esim kiihtyvyys 60-120kmh V vaihteella

löytyykö autoista netistä...

autodbfi ei tarjoa mitään yksityiskohtaista vaikka enkunkilistä linkkii

18

1254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyykö netistä

      Mistä tuommoinen tieto löytyisi?

    • Nelosen kiihdytysaluetta, ainakin vanhemmissa autoissa.

      • sfasa

        kolmosen,, eikä tolla tiedolla mitää tee kun voi vaihtaa vaihteita--


      • eli kepitystarpeesta

        Tuohan kertoo just siitä, löytyykö potkua muutenkin kuin kiljuttamalla konetta rajoittajaan asti.


      • lähinnä
        eli kepitystarpeesta kirjoitti:

        Tuohan kertoo just siitä, löytyykö potkua muutenkin kuin kiljuttamalla konetta rajoittajaan asti.

        Lähinnä se keroo välityssuhteista. Joissain autoissa 5 vaihde on yhtä lyhyt kuin toisen auton 4 vaihde. Miten usein noita 60 - 120 km/h kiihdytyksiä tulee 5 vaihteella eteen? Minulle ei käytännössä koskaan.


      • The Rat
        lähinnä kirjoitti:

        Lähinnä se keroo välityssuhteista. Joissain autoissa 5 vaihde on yhtä lyhyt kuin toisen auton 4 vaihde. Miten usein noita 60 - 120 km/h kiihdytyksiä tulee 5 vaihteella eteen? Minulle ei käytännössä koskaan.

        Kyllähän noita tulee, jos moottoritiellä joku edellä tiputtaa nopeuden tuonne kuuteenkymppiin. Normaalisti kyllä vedän nelosella melkein sataseen, ennen kuin vaihdan vitoselle. Ei vaan aina jaksa...

        Termi "vitonen" on ehkä hieman huono. Kannattaisi puhua suurimmasta vaihteesta, vaikkei sekään sinänsä kaikkea kerro. Itse asiassa välitykset ja vääntökäyrä ovat ne oleelliset tiedot, mutta niitäkin pitäisi sitten osata tutkia.

        Koeajo on perinteisesti hyväksi havaittu idea.


      • vääntöpelletyyliin
        lähinnä kirjoitti:

        Lähinnä se keroo välityssuhteista. Joissain autoissa 5 vaihde on yhtä lyhyt kuin toisen auton 4 vaihde. Miten usein noita 60 - 120 km/h kiihdytyksiä tulee 5 vaihteella eteen? Minulle ei käytännössä koskaan.

        No kyllä maar nuo lukemat kertovat käytännön ajettavuudesta enemmän kuin ne yleensä tyrkytettävät
        - 0-100 km/h kiihtyvyys
        - maksimivääntö ilman haisuakaan siitä, a) millä kierrosluvulla (=ajonopeudella & vaihteella) ko. lukema saavutetaan, b) onko "ketään kotona" ko. kierrosluvun alapuolella tai c) loppuuko meno kuin seinään ko. kierrosluvun yläpuolella


      • eräs toimistopäällikkö
        eli kepitystarpeesta kirjoitti:

        Tuohan kertoo just siitä, löytyykö potkua muutenkin kuin kiljuttamalla konetta rajoittajaan asti.

        Esim. Volkkarin TSI-koneella onnistuu helposti, kun taas jollain alitehoisella pikkupumpulla ei mitenkään mahdollista.


      • joskus välityssuhteita
        lähinnä kirjoitti:

        Lähinnä se keroo välityssuhteista. Joissain autoissa 5 vaihde on yhtä lyhyt kuin toisen auton 4 vaihde. Miten usein noita 60 - 120 km/h kiihdytyksiä tulee 5 vaihteella eteen? Minulle ei käytännössä koskaan.

        90- luvun alun carina 2 1.6 ja opel astra 1.8

        carinan vitosvaihde oli ajokierroksilla sama kuin ooppelin nelosvaihde. tietenkin ooppelin "sitkeys" vitosella tällöin carinaa huonompi, koska ooppelilla alemmat lähtökierrokset samassa nopeudessa.

        ei se järkevää ole kiihdyttää suurimmalla vaihteella 60 -> 120, koska siinä
        *menee paljon aikaa
        *palaa myös paljon bensaa huonolla kierrosalueella
        **ei ole taloudellista

        näin vanhemmissa autoissa, ja miksei kaikissa pienissä bensamoottoreissa etenkin, kannattaa laittaa se kolmonen tai nelonen kiihdytykseen. tällöin kiihdytys on yleensä taloudellisempi ja tehokkaampi kuin suurimmalla vaihteella nysvääminen...


      • miten te ajatte
        lähinnä kirjoitti:

        Lähinnä se keroo välityssuhteista. Joissain autoissa 5 vaihde on yhtä lyhyt kuin toisen auton 4 vaihde. Miten usein noita 60 - 120 km/h kiihdytyksiä tulee 5 vaihteella eteen? Minulle ei käytännössä koskaan.

        moniko ottaa automaatin ettei tartte vaihtaaa? miksi ihannoit diisselin vääntöä onko kivaa kun V.llä voi ajaa 60->huiput. sitähän varten jsut että kun tulee jarrutus mtiellä niin on kiva nopsaan päästä taas 120lasiin. eikÄ KAIKKI OLE PERSEESSÄ HETI. tosin itse ajan nuhapumpulla.


    • vanhat numerot

      Tietoa tarjoavat autolehdet jotka yleensä mittaavat "ohituskiihtyvyydet" parilla kolmella suurimmalla vaihteella mikä on aika älytöntä. Tai älytöntä on kutsua kaikkia "ohitus"kiihtyvyydeksi.

      Suurimman vaihteen lukema kertoo lähinnä siitä miten vaivatonta autolla on ajaa maantienopeuksissa mäkisessä maastossa ja siihen vaikuttaa se miten vaihde on sovitettu koneen vääntöalueeseen. Minkä tahansa koneen saa tukehtumaan valitsemalla niin julmetun aavikkovälityksen että kone alkaa vetää vasta 200km/h nopeudesta.

      Ohitukseen lähdettäessä siitä lootasta valitaan se vaihde jolla ohitus sujuu mahdollisimman turvallisesti käytettävissä olevassa tilassa. Ei sitä keppiä vitoselle ole hitsattu ja aniharvoin sattuu tehokkaallakaan autolla kohdalle sellaista autiota korpisuoraa että ohitukseen lähdettäisiin suurimmalla pykälällä.

      Metsätieltä voi aina kääntyä eteen auto kesken ohituksen joten kyllä lootasta tulee valittua pykälää paria pienempi vaihde varmuuden vuoksi.

      • teinien pään tyhjyyden kuminaa koko juttu.


      • opellasi

        aika pimeetä pölinää, jos on vääntöä eli voimaa ajelen 6. vaihteella ja siinä se,lähtee kuin mummolta hammas 2.0 tdi volsu ja kerkiää paremmin kuin yli 200 hv bensa turbot.


    • käytän italian pommissani

      III-vaihdetta, kun tarvii ohitella menee hyvin 80-160km/h... Miksi kupata V-tai VI-vaihteella ?

      • Skoda RS

        Löytyykö etelä-suomen alueelta jotain ajorataa jossa voisi kokeilla mitä oma auto kulkee? Ei viitsis lähteä RS:ää kokeilemaan moottoritielle...


      • aamuyöstä 0-100km/h
        Skoda RS kirjoitti:

        Löytyykö etelä-suomen alueelta jotain ajorataa jossa voisi kokeilla mitä oma auto kulkee? Ei viitsis lähteä RS:ää kokeilemaan moottoritielle...

        puskien /penkkojen kohdalla . (mutta älä ajan yli sallitun- ei saa kehottaa rikokseen=)


    • Miksei kuutosella?

      Epätietoinen

    • sillähän vääntö tulee parha...

      esille. 90 luvun jälkeen kaikissa bensaautoissa on V. no ettikääs nyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe