No niin, lienee aika sanoa taas sananen tähänkin keskusteluun.
Samat rintamalinjat tuntuvat olevan yhä pystyssä. Ilmeisesti ihmiskeskeisen ilmastonmuutoksen kannattajat pitävät yhä kiinni teorioistaan, vaikka tuolla oikeassa maailmassa heidän uskontonsa perusteesit alkavat jo horjua siellä täällä.
Jos olette kiinnittäneet huomiota tiedemiesten viimeaikaisiin lausuntoihin huomiota, niin yhä useammin he puhuvat vain ilmastonmuutoksesta ja sen mekanismien tutkimisen tärkeydestä. Se joukko joka julistaa ihmisen, ja vain ja ainoastaan ihmisen, syylliseksi ilmastonmuutokseen, alkaa harveta pikkuhiljaa.
Ihmiskeskeisen ilmastonmuutosuskon perusongelma on ja pysyy koko ajan, ja sehän on se että jos tuo teoria pitäisi paikkansa, niin ihmisen teollisen yhteiskunnan syntyä edeltäneet ilmastonmuutokset olisivat olleet mahdottomia tai ainakin kovin erilaisia. Tätä perusaukkoa ei kukaan tiedemies tai mikään paneeli ole pystynyt edelleenkään tukkimaan tuossa teoriassa. Päinvastoin, alkaa vaikuttaa siltä että osa tiedemiehistä alkaa jo pikkuhiljaa pakittaa lausunnoissaan 90-luvun lopun raamatullisista julistuksistaan.
Hauska yksityiskohta mediankin hiljaisesta kääntymisestä: Yleisradion 50 vuotta sitten ohjelmassa kerrottiin vain muutama päivä sitten, että "tasan 50 vuotta sitten" Kaisaniemessä oli mitattu 10 celsius astetta. Nyt oli plus yksi.
scepdiuksen paluu
15
447
Vastaukset
- qebebtbb
Et sitten sinäkään pelle ymmärrä mitä eroa on tieteellä ja uskonnolla. Etkä ymmärrä ilmaston muutoksesta hevon veetä, kunhan vaan taas aiot hihhuloida jotain huuhaata. Jatkaisit vaan sitä poissaoloasi.
- EI!
Muutoksia EI tapahdu. Amerikassa EI ole ollut ennätysmäärää hurrikaaneja. Keskieuroopassa EI ollut viime kesänä valtavia tulvia. Kiinassa EI ole ollut myöskään tulvia. Mitään EI ole tapahtunut, eikä merenpohjassa oleva hiilidioksidijää EI ole mikään uhka. Lämpö EI ole noussut 0,7 astetta. Jääkarhut EIvät huku jäänpuutteen vuoksi. Jäätiköt EIvät sula. Etelämantereen Wilkinsin jääkansi EI hajoa.
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus EI ole 385 miljoonasosaa. EI EI EI!!!! Vielä kerran EI. Oletko nyt tyytyväinen? - briljanttia
Ja eikun lisää hörhöjä palstalle! Niitä ei koskaan voi olla tarpeeksi! XD
Muistamme scepdiuksen virheitä ilolla:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000001776&posting=22000000041159981#22000000041159981 - Torakan pieru
Mukavaa, että muistat meitä täällä pikku "sodassamme".
Se on muuttunut, että sisältöä ei enään ole yhtään, jos sitä on koskaan ollutkaan.
TUC itkee, kun ei saa mainostaa itseään, Raindog on sentään hivenen oppinut jo epäilemään, vaikkei sitä vielä ymmärräkkään, mutta kinassa ei ole samaa ponnetta, kuin vielä kuukausi sitten. Ulkomaalainen suree menetettyjä jäätiköitään, joka ovat jo sukupolvien ajan olleet ja ovat edelleenkin hyvin voivina paikallaan. Tosin jään virtausmäärät ovat kasvaneet kaksinkertaiseksi. Eli hyvin vähenee ?!?!
Sitten on tää yksi, tämä jo syntyessään väsynyt, joka pitää vastapuolta lapsellisena ja epäilee heidän mielenterveyttään.
Käyrät eivät ole hänellä muuttuneet, jos sitä mietit. Sama vanha tuttu, turvallinen ja meidät tieteenkiistäjät täysin maahan polkeva wikikäyrä on aseenaan. Tuota käyrää emme ole pystyneet mitenkään valloittamaan, kun sen totuuden hehku sokaisee ja saa meidät polvistumaan sen ylivoimaisuuden edessä.- raindog
"...Raindog on sentään hivenen oppinut jo epäilemään, vaikkei sitä vielä ymmärräkkään..."
Kerrotko sinä taas minulle mitä minä ymmärrän ja epäilen ja tiedän?
Minä en jaksa kökkiä täällä jatkuvasti kinastelemassa. Se on turhaa. Jokainen voi ottaa perspektiiviä ympäristö- ja ilmastoasioihin lukemalla alan kirjallisuutta tai vaikka menemällä avoimen yliopiston kursseille.
Sinä ja muutama muu luupää puhuu täällä koko ajan 'ilmastouskonnosta'. Mietipä viisi minuuttia miksi. Voisiko keksimänne termi kenties sopia sinuun enemmän kuin minuun?
Lue alan kirjallisuutta, ja hanki relevanttia tietoa sieltä. Et sinä blogeja ja saitteja lukemalla tule yhtään viisaammaksi näissä asioissa. Internet on kaiken positiivisen ohella salaliittoteorioiden, disinformaatioon uskomuksensa perustavien klikkien ja itsepetoksen paratiisi, täältä jokainen löytää mitä tahansa näkökantaa tukevaa materiaalia.
Tyypillinen ilmastodenialisti uskoo myös että New World Order lymyää joka nurkan takana, että Jumala loi maan 6000 vuotta sitten ja että lentävät lautaset hallitsevat maailmanpolitiikkaa. Näiden kanssa väitteleminen on aika turhauttavaa puuhaa. Onneksi se ei ole minun työtäni, olisin palanut loppuun jo aikoja sitten. - tuc
Viestit, jotka täältä poistettiin eivät sisältäneet minun nimeäni saati yhtäkään linkkiä blogiini.
Miksi valehtelet väittäessäsi että yritän mainostaa itseäni kun en niin tehnyt tuon viestin kohdalla, joka täältä poistettiin ja josta avasin tuon sensurointikeskustelun? - scepdius
raindog kirjoitti:
"...Raindog on sentään hivenen oppinut jo epäilemään, vaikkei sitä vielä ymmärräkkään..."
Minä en jaksa kökkiä täällä jatkuvasti kinastelemassa. Se on turhaa. Jokainen voi ottaa perspektiiviä ympäristö- ja ilmastoasioihin lukemalla alan kirjallisuutta tai vaikka menemällä avoimen yliopiston kursseille.
Sinä ja muutama muu luupää puhuu täällä koko ajan 'ilmastouskonnosta'. Mietipä viisi minuuttia miksi. Voisiko keksimänne termi kenties sopia sinuun enemmän kuin minuun?
Lue alan kirjallisuutta, ja hanki relevanttia tietoa sieltä. Et sinä blogeja ja saitteja lukemalla tule yhtään viisaammaksi näissä asioissa. Internet on kaiken positiivisen ohella salaliittoteorioiden, disinformaatioon uskomuksensa perustavien klikkien ja itsepetoksen paratiisi, täältä jokainen löytää mitä tahansa näkökantaa tukevaa materiaalia.
Tyypillinen ilmastodenialisti uskoo myös että New World Order lymyää joka nurkan takana, että Jumala loi maan 6000 vuotta sitten ja että lentävät lautaset hallitsevat maailmanpolitiikkaa. Näiden kanssa väitteleminen on aika turhauttavaa puuhaa. Onneksi se ei ole minun työtäni, olisin palanut loppuun jo aikoja sitten.Olen mielestäni aika "tyypillinen" ihmiskeskeisen ilmastonmuutosteorian epäilijä, mutta olen ateisti ja tiedeorientoitunut ihminen. Jos oman maailmankatsomuksen dogmi alkaa murentua pikkuhiljaa, on ymmärettävää että pyrkii leimaamaan vastapuolen patavanhoilliseksi ja fundamentalistikristityksi, mutta eihän se pidä paikkaansa.
Skeptikkona en vain niele raamatullisia selityksiä maailman tai maailmankaikkeuden dynamiikasta, esimerkiksi sitä että ihminen kaikessa jumalankaltaisuudessaan ratkaisee miten tälle pikkuriikkiselle planeetalle käy. Ihmiskeskeinen ilmastonmuutosteoriahan ponnistaa aivan samasta lähteestä kuin äärioikeistolainen kristitty fundamentalismikin, raamatusta.
Vaikka sinä ja moni muu ihmiskeskeiseen ilmastonmuutosteoriaan uskova ette sitä huomaa tai tiedosta, teidän perusteesinne juuret ovat raamatun tarinoissa. Siellähän jumala loi ihmisen hallinnoimaan maata, eli ratkaisemaan sen kohtalon, juuri niin kuin teidän rakkaassa teoriassannekin. Se vain on näin.
Itse olen vakuuttunut siitä, että vaikka ihminen pystyy tekemään elinympäristöstään elämiskelvottoman saasteillaan, ilmastonmuutokset ovat hieman monimutkaisempia dynamiikaltaan kuin te uskotte. Ihmiskeskeisen ilmastonmuutoksen kivijalka kun on ihmisen toiminnan ratkaiseva merkitys suuntaa jos toiseenkin. Ja kuten olen sanonut, perusteesinä se ei vain pysty selittämään aikaisempia ilmastonmuutoksia, siis niitä jotka tapahtuivat ennen teollista vallankumousta.
Jos ihminen olisi ilmastonmuutoksen ainoa toimija, pitäisi kaikki edelliset ilmastonmuutokset pystyä yhdistämään ihmisen toimintaan, ja sehän on mahdottomuus. Maapallon ilmasto kun on muuttunut lukemattomia kertoja ilman ihmistäkin.
Eli valitettavasti sinunkin teoriasi on pohjimmiltaan uskonnollinen dogmi. Ja se nojaa tukevasti juutalaiskristilliseen traditioon ihmisestä jumalan kaltaisena olentona.
Itse edustan sitä näkökantaa että ilmastonmuutos voi olla todellinen, mutta mitkä kaikki tekijät siihen vaikuttavat, sitä emme vielä tiedä. - rbrtbrw
scepdius kirjoitti:
Olen mielestäni aika "tyypillinen" ihmiskeskeisen ilmastonmuutosteorian epäilijä, mutta olen ateisti ja tiedeorientoitunut ihminen. Jos oman maailmankatsomuksen dogmi alkaa murentua pikkuhiljaa, on ymmärettävää että pyrkii leimaamaan vastapuolen patavanhoilliseksi ja fundamentalistikristityksi, mutta eihän se pidä paikkaansa.
Skeptikkona en vain niele raamatullisia selityksiä maailman tai maailmankaikkeuden dynamiikasta, esimerkiksi sitä että ihminen kaikessa jumalankaltaisuudessaan ratkaisee miten tälle pikkuriikkiselle planeetalle käy. Ihmiskeskeinen ilmastonmuutosteoriahan ponnistaa aivan samasta lähteestä kuin äärioikeistolainen kristitty fundamentalismikin, raamatusta.
Vaikka sinä ja moni muu ihmiskeskeiseen ilmastonmuutosteoriaan uskova ette sitä huomaa tai tiedosta, teidän perusteesinne juuret ovat raamatun tarinoissa. Siellähän jumala loi ihmisen hallinnoimaan maata, eli ratkaisemaan sen kohtalon, juuri niin kuin teidän rakkaassa teoriassannekin. Se vain on näin.
Itse olen vakuuttunut siitä, että vaikka ihminen pystyy tekemään elinympäristöstään elämiskelvottoman saasteillaan, ilmastonmuutokset ovat hieman monimutkaisempia dynamiikaltaan kuin te uskotte. Ihmiskeskeisen ilmastonmuutoksen kivijalka kun on ihmisen toiminnan ratkaiseva merkitys suuntaa jos toiseenkin. Ja kuten olen sanonut, perusteesinä se ei vain pysty selittämään aikaisempia ilmastonmuutoksia, siis niitä jotka tapahtuivat ennen teollista vallankumousta.
Jos ihminen olisi ilmastonmuutoksen ainoa toimija, pitäisi kaikki edelliset ilmastonmuutokset pystyä yhdistämään ihmisen toimintaan, ja sehän on mahdottomuus. Maapallon ilmasto kun on muuttunut lukemattomia kertoja ilman ihmistäkin.
Eli valitettavasti sinunkin teoriasi on pohjimmiltaan uskonnollinen dogmi. Ja se nojaa tukevasti juutalaiskristilliseen traditioon ihmisestä jumalan kaltaisena olentona.
Itse edustan sitä näkökantaa että ilmastonmuutos voi olla todellinen, mutta mitkä kaikki tekijät siihen vaikuttavat, sitä emme vielä tiedä.Nyt selvisi kuka on se puppugeneraattori. Ei spedeliuksemme ole missään poissa ollut.
- raindog
scepdius kirjoitti:
Olen mielestäni aika "tyypillinen" ihmiskeskeisen ilmastonmuutosteorian epäilijä, mutta olen ateisti ja tiedeorientoitunut ihminen. Jos oman maailmankatsomuksen dogmi alkaa murentua pikkuhiljaa, on ymmärettävää että pyrkii leimaamaan vastapuolen patavanhoilliseksi ja fundamentalistikristityksi, mutta eihän se pidä paikkaansa.
Itse edustan sitä näkökantaa että ilmastonmuutos voi olla todellinen, mutta mitkä kaikki tekijät siihen vaikuttavat, sitä emme vielä tiedä.Ajattelusi on kaavamaista ja toistaa samoja virheellisiä asioita.
"Ihmiskeskeinen ilmastonmuutosteoriahan ponnistaa aivan samasta lähteestä kuin äärioikeistolainen kristitty fundamentalismikin, raamatusta."
Ei, kyllä käsitykset ihmisen vaikutuksesta ilmaston lämpötilaan perustuvat satojen vuosien tieteellisen tutkimuksen traditioon. Et voisi olla enempää väärässä tässä asiassa. Sanot noin, koska et ole oikeasti perehtynyt alan kirjallisuuteen. Niin kauan kuin et ota asioista selvää on ihan turha väitellä näistä asioista täällä. Voisin kumota viestisi väitteitä vaikka silmät kiinni, mutta sillä ei olisi mitään merkitystä niin kauan kuin elät kuplassasi ja jatkat tuota nettisaiteilta oppimaasi liturgiaa. - Torakan pieru
raindog kirjoitti:
Tyypillinen ilmastodenialisti uskoo myös että New World Order lymyää joka nurkan takana, että Jumala loi maan 6000 vuotta sitten ja että lentävät lautaset hallitsevat maailmanpolitiikkaa. Näiden kanssa väitteleminen on aika turhauttavaa puuhaa. Onneksi se ei ole minun työtäni, olisin palanut loppuun jo aikoja sitten.Mikä kirjallisuus on relevanttia ja mistä perspektiivistä katsottuna? Päästään suoraan kohtaan "...ollakko vaiko eikö olla...".
Kerroin sinun alkaneen epäilemään itseäsi, kun reilu puoli vuotta sitten CO2 oli ainoa syy ilmastonmuutokseen, nyt osasyy ja ennusteen mukaan 3 kk pieniosasyy.
(Joudun takiasi kuseen suomenkielen oikein kirjoituksen kanssa...hyvä vaan ;-) ).
Ettei tarvitse kysyä, niin tein ennusteen tätä kirjoittaessani.
Ei raamattuun täysin uskova näe mitään epäkohtia missään kohtaa, vaan pitää ko. teosta historian kirjana.
Sama pätee sinuun ja TUCiin. Teillä ei ole muuta näkemystä kuin ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ja mielestänne ainoa relevantti kirjallisuus on sitä myötäilevä.
Yhä kasvava joukko (suurin osa) ymmärtää, ettei ihminen kykene muuttamaan ilmastoa. Mutta rahastaa sillä voi. Onko köyhiä kirkkoja olemassa? - raindog
Torakan pieru kirjoitti:
Mikä kirjallisuus on relevanttia ja mistä perspektiivistä katsottuna? Päästään suoraan kohtaan "...ollakko vaiko eikö olla...".
Kerroin sinun alkaneen epäilemään itseäsi, kun reilu puoli vuotta sitten CO2 oli ainoa syy ilmastonmuutokseen, nyt osasyy ja ennusteen mukaan 3 kk pieniosasyy.
(Joudun takiasi kuseen suomenkielen oikein kirjoituksen kanssa...hyvä vaan ;-) ).
Ettei tarvitse kysyä, niin tein ennusteen tätä kirjoittaessani.
Ei raamattuun täysin uskova näe mitään epäkohtia missään kohtaa, vaan pitää ko. teosta historian kirjana.
Sama pätee sinuun ja TUCiin. Teillä ei ole muuta näkemystä kuin ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ja mielestänne ainoa relevantti kirjallisuus on sitä myötäilevä.
Yhä kasvava joukko (suurin osa) ymmärtää, ettei ihminen kykene muuttamaan ilmastoa. Mutta rahastaa sillä voi. Onko köyhiä kirkkoja olemassa?Sellainen kirjallisuus on relevanttia, joka perustuu alan tutkijoiden näkemyksiin, tietysti. Suosittelen aloittamaan omasta kirjastostasi löytyvästä jostain alan perusteoksesta. Niitä on kyllä siellä. Helsingin ja Turun luonnontieteellisen tiedekunnan kirjastoista löytyy sitten täsmällisempää aineistoa. Sinne vaan kahlaamaan.
"Kerroin sinun alkaneen epäilemään itseäsi, kun reilu puoli vuotta sitten CO2 oli ainoa syy ilmastonmuutokseen, nyt osasyy ja ennusteen mukaan 3 kk pieniosasyy."
Sittenhän voit varmaankin kaivaa arkistoista ne viestit, joissa olen väittänyt noin.
Ai mutta kas, eihän niitä löydykään. Kuten ei löydy kirjastosta sitä denialistin raamattuakaan. - Torakan pieru
raindog kirjoitti:
Sellainen kirjallisuus on relevanttia, joka perustuu alan tutkijoiden näkemyksiin, tietysti. Suosittelen aloittamaan omasta kirjastostasi löytyvästä jostain alan perusteoksesta. Niitä on kyllä siellä. Helsingin ja Turun luonnontieteellisen tiedekunnan kirjastoista löytyy sitten täsmällisempää aineistoa. Sinne vaan kahlaamaan.
"Kerroin sinun alkaneen epäilemään itseäsi, kun reilu puoli vuotta sitten CO2 oli ainoa syy ilmastonmuutokseen, nyt osasyy ja ennusteen mukaan 3 kk pieniosasyy."
Sittenhän voit varmaankin kaivaa arkistoista ne viestit, joissa olen väittänyt noin.
Ai mutta kas, eihän niitä löydykään. Kuten ei löydy kirjastosta sitä denialistin raamattuakaan.Jos tarkoitat denialistina minua ja minulle suunnattua raamattua, niin sitä ei ole.
Muokkaan käsitystäni mahdollisimman puhtaalla factalla.
Ongelmani on, kuten sinunkin dogi hyvä, että olemme riippuvaisia meille kerrotusta factasta.
Sinä ja minä emme ole oikeita asian tuntioita tässä ilmastoon vaikuttavista tekiöistä.
Mutta mitä olen asiaa lukenut ja siihen perehtynyt on käsityksekseni tullut se, että ihminen EI kykene ilmastonmuutosta aloittamaan. Eikä lopettamaan.
Täällä mielellään sekoitetaan ympäristö ja ilmasto toisiinsa. Yritä edes sinä erottaa ne toisistaan, kun kuitenkin ymmärrät ihan hyvin, mikä ero on muoviämpärillä ojassa ja torakan pierulla ilmastoon vaikuttamisessa. - scepdius
raindog kirjoitti:
Ajattelusi on kaavamaista ja toistaa samoja virheellisiä asioita.
"Ihmiskeskeinen ilmastonmuutosteoriahan ponnistaa aivan samasta lähteestä kuin äärioikeistolainen kristitty fundamentalismikin, raamatusta."
Ei, kyllä käsitykset ihmisen vaikutuksesta ilmaston lämpötilaan perustuvat satojen vuosien tieteellisen tutkimuksen traditioon. Et voisi olla enempää väärässä tässä asiassa. Sanot noin, koska et ole oikeasti perehtynyt alan kirjallisuuteen. Niin kauan kuin et ota asioista selvää on ihan turha väitellä näistä asioista täällä. Voisin kumota viestisi väitteitä vaikka silmät kiinni, mutta sillä ei olisi mitään merkitystä niin kauan kuin elät kuplassasi ja jatkat tuota nettisaiteilta oppimaasi liturgiaa.Tieteellisen tutkimuksen traditiota ei ole olemassakaan, on erilaisia tieteen traditioita, ja yksi niistä on tämä ihmiskeskeinen. Siinä lähdetään siitä oletuksesta, että ihminen on maapallon keskeinen toimija. Perusteluna voidaan käyttää muka ei-uskonnollisia teoreemoja, kuten pyskologiaa yms., joissa kaikissa on kuitenkin ikivanha ihmiskeskeinen lähtökohta, joka yhdistää keskeisiä uskontojakin.
Unohdat sen, että uskonnot olivat alunperin tieteellisiä maailmanselityksiä ennen valistuksen aikakautta. Keskiajalla vain pakanat tai hullut asettivat uskonnollisen maailmanselityksen kyseen alaiseksi.
Aivan samoin on tänään ihmiskeskeisen ilmastonmuutosteorian laita. Se lähtee liikkeelle perusoletuksesta, että ihmisen toiminnan täytyy olla ratkaiseva ilmastonmuutoksen kannalta. Niinhän asia ei välttämättä ole. Tämä ei siis ole "puhtaasti tieteellinen" lähtökohta, vaan ihmiskeskeinen, joka taas nojaa vuostuhansia vanhaan uskonnolliseen traditioon.
En vieraile nettisaiteilla kuten sinä ja kaltaisesi yhden ideanihmiset, vaan ajattelen asioita itse ja haen ja löydämn tietoa kaikista medioista, kirjallisuudesta tutkimusraportteihin. Kaikkeen löytämääni "totuuteen" suhtaudun varauksella. Kokeile, se avartaa ajattelua! - scepdius
rbrtbrw kirjoitti:
Nyt selvisi kuka on se puppugeneraattori. Ei spedeliuksemme ole missään poissa ollut.
Olin muutaman kuukauden pois täältä, mutta hauska kuulla että jotkut muutkin ajattelevat aivoillaan. Sinua väsyttää edelleen? Koita nyt ulkoilla, syödä vitamiineja ja hankkia energiaa niin ei tarvitse haukotella. Ja mielipiteitten vaihdon tarkoitushan on piristää itse kunkin ajatusprosesseja.
- hypokraatti
Vuosia ilmastotutkimusta seuranneena en ole huomannut minkäänlaista "horjumista". Päin vastoin.
Kvasitieteellä sen sijaan en mene kovin hyvin. Se horjuu ja pahasti. Meneillään on viimeiset älinät ennen kaatumista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770