Kokemuksia narsisti"ystävästä"

Typertynyt typerys

Kertokaa kokemuksia narsisti"ystävistä". Itse olen vastikään tajunnut tulleeni narsistiystävän hylkäämäksi, enkä ikinä olisi kuvitellut että näin voi käydä. 2 kk sitten en edes tiennyt mikä on narsísti, nyt kun olen asiaa tutkinut, "oireet" sopivat ystävääni täydellisesti. Luulin että olimme hyviä ystäviä ja en voinut kuvitella, että hän voi kohdella minua näin kylmästi ja julmasti. Hän on nälvinyt ja arvostellut jo aiemmin mua ja perhe-eläämäni (miestäni jne) ja olen aina ennen ohittanut vähättelyn ja joskus kiukunpurkauksetkin, koska ajattelin vaan että hänellä on huono päivä ja että olen itse "aiheuttanut" ne. Ikinä ei tullut anteeksipyytntöä tms. näistä ilkeilyistä. Lopulta hän raivostui minulle ja petti minut eräässä asiassa niin pahasti, että lamaannuin ja laiton välit poikki. Tulin kuitenkin katumapäälle ja pyysin useita kertoja anteeksi (vaikka hän oli se joka oli loukannut mua tosi paljon). Tästä seurasi vain kylmä hylkääminen vaikka toisaalta tuttavapiirissä "ystäväni" väitti että minä ole se joka on suuttunut ja laittanut välit poikki. Suren tätä asiaa, sillä ystäväni oli minulle tärkeä, mutta toisaalta suren sitä, ettei tätä ihmistä näköjään oikeasti ollut olemassakaan. EHkä juuri niin, että hän oli "ystävyyden" alkuaikoina liian hyvää ollakseen totta. Luulen että aikoinaan synnytyksen jälkeinen masennukseni on puhjennut uudelleen tämän ahdistavan kokemuksen takia (olen huomenna onneksi menossa lääkäriin). Onko kellään muulla näin rajua surua/reaktiota ystävän osoittauduttua narsistiksi ?

6

1067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Onko ex-ystävälläsi ihailijakerhoa? Onko epämääräinen jengi ihmisiä, jotka tunnet vain about nimeltä käynyt kimppuusi verbaalisesti, emotionaalisesti tai fyysisesti välirikon jälkeen? Tunnetko olevasi ainoa ihminen siinä ympäristössä, joka tajuaa että kyseessä on jollain lailla luonnevikainen ihminen?

Jos vastaat kysymyksiin kyllä, olet ollut tekemisissä narskun kanssa. Jos vastaat ei, kyseessä jokin muu persoonallisuuden häiriö. Yksi mahdollisuus on myös se, että olet itse idealisoinut ex-ystävääsi liikaa, ja sen takia pettymys on nyt moninkertainen kun kaikki ei olekaan niin kuin toivoit.

• catha

Kyllä ihminen voi olla narsisti ilman että hänellä on epämääräistä ihailija kerhoa. Itse asiassa suurimmalla osalla narsisteista ei ole mitään ihailija kerhoa tai mitään joukkoa joka häntä kuuliaisesti seuraisi. Ainoastaan onnekkaimmat ja älykkäimmät narsistit saavat haalittua itselleen joukon idiootteja, jotka eivät ymmärrä kyseen alaistaa mitään. Tavallisimmin narsisti on ihan normaalisti elävä ihminen, joka saalistaa ja kerää tarvitsemaansa huomiota sieltä mistä hän sitä mahdollisesti onnistuu saamaan. Ei siis miltään ihailija joukolta, koska yleensä hänellä ei sellaista ole. ps. Tutustuppa narsismin kriteereihin, niin huomaat jo niistä että ihminen voi olla narsisti ilman ihailija joukkoa.

• ....
        catha kirjoitti:

Kyllä ihminen voi olla narsisti ilman että hänellä on epämääräistä ihailija kerhoa. Itse asiassa suurimmalla osalla narsisteista ei ole mitään ihailija kerhoa tai mitään joukkoa joka häntä kuuliaisesti seuraisi. Ainoastaan onnekkaimmat ja älykkäimmät narsistit saavat haalittua itselleen joukon idiootteja, jotka eivät ymmärrä kyseen alaistaa mitään. Tavallisimmin narsisti on ihan normaalisti elävä ihminen, joka saalistaa ja kerää tarvitsemaansa huomiota sieltä mistä hän sitä mahdollisesti onnistuu saamaan. Ei siis miltään ihailija joukolta, koska yleensä hänellä ei sellaista ole. ps. Tutustuppa narsismin kriteereihin, niin huomaat jo niistä että ihminen voi olla narsisti ilman ihailija joukkoa.

Olen sekä tutustunut että kokenut. Pelkkä huomiohakuisuus ja saalistaminen ei vielä tee kenestäkään narsistia. Kyseessä on silloin joku luotaantyöntävämpi persoonallisuushäiriö.

• ritalin

mutta en jaksa, koska aihe on ollut niin paljon esillä ja joutuisin pian kirjoittamaan saman jutun joka viikko uudelleen, kun siitä kyselyitä kuitenkin tulee yhtenään.
      Lähinnä voin arvioida sitä, onko joku henkilö narsisti, vai ei, mutta yleensä se on lähes mahdotonta niiden kysely-avausten perusteella, missä tätä suoraan kysytään, helpompaa nähdä epäsuoraan eri asioista.

Jos kysymyksesi koskee tuota reagointia, niin voin vastata, että varmaan yhtä voimakasta reagointia minulla ei ole läheisten narsistien vuoksi ollut.
      Minulla oli tässä muutama vuosi sitten pari vuotta kestänyt kaverisuhde erääseen narsistiin... vaikka osaan tunnistaa aika hyvin näitä, niin minulla kesti vuosi ennen, kuin tämän ymmärsin narsistiksi. Hän osasi esittää mukavaa, eikä paljoakaan kertoillut itsestään. Oikeastaan ainoa ensimmäisten kuukausien aikana tullut havainto olikin hänen taustansa epämääräisyys ja siihen liittyvä salailu.
      Salailu johtuu siitä, että narsisti käyttää muita ihmisiä niin kylmästi hyväkseen, että pelkää hänen henkilökohtaisia asioita käytettävän häntä kohtaan hyväkseen.
      Reagointini oli kuitenkin melko välinpitämätön.

Minä myös seurustelin narsistin kanssa ja tässä suhteessa reagointi oli toki suurempi, koska menin häneen rakastumaan.

• paha paha

Hei! Kuulostaa tutulta, oma kokemukseni koskee vain entistä poikaystävääni. Hän ei ehkä ole pelkästään narsisti vaan suorastaan sosiopaatin (=psykopaatin) kuvaus täsmää häneen aikalailla. Valheita ja petoksia paljastui suhteemme aikana jonkun verran, mutta annoin anteeksi ja uskoin parempaan huomiseen. Lopulta homma räjähti käsiin niin, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa suhde ja katkaista välit ko. ihmiseen. Koko suhteen ajan enenevissä määrin sain kärsiä hänen sairaalloisesta mustasukkaisuudestaan (itse petti minua useamman kanssa, tämä paljastui suhteen loputtua), järjettömistä syytöksistään ja kaikki energiani loppujen lopuksi kului siihen, että puolustin vain itseäni ja totuutta hänen kieroutuneilta tarinoiltaan. Kaiken paljastuminen jälkeen tuli ääretön shokki. Hän syytti minua eromme jälkeenkin kaikesta mahdollisesta... tarinat olivat aivan ristiriitaisia. Ensin kielsi suhteensa muihin naisiin, sitten sanoikin että minä ajoin hänet niihin suhteisiin (siis eihän suhteita pitänyt olla?!?). Niin monta valhetta paljastui, että en enää lopulta tiennyt kenen kanssa olin oikein viettänyt edeltävät vuodet. Onneksi kuitenkin tajusin, että exäni on sairas, hänellä on persoonallisuushäiriö, koska se toi minulle paljon uskoa itseeni ja siihen kuinka olin puolustanut itseäni aivan syystä. Toivon että pääset "kuiville" tämän jälkeen. Ota asia niin, että sinussa ei ole muuta vikaa kuin ehkä hyväuskoisuus (normaalia). Narsistit ovat niin manipuloivia, että saavat aina syytökset kierrettyä muille kuin itselleen, vaikka olisivat juuri jääneet kiinni itse teosta. Itse valitettavasti myöhemmin rakastuin mieheen, joka paljastui (hänkin) narsistiin vivahtavaksi. Taas meni koko ihmiseen usko, ja tällä hetkellä olen todella varovainen keneen luotan ja keneen en. Toivon, että sinun kohdallasi tämä ex-ystäväsi olisi ainoa narsisti, jonka kohtaat henkilökohtaisella tasolla. Kaikkea hyvää!

• psykopaatin lapsen äiti

Tämä paha pahan teksti olisi voinut olla minun kirjoittamani.... Kuullostat ihanan varmalta, kun itse vielä taistelen tunteitteni kanssa. "Koko suhteen ajan enenevissä määrin sain kärsiä hänen sairaalloisesta mustasukkaisuudestaan (itse petti minua useamman kanssa, tämä paljastui suhteen loputtua), järjettömistä syytöksistään ja kaikki energiani loppujen lopuksi kului siihen, että puolustin vain itseäni ja totuutta hänen kieroutuneilta tarinoiltaan." Tuntuu niinkuin olisit pukenut ajatukseni sanoiksi joita en itse ole vielä pystynyt tuottamaan, KIITOS! Kun omat läheisetkään eivät aluksi, tai ehkä täysin vieläkään, uskoneet minua vaan häntä... Pari kaveria on mennyt, tosin erosta on vasta puoli vuotta, ehkä saattavat vielä ymmärtää totuuden, ainakin toivon niin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      15
      1730
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      140
      1712
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      304
      1352
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1098
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1086
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      132
      984
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      965
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      935
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      915
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      77