Olen ostanut Ikeasta niitä perusmuovisia todella halpoja valkoisia leikkuualustoja, joita on yhdessä pakkauksessa yksi iso ja yksi pieni.
Muistaakseni luin, että ne voi laittaa astianpesukoneeseen ja niin olen tehnytkin. Nykyään n. 2 vuotta myöhemmin ostosta leikkuulaudat ovat kauttaaltaan aivan keltaorannsinvärisiä. Kyse ei ole siitä, että ruoka olisi niitä värjännyt, vaan väri on tullut kaiketi astianpesukonekäsittelystä.
Mietin onko turvallista käyttää näitä alustoja enää? Samoin on käynyt erille muillekin muoviastioilla, jotka muistaakseni saa laittaa pesukoneeseen - eli muovi on räikeän selkeästi kellastunut.
minkälaista leikkuulautaa vihannesten yms. leikkaamiseen sinä käytät? olen käyttänyt näitä muovisia, koska ne on helppo pestä. omistan myös hienon puisen, mutta tekee jotenkin pahaa pestä se (käsin tietysti) fairylla ja vedellä - se ikäänkuin kuivuu.
ikean leikkuulaudat
4
1445
Vastaukset
- muovia
toisin sanoen polytetyleeniä joka on täysin syötävä muovi. Ammattikäytössä esim. lihankäsittelylaitoksissa käytetään samaa tavaraa, tosin siihen on lisätty käsittely joka vähentää baktreeri toimintaa.
Astianpesukoneen peseaine on senverta voimakasta tavaraa että pitkän päälle ei muovit siitä tykkää. Myös pesuveden lämpötila on siinä kintaalla että PE on jo kovilla.
Nuo leikkuualustat kun ovat halpoja, niin niitä pitäisi pystyä ajattelemaan myös niin, että ne korvataan uudella kun mittari tulee täyteen.
Minä käytän puisia lautoja, mutta myös muovisia riippuen mitä leikkaan. Liha puisilla laudoilla, ja kala sekä kasvikset muovisilla. - olla puustatehty
Muoviset vaan tuhoavat veitsesi.
Ainoa oikea on puinen leikkuulauta.
Se pestään harjaamalla, kylmällä vedellä.
Ja veitset toimivat.- ja sikäli mukavia
että niitä pystyy teroittamaan jos osaa. Meillä teroitetaan veitset aina ennen käyttöä puikolla ja nelisen kertaa vuodessa ne teroitetaan kunnolla ruotsalaisella Tormek-tahkolla, joka on keittiöveitsille oiva peli.
- ihan ok
Mielestäni ne muoviset on ihan ok, ei niihin imeydy mitään sisälle, vaikka värimuutoksia tulisikin. Itse käytän puista tukevaa lautaa melkein kaikkeen (paitsi broileriin ja kalaan). Huuhtelen sen ennen käyttöä kylmällä vedellä. se tukkii huokosia ja estää aineiden imeytymistä. Välillä laitan kuivaan lautaan parafiiniöljyä (saa apteekista) tai jopa ihan tavallista rypsiöljyä pullosta.Öljy kyllästää laudan taas joksikin aikaa. Pehmeisiin puumateriaaleihin imeytyy aineita tietysti helpommin kuin koviin. Olen nähnyt keltaisia muovilautoja, niissä se keltaantuminen ei edes näy, mikä on huono asia, kun silloin lautaa ei muista vaihtaa milloinkaan uuteen. Joskus tiskikoneeseen menee tietysti erilaisia värjääviä mausteita ja nekin keltaannuttavat muoveja (paprikaa, tomaattia, grillimaustetta, currya yms.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733