Hei! En saa nyt laskettua oikein kolesterolin ainemäärää verestä. Yhdessä litrassa verta on kolesterolia (C27H46O) 0,368 g, mutta paljonko viidessä litrassa on? Oikeavastaus on 4,4 mmol, mutta en vaan nyt osaa laskea kyseistä laskua. Olisin todella kiitollinen jos saisin apua tuohon tehtävään!
Apua erääseen tehtävään
7
1922
Vastaukset
- lasketaan
Laske ensin kolesterolin moolimassa rakennekaavan perusteella, C 12, H 1, O 16 g/mol.
Sitten lasket kolesterolin kokonaismäärän viidessä litrassa.
Ja sitten muutat kolesterolin määrän grammoista mooleiksi kun tiedät moolimassan.
n = m/M
mol = g/(g/mol)
Oikea vastaus 4,8 mmol eikä 4,4 mmol.- Aloitteleva
Kiitos paljon ohjeesta! Pääsen nyt eteenpäin laskujen suhteen.. :)
Ja olin vahingossa katsonut tuon väärän vastauksen! - Aloitteleva
..liian aikaisin! En minä ymmärrä tuota tehtävää.. Oon yrittänyt tehdä tuon vaikka miten päin laskien, mut ku ei tuu oikeeta vastausta millään..
- laskut
Aloitteleva kirjoitti:
..liian aikaisin! En minä ymmärrä tuota tehtävää.. Oon yrittänyt tehdä tuon vaikka miten päin laskien, mut ku ei tuu oikeeta vastausta millään..
Kirjoita miten olet yrittänyt laskea tehtävän, ja katsotaan missä kohdassa se menee väärin.
- Aloitteleva
laskut kirjoitti:
Kirjoita miten olet yrittänyt laskea tehtävän, ja katsotaan missä kohdassa se menee väärin.
Laskin sen kolesterolin moolimassan joka on
386,683 g/mol.. Mutta sitten kun rupean laskemaan sen kokonaismäärää 5 litrasta verta, niin en ole varma että meneekö se oikein eli jaan sen 5 litraa tuolla kol. moolimassalla 386,683 g/mol, no vastaus on 0,0129 eli pyöristettynä 0,013 g. Ja sitten rupeaa polkemaan tyhjää..! - saa laskea
Aloitteleva kirjoitti:
Laskin sen kolesterolin moolimassan joka on
386,683 g/mol.. Mutta sitten kun rupean laskemaan sen kokonaismäärää 5 litrasta verta, niin en ole varma että meneekö se oikein eli jaan sen 5 litraa tuolla kol. moolimassalla 386,683 g/mol, no vastaus on 0,0129 eli pyöristettynä 0,013 g. Ja sitten rupeaa polkemaan tyhjää..!Katsoppa noita yksiköitä joita olet yrittänyt jakaa
g/mol / l = g
Tämähän ei tietenkään voi pitää paikkaansa, koska mooli ja litra eivät voi "kumota" toisiaan.
Kolesterolin kokonaismäärä lasketaan käyttämällä tietoja: "Yhdessä litrassa 0,368 g ... viidessä litrassa?"
Ts. yhdessä litrassa 0,368 g tarkoittaa pitoisuutta 0,368 g/l. Tästä pitää vain yksinkertaisesti laskea kokonaismäärä (grammoina) viidessä litrassa.
Kemian (ja fysiikan) laskuissa pitää aina pitää suureiden yksiköt mukana, EIKÄ IKINÄ saa laskea pelkillä numeroilla. Jos olisit pitänyt tämän mielessä, olisit varmaan jo saanut tehtävän ratkaistua itsekkin. Tsemppiä jatkoon! - Aloitteleva
saa laskea kirjoitti:
Katsoppa noita yksiköitä joita olet yrittänyt jakaa
g/mol / l = g
Tämähän ei tietenkään voi pitää paikkaansa, koska mooli ja litra eivät voi "kumota" toisiaan.
Kolesterolin kokonaismäärä lasketaan käyttämällä tietoja: "Yhdessä litrassa 0,368 g ... viidessä litrassa?"
Ts. yhdessä litrassa 0,368 g tarkoittaa pitoisuutta 0,368 g/l. Tästä pitää vain yksinkertaisesti laskea kokonaismäärä (grammoina) viidessä litrassa.
Kemian (ja fysiikan) laskuissa pitää aina pitää suureiden yksiköt mukana, EIKÄ IKINÄ saa laskea pelkillä numeroilla. Jos olisit pitänyt tämän mielessä, olisit varmaan jo saanut tehtävän ratkaistua itsekkin. Tsemppiä jatkoon!Joo no nyt aukes! kiitos oikein paljon kaikille! :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235913- 602037
- 271499
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411284- 741145
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691138Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531117- 511072
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1441067Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58995