Hei! syön paljon tonnikalaa säilykkeenä, ja olen alkanut kiinnittää huomiota sen eettisyyteen, eli mikä tonnikalamerkki olisi paras? en halua tukea niitä pyyntimenetelmiä jotka mm. tappavat delfiinejä yms. siis ihmiset, kertokaa mikä on eläinystävällisin tonnikalamerkki!!!
EETTINEN TONNIKALA??
14
3524
Vastaukset
- Tonnno
Eläinystävällisin vaihtoehto olisi jättää tonnikala kokonaan syömättä... Ei ole millään tasolla mahdollista määrittää mikä tonnikalamerkki on "eettisempi" kuin toinen. Kalojen pyytämisessä merestä nousee aina sellaista mitä ei pitäisi ja ryöstökalastus uhkaa luonnon tasapainoa (erityisesti tonnikala on hyvin ylikalastettu kalalaji). Olisi myös varmaankin kehittävää miettiä, miksi et halua vahingoittaa defiinejä, mutta tonnikaloja kyllä? Etenkin kun ottaa huomioon, että nykyisellä ravitsemustietoudella ja tutkimuksilla on osoitettu moneen otteeseen, että kasvisruokavalio on täysin riittävä optimaalisen terveyden saavuttamiseksi myös kasvuiässä sekä raskauden ja imetyksen aikana.
- kasvisruokavaliolla
Olen aika huvittuneena seurannut näitä keskusteluja, jossa on yhtäältä absolutistit vegaanit ja sitten nämä "kasvisruokailijat". Yllättäin viimeksi mainittujen ruokalistalta löytyy maitotuotteita, munia, kalaa ja niin edelleen. Siis mitä nämä nyt on lakto-ovo-pesco ja sitä rataa. Tuolla määritelmällä voisin surutta pitää itseäni kasvissyöjänä, mutta en sitä koe olevani. Eli puhutko nyt puhtaasta rehulinjasta, vai noista itsensä huijaamiseen tarkoitetuista "kasvisruokavalioista". Tonnikala on hyvä, kevyt ja monipuolisia mahdollisuuksia antava, täysin aliarvostettu tuote. Teen siitä usein pastaa ja salaatteja. Minulle on herttaisen yhdentekevää, mikä on se pyyntimenetelmä. Ihmiset ovat esihistoriallisista ajoista alkaen eläneet metsän ja meren antimista. En ymmärrä, miksi siitä on nyt tehty jotenkin tabu. Et sitten kuitenkaan ottanut kantaa esim. broilereiden tai lihakarjan kasvatukseen ja niihin monien mielestä epäinhimillisiin olosuhteisiin, joissa ne elukat joutuvat odottamaan viimeistä matkaansa...
- Tonnno
kasvisruokavaliolla kirjoitti:
Olen aika huvittuneena seurannut näitä keskusteluja, jossa on yhtäältä absolutistit vegaanit ja sitten nämä "kasvisruokailijat". Yllättäin viimeksi mainittujen ruokalistalta löytyy maitotuotteita, munia, kalaa ja niin edelleen. Siis mitä nämä nyt on lakto-ovo-pesco ja sitä rataa. Tuolla määritelmällä voisin surutta pitää itseäni kasvissyöjänä, mutta en sitä koe olevani. Eli puhutko nyt puhtaasta rehulinjasta, vai noista itsensä huijaamiseen tarkoitetuista "kasvisruokavalioista". Tonnikala on hyvä, kevyt ja monipuolisia mahdollisuuksia antava, täysin aliarvostettu tuote. Teen siitä usein pastaa ja salaatteja. Minulle on herttaisen yhdentekevää, mikä on se pyyntimenetelmä. Ihmiset ovat esihistoriallisista ajoista alkaen eläneet metsän ja meren antimista. En ymmärrä, miksi siitä on nyt tehty jotenkin tabu. Et sitten kuitenkaan ottanut kantaa esim. broilereiden tai lihakarjan kasvatukseen ja niihin monien mielestä epäinhimillisiin olosuhteisiin, joissa ne elukat joutuvat odottamaan viimeistä matkaansa...
Tarkoitin ns. 100% kasvisruokavaliota, joka ei sisällä mitään eläinperäisiä ainesosia. Eettiseltä kannalta katsottuna maitotuotteet ja kananmunat ovat aivan yhtä pahoja kuin lihakin, joten jos eläinten olot ja tappaminen huolestuttaa, niin lakto-ovo-vegetarismi ei ole kovin looginen vaihtoehto. Kalaa sisältävä ruokavalio ei missään nimessä ole kasvisruokavalio, vaikka jotkut niin haluavatkin väittää jotta voisivat helpommin lokeroida itsensä kasvissyöjiksi. Eläinperäisten tuotteiden käyttö näyttää tulevan aika ajankohtaiseksi asiaksi, siksi koska nykyisessä länsimaisessa yhteiskunnassa meillä ei ole mitään tarvetta kasvattaa ja pyytää tuhlailevasti eläimiä - emme asu enää luolissa esihistoriallisella ajalla. Eläinperäisten tuotteiden syöminen on pohjimmiltaan vain tottumus- ja huvittelukysymys. PS: Otin kantaa tähän asiaan tietenkin siksi viestiketjun aloittaja itse osoitti huolestumista eläimistä.
- "kasvisruoka"
Tonnno kirjoitti:
Tarkoitin ns. 100% kasvisruokavaliota, joka ei sisällä mitään eläinperäisiä ainesosia. Eettiseltä kannalta katsottuna maitotuotteet ja kananmunat ovat aivan yhtä pahoja kuin lihakin, joten jos eläinten olot ja tappaminen huolestuttaa, niin lakto-ovo-vegetarismi ei ole kovin looginen vaihtoehto. Kalaa sisältävä ruokavalio ei missään nimessä ole kasvisruokavalio, vaikka jotkut niin haluavatkin väittää jotta voisivat helpommin lokeroida itsensä kasvissyöjiksi. Eläinperäisten tuotteiden käyttö näyttää tulevan aika ajankohtaiseksi asiaksi, siksi koska nykyisessä länsimaisessa yhteiskunnassa meillä ei ole mitään tarvetta kasvattaa ja pyytää tuhlailevasti eläimiä - emme asu enää luolissa esihistoriallisella ajalla. Eläinperäisten tuotteiden syöminen on pohjimmiltaan vain tottumus- ja huvittelukysymys. PS: Otin kantaa tähän asiaan tietenkin siksi viestiketjun aloittaja itse osoitti huolestumista eläimistä.
Olen kasvisruokavalion määrityksestä täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Sen verran uskossa heikko kuitenkin olen, että omaan ruokavaliooni kuuluu myös maitotuotteita ja enimmäkseen kalaa, tietysti myös viljatuotteita, mieluiten kokojyvää. Olet ilmeisesti jonkun sortin asiantuntija ja siksi kysynkin, että kun tässä keski-ikäisenä naisihmisenä on yrittänyt pitää huolta luuston kunnosta maitovalmisteita niukasti nauttimalla, mikä kasvikunnan tuotteista voisi sen korvata. Vai pitääkö mennä ihan pillerilinjalle? Rakastan juustoja, erityisesti vuohenjuustoa ja siitä luopuminen olisi kyllä aika kova paikka... Pidän silti, kun noita eri koulukuntien palstoja on tullut luettua, kasvisruokavalio(i)ta terveellisimpinä. Esim. vhh menee täysin yli hilseen. Että siis vaan vedetään rasvaa ja proteiineja ja laihdutaan, kunnes pumppu sanoo poks.
"kasvisruoka" kirjoitti:
Olen kasvisruokavalion määrityksestä täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Sen verran uskossa heikko kuitenkin olen, että omaan ruokavaliooni kuuluu myös maitotuotteita ja enimmäkseen kalaa, tietysti myös viljatuotteita, mieluiten kokojyvää. Olet ilmeisesti jonkun sortin asiantuntija ja siksi kysynkin, että kun tässä keski-ikäisenä naisihmisenä on yrittänyt pitää huolta luuston kunnosta maitovalmisteita niukasti nauttimalla, mikä kasvikunnan tuotteista voisi sen korvata. Vai pitääkö mennä ihan pillerilinjalle? Rakastan juustoja, erityisesti vuohenjuustoa ja siitä luopuminen olisi kyllä aika kova paikka... Pidän silti, kun noita eri koulukuntien palstoja on tullut luettua, kasvisruokavalio(i)ta terveellisimpinä. Esim. vhh menee täysin yli hilseen. Että siis vaan vedetään rasvaa ja proteiineja ja laihdutaan, kunnes pumppu sanoo poks.
jos syö runsaasti hiilihydraatteja ja keinotekoisia teollisuusrasvoja, margariineja. VHH voi mennä yli hilseen mutta VHH:lla ei hilsettä esiinny kun syödään terveellisesti ja ravinteikkaasti. Minulla on yli neljän vuoden kokemus VHH:sta ja vasta VHH:lla sain hiilihydraattivoittoisen ruokavalion aiheuttamat ongelmat kuriin. Verenpaine laski, samoin triglyseridit ja kolesteroliarvot jotka olivat niin korkeat että lääkäri suositteli verenpaine- ja kolesterolilääkityksen aloittamista. Onneksi sentään on vapaus ja mahdollisuus kenellä tahansa syödä itsensä terveeksi. Nyt syön vain 15% päivän aterioista hiilihydraatteja. Proteiinin osuus on 30% ja rasvan osuus 55%. Syön luonnollisia eläinrasvoja, lihaa, kalaa ja kanaa. Viljoihin en koske enkä perunaan, riisiin, pastaan, maissiin, soijaan enkä tietenkään margariiniin. Näin pysyn terveenä.
- "kasvisruoka"
kj.mattila kirjoitti:
jos syö runsaasti hiilihydraatteja ja keinotekoisia teollisuusrasvoja, margariineja. VHH voi mennä yli hilseen mutta VHH:lla ei hilsettä esiinny kun syödään terveellisesti ja ravinteikkaasti. Minulla on yli neljän vuoden kokemus VHH:sta ja vasta VHH:lla sain hiilihydraattivoittoisen ruokavalion aiheuttamat ongelmat kuriin. Verenpaine laski, samoin triglyseridit ja kolesteroliarvot jotka olivat niin korkeat että lääkäri suositteli verenpaine- ja kolesterolilääkityksen aloittamista. Onneksi sentään on vapaus ja mahdollisuus kenellä tahansa syödä itsensä terveeksi. Nyt syön vain 15% päivän aterioista hiilihydraatteja. Proteiinin osuus on 30% ja rasvan osuus 55%. Syön luonnollisia eläinrasvoja, lihaa, kalaa ja kanaa. Viljoihin en koske enkä perunaan, riisiin, pastaan, maissiin, soijaan enkä tietenkään margariiniin. Näin pysyn terveenä.
Joopa joo! Siis "hiilihydraattivoittoisen"... Eikö terveessä ruokavaliossa ole lähtökohtana se, että syödään kaikkia tasapainoisesti. Jos ruuassa rasvan osuus on 55 %, se on, sorry vaan koojiimattila, ihan persiillään. Semmosta teoriaa et minulle voi eteen lyödä, jolla saisit minut vakuuttuneeksi. Olen edelleen sen kasvisruokamiehen kannalla omaa jo nyt mielestäni hyvinkin terveellistä ruokavaliota remontoidessani.
- Tonnno
"kasvisruoka" kirjoitti:
Täysin kasviperäisessä ruokavaliossa hyviä kalsiuminlähteitä ovat esim. kasvimaitotuotteet (yleismmässä merkissä AlproSoya-maidossa on yhtä paljon kalsiumia kuin lehmänmaidossa) ja aivan kasvikset ja hedelmätkin. Kasviksissa on kalsiumia, mitä moni ei ole tullut ajatelleeksikaan! (Mitä lehmät kalsiuminsa saisivat muualta kuin vihreistä kasveista - heh..) Tässä on verrattu muutamien kalsiumpitoisuutta verrattuna energiapitoisuuteen (lähde: Fineli.fi): tilamaidossa 1,7 mg/kcal lehtisalaatissa 1,9 mg/kcal kotoisessa nokkosessa huimat 16,5 mg/kcal appelsiinissa 1,3 mg/kcal kurkussa 2,6 mg/kcal persiljassa 11,5 mg/kcal parsakaalissa 1,6 mg/kcal Jopa kurkussa on enemmän kalsiumia kuin maidossa per kalori. Kun syö monipuolisesti tuoreita vihreitä kasviksia, pähkinöitä sekä kalsiumrikkaita hedelmiä (appelsiini esimerkiksi), saa jo runsaasti kalsiumia. Kannattaa huomata että kalsiumintarve laskee dramaattisesti mitä vähemmän eläinproteiinia ja suolaa ruokavaliossa on. Jos kokee että tarvitsee kalsiumlisää, voi silloin tällöin ottaa tabletin tai juoda kalsiumrikastettua mehua, mutta todellisuudessa se on useimmiten tarpeen vain jos on joku erityinen lääkitys tai imeytymishäiriö. Monille nimenomaan juustot ovat kova paikka luopua, mutta ajattele vaikka niin, että luovut kaikesta muusta paitsi rakastamastasi juustosta! Ei kannata luovuttaa, sillä ruokavalion muuttaminen vaatii useimpien kohdalla paljon aikaa :) Toiseen viestiin vastaus: Myös kasvisruokavalioon voi yhdistää hiilihydraattitietoisuuden! Viljan osuuden vähentäminen ja muuttaminen kokojyväksi, makeiden sokeripitoisten herkkujen ja limsojen syöminen kortille ja sitä rataa. Monet hiilihydraattitietoiset kasvissyöjät kiinnittävät enemmän huomiota eri ruokien glykeemiseen indeksiin, eikä niinkään pelkästään vain hiilihydraattien määrään.
- ulkomaalainen
Tässä olisi muutakin pohdittava: Ensinnä on hyvin monia tonnikalalajia, joista suuremmat painavat jopa yli 600 kg ja pienemmät pari kiloa. Hyvin monia tonnikalakantoja on kalastettu lähes sukupuutoon ja ympäristötietoisesti elävä kannattaa siitä ota selvä, mitkät tuunalajit voidaan kantojen säilymisen kannalta vielä (!) syödää. Suurin syy kantojen vähenemiseen on salakalastus, joka viis veisaa rajoituksista. Niin päätyy purkeihin sellaista kala, joka ei missään tapauksessa olisi saanut pyytää, mutta nimenoman kaukoidän kalastuslaivasto, mutta myös EU:n, etunenässä Espanja, on mistään piittamatta kalastanut meret tyhjäksi. Eräs esimerkki on Välimeren "punainen" tonnikala jonka kannat ovat 70-luvulta vain muutaman prosentin verran. Siitä huolimatta eteenkin korealaiset alukset jatkavat niiden pienentyvien tuunaparvien ahdistelun, jotka Atlantista tulevat Välimereen kutemaan. NYT on HARKITTU estämään kalastusta ainakin kutualueilla Baleareilla. Edelleen kyllä saapuvat alukset espanjalasiiin satamiin purkamaan kokonaisena pakastettua saalistaan toisiin laivoihin, jotka kuljettavat kalat Japaniin, jossa maksetaan siitä jopa 200 kilolta. Tästä on tieytsi pitkä matka opiskelijan ostamaan tonnikalapurkiin, mutta periaate on sama. Toinen seikka on, että tonnikalat kuten muutkin petokalat, keräävät lihaansa ympäristömyrkkejä ja Välimerellä on suositus olla syömättä tonnikalaa tai miekkakalaa useammin kuin kerran kuussa. Johtopäätöksiä tilanteesta voi tehdä myös silläin, että Välimeren sardiiniä koskee jotenkin sama rajoitukset. Tyynellä valtamerellä tilanne saattaa (!) olla toinen, mutta siitä ei tietenkään voi olla tänne asti varma, kun info siitä ei helposti saa. Johtopäätös? Selvitä, millaiset lajit voit hyvällä omatunnolla syödää ja millaiset kannata syödää. Hiukan kalliimpien purkien kyljessä on kyllä maininta, mistä tuunalajista on kyse ,mistä se on saatu ja onko pyyntitapa delfiiniä suojeleva.
- ....
vastauksista, keskustelu alkaa aina vaan helposti rönsyilemään vaikka kysyisi sellasta asiaa mihin voisi parilla sanalla vastata. joo mutta alan tutkimaan tonnikalapurkkien selostuksia ja valitsen sitten omatuntoni mukaan mitä niistä syön.. ei kai siinä muutakaan sitten mahda..
- ulkomaalainen
.... kirjoitti:
vastauksista, keskustelu alkaa aina vaan helposti rönsyilemään vaikka kysyisi sellasta asiaa mihin voisi parilla sanalla vastata. joo mutta alan tutkimaan tonnikalapurkkien selostuksia ja valitsen sitten omatuntoni mukaan mitä niistä syön.. ei kai siinä muutakaan sitten mahda..
sen voisi sanoa näin kolmella sanoilla: Lopeta tonnikalan syömistä!
- Tuppu78
Täysin yksinkertainen kysymys ja älytön KALApaliikki alkaa muiden keskustelijoiden osalta...
Maailma ei ikinä muutu, jos aina vain käsketään äärimmäsyyksillä tyyliin: "ET SYÖ OLLENKAAN RIISTÄJÄ!"
On kai kuitenkin parempi esim. kananmunissa, että syö luomuokananmunia kuin häkkikanojenmunia. Minulle ainakin tuo asia merkitsee, vaikka olen täydellisesti sekasyöjä.
Söisin mieluusti myös eettistä tonnikalaa, kuten kysyjäkin.
Tässä kaikille linkki mistä voi lukea lisätietoa noista eri tonnikalalajeista:
http://www.wwf.fi/ymparisto/ekovinkit/ruoka.html
WWF:n kalaoppaasta löytyy hyvää tietoa.
Ja tuota MSC-ympäristömerkintää kannattaa siis etsiä tonnikalapurkin kyljestä. Näin olet edes hitusen vastuulisempi valinnassasi. Mistä kai tässä enimmälti oli kyse myös kysyjällä.- mahoton möykky
ettei sinne sovi tonnikalaa, parin kilon lohi on siellä muutaman kerran yöpynyt sekä erilaisia sillipurkkeja.
- nii.....
mahoton möykky kirjoitti:
ettei sinne sovi tonnikalaa, parin kilon lohi on siellä muutaman kerran yöpynyt sekä erilaisia sillipurkkeja.
oliko ne eettisiä ?
jos ei niin hyi hyi teitä, jos oli niin hieno juttu.
hauki on aika epäeettinen kala. se syö ahvenoita.
- Tepi
Tuolla nykyään tuo kalaopas:
http://wwf.fi/maapallomme/itameri/kestava-kalastus/kalaopas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418