te viisaammat, kertokaahan nyt minulle tarkoitetaanko siella chilipippurilla cayennepippuria. kuulin siella ollessani jonkun kutsuvan chilijauhetta cayenneksi.
tein jo taman hunajamarinadin kayttamalla 2 tl cayennea, osoitteesta http://www.hunajainensam.fi/koti/grillaus/marinadit.html
1 dl öljyä
4 rkl hunajaa
3 rkl valkoviiniä
2 kpl valkosipulinkynsiä
2 tl worcestershire-kastiketta
2 rkl ananasmehua
2 rkl chilikastiketta
2 tl chilipippuria
2 tl suolaa
kysymys mausteesta
11
1004
Vastaukset
- Titta
kyllä meillä ainakin on chili ja cayenne ihan eri purkissa.
- linda
IHAN samajuttu ole,mutta vastaavat kyllä mielestäni toisiaan hyvin.itse ainakin käytän niitä korvaamaan toinen toistaan. eikä mokia sen takia ole tullut.
- kokkikakkonen
kanaa, lihaa vai mitä tuolla ohjeella marinoit?
- lacey
broileria ja porsaankyljyksia, ja joko grillaan, tai heitan uuniin. grilli varmasti lehahtaisi liekkiin kun marinadissa on niin paljon oljya. oli tarkoitus tehda ensin kanakeittoa, mutta laiskuus yllatti autonpesun jalkeen.
- Jussi
Eikös cayenne ole nimenomaan pippuri, ja chili ole paprika. Pippurilla ymmärtäisi nimenomaan pippurin marjaa, kuten mustapippuri ja muut vastaavat. Englannin kielessähän kumpikin on kait pepper, eikä eroa näin tehdä?
- vinkki
"te viisaammat, kertokaahan nyt minulle tarkoitetaanko siella chilipippurilla cayennepippuria."
Missä siellä?
Chilejä on monta lajia ja cayenne on yksi niistä. Meidän ruokakaupoissamme olevista purkitetuista jauheista "cayenne" on tulisempaa kuin "chili". Eksoottisten ruokien ja mausteiden osastoilla on vielä lisää valikoimaa, mm. jalapeñot.
Hyvä tietolähde tässäkin ruoka-asiassa on Raholan ruokasivut:
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/capsicum.html- ...
cayanne on vain yksi chililajike.
- Peppuroitsija
Jaakko-ystävämme näkyy kirjoittavan:
>>Tupi-intiaanien chilikasvista käyttämän nimityksen kuyinha väännös. Tarkoittaa nykyisin noin 5...10 cm pituisia, kapeita, runsaan kymmenen millin paksuisia punaisia tai keltaisia hedelmiä, jotka joskus poimitaan vihreinä ja myydään tavallisesti kuivattuina. Cayennea viljellään monella taholla maailmassa, erityisesti Intiassa, mutta ei enää kotialueellaan. Purkkimauste cayennepippuri tehtiin ennen vain tästä lajista, mutta se voi nykyisin olla valmistettu melkein mistä tahansa voimakkaasta chililajista. Nimitys ei tule Ranskan Guyanan pääkaupungin Cayennen nimestä, koska hedelmän nimi on paljon vanhempi kuin kaupunki, mutta sillä voi olla tekemistä samannimisen joen kanssa. Chile de árbol ja mirasol, kuivattuna nimeltään guajillo ovat cayennen lähisukulaisia. Voimakkuusaste 6...8.>>
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/capsicum.html#caye
Ja minä kun olin kainuulaissyntyisenä aina luullut, että ”kajaaninpippurin” nimi tulisi maakunnan pääkaupungin nimestä...
Isävainajani käytti mielellään sanaa "peppuroida". Ymmärtääkseni sen lähin merkitys yleiskielessä on "kiukutella". Minä en kuitenkaan ole tämän palstan juomaosioissa esiintyvä nimimerkki Kiukkuinen.
:•) - lacey
tarkoitin siella suomessa.
kylla mina olen noita pippurilinkkeja lukenut ja olen tietoinen raholan syotavista sanoista.
ajattelin vain etta tarkoitetaanko tuossa marinointireseptissa reseptissa cayennea vai jotakin miedompaa.
ei se cayennekaan liian tuliseksi tuota marinadia tehnyt.
- lacey
kiitos kaikille mausteiden ystaville vastauksista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lopetin kokonaan ravintoloissa ruokailun ja juomisen
Ravintoloissa hinnat ovat aivan naurettava korkealla. Alkoholin juomisessa ravintoloissa ei ole senkään vertaa järkeä.2053126Omakotitalossa väkivaltaa ounasrinteellä
Kertoo iltalehdet Mitä lienee Tapahtui. Verinen ihminen kannettu lanssiin232510Mari Rantanen eroa! Lausunnot vapun pahoinpitelystä ovat järkyttäviä!
Poliisiministerin, eli sisäministeri Mari Rantasen on syytä erota!1681264kukaan ei pakota kasteeseen..
Kommentointi estetty, joten kommentoin tähän.Kukaan ei pakota pakkokasteesta puhuvaa kastamaan lastansa.Noloa edes ehdot4001135- 691120
Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle
Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t121111Anabaptismin kirous
Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä4171032- 129999
- 68990
Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha624876