monta vuotta sekasi mut Jujun sekoilut Autto. Haluun nähdä tääl sitä punasta,keltaista,vihreetä väriä. Kuhan sanoin.terveisin harhainen pilvipää.miun psykoosi tarina löytyy googlesta nimellä.selviytymis tarinoita psykoosista.nimi merkki ganjaman.ole oman mielen herra ja terve tuloa pilvi pohdiskelijoiden piireihin.


    • _Tilanteesta_

      Riippuu psykoosin laajuudesta ja vakavuudesta. Mahdollisuus uusiutumiseen on aina olemassa. Itse tein sen päätöksen, että haluan terveen miehen.

    • Tuntematonta aluetta...

      Onko arka aihe? Koska näin vähän kommentteja...

    • lijyg

      Elin avoliitossa sairastuessani psykoottiseen masenukseen. Suhde päättyi noin kaksi vuotta sairastumisestani, syynä oma lähtöni kuntouttavaan asumiseen ja avoni muutto toiselle paikkakunnalle parempiin töihin. Jälkikäteen olemme keskustelleet yhteiselosta sairauteni aikana.

      Haastaviksi koimme arjen sujumisen oireiden kanssa. Sekä masennus että psykoosi vaikeuttavat arjen sujumista ja "terveen" osapuolen on otettava suurempi vastuu arjen sujumisesta. Psykoosijaksosta toipuessa lääkityksestä ja toimivasta päivärytmistä huolehtiminen vei ison osan voimavarojani.

      Tunnetasolla haastavia ovat muutokset ajattelussa ja käytöksessä. Vaikka rakkaus ja kiintymys säilyvätkin, voivat esim. pelkotilat vaikeuttaa yhteiseloa.

      Tiedän että tätä ei kysytty, mutta toivottavasti tästä oli apua.

      • tiedon puutetta...

        Kiitos vastauksesta!

        Miten psykoosiin sairastanut henkilö muuttu?
        Esim seksi ym ym...

        T. Uudessa suteessa elävä.


    • psykoosin asteesta.

      Skitsofrenia on tietääkseni elinikäinen sairaus, jossa pidetään oireet kurissa lääkityksellä. Itse sairastin kolme vuotta sitten psykoottisen häiriön, eikä mies sen takia ole lähtenyt lätkimään. Mielestäni pahin aika parisuhteen kannalta oli juuri tuo sairastuminen, koska siinä koeteltiin suhteen kestävyys. Olin kyllä itse silloin halukas ottamaan eron, koska epäilin miestäni monesta asiasta.

      Kun ne pari osastokuukautta ja psykoosin jälkeinen masennus olivat ohitse, en ole huomannut mitään ongelmia suhteessamme, jotka voisivat liittyä tuohon sairastumiseen. Pikemmin se sairastuminen puhdisti kaikesta menneestä ja sain aloittaa tavallaan puhtaalta pöydältä.

      Olen psykoottisen häiriön jälkeen opiskellut uuden ammatin ja opiskelen parhaillaan avoimessa yo:ssa. Lisäksi hoidamme yhdessä kotityöt ja kolme lastamme, vaikkakin nyt työttömänä suurin osa kotihommista on minun vastuulla. En valita. Olemme molemmat suht onnellisia eikä tulevaisuus näytä yhtään pahalta. Miehellä riittää töitä ja itse olen alkanut harrastaa pianon soittamista kirjoittamisen ja lukemisen lisäksi.

      Tämä oli siis sairastaneen kannalta katsottuna, mutta saanen vastata omasta puolestani. Mieheni ei käy keskustelupalstoilla koskaan.

      • tuskainenM

        Miehesi on hopeaa, mutta sinä kultaa josta pitää kiinni. Jaksellaan kimpassa:)


      • okkokamu

        Kiitos kaikille!

        Elän ihan kivassa ja haasteellisessa suhteessa ja kasvan itsekkin "Aikuiseksi"
        vähitellen...

        Saa toki kirjoitta lisää aiheesta !!!


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe