Millaisissa tilanteissa tunnet häpeää ja miten käyttäydyt, jos häpeät jotain tekoasi?
Luimisteletko häntä koipien välissä pois? Katoat vaan maisemista?
Entä tunteekohan kaikki ihmiset edes häpeää tai syyllisyydentunnetta?
Nainen, mies ja häpeäntunne
46
1058
Vastaukset
- scale
jos kaikki tilanteet luettelisi, joissa on hävettänyt, tai tuntenut syyllisyyttä. Usein ne liittyvät kuitenkin johonkin toimintaan vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Kuulemma psykopaatti ei häpeä, eikä tunne syyllisyyttä.- vänksy
oot toiminut?
Ootko koskaan nöyrtynyt ja osoittanut olevasi pahollasi teoistasi? - scale
vänksy kirjoitti:
oot toiminut?
Ootko koskaan nöyrtynyt ja osoittanut olevasi pahollasi teoistasi?mutta ei sillä ole siinä hetkessä ollut paljonkaan merkitystä. Jos on esimerkiksi päättänyt suhteen, niin ei se mitään muuta, vaikka olisi kuinka paholillaan toisen puolesta, jos ne omat tuntees on vaan kuolleet.
- vänksy
scale kirjoitti:
mutta ei sillä ole siinä hetkessä ollut paljonkaan merkitystä. Jos on esimerkiksi päättänyt suhteen, niin ei se mitään muuta, vaikka olisi kuinka paholillaan toisen puolesta, jos ne omat tuntees on vaan kuolleet.
suhteen lopettamisesta häpeää, paitsi korkeintaan suvun silmissä. Syyllisyyttä kyllä. |Kyllä mä koin olevani vastuussa toisesta silloin. Ei mun luontoni olisi antanut periksi esittää yhtään kovempaa, mitä oikeasti olen.:)
- scale
vänksy kirjoitti:
suhteen lopettamisesta häpeää, paitsi korkeintaan suvun silmissä. Syyllisyyttä kyllä. |Kyllä mä koin olevani vastuussa toisesta silloin. Ei mun luontoni olisi antanut periksi esittää yhtään kovempaa, mitä oikeasti olen.:)
siinä tuntee ja vaikeeta katsoa kun toinen on aika eksyneen näköinen, mutta minkä siinä muutakaan voi?
- persona-non-grata
scale kirjoitti:
siinä tuntee ja vaikeeta katsoa kun toinen on aika eksyneen näköinen, mutta minkä siinä muutakaan voi?
Eikö jokaisen pitäisi kuitenkin olla vastuussa ensisijaisesti omasta onnellisuudestaan? Miksi minun pitäisi tehdä toinen onnelliseksi ja toisen olla vielä riippuvainen siitä?
- vänksy
persona-non-grata kirjoitti:
Eikö jokaisen pitäisi kuitenkin olla vastuussa ensisijaisesti omasta onnellisuudestaan? Miksi minun pitäisi tehdä toinen onnelliseksi ja toisen olla vielä riippuvainen siitä?
eikä edes sen loppuminen, ei tarkoita sitä että toinen muuttuu viholliseksi. Mun mielestä kukaan ei ansaitse eronkaan yhteydessä mitään julmuuksia, poikkeuksena ihminen joka on tehnyt jotain pahaa(väkivalta yms.).
Mä laitan sitäpaitsi aina mun läheisten onnen mun itseni edelle. - scale
onhan se näinkin, mutta jos se toinen on kuitenkin ollut joskus tärkeä ihminen, ja sen tunteet ei ole kuolleet, niin en mä ainakaan voi olla kylmästi tuntematta huonoa omaatuntoa siitä, että olen ilmoittanut meidän jutun olevan ohi.
Eri asia olisi ollut, jos ero olisi ollut riitaisa ja johtunut vaikkapa siitä, että toinen olisi ollut mun mielestä vittumainen luonne. - persona-non-grata
scale kirjoitti:
onhan se näinkin, mutta jos se toinen on kuitenkin ollut joskus tärkeä ihminen, ja sen tunteet ei ole kuolleet, niin en mä ainakaan voi olla kylmästi tuntematta huonoa omaatuntoa siitä, että olen ilmoittanut meidän jutun olevan ohi.
Eri asia olisi ollut, jos ero olisi ollut riitaisa ja johtunut vaikkapa siitä, että toinen olisi ollut mun mielestä vittumainen luonne.ärsyyntyneeltä, kuitenkaan en ole antanutkaan mielestäni ymmärtää, etteikö toisesta silti voisi välittää, vaikkei tuntisikaan haluavansa ottaa vastuuta kenenkään toisen onnellisuuden tilasta. Jokaisen pitää itse ottaa vastuu lopulta siitä, eikä heittäytyä sen varaan, että joku muu ihminen tekisi minut onnelliseksi.
Ei se ole tunnekylmyyttä, että osaa luopua toisesta silloin, kun aika on. - persona-non-grata
vänksy kirjoitti:
eikä edes sen loppuminen, ei tarkoita sitä että toinen muuttuu viholliseksi. Mun mielestä kukaan ei ansaitse eronkaan yhteydessä mitään julmuuksia, poikkeuksena ihminen joka on tehnyt jotain pahaa(väkivalta yms.).
Mä laitan sitäpaitsi aina mun läheisten onnen mun itseni edelle.siinä mielessä, että lapset ovat riippuvaisia omista vanhemmistaan ja vanhemmilla on velvollisuuskin tehdä lasten onnellisuuden eteen kaikkensa, minkä senhetkisillä resursseillaan kykenevät. Aikuisten pitää olla taas omavaraisempia sen suhteen.
En ymmärrä, miksi nostit esiin tämän yhteydessä julmuudet toista kohtaan, sillä en mielestäni omassa kommentissani mitään sensuuntaista antanut ymmärtää. Toisaalta ymmärrän sen, jos lukaisee jotain liian hätäisesti ja sitä sen kummemmin ajattelematta, saattaa nopeati ymmärtää jotain väärin ja tehdä liian hätäisiä johtopäätöksiä sanoman sisällön suhteen. - scale
ärsyyntyneeltä, kuitenkaan en ole antanutkaan mielestäni ymmärtää, etteikö toisesta silti voisi välittää, vaikkei tuntisikaan haluavansa ottaa vastuuta kenenkään toisen onnellisuuden tilasta. Jokaisen pitää itse ottaa vastuu lopulta siitä, eikä heittäytyä sen varaan, että joku muu ihminen tekisi minut onnelliseksi.
Ei se ole tunnekylmyyttä, että osaa luopua toisesta silloin, kun aika on.sanon vaan, että en mä olen ainakin tuntenut helvetinmoista syyllisyyttä em. tilanteissa.
Kyllä mäkin sen ymmärrän, että lopulta ei pitkittäminen auta mitään. Se toinen ei luultavasti hetken päästä tunne kuin vitutusta ja inhoa sitä jättäjää kohtaan ja älyää jatkaa eteenpäin. - toinen on todella ihana ihm...
scale kirjoitti:
Eri asia olisi ollut, jos ero olisi ollut riitaisa ja johtunut vaikkapa siitä, että toinen olisi ollut mun mielestä vittumainen luonne.mut ei kuitenkaan kemiat ihan kohtaa..voi hyvinkin johtua musta. Enkä vaan pysty jättämään sitä,kun en halua satuttaa:/. Vaikka oonkin kamalassa nurkka tilanteessa.
- ja kaikesta,
scale kirjoitti:
sanon vaan, että en mä olen ainakin tuntenut helvetinmoista syyllisyyttä em. tilanteissa.
Kyllä mäkin sen ymmärrän, että lopulta ei pitkittäminen auta mitään. Se toinen ei luultavasti hetken päästä tunne kuin vitutusta ja inhoa sitä jättäjää kohtaan ja älyää jatkaa eteenpäin.vaikka asiat ei oliskaan mun syytä.. Ja se tekee elämästä perkeleen raskasta.
- persona-non-grata
tuonkaltaisiin tilanteisiin:) ...
Eivät kaikki ihmiset osaa tuntea syyllisyydentunteita, eivätkä häpeää. Luulen, että tiedät sen itsekin kysymättä:).- vänksy
ne ihmiset silloin mitään muutakaan? Rakkautta? Mitään?
- persona-non-grata
vänksy kirjoitti:
ne ihmiset silloin mitään muutakaan? Rakkautta? Mitään?
vailla mitään tunteita? En usko, että voi. Se on lähes mahdotonta, emmehän me kukaan ole sentään mitään robotteja.
Tuntevat varmasti rakkautta ja muita tunteita omalla tavallaan, joskin elävät tunneköyhyydessä ... vaillinaisuudessa. - häiriintyneitä,ei ole
normaalia jos ei kykene häpeämään,tai asettumaan toisen asemaan ja tuntemaan myötä.
on erittäin tuttu tunne. Pienestä asti olen ollut kova potemaan syyllisyyttä. Lapsena se saattoi tulla hyvin mitättömistä asioista; olin tehnyt tai ajatellut jotain väärin. Tämä oli sikäli outoa, ettei kotonamme ollut mitenkään ankaraa kasvatusta. Huono omatunto ilmeni yövalvomisena, mahakipuina jne.Teini-iässä, kun tuli viiina- ja tupakkakokeilut ja poikajutut mukaan, syyllisyyden tunne "kielletyistä" asioista laantui. Silti syyllisyys saattoi ajoittain tuntua vieläkin jopa fyysisesti.
Samoin tänä päivänä. Jatkan elämääni normaalisti, kun syyllisyys tai häpeä painaa, mutta takaraivossa omatunto kolkuttaa. Lapsena kielletyn asian tunnustaminen helpotti oloa, nykyään pyrin nielemään omat häpeän tai syyllisyyden tunteeni, enkä halua kaataa niitä kenenkään toisen ihmisen päälle. Piehtaroin itsekseni häpeässä tai syyllisyydessä ja selvitän asian muuten, jos mahdollista. Tosin katolinen ripittäytyminen sopisi varmaan mulle. Jonkun sermin taakse olis varmaan helpottavaa puhua.
Tää tuli nyt enemmän syyllisyyspainotteiseksi. Luulen, että on olemassa myös ihmisiä, jotka eivät tunne juuri lainkaan syyllisyyttä ja/tai häpeää.- vänksy
kuulostaa. Olen kans kova syyttelemään itseäni. Melkein muitten itsensäkin sotkemat asiat koen olevan mun syytä. Ja tulee hetkiä, jolloin uskon, et kaikki mihin kosken ja kaikki jotka on mun kanssa tekmisissä saa suurinpiirtein jonkun kirouksen päälleen. Koen et mun epäonni tarttuu muihinkin.
- persona-non-grata
erittäin ankara yliminä, joka on itsetuntoa tuhoavaa ...
vänksy kirjoitti:
kuulostaa. Olen kans kova syyttelemään itseäni. Melkein muitten itsensäkin sotkemat asiat koen olevan mun syytä. Ja tulee hetkiä, jolloin uskon, et kaikki mihin kosken ja kaikki jotka on mun kanssa tekmisissä saa suurinpiirtein jonkun kirouksen päälleen. Koen et mun epäonni tarttuu muihinkin.
mut on aika helppo syyllistää, vetoamalla johonkin menneeseen: "olet nainen, joka tekee kaikki hulluksi" (menneisyydessä erään ex-poikaystävän mielen sairastuminen) tms.
Kirousjuttu on kanssa joskus käynyt mielessä..
Huhhuh, mitä aatoksia, mutta onneksi ulkona paistaa aurinko ja on ihanan keväinen ilma:)persona-non-grata kirjoitti:
ehkä olikin lapsena. Kyllä mä luulen, että mun syyllisyydentunto on nykyään aika ns. normaali:)
- tiedän tunteen
olen itsekkin kamala syyllistämään ja häpeämään, ja lisäks patoan kaikki pahimmat sisälle,lievemmät voi onneks purkaa vitsin muodossa:).. Pitäis oppia elään ilman turhaa itsekritiikkiä,ja muutenkin paremmin..
- ulkopuolinen-
vänksy kirjoitti:
Mäkin ajattelen usein et tartutan jotain pahaakarmaa kaikkiin läheisiin,ihan pimeitä ajatuksia:b..mut silt se tuntuu. Ja kun olin todella masentunut ajattelin et muiden on parempi ilman mua,ja jätin kaikki kaverit..nyt onkin enään vaan muutamia:/,vaik voin ihan hyvin.
- ???
???
- tuli mieleen..
Eräs kaverini tietää, että tunnen helposti syyllisyyttä ja käytti sitä häpeilemättä hyväkseen. Joku aika sitten kieltäydyin yhdestä jutusta tuntien tietenkin kauheita omantunnon tuskia, mutta kun halusin/haluan oppia sanomaan ei ilman pahaa mieltä.. No, kaveri suuttui totaalisesti, mutta en ole katunut kun ei tarvi tuntea itseään hyväksikäytetyksi huonon omantunnon lisäksi :)
- persona-non-grata
??? kirjoitti:
???
Yliminään vaikuttavat kuitenkin ihmisen myöhemmätkin kokemukset ja samaistuminen mm. auktoriteetteihin. Se sisältää yksilön itsensä ja ympäröivän yhteisön arvomaailman ...
- nytkö..
vedit sitä toista naista köniin? :)
- vänksy
Miks niin tekisin.. Meissä on sen naisen kanssa jotain yhteistä - kumpikin pitää samasta miehestä, heh :) Sillä on yhtä hyvä maku, kuin mullakin... Ollaan niinku samiksia. Miten voisin sitä inhota miesmakunsa takia... Inhoaisin samalla itseäni.
- katsos..
vänksy kirjoitti:
Miks niin tekisin.. Meissä on sen naisen kanssa jotain yhteistä - kumpikin pitää samasta miehestä, heh :) Sillä on yhtä hyvä maku, kuin mullakin... Ollaan niinku samiksia. Miten voisin sitä inhota miesmakunsa takia... Inhoaisin samalla itseäni.
kyllähän esim. nyrkkeilymatsissakin molemat pitää samasta asiasta,itse lajista....mutta kumpikin haluaa olla voittaja :)
- vänksy
katsos.. kirjoitti:
kyllähän esim. nyrkkeilymatsissakin molemat pitää samasta asiasta,itse lajista....mutta kumpikin haluaa olla voittaja :)
voittaja omalla tavallani. Ei se toinen nainen ole ollut jakamassa niitä hetkiä, jotka mä sen miehen kanssa olen viettänyt..Se ei jaa niitä samoja muistoja, jotka mä jaan sen miehen kanssa. Se mitä meillä on, on ja pysyy vaan meidän juttuna. Olen mä voittanut ainakin ne kaikki muistot. Ei se nainen, eikä kukaan pysty niitä multa viemään pois.
Kyl mä pystyn samaistumaan hyvin sen naisen asemaan nyt. Ehkä sekin on tuntenut samaa epävarmuutta mitä mä tunsin, ehkä sekin on itkenyt sen miehen vuoksi, ehkä sekin kokee sen miehen kaikista tärkeimmäksi ja voi olla valmis tekemään vaikka mitä sen puolesta. En mä koskaan ole kuvitellutkaan, et olisin maailman ainoa nainen, joka saisi niitä tunteita tuntea. Niin tää vaan menee:)
- tekemästä asioita,
josta ne tunteet voi tulla. Jos on pieni epäily, kertaan tapahtumat nopeasti mielessäni ja huomaan, että epäily asiasta oli turha.
Muiden syyllisyyttä ja häpeää en suostu ottamaan kantaakseni. Se on taakka, mikä on jokaisen itsensä kannettava.- syyllinen
ja varmaan helppoa onkin monille. Mutta entä jos tunteekin helposti syyllisyyttä, silloin ei kerta kaikkiaan pysty tekemään aina omatuntonsa mukaan. Menen töihin ja laitan lapsen hoitoon, koska asuntolaina pitää maksaa, vaikka lapselle olisi hyvä olla vielä kotona. En soita juuri nyt kaverille, koska on omiakin huolia, koska tiedän hänen purkavan omiaan minulle voimallisesti. Lähden tyttöjen kanssa baariin, vaikka mies murjottaa, ja jää yksinäisenä kotiin ,koska koen kaipaavani kipeästi tuuletusta, juoruilen netissä tai puhelimessa, vaikka olisi järkevää siivota tai tehdä töitä jne. jne.
- persona-non-grata
syyllinen kirjoitti:
ja varmaan helppoa onkin monille. Mutta entä jos tunteekin helposti syyllisyyttä, silloin ei kerta kaikkiaan pysty tekemään aina omatuntonsa mukaan. Menen töihin ja laitan lapsen hoitoon, koska asuntolaina pitää maksaa, vaikka lapselle olisi hyvä olla vielä kotona. En soita juuri nyt kaverille, koska on omiakin huolia, koska tiedän hänen purkavan omiaan minulle voimallisesti. Lähden tyttöjen kanssa baariin, vaikka mies murjottaa, ja jää yksinäisenä kotiin ,koska koen kaipaavani kipeästi tuuletusta, juoruilen netissä tai puhelimessa, vaikka olisi järkevää siivota tai tehdä töitä jne. jne.
liiaksi huolta ja syyllisyyttä asioista, joille ei todellisuudessa voi mitään? Eikö se lopulta riitä, että teet asiat niin hyvin, kuin juuri senhetkisillä resursseillasi kykenet? Kun tämän oivaltaa, alkaa tuntemaan sisäistä helpotusta ja elämä kevenee siltä osin:) ...
- ole aina niin
syyllinen kirjoitti:
helppoa. Ei se ole enää niin vaikeakaan. Mutta se, että siihen tilaan itsensä kanssa pääsi, se tie oli vaikea. Sanoisin sitä kenties vaikeammaksi, mitä yksi ihminen joutuu läpi käymään. Kaikista ei ole siihen.
- syyllinen
ole aina niin kirjoitti:
helppoa. Ei se ole enää niin vaikeakaan. Mutta se, että siihen tilaan itsensä kanssa pääsi, se tie oli vaikea. Sanoisin sitä kenties vaikeammaksi, mitä yksi ihminen joutuu läpi käymään. Kaikista ei ole siihen.
aina tekemään asiat, niin kuin oikein on muita kohtaan. Huolehdit kaikista lähimmäisistäsi, jotka apuasi tarvitsevat, vaikka omat fiiliksesi ja olotilasi olisivat kuinka huonot. Et koskaan tee väärää valintaa tai ole itsekäs. Onnea! Olet hyvä ihminen, todella.
- ei selvästikään
tunne helposti syyllisyyttä. Muuten hän ei voisi väittää näin. Hän on rajannut ne asiat, mistä tuntee syyllisyyttä/häpeää tiukasti. Turha silti ylentää itsensä niihin verrattuna joilla on herkempi omatunto. Sitä asiaa ei voi valita. Vääriä tekoja voi.
- Ei se nyt ihan
syyllinen kirjoitti:
aina tekemään asiat, niin kuin oikein on muita kohtaan. Huolehdit kaikista lähimmäisistäsi, jotka apuasi tarvitsevat, vaikka omat fiiliksesi ja olotilasi olisivat kuinka huonot. Et koskaan tee väärää valintaa tai ole itsekäs. Onnea! Olet hyvä ihminen, todella.
mene. Otan vastuuni omista vääristä valinnoista. En muiden. En ole sokea itselle.
- MichikoXX
Joskus karaokea seuraavana päivänä mietin, lauloinko pahasti nuotin vierestä. Todennäköisesti osa ei huomaa tällaisia seikkoja ja loput eivät välitä.
- almasty
Sitä silloin mieluummin pysyy pois maisemista jos on jotain sellaista tapahtunut,eikä pysty katsomaan asianosaisia kasvoihin esimeskiksi.
Ja noita jotka eivät tunne häpeää tai syyllisyydentunnetta niin niitä minä tunnen itsekin jokusen. - mutta syyllisyyteen/häpeään.
Nimittäin riippuvuudet,kaikenlaiset ne aiheuttaa ainakin mulle järkyttävästi syyllisyyttä ja häpeää, eikä niistä oikeen pääse ees eroon.
- vänksy
omalla kohdallakin tunnistan tuon...
- persona-non-grata
voimakkaampi ja hallitsevampi ote, kuin sillä tunteella, mitä jälkeenpäin niistä koet? Ilmeisesti ne hallitsevat kuitenkin elämääsi aika pitkälti ja se häiritsee sinua ... olenko ymmärtänyt ja tulkinnut viestiäsi oikein?
- ...
Katoan maisemista ja pistän pään pensaaseen. Sen takia vissiin olen aina kärsinyt nukahtamisongelmista ja nyt vanhempana olen myös erakoitunut.
- Papeete1
Häpeäntunne on normaalisti aikas vieras tunne. Lähinnä tulee mieleen kännisekoilut, joiden jälkeen sitten tuleekin välteltyä tittyjä paikkoja, ja päätettyä ettei juo enää ikinä (ennen seuraavaa kertaa). Mitään oikeasti kamalaa en kuitenkaan tee, mutta tunnen häpeää jo ihan miesten kanssa vehtauksen takiakin. Välillä. Riippuu tapauksesta ;)
Ihan arkena pyrin aina käyttäytyyn ja sanoon sellaista ettei mun niitä tarvi hävetä mitenkään. En esim. suutuspäissäni lauo mitä sylki suuhun tuo, ja joita sitten riidan jälkeen saisi häpeillä.
Syyllisyydentunne on aina läsnä koskien lähinnä lapsia. Jostain sissuksen syystä koen etten ikinä tee mitään riittävän hyvin jne. ja lapset jotenkin sitten kärsii siitä. Ne ei ole kyllä samaa mieltä, mutta mulla vaan on semmoinen olo. Realistina tajuan täysin että olen ihminen enkä mikään täydellinen kone. Kuitenkin pyrin aina parhaimpaani, eli mitään isompaa ongelmaa ei pitäisi olla, niin sittenkin kaivertaa. Se on inhottavaa.
Ei kaikki tunne. Jotkut ei tunne ollenkaan, jotkut lievästi jne. harvemmin sitä syyllisyyttä tuntien tai häpeillen mihinkään tahalliseen tekoon suhtautuu, kyllä sitä silti yleensä tietää mitä tekee, oli se sitte oikein tai väärin jonku mielestä.. vaan en minä kyllä ikinä luimistele mitenkään häntä koipien välissä pois tai muuten vaan katoa vaikka siltä on jossain esiintymisjutuissaki liian monesti tuntunu ja vaikka katoaiski niin ei kait se heti automaattisesti meinaa sitä että häpeäis tms.?
hmm.. kyllä minä uskon että kaikki ihmiset on ainaki syntyny tuntemaan noitaki kahta tunnetta mutta eri asia sitte jos matkan varrella on sattunu jotain joka on vaikka päätäki vahingoittanu sen verran paljo että on neki tunteet muunmuassa menettäny tai sitte ne on sielä alla jossain.. fifty-fifty.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2629416IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3206585Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?681574Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61371Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.921205- 1091141
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut721013Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin40842Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23736MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk311728