Oletteko jauhaneet itse kahvia omalla myllyllä ja jos, niin onko eroja "tavalliseen" kahviin?
Itsejauhettu kahvi?
4
428
Vastaukset
- Jussi
Keitän kahvini mokkapannulla ja pressokannulla, nykyisellään ostan kaiken kahvin papukahvina, toki valmiiksi paahdettuna.
(Tähän ennen kuin pääsen pitemmälle, en ole mikään alan auktoriteetti tai ekspertti, puhun vain omista kokemuksista.)
Paahdettu kahvihan on tuoretuote. Kuulemma paahtamaton papu säilyttää laatunsa joitain vuosia, paahdettu joitain päiviä, jauhettu joitain minuutteja. Jauhettu kahvi alkaa väljähtyä oitis, joten tämä kai se on se joka motivoi meikäläistä jauhamaan itse vasta juuri ennen kahvin keittämistä.
Jos ostaa kahvia papuna jostain kahvikaupasta, jossa se on myynnissä kohtuullisen ajan sisällä paahtamisesta, jauhaa itse ja keittää, on ero mielestäni huomattava. Niin huomattava, että kyllä kannattaa jos arvostaa kahvia jo maunkin puolesta enemmän. Tuoksu on voimakkaampi, maku syvempi ja, en tiedä onko luulo vaan, "potkiikin" paremmin kuin jauhettu pussitavara.
Kannattaisi kuitenkin olla kohtalainen mylly, joka tekee kunnon jauhatusta. Itselläni on Zassenhaus käsimylly, joka tekee tarpeisiini ihan hyvää jälkeä. Tästä myllyvalinnasta voi toki olla monta mieltä, toki parempiakin (ja luonnollisesti kalliimpia) on saatavilla. Netissähän on kahvisivuja, mm. http://www.kahvilasi.net , jossa asioista käydään keskustelua. Sieltä ehkä kannattaa kysellä lisää. On vähän espressovetoinen se foorumi, mutta kannattaa lukaista.
Siis meikäläisen pointti siitä myllystä on se, että ei nyt ihan mitä tahansa rimpulaa kannata pitää myllynä, siihen kumminkin tuskastuu sitten joskus. Paras jälki syntyy hyvällä myllyllä. Eri asia sitten on kuinka paljon siihen haluaa laittaa rahaa, ja että minkälaista kahvia tekee. Paremmat espressokeittimet vaativat paremman myllyn, itse pressokannuilijana pärjään tuolla käsimyllyllä, maksoi 70€. Huonon jauhatuksen lisäksihän kahvin voi pilata vielä keittäessäkin, esim. huonolla suodatinkeittimellä. Jauhaminen siis on vain osa kokonaisuutta, ja muuhunkin kannattaa kiinnittää huomiota.- Kiinnostunut
Kiitos asiatiedoista. En ajatellut että myllyillä olisi suuria eroja. Olin ajatellut seuraavaa, mutta olisikohan siten huono kun on noin halpa (32e)?
http://www.lahjatavarat.fi/index_product.php?product=1192
Onko pavut kalliita ja saako yleensä kaupoista helposti? - Jussi
Kiinnostunut kirjoitti:
Kiitos asiatiedoista. En ajatellut että myllyillä olisi suuria eroja. Olin ajatellut seuraavaa, mutta olisikohan siten huono kun on noin halpa (32e)?
http://www.lahjatavarat.fi/index_product.php?product=1192
Onko pavut kalliita ja saako yleensä kaupoista helposti?...juuta enkä jaata, hinnasta saattaa olla vaikea päätellä mitään.
Tämähän se on ongelma myllyä ostaessa (oma kokemus taas), kun ei saa jauhaa näytettä myllykaupassa. Ovat kuulemma näytekappaleita. Ja lopuksi tyytyväisyys selviää vasta kun on käyttänyt jonkin aikaa.
Itse haluaisin nähdä nähdä myllyn livenä ennen ostopäätöstä, nimenomaan päästä kurkkimaan koneistoa että miltä se näyttää ja tuntuu veivatessa. Kyllä sen siitä jo huomaa. Kammettavista myllyistä kannattaa tsekata jo mainitsemani Zassenhaus ja lisäksi Peugeot, ja tottakai vertailun vuoksi joku edullisempi. Zassenhausia myy ainakin Kokkipuoti Helsingissä, Peugeotia saanee Stockalta (?). En halua kääntää päätä suuntaan enkä toiseen, kun en tiedä mitä myllyltä odotat, enkä siis itse ole todellakaan mikään kahvialan pro. Itse kun olet tyytyväinen lienee pääasia. Kyllä sitä tekniikkaa ehkä vähän kannattaa katsella, onhan se rahaa tuo 32€:kin.
Presidenttiä saa papuina ainakin suuremmista kaupoista, varmaankin ympäri Suomen. Roberts myy omissa kahvikaupoissaan papukahvia, lisäksi netistä voi tilata (en ole tosin itse tilannut). Katso myös http://www.mokkamestarit.fi. Hinnat vaihtelee riippuen kahvista, Presidentti on likellä valmiiksi jauhettua ellei peräti samanhintaista, tilakahvit ja muut erikoisuudet maksavat enemmän, päällekin 100 mummoa kilo (vaikea sanoa, en tuijota hintaa.) Laatukahvia tulee juotua väkisinkin vähemmän, joten ei sillä itseään vararikkoon saa.
Tässäpä tätä, toivotaan että saat muitakin vastauksia! - Kiinnostunut
Jussi kirjoitti:
...juuta enkä jaata, hinnasta saattaa olla vaikea päätellä mitään.
Tämähän se on ongelma myllyä ostaessa (oma kokemus taas), kun ei saa jauhaa näytettä myllykaupassa. Ovat kuulemma näytekappaleita. Ja lopuksi tyytyväisyys selviää vasta kun on käyttänyt jonkin aikaa.
Itse haluaisin nähdä nähdä myllyn livenä ennen ostopäätöstä, nimenomaan päästä kurkkimaan koneistoa että miltä se näyttää ja tuntuu veivatessa. Kyllä sen siitä jo huomaa. Kammettavista myllyistä kannattaa tsekata jo mainitsemani Zassenhaus ja lisäksi Peugeot, ja tottakai vertailun vuoksi joku edullisempi. Zassenhausia myy ainakin Kokkipuoti Helsingissä, Peugeotia saanee Stockalta (?). En halua kääntää päätä suuntaan enkä toiseen, kun en tiedä mitä myllyltä odotat, enkä siis itse ole todellakaan mikään kahvialan pro. Itse kun olet tyytyväinen lienee pääasia. Kyllä sitä tekniikkaa ehkä vähän kannattaa katsella, onhan se rahaa tuo 32€:kin.
Presidenttiä saa papuina ainakin suuremmista kaupoista, varmaankin ympäri Suomen. Roberts myy omissa kahvikaupoissaan papukahvia, lisäksi netistä voi tilata (en ole tosin itse tilannut). Katso myös http://www.mokkamestarit.fi. Hinnat vaihtelee riippuen kahvista, Presidentti on likellä valmiiksi jauhettua ellei peräti samanhintaista, tilakahvit ja muut erikoisuudet maksavat enemmän, päällekin 100 mummoa kilo (vaikea sanoa, en tuijota hintaa.) Laatukahvia tulee juotua väkisinkin vähemmän, joten ei sillä itseään vararikkoon saa.
Tässäpä tätä, toivotaan että saat muitakin vastauksia!Aika vähän tuntuu olevan kahvinjauhajia... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521