Miksi te kaikki?

Olen miettinyt, että miksi ihmiset ymmärtävät Raamattua niin hirveästikkin eritavalla? Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki me eksymme, jos alamme lukemaan Raamattua ihan omissa nimissämme. Siitä ei tarvinne antaa esimerkkejä, koska te olette kaikki päätyneet eri tuloksiin Raamatusta. weha: Itse pitäydyn siis Jumalan valtakunnan yleisiin opetuksiin, jotka eivät ole minun itseni keksimiä, eikä siten omiani.

160

2980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooseppiarimatiasta

      Kun lukee Raamattua ilman Pyhää Henkeä näkee edessään vain synnin tunnon herättävää lakia. Tähän reagoidaan kahdella eri tavalla. Toinen tapa (hyvin yleinen) on se että aletaan tulkitsemaan sitä itselle sopivaksi. Toinen tapa on taas se että lähdetään etsimään evankeliumia.

    • vl:ksi tullut

      kahta seurakuntaa. Rakkaus on suurin rikkaus, nminkä Jumalan seurakunta täällä omistaa. Luin tämän kirjasta Isak ja Jakob, sain sen sukulaisiltani.

      • arimatialainenni

        Rakkaus on tärkein hengen hedelmä ja siitä suorastaan tunnistaa uskovan. Siinä on Jeesuksen mukaan kaikki laki jos rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.


      • arimatialainenni kirjoitti:

        Rakkaus on tärkein hengen hedelmä ja siitä suorastaan tunnistaa uskovan. Siinä on Jeesuksen mukaan kaikki laki jos rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niinkuin itseään.

        lampaiden vaatteissa, hyvin sopii siihen, että sietää rinnaikkain monenlaisia opetuksia... On niinkin, ettei rakkaus iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa.


    • seurakunnan opetusta: Ef.2:8. Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet, uskon kautta, ja ette itse teissänne: Jumalan lahja se on: 9. Ei töistä, ettei yksikään kerskaisi. 10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jesuksessa hyviin töihin, joihin Jumala meidät on jo ennen vaeltamaan valmistanut. weha: Pelastumme kokonaan Jumalan armosta. Vaikka ihmisellä on maallisissa asioissa, vapaata tahtoa, niin Hengellisesti kuollut ihminen, ei kykene tekemään hengellistä ratkaisua. Jumala antaa mielenmuutoksen ja uskomisen lahjan... Eli se on Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa. Tämä on siis ns. Paradoksia. Jumalan sanan on annettava puhua vapaasti, tekemättä sille väkivaltaa tai järjellään rakentaa loogista oppia. Ymmärrättäkö mitä tarkoitan?

    • Ehdoton totuus

      tarpeeksi tyhmä, niin hänen ei kannata lukea yksikseen Raamattua.

      • tuloksiin. On eri vanhurskauttamisoppi, eri kasteoppi, ehtoollisoppi, eri tuhatvuotisoppi, eri seurakuntaoppi...oikeastaan ei ole mitään samaa ja höpöjä kaikki? Mitä tuollaisilla ns. "seurakunnilla" tekee, jotka hyväksyvät kaikki, rakkauden ja ekumenian nimissä!!! Opettava silkkaa epävarmuutta...


      • toiminnassa
        weha kirjoitti:

        tuloksiin. On eri vanhurskauttamisoppi, eri kasteoppi, ehtoollisoppi, eri tuhatvuotisoppi, eri seurakuntaoppi...oikeastaan ei ole mitään samaa ja höpöjä kaikki? Mitä tuollaisilla ns. "seurakunnilla" tekee, jotka hyväksyvät kaikki, rakkauden ja ekumenian nimissä!!! Opettava silkkaa epävarmuutta...

        Mitä sanot Weha siihen, kun Mopin palstalla toimii raamatunluku piiri?


      • toiminnassa kirjoitti:

        Mitä sanot Weha siihen, kun Mopin palstalla toimii raamatunluku piiri?

        Mutta ei sekaoppiset voi pitää oikeata Raamattupiiriä...Seurakunta sen tekee, eikä villihenget...


      • onkaan se opetus,
        weha kirjoitti:

        tuloksiin. On eri vanhurskauttamisoppi, eri kasteoppi, ehtoollisoppi, eri tuhatvuotisoppi, eri seurakuntaoppi...oikeastaan ei ole mitään samaa ja höpöjä kaikki? Mitä tuollaisilla ns. "seurakunnilla" tekee, jotka hyväksyvät kaikki, rakkauden ja ekumenian nimissä!!! Opettava silkkaa epävarmuutta...

        että jos on kasvanut uskovaisessa kodissa, eikä ole mennyt maaimaan, ei tarvitse kokea uutta syntymistä? Käytännössähän on niin, että tälläinen ihminen ei koe rikkoneensa Jumalan vanhurskasta lakia, eikä tunnista syntisyyttään. Raamatussakin sanotaan:"...hän etsi parannuksen sijaa, mutta ei löytänyt, vaikka sitä kyynelin etsi..." Tälläinen ihminen elää hyveellisyyden harhassa. Raamattu nimittin sanoo: "Ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään..."


      • onkaan se opetus, kirjoitti:

        että jos on kasvanut uskovaisessa kodissa, eikä ole mennyt maaimaan, ei tarvitse kokea uutta syntymistä? Käytännössähän on niin, että tälläinen ihminen ei koe rikkoneensa Jumalan vanhurskasta lakia, eikä tunnista syntisyyttään. Raamatussakin sanotaan:"...hän etsi parannuksen sijaa, mutta ei löytänyt, vaikka sitä kyynelin etsi..." Tälläinen ihminen elää hyveellisyyden harhassa. Raamattu nimittin sanoo: "Ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään..."

        otat Raamatusta paikkoja, jotka puhuvat ihmisen syntisyydestä? Haluatko sillä todistaa, mitä ihminen on syntyessään? Ne ovat aivan oikeita kohtia, mutta ihminen syntyy kaksiosaisena tänne maailmaan, syntisenä ja vanhurskautettuna, osallisena Jeesuksesta Kristuksesta: Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. Tämän mukaan Aadamin lankeemus toi kadotuksen, mutta Jeesusen työ perisynnistä, elämän ja vanhurskauden. Kaikkialla ns. lasten evankeliumeissa lukee kuinka pienokaiset ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa. Meidät tuomitaan, omien tekojemme mukaan (Ilm.20:11-13). Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä... Daavid sanoo: "syntinen olin jo syntyessäni...", sama Daavid sanoo hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11). ”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5). Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas. Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko. Eli siis: "Kaikki kansat syntyvät siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87, muistaaksi. Jos on lapsuudenuskossa pysynyt, ei tarvitse enää uudestaan syntyä.


      • kohtaan minulla
        weha kirjoitti:

        otat Raamatusta paikkoja, jotka puhuvat ihmisen syntisyydestä? Haluatko sillä todistaa, mitä ihminen on syntyessään? Ne ovat aivan oikeita kohtia, mutta ihminen syntyy kaksiosaisena tänne maailmaan, syntisenä ja vanhurskautettuna, osallisena Jeesuksesta Kristuksesta: Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. Tämän mukaan Aadamin lankeemus toi kadotuksen, mutta Jeesusen työ perisynnistä, elämän ja vanhurskauden. Kaikkialla ns. lasten evankeliumeissa lukee kuinka pienokaiset ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa. Meidät tuomitaan, omien tekojemme mukaan (Ilm.20:11-13). Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä... Daavid sanoo: "syntinen olin jo syntyessäni...", sama Daavid sanoo hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11). ”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5). Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas. Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko. Eli siis: "Kaikki kansat syntyvät siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87, muistaaksi. Jos on lapsuudenuskossa pysynyt, ei tarvitse enää uudestaan syntyä.

        on sanottavaa: "Jos on lapsuudenuskossa pysynyt, ei tarvitse enää uudestaan syntyä. " Mutta ensiksi: Pienet lapset syntyvät uskovaisina. Heillä on elävä usko Jeesukseen ja he pelastuvat jos sattuvat kuolemaan pieninä. Mutta tuohon ASIAAN: Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että ihminen pysyy lapsuudenuskossaan elämänsä loppuun saakka? Kaikille uskovaisille tulee elämänsä jossakin vaiheessa Jumalan puhuttelu omantunnon kautta. Usein saamme sen jo pieninä lapsina kokea. Huomaamme rikkoneemme Jumalan käskyn. Seurauksena on paha omatunto ja kalvava syyllisyys. Uni ei tahdo tulla ja kuolema pelottaa. Lääke siihen tautiin on kasteen armoliitoon palaaminen. Menemme luotettavan kristityn luokse ja puhumme sydämemme tilasta. Hän vakuuttaa meille syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksen Pyhässä sovintoveressa. Kun näin saamme uskoa synnit anteeksiannetuiksi, niin meille tulee ilo, ja rauha. Taivas vastaa meidän pyyntöömme. Olemme onnellisia. Saamme palata siihen viattomuuden tilaan, jossa olimme paratiisissa. Tätä ensimmäistä kokemusta nimitämme uudeksi syntymiseksi. Joudumme siihen turvautumaan usein myöhemminkin. Silloin sitä sanotaan parannukseksi. Lue Sirkka-Iitan kokemus alusta. Se on koskettava! En ole vl, mutta toivotan Jeesuksen Kristuksen tuntemisen lisääntymistä sinullekin, Weha!


      • kohtaan minulla kirjoitti:

        on sanottavaa: "Jos on lapsuudenuskossa pysynyt, ei tarvitse enää uudestaan syntyä. " Mutta ensiksi: Pienet lapset syntyvät uskovaisina. Heillä on elävä usko Jeesukseen ja he pelastuvat jos sattuvat kuolemaan pieninä. Mutta tuohon ASIAAN: Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että ihminen pysyy lapsuudenuskossaan elämänsä loppuun saakka? Kaikille uskovaisille tulee elämänsä jossakin vaiheessa Jumalan puhuttelu omantunnon kautta. Usein saamme sen jo pieninä lapsina kokea. Huomaamme rikkoneemme Jumalan käskyn. Seurauksena on paha omatunto ja kalvava syyllisyys. Uni ei tahdo tulla ja kuolema pelottaa. Lääke siihen tautiin on kasteen armoliitoon palaaminen. Menemme luotettavan kristityn luokse ja puhumme sydämemme tilasta. Hän vakuuttaa meille syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksen Pyhässä sovintoveressa. Kun näin saamme uskoa synnit anteeksiannetuiksi, niin meille tulee ilo, ja rauha. Taivas vastaa meidän pyyntöömme. Olemme onnellisia. Saamme palata siihen viattomuuden tilaan, jossa olimme paratiisissa. Tätä ensimmäistä kokemusta nimitämme uudeksi syntymiseksi. Joudumme siihen turvautumaan usein myöhemminkin. Silloin sitä sanotaan parannukseksi. Lue Sirkka-Iitan kokemus alusta. Se on koskettava! En ole vl, mutta toivotan Jeesuksen Kristuksen tuntemisen lisääntymistä sinullekin, Weha!

        lapsi välttämättä pysyy lapsuuden uskossa, mutta monasti pysyy keskuudessamme. Silloin ei tarvitse uudestaan syntyä. Toki parannusta uskovainen haluaa tehdä omista synneistä, kun synti painaa...


      • että pysyy vanhoillis-
        weha kirjoitti:

        lapsi välttämättä pysyy lapsuuden uskossa, mutta monasti pysyy keskuudessamme. Silloin ei tarvitse uudestaan syntyä. Toki parannusta uskovainen haluaa tehdä omista synneistä, kun synti painaa...

        lestadiolaisuudessa. No miksi sitten muut uskovat eivät pysy lapsuuden uskossa? Miksi heidän tulee syntyä uudesti. Hekin ovat olleet lapsuudestaan saakka uskovaisia. Kaikki lapsethan syntyvät uskovaosina, vaikka eivät olisi vl:iäkään. Mikä ero sitten heillä on Jumalan silmissä? Tekeväthän hekin parannusta tekosynneistään. Mikä tekee vl-lapsen erilaiseksi muihin uskovaisten perheiden lapsiin nähden. Periaatteessa Jeesuksen ajan fariseuksetkin olivat lapsuuden kristittyjä. Myöskään he eivät olleet langenneet tekosynteihin ja olivat tehneet kovastikin parannusta. Jeesus ei heitä kuitenkaan pitänyt uskovaisina. Kysymys: Mikä erottaa nyt lapsuudenuskoisen fariseusnuorukaisen vl-lapsesta? Molemmat ovat kasvaneet hartaassa uskovaisessa kodissa, jossa on tutkittu Raamattua ja eletty sen mukaan. Miksi tuo fariseus-nuorukaisen täytyy syntyä uudesti, (Nikodemos), mutta vanhoillislestadiolaisen ei.


      • että pysyy vanhoillis- kirjoitti:

        lestadiolaisuudessa. No miksi sitten muut uskovat eivät pysy lapsuuden uskossa? Miksi heidän tulee syntyä uudesti. Hekin ovat olleet lapsuudestaan saakka uskovaisia. Kaikki lapsethan syntyvät uskovaosina, vaikka eivät olisi vl:iäkään. Mikä ero sitten heillä on Jumalan silmissä? Tekeväthän hekin parannusta tekosynneistään. Mikä tekee vl-lapsen erilaiseksi muihin uskovaisten perheiden lapsiin nähden. Periaatteessa Jeesuksen ajan fariseuksetkin olivat lapsuuden kristittyjä. Myöskään he eivät olleet langenneet tekosynteihin ja olivat tehneet kovastikin parannusta. Jeesus ei heitä kuitenkaan pitänyt uskovaisina. Kysymys: Mikä erottaa nyt lapsuudenuskoisen fariseusnuorukaisen vl-lapsesta? Molemmat ovat kasvaneet hartaassa uskovaisessa kodissa, jossa on tutkittu Raamattua ja eletty sen mukaan. Miksi tuo fariseus-nuorukaisen täytyy syntyä uudesti, (Nikodemos), mutta vanhoillislestadiolaisen ei.

        pienokaiset syntyvät jo tänne maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa. Eivät ole itsessään taivaskelposia, vaan osallisia Aadamin synnistä, mutta syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa: Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän". weha: jolla on vanhurskaus ja elämä, on myös usko. "kaikki kansat syntyvät siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87). Kysyt miksi fariseuksen tulee syntyä uudestaan ylhäältä? vastaus:Koska fariseus on epäuskoinen...


      • kysymystä
        weha kirjoitti:

        pienokaiset syntyvät jo tänne maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa. Eivät ole itsessään taivaskelposia, vaan osallisia Aadamin synnistä, mutta syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa: Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän". weha: jolla on vanhurskaus ja elämä, on myös usko. "kaikki kansat syntyvät siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87). Kysyt miksi fariseuksen tulee syntyä uudestaan ylhäältä? vastaus:Koska fariseus on epäuskoinen...

        "Kysymys: Mikä erottaa nyt lapsuudenuskoisen fariseusnuorukaisen vl-lapsesta? Molemmat ovat kasvaneet hartaassa uskovaisessa kodissa, jossa on tutkittu Raamattua ja eletty sen mukaan. Miksi tuo fariseus-nuorukaisen täytyy syntyä uudesti, (Nikodemos), mutta vanhoillislestadiolaisen ei. " Olemme päässeet yhteisymmärrykseen siitä, että pienet lapset pelastuvat, koska heillä on usko Jeesukseen. OK. Ei tarvitse enää toistaa. Nyt fariseusnuorukainen, vanhoillislestadiolaisnuorukainen ja rauhansanalasisnuorukainen ovat kaikki lapsuuden kristiityjä. Jokainen heistä on kilvoitellut tehdä parannusta tekosynneistään. Pelkästään syntyperäkö vaikuttaa, että vanhoillislestadiolaisen nuorukaisen ei tarvitse syntyä uudesti, mutta rauhansanalaisen ja fariseusnuorukaisen täytyy. Syntyperäkö vaikuttaa? Taustahan ei voi vaikuttaa, koska kaikilla on Jumalan antama lapsuuden usko. Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan? Koska Jumalan edessä kaikki ovat syntyperästään riippumatta samanarvoisia, niin kyllä vl-nuorukaisenkin pitää syntyä uudesti. Jumala tahtoo kaikkien pelastusta.


      • kysymystä kirjoitti:

        "Kysymys: Mikä erottaa nyt lapsuudenuskoisen fariseusnuorukaisen vl-lapsesta? Molemmat ovat kasvaneet hartaassa uskovaisessa kodissa, jossa on tutkittu Raamattua ja eletty sen mukaan. Miksi tuo fariseus-nuorukaisen täytyy syntyä uudesti, (Nikodemos), mutta vanhoillislestadiolaisen ei. " Olemme päässeet yhteisymmärrykseen siitä, että pienet lapset pelastuvat, koska heillä on usko Jeesukseen. OK. Ei tarvitse enää toistaa. Nyt fariseusnuorukainen, vanhoillislestadiolaisnuorukainen ja rauhansanalasisnuorukainen ovat kaikki lapsuuden kristiityjä. Jokainen heistä on kilvoitellut tehdä parannusta tekosynneistään. Pelkästään syntyperäkö vaikuttaa, että vanhoillislestadiolaisen nuorukaisen ei tarvitse syntyä uudesti, mutta rauhansanalaisen ja fariseusnuorukaisen täytyy. Syntyperäkö vaikuttaa? Taustahan ei voi vaikuttaa, koska kaikilla on Jumalan antama lapsuuden usko. Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan? Koska Jumalan edessä kaikki ovat syntyperästään riippumatta samanarvoisia, niin kyllä vl-nuorukaisenkin pitää syntyä uudesti. Jumala tahtoo kaikkien pelastusta.

        Fariseus on ratkaisukristitty, ja VL:ä ei ole ratkaisukristitty.


      • On selvää,
        weha kirjoitti:

        Fariseus on ratkaisukristitty, ja VL:ä ei ole ratkaisukristitty.

        että fariseuksen tulee tehdä parannus siitä huolimatta, että hänellä on pienenä lapsena aivan oikea ja elävä lapsen usko. Hänen täytyy syntyä lapseksi Jumalalle ei fariseukseksi tietenkään. Myös vanhoillislestadiolaisella pienellä lapsella on taatusti elävä lapsen usko, mutta hänenkin täytyy tulla tuntemaan oma syntisyytensä. Muussa tapauksessa hän jää omanvanurskauden perkeleen saaliiksi hyveellisyyden harhaan, aivan kuin uudestisyntymättömät fariseuksetkin. Ei niillä ole mitään eroa. Toivon, että joukossanne olisi myös uudestisyntyneitä vanhoillislestadiolaisia. Oletko sinä, Weha, kokenut uutta syntymistä?


    • lukea ilman ennakkokäsityksiä

      ja katsoa, ymmärtääkö lukemaansa ja tuntuuko luettu selvältä ja järjelliseltä. Haukionkalahaukionkala- lukeminen ei avaa luettua sanaa. Toisekseen sinäkin kirjoitat fraasein: Itse pitäydyn siis Jumalan valtakunnan yleisiin opetuksiin # mikset kirjoita niin kuin asia on 100 % varmuudella: Itse pitäydyn siis vanhoillislestadiolaisiin yleisiin opetuksiin Jumalan valtakunnasta.

    • hirvas

      Sanot pitäytyväsi "Jumalan valtakunnan yleisiin" opetuksiin. Kysyn, ketä nuo "opettajat" ovat ja millä tavalla he ovat hankkineet "raamatullisen julistuksensa" jolleivat he ole lukeneet omissa, eikä muidenkaan nimissä pätkääkään Raamattua? Mistä se "yleinen oppi" on saanut alkunsa? Vai lipsahtiko sinulta, että VL-uskossa on totisinta totta tämä lentävä lause: " Ei tässä raamattua tarvita"?

      • Ef.2:20. Apostolein ja prophetain perustuksen päälle rakennetut, jossa Jesus Kristus paras kulmakivi on, 21. Jonka päälle kaikki rakennus toinen toiseensa liitetään ja kasvaa pyhäksi templiksi Herrassa, Matt.16:18. Mutta minä myös sanon sinulle: sinä ole Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman. 19. Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa. Yleisesti: Ei siinä Raamattua tarvita esille, jos joku tapaus on selvä, ja uskovaiset sen vahvistavat kahden tai kolmen sanalla. Ilmeisesti tuo oli irroitettu lause jostakin, joka mahdollisesti on irtaantunut seurakunnasta...en tunne tapausta...


      • on roomalaiskatolinen kirkko
        weha kirjoitti:

        Ef.2:20. Apostolein ja prophetain perustuksen päälle rakennetut, jossa Jesus Kristus paras kulmakivi on, 21. Jonka päälle kaikki rakennus toinen toiseensa liitetään ja kasvaa pyhäksi templiksi Herrassa, Matt.16:18. Mutta minä myös sanon sinulle: sinä ole Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman. 19. Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa. Yleisesti: Ei siinä Raamattua tarvita esille, jos joku tapaus on selvä, ja uskovaiset sen vahvistavat kahden tai kolmen sanalla. Ilmeisesti tuo oli irroitettu lause jostakin, joka mahdollisesti on irtaantunut seurakunnasta...en tunne tapausta...

        ymmärtänyt omalla tavallaan ja heillä jos kellä paavin kautta on mielestään varmaan ne ainoat ja oikeat avaimet. Sinäkin Wehw lienet vääräoppinen heidän kannaltaan, mene tiedä. Näin näemme konkreettisesti miten jonkin asian omiminen itselleen johtaa erilleen. Vain me ja meidän ....


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        Ef.2:20. Apostolein ja prophetain perustuksen päälle rakennetut, jossa Jesus Kristus paras kulmakivi on, 21. Jonka päälle kaikki rakennus toinen toiseensa liitetään ja kasvaa pyhäksi templiksi Herrassa, Matt.16:18. Mutta minä myös sanon sinulle: sinä ole Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman. 19. Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa. Yleisesti: Ei siinä Raamattua tarvita esille, jos joku tapaus on selvä, ja uskovaiset sen vahvistavat kahden tai kolmen sanalla. Ilmeisesti tuo oli irroitettu lause jostakin, joka mahdollisesti on irtaantunut seurakunnasta...en tunne tapausta...

        unohdat Jumalan sanan totuuden ja menet ihmistodisteluihin? Kirjoitit näin: >>>>>Yleisesti: Ei siinä Raamattua tarvita esille, jos joku tapaus on selvä, ja uskovaiset sen vahvistavat kahden tai kolmen sanalla


      • on roomalaiskatolinen kirkko kirjoitti:

        ymmärtänyt omalla tavallaan ja heillä jos kellä paavin kautta on mielestään varmaan ne ainoat ja oikeat avaimet. Sinäkin Wehw lienet vääräoppinen heidän kannaltaan, mene tiedä. Näin näemme konkreettisesti miten jonkin asian omiminen itselleen johtaa erilleen. Vain me ja meidän ....

        paavin kirkko rukoile Mariaa ja opeta teoista pelastumista? Aneita? kiirastuli? Tiedän heidän oppinsa esim. ryöväristä ristillä ja sanovat hänen pelastuvan myös teoilla, koska puolusti Jeesusta ristillä.


      • hirvas kirjoitti:

        unohdat Jumalan sanan totuuden ja menet ihmistodisteluihin? Kirjoitit näin: >>>>>Yleisesti: Ei siinä Raamattua tarvita esille, jos joku tapaus on selvä, ja uskovaiset sen vahvistavat kahden tai kolmen sanalla

        Syntiä tekevä veli ja seurakunta Matt.18:15. "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. 17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. 18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        Syntiä tekevä veli ja seurakunta Matt.18:15. "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. 16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. 17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. 18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.

        kyse alkuseurakunnasta, eikös olekin? VL on maallinen rekisteröity yhdistys, joka on ihmisten perustama, ja jolla on ihmisten hyväksymät säännöt ja tavat. VL ei siis ole mistään "Jumalan seurakunta", vaan eräs uskonnollispoliittinen maallinen järjestö kymmenentuhannen muun vastaavan joukossa. Samanlainen maallinen järjestö on kommunistinen puolue.


      • kaikki näyttää
        hirvas kirjoitti:

        kyse alkuseurakunnasta, eikös olekin? VL on maallinen rekisteröity yhdistys, joka on ihmisten perustama, ja jolla on ihmisten hyväksymät säännöt ja tavat. VL ei siis ole mistään "Jumalan seurakunta", vaan eräs uskonnollispoliittinen maallinen järjestö kymmenentuhannen muun vastaavan joukossa. Samanlainen maallinen järjestö on kommunistinen puolue.

        kun ei katsota uskon kautta vaam järjen valossa ja kautta


    • kun väität:

      "te olette kaikki päätyneet eri tuloksiin Raamatusta". Ei jokaisella ole omaa erilaista käsitystä Raamatun teksteistä. Opettajat opettavat asiat eri tavalla riippuen siitä, mitä pitävät merkittävänä ja tavoiteltavana. En lähde mukaan pilkunviilauksiin, minulle riittää pääkohdat, joilla pelastutaan. Siinä kohden olen samoilla linjoilla kuin ne, jotka ovat sitä mieltä, ettei Raamattua välttämättä tarvittaisi. Kyllä tarvitaan kuitenkin! Ei kannata jäädä puolitiehen, vaan ruokahalu kasvaa syödessä. Raamattu on tärkein kirja ihmisen kannalta (Aapisen jälkeen tietenkin). Sitä vaan ei kannata väkipakolla alkaa lukea, sillä niin kuin täällä on kirjoitettu, Pyhä Henki opettaa juuri sen verran kerrallaan kuin on tarpeen kunkin kohdalla ihan henkilökohtaisesti. Näin ollen on väärin haukkua lähimmäistään, joka on vasta "esikoulussa", jos itse on pidemmälle ehtinyt.

      • Tuolla yllä luettelin esim. eroista, vaikka ns. Tun.luterilaisten ja helluntailaisten. Erot ovat ihan mahdottomat... Puhumatakaan siitä, kuinka saman liikkeen sisälläkin on erilaisia opetuksia. Otan vaikka tuon helluntailasuden, kun se on minulle hyvin tuttu asia. Esim. paikkakunnallani toiset puhujat opettavat henkikastetta, että kaikki voivat puhua kielilla ja toiset pastorit siellä kieltää sen. Sama ilmestyskirjassa. Pastori pitää rankat luennot siitä ja sitten tuleekin pastori joka kumosi niitä opetuksia. Tämä on varmasti totta. koska olen käynyt itse noissa. Olen käynyt myös tuollaisen pastorin kotona, joka opetti henkikastetta. Minullekkin perusteli sitä. Voin vain sanoa, etten voi yhtyä siihen liikkeeseen millään. Ihan omakohtaisten kokemusten myötä, mutta ennenmuuta Raamatun ja seurakunnan myötä.


      • luterilaisiin? Vai näetkö
        weha kirjoitti:

        Tuolla yllä luettelin esim. eroista, vaikka ns. Tun.luterilaisten ja helluntailaisten. Erot ovat ihan mahdottomat... Puhumatakaan siitä, kuinka saman liikkeen sisälläkin on erilaisia opetuksia. Otan vaikka tuon helluntailasuden, kun se on minulle hyvin tuttu asia. Esim. paikkakunnallani toiset puhujat opettavat henkikastetta, että kaikki voivat puhua kielilla ja toiset pastorit siellä kieltää sen. Sama ilmestyskirjassa. Pastori pitää rankat luennot siitä ja sitten tuleekin pastori joka kumosi niitä opetuksia. Tämä on varmasti totta. koska olen käynyt itse noissa. Olen käynyt myös tuollaisen pastorin kotona, joka opetti henkikastetta. Minullekkin perusteli sitä. Voin vain sanoa, etten voi yhtyä siihen liikkeeseen millään. Ihan omakohtaisten kokemusten myötä, mutta ennenmuuta Raamatun ja seurakunnan myötä.

        kaikkialla muualla oppiharhoja, paitsi vanhoillislestadiolaisuudessa?


      • weha
        luterilaisiin? Vai näetkö kirjoitti:

        kaikkialla muualla oppiharhoja, paitsi vanhoillislestadiolaisuudessa?

        tunnustuksellinen luterialinen liike maassamme? Niitä lienee paljon, myös kirkon ulkopuolella. Kysymykseesi voin vain vastata, että on vain yhdenlaista oikeata uskoa ja opetusta. Näin oli Raamatussa ja Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla tänäänkin.


      • En löydä vikaa
        weha kirjoitti:

        tunnustuksellinen luterialinen liike maassamme? Niitä lienee paljon, myös kirkon ulkopuolella. Kysymykseesi voin vain vastata, että on vain yhdenlaista oikeata uskoa ja opetusta. Näin oli Raamatussa ja Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla tänäänkin.

        http://www.luterilainen.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1



      • weha kirjoitti:

        Miksi sillä on vain yksi pastori? Miksi mallikopastoreita ts. evankelistoja=kaitsijaoita, ei hyväksytä tuossa liikkeessä? Ei pitkiä selityksiä, kiitos...

        pitäydy Luterilaiseen opetukseen? Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa: "Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut.Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä. Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät. Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO. `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``


      • weha kirjoitti:

        pitäydy Luterilaiseen opetukseen? Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa: "Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut.Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä. Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät. Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO. `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``

        Saammeko synnit anteeksi, jos pastori on epäuskoinen? Saamma. Sillä vaikka Jumalan hyvä tahto on, että pastori on uskova, niin meidän ei tule synninpäästöä kuullessamme ajatella pastorin uskoa ja hänen sydämensä tilaa, vaan meidän tulee tarkata synninpäästön sanaa ja uskoa se. Sillä kutsunsa tähden pastori ei edusta omaa persoonaansa, vaan Kristusta. weha: Raamattu ei opeta tuollatavoin, vaan sanoo useassa paikassa selvästi: Joh.20:21. "Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. 22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: 23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt". Siis tässäkin on Pyhän Hengen virka. Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1). Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".


      • weha kirjoitti:

        Saammeko synnit anteeksi, jos pastori on epäuskoinen? Saamma. Sillä vaikka Jumalan hyvä tahto on, että pastori on uskova, niin meidän ei tule synninpäästöä kuullessamme ajatella pastorin uskoa ja hänen sydämensä tilaa, vaan meidän tulee tarkata synninpäästön sanaa ja uskoa se. Sillä kutsunsa tähden pastori ei edusta omaa persoonaansa, vaan Kristusta. weha: Raamattu ei opeta tuollatavoin, vaan sanoo useassa paikassa selvästi: Joh.20:21. "Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. 22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: 23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt". Siis tässäkin on Pyhän Hengen virka. Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1). Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".

        Kirjoitin tuosta isonkatekismuksen kolmannesta uskonkohdasta. Miksi siis STLK. opettaa sekaoppista seurakuntakäsitystä? Sehän opettaa, että esim. helluntailaisten, joukossa on Jumalan lapsia. Miksi ihmeessä kuulua sitten STLk:hon, jos helluntailaisten mukana voi pelastua. Onhan se paljon viihtyisämpi ja toimintaa moninkertaisesti, miksi kuulua sitten Stlk:hon?


      • weha kirjoitti:

        Kirjoitin tuosta isonkatekismuksen kolmannesta uskonkohdasta. Miksi siis STLK. opettaa sekaoppista seurakuntakäsitystä? Sehän opettaa, että esim. helluntailaisten, joukossa on Jumalan lapsia. Miksi ihmeessä kuulua sitten STLk:hon, jos helluntailaisten mukana voi pelastua. Onhan se paljon viihtyisämpi ja toimintaa moninkertaisesti, miksi kuulua sitten Stlk:hon?

        Miksi STLk, opettaa, että kastamattomilla lapsilla ei ole Pyhää Henkeä? Eli ne joutuvat kuoltuaan kadotukseen? Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen. Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin hänen vaimonsa Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään. Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11). ”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5). Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas. Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko. Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11). Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther). Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä. Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi jo vanhurskaita ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana. Lutherin opetuksia Tätä asiaa Luther käsittelee laajasti Genesis luennossaan ja päätyy ympärileikkausta ja kastetta vertailtuaan seuraavaan lausumaan: ”Mitä on sanottava lapsista , jotka kuolevat ennen kastetta äidin kohtuun tai syntymän jälkeen. Ennen kahdeksan päivää kuolleesta lapsesta on helppo vastata , kuten myös meidän lapsistamme, jotka kuolevat ennen kastetta. Hei eivät tee syntiä ympärileikkauksen eikä kasteen liitossa. Kun laki ei tuomitse kahdeksan päivän ikäisiä ympärileikattuja, kuinka laki tuomitsisi ennen kahdeksan päivän ikäisinä kuolleita. W A 42, 621. Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”. Lutherin käsityksen mukaan Jumala vaikuttaa (lahjoittaa ensin uskon, jonka hän lukee vanhurskaudeksi. Tämän käsityksen lähtökohtana on seuraavat Jeesuksen sanat: ”Menkää kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko se kadotetaan”. (Mark.16:15-16). Ensin siis evankeliumin sana, joka synnyttää uskon, sitten kaste. Usko on selvästi pääasia, joka ottaa huomioon kasteen. Selitysopillisesti kiistellympiä kohtia. Uudesti ylhäältä syntyminen Joh.3:5-6 ”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla. Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen. Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.: ”Ellette tule niin kuin lapset, ette pääse sinne sisälle”. Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Epäuskoisen aikuisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, mutta ei sellaisen tarvitse syntyä uudesti ylhäältä, joka on lapsen uskossa pysynyt. Elävä Vesi On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14). 1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä, 23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy. Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta. Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen. Gal.3:27-29 kertoo muun evankeliumin mukaisesti, että uskon kautta olemme Jumalan lapsia ja kaste on merkki ja sinetti ja vahvistus siitä uskovalle. Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3). (Tii.3:4-7), ei tässäkään ole kysymys kasteesta uudestisynnyttävänä, vaan uskoon liittyvänä sakramenttina, eli merkkinä ja sinettinä. Uudistuminen tapahtuu Pyhän Hengen (Jae.5) Ja Jeesuksen Kristuksen kautta (Jae.6). Kolmiyhteinen Jumala pelastaa: Isä (Jae.4), Pyhä henki (Jae.5) Ja Jeesuksen Kristuksen kautta(jae.6). Aivan samoin, Paavali oli synnyttänyt korintialaiset evankeliuminsanalla: 1.Kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi. Paavalihan oli kastanut vain muutaman korintossa: 14. Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, 15. niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. 16. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. 17. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan Apt.22:16 apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä. Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin. 18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin. Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin tämän mukaan on… Apt.2-luku 38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu… 41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua. V: Eli tässäkin on ensin, parannuksen teko ja usko ja sitten kaste. Kaste on sen merkki ja vahvistus. Tässä yhteydessä voi mainita, että molemmat tulee olla. Tunnustuskirjoissamme sanotaan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7). (Ef.2:1) Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet ”. ylitsekäymisten ja syntein tähden”. Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheessa. Ainoa mahdollinen vaihe on ollut se, kun he olivat pionokaisia. Vanhoillislestadiolaisia on toisinaan syytetty helluntailaisten kastekäsityksen omaksumista. Käsityksemme mukaan, usko Kristukseen vanhurskauttaa ja sakramentti tulee ottaa uskolla vastaan. Edellä on osoitettu, että vanhoillislestadiolaisuudessa on aina opetettu kasteesta vastoin helluntailaisten käsitystä. Helluntailais-karismaattiset liikkeet kieltävät lapsikasteen epäraamatullisena, koska lapset eivät heidän mielestään voi uskoa, eivätkä näin vastaanottaa kastetta. Näin he perustavat kasteensa omaan vanhurskauteensa ja ratkaisuunsa. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa pelkkänä tekona, ilman kastettavan uskoa. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen


      • olettaisin, että kuten
        weha kirjoitti:

        Miksi sillä on vain yksi pastori? Miksi mallikopastoreita ts. evankelistoja=kaitsijaoita, ei hyväksytä tuossa liikkeessä? Ei pitkiä selityksiä, kiitos...

        yleensä evlutissakin (jonka ytimessä te olette), papit/kappalaiset ovat yliopistollisen koulutuksen saaneita ja omaavat syvän ja laajapohjaisen Raamatuntuntemuksen lisäksi monia muitakin osa-alueita, mitkä eivät tietenkään automaattisesti petaa uskoa, mutta antavat tukevan pohjan ymmärtää monikerroksista ihmisajattelua ja ehkäisee ainakin joitakin luuloja, joita uskon asioissa on paljon liikkeellä harhauttamassa tietämättömiä. Maallikoilla näitä vaaroja saattaa tulla eteen herkemmin - varsinkin, jos kannustimena toimii oman pätemisen ja tietämisen tunteen tarve tutkitun tiedon ja uskonopin kustannuksella.


      • olettaisin, että kuten kirjoitti:

        yleensä evlutissakin (jonka ytimessä te olette), papit/kappalaiset ovat yliopistollisen koulutuksen saaneita ja omaavat syvän ja laajapohjaisen Raamatuntuntemuksen lisäksi monia muitakin osa-alueita, mitkä eivät tietenkään automaattisesti petaa uskoa, mutta antavat tukevan pohjan ymmärtää monikerroksista ihmisajattelua ja ehkäisee ainakin joitakin luuloja, joita uskon asioissa on paljon liikkeellä harhauttamassa tietämättömiä. Maallikoilla näitä vaaroja saattaa tulla eteen herkemmin - varsinkin, jos kannustimena toimii oman pätemisen ja tietämisen tunteen tarve tutkitun tiedon ja uskonopin kustannuksella.

        Miksi tuo liike on noin pieni sitten? Se on tietääkseni hajaantunut historiansa aikan. Yksinkertainen syy, on se kun maallikkoja ei hyväksytä, vaikka Raamatussakin niitä esiintyy. Jumala sen viisauden antaa, ja apostoleista sanotaan, että he olivat kouluakäymättömiä miehiä. Ns. maallikot= kaitsijat osaavat Raamattua siinä missä papitkin.-


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        Saammeko synnit anteeksi, jos pastori on epäuskoinen? Saamma. Sillä vaikka Jumalan hyvä tahto on, että pastori on uskova, niin meidän ei tule synninpäästöä kuullessamme ajatella pastorin uskoa ja hänen sydämensä tilaa, vaan meidän tulee tarkata synninpäästön sanaa ja uskoa se. Sillä kutsunsa tähden pastori ei edusta omaa persoonaansa, vaan Kristusta. weha: Raamattu ei opeta tuollatavoin, vaan sanoo useassa paikassa selvästi: Joh.20:21. "Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. 22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: 23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt". Siis tässäkin on Pyhän Hengen virka. Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1). Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".

        voi antaa synnit anteeksi? Nyt tämä VL-oppi alkaakin paljastua mitä se lopulta on..??


      • Augsburgin tunnustukseen:
        weha kirjoitti:

        Saammeko synnit anteeksi, jos pastori on epäuskoinen? Saamma. Sillä vaikka Jumalan hyvä tahto on, että pastori on uskova, niin meidän ei tule synninpäästöä kuullessamme ajatella pastorin uskoa ja hänen sydämensä tilaa, vaan meidän tulee tarkata synninpäästön sanaa ja uskoa se. Sillä kutsunsa tähden pastori ei edusta omaa persoonaansa, vaan Kristusta. weha: Raamattu ei opeta tuollatavoin, vaan sanoo useassa paikassa selvästi: Joh.20:21. "Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. 22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: 23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt". Siis tässäkin on Pyhän Hengen virka. Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1). Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".

        VIII Mitä kirkko on? Vaikka kirkko varsinaisessa mielessä on pyhien ja tosiuskovien yhteisö, on kuitenkin jumalattomienkin toimittamien sakramenttien käyttämine sallittua, koska tässä elämässä myös teeskentelijöitä ja jumalattomia on sekoittunut tosiuskovien ja pyhien joukkoon. Onhan Kristus sanonut: "Mooseksen (Matt. 23:2) istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset jne." Sakramenteilla ja sanalla on Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden tehonsa, vaikka niitä jakaisivat jumalattomatkin. Seurakuntamme tuomitsevat donatolaiset ja muut samankaltaiset, 11 jotka eivät hyväksyneet sitä, että kirkossa saa käyttää hyväksi jumalattomien pappien palveluksia ja katsoivat niiden olevan hyödyttömiä ja tehottomia.


      • hirvas
        Augsburgin tunnustukseen: kirjoitti:

        VIII Mitä kirkko on? Vaikka kirkko varsinaisessa mielessä on pyhien ja tosiuskovien yhteisö, on kuitenkin jumalattomienkin toimittamien sakramenttien käyttämine sallittua, koska tässä elämässä myös teeskentelijöitä ja jumalattomia on sekoittunut tosiuskovien ja pyhien joukkoon. Onhan Kristus sanonut: "Mooseksen (Matt. 23:2) istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset jne." Sakramenteilla ja sanalla on Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden tehonsa, vaikka niitä jakaisivat jumalattomatkin. Seurakuntamme tuomitsevat donatolaiset ja muut samankaltaiset, 11 jotka eivät hyväksyneet sitä, että kirkossa saa käyttää hyväksi jumalattomien pappien palveluksia ja katsoivat niiden olevan hyödyttömiä ja tehottomia.

        nyt jonkun maallisen instituution (kirkon) hyväksymistä säännöistä ja menettelytavoista. Ei Raamattu sellaisia tunne ollenkaan, eikä edes tunnustuksia.


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        Miksi tuo liike on noin pieni sitten? Se on tietääkseni hajaantunut historiansa aikan. Yksinkertainen syy, on se kun maallikkoja ei hyväksytä, vaikka Raamatussakin niitä esiintyy. Jumala sen viisauden antaa, ja apostoleista sanotaan, että he olivat kouluakäymättömiä miehiä. Ns. maallikot= kaitsijat osaavat Raamattua siinä missä papitkin.-

        olekaan sitä Jumalan antamaa viisautta, vaan SRK:n antamaa ihmisviisautta...?


      • Augsburgin tunnustukseen: kirjoitti:

        VIII Mitä kirkko on? Vaikka kirkko varsinaisessa mielessä on pyhien ja tosiuskovien yhteisö, on kuitenkin jumalattomienkin toimittamien sakramenttien käyttämine sallittua, koska tässä elämässä myös teeskentelijöitä ja jumalattomia on sekoittunut tosiuskovien ja pyhien joukkoon. Onhan Kristus sanonut: "Mooseksen (Matt. 23:2) istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset jne." Sakramenteilla ja sanalla on Kristuksen asetuksen ja käskyn tähden tehonsa, vaikka niitä jakaisivat jumalattomatkin. Seurakuntamme tuomitsevat donatolaiset ja muut samankaltaiset, 11 jotka eivät hyväksyneet sitä, että kirkossa saa käyttää hyväksi jumalattomien pappien palveluksia ja katsoivat niiden olevan hyödyttömiä ja tehottomia.

        mutta Stlk, ei hyväksy jumalattomien pappien sakramentteja. Sakramenttissahan saamme Kristuksen ruumiin ja veren, leivässä ja viinissä. Siksi epäuskoisen papin ehtoollinen on pätevä, koska itse toimitus ei anna syntejä anteeksi.


      • tarkasti opettaa oikein
        weha kirjoitti:

        Miksi tuo liike on noin pieni sitten? Se on tietääkseni hajaantunut historiansa aikan. Yksinkertainen syy, on se kun maallikkoja ei hyväksytä, vaikka Raamatussakin niitä esiintyy. Jumala sen viisauden antaa, ja apostoleista sanotaan, että he olivat kouluakäymättömiä miehiä. Ns. maallikot= kaitsijat osaavat Raamattua siinä missä papitkin.-

        ja Raamatun mukaisesti, jolloin tuon Pyhän Kirjan ymmärrys on oltava mahdollisimman kohdallaan, jotta kuulijoita ei vietäisi harhaan. Vaikea tehtävä itse kullekin uskonsuunnalle, mutta pyrkimys täytyy kuitenkin kaikilla olla juuri tuo. Oma käsitykseni vl-maallikkosaarnaajista radiointien perusteella ei ole mitenkään mairitteleva, valitettavasti. Fraasit on kyllä hallussa, mutta ne aukenevat luultavasti teille toisin kuin meille, jotka emme ole niihin kasvaneet lapsuudestamme saakka.


      • weha kirjoitti:

        mutta Stlk, ei hyväksy jumalattomien pappien sakramentteja. Sakramenttissahan saamme Kristuksen ruumiin ja veren, leivässä ja viinissä. Siksi epäuskoisen papin ehtoollinen on pätevä, koska itse toimitus ei anna syntejä anteeksi.

        Stlk:sa on donatalaisuutta?


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        mutta Stlk, ei hyväksy jumalattomien pappien sakramentteja. Sakramenttissahan saamme Kristuksen ruumiin ja veren, leivässä ja viinissä. Siksi epäuskoisen papin ehtoollinen on pätevä, koska itse toimitus ei anna syntejä anteeksi.

        silloin on leivän ja viinin siunaamisella, jos sen suorittaa epäuskoinen? Ehtoollisen asetti Jeesus ja Hän oli pyhä. Ehtoollisen voi asettaa vain Jeesukseen uskova ja kastettu seuraaja, ei mikään epäuskoinen pappi tai ateisti..


      • hirvas kirjoitti:

        olekaan sitä Jumalan antamaa viisautta, vaan SRK:n antamaa ihmisviisautta...?

        "Mutta jollei Kirjoittanut: hirvas 21.4.2009 klo 22.31 olekaan sitä Jumalan antamaa viisautta, vaan SRK:n antamaa ihmisviisautta...?" Juuri siihen, että vl-ihmiset uskovat, että Jumala puhuu vl-puhujan suulla? Siis Jumala lainaa vl-puhujan suun käyttöönsä, ja näin saa kerrottua sen mitä haluaa sanoa. (Näin olen ymmärtänyt, korjatkoon joku vl jos olen käsittänyt jotain väärin). Sehän olisi katastrofi jos vl-puhujalla ei olisikaan sitä Jumalan antamaa viisautta, niin silloin hän eksyttäisi tuhansittain ihmisiä eroon ja aina vain kauemmaksi Jumalasta. Varsinkin kun vl-seuroja on usein, ja samat asiat aina toistuvat.


      • tarkasti opettaa oikein kirjoitti:

        ja Raamatun mukaisesti, jolloin tuon Pyhän Kirjan ymmärrys on oltava mahdollisimman kohdallaan, jotta kuulijoita ei vietäisi harhaan. Vaikea tehtävä itse kullekin uskonsuunnalle, mutta pyrkimys täytyy kuitenkin kaikilla olla juuri tuo. Oma käsitykseni vl-maallikkosaarnaajista radiointien perusteella ei ole mitenkään mairitteleva, valitettavasti. Fraasit on kyllä hallussa, mutta ne aukenevat luultavasti teille toisin kuin meille, jotka emme ole niihin kasvaneet lapsuudestamme saakka.

        Jumala ymmärryksen avaa...Korostan sitä, että apostolitkin taisivat olla pitkälle kouluakäymättömiä...Ainakin minulla on toinen kokemus seurakuntani puhujaveljistä. Ei puheisiin tarvitse olla kasvanut lapsuudesta saakka, kun ne aukenevat, sillä parannuksen armon kautta ne aukenevat ja ne ymmärtää Jumalan valtakunnasta sisältäpäin...


      • hirvas kirjoitti:

        silloin on leivän ja viinin siunaamisella, jos sen suorittaa epäuskoinen? Ehtoollisen asetti Jeesus ja Hän oli pyhä. Ehtoollisen voi asettaa vain Jeesukseen uskova ja kastettu seuraaja, ei mikään epäuskoinen pappi tai ateisti..

        voi toimittaa myös epäuskoinen pappi, koska sakramentti ei toimituksena anna syntejä anteeksi. Eli sen voi toimittaa sananvirassa oleva henkilö. Lyhyesti: Sakramentin saa aikaan Jumalan sana ja asetus, ei ihminen.


      • hirvas
        Emmalia kirjoitti:

        "Mutta jollei Kirjoittanut: hirvas 21.4.2009 klo 22.31 olekaan sitä Jumalan antamaa viisautta, vaan SRK:n antamaa ihmisviisautta...?" Juuri siihen, että vl-ihmiset uskovat, että Jumala puhuu vl-puhujan suulla? Siis Jumala lainaa vl-puhujan suun käyttöönsä, ja näin saa kerrottua sen mitä haluaa sanoa. (Näin olen ymmärtänyt, korjatkoon joku vl jos olen käsittänyt jotain väärin). Sehän olisi katastrofi jos vl-puhujalla ei olisikaan sitä Jumalan antamaa viisautta, niin silloin hän eksyttäisi tuhansittain ihmisiä eroon ja aina vain kauemmaksi Jumalasta. Varsinkin kun vl-seuroja on usein, ja samat asiat aina toistuvat.

        1. Joh. 4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Mikäli ihminen ei saa itse yksinään tutkia Raamatusta Jumalan pyhää totuutta, niin kenen sanan ja opin varassa hän silloin on? Mistä sellainen ihminen tietää, mikä on lähtöisin Jumalasta ja ihmisistä?



      • hirvas
        weha kirjoitti:

        voi toimittaa myös epäuskoinen pappi, koska sakramentti ei toimituksena anna syntejä anteeksi. Eli sen voi toimittaa sananvirassa oleva henkilö. Lyhyesti: Sakramentin saa aikaan Jumalan sana ja asetus, ei ihminen.

        on epäuskoinen pappi? Mihin hän ei usko?


      • hirvas

      • hirvas kirjoitti:

        1. Joh. 4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Mikäli ihminen ei saa itse yksinään tutkia Raamatusta Jumalan pyhää totuutta, niin kenen sanan ja opin varassa hän silloin on? Mistä sellainen ihminen tietää, mikä on lähtöisin Jumalasta ja ihmisistä?

        "Mikäli ihminen ei saa itse yksinään tutkia Raamatusta Jumalan pyhää totuutta, niin kenen sanan ja opin varassa hän silloin on? Mistä sellainen ihminen tietää, mikä on lähtöisin Jumalasta ja ihmisistä?" Tuollaista, että ihmiset on saatu uskomaan siihen, että juuri vl-puhuja puhuu Jumalan suulla, ja hän ei erehdy, eikä siksi saa hänen opetuksiaan arvostella. Arvostelijaa pidetään väärään henkeen joutuneena, ja siitä pitää tehdä parannus. Vl-ihmiset ovat täysin ihmisoppien varassa, mutta he ovat syyttömiä siihen jos heidät on eksytetty, niinkuin Raamatussa sanotaan, Isä anna heille anteeksi sillä he eivät tienneet mitä tekivät. Nämä opettjat (vl-puhujat)ovat vastuussa siitä miten ihmiset on saatu uskomaan, sillä he opettavat sanojensa olevan ainoa totuus, ja heidän sanomisiaan ei saa edes kyseenalaistaa, vaan ne on uskottava epäilyksinä anteeksi. Jos on joskus ainakin aikoinaan erehdytty kyseenalaistamaan vl-puhujien saarnoja ja sanomisia, niin siitä on seurannut hoitokokous ja jopa saatanalle heittäminen mikä on aiheuttanut ihmiselle aivan turhaa kärsimystä. Mutta näistäkin virheistään nuo opettajat aikanaan vastaavat.


      • hirvas
        Emmalia kirjoitti:

        "Mikäli ihminen ei saa itse yksinään tutkia Raamatusta Jumalan pyhää totuutta, niin kenen sanan ja opin varassa hän silloin on? Mistä sellainen ihminen tietää, mikä on lähtöisin Jumalasta ja ihmisistä?" Tuollaista, että ihmiset on saatu uskomaan siihen, että juuri vl-puhuja puhuu Jumalan suulla, ja hän ei erehdy, eikä siksi saa hänen opetuksiaan arvostella. Arvostelijaa pidetään väärään henkeen joutuneena, ja siitä pitää tehdä parannus. Vl-ihmiset ovat täysin ihmisoppien varassa, mutta he ovat syyttömiä siihen jos heidät on eksytetty, niinkuin Raamatussa sanotaan, Isä anna heille anteeksi sillä he eivät tienneet mitä tekivät. Nämä opettjat (vl-puhujat)ovat vastuussa siitä miten ihmiset on saatu uskomaan, sillä he opettavat sanojensa olevan ainoa totuus, ja heidän sanomisiaan ei saa edes kyseenalaistaa, vaan ne on uskottava epäilyksinä anteeksi. Jos on joskus ainakin aikoinaan erehdytty kyseenalaistamaan vl-puhujien saarnoja ja sanomisia, niin siitä on seurannut hoitokokous ja jopa saatanalle heittäminen mikä on aiheuttanut ihmiselle aivan turhaa kärsimystä. Mutta näistäkin virheistään nuo opettajat aikanaan vastaavat.

        tämä Saarnaajan havainto: Saarn. 8:9 Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen. Lähden nukkumaan..


      • Lutherin
        weha kirjoitti:

        Saammeko synnit anteeksi, jos pastori on epäuskoinen? Saamma. Sillä vaikka Jumalan hyvä tahto on, että pastori on uskova, niin meidän ei tule synninpäästöä kuullessamme ajatella pastorin uskoa ja hänen sydämensä tilaa, vaan meidän tulee tarkata synninpäästön sanaa ja uskoa se. Sillä kutsunsa tähden pastori ei edusta omaa persoonaansa, vaan Kristusta. weha: Raamattu ei opeta tuollatavoin, vaan sanoo useassa paikassa selvästi: Joh.20:21. "Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. 22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: 23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt". Siis tässäkin on Pyhän Hengen virka. Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1). Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".

        katekismuksesta: "Saammeko synnit anteeksi, jos pastori on epäuskoinen? Saamma. Sillä vaikka Jumalan hyvä tahto on, että pastori on uskova, niin meidän ei tule synninpäästöä kuullessamme ajatella pastorin uskoa ja hänen sydämensä tilaa, vaan meidän tulee tarkata synninpäästön sanaa ja uskoa se. Sillä kutsunsa tähden pastori ei edusta omaa persoonaansa, vaan Kristusta. "


      • hirvas kirjoitti:

        tämä Saarnaajan havainto: Saarn. 8:9 Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen. Lähden nukkumaan..

        "Saarn. 8:9 Kaiken tämän minä tulin näkemään, kun käänsin sydämeni tarkkaamaan kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu aikana, jolloin ihminen vallitsee toista ihmistä hänen onnettomuudekseen." Ihmisen omista valinnoista, myös uskon suhteen, ja jokainen ihminen tekee itse valintansa miten haluaa uskoa. Mutta Jumala ei jätä ketään vaille mahdollisuutta, vaan jokaiselle annetaan mahdollisuus. Ihminen itse tekee sitten valintansa. Mutta uskon, että uskonliikkeissä joissa vauvasta lähtien opetetaan tiettyjä asioita, vielä ainoana totuutena, muusta ei kuule, ja saamaa toitotetaan hyvin, hyvin usein, niin ihminen saadaan todella uskomaan siten, ei epäile sitä. Hän uskoo siis vilpittömästi, ja jos Jumala kutsuu, niin eksytyksen vuoksi hän pitää Jumlan kutsua sielunvihollisen äänenä. Ja jos sattumoisin nyt vl-oppi olisi väärä, niin nämä opettajat vastaavat tästä eksytyksestä, eivät nämä uhrit. Mutta on varmasti monia jotka ovat kuulleet Jumalan kutsun, mutta silti valinneet ihmisen jota lähtevät seuraamaan. He ovat tehneet valintansa itse. Jumala puhuu aina suoraan ihmisen sydämeen, ja sitä ääntä tulisi ensisijaisesti kuunnella, kunhan koettelee kaikki henget, ja pitää sen mikä on hyvää.


      • hirvas kirjoitti:

        on ihmisten keksimillä käsityksillä, jotka eivät ole lähtöisin Jeesuksesta?

        on Paavalilla ja kaikkilla apostoleilla, kuin Jeesusella. Näin mekin uskomme samalla tavalla.


      • Oppivainen
        weha kirjoitti:

        voi toimittaa myös epäuskoinen pappi, koska sakramentti ei toimituksena anna syntejä anteeksi. Eli sen voi toimittaa sananvirassa oleva henkilö. Lyhyesti: Sakramentin saa aikaan Jumalan sana ja asetus, ei ihminen.

        Olisko paikallaan vähän itsekkin miettiä noita uskoasioita eikä uskoa kaikkea mitä ihmiset tarinoivat. Yksi tapa olisi lukea vaikka vuorisaarna ajatuksen kanssa.


      • Oppivainen kirjoitti:

        Olisko paikallaan vähän itsekkin miettiä noita uskoasioita eikä uskoa kaikkea mitä ihmiset tarinoivat. Yksi tapa olisi lukea vaikka vuorisaarna ajatuksen kanssa.

        vuorisaarnan ajatuksella monet kerrat...


      • Lutherin kirjoitti:

        katekismuksesta: "Saammeko synnit anteeksi, jos pastori on epäuskoinen? Saamma. Sillä vaikka Jumalan hyvä tahto on, että pastori on uskova, niin meidän ei tule synninpäästöä kuullessamme ajatella pastorin uskoa ja hänen sydämensä tilaa, vaan meidän tulee tarkata synninpäästön sanaa ja uskoa se. Sillä kutsunsa tähden pastori ei edusta omaa persoonaansa, vaan Kristusta. "

        kuin Stlk, Suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko, kristinopista. Ei Lutherin tekstiä. Tässä on vanhasta katekismuksesta: Olaus Svebelius oli Ruotsin kirkon pappi, joka käänsi Lutherin katekismuksen Ruotsin kielelle. Kannattaa tutustua, sitä katekismusta ovat entisetkin kristityt mielellään lukeneet ja siitä lohtua ja oppia ammentaneet. VIIDES PÄÄKAPPALE Ripistä ja synninpäästöstä 1. Mitä se sana rippi merkitsee? Vastaus: Synnin tunnustusta. 2. Miten se tapahtuu Vastaus: Koska syntinen tuntee syntinsä, niitä katuvaisella sydämellä Jumalan edessä tunnustaa ja pyytää anteeksi antamista Kristuksen tähden. 3. Kuinka monella tavalla synnin tunnustus tapahtuu? Vastaus: Se tapahtuu yhteisesti ja erittäin. 4. Minkä sinä kutsut yhteiseksi? Vastaus: Koska koko seurakunta yhteisesti tunnustaa syntinsä yhteisessä jumalanpalveluksessa, eli koska yhteinen hätä käsillä on. Neh. 9:1,2. Neljäntenä päivänä kolmattakymmentä seitsemännestä kuusta tulivat Israelin lapset kokoon, paastoten säkeissä ja multaa heidän päällänsä ja tunnustivat heidän syntinsä ja heidän isäinsä pahat teot. Tuom. 10:10. Israelin lapset huusivat Herran tykö sanoen: me olemme syntiä tehneet, sinua vastaan, sillä me olemme hyljänneet meidän Jumalamme ja palvelleet Baalia. 5. Minkä sinä kutsut erityiseksi? Vastaus: Koska joku erittäin eli yksinänsä tunnustaa syntinsä. 6. Kuinka se tapahtuu? Vastaus: Monella tavalla: 1. Jumalan edessä ainoasti, koska joku yksinänsä ollessansa, eli itseksensä huokaa Jumalan tykö, tunnus-taa syntinsä ja rukoilee niitä anteeksi, niin kuin Daavid, Manasse ja publikaani tekivät: jonkakaltainen synnin-tunnustus on aina tarpeellinen ja pitää joka päivä tehtämän. 2. Koko seurakunnan edessä; koska julkisyntinen, joka suuren pahan teon tehnyt on, tunnustaa ja anteeksi anoo syntinsä; se kutsutaan julkiripiksi. 3. Lähimmäisen edessä, jonka joku vihoittanut on, ja häneltä rikoksensa anteeksi pyytää. 4. Jumalan sanan palvelijain edessä myös synnit tunnustetaan, joko yhteisesti kaikki tai joku erityinen synti, mikä jonkun omaatuntoa vaivaa; tätä kutsutaan salaripiksi ja tunnustukseksi, eikä sitä kenkään saa ilmoittaa. Ps. 51:6. Sinua, sinua ainoaa vastaan minä syntiä tein, ja pahasti tein sinun edessäsi, ettäs olisit oikea sanoissasi ja puhdas tuomitessasi. 1 Tim. 6:20. Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät. Luukk. 17:4. Jos sinun veljesi seitsemän kertaa päivässä rikkoo sinua vastaan ja seitsemän kertaa päivässä sinun tykösi palajaa sanoen: minä kadun, niin anna hänelle anteeksi. Matt. 5:23,24. Jos sinä uhraat lahjasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä sinne lahjasi alttarin eteen ja mene sopimaan veljesi kanssa ja tule sitten lahjasi uhraamaan. 2 Sa. 12:13. Daavid sanoi Naatanille: minä olen syntiä tehnyt Herraa vastaan; Naatan sanoi Daavidille: niin on myös Herra sinun syntisi ottanut pois, ei sinun pidä kuoleman. Matt. 3:5,6. Jerusalemi ja koko Juudea ja kaikki maakunta Jordanin ympäriltä menivät Johan-neksen tykö, ja hän kastoi heidät Jordanissa, ja he tunnustivat syntinsä. 7. Onko se tarpeellinen näin ripittää itsensä? Vastaus: On; ei ainoastansa tarpeellinen, vaan myös hyödyllinen; sillä siitä ihminen saa sydämessänsä loh-dutuksen ja omalletunnollensa rauhan ja levon. 8. Pitääkö kaikki synnit saarnaviralle lueteltaman? Vastaus: Ei siihen tarvetta ole eikä se ole mahdollistakaan, sillä erehdykset kaikki kuka ymmärtää? Ps. 19:13. Erehdykset kuka ymmärtää? Anna minulle anteeksi salaiset rikokset? 9. Kuinka monta kappaletta on oikeassa parannuksessa? Vastaus: Kaksi: ensin totinen synnin suru ja katumus, toiseksi usko Kristuksen päälle. Mark. 1:15. Aika on täytetty ja Jumalan valtakunta on lähestynyt; tehkäät parannus ja usko-kaat evankeliumi. Ap.t. 20:21. Paavali todisti sekä juutalaisille että kreikkalaisille sitä kääntymystä, kuin Jumalan tykö on, ja sitä uskoa, joka meidän Herran Jeesuksen Kristuksen päälle on. 10. Mistä synnin tunto ja katumus tulee? Vastaus: Jumalan laista, joka herättää ihmisen omaatuntoa, näyttää hänen pahoin tehneen ja sillä ansain-neen Jumalan vihan, ajallisen ja iankaikkisen rangaistuksen. Room. 3:20. Lain kautta synnin tunto tulee. Room. 4:15. Laki kehoittaa vihaan, sillä kussa ei lakia ole, ei siellä ole myös ylitsekäymistä. 11. Mistä usko tulee? Vastaus: Evankeliumin suloisesta opista ja armon lupauksista syntein anteeksi antamisesta Kristuksen täh-den. Room. 1:16. En minä häpeä Kristuksen evankeliumia, sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. 12. Mikä on synninpäästö? Vastaus: Se on lupaus ja vakuutus syntein anteeksi saamisesta, annettu sananpalvelijoilta Kristuksen puo-lesta. 13. Kuka on antanut sananpalvelijalle sen voiman? Vastaus: Kristus Jeesus, Jumalan Poika. Ap.t.13:28. Olkoon teille tiettävä miehet, rakkaat veljet, että minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotkin anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puo-lesta. 14. Mistä sen tiedät? Vastaus: Kristuksen omista sanoista, kun Hän sanoi apostoleillensa, Joh. 20:22,23: Ottakaat Pyhä Henki: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan; ja joilla te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt. Matt. 18:18: Totisesti sanon minä teille: Kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa, ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. Ja Pietarille, Matt. 16:19: Minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, sen pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa. 15. Mitä taivaan valtakunnan avaimilla ymmärretään? Vastaus: Se voima, jonka Kristus on antanut seurakunnalle ja erikoisesti saarnaviralle, syntiä anteeksi antaa ja pidättää. Joh. 20:23. Katso 14 kysymys. 16. Kuinka monta näitä avaimia on? Vastaus: Kaksi: yksi kutsutaan päästöavaimeksi, toinen side- eli pidätysavaimeksi. 17. Mikä on päästöavain? Vastaus: Se on se voima, joka Kristuksen palvelijoille annettu on maan päällä päästää katuvaista syntistä synneistänsä ja avata hänelle taivaan valtakunta. 2 Kor. 5:20. Me ( sanoo Paavali) olemme Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neu-voo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte. 18. Mikä on side- eli pidätysavain? Vastaus: Se on annettu voima, jolla saarnamies sitoo katumattoman hänen syntiinsä ja sulkee häneltä tai-vaan ja jota pannaksi kutsutaan. 1 Kor. 5:3-5. Minä tosin (Paavali), joka niin kuin ruumiin puolesta poissa ollen niin kuin tykönä oleva, sen tuominnut, että hän, joka sen niin tehnyt on, meidän Herramme Jeesuksen Kristuk-sen nimeen, teidän kokoon tulemisessanne, ynnä minun henkeni kanssa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen voimalla annetaan saatanan haltuun lihan kadotukseksi, että henki au-tuaaksi tulisi Herran Jeesuksen päivänä. Matt. 17:15-18. Jos sinun veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljesi voittanut; mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssasi, että kaikki asia kahden tai kolmen todistajan suus-sa olisi. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle: ellei hän seurakuntaa totte-le, niin pidä häntä pakanana ja publikaanina. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaassa; ja kaikki mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. 19. Mikä on panna, eli pannaan paneminen? Vastaus: Se on: koska katumaton ja mahdoton syntinen suljetaan pois Herran ehtoolliselta, tai myös peräti pois seurakunnan yhteydestä; tämä kutsutaan suuremmaksi pannaksi, mutta ensimmäinen vähemmäksi. 20. Taitaako pannaan pantu, joka synteihinsä sidottu on, jälleen armohon ottaa? Vastaus: Taitaa kaiketi; koska hän itsensä kääntää, näyttäin oikean katumuksen ja parannuksen, pitää hänet ojennettaman evankeliumin lohdutuksella ja vakuutettaman Jumalan armosta; sillä pidätysavain ei ole kado-tukseksi annettu, vaan sielun parannukseksi ja ojentamiseksi. Hes. 18:21. Katso 33 kysymys 4 pääkappaleessa. 2 Kor. 13:10. Sentähden minä poissa ollessani näitä kirjoitan, ettei minun pitäisi läsnä olles-sani kova oleman sen voiman jälkeen, jonka Herra antoi minulle rakennukseksi, ja ei kukis-tukseksi. 21. Mitä Jumala sitten meiltä vaatii, kun me olemme parannuksen tehneet ja saaneet syntimme an-teeksi? Vastaus: uuden kuuliaisuuden, joka näyttää itsensä pyhässä ja jumalisessa elämässä ja kutsutaan paran-nuksen hedelmäksi. Matt. 3:8. Tehkäät parannuksen soveliaita hedelmiä. Luukk. 3:8. 22. Millä meidän pitää vahvistaman meidän uskomme syntein anteeksi saamisesta? Vastaus: Herran korkealla ehtoollisella eli alttarin sakramentilla. Jumalan valtakunta on, kuin peltoon kätketty aarre... SL 268


      • se yhtään
        weha kirjoitti:

        vuorisaarnan ajatuksella monet kerrat...

        sydäntäsi? Vai paljastiko vuorisaarnakin vain väärähengellisten vikoja? Tuliko siellä mitenkään esille, että kaikki ihmiset ovat lähimmäisiämme ja kaikille pitäisi puhua siitä onnesta, jonka olemme saaneet. Ei kahden kesken puhumisen mahdollisuutta Kristuksen kirkkolaissa ole tarkoitettu välineeksi, jolla saadaan lyödä lähimmäistä. Sillä ei saa myöskään kiristää toista: "Jos et heti tee parannusta tomussa ja tuhkassa, (seon minun mielipiteeni mukaisesti), niin minä haen kaksi tai kolme kanssani. Jos et viel heitäkään usko niin joudut seurakunnan eteen. Sellaisessa on armottoman palvelijan tuntomerkit. Näin kävi hoitokokouksissa. Hoitajat joutuivat samaan syntiin, kuin armoton palvelija.


      • Teidän oppinne poikkeaa
        weha kirjoitti:

        on Paavalilla ja kaikkilla apostoleilla, kuin Jeesusella. Näin mekin uskomme samalla tavalla.

        Jeesuksen opetuksesta kuin yö päivästä! 1. Kasteoppinne on täysin erilainen. Noita ketään ei kastettu vauvana! 2. Seurakuntaoppinne on erilainen! Alkuseurakunta toimi itsenäisesti, eikä ollut si- doksissa synagoogaan! 3. Teillä eivät toimi armolahjat, kuten alkuseurakun nassa! (Profetoiminen, kielilläpuhuminen, .jne) 4. Teidän oppinne synninpäästöstä on täysin epä- raamatullinen. Raamattu opettaa: "Kaikille, jotka ottivat Hänen vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi. Siinä ei tarvita ketään ihmistä välimieheksi!!! Opetatte HARHAOPPEJA!!!!!


      • Teidän oppinne poikkeaa kirjoitti:

        Jeesuksen opetuksesta kuin yö päivästä! 1. Kasteoppinne on täysin erilainen. Noita ketään ei kastettu vauvana! 2. Seurakuntaoppinne on erilainen! Alkuseurakunta toimi itsenäisesti, eikä ollut si- doksissa synagoogaan! 3. Teillä eivät toimi armolahjat, kuten alkuseurakun nassa! (Profetoiminen, kielilläpuhuminen, .jne) 4. Teidän oppinne synninpäästöstä on täysin epä- raamatullinen. Raamattu opettaa: "Kaikille, jotka ottivat Hänen vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi. Siinä ei tarvita ketään ihmistä välimieheksi!!! Opetatte HARHAOPPEJA!!!!!

        ratkaisukristillisyys... Esim. Raaamtussa puhutaan kokonaisten perheiden kastamisesta. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi etenkin pieniä lapsia, ihan imeväisiä: apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta". Myös vanhan raamatun lähetyskäsky on kolmiosainen, sisältäen myös lapsikasteen: ... ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen! P. Matteuksen Evankeliumin loppu. Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus. Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin hänen vaimonsa Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.


      • Vanginvartija ja
        weha kirjoitti:

        ratkaisukristillisyys... Esim. Raaamtussa puhutaan kokonaisten perheiden kastamisesta. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi etenkin pieniä lapsia, ihan imeväisiä: apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta". Myös vanhan raamatun lähetyskäsky on kolmiosainen, sisältäen myös lapsikasteen: ... ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen! P. Matteuksen Evankeliumin loppu. Emme opeta, että "kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa". Tämä oppion, room.kat "ex operate, operatio" oppia. Useat kirkolliset väittävät, että kaste antaa lapselle armon ja uskon, siis tehtynä tekona. VL:ssä opetetaan, sitä vastoin, että pienet lapset uskovat, jo äitinsä kohdussa. Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 ). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. Niinkuin Nooa perheineen oli jo vanhurskas, kun arkkiin menivät, ja pelastuivat veden kantamana. Samoin kastekkin on hyvän omantunnonliitto Jumalan luona. Näin siis kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus. Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin hänen vaimonsa Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

        hänen perhekuntansa tulivat uskoon ENNEN KASTETTAAN Ap 16:31 Niin he sanoivat: Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut SAMOIN KUIN SINUN PERHEKUNTASI." Raamattu EI TUNNE VAUVAKASTETTA!!!! Jeesus, opatuslapset, Paavali, vanginvartija, hoviherra ym, KASTETTIIN kaikki aikuisina uskoon, tulonsa jälkeen (Jeesus tosin oli synnitön jo lapsesta lähtien). MIKSI TE ETTE TOIMI SAMALLA TAVALLA???? Vauvat eivät usko, sillä: "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta." Vauvojen ei tarvitsekkaan uskoa, sillä he ovat Jeesuksen sovintotyön piirissä siihen asti, kunnes rupeavat tekemään syntiä!!!!! "Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta." Raamattu ei tunne tuollaista sakrmenttiuskoa joten sinä puhut taas pötyä, kun puhut "sakramenttien hylkäämisestä". Olet todella sokea !


      • Vanginvartija ja kirjoitti:

        hänen perhekuntansa tulivat uskoon ENNEN KASTETTAAN Ap 16:31 Niin he sanoivat: Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut SAMOIN KUIN SINUN PERHEKUNTASI." Raamattu EI TUNNE VAUVAKASTETTA!!!! Jeesus, opatuslapset, Paavali, vanginvartija, hoviherra ym, KASTETTIIN kaikki aikuisina uskoon, tulonsa jälkeen (Jeesus tosin oli synnitön jo lapsesta lähtien). MIKSI TE ETTE TOIMI SAMALLA TAVALLA???? Vauvat eivät usko, sillä: "Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen Sanan kautta." Vauvojen ei tarvitsekkaan uskoa, sillä he ovat Jeesuksen sovintotyön piirissä siihen asti, kunnes rupeavat tekemään syntiä!!!!! "Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta." Raamattu ei tunne tuollaista sakrmenttiuskoa joten sinä puhut taas pötyä, kun puhut "sakramenttien hylkäämisestä". Olet todella sokea !

        niin, että pienet lapset uskovat. Jos lapsi kuolee, se pelastuu, koska on uskovainen, sillä "Ilman uskoa, ei voi olla otollinen Jumalalle"(Hebr.11:6) ja "kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa"(Räoom.8:9). Mahdotonta sinun on sotia tutkainta vastaan... Vauvakaste on kaikein varmin kaste, sillä se ei valehtele, eikä petä. Sensijaan aikuisen mielessä voi olla vilppi ja petos. Se että usko tulee kuulosta, se ei tule synergismistä. Luterilaisessa kirkollisuudessa on jännä tulkinta ja nähdäkseni selkeästi väärä, että väitetään pelastuksen koskeneen tämän mukaan vain Jeesuksen luo vietyjä pieniä, lähinnä (juutalaisten) lapsia: Matt.18:1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa? 2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä, 3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan. 4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa. 5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun. 6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen. Vertauksen vuoksi, monet järkeisuskoiset, kuten uudestikastajat mm. levinnyt liike "helluntailaisuus", tulkitsee, ettei tuossa puhuta pienistä lapsista mitään ja usein sanovat "lapsen mielisiä" aikuisia tektin tarkoittavat. Noiden kumpienkin käsitys on väärä ja toinen perustuu järkeisuskoon ja siten ratkaisukristillisyyteen ja toinen Room. katolliseen "ex operate" oppiin, niin että tehtynä tekona kaste antaa uskon ja uudestisynnyttää. Vieläpä joidenkin mukaan, että kastamattomat lapset joutuvat kadotukseen tai heidän tilaansa ei tiedetä. seurakuntani opettaa tuosta. Oen itse ollut tun.luterilainen, joten se käsitys tuossa olikin mainittu. Samoin helluntaiopin muikaan oon useasti kuullut myös (he opettavat, ettei pienokainen osaa uskoa). Minusta asia on niinkuin lukeekin tuossa. Puhutaan ihan pienimmistä. Pienimmäinen on ihan pienin, niinkuin sana kuuluu. "he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia" (Luuk.18:16). Luukkaan käyttämä sana pienistä lapsista on "brefos"= vauva. Koska siis Jeesus eli ja käveli maanpäällä, niin hän siunasi pieniä lapsia ja miksei aikuisiakin. Kristillistä kastettahan ei oltu vielä asetettu kaikille kansoille. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Lähetyskäsky on kolmiosainen (Biblia), sisältäen myös lapsikasteen. Opettakaat, kastakaat ja opettakaat pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää ja katso olen teidän kanssanne maailman loppuun asti. Kasteessa pieni lapsi myös siunataan kolmiyhteisen Jumalan nimeen: 2.Moos.20: "Paikassa, jonka pyhitän omalle nimelleni, minä tulen luoksenne ja siunaan teitä". Kasteessa on Jeesusken nimen muisto. _____________ Tässäesitetyssä kohdassa (Matt 18): 1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa? 2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä, 3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan. 4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa. 5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun. 6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen. Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle. Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ? Ei! Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä". Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta. Jeesus siis ottaa kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.


      • se yhtään kirjoitti:

        sydäntäsi? Vai paljastiko vuorisaarnakin vain väärähengellisten vikoja? Tuliko siellä mitenkään esille, että kaikki ihmiset ovat lähimmäisiämme ja kaikille pitäisi puhua siitä onnesta, jonka olemme saaneet. Ei kahden kesken puhumisen mahdollisuutta Kristuksen kirkkolaissa ole tarkoitettu välineeksi, jolla saadaan lyödä lähimmäistä. Sillä ei saa myöskään kiristää toista: "Jos et heti tee parannusta tomussa ja tuhkassa, (seon minun mielipiteeni mukaisesti), niin minä haen kaksi tai kolme kanssani. Jos et viel heitäkään usko niin joudut seurakunnan eteen. Sellaisessa on armottoman palvelijan tuntomerkit. Näin kävi hoitokokouksissa. Hoitajat joutuivat samaan syntiin, kuin armoton palvelija.

        jos ei oteta vastaan, kopistetaan kengät ja lähdetään pois... Matt.10:14. Ja kussa ei kenkään ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, niin menkäät ulos siitä huoneesta taikka siitä kaupungista, ja puhdistakaat tomu jaloistanne.


      • Jumalan Sanaa??
        weha kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000043436456

        Raamattu EI MISSÄÄN SANO, ETTÄ KAIKKI VAUVAT USKOVAT!!!!! Tuossa kohdassa ei puhuta vauvoista: 6. Mutta joka pahentaa yhden NÄISTÄ pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen." Siinä puhutaan NIISTÄ PINISTÄ, JOTKA OLIVAT KUUNTELEMASSA JEESUKSEN PUHETTA!!!! Usko tulee kuulemisesta eikä syntymästä! Olet sanan väärentäjä!!!!


      • vastaan??? SRK:n
        weha kirjoitti:

        jos ei oteta vastaan, kopistetaan kengät ja lähdetään pois... Matt.10:14. Ja kussa ei kenkään ota teitä vastaan eikä kuule teidän sanojanne, niin menkäät ulos siitä huoneesta taikka siitä kaupungista, ja puhdistakaat tomu jaloistanne.

        harhaoppiako? Vai tarkoitatko sitä, että sinunkin pitäisi ottaa silmästäsi pois se, malka!! Matt 7:4 Kuinka saatat sanoa veljellesi: Annas minä oten rikan pois silmästäsi, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi. Sinä ulkokullattu. Ota ensin malka pois omasta silmästäsi ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä." Sinulla taitaa riittää sitä kopistettavaa.


      • vastaan??? SRK:n kirjoitti:

        harhaoppiako? Vai tarkoitatko sitä, että sinunkin pitäisi ottaa silmästäsi pois se, malka!! Matt 7:4 Kuinka saatat sanoa veljellesi: Annas minä oten rikan pois silmästäsi, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi. Sinä ulkokullattu. Ota ensin malka pois omasta silmästäsi ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä." Sinulla taitaa riittää sitä kopistettavaa.

        näin vain opetetaan, ei väärissä opeteta näin, ainakaan yleisesti. Lue tarkoin: Matt 7:4 Kuinka saatat sanoa veljellesi: Annas minä oten rikan pois silmästäsi, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi. Sinä ulkokullattu. Ota ensin malka pois omasta silmästäsi ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä." weha:Tässä puhutaan, uskon veljistä ja siskoista. Tällä palstalla taitaa olla aniharva siskoni ja veljeni...


      • usko Vainen
        weha kirjoitti:

        Saammeko synnit anteeksi, jos pastori on epäuskoinen? Saamma. Sillä vaikka Jumalan hyvä tahto on, että pastori on uskova, niin meidän ei tule synninpäästöä kuullessamme ajatella pastorin uskoa ja hänen sydämensä tilaa, vaan meidän tulee tarkata synninpäästön sanaa ja uskoa se. Sillä kutsunsa tähden pastori ei edusta omaa persoonaansa, vaan Kristusta. weha: Raamattu ei opeta tuollatavoin, vaan sanoo useassa paikassa selvästi: Joh.20:21. "Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. 22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: 23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt". Siis tässäkin on Pyhän Hengen virka. Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1). Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".

        Miten sitten, jos pappi onkin ns. mätä kala? Uskot sunnit anteeksi kun hän julistaa ja sitten astuessasi kirkon ovesta saat sydärin. Mite käy sieluparkasi tässä?


    • yleiset

      ..opetukset?

      • evankeliumiin
        opetuksia kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000043429042

        Sen seurauksena he joutuivat lain alle ja tappamiksi. Paavli kirjoitti: "Minun rakkaat lapseni, jotka minun täytyy vasta-uudesta kivulla synnyttää, siihen asti kuin Kristus teissä jonkun muodon sais. (Gal.4:19) Paavalin varoituksen sanat: "Niin pysykäät siis siinä vapaudessa, jolla Kristus meitä vapahtanut on, ja älkäät taas teitänne sekoittako orjuuden ikeeseen."


      • Jumalan valtakunnan yleiset opetukset ovat tunnettuja, useinkuultuja ihan perusopetuksia.


      • eikä mitään
        weha kirjoitti:

        Jumalan valtakunnan yleiset opetukset ovat tunnettuja, useinkuultuja ihan perusopetuksia.

        salattua viisautta.


      • uudestisyntymättömyydestäkin
        weha kirjoitti:

        Jumalan valtakunnan yleiset opetukset ovat tunnettuja, useinkuultuja ihan perusopetuksia.

        perusopetusta: että jos on kasvanut uskovaisessa kodissa, eikä ole mennyt maaimaan, ei tarvitse kokea uutta syntymistä? Käytännössähän on niin, että tälläinen ihminen ei koe rikkoneensa Jumalan vanhurskasta lakia, eikä tunnista syntisyyttään. Raamatussakin sanotaan:"...hän etsi parannuksen sijaa, mutta ei löytänyt, vaikka sitä kyynelin etsi..." Tälläinen ihminen elää hyveellisyyden harhassa. Raamattu nimittin sanoo: "Ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään..."


      • uudestisyntymättömyydestäkin kirjoitti:

        perusopetusta: että jos on kasvanut uskovaisessa kodissa, eikä ole mennyt maaimaan, ei tarvitse kokea uutta syntymistä? Käytännössähän on niin, että tälläinen ihminen ei koe rikkoneensa Jumalan vanhurskasta lakia, eikä tunnista syntisyyttään. Raamatussakin sanotaan:"...hän etsi parannuksen sijaa, mutta ei löytänyt, vaikka sitä kyynelin etsi..." Tälläinen ihminen elää hyveellisyyden harhassa. Raamattu nimittin sanoo: "Ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään..."

        tarvitse uudestaan syntyä, kun on kerran syntynyt tänne maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa. Eli lapset ovat syntyessään uskovaisia. Lapset ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa, eli uskovat...


    • "weha: Itse pitäydyn siis Jumalan valtakunnan yleisiin opetuksiin, jotka eivät ole minun itseni keksimiä, eikä siten omiani." Opissa mitä vl-puhujat opettavat, ja siitä miten he yhteisesti ovat päättäneet Raamattua tulkita? Eli ihmistulkintoihin Raamatusta sinäkin uskosi perustat. Sinä uskot siten, miten vl-liikkeen oppi haluaa Raamattua tulkita. Ja nämä opettajat ovat myös vastuussa Jumalalle niistä opetuksistaan, ja toivottavaa on, että jokainen joka uskoa opettaa ainoana oikeana uskona olisi oikeassa. Sillä jos opettajat eksyttävät yhdenkin ihmisen opeillaan eroon Jumalasta, niin he vastaavat myös heistä jotka ovat eksyneet opetusten tähden. "Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki me eksymme, jos alamme lukemaan Raamattua ihan omissa nimissämme." Paljon turvallisempaa on, että jokainen löytäisi itse sen totuuden, ja Jumalan avustamana. Silloin myös jokainen on vastuussa itsestään. Opettamaan ei koskaan kannattaisi lähteä opettamaan omaa uskoaan ainoana totuutena, koska siinä voi eksyttää ihmisen jos ihminen ei ole saannutkaan uskoa Jumalalta. Uskon, että he joille Jumala on antanut uskon, niin heille kaikille Raamatun Sana aukeaa samanlaisena. Kerralla ei saa kaikkea, mutta kokoajan tieto lisääntyy, ja uskovaiset ovat toinen toistensa apuna, tietämättään toisistaan.

      • kaikki eritavalla? Mitä sellasia höpöjä kannattaa kuunnella?


      • weha kirjoitti:

        kaikki eritavalla? Mitä sellasia höpöjä kannattaa kuunnella?

        "Miksi te uskotte Kirjoittanut: weha 21.4.2009 klo 21.44 kaikki eritavalla? Mitä sellasia höpöjä kannattaa kuunnella?" Tällä palstalla, että on olemassa ihmisiä jotka ovat kanssani olleet samaa mieltä uskosta, ja minä heidän kanssaan. On todella väärin väittää, että kaikki uskoisivat erilailla. Tottakai jos minun uskoani vertaa vl-uskoon, niin silloin voidaan sanoa, että uskomme erilailla. Mutta ei saa yleistää sitä kaikkiin. Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla, ja on vain yhtä oikeanlaista uskoa. Uskon, että sellaiset ihmiset saavat Jumalan Sanasta aivan samanlisen käsityksen kun Raamattua lukevat, Jumala ei erehdy. Vaikka ihmiset olisivat täysin vieraita toisiselleen, mutta jos molemmilla on Jumalan antama usko, niin he uskovat samalla tavalla, vaikka he jopa kuuluisivat eri uskonyhteisöihin tai ei sitten mihinkään.


      • ilman ätiä?

        Lapsella on aina äiti, joka hoitaa häntä. """Paljon turvallisempaa on, että jokainen löytäisi itse sen totuuden, ja Jumalan avustamana.""" Tämähän se vasta turvattomuutta tuo, jos pitäis itse olla asialla. Mistä sillon sais varmuuden, että tämä on oikein. Tämä ei Emmalian puhei ei perustu Raamattuun, vaan ihmisopetukseen. """Silloin myös jokainen on vastuussa itsestään. """ Jumalanvaltakunnassa on toinen toisistaan vastuussa """Opettamaan ei koskaan kannattaisi lähteä opettamaan omaa uskoaan ainoana totuutena, koska siinä voi eksyttää ihmisen jos ihminen ei ole saannutkaan uskoa Jumalalta.""" Tämäkään ei perustu mihinkään muuhun kun omaan tunteeseen, ja niitten päälle ei ole uskomista. """Uskon, että he joille Jumala on antanut uskon, niin heille kaikille Raamatun Sana aukeaa samanlaisena.""" Niinpä, jolle Jumala on antanut Jumalan sana aukeaa, , muu on ihmisopetusta, kuten nämä Emmalian puheet. Lahjat on erilaiset. """Kerralla ei saa kaikkea, mutta kokoajan tieto lisääntyy,


      • ilman ätiä? kirjoitti:

        Lapsella on aina äiti, joka hoitaa häntä. """Paljon turvallisempaa on, että jokainen löytäisi itse sen totuuden, ja Jumalan avustamana.""" Tämähän se vasta turvattomuutta tuo, jos pitäis itse olla asialla. Mistä sillon sais varmuuden, että tämä on oikein. Tämä ei Emmalian puhei ei perustu Raamattuun, vaan ihmisopetukseen. """Silloin myös jokainen on vastuussa itsestään. """ Jumalanvaltakunnassa on toinen toisistaan vastuussa """Opettamaan ei koskaan kannattaisi lähteä opettamaan omaa uskoaan ainoana totuutena, koska siinä voi eksyttää ihmisen jos ihminen ei ole saannutkaan uskoa Jumalalta.""" Tämäkään ei perustu mihinkään muuhun kun omaan tunteeseen, ja niitten päälle ei ole uskomista. """Uskon, että he joille Jumala on antanut uskon, niin heille kaikille Raamatun Sana aukeaa samanlaisena.""" Niinpä, jolle Jumala on antanut Jumalan sana aukeaa, , muu on ihmisopetusta, kuten nämä Emmalian puheet. Lahjat on erilaiset. """Kerralla ei saa kaikkea, mutta kokoajan tieto lisääntyy,

        "Emmaliako meinaa olla Jumalan lapsi Kirjoittanut: ilman ätiä? 21.4.2009 klo 22.01 Lapsella on aina äiti, joka hoitaa häntä." Jopa loukkaava. Kaikilla lapsilla ei ole äitiä hoitamassa heitä. Lapset ovat saattaneet menettää äitinsä. Kuitenkin näitäkin lapsia suojelee Jumala, ja ovat Jumalan lapsia siinä kuin sellaisetkin lapset joilla on äiti hoitamssa. "Siis en ole Emmalian kanssa samassa, wehan kanssa olen." Hyvin ymmärrettävää sillä te molemmat uskotte vl-oppiin, ja se oppi poikkeaa siitä miten itse tunnistan uskon. Mutta meillä jokaisella aikuisella ihmisellä on oikeus valita se miten me uskomme, olemme vastuussa vain omasta uskostamma.


      • syntyneillä
        ilman ätiä? kirjoitti:

        Lapsella on aina äiti, joka hoitaa häntä. """Paljon turvallisempaa on, että jokainen löytäisi itse sen totuuden, ja Jumalan avustamana.""" Tämähän se vasta turvattomuutta tuo, jos pitäis itse olla asialla. Mistä sillon sais varmuuden, että tämä on oikein. Tämä ei Emmalian puhei ei perustu Raamattuun, vaan ihmisopetukseen. """Silloin myös jokainen on vastuussa itsestään. """ Jumalanvaltakunnassa on toinen toisistaan vastuussa """Opettamaan ei koskaan kannattaisi lähteä opettamaan omaa uskoaan ainoana totuutena, koska siinä voi eksyttää ihmisen jos ihminen ei ole saannutkaan uskoa Jumalalta.""" Tämäkään ei perustu mihinkään muuhun kun omaan tunteeseen, ja niitten päälle ei ole uskomista. """Uskon, että he joille Jumala on antanut uskon, niin heille kaikille Raamatun Sana aukeaa samanlaisena.""" Niinpä, jolle Jumala on antanut Jumalan sana aukeaa, , muu on ihmisopetusta, kuten nämä Emmalian puheet. Lahjat on erilaiset. """Kerralla ei saa kaikkea, mutta kokoajan tieto lisääntyy,

        on seurakunta, jota johtaa Jeesus Kristus. Hän kutsuu Wehaakin siihen seurakuntaan sanoen: "Niin sinunkin piti iloitseman..." Nyt Weha on tuhlaajapojan vanhemman veljen roolissa, joka ei ole vielä käsittänyt Jumalan armoa kohdalleen. Hän ei tunne kääntymyksen ja uudestisyntymän kokeneita lähimmäisiään veljikseen ja sisarikseen. (Ei vanhempi velikään tuntenut). Hän joutuu tunnustamaan, ettei ole saanut kokea yhtään iloa, vaan mielipahaa tuomitessaan toisia ja hakiessaan heistä vikoja. Pohjimmiltaan hän on kateellinen niille uskoville, jotka saattavat iloita syntien anteeksiantamisen armosta ja on hieman katkera Jumalalle, kun toisten vikojen kaivelu ei ole antanut hänelle iloa.


    • Kempelainen

      Jää selitys Jeesukselle, en itse tiennyt. Toisaalta, ilman PH;ta ei se avaannukaan.

      • oikea,

        wehasta vastaa


      • kicki 112
        oikea, kirjoitti:

        wehasta vastaa

        Ei hengellisessä mielessä. Eikö Jeesus sanonut, että en minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä lähetän teille lohduttajan Pyhän Hengen. Raamtussa puhutaan **myös alas lasketusta Jerusalemista, siis seurakunnasta, joka on meidän kaikkien äiti.** Paavalin kirje Tim. 1.3:15 Mutta jos minä viivyn, että tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.


      • kicki 112
        kicki 112 kirjoitti:

        Ei hengellisessä mielessä. Eikö Jeesus sanonut, että en minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä lähetän teille lohduttajan Pyhän Hengen. Raamtussa puhutaan **myös alas lasketusta Jerusalemista, siis seurakunnasta, joka on meidän kaikkien äiti.** Paavalin kirje Tim. 1.3:15 Mutta jos minä viivyn, että tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

        Siis tuo ylläoleva koskee VAAN parannuksen ahtaan portin kautta Jumalan valtakuntaan sisälle tulleita. Se ei koske muita.


      • Jerusalemi
        kicki 112 kirjoitti:

        Ei hengellisessä mielessä. Eikö Jeesus sanonut, että en minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä lähetän teille lohduttajan Pyhän Hengen. Raamtussa puhutaan **myös alas lasketusta Jerusalemista, siis seurakunnasta, joka on meidän kaikkien äiti.** Paavalin kirje Tim. 1.3:15 Mutta jos minä viivyn, että tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

        on Pyhä kaupunki, joka on laskettu alas taivaasta ihmisten keskelle. Siinä kuvataan olevan monia kaunistuksia, kuten - elämänpuu ja kristallinkirkas virta, (anteeksiantamus) Merkittävin piirre siinä on suuri ja korkea muuri, joka sitä ympäröi. Enkeli, (Jumalan sanansaattaja), mittaa sitä kultaisella ruoólla, (Jumalan Sanalla). Siinä on kaikkiaan 12 porttia. Kaupunki on kaunistettu monilla jalokivillä, jne. Tuo muuri, joka ympäröi kaupunkia on Kristuksen vanhurskaus, anteeksiantamuksen armo. Kaupunki on hengellinen. Sillä ei ole luonnollisia rajoja, vaan rajan muodostaa Jumalan Sana. Et voi määritellä, että se olisi joku yksittäinen organisaatio tai yksi herätyslike, vaan kaikki uudestisyntyneet ihmiset.


      • Kempelainen
        kicki 112 kirjoitti:

        Ei hengellisessä mielessä. Eikö Jeesus sanonut, että en minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä lähetän teille lohduttajan Pyhän Hengen. Raamtussa puhutaan **myös alas lasketusta Jerusalemista, siis seurakunnasta, joka on meidän kaikkien äiti.** Paavalin kirje Tim. 1.3:15 Mutta jos minä viivyn, että tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

        Ei hengellisessä mielessä. Eikö Jeesus sanonut, että en minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä lähetän teille lohduttajan Pyhän Hengen. ** Juuri näin sanoi Jeesus, Hän lähettää yhden Jumalaisen persoonan PH;n puolustamaan meitä. Alkutekstissähän saatana on ennen nimenantoa syyttäjä. Mutta Pyhä Henki on myös persoona, ja Hän kirkastaa Kristusta, joten Hänet pitää saada sydämeensä. Raamtussa puhutaan **myös alas lasketusta Jerusalemista, siis seurakunnasta, joka on meidän kaikkien äiti.** Tässä Kicki minun on hiéman korjattava. Meillä on jo tällä seurakunta, Jeesuksen opetuslapset, jotka tunnustavat Jeesuksen Herrakseen ja ovat lähteneet seuraamaan Häntä. Olen aistimassa, että olet kohta meitä. Jerusalem, josta Ilm 20 puhuu tulee vain Taivaana tänne, jossa saamme asua Jumalan kanssa. Paavalin kirje Tim. 1.3:15 Mutta jos minä viivyn, että tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.** Tässä kyllä Timoteus kertoo, miten KÄYTTÄYTYÄ Jumalan Temppelissä, jossa Jeesus on se Totuus. Siunausta Kicki


      • svara
        oikea, kirjoitti:

        wehasta vastaa

        Mikäs mittari se sinä olet, kenestä vastaa väärä ja kenestä oikea. Sinustakaan ei kyllä takuulla oikea vastaa.


    • Itselleni kävi niin,että kun Jumalan armosta sain kokea uudestisyntymän 28 01-04, niin minulle tuli niin valtava Jumalan sanan nälkä, että nousin jopa yölläkin lukemaan Jumalan Sanaa, eli Raamattua. Jumala alkoi myöskin avata minulle lukemani, niin että aloin ymmärtää lukemaani. Pyhä- Henki puhui minulle Sanan kautta. Jumalan Pyhä-Henki ei koskaan toimi ilman Kristusta, eli sain olla Jeesuksen puhuttelussa. Olen käynyt kokouksissa ja ollut Sanan kuulossa, mutta kaikista parhaiden Jumala puhuu silloin, kun "menen/raamatun kehoituksen mukaan/omaan kammiooni"ja rukoilen yksinäisyydessä. Jollekin sopii ehkä paremmin rukous seurakunnan kanssa ja hyvä niin, että tässäkin asiassa me voimme olla yksilöitä. Minusta koko elämä on keskustelua Jumalan kanssa. Hän on Taivaallinen Isämme ja jo pienenä opin kyselemään Jumalan tahtoa kaikessa.

      • yhtä outoa

        kun Jeesuksen puheetkin oli sen aikalaisille. Jos he olisivat tunteneet kunnian Herran, ei he olis Häntä ristiinnauliinneet. Joka ei ole Jumalan valtakunnassa sisällä,tämä seuraava pätee sen kohdalla: "Ei luonnollinen ihminen ymmärrä, mitkä Jumalan ovat."


      • "Minusta koko elämä on keskustelua Jumalan kanssa. Hän on Taivaallinen Isämme ja jo pienenä opin kyselemään Jumalan tahtoa kaikessa." Ja itse olen huomannut sen, että jos joskus en tiedä jotain asiaa, ja haluaisin siihen sen oikean tiedon. Niin yöllä kun on ihan hiljaista, ja yritän vaikka nukkua, niin vastukset tulevat. Tämä on kummallista, mutta näin se vain on.


      • kicki 112
        yhtä outoa kirjoitti:

        kun Jeesuksen puheetkin oli sen aikalaisille. Jos he olisivat tunteneet kunnian Herran, ei he olis Häntä ristiinnauliinneet. Joka ei ole Jumalan valtakunnassa sisällä,tämä seuraava pätee sen kohdalla: "Ei luonnollinen ihminen ymmärrä, mitkä Jumalan ovat."

        **En minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä lähetän teille lohduttajan Pyhän Hengen.** Jeesushan puhui ulkopuolisille erilailla, kun omilleen.


      • seurakunnan?
        Emmalia kirjoitti:

        "Minusta koko elämä on keskustelua Jumalan kanssa. Hän on Taivaallinen Isämme ja jo pienenä opin kyselemään Jumalan tahtoa kaikessa." Ja itse olen huomannut sen, että jos joskus en tiedä jotain asiaa, ja haluaisin siihen sen oikean tiedon. Niin yöllä kun on ihan hiljaista, ja yritän vaikka nukkua, niin vastukset tulevat. Tämä on kummallista, mutta näin se vain on.

        Mikä arvo sillä on sinun hengellisessä maailmassa?


      • seurakunnan? kirjoitti:

        Mikä arvo sillä on sinun hengellisessä maailmassa?

        "Mihin sinä panet Kirjoittanut: seurakunnan? 21.4.2009 klo 22.48 Mikä arvo sillä on sinun hengellisessä maailmassa?" Uskovaisista ihmisistä, ja tuon seurakunnan paimen on itse Jeesus.


      • hirvas
        yhtä outoa kirjoitti:

        kun Jeesuksen puheetkin oli sen aikalaisille. Jos he olisivat tunteneet kunnian Herran, ei he olis Häntä ristiinnauliinneet. Joka ei ole Jumalan valtakunnassa sisällä,tämä seuraava pätee sen kohdalla: "Ei luonnollinen ihminen ymmärrä, mitkä Jumalan ovat."

        Jumalan valtakunta?


      • hirvas
        Emmalia kirjoitti:

        "Mihin sinä panet Kirjoittanut: seurakunnan? 21.4.2009 klo 22.48 Mikä arvo sillä on sinun hengellisessä maailmassa?" Uskovaisista ihmisistä, ja tuon seurakunnan paimen on itse Jeesus.

        raamatullista sanaa. Amen! Kol.1:9-18 9 Sentähden emme mekään, siitä päivästä alkaen, jona sen kuulimme, ole lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että tulisitte täyteen hänen tahtonsa tuntemista kaikessa hengellisessä viisaudessa ja ymmärtämisessä, 10 vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta, 11 ja hänen kirkkautensa väkevyyden mukaan kaikella voimalla vahvistettuina olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä, ilolla 12 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa, 13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan. 14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, 15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. 16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, 17 ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. 18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, PÄÄ; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.


      • seurakunnan? kirjoitti:

        Mikä arvo sillä on sinun hengellisessä maailmassa?

        ja seurakunta yhteys voi olla hyvää ja rakentavaa, mutta ei seurakunta ole aina läsnä, kun sinulla on asiaa Taivaaliselle Isälle, niin silloin on hyvä muistaa, että Jumala ei ole kaukana yhdestäkään meistä.


      • seurakunta
        Emmalia kirjoitti:

        "Mihin sinä panet Kirjoittanut: seurakunnan? 21.4.2009 klo 22.48 Mikä arvo sillä on sinun hengellisessä maailmassa?" Uskovaisista ihmisistä, ja tuon seurakunnan paimen on itse Jeesus.

        Jeesus hyvänä paimenena joka on sama kuin Pyhä Henki. Sama Pyhä Henki on myös yksityisissä uskovissa. Seurakunnassa Pyhä Henki on aina täydellinen, sen takia seurakunnan neuvot menee yli yksityisen uskovan. Pyhä Henki = omantunnonääni


      • Emmalia kirjoitti:

        "Mihin sinä panet Kirjoittanut: seurakunnan? 21.4.2009 klo 22.48 Mikä arvo sillä on sinun hengellisessä maailmassa?" Uskovaisista ihmisistä, ja tuon seurakunnan paimen on itse Jeesus.

        Me olemme Jumala tekoa, luodut Kristuksessa hyviä töitä varten, me uskovat olemme saaneet Kristuksessa lapsen aseman Isään nähden. Minä puhun Taivaan Isälle yhtä luonnollisesti niinkuin rakkaalle omaiselle, usein tosin vain ajatuksissa, mutta joskus rukoilen ääneenkin. Monesti huomaan ajattelevani, että mitähän Jumala nyt tästä tai tästä asiasta ajattelee? Että kumminkohan tämä olisi parempi tehdä? Ja Jumala vastaa AINA, tavalla tai toisella. Hän kuulee pienimmätkin huokaukset, koska ilman Hänen tietämistään ei hiuskarvakaan päästämme putoa. Toivotan sinulle Taivaan Isän siunausta Emmalia, sisareni Herrassa. Sirkka-Iita.


      • seurakuntaa
        Sirkka-Iita kirjoitti:

        ja seurakunta yhteys voi olla hyvää ja rakentavaa, mutta ei seurakunta ole aina läsnä, kun sinulla on asiaa Taivaaliselle Isälle, niin silloin on hyvä muistaa, että Jumala ei ole kaukana yhdestäkään meistä.

        on vaan yksi ja Jumalan perhe koostuu näistä jäsenistä. Muut ovat Jumalan valtakunnan ulkopuolella. Tämä toinen on sielunvihollisen valtakunta,jota ei Jumala eikä Pyhä Henki tunne. Heillä on eri saarnaajat, ja he kokoontuu siksi eri paikassa, koska se hengellinen ruoka ei ole Jumalan lapelle sopivaa ravintoa, se saastuu siitä. Toisekseen ulkona olevat ei tunne Jumalan valtakuntaa eikä hyväsy sen hengellistä ravintoa. Koska se on heille outoa, ja vierasta. On silmävika ja he ei näe oikein. Tämän asian näkee oikein vasta, jos on päässyt Jumalan armosta osalliseksi.


      • kicki 112
        seurakuntaa kirjoitti:

        on vaan yksi ja Jumalan perhe koostuu näistä jäsenistä. Muut ovat Jumalan valtakunnan ulkopuolella. Tämä toinen on sielunvihollisen valtakunta,jota ei Jumala eikä Pyhä Henki tunne. Heillä on eri saarnaajat, ja he kokoontuu siksi eri paikassa, koska se hengellinen ruoka ei ole Jumalan lapelle sopivaa ravintoa, se saastuu siitä. Toisekseen ulkona olevat ei tunne Jumalan valtakuntaa eikä hyväsy sen hengellistä ravintoa. Koska se on heille outoa, ja vierasta. On silmävika ja he ei näe oikein. Tämän asian näkee oikein vasta, jos on päässyt Jumalan armosta osalliseksi.

        Matt. 24:5 Sillä monta tulevat minun nimeeni,sanoen:minä olen Kristus!Ja viettelevät monta.


      • on syntiä!

        SRK on tehnyt omat sääntönsä, joille ei Raamatusta tukea juurikaan löydy, siksi se ei anna alamaistensa lukea Raamattua.


      • Sirkka-Iita kirjoitti:

        Me olemme Jumala tekoa, luodut Kristuksessa hyviä töitä varten, me uskovat olemme saaneet Kristuksessa lapsen aseman Isään nähden. Minä puhun Taivaan Isälle yhtä luonnollisesti niinkuin rakkaalle omaiselle, usein tosin vain ajatuksissa, mutta joskus rukoilen ääneenkin. Monesti huomaan ajattelevani, että mitähän Jumala nyt tästä tai tästä asiasta ajattelee? Että kumminkohan tämä olisi parempi tehdä? Ja Jumala vastaa AINA, tavalla tai toisella. Hän kuulee pienimmätkin huokaukset, koska ilman Hänen tietämistään ei hiuskarvakaan päästämme putoa. Toivotan sinulle Taivaan Isän siunausta Emmalia, sisareni Herrassa. Sirkka-Iita.

        "Monesti huomaan ajattelevani, että mitähän Jumala nyt tästä tai tästä asiasta ajattelee? Että kumminkohan tämä olisi parempi tehdä? Ja Jumala vastaa AINA, tavalla tai toisella." Jättänyt vastaamatta. Se on joskus aika häkellyttävää kun ihan missä tahansa törmää siihen vastaukseen. Mutta sen tietää mistä vastaus tuli, ja sen oikeellisuuteen voi luottaa, ja se vahvistaa uskoa vain entisestään. "Toivotan sinulle Taivaan Isän siunausta Emmalia, sisareni Herrassa. Sirkka-Iita." Kiitos samoin sinulle. On aivan mahtavaa kohdata ihmisiä joilla on samanlaisia kokemuksia kuin itsellä:) Minulla on myös yksi kokemus joka on jäännyt niin syvästi mieleen, että tunne sen vieläkin, kerron joskus.


      • Hyvä Kicki
        kicki 112 kirjoitti:

        Matt. 24:5 Sillä monta tulevat minun nimeeni,sanoen:minä olen Kristus!Ja viettelevät monta.

        >Matt. 24:5 Sillä monta tulevat minun nimeeni,sanoen:minä olen Kristus!Ja viettelevät monta. < Tuo sopii juuri vl-liikeeseen, joka väittää, että vain heillä on Kristus. Tämä on juuri sitä sielunvihollisen oppia. Olipa hyvä Kicki, että otit tämän esille.


      • Hyvä Kicki kirjoitti:

        >Matt. 24:5 Sillä monta tulevat minun nimeeni,sanoen:minä olen Kristus!Ja viettelevät monta. < Tuo sopii juuri vl-liikeeseen, joka väittää, että vain heillä on Kristus. Tämä on juuri sitä sielunvihollisen oppia. Olipa hyvä Kicki, että otit tämän esille.

        myös väärien profeettojen hedelmistä , että ne ovat ihmeet: Matt.24:24. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin.


      • perustella, että
        weha kirjoitti:

        myös väärien profeettojen hedelmistä , että ne ovat ihmeet: Matt.24:24. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin.

        vl-usko ei näy ulkopuolisille. Jos Jumalan voima näkyisi, niin he olisivat vääriä profeettoja. Ehkäpä vl:t ovat Jeesuksen salaisia opetuslapsia. Hehän saavat tulla uskoon luonnollisen syntymän kautta, kuten Nikodemoskin.


      • Juuri hedelmät osoittavat,
        weha kirjoitti:

        myös väärien profeettojen hedelmistä , että ne ovat ihmeet: Matt.24:24. Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin.

        että SRK:ssa ei toimi Pyhä-Henki. Te ette tee lähetystötä maailman ääriin saakka, kuten Raamattu edellyttää! Jeesuksen lähetyskäsky OLI KÄSKY, eikä toivomus: "MENKÄÄ kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA evanke- liumia kaikille luoduille..." Tuon tehtävän surittamiseen Jeesus lähetti Pyhän-Hengen: Ap 1:8 "Vaan kun Pyhä-Henki tulee teihin, te saatte VOIMAN, ja tulette olemaan minun todistajiani aina maan ääriin saakka."


      • seurakuntaa kirjoitti:

        on vaan yksi ja Jumalan perhe koostuu näistä jäsenistä. Muut ovat Jumalan valtakunnan ulkopuolella. Tämä toinen on sielunvihollisen valtakunta,jota ei Jumala eikä Pyhä Henki tunne. Heillä on eri saarnaajat, ja he kokoontuu siksi eri paikassa, koska se hengellinen ruoka ei ole Jumalan lapelle sopivaa ravintoa, se saastuu siitä. Toisekseen ulkona olevat ei tunne Jumalan valtakuntaa eikä hyväsy sen hengellistä ravintoa. Koska se on heille outoa, ja vierasta. On silmävika ja he ei näe oikein. Tämän asian näkee oikein vasta, jos on päässyt Jumalan armosta osalliseksi.

        sillä se on JEESUS KRISTUS itse! Jokainen joka on Jumalan armosta saanut uudestisyntyä Kristuksessa on silloin päässyt sisälle tähän ainoaan oikeaan seurakuntaan. AAMEN!


      • Sirkka-Iita kirjoitti:

        sillä se on JEESUS KRISTUS itse! Jokainen joka on Jumalan armosta saanut uudestisyntyä Kristuksessa on silloin päässyt sisälle tähän ainoaan oikeaan seurakuntaan. AAMEN!

        Pyhä Henki on rakkauden Henki, joka johtaa omansa aina yhteen. Yhdellä paikkakunnalla on siis vain yksi Jumalan lasten joukko, ja ne ovat yhdessä uskossa ja samassa mielessä ja käsityksessä: Joh.10:5. "Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä". 16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen. weha: Huomionarvoista siis on tässä kohdassa, että tähän yhteen laumaan tulee kaikki saattaa...


      • Raamatun lause
        weha kirjoitti:

        Pyhä Henki on rakkauden Henki, joka johtaa omansa aina yhteen. Yhdellä paikkakunnalla on siis vain yksi Jumalan lasten joukko, ja ne ovat yhdessä uskossa ja samassa mielessä ja käsityksessä: Joh.10:5. "Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä". 16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen. weha: Huomionarvoista siis on tässä kohdassa, että tähän yhteen laumaan tulee kaikki saattaa...

        kuuluu? Kuka saattaa? Kuka saattaa yhteen lammasnuneeseen? Mikä on lammashuone? Onko se jokin herätysliike, vai onko se hengellinen? Onko se niiden joukko, jotka ovat menneet oven, Herran Jeesuksen, kautta lammashuoneseen?


      • Raamatun lause kirjoitti:

        kuuluu? Kuka saattaa? Kuka saattaa yhteen lammasnuneeseen? Mikä on lammashuone? Onko se jokin herätysliike, vai onko se hengellinen? Onko se niiden joukko, jotka ovat menneet oven, Herran Jeesuksen, kautta lammashuoneseen?

        on Pyhän Hengen papit, luotettavat saarnamiehet, joiden kautta Jumala vaikuttaa: 2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte. 21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme. 6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"


      • itse, että ratkaisukristill...
        weha kirjoitti:

        on Pyhän Hengen papit, luotettavat saarnamiehet, joiden kautta Jumala vaikuttaa: 2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte. 21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme. 6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"

        onkin raamatullista: 6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, OTTANEET VASTAAN." Ja koska Weha ei hyväksy ratkaisukristillisyyttä, hän on HARHAOPPINEN!!!!!!


      • herännyt ihminen
        weha kirjoitti:

        on Pyhän Hengen papit, luotettavat saarnamiehet, joiden kautta Jumala vaikuttaa: 2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte. 21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa. 1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme. 6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan"

        johdatetuksi oikeaan uskoon vai tuleeko hän fyysisesti johdatetuksi oikeiden ihmisten seuraan? Siis mikä on lammashuone? Onko se niiden ihmisten joukko, jotka ovat tulleet johdatetuksi lammashuoneen oven, Jeesuksen, kautta lammashuoneeseen. Tässä vaihtoehdossa Jeesus on lammasten Paimen ja lampaat kuulevat Hänen äänensä. Vai onko lammashuone tiettyjen ihmisten muodostama herätysliike, joiden joukkoon uskovan saattavat ihmiset. Nyt jos hän omaksuu yhteisön tavat, niin hän saa armon uskoa, eikä ole armosta osaton. Tähän joukkoonhan kuuluu myös armosta osattomiakin. Koska tässä joukossa katsotaan olevan oikea usko, niin hän pelastuu siksi.


      • itse, että ratkaisukristill... kirjoitti:

        onkin raamatullista: 6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, OTTANEET VASTAAN." Ja koska Weha ei hyväksy ratkaisukristillisyyttä, hän on HARHAOPPINEN!!!!!!

        etkä anna sanan puhua vapaasti. Uskovainen tietysti seuraa, niinhän Paavalikin tässä kertoo...


      • herännyt ihminen kirjoitti:

        johdatetuksi oikeaan uskoon vai tuleeko hän fyysisesti johdatetuksi oikeiden ihmisten seuraan? Siis mikä on lammashuone? Onko se niiden ihmisten joukko, jotka ovat tulleet johdatetuksi lammashuoneen oven, Jeesuksen, kautta lammashuoneeseen. Tässä vaihtoehdossa Jeesus on lammasten Paimen ja lampaat kuulevat Hänen äänensä. Vai onko lammashuone tiettyjen ihmisten muodostama herätysliike, joiden joukkoon uskovan saattavat ihmiset. Nyt jos hän omaksuu yhteisön tavat, niin hän saa armon uskoa, eikä ole armosta osaton. Tähän joukkoonhan kuuluu myös armosta osattomiakin. Koska tässä joukossa katsotaan olevan oikea usko, niin hän pelastuu siksi.

        ymmärrän seurakuntana, tottakai: 1.Tim.3:15. "Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus". Jeesuksen Henki asuu omissa lapsissaan: Sitten on oikeita paimenia, joita Raamattu monin paikoin kehoittaa seuraamaan... Hebr.13:7. "Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli".


      • ihmisten joukkoon
        weha kirjoitti:

        ymmärrän seurakuntana, tottakai: 1.Tim.3:15. "Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus". Jeesuksen Henki asuu omissa lapsissaan: Sitten on oikeita paimenia, joita Raamattu monin paikoin kehoittaa seuraamaan... Hebr.13:7. "Muistakaat teidän opettajianne, jotka teille Jumalan sanaa puhuneet ovat, joiden uskoa te seuratkaat, ja ottakaat vaari, millainen loppu heidän menollansa oli".

        kaikki pitää saatettaman. Jeesuksen ei ymmärretä olevan armoistuimena Jumalan Sanassa, vaan ihmisissä. Oikeanlaatuisissa ihmisissä. Tämän halusin tietää. Seurakunta ei siis ole hengellinen. Kuinka sitten liitätte tähän fyysiseen seurakuntaanne kaikki maailman pienet lapset? Hehän ovat myös seurakunna, Kristuksen ruumiin jäseniä? Jos seurakunta olisi hengellinen ja Jeesus asuisi uskovaisissa Pyhän Henkensä kautta, niin ei olisi mitään ongelmaa siinä, eikö myös muslimilapset voisi siihen kuulua. Jos uskomme katekismuksen Pyhän, yhteisen seurakunnan, niin siihen he voivat kuulua. Siihen voi Sirkka-Iitakin kuulua, ym.


      • Jumalan sanan omiin
        weha kirjoitti:

        etkä anna sanan puhua vapaasti. Uskovainen tietysti seuraa, niinhän Paavalikin tässä kertoo...

        harhaoppeihisi! Ei tuossa ole kysymys vielä uskovaisesta, vaan epäuskoisesta, joka on Sanan kuulossa!!! Etkö tajua edes tätäkään? Sanan kuulossa oleva tekee ratkaisun Jumalan puoleen, kun Pyhä-Henki herättää hänen omaatuntoansa: Joh 1:12 "Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi; niille jotka uskovat Hänen nimeensä." Eli sinä olet harhaoppinen, kun et ota vastaan tarjottua pelastusta!


      • ihmisten joukkoon kirjoitti:

        kaikki pitää saatettaman. Jeesuksen ei ymmärretä olevan armoistuimena Jumalan Sanassa, vaan ihmisissä. Oikeanlaatuisissa ihmisissä. Tämän halusin tietää. Seurakunta ei siis ole hengellinen. Kuinka sitten liitätte tähän fyysiseen seurakuntaanne kaikki maailman pienet lapset? Hehän ovat myös seurakunna, Kristuksen ruumiin jäseniä? Jos seurakunta olisi hengellinen ja Jeesus asuisi uskovaisissa Pyhän Henkensä kautta, niin ei olisi mitään ongelmaa siinä, eikö myös muslimilapset voisi siihen kuulua. Jos uskomme katekismuksen Pyhän, yhteisen seurakunnan, niin siihen he voivat kuulua. Siihen voi Sirkka-Iitakin kuulua, ym.

        Fariseuksille tähän tapaan Luukkkaan evankeliumissa: "Jumalan valtakunta ei tule näkyvällä tavalla, ei se ole tuolla, tahi tuolla, vaan katso, se on teidän keskellänne" Siinähän oli heidän keskellään Herra Jeesus ja hänen opetuslapsensa, joka nähdään uskon silmillä, sydämestä sydämeen. Siis se puhuu uskovaisista ihmisistä, pyhien yhteydestä: Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa: "Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut.Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä. Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät. Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO. `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``


      • perustella, että kirjoitti:

        vl-usko ei näy ulkopuolisille. Jos Jumalan voima näkyisi, niin he olisivat vääriä profeettoja. Ehkäpä vl:t ovat Jeesuksen salaisia opetuslapsia. Hehän saavat tulla uskoon luonnollisen syntymän kautta, kuten Nikodemoskin.

        Ei tule mennä ilmiöihin vaan oppiin.


      • Juuri hedelmät osoittavat, kirjoitti:

        että SRK:ssa ei toimi Pyhä-Henki. Te ette tee lähetystötä maailman ääriin saakka, kuten Raamattu edellyttää! Jeesuksen lähetyskäsky OLI KÄSKY, eikä toivomus: "MENKÄÄ kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA evanke- liumia kaikille luoduille..." Tuon tehtävän surittamiseen Jeesus lähetti Pyhän-Hengen: Ap 1:8 "Vaan kun Pyhä-Henki tulee teihin, te saatte VOIMAN, ja tulette olemaan minun todistajiani aina maan ääriin saakka."

        uskoa, että onhan sitä sinnekkin levinnyt... http://www.suviseurat.net/2009/index.html Kyllä Pyhä Henki oli jo vanhasakin testamentissa ihmisessä pelastavassa merkityksessä. Ei siis vasta helluntaina. Pyhä Henki vuodatettiin näkyvästi helluntaina, apostilisena murrosaikana. "Merkkejä oli aina ja kaikkialla", Pyhä Henki tuli myös vahvistavana, ja saivat voiman ja rohkeuden ja avasi myös kirjoituksia...


      • Kiitoksia!
        weha kirjoitti:

        Fariseuksille tähän tapaan Luukkkaan evankeliumissa: "Jumalan valtakunta ei tule näkyvällä tavalla, ei se ole tuolla, tahi tuolla, vaan katso, se on teidän keskellänne" Siinähän oli heidän keskellään Herra Jeesus ja hänen opetuslapsensa, joka nähdään uskon silmillä, sydämestä sydämeen. Siis se puhuu uskovaisista ihmisistä, pyhien yhteydestä: Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa: "Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut.Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä. Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät. Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO. `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``

        Luther käyttää kuitenkin Pyhästä, yhteisestä seurakunnasta nimitystä, kristikunta. Hän on sitä mieltä, että katolisen kirkonkin sisällä on elävää uskoa. Toisaalla Luther kirjoittaa, että seurakunta ei ole sidottu aikaan, paikkaan eikä tiettyihin ihmisiin, vaan on siellä missä kristittyjen keskuudessa Jumalan Sana elävänä ja puhtaana saarnataan ja sakramentit jaetaan. Yksityisen ihmisen tuleekin uskoa, että Jumalalla on häntä varten seurakunta.... oikein kirjoitit. Se on kuitenkin Jumalan seurakunta. Eikä ihmisen tule ryhtyä tekemään sille rajoja, koska ne rajat muodostaa Jumalan Sana. Yksittäinenkin kristitty voi joutua silmänräpäyksessä tuon seurakunnan ulkopuolelle silloin, jos hänen uskonsa muuttuu kuolleeksi uskoksi. Tyypillisimmillään se tapahtuu niin, että hän hyväksyy itselleen Raamatun mukaisen synnin tietäen sen synniksi, mutta hyväksyen sen jollain tekosyyllä. Jatkuva aviollinen uskottomuus on tästä tyyppiesimerkki. Seurakuntaan kuulutaan uskon kautta.


      • Pyhää-Henkeä ei ole
        weha kirjoitti:

        uskoa, että onhan sitä sinnekkin levinnyt... http://www.suviseurat.net/2009/index.html Kyllä Pyhä Henki oli jo vanhasakin testamentissa ihmisessä pelastavassa merkityksessä. Ei siis vasta helluntaina. Pyhä Henki vuodatettiin näkyvästi helluntaina, apostilisena murrosaikana. "Merkkejä oli aina ja kaikkialla", Pyhä Henki tuli myös vahvistavana, ja saivat voiman ja rohkeuden ja avasi myös kirjoituksia...

        vuodatettu vl-läisten keskuuteen? Saisitte tekin voiman lähteä julistamaan evankeliumia maailman ääriin!


      • kelpaavat Lutherin
        weha kirjoitti:

        Fariseuksille tähän tapaan Luukkkaan evankeliumissa: "Jumalan valtakunta ei tule näkyvällä tavalla, ei se ole tuolla, tahi tuolla, vaan katso, se on teidän keskellänne" Siinähän oli heidän keskellään Herra Jeesus ja hänen opetuslapsensa, joka nähdään uskon silmillä, sydämestä sydämeen. Siis se puhuu uskovaisista ihmisistä, pyhien yhteydestä: Luther opettaa Isossa katekismuksessaan, sen kolmannessa uskonkappaleessa: "Pyhä Henki saattaa meidät ensiksi pyhien yhteyteen, seurakunnan helmaan, jonka välityksellä hän meille saarnaa ja vie meidät Kristuksen tykö. Me emme näe, et sinä, etkä minä, totisesti Kristuksesta tietää emmekä häneen uskoa ja häntä Herraksemme saada, ellei Pyhä Henki sitä evankeliumin saarnan kautta tarjoaisi ja helmaamme lahjana laskisi. Työ on tapahtunut ja täytetty: Onhan Kristus meille aarteen kärsimyksellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut ja ansainnut.Jos tämä teko jäisi salaan, kenenkään tietoon tulematta, se olisi turha ja hyödytön; mutta Jumala on, ettei aarre jäisi haudatuksi, vaan joutuisi käyttöön ja nautittavaksi, antanut sanan tulla esiin, julistettavaksi, antanut Pyhän Hengen siinä tuomaan ja omistamaan meille tuon lunastusaarteen. Pyhitys onkin siis yksinkertaisesti vain saarnaamista Herran Kristuksen tykö ja tätä hyvyyttä saamaan. Mutta tähän emme voi itsestämme päästä. Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että he sen käsittävät, omistavat, siinä riippuvat ja pysyvät. Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, JONKA AVUTTA EI VOI TULLA KRISTUKSEN LUO. `Minä uskon, että maanpäällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakaantumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinne. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa. Juuri tämä on siihen tulemisen alku. Ennen siihen tulemistamme me olimme kokonaan perkeleen omia, Jumalasta ja Kristuksesta kerrassaan tietämättöminä. Näin Pyhä Henki viimmeiseen päivään asti pysyy pyhän seurakunnan eli kristikunnan tykönä. Sen välityksellä hän meitä saattelee, sitä hän käyttää sanan julistamiseen ja harjoittamiseen ja tämän välityksellä hän saa aikaan ja lisää pyhitystä. Näin se päivittäin yhä kasvaa ja vahvistuu uskossa ja sen hedelmissä, jotka hän saa aikaan``

        kirjoitukset mutte ei Lutherin perustama kirkko????


    • alpomurberger

      Kirjoitustyylistäsi, Weha, huomaa, että olet pahainen kakara joka yrittää esiintyä jonkinlaisena "mestarina". Sen huomaa lähinnä siitä, että kirjoitat suurin piirtein kuin yhdeksäsluokkalainen. Kirjoituksessasi vilahtelee virhe toisensa jälkeen. Ensinnäkin: Sanassa - "hirveästikkin" on vain yksi k kirjain. Toiseksi: "jos alamme lukemaan", kuuluu olla: alamme lukea! Kolmanneksi: "Itse pitäydyn siis Jumalan valtakunnan yleisiin opetuksiin, jotka eivät ole minun itseni keksimiä, eikä siten omiani". Miksi toistaa sama asia kahteen kertaan? "minun itseni", sekä "omiani". Neljänneksi: Ei kukaan usko, ettäkö juuri Sinä olisit keksinyt ne "Jumalan valtakunnan yleiset opetukset". Ethän ollut edes syntynyt, kun jo H.S. & company väärensi vanhoillislaestadiolaisen opin oman korvasyyhynsä mukaiseksi. Olet siis vain jonkinlainen H:S:n opin jatkaja, joka yrittää kynsin hampain taistella "petoa" vastaan. HERÄTYS! weha. Hanki itsellesi elämä! Ei millään pahalla, mutta näin pullat uunissa. Terveisin Alpo.

      • Yritä aikuistua!

        ""HERÄTYS! Hanki itsellesi elämä!""


      • alpomurberger
        Yritä aikuistua! kirjoitti:

        ""HERÄTYS! Hanki itsellesi elämä!""

        ...vanha vaari, joten kehoituksesi osui harhaan. "Mä elän laupeudesta". T. Alpo.


      • entninen vlestadiolainen

        niin se on että kun argumentit loppuu, aletaan haukkumaan henkilöä. Alpo, kommenttisi wehalle on asiaton.


      • saivartelija.

        saivartelija saivartelija. huomaatko malkaa omassa silmässä. No et tietenkään.


    • Raamattu kunniaan

      Miten alkukristityt tekivät: >Ap. t. 17:11 Juutalaiset olivat täällä avarakatseisempia kuin Tessalonikassa. He ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa. [Joh. 5:39] < Ei he uskoneet uusia opetuksia ennenkuin totesivat, että ne olivat Raamatunmukaisia. Opetat taas väärin - ei ihme että olette harhassa.

      • Jumalan valtakunnan opetus. Siis uskovaiset tutkivat, puhuiko Paavali totta...Ei ollut kysymys sekaopeista ja että kaikkialata löytyy Jumalan lapsia, vaikka opetetaan ja siten uskotaan monellatavalla. Siis, siedetään sitä, että opetetaan monella tavalla ja siltikin tunnustetaan Jumalan lapsiksi. Kohta siis kieltää tämän...


      • Tarkentaja ..
        weha kirjoitti:

        Jumalan valtakunnan opetus. Siis uskovaiset tutkivat, puhuiko Paavali totta...Ei ollut kysymys sekaopeista ja että kaikkialata löytyy Jumalan lapsia, vaikka opetetaan ja siten uskotaan monellatavalla. Siis, siedetään sitä, että opetetaan monella tavalla ja siltikin tunnustetaan Jumalan lapsiksi. Kohta siis kieltää tämän...

        >weha: Itse pitäydyn siis Jumalan valtakunnan yleisiin opetuksiin, jotka eivät ole minun itseni keksimiä, eikä siten omiani. > Kaikkea opetusta pitää tutkia Raamattua vasten. Etenkin vl-puhujien. Koska vl-liikkeessä aiankin aiemmin on kehotettu olemaan lukemaan Raamattua ja uskomaan puhujien opetusta, on menty epäraamatulliselle tielle. Juuri silloin eksytykset pääse helpoimmin sisään kun niitä ei kumota Raamatun Sanalla.


      • Tarkentaja .. kirjoitti:

        >weha: Itse pitäydyn siis Jumalan valtakunnan yleisiin opetuksiin, jotka eivät ole minun itseni keksimiä, eikä siten omiani. > Kaikkea opetusta pitää tutkia Raamattua vasten. Etenkin vl-puhujien. Koska vl-liikkeessä aiankin aiemmin on kehotettu olemaan lukemaan Raamattua ja uskomaan puhujien opetusta, on menty epäraamatulliselle tielle. Juuri silloin eksytykset pääse helpoimmin sisään kun niitä ei kumota Raamatun Sanalla.

        Jumalan seurakuntaankin voi tulla joku harha, mutta ei koko seurakunta erehdy, vaan aina näkymätön seurakunta opettaa oikein Ts. aina Pyhä Henki opettaa jossain oikein. Eikä tämä usko ole nimestä kiinni, vaan jaetusta uskosta ja siis yhdenlsisesta opista. 1.kor.1:10. "Mutta minä neuvon teitä, rakkaat veljet, meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimen kautta, että te kaikki yhdenkaltaisen puheen pitäisitte, ja ettei teidän seassanne eriseuroja olisi, vaan olkaat sovitetut yhdessä mielessä ja yhdessä neuvossa". apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".


    • päätään?

      Juuri tuon vuoksi SRK on lähetyspuhujiensa välityksellä kieltänyt Raamatun lukemisen alamaisiltaan! Ettei vaan kukaan hoksaisi, ettei siellä ole minkäänlaista mainintaa esim. ehkäisysynnistä!

      • Raamattu myös kotona, että jälleen vale. Jo vanhat kirkkoisät ja Luther puhuivat siitä, että uskovainen ei ehkäise, ihän raamatulla perustellen ja näin myös Pyhä Henki opettaa.


      • weha kirjoitti:

        Raamattu myös kotona, että jälleen vale. Jo vanhat kirkkoisät ja Luther puhuivat siitä, että uskovainen ei ehkäise, ihän raamatulla perustellen ja näin myös Pyhä Henki opettaa.

        "On usein kehotettu lukemaan Kirjoittanut: weha 22.4.2009 klo 09.01 Raamattu myös kotona, että jälleen vale." Tustua joukolla Raamattuun vl-ihmisten kanssa, ja keskustella siitä miten kukakin käsittää jonkin Raamatun kohdan. Tuo on ihan hyvä asia, että Raamatun lukemiseen todella kehoitetaan myös vl-liikkeessä. Pidän tuon mielessäni kun joskus taas keskustelemme kotona uskon asioista.


      • niin näytä
        weha kirjoitti:

        Raamattu myös kotona, että jälleen vale. Jo vanhat kirkkoisät ja Luther puhuivat siitä, että uskovainen ei ehkäise, ihän raamatulla perustellen ja näin myös Pyhä Henki opettaa.

        meille tietämättömille epäuskoisille se raamatunkohta, jossa ehkäisy kielletään, kiitos.


    • Kummastelun harrastaja

      Vakiotermeistäsi tuli nyt vain opetus, uudelleenkastaminen ja sekaoppi puuttuvat. Miksi?

      • alempaa löytyne...


    • Raamatun oppiin

      siitä, että telkkarin katseleminen on syntiä, tupakoiminen ei, korvakorujen käyttäminen on syntiä, kilpaurheilu on syntiä...

      • että en pahenna seurakuntaa monilla asioilla. Pahentaminen on syntiä. Väärät hengellisyyksillä jakavat syntikäsityksen maailman kanssa,,,,


      • yleisiä opetuksia
        weha kirjoitti:

        että en pahenna seurakuntaa monilla asioilla. Pahentaminen on syntiä. Väärät hengellisyyksillä jakavat syntikäsityksen maailman kanssa,,,,

        mm. - älä käytä korvakoruja - muista, että tupakointi on ok, viinan juonti ei - älä urheile tai ainakaan kilpaile, sillä voit siitä ylpistyä - äänestä keskustapuoluetta... - älä kritisoi mitään, mikä liitty vanhoillislestadiolaisuuteen/galatalaiseen kristillisyyteen. ...tuollaiset syntilistat ovat Jumalan pilkkaa.


      • kaikkein eniten pahentanut
        weha kirjoitti:

        että en pahenna seurakuntaa monilla asioilla. Pahentaminen on syntiä. Väärät hengellisyyksillä jakavat syntikäsityksen maailman kanssa,,,,

        Jumalan seurakuntaa!!!! Tuollainen itserakas, ainoa oikeasssaleminen ja toisten uskovien halveksiminen on pahinta laatua pahentamisesta!


      • ookko nää
        weha kirjoitti:

        että en pahenna seurakuntaa monilla asioilla. Pahentaminen on syntiä. Väärät hengellisyyksillä jakavat syntikäsityksen maailman kanssa,,,,

        Weha tuo meni farisealaisuuteen. Nyt sun pitää ihan tosissaan tutkailla itseäsi että enkö tosiaan ole pahentanu ketään. En käy luettelemaan kun tiedät aivan itsekin jos olet rehellinen.


      • yleisiä opetuksia kirjoitti:

        mm. - älä käytä korvakoruja - muista, että tupakointi on ok, viinan juonti ei - älä urheile tai ainakaan kilpaile, sillä voit siitä ylpistyä - äänestä keskustapuoluetta... - älä kritisoi mitään, mikä liitty vanhoillislestadiolaisuuteen/galatalaiseen kristillisyyteen. ...tuollaiset syntilistat ovat Jumalan pilkkaa.

        Kaikki on luvallista...mutta mitä opettaa Raamattu: Room.6:1. "Mitäs siis meidän pitää sanoman? Pitääkö meidän vielä synnissä oleman, että armo suuremmaksi tulis? 2. Pois se! Me, jotka synnille kuolleet olemme, kuinkas meidän vielä pitäis siinä elämän?" Jos ei näe televisiota huonoksi asiaksi, yhtyy maailman henkeen. Ei televisio itsessään, vaan sen huono ohjelma mitä sieltä tulee ja se on ihan epäjumala ihmiselle- On kieroituneita saippuasarjoja ja elokuvia yms. Liha on heikko sanoo apostoli, eli sietokyky kasvaa... En voisi aiheuttaa seurakunnassa pahennusta, hankkimalla kotiani telkkarin...


      • ookko nää kirjoitti:

        Weha tuo meni farisealaisuuteen. Nyt sun pitää ihan tosissaan tutkailla itseäsi että enkö tosiaan ole pahentanu ketään. En käy luettelemaan kun tiedät aivan itsekin jos olet rehellinen.

        kuuluu laki, synnintunnon herättämiseksi...


      • televisio!!!
        weha kirjoitti:

        Kaikki on luvallista...mutta mitä opettaa Raamattu: Room.6:1. "Mitäs siis meidän pitää sanoman? Pitääkö meidän vielä synnissä oleman, että armo suuremmaksi tulis? 2. Pois se! Me, jotka synnille kuolleet olemme, kuinkas meidän vielä pitäis siinä elämän?" Jos ei näe televisiota huonoksi asiaksi, yhtyy maailman henkeen. Ei televisio itsessään, vaan sen huono ohjelma mitä sieltä tulee ja se on ihan epäjumala ihmiselle- On kieroituneita saippuasarjoja ja elokuvia yms. Liha on heikko sanoo apostoli, eli sietokyky kasvaa... En voisi aiheuttaa seurakunnassa pahennusta, hankkimalla kotiani telkkarin...

        Ovatko he kaikki eriseuraisia, vaikka kokoontuvat Rauhanyhdistyksellä????


      • Lyö rintoihinsa juuri
        weha kirjoitti:

        kuuluu laki, synnintunnon herättämiseksi...

        samalla tavalla: "Herra, minä kiitän sinua, etten ole niinkuin nuo muut. Minä noudatan SRK:n oppia tunnontarkasti, minä en osta TV:tä, minä en hyväksy ehkäisyä. Minä. minä, minä....... Suuri minä, WEHA ENSIMMÄINEN SUURI!


      • Lyö rintoihinsa juuri kirjoitti:

        samalla tavalla: "Herra, minä kiitän sinua, etten ole niinkuin nuo muut. Minä noudatan SRK:n oppia tunnontarkasti, minä en osta TV:tä, minä en hyväksy ehkäisyä. Minä. minä, minä....... Suuri minä, WEHA ENSIMMÄINEN SUURI!

        en ole fariseus, enkä usko, että hyvällä kilvottelulla tai teoilla pelastuu, vaan yksin armosta. Sensijaan hyvä kilvoitus ja hyvät teot, ovat vasta elävän uskon seurausta...


      • Ei SRK opeta armosta
        weha kirjoitti:

        en ole fariseus, enkä usko, että hyvällä kilvottelulla tai teoilla pelastuu, vaan yksin armosta. Sensijaan hyvä kilvoitus ja hyvät teot, ovat vasta elävän uskon seurausta...

        pelastumista, vaan toisen vl-läisen synninpäästön kautta pelastumista!!!!! Teidän pelastumisenne riippuu toisen ihmisen teoista! Onko se noin vaikeaa pysyä totuudessa?


      • Ei SRK opeta armosta kirjoitti:

        pelastumista, vaan toisen vl-läisen synninpäästön kautta pelastumista!!!!! Teidän pelastumisenne riippuu toisen ihmisen teoista! Onko se noin vaikeaa pysyä totuudessa?

        opetaan, Jeesusken kautta pelastumista...


      • Kotisiionissa pelastutaan
        weha kirjoitti:

        opetaan, Jeesusken kautta pelastumista...

        vain siten, että toinen vl-läinen julistaa synninpäästön! Ei siinä Jeesusta tarvita!


      • Kotisiionissa pelastutaan kirjoitti:

        vain siten, että toinen vl-läinen julistaa synninpäästön! Ei siinä Jeesusta tarvita!

        "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).


      • televisio!!! kirjoitti:

        Ovatko he kaikki eriseuraisia, vaikka kokoontuvat Rauhanyhdistyksellä????

        ei varmasti ole televisiota kotona...yhtäkki laskin 11 paikkaa...


      • televisio!!! kirjoitti:

        Ovatko he kaikki eriseuraisia, vaikka kokoontuvat Rauhanyhdistyksellä????

        seuroissa myös sellaisia, jotka elävät "toinen jalka" maailmassa.


      • Mutta teillähän sitä
        weha kirjoitti:

        "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).

        ei tarvita, sillä vl-läisen julistama synninpäästö riittää!


      • kuolema padassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe