Helppoja/halpoja ruokavinkkejä

Poikamies

Kaipaisin helppoja ruokaohjeita, jotka ei vaadi kummoisia keittiövälineitä ja olisivat mahdollisia toteuttaa tälläsinkin avuttoman tumpelon, jonka ruuanlaittokokemus rajoittuu valmisruokien lämmitykseen, ja riisin keittämiseen.

Ja kun keittiössä ei löydy muita mausteita kuin suola, ja sokeri, ja välineinä on uunipelti, pikkukattila, ja pieni paistinpannu(tosin vielä käyttämätön, ostin juuri:)), niin eipä noilla juuri kummoisia aterioita valmisteta.

Ja opiskelijan rahoilla kun ei lisää keittiövälineitäkään ostella, eikä kalliita ruoka-aineita.

Alkaa jo hiukka kyllästyttää tuo ainainen riisi ja valmisruuat.

18

2676

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokki kolmonen

joku hyvä munakas,täytteeksi vaiks kinkkua.Munat on kumminkin halpaa ja hyvää ruokaa.Täytetyt letut on kans hyvä vaihtoehto.

• hispaani

Ohje löytyy kotitalouden kirjasta.
        Ainekset:
        3 perunaa, 1-2 pientä sipulia, 4 kananmunaa, mustapippuri, 1/2 tl suola, 2-3 rkl ruokaöljy.

1.Perunat leikataan hyvin ohuiksi suikaleiksi, sipuli kuoritaan hienonnetaan.
        2. Kuumenna öljy suuressa paistinpannussa ja ruskista perunasuikaleet siinä kevyesti hyvällä lämmöllä. Lisää sipuli ja kääntele kunnes perunat ovat lähes kypsiä.
        3. Vatkaa munia kulhossa senverran että rakenne rikkoutuu. Mausta suolalla ja pippurilla. Lisää kulhoon perunat ja sipuli ja sekoita.
        4. Kuumenna pannu uudelleen, ja lisää tarvittaessa vähän öljyä. Kaada munakasseos pannuun ja kypsennä seos miedolla lämmöllä lähes kypsäksi. Käännä munakas lopuksi lautasen avulla niin, että toinenkin puoli saa vähän väriä.
        5. Tarjoa munakas kuumana salaatin kanssa. Lisänä voi pöydässä olla tomaattikastiketta tai chilin makuista maustekastiketta.

Espanjalaisen munakkaan voi syödä myös kylmänä.

Itse olen tehnyt tällä ohjeella munakkaan usein. Vaikenta oli munakkaan kääntäminen. Loppujen lopuksi olen oppinut kääntämään munakkaan kymmenien yritysten jälkeen. Käytän keskikokoista teiflonpaistinpannua ja syvää lautasta kääntämisessä. Liu'utan munakkaan ensin paistettu puoli alaspäin lautaselle. sen jälkeen laitan pannun lautasen päälle ja sitten käännän koko systeemin, minkä jälkeen yritän kuumeisesti saada lautasen pois paistinpannusta.

Toinen ongelma on se, että aina kun pannua kallistetaan öljyä valuu reunaa myöten pannun pohjaan ja liesi likaantuu. Ongelmaan auttaa, kun pyyhkii valuneet öljyt vessapaperilla pois aina kallistelun jälkeen.

• Titta
        hispaani kirjoitti:

Ainekset:
        3 perunaa, 1-2 pientä sipulia, 4 kananmunaa, mustapippuri, 1/2 tl suola, 2-3 rkl ruokaöljy.

2. Kuumenna öljy suuressa paistinpannussa ja ruskista perunasuikaleet siinä kevyesti hyvällä lämmöllä. Lisää sipuli ja kääntele kunnes perunat ovat lähes kypsiä.
        3. Vatkaa munia kulhossa senverran että rakenne rikkoutuu. Mausta suolalla ja pippurilla. Lisää kulhoon perunat ja sipuli ja sekoita.
        4. Kuumenna pannu uudelleen, ja lisää tarvittaessa vähän öljyä. Kaada munakasseos pannuun ja kypsennä seos miedolla lämmöllä lähes kypsäksi. Käännä munakas lopuksi lautasen avulla niin, että toinenkin puoli saa vähän väriä.
        5. Tarjoa munakas kuumana salaatin kanssa. Lisänä voi pöydässä olla tomaattikastiketta tai chilin makuista maustekastiketta.

Itse olen tehnyt tällä ohjeella munakkaan usein. Vaikenta oli munakkaan kääntäminen. Loppujen lopuksi olen oppinut kääntämään munakkaan kymmenien yritysten jälkeen. Käytän keskikokoista teiflonpaistinpannua ja syvää lautasta kääntämisessä. Liu'utan munakkaan ensin paistettu puoli alaspäin lautaselle. sen jälkeen laitan pannun lautasen päälle ja sitten käännän koko systeemin, minkä jälkeen yritän kuumeisesti saada lautasen pois paistinpannusta.

Toinen ongelma on se, että aina kun pannua kallistetaan öljyä valuu reunaa myöten pannun pohjaan ja liesi likaantuu. Ongelmaan auttaa, kun pyyhkii valuneet öljyt vessapaperilla pois aina kallistelun jälkeen.

Katselin kerran erästä ruokaohjemaa, jossa espanjalainen mamma teki kyseistä munakasta.

Hän teki niin, että aikansa perunoita (siis kypsiä) ja sipuleita paisteltuaan, survoi ne haarukalla pannussa. Ei siis muusiksi, mutta hienommaksi kuitenkin.

Itse olen siivuttanut ensin valkosipulin oliiviöljyyn hetkeksi ja sen jälkeen lisännyt perunan palaset (keitettyjen) ja hetken päästä sipulin siivut.

Munakasmassaan laitan 1 rkl vettä/muna, suolaa, tabascoa, mustapippurirouhetta ja hiukan valkopippuria.

Massan kaadan pannulle ja sekoittelen hiukan, että alkaa hyytymään. Pienennän levyä ja laitan kannen hetkeksi päälle, että munamassa hyytyy.

Lopuksi hienonnettua persiljaa päälle ja leikataan sopivia palasia munakkaasta ja syödään hyvällä ruokahalulla.

Jokainen käyttää mieleisiään mausteita, itse pidän makeasta chili kastikkeesta. Ehdottomasti myös etikkapunajuurta, suolakurkkua ja jälkiuunileipää.

Munakkaan pinnalle voi joskus vaihteeksi siivuttaa myös tomaattia lämpenemään, ennen kuin se on kystä.

• ullumikkuli
        hispaani kirjoitti:

Ainekset:

Tuossahan oli jo aikaisemmin sen tortillan eli espanjalaisen munakkaan ohje! :o)

Tortillaan voi myös hyvin käyttää valmiiksi keitettyjä perunoita, kuten edellä jo todettiin. Se on hyvä vaihtoehto pyttipannulle tai paistinperunoille!

• Poikamies
        hispaani kirjoitti:

Ainekset:

Tarkoitushan oli siis tehdä sapuska vain yhdelle, ja se ostamani paistinpannu on näin ollen myöskin hyvin pieni.

Ja kulhojakaan ei ole.

No täytyy yrittää soveltaa jotain, eli jakaa ainesten määrät niin pieniksi, että jospa ne mahtuisi tekemään tuolla pikkupannulla. Joskin sen öljyn kuumentaminen hiukka arveluttaa, kun reunat on aikas matalat.

• niin
        Poikamies kirjoitti:

Tarkoitushan oli siis tehdä sapuska vain yhdelle, ja se ostamani paistinpannu on näin ollen myöskin hyvin pieni.

Ja kulhojakaan ei ole.

No täytyy yrittää soveltaa jotain, eli jakaa ainesten määrät niin pieniksi, että jospa ne mahtuisi tekemään tuolla pikkupannulla. Joskin sen öljyn kuumentaminen hiukka arveluttaa, kun reunat on aikas matalat.

Laitappa tänne osoite niin eiköhän täältä joku auttamisenhaluinen löydy, niin saadaan poikamiehelle keittiötarvikkeita. Jokaiselta varmaan löytyy muutama vanha kippo tai kuppi jonka voi lahjoitaa kaverille.

Pääset sitten kunnolla kokkailemaan.

• kokki
        niin kirjoitti:

Laitappa tänne osoite niin eiköhän täältä joku auttamisenhaluinen löydy, niin saadaan poikamiehelle keittiötarvikkeita. Jokaiselta varmaan löytyy muutama vanha kippo tai kuppi jonka voi lahjoitaa kaverille.

Pääset sitten kunnolla kokkailemaan.

eiköhän tällä herralla sentään ole äiti, yms sukulaisia ja tuttuja ketkä voivat lahjoittaa ylimääräisiä astioitaan..ja ei joku leivontakippoo tiimarista miljoonia maksa

• Tulityömies

Kun olet kerrran paistinpannun jo ostanut, miksipä et kokeilisi tortillaa!

Tortilla eli perunamunakas on perinteinen, ravitseva ja erinomaisen makuinen ruoka, jota valmistetaan ympäri Espanjaa - miksipä sitä ei voisi kokeilla Suomessakin.  

Ainekset:
      Neljä munaa
      Viisi keskikokoista perunaa
      Yksi keskikokoinen sipuli
      Oliivi- tai kasviöljyä
      Suolaa 

Valmistus:

Kuori perunat ja leikkaa ne joko kuutioiksi tai viipaleiksi.

Leikkaa sipuli erittäin hienoiksi paloiksi.

Perunat paistetaan reilussa öljyssä ? öljyä pitää olla niin paljon, että perunat peittyvät siihen. Kun perunoiden paistaminen on noin puolessavälissä, lisää myös sipuli.

Riko munat kulhoon ja sekoita ne. Lisää suolaa oman maun mukaan.

Erota perunat pois öljystä ? öljyn voit ottaa talteen uutta käyttöä varten.

Lisää perunat kulhoon ja sekoita ne munien kanssa.

Laita seos pannulle ja paista ensin toinen puoli.

Käännä munakas lautasen avulla siten, että laitat lautasen syvän puolen paistinpannua vasten. Käännä paistinpannu ja lautanen siten, että munakas jää lautaselle.

Liu-uta munakas takaisin pannulle ja paista toinenkin puoli oman maun mukaan.

Tortilla voidaan syödä sellaisenaan lämpimänä tai kylmänä tai sen voi tarjoilla muun ruuan kanssa.

Tortillaan voidaan laittaa perunoiden lisäksi muitakin aineksia, esimerkiksi makkaraa, kinkkusuikaleita tai paprikaa.

• Mervi

Hyvän, halvan ja helpon ruuan saa kun ostaa pussillisen peruna-sipuli suikaleita, pussi pakaste vihanneksia ja pussi savulihakuutiota. sitten sotkeene ne keskenään vaikka jäisinä vuoassa ja heittää vähän mustapippuria sekaan. paisto n. 250 asteessa 45-60min. ja awot!! hyvä sapuska!! syödään ketsupim kanssa.
      eli nyt vaa se vuoka ostamaan.

• Kumikarhu

eli makaroonia ja jauhelihaa. Tästä ei enää kokkaaminen helpommaksi mene ja on hyvää.

Siis, ruskistat jauhelihan pannulla ja keität makaroonit kattilassa. Mausta liha suolalla ja pippurilla. Soijakastikettakin voi laittaa jos on. Sitten vaan yhdistät ainekset ja syöt pois. Monet syö ketsupin kera.

Ruisleipä on muuten hyvää tämän kanssa.

• Poikamies

Tästä minulla olikin jo itseasiassa kokemusta.

Eli olen joskus keittänyt makaroonit, ja olen paloitellut sekaan valmiita lihapullia. Kyllähän tuollakin nälkä lähtee.

Nyt kun on tuo paistinpannu voisi todellakin kokeilla jauhelihan paistamista.

• simppa
        Poikamies kirjoitti:

Tästä minulla olikin jo itseasiassa kokemusta.

Eli olen joskus keittänyt makaroonit, ja olen paloitellut sekaan valmiita lihapullia. Kyllähän tuollakin nälkä lähtee.

Nyt kun on tuo paistinpannu voisi todellakin kokeilla jauhelihan paistamista.

Jos sinulta löytyy leikkuulauta ja pieni terävä veitsi (juuresveitsi), tai joku muu teräase, millä saa sipulia pilkottua, ruskista jauhelihan kanssa myös pilkottu sipuli! Ja pieniksi pilkotut valkosipulin kynnet (esim. yksi kynsi/200 g jauhelihaa) antaa hyvää makua. Siis jos pitää valkosipulista. Jauhelihan joukkoon voi lisätä myös ruskistuksen loppuvaiheessa vaikka pussin herne-maissi-paprikaa, tulee vielä vähän ruokaisampaa!

• Kaurapuurojättiläinen

Kaurapuuro on helppo, halpa ja nopea.
      Ainekset vettä ja kaurahiutaleita.
      Maustetaan suolalla ja sokerilla omaan
      suuhun sopivaksi.

Herkuttelija syö sitten puuronsa
      ranskanpullan kanssa. Päälle ripaus
      valkosipulisuolaa (antaa vahvan lihan
      maun)

• joukkoon

Maito ja voi on kohtalaisen halpaa ja puuro kannattaa syödä niiden kera. Pysyy nälkä pitempään pois kuin pelkkällä vesipuurolla. On myös maukkaampaa.

• laura

sekoita keitetty makarooni, ruskistettu jauheliha ja pussillinen pakastevihanneksia(kukkakaali-porkkana-herne-sekoitus) ja nautiskele.

munakkaita on toooosi monenlaisia tai vain paista munia, keitä niitä...

pussillinen peruna-sipulisekoitusta vuokaan marinoitujen kirjolohi ym. kalasuikaleiden kanssa, mausteita ja uuniin. hyvää on!

nakki/makkarakastiketta, lihapullakastiketta tai jauhelihakastiketta perunoiden tai pastan kanssa. jos et osaa tehdä kastiketta itse, osta kaupasta valmis ruskea kastikejauhe-paketti.

perunoista saa vaikka mitä hyvää, esim. lohko ne "veneiksi" kuorineen, hieman öljyä ja mausteita ja uuniin.

pizza, jos et osaa tehdä pohjaa, sitäkin saa jauheena kaupasta. täytä mielesi mukaan, 20-40min uunissa.

makaroonilaatikkoa: sekoita keitettyyn makarooniin ruskistettu jauheliha, laita uunivuokaan ja lisää joukkoon muna-maitoseos(muutama desilitra maitoa ja pari kananmunaa, suolaa) sitomaan. sitten vain uuniin.

kalapuikkoja ja perunamuusia(vaikkapa valmiista jauheesta)

ranskalaisia ja nakkeja/lihapullia

ruskista broilerisuikaleita (hunajamarinoidut aivan mainioita) ja syö riisin tai nuudelien(esim. munanuudelit) kanssa. jos tuohon vielä lisäät/sekoitat jotakin pakastevihanneksia, tulee monipuolisuutta.

nämä, jotkut ehkä hieman hölmötkin ideat, oli vain sellaisia jotka tuli ensin mieleen :)

• mä vaa

voihan ziisus, näiden uusavuttomien ihmisten kanssa. Ei kai siihen kovin montaa aivosolua tarvita että pystyy luomaan jos jonkinlaisia helppoja pöperöitä. Mutta kun eihän nämä uusavuttomat tunnu osaavan edes ajatella itse.

• kokki kolmonen
        mä vaa kirjoitti:

voihan ziisus, näiden uusavuttomien ihmisten kanssa. Ei kai siihen kovin montaa aivosolua tarvita että pystyy luomaan jos jonkinlaisia helppoja pöperöitä. Mutta kun eihän nämä uusavuttomat tunnu osaavan edes ajatella itse.

eikös tää palsta ole sitä varten,että voi neuvoja kysellä.Tuskin kysyjänä ollut poikamies on ainoa poikamies,kun ei osaa sapuskaa laittaa.Sitten taas sinun tapaisia piukkapipoja tuntuu löytyvät joka foorumista.

• napo

saat,kun laitat välillä makaroonin kanssa kuutioitua nötköttiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1984
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1740
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1414
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      80
      1397
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      946
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      943
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      892
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      876
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109