ikean leikkuulaudat

kellastuneet

Olen ostanut Ikeasta niitä perusmuovisia todella halpoja valkoisia leikkuualustoja, joita on yhdessä pakkauksessa yksi iso ja yksi pieni.

Muistaakseni luin, että ne voi laittaa astianpesukoneeseen ja niin olen tehnytkin. Nykyään n. 2 vuotta myöhemmin ostosta leikkuulaudat ovat kauttaaltaan aivan keltaorannsinvärisiä. Kyse ei ole siitä, että ruoka olisi niitä värjännyt, vaan väri on tullut kaiketi astianpesukonekäsittelystä.

Mietin onko turvallista käyttää näitä alustoja enää? Samoin on käynyt erille muillekin muoviastioilla, jotka muistaakseni saa laittaa pesukoneeseen - eli muovi on räikeän selkeästi kellastunut.

minkälaista leikkuulautaa vihannesten yms. leikkaamiseen sinä käytät? olen käyttänyt näitä muovisia, koska ne on helppo pestä. omistan myös hienon puisen, mutta tekee jotenkin pahaa pestä se (käsin tietysti) fairylla ja vedellä - se ikäänkuin kuivuu.

4

1481

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muovia

toisin sanoen polytetyleeniä joka on täysin syötävä muovi. Ammattikäytössä esim. lihankäsittelylaitoksissa käytetään samaa tavaraa, tosin siihen on lisätty käsittely joka vähentää baktreeri toimintaa.
      Astianpesukoneen peseaine on senverta voimakasta tavaraa että pitkän päälle ei muovit siitä tykkää. Myös pesuveden lämpötila on siinä kintaalla että PE on jo kovilla.
      Nuo leikkuualustat kun ovat halpoja, niin niitä pitäisi pystyä ajattelemaan myös niin, että ne korvataan uudella kun mittari tulee täyteen.

Minä käytän puisia lautoja, mutta myös muovisia riippuen mitä leikkaan. Liha puisilla laudoilla, ja kala sekä kasvikset muovisilla.

• olla puustatehty

Muoviset vaan tuhoavat veitsesi.
      Ainoa oikea on puinen leikkuulauta.
      Se pestään harjaamalla, kylmällä vedellä.
      Ja veitset toimivat.

• ja sikäli mukavia

että niitä pystyy teroittamaan jos osaa. Meillä teroitetaan veitset aina ennen käyttöä puikolla ja nelisen kertaa vuodessa ne teroitetaan kunnolla ruotsalaisella Tormek-tahkolla, joka on keittiöveitsille oiva peli.

• ihan ok

Mielestäni ne muoviset on ihan ok, ei niihin imeydy mitään sisälle, vaikka värimuutoksia tulisikin. Itse käytän puista tukevaa lautaa melkein kaikkeen (paitsi broileriin ja kalaan). Huuhtelen sen ennen käyttöä kylmällä vedellä. se tukkii huokosia ja estää aineiden imeytymistä. Välillä laitan kuivaan lautaan parafiiniöljyä (saa apteekista) tai jopa ihan tavallista rypsiöljyä pullosta.Öljy kyllästää laudan taas joksikin aikaa. Pehmeisiin puumateriaaleihin imeytyy aineita tietysti helpommin kuin koviin. Olen nähnyt keltaisia muovilautoja, niissä se keltaantuminen ei edes näy, mikä on huono asia, kun silloin lautaa ei muista vaihtaa milloinkaan uuteen. Joskus tiskikoneeseen menee tietysti erilaisia värjääviä mausteita ja nekin keltaannuttavat muoveja (paprikaa, tomaattia, grillimaustetta, currya yms.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe