50 euron ruokamaksu lukukaudessa

turhaa valitusta

Hyvin voitaisiin periä vanhemmilta 50 euron lukukausiruokamaksu. Vähällä rahalla saisi paljon. Ei tuolla rahalla kotiin paljoa ruokaan kanneta, mutta voisi olla luottavainen, että muksu on ainakin kerran päivässä saanut kunnon aterian. Pääsisi kotona varmasti helpommalla ja paljon enempi kuin satasen halvemmalla!

Vanhemmat vois tässä miettiä vähän arvottamista ja lasten etua, eikä itsekkäästi vaan vaatia ilmaisia etuja.

Satasen maksamalla saisi enemmän takaisin.    

16

2082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saisi vaan

      50 euroa takaisin?

    • ei paha

      Ehdottomasti kannattaisi vanhempana maksaa koululle, että tekevät kunnon sapuskaa.

    • alkupuolella

      lukiossamme oli ruokahuoltomaksu. Summa ei ollut suuri, muistaakseni 50 markkaa/lukuvuosi. Maksu oli mielestäni kohtuullinen niille, jotka saivat ruokavalioonsa sopivaa ruokaa.

      Omalla kohdallani kieltäydyin kuitenkin maksamasta, koska lakto-ovoegetaarista ruokaa ei tarjottu päivittäin. Tämä taas on ihan eri tarina;)

      Koululaisen ruoka-annos maksaa materiaaleineen alle euron/päivä. Tästä materiaaleihin käytetään puolet. Jos summa kaksinkertaistettaisiin (vanhempien maksama 100 €/vuosi), niin materiaalikuluihin olisi käytettävissä kolminkertaien määrä nykyiseen verrattuna. Työvoimakulut ja muut juoksevat maksut eivät suurenisi, joten laadullinen paraneminen olisi huikea.

      Lähes kaikilla on oikeasti varaa maksaa 100 €/vuosi. Kyse on enemmänkin tahdosta.

      • turhaa ruikutusta

        En käsitä, mikseivät vanhemat jopa itse ehdota tätä! Ilmeisesti useimmilla menee vielä liian hyvin.

        Kotona ei eurolla sapuskoja laiteta monipuolisesti. Koulussa tuolla rahalla saisi jo vaikka mitä!


      • on usein
        turhaa ruikutusta kirjoitti:

        En käsitä, mikseivät vanhemat jopa itse ehdota tätä! Ilmeisesti useimmilla menee vielä liian hyvin.

        Kotona ei eurolla sapuskoja laiteta monipuolisesti. Koulussa tuolla rahalla saisi jo vaikka mitä!

        vain haluttouutta ja vastuunkiertoa. Euro päivässä, kuluu useilta esim. ostettaessa kupillista kahvia, iltapivälehteen tms. Jättää itse töissä kupillisen kahvia juomatta (tai muutaman tupakan poltamatta), niin on lapsen ruokaraha "tienattu".


    • juoni tässäkin

      Alkaisi varmasti arvostuskin ruokaan nousta, kun siitä joutuisi maksamaan.

      Nyt on varaa sanoa: Yök, en mä tollasta syö. Mutta jos olisi sapuskastaan euron maksanut ja kotoa vielä käskettäisiin syömään koulussa, niin luulisi maittavan.

      Oppia olisi tämäkin elämän varalle. Harva se ruokansa aikuisena taikka vanhempana opiskelijana saa ilmaiseksi.

      Ainakin lukiohin pitäisi tulla ruokamaksu.

      • hyvä aloitus

        Vastasin nyt tähän, ilmaista ei arvosteta. Aloittajalta myös hyvä veto, olen kokenut saman maksullisten aterioiden ajan vuosia sitten, kuten jossain aiemmin jo kirjoitin. Kaikki ateriansa lunastaneet söivät kiltisti lautasensa tyhjiksi. Pakollista se ei ollut, mutta itse silloin laskeskelin köyhän opiskelijan budjetilla, että halvemmaksi tulee kunnon sapuska, kuin sämpylä kahvi lähimarketin kuppilassa.

        Se, että pennut jättävät kouluruuan väliin ja painuvat karkkikauppaan tai Mäkkäriin, johtuu kouluruuan huonosta arvostuksesta. Koska se on "pahaa" eikä maksa mitään.


      • äly hoi
        hyvä aloitus kirjoitti:

        Vastasin nyt tähän, ilmaista ei arvosteta. Aloittajalta myös hyvä veto, olen kokenut saman maksullisten aterioiden ajan vuosia sitten, kuten jossain aiemmin jo kirjoitin. Kaikki ateriansa lunastaneet söivät kiltisti lautasensa tyhjiksi. Pakollista se ei ollut, mutta itse silloin laskeskelin köyhän opiskelijan budjetilla, että halvemmaksi tulee kunnon sapuska, kuin sämpylä kahvi lähimarketin kuppilassa.

        Se, että pennut jättävät kouluruuan väliin ja painuvat karkkikauppaan tai Mäkkäriin, johtuu kouluruuan huonosta arvostuksesta. Koska se on "pahaa" eikä maksa mitään.

        Nyt säästetään 7 senttiä päivässä. Vuodessa se tekee 14 euroa oppilasta kohden. Tuolla saa ehkä just kaksi hampurilaisateriaa.


      • Sivusta seurannut
        äly hoi kirjoitti:

        Nyt säästetään 7 senttiä päivässä. Vuodessa se tekee 14 euroa oppilasta kohden. Tuolla saa ehkä just kaksi hampurilaisateriaa.

        Koko ajan valitetaan siitä, miten huonoa kouluruoka on, onko siinä kaikki tarvittavat ravintoaineet ym. Tuolla rahajutulla saisi niin helposti koko ongelman korjattua! Jos on niiinn pahaa ruokaa, ettei sitä pysty syömään, niin jättäkööt sitten maksamatta. Ruoan arvostus nousee samalla, kun siitä joutuu maksamaan. Täällä on vaan totuttu helppoon. Tästä pitäisi poliitikkojen tehdä pikaisesti päätöksiä!


      • pasdaad

        Se ei ole ilmaista. Koska tämä tajutaan? Ilmainen ei ole sama asia kuin maksuton.


    • kasvattavaa

      Nehän on jo ihan aikuisia ja oppivelvollisuutensa suorittaneita.

      • ammattikoululaisille

        enää lukio ei ole vain ns. paremman kansanosan koulu, vaan välttämättömyys akateemisille opinnoille.


    • Maksamaan vaan osansa!

      Normi työpaikkaruokailu maksaa keskimäärin noin seitsemän euroa.

      • oikaisua

        Kuten jo tiedät, eivät opet todellakan ilmaiseksi syö! Vain valvojavelvollisilla opeilla ala- ja yläkoulun puolella alennettu hinta = lounasetu :). Suurin osa erityisesti lukion opeista syö joka päivä omat eväät.


    • ennen vanhaan,

      kun aloitin keskikoulun oli ruokakin maksullista (kuten myös kirjat ja kaikki yms. oli itse ostettava). Siis ruoka ei sisältynyt lukukausimaksuun.
      Ruokalista oli keittopohjaista: omenariisipuuro, hernekeitto, ruispuuro ja perunakeitto ilman lihaa. Maito ja leivät piti tuoda kotoa.
      Nykypäivän menyy on loistelias.

    • Kettu2

      Näin opettajana olen viisitoista vuotta hommaa seuranneena tullut siihen lopputulokseen, että kouluruokailu maksulliseksi. Touhu on sitä luokkaa ruokatunneilla, että alkaa oksettaa. Lautanen täyteen lihapullia, puolet roskiin. Vanukkaat yms. pois oitis. Omenat heitellään ympäri koulua. Aivan pimeetä puuhaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe