Wieniläinen vasikanleike

Vulgaari

Alkuperäinen wieninleike valmistetaan vasikasta.
Sen voi tehdä myös porsaan sisä- tai ulkofioleestä. Liha nuijitaan litteäksi soikion muotoon.
Panerointitapoja on kaksi. Leike kastetaan ensin vehnäjauhoissa, sitten munaseoksessa ja lopuksi korppujauhoissa. Yksinkertaisessa paneroinnissa vehnäjauhot jäävät pois. Mausteena ovat suola ja pippuri.
Makua antavia koristeita ovat sitruunaviipale, anjovis ja kaprikset, joskus vain pelkkä sitruunalohko.
Kuohkea perunasose on perinteinen lisäke.
Cotes de Veau Milanaise on wieninleikkeen italialainen sukulainen. Tämä leike paneroidaan korppujauho-juustoraasteseoksessa ja tarjotaan makaroonin kanssa.

Wieninleike

1 vasikanleike
suolaa
pippuria
sitruunaviipale
1 kovaksi keitetty muna
1 anjovisfile
kapriksia
1 muna leivitykseen
tilkka maitoa
korppujauhoja
persiljaa
voita

Nuiji liha ohueksi leikkeeksi. Mausta se suolalla ja pippurilla.
Valmistele seuraavaksi koristeet, sitruuna ja erota keitetystä munasta keltuainen ja valkuainen, hienonna ne erikseen.
Kasta vasikanleike ensin munaan, johon on sekoitettu tilkka maitoa. Paneroi se sitten korppujauhoissa. Paista leike pannulla kypsäksi, voit myös ottaa pannulla leikkeeseen pinnan ja loppukypsentää uunissa noin 10 min.
Purista wieninleikkeelle hiukan sitruunamehua ja halutessasi voisulaa. Koristele leike sitruunaviipaleella, jonka päällä on anjovisrulla, hienonnettua keltuaista ja valkuaista sekä kapriksia ja hienonnettua persiljaa. Lisäkkeeksi perunasosetta.

13

1940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nämä leikeasiat

Putkahtelevat aika-ajoin uudelleen ja uudelleen tänne, aina kun tulee joku uusi osallistuja, hän väistämättä kertoo myös vinkkarin salaisuudet, jotka on jostain keittokirjasta ihan itse lukenut.
      Muistiko lukea myös sen kohdan, että oikein valmistetun vienileikkeen päälle voi hieno daami istahtaa silkkipuvussaan, niin ettei ahteriin jää rasvatahraakaan, niin kuivan tulee olla aidon vinkkarin!

• Vulgaari

tällä kertaa. Jos luit alemman Wieniläisen avaukseni lopetuksen, niin huomasit että laitoin tämän vikkarin ihan sinun iloksi. Se kun on kaikkien tuntema niin testasin kuinka nopeaa on tuollainen kannustava palaute näillä sivuilla.
        Nopeaa on.

hyvää päivää vaan sinullekin, ei millään pahalla.

• Ajankuluni
        Vulgaari kirjoitti:

tällä kertaa. Jos luit alemman Wieniläisen avaukseni lopetuksen, niin huomasit että laitoin tämän vikkarin ihan sinun iloksi. Se kun on kaikkien tuntema niin testasin kuinka nopeaa on tuollainen kannustava palaute näillä sivuilla.
        Nopeaa on.

hyvää päivää vaan sinullekin, ei millään pahalla.

On istua tässä koneen ääressä, kun tuo hiihtäminenkin on aika vaikeaa pyörätuolissa istuen.

• Vulgaari
        Ajankuluni kirjoitti:

On istua tässä koneen ääressä, kun tuo hiihtäminenkin on aika vaikeaa pyörätuolissa istuen.

tilanteestasi, mutta elämä ei ainakaan helpotu negatiivisella asenteella. Minulla on ystävä joka istuu myös rullatuolissa ja hän harrastaa purjehdusta pienveneellä ja on muutenkin hyvin positiivinen. Äijää työnnellään milloin minnekin ja aina hänellä on positiivinen asenne elämään, tilanteestaan huolimatta.
        Minulla taas on pahanlaatuinen syöpä, leikkauksessa ei kaikkea saatu pois. Elän 3kk sykleissä, ja tämä vuosi on ollut aika hyvä. Olen pystynyt jopa vähän matkustelemaan ja ennenkaikkea nauttimaan hyvästä ruoasta mikä on minusta suuri onni, koska se on elämässäni aina ollut tärkeä asia. Nyt se on vain korostunut kun en tiedä mitenkä paljon noita elonpäiviä vielä on. Voi olla monta vuotta tai sitten ei, sen aika näyttää. Vakava sairaus aina kohdalle sattuessa pysäyttää, mutta minä ajattelen että yritän pysyä hyvällä mielellä ja positiivisena, en halua pilata negatiivisuudella niitä päiviö jotka on minulle suotu.

Tällä sivustolla on minusta paljon avauksia joissa asia on jotain salmonellaa, sian elävänä keittämisiä tai muuta joka ei juuri ruokaa oikeasti sivua. Miksi siis niitäkin harvoja ruokaa käsitteleviä avauksia pitää torpedoida?
        Mitä iloa se antaa asianomaisille? Se on minusta aika hämmästyttävää. Ikävä kyllä tällainen nimettömyys antaa mahdollisuuden löydä puuntakaa ja joillekin se näyttää tuottavan jonkinlaista iloa. Roikutaan ja odotetaan että päästään pistämään, aika alhaista minusta.
        No pysympä tästä eteenpäin vain ruoka keskusteluissa.
        Hyvää jatkoa sinulle.
        T. Vulgaari syöpäläinen

• Vulgaari kirjoitti:

tilanteestasi, mutta elämä ei ainakaan helpotu negatiivisella asenteella. Minulla on ystävä joka istuu myös rullatuolissa ja hän harrastaa purjehdusta pienveneellä ja on muutenkin hyvin positiivinen. Äijää työnnellään milloin minnekin ja aina hänellä on positiivinen asenne elämään, tilanteestaan huolimatta.
        Minulla taas on pahanlaatuinen syöpä, leikkauksessa ei kaikkea saatu pois. Elän 3kk sykleissä, ja tämä vuosi on ollut aika hyvä. Olen pystynyt jopa vähän matkustelemaan ja ennenkaikkea nauttimaan hyvästä ruoasta mikä on minusta suuri onni, koska se on elämässäni aina ollut tärkeä asia. Nyt se on vain korostunut kun en tiedä mitenkä paljon noita elonpäiviä vielä on. Voi olla monta vuotta tai sitten ei, sen aika näyttää. Vakava sairaus aina kohdalle sattuessa pysäyttää, mutta minä ajattelen että yritän pysyä hyvällä mielellä ja positiivisena, en halua pilata negatiivisuudella niitä päiviö jotka on minulle suotu.

Tällä sivustolla on minusta paljon avauksia joissa asia on jotain salmonellaa, sian elävänä keittämisiä tai muuta joka ei juuri ruokaa oikeasti sivua. Miksi siis niitäkin harvoja ruokaa käsitteleviä avauksia pitää torpedoida?
        Mitä iloa se antaa asianomaisille? Se on minusta aika hämmästyttävää. Ikävä kyllä tällainen nimettömyys antaa mahdollisuuden löydä puuntakaa ja joillekin se näyttää tuottavan jonkinlaista iloa. Roikutaan ja odotetaan että päästään pistämään, aika alhaista minusta.
        No pysympä tästä eteenpäin vain ruoka keskusteluissa.
        Hyvää jatkoa sinulle.
        T. Vulgaari syöpäläinen

Ekanakin pahoittelut sairautesi johdosta. Syöpä ei varmaan ole se kivoin kaveri. Itse valvoin tässä vapaaehtoisena joku aika takaperin yön; serkkutytölle annettiin kuudennet sytostaatit
        ja olin puhelimen päässä jos tulee komplikaatioita. Keittelin yöllä termariin valmiiksi kanakeittoa ja leivoin sämpylöitä jos tarviaa lähteä saikulle. No mut hyvin meni ja hän on nyt paljon virkeämpi.. väliaikaisesti.

Toi leike, jonka ohjeen laitoit.
        Ostin kaupasta poutun vastaavaa valmistuotetta,
        se oli tehty possusta. Teollisen makuinen ja liian paksu. Not good.
        Jos itse meinaa tehdä niin käykö siihen kuitenkin muu kuin vasikka ?
        (tänään on se katkarapuruukkupäivä mutta
        vastaisen varalle)

Hyvää wieninleikettä saa muuten Itävallassa, se onkin sitten viimeisen päälle littanaksi nuijittu. Njam.
        Kun muistasi vielä mitä lisukkeita ne siellä tarjoaa; taisi olla vihanneksia ja duchesseperunaa, siis sitä pursotettua.
        kirjotinkohan tuon oikein duchesse... tai jotain.. kielinerot älähtää kohta

• Olen syönyt
        porkkanapää kirjoitti:

Ekanakin pahoittelut sairautesi johdosta. Syöpä ei varmaan ole se kivoin kaveri. Itse valvoin tässä vapaaehtoisena joku aika takaperin yön; serkkutytölle annettiin kuudennet sytostaatit
        ja olin puhelimen päässä jos tulee komplikaatioita. Keittelin yöllä termariin valmiiksi kanakeittoa ja leivoin sämpylöitä jos tarviaa lähteä saikulle. No mut hyvin meni ja hän on nyt paljon virkeämpi.. väliaikaisesti.

vastaisen varalle)

Hyvää wieninleikettä saa muuten Itävallassa, se onkin sitten viimeisen päälle littanaksi nuijittu. Njam.
        Kun muistasi vielä mitä lisukkeita ne siellä tarjoaa; taisi olla vihanneksia ja duchesseperunaa, siis sitä pursotettua.

Baijerissa eräässä pienessä maaseutukrovissa.
        Hakkasi kyllä mennen tullen kalliit Wieniläisravintolatkin, jossa sivumennen sanoen on usein melko ynseä kohtelu.

• Vulgaari
        porkkanapää kirjoitti:

vastaisen varalle)

kiitos vaan osanotosta. Syöpä nyt on sellanen kaveri joka aina kutsumatta tulee. Minun tapauksessa ei nuo sytostaatit tehoa niin en onneksi joudu niistä kärsimään. Estolääkitys kokeilussa olen koekaniinina, katsotaan mitenkä tehoaa. Vaan kaikki ne on syöpälääkkeet ärjyä tavaraa. No hyvänä puolena sitä osaa nauttia pienistä mukavista asioista, sellasista mitä terveenä ei huomannutkaan. No se siitä.

Mistäpä sitä vasikkaa saisikaan, harvassa on sellainen herkku. Porsaan fileestä saa nuijittua ehkä jopa ohuempia leikkeitä, hyvin se siihen käy, vaikkei tiukkoja muotoseikkoja täyttäisikään. Keitetty punajuuri on myös mukava lisäke, ontoksi koverrettuna siitä saa kupin perunasoseelle, jos kaipaa piristävää yksityskohtaa annokselle.

• Jumalauta,että
        Vulgaari kirjoitti:

kiitos vaan osanotosta. Syöpä nyt on sellanen kaveri joka aina kutsumatta tulee. Minun tapauksessa ei nuo sytostaatit tehoa niin en onneksi joudu niistä kärsimään. Estolääkitys kokeilussa olen koekaniinina, katsotaan mitenkä tehoaa. Vaan kaikki ne on syöpälääkkeet ärjyä tavaraa. No hyvänä puolena sitä osaa nauttia pienistä mukavista asioista, sellasista mitä terveenä ei huomannutkaan. No se siitä.

Mistäpä sitä vasikkaa saisikaan, harvassa on sellainen herkku. Porsaan fileestä saa nuijittua ehkä jopa ohuempia leikkeitä, hyvin se siihen käy, vaikkei tiukkoja muotoseikkoja täyttäisikään. Keitetty punajuuri on myös mukava lisäke, ontoksi koverrettuna siitä saa kupin perunasoseelle, jos kaipaa piristävää yksityskohtaa annokselle.

...........

• Vulgaari kirjoitti:

Tuo punajuurikuppi pitää muistaa tallentaa
        johonkin aivolohkoon. Niin sitä vasikkaa on kyllä tosiaan hankala löytää.
        Ainut "toivo" on tuttavan maatila, siellä joko teurastetaan tai muuten kuolla kupsahtelee
        sonneja.
        Tulin muuten onnellliseki jauhelihanomistajaksi,
        sonni oli jouduttu lopettamaan ja he oli jauhaneet sen lihoiksi, tyrkkäsivät mulle 9 kiloa. On muuten maku muuta toista kun kaupan valmiit vastaavat tuotokset. Tulee ihan mahtavat jauhelihapihvit.

• Söin usein
        Olen syönyt kirjoitti:

Baijerissa eräässä pienessä maaseutukrovissa.
        Hakkasi kyllä mennen tullen kalliit Wieniläisravintolatkin, jossa sivumennen sanoen on usein melko ynseä kohtelu.

Tätä, ei mitään hiton sitruunoita tai kapriksia anjovitseineen.
        Kynnen kokoinen pala paprikaa ja persiljanoksa.
        HYVÄÄ!

http://www.zum-weissen-hasen.de/

Riesenschnitzel
        - wie beim legendären Figlmüller, Wiens traditionsreicher
        Schnitzelmanufaktur - mit Großmutter’s
        Bratkartoffeln 8.90 €

• Figlmueller at

• ohjetta joku ?

vai ajankuluksesko kirjoittelet ?

• Ola Kohauttelija

Kullakin on oma käsityksensä tällaisten keskustelupalstojen funktiosta. Joidenkin mielestä tämä on sopiva paikka julkaista muista lähteistä kopsattuja ohjeita ilman että kukaan on keksinyt edes pyytää. Suokaamme heille se ilo ja ajankulu!

Itse pidän tuollaista copypaste-keittokirjailemista vähän kyseenalaisena keskustelunavauksena, mutta makujahan on monia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3890
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      188
      3149
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2976
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      67
      2525
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      363
      2280
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      163
      1925
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1585
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1505
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1398
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1372
    Aihe