Jatkokysymys kilpailuhenkisyyteen. Miten stressi, kilpailutilanne tai dead-linen aiheuttama kiire vaikuttaa tekemisiisi? Lamaannutko? Luovutatko? Muututko jännityksestä alisuorittajaksi vai saako pakko, kiire ja stressi sinut venymään parhaimpaasi?
Vältteletkö sellaisia tilanteita? Jos, niin varomalla ja väistelemällä vai tekemällä asiat heti eikä viime minuutilla?
Jatkokysymys kilpailusta
32
701
Vastaukset
- zisel
kuuluuko tää tähän mutta olen huomannut ittestäni sellasen piirteen että paineen alla pystyn suoriutuu paremmin. Tää nyt on tyhmä esimerkki mutta jos vaikka soitan pianolla jotain biisiä ja aina menee pieleen niin heti jos tulee yleisöä ja on paineet päällä niin se biisi onnistuu ja menee virheettömästi läpi.
Niin olen kuullut, että moni toimii paineen alla tehokkaammin, joten tuskin olet ainoa laatuasi.
ja monen asian päällekkäisyys saa endorfiinit jylläämään ja saan silloin parhaiten tulosta.
mieleen, et mun yks deadline on parin tunnin päästä, joten... köh. En lamaannu, luovuta, mutta venytän usein viime tippaan ja lusmuilen niin pitkään kuin voin. Sitten teen kauheella vimmalla ja yleensä ihan täysillä, kaikilla sielun ja ruumiin voimilla. Mutta en ole kilpailuhenkinen, ollenkaan. Teen sen itselleni, itseni vuoksi. Joten pitää mennä. Moro.
- vänksy
menee kaikki mulla ainakin vaan sähläämiseksi.
Jos pitää kiireessä vaikka poistua kotoa ja on kolme tärkeintä asiaa(avaimet, kännykkä ja röökit), jotka pitää ottaa mukaan, niin se tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että vähintään yksi noista unohtuu.:D
Eli siis kiire ehdottomasti saa mun kontrollin pettämään ihan totaalisesti.
Paineen alla kyllä oon huomannut saavani eniten aikaan, mut silloinkin tarvii olla aikaa ja rauhaa, jotta hommat luonnistuu.- zisel
sellasen biisin päähäni jota mielessäni vedän eteisessä ennenkun lähen ovesta: "avaimet on, puhelin on, tupakat on, lompakko on..." XD Samalla kun vedän tota päässäni niin kokeilen taskujani ja varmistan voinko sanoa sen "on" aina perään :D
- vänksy
zisel kirjoitti:
sellasen biisin päähäni jota mielessäni vedän eteisessä ennenkun lähen ovesta: "avaimet on, puhelin on, tupakat on, lompakko on..." XD Samalla kun vedän tota päässäni niin kokeilen taskujani ja varmistan voinko sanoa sen "on" aina perään :D
varmaan varastaa sun ideas..tulee kalliiks muuten lähtemiset.:/
- zisel
vänksy kirjoitti:
varmaan varastaa sun ideas..tulee kalliiks muuten lähtemiset.:/
ei muuta kun nuottivihko esiin! :D
zisel kirjoitti:
ei muuta kun nuottivihko esiin! :D
Minkä laulun säveleen sointuu tupakat, stendari, avaimet, huulirasva, kännykkä, rahaa, pastillit ja bussilippu? Jos keksit, niin voisitko laulaa ja linkittää Youtubeen? ;-)
- zisel
Ratikkakuski kirjoitti:
Minkä laulun säveleen sointuu tupakat, stendari, avaimet, huulirasva, kännykkä, rahaa, pastillit ja bussilippu? Jos keksit, niin voisitko laulaa ja linkittää Youtubeen? ;-)
sitä mun lauluvideoo saatat joutua odottelee jonkun aikaa mutta se ei johdu välttämättä siitä ettenkö keksis tohon säveltä :P
zisel kirjoitti:
sitä mun lauluvideoo saatat joutua odottelee jonkun aikaa mutta se ei johdu välttämättä siitä ettenkö keksis tohon säveltä :P
Tässä asiassa yritän pysyä kärsivällisenä.
dead-lineille ynnä muille pelleilyille. Eihän tavoite voi olla mahdollisimman huono suoritus! Deadlinet ovat luonnottomia keksintöjä... nykyajan keskitysleirejä.
Yleensä herään, kun deadline tulee lähemmäksi... alkuvaiheessa alan vasta hahmottelemaan, mitä tehdä. Kun hahmottelu on valmis, tulee toteutus.
Kiireestä: kiireessä saatan väsyneenä unohdella asioita, mutta harvemmin muuten. Kiireessä voin jopa joskus hidastua paineen alla. Toisinaan taas olen epätavallisen nopea.- Papeete1
Peruslaiskana ihmisenä mulle käy hassusti kiireen keskellä. Mun aistit ikäänkuin terävöityy ja suoritus on 200% kuin myös tarkkuus ja teho. Sitten kun on taas rauhallista, vaivun horrokseen ja teen virheitä jos ylipäätänsä viitsin mitään tehdä yms.
Se on joko tai :D
Välttelen nykyään. Kokemus opetti että olen joku ihme työnarkki joka ei osaa sanoa ei ja joka jatkaa 200% teholla niin kauan kunnes alkaa näkeen näkyjä ja tulee burn out. En mä työstä kuitenkaan halua niin paljoa pitää, että viitsisin tappaa itteeni siihen. Varsinkin mun hommat on aina ollut sellaisia ettei niihin kannattaisi itteensä laittaa likoon. Kukaan ei sitä arvosta.. ei puheella eikä rahallisesti.
Yleensä jätän hommat viime tippaan, koska tiedän että kiireessä teen ne nopeasti ja paremmin. Mun on vaikea motivoida itteeni tekeen yhtään mitään ennen kiirettä, tai se on ainakin tosi laiskaa touhua. Jos ei ole kiire, teen jonkun homman vaikka 3 päivässä. Kiireessä siihen samaan puuhaan kuluu 2 tuntia.- Papeete1
Mä en ole kilpailuhenkinen. Vastustan sen tuontia työpaikalle kaikin voimin. Teen piruuttani 50% teholla, jos mulle sanotaan jotain kilpailusta. En tykkää yhtään vaikka suoraan sanottuna tiedänkin olevani voittajaainesta joissain jutuissa mutta silti. En mä halua siellä mitään voittaa.
Vidu.. lisäksi palkaksi saa yleensä vaan työkavereitten seläntakana mustamaalauksen, haukkumisen ja paskanpuhumisen seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Ei kiitos. - zisel
Papeete1 kirjoitti:
Mä en ole kilpailuhenkinen. Vastustan sen tuontia työpaikalle kaikin voimin. Teen piruuttani 50% teholla, jos mulle sanotaan jotain kilpailusta. En tykkää yhtään vaikka suoraan sanottuna tiedänkin olevani voittajaainesta joissain jutuissa mutta silti. En mä halua siellä mitään voittaa.
Vidu.. lisäksi palkaksi saa yleensä vaan työkavereitten seläntakana mustamaalauksen, haukkumisen ja paskanpuhumisen seuraavaksi puoleksi vuodeksi. Ei kiitos.alalla on niin huono yhteishenki että siellä ei tarvii tehdä mitään jotta saat paskaa niskaan.
- Papeete1
zisel kirjoitti:
alalla on niin huono yhteishenki että siellä ei tarvii tehdä mitään jotta saat paskaa niskaan.
Monissa eri aloilla, vähiten varmaan just raflassa mutta yhteistä niille kaikille on se huono yhteishenki. Tai välillä mä jopa luulen, että tää on nyt hyvä paikka ja näkyviä skismoja ei ole ollenkaan, ja sitten joku ystävällisesti kertoo mitä kahvihuoneessa puhutaan ja kas vain.. kyllähän siellä taas tiedetään mun asiat paremmin kuin minä itse :)
Niinja aina jotain vituttaa joku mussa, ja se alkaa sen takia piinaan mua. Viime paikassa "hieman" alkoholiin menevää yyhooäitipomoa rupesi jostain syystä vituttaan se etten mä juo ja istu vapaapäiviäni siellä kaljalla. Siitäpä alkoikin sitten dissaus. Hyvä etten alkanut juomaan ihan vaan sen takia ettei niiden tarvi mun takia kokea huonoa omaatuntoa ja muhun sitä purkaa.
Aina jotain.. murrr. - zisel
Papeete1 kirjoitti:
Monissa eri aloilla, vähiten varmaan just raflassa mutta yhteistä niille kaikille on se huono yhteishenki. Tai välillä mä jopa luulen, että tää on nyt hyvä paikka ja näkyviä skismoja ei ole ollenkaan, ja sitten joku ystävällisesti kertoo mitä kahvihuoneessa puhutaan ja kas vain.. kyllähän siellä taas tiedetään mun asiat paremmin kuin minä itse :)
Niinja aina jotain vituttaa joku mussa, ja se alkaa sen takia piinaan mua. Viime paikassa "hieman" alkoholiin menevää yyhooäitipomoa rupesi jostain syystä vituttaan se etten mä juo ja istu vapaapäiviäni siellä kaljalla. Siitäpä alkoikin sitten dissaus. Hyvä etten alkanut juomaan ihan vaan sen takia ettei niiden tarvi mun takia kokea huonoa omaatuntoa ja muhun sitä purkaa.
Aina jotain.. murrr.joo... Ehkä paras joka mulle on käynyt oli se kun olin rappusiivoojana vähän aikaa. Mun pomo soitti mulle kesken työpäivän ja sano että mä olen "nyrpeen näkönen" ja siitä on valitettu XD Mä aattelin sen puhelun jälkeen että ei jumaliste pitääkö mun nyt oikeesti mennä plastiikkakirurgille että kelpaan rappuja siivoo :D
- Elkotekki
Paine saa mut monesti suoriutumaan tavallista paremmin. Olen niitä ihmisiä, jotka tekevät työt vähän ennen deadlinea. Samalla kuitenkin inhoan kiirettä, painetta, stressiä ja ne saavat minut todella vihaiseksi, jopa vaaralliseksi. Eli hiukan ristiriitaista käytöstä. Musta kuitenkin tuntuu että paineessa työskenteleminen ei saa aikaan optimaalisia tuloksia ainakaan pidemmällä aikavälillä mitattuna. Jokin ihmisessä kärsii jatkuvassa paineessa.
- ...
En näköjään ymmärrä mitä kilpailuhenkisyys tarkoittaa kun mielestäni se että jotain on pakko tehdä johonkin aikaan mennessä ja siinä tilanteessa toimiminen ei liity kilpailuun muuten kuin urheilussa. Vai liittyykö?
Uusi kysymys tuli mieleeni edellisestä. Se ei siis suoranaisesti liity siihen. Eli minunkaan mielestäni kilpailu ei suoranaisesti liity kiireeseen.
- MichikoXX
Hommat sujuvat tehokkaimmin viime hetken paniikissa, oli kysymys esseen kirjoittamisesta tai siivouksesta anopin vierailua varten. Tosin esseen kirjoittaminen on siedettävää ja joskus jopa miellyttävää, toisin kuin siivoaminen.
Tieto tulevasta tentistä, matkalle lähdöstä tms. aiheuttaa heräilyä aamuyöllä. Ihmisen kortisolitasot ovat muutenkin korkeimmillaan aamuyöstä, ja stressi siihen päälle...univaje voi sitten seuraavana päivänä aiheuttaa alisuoriutumista. - sininen_sitruuna
... saa muhun vauhtia ja sitten myös tapahtuu ja saan aikaiseksikin. Toki tavallisestikin, mutta kun on selkeä kiire ja hallittu kaaos havaittavissa, niin se saa aikaan lisää vauhtia. :) Näin siis mun työn parissa.
...yrittää jos on alusta alkaen selvää, että tehtävä on mahdoton. Yritän parhaani mukaan välttää niitä tilanteita, joissa tuollaisiin hommiin törmää. Onneksi mulla on duunissa nykyään uusi hieno nakkisuoja sitä varten.
Nii...nykyään tulee hoidettua suurin osa hommista sitten, kun niiden pitäisi olla jo tehtynä ja joku alkaa niiden perään kyselemään.
Noo...toki tulee hoidettua paljon ihan ajallaankin, lähinnä ne työt jotka on realistista toteuttaa ihan vaaditussa aikataulussa.- k32v
Joskus aina sillointällöin joutuu venymään. Toisaalta helppo elämä laiskistuttaa. Eli ihan hyvä vaan, jos on sellaista pientä säpinää koko ajan, pysyy jokseenkin skarppina ja aivon toimintakykyisenä.
En oikeastaan kai välttele mitään koskien tekemistä. Se tapahtuu mikä on tapahtuakseen, turha siinä on mutista, parempi kun alkaa vaan toimia sen mukaan, minkä katsoo olevan parhaan tavan toimia. - kilpailuhenkinen,
vaikka kyllä siinäkin raja tulee vastaan, mut jos mitään ei tarvi tehdä, ni en mä silloin myös mitään tee.
- pragmaattinen :
teen kaikki työt samantien pois kuleksimasta ja jatkan palstailua täällä :)
- uk-ko
dead-line-hommia ja usein niissä on sisäänrakennettu kiire: saan aineistot liian myöhään ja mun ammattitaitoa on osata tehdä asiat nopeemmin kuin ne oikeastaan kuuluisi tehdä.
Eli en lamaannu. Toimin kuten näköjään moni muukin: saatan loiria tyhjänpanttinä pitkäänkin, mutta ennen deadlinea toimin yliteholla jonkun aikaa.
Jos kiire on ylivoimainen, hidastun. Ensin alan sählätä, ja se hidastaa. Sitten totean että homma kusee ja luovutan: eli alan työskennellä normaalitahdissa. Ilmoitan tilaajalle että en pysy aikataulussa ja esitän varasuunnitelman. Epäonnistuminenkin on sallittua, jos pystyy kertomaan miten siitä selvitään. Sen kun osaa, ei tarvitse lamaantua. - ..............................
En usko deadlineihin. Asiat on valmiit silloin kun ne on valmiit eikä silloin kun on päätetty joku aika ja päivämäärä.
Deadlinet ovat suurin syy siihen että tapahtuu kaikenlaisia "inhimillisiä erehdyksiä" kun ei saa tehdä hyvin vaan pitää laittaa paikkaa paikan päälle väkisin.Uskotko todella, että maailma voisi toimia noin? Että opettaja ja oppilaat tulevat luokkaan kukin silloin kuin ovat valmiita? Tai että palkkasi tulee maksuun silloin kuin palkanlaskija sattuu olemaan valmis?
Tai no, niinhän se toimiikin monin paikoin. Sen toimivuudesta tosin voi olla montaa mieltä. Jostain syystä tuli mieleen armeija, jossa aina suuri joukko ihmisiä odotti jotain epämääräistä...- ..............................
Ratikkakuski kirjoitti:
Uskotko todella, että maailma voisi toimia noin? Että opettaja ja oppilaat tulevat luokkaan kukin silloin kuin ovat valmiita? Tai että palkkasi tulee maksuun silloin kuin palkanlaskija sattuu olemaan valmis?
Tai no, niinhän se toimiikin monin paikoin. Sen toimivuudesta tosin voi olla montaa mieltä. Jostain syystä tuli mieleen armeija, jossa aina suuri joukko ihmisiä odotti jotain epämääräistä..."Uskotko todella, että maailma voisi toimia noin? Että opettaja ja oppilaat tulevat luokkaan kukin silloin kuin ovat valmiita? Tai että palkkasi tulee maksuun silloin kuin palkanlaskija sattuu olemaan valmis?"
Mitä tekemistä rutiineilla on asian kanssa?
Puhe oli deadlineistä. Palkanlaskija tekee rutiinityötä jonka kesto on tunnettu ja jota ei tarvi arvioida, kuten koululaisetkin. .............................. kirjoitti:
"Uskotko todella, että maailma voisi toimia noin? Että opettaja ja oppilaat tulevat luokkaan kukin silloin kuin ovat valmiita? Tai että palkkasi tulee maksuun silloin kuin palkanlaskija sattuu olemaan valmis?"
Mitä tekemistä rutiineilla on asian kanssa?
Puhe oli deadlineistä. Palkanlaskija tekee rutiinityötä jonka kesto on tunnettu ja jota ei tarvi arvioida, kuten koululaisetkin.Ainakin meidän firmassa palkanlaskijoilla on dead-line. Jos joku esimerkiksi sairastuu, niin työkaveri tekee sitten homman ylitöinä, etteivät palkat myöhästy.
- persona-non-grata
sissi olen:). Tykkään haasteista ja stressitilanteissa venyn aina parhaimpaani. Joskin asiat, mitkä voi tehdä jo hyvissä ajoin, teen aina pois alta, ennenkuin niistä todella tulee sitä stressiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3798371Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732740- 131032
- 76978
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60883- 25866
- 55853
- 64832
- 46796
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72762