Teemana http://images.google.com/images?q=viinakoira
Jos vintiltä löytää tuollaisen nelijalkaisen ystävän, niin onko se ruotsiksi vindbrännvinhund vai brännvinvindhund?
Eräs taannoinen aseveljeni kertoi, että hänen mielikoirarotujaan ovat ”ajokorva, pystykoira, neuvostoliitonullakkokoira ja kääpiöpilsneri”. Neuvostoliitto oli siihen aikaan vakaasti olemassa ja olipa parikymmentä vuotta sen jälkeenkin.
Itselläni juuri tällä hetkellä lasissa ei kääpiöpilsneri vaan ½-litrainen plzeňiläistä Plzeňský Prazdroj -oltta, jota täällä meillä päin (niin kuin maailmalla yleensäkin) myydään nimellä Pilsner Urquell.
Oma mielikoirarotuni saattaisi olla
http://animals.timduru.org/dirlist/dog/SaintBernard_01-Dog-OnSnow.jpg Tiedätte varmaan, miksi.
Epätieteellinen käännöskysymys
21
987
Vastaukset
- paras ystävä
Molemmissa linkeissä on ihmisen paras ystävä ja toisesa vielä isokokoinen koira.
- Bernhard
Kaksi lumivyöryn uhria makaa jumeen juuttuneina. Toinen näkee sitten bernhardilaiskoiran lähestymässä, konjakkinassakka kuonon alla heiluen.
— Katso, tuolta tulee ihmisen paras ystävä!
— Niinpä näkyy – ja miten helvetin hulppea hauva sitä onkaan tuomassa!
* * *
Eräs jo edesmennyt ystäväni kutsui ”ihmisen parhaaksi ystäväksi” ei koiran vaan villisian pärställä koristellun pullon sisältöä. ”Irvihammas” oli juotavan toinen nimi hänen suussaan.
Kyseinen eläinhahmo etiketin alalaidassa:
http://www.drasco.be/GordonsLabelFront.jpg
Jos ”kysymyksesi” on omasta mielestäsikin epätieteellinen, se tietysti kuuluu jonnekin muualle kuin Tiede-palstan alapalstalle.
Lykkyä tykö paskanjauhantakanavan etsimiseen! (Sellaisista ei toki netissä ole puutetta.)- Bernhard
Minä nyt kuitenkin aion jatkaa tällä minulle ah' niin rakkaalla Kielet ja käännökset -palstalla, sinun kopean näkemyksesi tyystin sivuuttaen.
Uskon kirjoittaneeni juuri tälle palstalle asiallista kieli- ja käännösasiaakin verrattomasti enemmän kuin sinä (ellet sitten ole erehtynyt käyttämään välillä muitakin kuin vakionimmariasi).
Minulle nimimerkit ovat kulutustavaraa. En ole jaksanut rakastua vielä yhteenkään.
Satunnaisen jaskanpauhannan sallin itselleni ihan hyvällä omallatunnolla. Bernhard kirjoitti:
Minä nyt kuitenkin aion jatkaa tällä minulle ah' niin rakkaalla Kielet ja käännökset -palstalla, sinun kopean näkemyksesi tyystin sivuuttaen.
Uskon kirjoittaneeni juuri tälle palstalle asiallista kieli- ja käännösasiaakin verrattomasti enemmän kuin sinä (ellet sitten ole erehtynyt käyttämään välillä muitakin kuin vakionimmariasi).
Minulle nimimerkit ovat kulutustavaraa. En ole jaksanut rakastua vielä yhteenkään.
Satunnaisen jaskanpauhannan sallin itselleni ihan hyvällä omallatunnolla.Tyhjät tynnyrit kolisevat, kun nimettömänä kirjoitteleva ties kuka julistaa kirjoittaneensa ties mitä, mutta ei tälläkään kertaa sano yhtään mitään yhtään mistään, saati palstn aihepiiristä.
Paskanjauhanta on siis ilmeisimmin sinulle aivan ominaista, vaikka sen tekeekin vastenmieliseksi se, että väität kirjoittaneesi asiaa vaikka et kerro mitä - ja erityisesti syytät kopeaksi jotakuta joka ei salaa identiteettiään. Viimeksi mainittu syyttely on moukkamaisuutta, halpamaisuutta ja sikamaista käytöstä. Sikamaisuus on kuvaannollinen ilmaus: siat eivät käyttäydy yhtä huonosti kuin sinä.- kaapeloitsija
Yucca kirjoitti:
Tyhjät tynnyrit kolisevat, kun nimettömänä kirjoitteleva ties kuka julistaa kirjoittaneensa ties mitä, mutta ei tälläkään kertaa sano yhtään mitään yhtään mistään, saati palstn aihepiiristä.
Paskanjauhanta on siis ilmeisimmin sinulle aivan ominaista, vaikka sen tekeekin vastenmieliseksi se, että väität kirjoittaneesi asiaa vaikka et kerro mitä - ja erityisesti syytät kopeaksi jotakuta joka ei salaa identiteettiään. Viimeksi mainittu syyttely on moukkamaisuutta, halpamaisuutta ja sikamaista käytöstä. Sikamaisuus on kuvaannollinen ilmaus: siat eivät käyttäydy yhtä huonosti kuin sinä.eivät käyttäydy niin idioottimaisesti kuin kotimoderaattori Yucca.
Jollei sinulla ole mitään sanottavaa, niin miksi tulet tänne paskaasi hämmentämään??? - Bernhard
Yucca kirjoitti:
Tyhjät tynnyrit kolisevat, kun nimettömänä kirjoitteleva ties kuka julistaa kirjoittaneensa ties mitä, mutta ei tälläkään kertaa sano yhtään mitään yhtään mistään, saati palstn aihepiiristä.
Paskanjauhanta on siis ilmeisimmin sinulle aivan ominaista, vaikka sen tekeekin vastenmieliseksi se, että väität kirjoittaneesi asiaa vaikka et kerro mitä - ja erityisesti syytät kopeaksi jotakuta joka ei salaa identiteettiään. Viimeksi mainittu syyttely on moukkamaisuutta, halpamaisuutta ja sikamaista käytöstä. Sikamaisuus on kuvaannollinen ilmaus: siat eivät käyttäydy yhtä huonosti kuin sinä.Olet valinnut rekisteröityneenä kirjoittelun ja paljastat peräti henkilöllisyytesikin. Mielestäsi tämä on ihailtavaa ja muu halveksittavaa. Mikäpäs minä olisin sinun käsityksiäsi muuttamaan, omiasihan ovat!
Jos näkemyksesi ja esiintymistapasi tuovat mieleeni adjektiivin "kopea", olen mielestäni oikeutettu sitä käyttämään – kirjoitanpa millä salanimellä tahansa. Omalla nimellä esiintyminenkö muka antaisi sinulle pyhimyksen sädekehän ja nostaisi käyttäytymisesi arvostelun yläpuolelle? Aika naurettava ajatus.
Jos sinä pidät näkemystesi arviointia moukkamaisuutena, halpamaisuutena ja sikamaisuutena, niin pidä pois! Ei minun mielenrauhani sinun sättimisistäsi järky.
Täällä on annettu lupa esiintyä rekisteröitynä tai rekisteröimättömänä, tunnistettavana tai anonyyminä. Mahdollisuutta sopinee käyttää hyväksi ja kaikilla lienevät samat oikeudet esittää näkemyksiään myös kanssakeskustelijoiden tyylistä. Minun mielestäni kopeaa sopii sanoa kopeaksi. Jos sinun mielestäsi anonyyminä esiintyvää sopii sanoa sikamaiseksi, niin sano kaikin mokomin. - Bernhard
Yucca kirjoitti:
Paskanjauhanta on siis ilmeisimmin sinulle aivan ominaista, vaikka sen tekeekin vastenmieliseksi se, että väität kirjoittaneesi asiaa vaikka et kerro mitä - ja erityisesti syytät kopeaksi jotakuta joka ei salaa identiteettiään. Viimeksi mainittu syyttely on moukkamaisuutta, halpamaisuutta ja sikamaista käytöstä. Sikamaisuus on kuvaannollinen ilmaus: siat eivät käyttäydy yhtä huonosti kuin sinä.Laskin huvikseni puheenvuoroja tätä aloitusta edeltävistä keskusteluista jonkin matkaa taaksepäin.
25 keskusteluketjua, joissa
156 puheenvuoroa (aloitukset mukaan luettuina); näissä
16 sellaista ketjua, joissa olen mukana
33 kirjoittamani viestin merkeissä
Nimimerkkini on ollut mikä milloinkin. Välillä tiukkaa asiaa, välillä paskanjauhantaa ja puujalanheittoa. Noista 25 aloituksesta ei yksikään sattunut tällä kertaa olemaan minun tekemäni.
Katson siis olleeni mukana hämmentämässä tätä keitosta 21 prosentin osuudella – sinun mielestäsi epäilemättä tämän palstan vahingoksi, mutta mitäpä siitä!
Jatketaan näissä merkeissä: minä pidän huolta määrästä, pidä sinä laadusta!
☺ - "Cucca"
On ajattelematonta kirjoittaa "omasta mielestäsikin". Eihän tässä ole syytä korostaa sanaa "mieli" vaan sanaa "oma".
Huolellinen kirjoittaja muotoilee tässä tapauksessa "omastakin mielestäsi". "Cucca" kirjoitti:
On ajattelematonta kirjoittaa "omasta mielestäsikin". Eihän tässä ole syytä korostaa sanaa "mieli" vaan sanaa "oma".
Huolellinen kirjoittaja muotoilee tässä tapauksessa "omastakin mielestäsi".Moitit itse keksimäsi säännön rikkomisesta.
Todellisuudessa suomen kielessä liitepartikkeli liittyy normaalisti lausekkeen viimeiseen sanaan, ks. Iso suomen kielioppi, § 134, http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=134
Kontrastiivisuuden takia se voidaan sijoittaa muuallekin, mutta tässä ei ole oman ja toisen mielen kontrastia muualla kuin sinun mielessäsi. Ilmaus ”omasta mielestäsi” on niin kiinteä yhdistelmä, että sen rikkominen ei ole kovin luonnollista eikä missään nimessä välttämätöntä.- "Cucca"
Yucca kirjoitti:
Moitit itse keksimäsi säännön rikkomisesta.
Todellisuudessa suomen kielessä liitepartikkeli liittyy normaalisti lausekkeen viimeiseen sanaan, ks. Iso suomen kielioppi, § 134, http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=134
Kontrastiivisuuden takia se voidaan sijoittaa muuallekin, mutta tässä ei ole oman ja toisen mielen kontrastia muualla kuin sinun mielessäsi. Ilmaus ”omasta mielestäsi” on niin kiinteä yhdistelmä, että sen rikkominen ei ole kovin luonnollista eikä missään nimessä välttämätöntä.Kuten itsekin osoitit, liitepartikkeli sijoitetaan kypsän harkinnan mukaan sääntöjen puitteissa, ja nyt panit kyseisen partikkelin tyylillisesti ja loogisesti huonoon paikkaan.
"Cucca" kirjoitti:
Kuten itsekin osoitit, liitepartikkeli sijoitetaan kypsän harkinnan mukaan sääntöjen puitteissa, ja nyt panit kyseisen partikkelin tyylillisesti ja loogisesti huonoon paikkaan.
Opettelepa ensin kirjoittamaan luontevaa suomea ja rupea vasta sitten julkisesti arvostelemaan muiden tyyliä.
Esimerkiksi ”kyseinen” ei todellakaan ole luonteva ilmaus keskustelun tapaisessa kirjoittelussa. Etkö kuullut asiakirjapinon rahinaa, kun kirjoitit sen?
Tavallisesti ”kyseinen” tunkeutuu kieleen, kun kokematon ja epävarma kirjoittaja karttelee sekä pronomineja että toistoa.- "Cucca"
Yucca kirjoitti:
Opettelepa ensin kirjoittamaan luontevaa suomea ja rupea vasta sitten julkisesti arvostelemaan muiden tyyliä.
Esimerkiksi ”kyseinen” ei todellakaan ole luonteva ilmaus keskustelun tapaisessa kirjoittelussa. Etkö kuullut asiakirjapinon rahinaa, kun kirjoitit sen?
Tavallisesti ”kyseinen” tunkeutuu kieleen, kun kokematon ja epävarma kirjoittaja karttelee sekä pronomineja että toistoa.Kun sinulle kirjoittaa, onkin "pakko" olla tarkkana tuollaisessa asiassa, sillä kun et muuta keksi, tartut juuri toisto- tai viittausepämääräisyyksiin. Tai mihin tahansa muuhun...
- Cucca-palmu
"Cucca" kirjoitti:
Kun sinulle kirjoittaa, onkin "pakko" olla tarkkana tuollaisessa asiassa, sillä kun et muuta keksi, tartut juuri toisto- tai viittausepämääräisyyksiin. Tai mihin tahansa muuhun...
Cucca, olen kanssasi samaa mieltä liitepartikkelin panopaikasta yms. tässä ketjussa esiin tulleista kiistakysymyksistä. Lisäksi haluan sanoa, että frekventatiiviverbien käytön opettajaksi ei nimimerkistä Yucca olisi.
- erie
Cucca-palmu kirjoitti:
Cucca, olen kanssasi samaa mieltä liitepartikkelin panopaikasta yms. tässä ketjussa esiin tulleista kiistakysymyksistä. Lisäksi haluan sanoa, että frekventatiiviverbien käytön opettajaksi ei nimimerkistä Yucca olisi.
Olen samaa mieltä siitä, että paras panopaikka on perä, mutta mitä tarkkaan ottaen tarkoitat kommentillasi frekventatiiviverbeistä?
- Yllättäen janoinen
Onko ns. mäyräkoira jalostettu noista tollasista?
- Juomanlatkija
Mäyräkoira tällainen
http://www.viinarannasta.ee/images-shop/1233064593-saaremaa80_10x50pet.jpg on laihtunut jo niin vähiin, että pitäisi vissiin piipahtaa taas Räävelissä.
- Koiran paras ystävä
Et maininnut listassasi ollenkaan "laboratorion noutajaa" - sehän se klassisin on!
Selailin taannoin koirakirjaa ja kauhistuin kun yhden koirarodun nimi oli "mustan orjan hirvikoira" - sitten huomasin, että olin hahmottanut yhteen kirjoitetun yhdyssanan "mustanorjanhirvikoira" hiukan väärin. Nåå, seuraavalta sivulta löytyikin sitten vastaavasti "harmaan orjan hirvikoira".- Bernhard
Maailman suosituin käyttö- ja palveluskoirarotu saksanpaimenkoira (saks. Deutscher Schäferhund) juoksentelee Suomessa milloin milläkin nimellä.
Suomen Kuvalehden Jyviä ja akanoita -palstalla oli joskus takavuosina hauska kolmen ilmoituksen sarja saman paikallislehden eri numeroista. En muista, missä ihmeen muodoissa ”sehverinpentuja” kahdessa ensimmäisessä ilmoituksessa myytiinkään – rodun nimi oli joka tapauksessa kaikissa kolmessa erilainen ja vasta viimeisessä ”schäferiksi” tunnistettava. Ilmeisesti ilmoituksesta oli tullut enemmän tai vähemmän asiantuntevaa palautetta kahteen otteeseen ja nimi iteroitui näin vähitellen kohdalleen. - Minna-Leena
... on karkeakarvainen videonoutaja. Eräs rodun edustaja (Ransu) on saanut haastattelun jo kahdelta presidentiltä, Ahtisaari jäi jostain syystä väliin.
Muisti kysyä Koivistolta elintärkeän kysymyksen:
- Mitenkäs se nääs on tuo ruakapuoli hoirettu täsä presirentin hommassa? Meinaan ku oot aikas isokokone.
Koivisto vakuutti, että hyvät sapuskat on kolme kertaa päivässä.
- No kyl sitte nääs kelepaa tossa hommassa, meinaan. - Ransufani
Minna-Leena kirjoitti:
... on karkeakarvainen videonoutaja. Eräs rodun edustaja (Ransu) on saanut haastattelun jo kahdelta presidentiltä, Ahtisaari jäi jostain syystä väliin.
Muisti kysyä Koivistolta elintärkeän kysymyksen:
- Mitenkäs se nääs on tuo ruakapuoli hoirettu täsä presirentin hommassa? Meinaan ku oot aikas isokokone.
Koivisto vakuutti, että hyvät sapuskat on kolme kertaa päivässä.
- No kyl sitte nääs kelepaa tossa hommassa, meinaan.!!!!
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4396224- 875500
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest514507- 854047
- 544016
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse33636SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933559Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1253293Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713271- 432319