tonnikalakyljys

linda

kaupan pakastealtaassa näkyy olevan tonnikalakyljyksiä.Onko kellään kokemuksia niiden käytöstä?Miten ne laitetaan jotta niistä tulisi maistuvia?Mausteet?Kypsennys;uunissa, pannulla vai grillissä?Kannattaako marinoida, jos niin miten?Kypsennysaika ja lämpötila?
Muistan jostain lukeneeni että tonnikalaa ei paisteta läpikypsäksi, olenko oikeassa?

17

1455

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gokki

Sen sorttista tavaraa, että saamieni kokemusten mukaan kehottaisin välttämään noita aineksia.
      Itse heitin ne sinne mistä ovat tulleet.
      Luulen nimittäin siihen kuolevan ketunkin.

• linda

hei, kerrohan nyt vähän enemmän! miten valmistit tonnikalan ja mikä siinä meni pieleen?
        itse kun olen kuullut että tonnikala olis hyvää...
        *Alaston kokkikin* on sitä kuulemma valmistanut ohjlemassaan......

• Mössääjä

Tuore (tai pakastettuna myytävä) tonnikala on helppo pilata kypsentämällä sitä liiaksi. Tulee mautonta, kuivahkaa kengänpohjaa!

Yksinkertaiset mausteet (sitruunapippuri ja/tai punertava kalamausteseos on havaittu toimiviksi) ja nopea käyttäminen melko kuumalla pannulla, niin sehän on siinä! Päälle ripaus merisuolaa. Tonnikalaa on aivan turha mennä marinoimaan. Ja kyllä maistuu.

Grilli kelpaa myös. Sama sääntö: kypsennys mieluummin alle kuin yli!

Joskus on tonnikalaa tullut tungettua kalavartaisiin lohen seuraksi. Vartaita on marinoitu jonkin aikaa sitruunamehussa, jossa on inkivääriä, valkosipulia ja liraus soijakastiketta. Lyhytaikainen kypsennys sähköuunin uunigrillissä. Ei pahaa!

• linda

sanoa yhtään paistoaikaa grillissä? esim. montako minsaa /puoli? Ja olinko oikeassa että tonnikala saa jäädä punaiseksi sisältä? Voiko raaasta tonnikalasta saada matoja kuten lahnasta?
        kiitti jos jaksat vielä vastata! ;)

• Mössääjä
        linda kirjoitti:

sanoa yhtään paistoaikaa grillissä? esim. montako minsaa /puoli? Ja olinko oikeassa että tonnikala saa jäädä punaiseksi sisältä? Voiko raaasta tonnikalasta saada matoja kuten lahnasta?
        kiitti jos jaksat vielä vastata! ;)

Parasta kun en lähde antamaan minuuttilukuja – en ole seurannut kelloa pahemmin tonnikalaa valmistaessani.

Lapamadot ja senkaltaiset loiset ovat sisävesikaloissa (järvikaloissa) tavattava vitsaus. En ole kuullut, että sellaisia esiintyisi valtameristä pyydystettävissä tonnikaloissa.

Käväisin muutama vuosi sitten Tyynen Valtameren paratiisisaarilla. Söin siellä kahden viikon aikana useammankin aterian, jotka oli tehty delfiinikalasta eli dolfiinista (engl. dolphin, polynesialaisittan mahi mahi). Kyseessä ei siis suinkaan ole delfiini, joka ei ole kala vaan nisäkäs! Dolfiininkin paistaminen oli osattu jättää "pikkuista vaille", jolloin kala oli parhaimmillaan -- mehevää, todella tuoreen ja herkullisen makuista!

Jaakko Raholan mainio ruokasanastokin näkyy dolfiinin tuntevan:
        http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/d-e-f.html#dolf

Ja löytyyhän sieltä näköjään asiantuntijan tekstiä tonnikalastakin, totta kai:
        http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/t.html#tonn

• linda
        Mössääjä kirjoitti:

Parasta kun en lähde antamaan minuuttilukuja – en ole seurannut kelloa pahemmin tonnikalaa valmistaessani.

Lapamadot ja senkaltaiset loiset ovat sisävesikaloissa (järvikaloissa) tavattava vitsaus. En ole kuullut, että sellaisia esiintyisi valtameristä pyydystettävissä tonnikaloissa.

Käväisin muutama vuosi sitten Tyynen Valtameren paratiisisaarilla. Söin siellä kahden viikon aikana useammankin aterian, jotka oli tehty delfiinikalasta eli dolfiinista (engl. dolphin, polynesialaisittan mahi mahi). Kyseessä ei siis suinkaan ole delfiini, joka ei ole kala vaan nisäkäs! Dolfiininkin paistaminen oli osattu jättää "pikkuista vaille", jolloin kala oli parhaimmillaan -- mehevää, todella tuoreen ja herkullisen makuista!

RAHOLAN mainiosta ruokasanastosta saa todellakin apua lähes kaikkiin ruokaan liittyviin kysymyksiin!
        Kiitos taas linkistä vaikka se onkin minulle jo kovin tuttu.Mutta ihmeellistä tässä on se etten HETI tajunnut mennä sinne......
        noh, vanhuus ei tule ylsin.......... ;)

• Ken Guru- John
        Mössääjä kirjoitti:

Olen liian laiskalla paalla nain vapaapaivana, mutta laitan linkin, enka kirjoita reseptia. Tassa on yksi mun favourite Tuna Steak kun innostun grillaamaan. Mulla 200 metria matkaa kalamarkettiin, johon tulee joka aamu tuoreet fisut.

http://www.sealanes.com.au/seafoodmarket/resipes.htm?disblay_id=83

takuulla hyvaa jos steikki on tuore. Cheers John.

• linda
        Ken Guru- John kirjoitti:

Olen liian laiskalla paalla nain vapaapaivana, mutta laitan linkin, enka kirjoita reseptia. Tassa on yksi mun favourite Tuna Steak kun innostun grillaamaan. Mulla 200 metria matkaa kalamarkettiin, johon tulee joka aamu tuoreet fisut.

http://www.sealanes.com.au/seafoodmarket/resipes.htm?disblay_id=83

takuulla hyvaa jos steikki on tuore. Cheers John.

linkki ei ihan tuohut suoraan ko. ohjetta. tarkoitatko sitä marinoitua tuna kyljystä vai jtkn muuta niistä tuna ohjeista?

• Ken Guru- John
        linda kirjoitti:

linkki ei ihan tuohut suoraan ko. ohjetta. tarkoitatko sitä marinoitua tuna kyljystä vai jtkn muuta niistä tuna ohjeista?

vikaa on jossakin pittimutkassa, sorry. Joo, tarkoitin Grilled Tuna with Herbes. Ja siina grillausvaiheessa pista ne shopatut mausteen kalasteikin pintaan, niin maku voimistuu. Kuten jo kirjoitin on minun suosikki ja lisakkeena vain ns.vihreasalaatti (iceberg) ja mita sattuu kaapissa olemaan. Tomskua, kurkkua jne....

• linda
        Ken Guru- John kirjoitti:

vikaa on jossakin pittimutkassa, sorry. Joo, tarkoitin Grilled Tuna with Herbes. Ja siina grillausvaiheessa pista ne shopatut mausteen kalasteikin pintaan, niin maku voimistuu. Kuten jo kirjoitin on minun suosikki ja lisakkeena vain ns.vihreasalaatti (iceberg) ja mita sattuu kaapissa olemaan. Tomskua, kurkkua jne....

hmm. kuulostaa hyvältä, täytyypä koittaa!

• rolle

Tonnikalaa voi syödä vaikka raakana, esim. shushissa. Ei ole matoja - ne on yleensäkin vain muutamien järvikalojen loisia.

• Jussi

Olen kaupan kalatiskillä asioidessani useammankin kerran kuullut myyjän suosituksen, että jos juuri tonnikalasta tekee sushia, pitäisi jonkin loisen takia ensin pakastaa. Tonnikala kuulemma tulee yleensä pakastamattomana, eli sikäli tuoreena. Itse en tiedä asiasta enempää, mutta tämä on kaiketi ammattilaisten näkemys. Ellei sitten ole muilla parempaa tietoa?

• Ken Guru- John
        Jussi kirjoitti:

Olen kaupan kalatiskillä asioidessani useammankin kerran kuullut myyjän suosituksen, että jos juuri tonnikalasta tekee sushia, pitäisi jonkin loisen takia ensin pakastaa. Tonnikala kuulemma tulee yleensä pakastamattomana, eli sikäli tuoreena. Itse en tiedä asiasta enempää, mutta tämä on kaiketi ammattilaisten näkemys. Ellei sitten ole muilla parempaa tietoa?

Usko ihan huviksesi, etta Tunasta et saa mitaan matoja. Ainoastaan elohopea on mahdollista, riippuen mistapain maailmaa kala on kalastettu. Meilla taalla South Pacifigin rannalla ei ole pelkoa elohopeasta, mutta en tieda esim Valimeren Tunasta.
        Jos kalamyyjasi sanoo, etta kala taytyy pakastaa joidenki otokoiden takia, niin kylla kyseessa on myyntikikka. Nain myydaan pakastettua Tunaa.

• _J_

Joskus vuosia sitten ostin kalliilla rahalla tiskiltä kauniit tonnikalapihvit ja menin onneton paistamaan niitä liian kauan. Läpikypsä pihvi kun muistutti murenevana niin maultaan kuin näöltään purkkitonnikalaa.. Voi sitä pettymystä!

Viimeaikoina sushia tehdessäni olen pistellyt osan huiviini ihan pelkästään, ehkä lorus vähäsuolaista soijaa kyytipoikana.

Tuore hyvä tonnikalahan maistuu raakana lähes samalta kuin hyvä sisäfile, eli erittäin hyvältä.

Lidlistä ostin aikoinaan paketin, jossa oli kaksi valmista tonnopihviä. Paistoin ne huoneenlämpöisenä ja jätin erittäin roseeksi sisältä. Pihvit olivat rusehtavan harmaita, eikä maku ollut mikään jumalainen.

Suosittelen siis priimalaatuisen tonnikalan nauttimista sushissa tai ihan sellaisenaan raakana, ehkä pikainen pyöräytys lautasella jossa nokare soijaan liuotettua wasabia...

P.S. ihan tuore graavaamaton kirjolohi maistuu myös upealta kun sen dippaa tuohon em. sotkuun.

• Anonyymi00017

Tonnikala tuoreena on violetti. Tumma väri ja helposti näkyy jos on matoja pinnassa. Raakaa kalaa ei kannata syödä ikinä ! Jos ei halua matoja suolistoonsa.

• Anonyymi00018

Tonnikala purkin madot näkyy valkoisena tai oranssina .

• Anonyymi00019

Google matoja tonnikalassa

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7474
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2896
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1746
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1384
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe