Suomalaisten hintakäsitykset ovat epärealistisia

fillaristi mies-81

Suomalaiset ovat polkupyöräostoksilla uskomattoman pihejä. Hintakäsitykset ja ylipäätään suomalaisten käsitys polkupyöristä on jämähtänyt sotien jälkeiseen aikaan, jolloin joka perheeseen hommattiin joku 50 markan Jopo tai muu rautaputkesta veistetty vaihteeton kihnutin. Nykyisin nämä halpamallit ovat korvanneet kaikenkarvaiset hybridiviritykset, joita myydään 100-500 euron hintaan erimerkiksi Nishikin ja Raleighin tarroilla, mutta myös kotimainen Helkama valmitsaa hybridejä puhumattakaan Tunturista, jonka mallisto alkaa pian olla pelkkää hybridiä. Suomalaisen mielestä polkupyörä ei saa maksaa mitään, riittää kun se suunnilleen liikkuu eteenpäin ja pysyy ehkä kasassakin. Niinpä pyöräliikkeiden on helppoa myydä typeryksille halvalla kaikin puolin kelvottomia kulkuneuvoja, jotka näyttävät polkupyörältä. Biltemalla menee lujaa kun vastuuttomat vanhemmat kantavat lapsilleen "maastopyöriä", jotka sitten sanovat sopimuksensa irti katkeamalla alta. Se. mikä suomalaisten tulisi oppia on se totuus, että laatu maksaa. Sen muutaman satasen hintaisen hybridin sijasta ihmisten pitäisi miettiä mitä pyörältä oikeasti haluaa. Sitten pitää ymmärtää se, että käyttökelpoista oikeaa polkupyörää ei saa alle tuhannella eurolla, olipa se sitten mikä tahansa malli. Ja hybridin sijasta pitäisi tajuta ostaa pyörä käyttötarkoituksen mukaan. cc maksaa vähintään tonnin ja sopii myös talveen. Maastopyörien hinta lähtee 1000-1500 eurosta. Maantiepyörä maksaa 1000-1300 euroa heti ja käyttökelpoinen city-pyöräkin maksaa sen tonnin jolloin siinä on jo kelvolliset osat. Ainoa oikeasti käyttökelpoinen halpamalli on täysin vaihteeton armeijan Helkama Jääkäri. Pyörä on suunniteltu kestämään ja sillä pääsee suunnilleen eteenpäinkin, ainakin jonkun matkaa. Ja sitten on alkuperäinen peltijopo, joka sekin on nykyisin kallis keräilyarvonsa takia. Muutoin lähtökohta on se, että kunnollisilla konponenteilla ja hyvillä osilla varustettu polkupyörä ei irtoa alle tonnilla, ei missään pyöräluokassa. Shimano ei ole taikasana, koska ko. valmistajalta löytyy osasarjoja, jotka ovat täyttä roskaa. Esimerkiksi paljon viljelty Acera on täyttä kuraa. Maantiekäytössä alin mahdollinen harkittava sarja on Tiagra ja maastopuolella Deore LX. Mitään muuta ei kannata hyväksyä pyöräänsä. Sama koskee jarrusarjoja. Biltema on mestari huijaamaan asiakkaitaan pelkällä takavaihtajalla, kaikki muu onkin sitten kuraa, runkoa myöten. Itse asiassa Bilteman rungoilla on ilkeä tapa katketa alta, koska halvalla ei saa hyvää. Yosemite on yhtä kuin alumiiniputkesta veistetty aikapommi. Kaikkiaan suomalaisten mielestä polkupyörä on vain hyödyke jolla pääsee eteenpäin. Itse asiassa polkupyörä on tärkeä ja iso sijoitus jolloin pitää tajuta ja ymmärtää ostaa kerralla laatua. Laatu tarkoittaa jo hinnassa sitä 1000 euron lähtötasoa. Polkupyörän kuitenkin pitää kestää alla seuraavat 3-5 vuotta ainakin, ja silloinkin pyörää pitää pestä, huoltaa ja siihen pitää vaihtaa kuluvaa osaa uuteen. Mieluiten laadukkaisiin osiin tietenkin. Hifistelijöille on helppoa nauraa, mutta sitten kannattaa pysähtyä miettimään. Hifistelijä tuntee polkupyöräilyharrasteen läpikotaisin ja osaa vaatia komponenteilta korkeaa laatua. Hifistelijä on ihminen, jolle polkupyörä on ikuinen projekti. Aina löytyy parannettavaa, jotta ajokokemus olisi entistäkin antoisampi. Lisäksi hifistelijä pitää pyöränsä ajokunnossa toisin kuin tuulipukukansa joka jättää pyöränsä kerrostalojen pihoille mätänemään sateisiin ja talveen. Jokaisella suomalaisella lienee mietittävää. Millainen halparomu tulikaan tänä keväänä hankittua alle. Entä kuinka vaarallinen pyörä tuli ostettua lapselle? Sen huippukalliin Mersun sijasta ne rahat voisi sijoittaa fiksusti saasteettomaan liikkumismuotoon, jos ei muuten niin edes omien lasten turvallisuuden vuoksi. Ja oman ajomukavuuden vuoksi. Eli jätetään se Mersu ostamatta ja hankitaan perheeseen tonnin pyörät kaikille, jolloin alla on todella laadukkaat polkupyörät. Kauppakassiksi käy sitten se halvempi Nissan tai Toyota, jolla kuitenkin ajellaan vain käytännössä cittarin ja kodin väliä ja joskus huitsin kuukkaan mummolaan. Työpaikalle ja koulumatkoille järkevin valinta on polkupyörä ja äärimmäisiin keleihin bussi.

36

2903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työmatkalla pystyy

noita tonnin "kaupunkimaastohifipyöräilijöitä" ohittelemaan tuolla "satasen mummojenpyörälläkin", niin miksi ihmeessä minun pitäisi ostaa joku tonnin tai kahden pyörä? Että voisin elvistellä parkissa? Tai että pyörä todennäköisemmin varastettaisiin. Kun minä olin nuori, ei ollut edes keksitty mitään laatua, ja samalla pyörällä ajettiin maastossa, hypittiin hiekkakuopilla, ajettiin kaupunkiin asvalttitiellä, ja keulittiin koulumatkoilla. Hyvin pärjäsi, eikä tullut mieleen edes että joka lajiin olisi pitänyt saada uusi pyörä. Mitä ihmeen hemmoteltuja aikuiskakaroita sitä nykyisin on, kun joka lajiinkin pitää olla oma pyörä että viittii edes sunnuntaisin vähän leikkiä lajin harrastajaa?

• jhjhkjhkjh

pitää olla niinq katu-uskottava konkeli niinq että siellä kouluissa saa arvostusta niinq, nämä kasiykköset katu-uskottavuuden hakijat ovat jääneet kersoina "brändeistä" paitsi niin pitää sitten kolmenkympin korvilla hakea hyväksyntää ja öyhötellä vaikka sitten fillarin osilla....

• fillaristi mies-81

Miksikö tarvitaan joka lajiin oma pyörä? Tulepa sen hybridisi tai mummopyöräsi kanssa joku kerta maastolenkille niin katsotaan haluatko sittenkin hankkia siihen lajiin maastopyörän. Tai menepä joskus kokeilemaan downhilliä sen hybridin kanssa. Etkä pärjää kyllä maantielläkään sen mummofillarisi kanssa, kun joku pyyhkäisee maantiepyörällä ohitsesi. Siksi eri lajeihin on omat pyöränsä.

• tärkeintä
        jhjhkjhkjh kirjoitti:

pitää olla niinq katu-uskottava konkeli niinq että siellä kouluissa saa arvostusta niinq, nämä kasiykköset katu-uskottavuuden hakijat ovat jääneet kersoina "brändeistä" paitsi niin pitää sitten kolmenkympin korvilla hakea hyväksyntää ja öyhötellä vaikka sitten fillarin osilla....

Kalliit kamat vaikka ei niin viitsikään harrastaa. Jos harrastaa enemmän saattaa tulla hiki ja lihakset kipeiksi! Näyttäviä fillareiden pitää olla ja mielellään monia erilaisia.

• no sit mulle
        fillaristi mies-81 kirjoitti:

Miksikö tarvitaan joka lajiin oma pyörä? Tulepa sen hybridisi tai mummopyöräsi kanssa joku kerta maastolenkille niin katsotaan haluatko sittenkin hankkia siihen lajiin maastopyörän. Tai menepä joskus kokeilemaan downhilliä sen hybridin kanssa. Etkä pärjää kyllä maantielläkään sen mummofillarisi kanssa, kun joku pyyhkäisee maantiepyörällä ohitsesi. Siksi eri lajeihin on omat pyöränsä.

varmaan tulee paha mieli kun se joku työkaveri on sillä tonnin maantiepyörällään minuutin ennen mua töissä. Vähän tulee itku, ja sit ostan katkerana moottoripyörän sillä maantiepyörän hinnalla ja oon 5 minuuttia ennen sitä maantiepyöräilijää töissä. No siihen katkeroitumiseen saakka tyydyn ohittelemaan mummonpyörällä noita kaupungissa ajavia maastureita ja olen tyytyväinen kun säästyi 900 euroa.

• fgjkl
        tärkeintä kirjoitti:

Kalliit kamat vaikka ei niin viitsikään harrastaa. Jos harrastaa enemmän saattaa tulla hiki ja lihakset kipeiksi! Näyttäviä fillareiden pitää olla ja mielellään monia erilaisia.

vituttaako teitä,kun ette pysty ostamaan kunnon pyörää.ajatteko myös ladalla.

• sellaisella
        no sit mulle kirjoitti:

varmaan tulee paha mieli kun se joku työkaveri on sillä tonnin maantiepyörällään minuutin ennen mua töissä. Vähän tulee itku, ja sit ostan katkerana moottoripyörän sillä maantiepyörän hinnalla ja oon 5 minuuttia ennen sitä maantiepyöräilijää töissä. No siihen katkeroitumiseen saakka tyydyn ohittelemaan mummonpyörällä noita kaupungissa ajavia maastureita ja olen tyytyväinen kun säästyi 900 euroa.

tonnin pyörällä kukaan järkevä viitsi ajaa.minä ostin vuonna 2000 pyörän joka maksoi 23000 mk ,nyt olis aikomus ostaa uusi trekki hinta 4300e että sillei,vituttaako teitä.

• alkup. Maantiepyöräilijä

Jos ajat lyhyttä työmatkaa, niin se on ihan sama, mikä mankeli alla on. Jos työmatka on yli 10km, niin mukavuus ratkaisee ja valinta on asfaltille maantiepyörä. Ihan pienenä vihjeenä, niin osa noista "ohitettavista" saattaa ajaa sykemitarin kanssa PK:ta. Moni työkaverikin on sanonut, että vasta sykemittarin käyttöönotto työmatkalla avasi silmät - ja pudotti vauhdin.

• suurimmalle osalle

Ei suurin osa ihmisistä koskaan vie pyöräänsä metsään tai edes maantielle. Kaupungeissa ja taajamissa niillä enimmäkseen ajellaan. Ja kun keskinopeudetkin jää varmasti alle 15 km/h ja ajot alle 1000km/vuosi, niin miten ihmeessä siihen nyt tarvitsisi paremman pyörän kuin joku edullinen hybridi esim. Kona Dew?

• asian

Hyvin kirjoitettu, mutta unohdit tärkeän asian. Nimittäin pyörän huolto. Se tonnin pyöräkään ei kestä ikuisuuksia ilman asiallista huoltoa.

• pelti_jopolainen

mun peltijopon ohi voit tulla milloin vaan sen hybridis kans. menee metsät ja menee ylämäetki ihan kivalla nopeudella :) huvittaa ku kaikenmaailman hybridit vaan puuskuttaa (ylämäkeä) ku ohi kiitää vanhan liiton peltijopo :) jolla on kevyt polkea! ja kestää sun hybridiin tulee vika maksat toisen tonnin et saat paskakasan takasin :) hyvää kesää varo ettei pääse nesteet valuu jarruista :D

• OLET!!

Eipä kaikilla ole varaa laittaa tonni kaupalla kiinni pyörään!Älä hauku typerykseksi toisia ihmisiä.Sinun kirjoitukset ovat yhtä syvältä kuin tunturisi!

• alkup. Maantiepyöräilijä

On helppoa ostaa puolentoista tonnin työmatkafillari. Sen kun menet oikeaan pyöräkauppaan ja ostat Binchin maantiepyörän. Paljon vaikeampaa on löytää edullinen työmatkatykki. Valitettavasti vastaan tulee joskus sellaisia virityksiä, että sääliksi käy. Hinta-laatusuhdetta ei voi määrittää, jos pyörässä ei ole mitään laatua. Sen takia täällä yritetään opastaa, etteivät ihmiset ostaisi ihan pahimpia hybridipommeja. Jos rahaa on hyvin rajoitetutsti, niin sitten kannattaa hankkia käytetty ja huollettu hyvin yksinkertainen pyörä. Tuollaisen joustohybridipommin ostaminen on muutaman vuoden päästä kuitenkin kalliimpi vaihtoehto, koska pyörä ei kestä käyttöä. Onhan se halpa, jos sillä ei ajeta, mutta hinta kilometriä kohden tulee kyllä huimaksi.

• Realiteetit unohtui

Kirjoita sinä vaan periaatteistasi, kun asut kaiketi vanhempiesi suojissa, et siis maksa vuokraa, ruoasta puhumattakaan. Jos olisit asuntosäästäjä ja/tai jos sinulla pyörisi jaloissa kolme tenavaa, et todennäköisesti viitsisi kirjoittaa tuollaista jonnin joutavaa paskaa! Aivan sama, kun nämä idiootit juuri valmistuneina luulevat olevansa maailman napoja ja kaikkien muiden olevan heidän mielestään luusereita. Katsotaan parin kymmenen vuoden päästä, miten silloin vielä ostelet tonnin pyöriä! Ajan muuten viiden sadan hybridillä, joka on aivan loistava pyörä! Ja puhun kokemuksesta, en periaatteista, kuten sinä! Miten monta polkupyörää olet omistanut, miten montaa niistä olet yleensä huoltanut? Taidat ollakin niitä, jotka ostavat uuden osan pyörään edellisen rikkoutuessa? Eihän sitä osaa voi tietenkään korjata sinun taidoillasi! Todellinen pyöräilijä ei tee eroa valmistajille tai merkeille. Ainoa todellisuudessa vaikuttava seikka on se, miten pääset paikasta toiseen ja millä tavalla sen haluat tehdä! Voit tietysti ajella sillä tonnin pyörälläsi varoen kuria ja vesilammikoita tai voit vaihtoehtoisesti ajella surutta viisisataa halvemmalla pyörällä, tarvitsematta silloinkaan pelätä perille pääsemistä! Niin tai näin, sama mihin rahasi laitat! Mutta kirjoituksesi osoittaa vain sen, ettei sinun tarvitse välittää muista! Onnea sinulle, kun vielä saat hassata rahasi!

• fillaristi mies-81

Itse asiassa maksan vuokraa, mutta vuokra on kohtuullisen edullinen koska asunto on perhekokoon nähden sopiva. Parinkymmenen vuoden päästä ostelen itse asiassa vielä kalliimpia pyöriä kuin se tonni. Riippuu tietysti työpaikasta. Olen omistanut ja huoltanut montakin polkupyörää. Tunturia on ollut alla, Soliferia pienempänä ja Alpinaakin. Pari Yosemitea meni ja tuli, sitten on ollut Merdia Matss Sport alla ja jälleen pari Tunturia... Perushuollon teen itse, mutta toisinaan käytän liikkeen apua. Ja ostan muuten uuden osan kun kulutusosa kuluu loppuun. Joitakin osia voi korjata toki, mutta yleensä ostan uuden palikan ja asennan paikalleen. Mikä vika siinä sitten on?

• Maasto-Mies

Itse asiassa maksan vuokraa, mutta vuokra on kohtuullisen edullinen koska asunto on perhekokoon nähden sopiva. Parinkymmenen vuoden päästä ostelen itse asiassa vielä kalliimpia pyöriä kuin se tonni. Riippuu tietysti työpaikasta. Olen omistanut ja huoltanut montakin polkupyörää. Tunturia on ollut alla, Soliferia pienempänä ja Alpinaakin. Pari Yosemitea meni ja tuli, sitten on ollut Merdia Matss Sport alla ja jälleen pari Tunturia... Perushuollon teen itse, mutta toisinaan käytän liikkeen apua. Ja ostan muuten uuden osan kun kulutusosa kuluu loppuun. Joitakin osia voi korjata toki, mutta yleensä ostan uuden palikan ja asennan paikalleen. Mikä vika siinä sitten on?

Viestisi on periaatteessa ihan asiaa. Siinä on vain hieman liikaa kärjistyksiä ja yksinkertaistuksia joiden takia se lähinnä vain ärsyttää. On totta että kannataa ostaa laadukas ja kestävä pyörä. Riippii kuitenkin hyvin paljon pyörän tyypistä mikä on riittävä hinta kunnon pyörälle, mitään 1000e tms. rajaa ei voi vetää. Yksivaihteinen kaupunkipyörä on huomattavasti halvempaa tehdä kunnollisesti kuin täysjousitettu maasturi, tämän tiedän varmaan itsekin. Kun vaativien komponenttien määrä (vaihteet, kammet, laakerit, joustohaarukat, levyjarrut yms.) määrä kasvaa, kasvaa samalla myös tarvittava sijoitus että nuo kaikki "härpäkkeet" on asiallisesti valmistettu. Jos siis ei ole paljon rahaa käytettävissä, kannattaa ostaa mahdollisimman yksinkertainen pyörä mutta ostaa siitä luokasta laadukkain johon on varaa. Halpapyörissä on mielestäni usein pahinta juuri se että on yritetty koota mahdollisimman houkuttelevan näköinen paketti jossa on paljon näyttävää varustetta. Kun sitten budjetti on kuitenkin pieni, laskee yhteen komponenttiin sijoitettavan rahan määrä rajusti. Minusta on myös kyseenalaista tyrmätä kategorisesti kaikki normaalihintaiset pyörät (Helkamat, Tunturit yms.). Jos kilometrejä tulee vuodessa muutama sata (kuten useimmilla ihmisillä tulee) niin ei se vielä vähän edullisimpiakaan komponentteja pilalle kuluta (puhun siis vaikka edullisemmista Shimanon osista) pyörän normaalin käyttöiän puitteissa. Harva kuitenkaan pitää samaa pyörää aktiivisessa ajossa yli 5 vuotta vaikka ne useimmiten hyvällä huollolla kestäisivät vähintään 10 vuotta. PS. itselläni kokemusta niin "Normaaleista" kuin "hifistely-pyöristä" enkä omassa käytössäni enää halpaan vaihtaisi. Mutta minun ajoni on minun ajoani, muilla jotain muuta.

• kolmen tonnin pyörä

Minä olen asuntovelallinen, mutta ostin itselleni 3000 euron pyörän. Ai millä rahalla? No sillä rahalla, minkä muut tuhlaavat peltilehmiin ja ajavat sadan metrin matkankin sillä peltilehmällä. Peltilehmä on niin kallis ylläpidettävä, että ostan vaikka joka vuosi uuden 3000 euron pyörän itselleni.

• Olet tehnyt valintasi
        kolmen tonnin pyörä kirjoitti:

Minä olen asuntovelallinen, mutta ostin itselleni 3000 euron pyörän. Ai millä rahalla? No sillä rahalla, minkä muut tuhlaavat peltilehmiin ja ajavat sadan metrin matkankin sillä peltilehmällä. Peltilehmä on niin kallis ylläpidettävä, että ostan vaikka joka vuosi uuden 3000 euron pyörän itselleni.

Oletetaan, että sinulla on kaksi lasta, joille oman ja vaimosi pyörän lisäksi joudut tietysti ostamaan pyörät. Arvostaessasi laatua, ostat lapsillesikin varmaan tonnin pyörät, onhan menoerä kuitenkin vielä halvempaa, kuin auton ylläpito... Sukulaisenne asuvat samassa kylässä, jolloin teillä on mahdollisuus sukuloida pyörillänne tai huonon kelin sattuessa paikallisliikenteen busseilla. Ystävänne ja tuttavanne asuvat samoin lähistöllä, mihin sitä autoa enää tarvitsikaan! Ruokaostoksenne teette kaiketi monta kertaa viikossa, eihän polkupyörillä suuria ostoksia voi tehdä. Mutta eihän se mitään, kuntonne kasvaa siinä sivussa, että kohisee! Kesäisin teette koko perheen voimalla pyöräretkiä lähistön maaseudulle ja leirintäalueille. Olette toisinaan joutuneet turvautumaan joukkoliikenteen palveluihin lomillannekin, mutta eihän se mitään, loppujen lopuksi elätte kuitenkin onnellisten elämää ilman autoa!

• fillaristi mies-81
        Olet tehnyt valintasi kirjoitti:

Oletetaan, että sinulla on kaksi lasta, joille oman ja vaimosi pyörän lisäksi joudut tietysti ostamaan pyörät. Arvostaessasi laatua, ostat lapsillesikin varmaan tonnin pyörät, onhan menoerä kuitenkin vielä halvempaa, kuin auton ylläpito... Sukulaisenne asuvat samassa kylässä, jolloin teillä on mahdollisuus sukuloida pyörillänne tai huonon kelin sattuessa paikallisliikenteen busseilla. Ystävänne ja tuttavanne asuvat samoin lähistöllä, mihin sitä autoa enää tarvitsikaan! Ruokaostoksenne teette kaiketi monta kertaa viikossa, eihän polkupyörillä suuria ostoksia voi tehdä. Mutta eihän se mitään, kuntonne kasvaa siinä sivussa, että kohisee! Kesäisin teette koko perheen voimalla pyöräretkiä lähistön maaseudulle ja leirintäalueille. Olette toisinaan joutuneet turvautumaan joukkoliikenteen palveluihin lomillannekin, mutta eihän se mitään, loppujen lopuksi elätte kuitenkin onnellisten elämää ilman autoa!

Auto on tosiaan näin kaupungissa oikeasti turha. Ensinnäkin auto maksaa jo ostovaiheessa paljon, mutta sitten tulevat päälle katsastusmaksut, vakuutukset, autovero, kuluvien osien vaihdot, rengaskulut ja niin edelleen. Pyörällä pärjää paljon paremmin, eikä tarvitse maksaa valtiolle autoveroa eikä bensaveroja. Hieman lisää rahaa säästyy kun eroaa kirkosta, silloin ei tarvitse maksaa yhteiskunnalle edes kirkollisveroa. Sitä alkaa kummasti jäämään rahaa kalliisiinkin pyöriin (jotka ovat edelleen autoon verrattuna halpoja muuten). Itse en maksa edes joukkoliikennekustannuksia kun en juurikaan bussilla koskaan liiku, vaan menen nimenomaan pyörällä paikasta toiseen. Ja ruokaostokset voi tosiaan tehdä tarpeen mukaan lähikaupassa. Säästyy rahaa siinäkin kun ei tarvitse mennä cittariin ostamaan 400 eurolla kaikkea turhaa. Turku ainakin on siitä kätevän kokoinen kaupunki, että käytännössä kaupungin laidalta toiselle polkee noin vartissa, tai parissa kymmenessä minuutissa, riippuu valitusta reitistä ja säästä. Keskustakin on pyörällä saavutettavissa alta 10 minuutin. Lähikauppaan on ainakin meiltä huimat pari minuuttia matkaa pyörällä. Tarvitsenko autoa jokapäiväiseen elämääni? Enpä taida tarvita. Ja jos joskus autolle jostain syystä tulee oikea tarve niin hommaan sähköauton. Ei tarvitse edelleenkään maksaa bensasta. Valtio varmaan keksii, että sitten pitää maksaa Dieselvero, vaikka auto ei kulje dieselilläkään. Kas kun eivät verota polkupyörällä ajamisesta haittaveroa kun pyöräilijä ei kerran maksa bensasta. Niin ja on siinä pyörällä ajamisessa vielä sekin hyvä puoli, että gestapo ei pääse sakottamaan milloin missäkin notkossa ylinopeudesta, nopeusvalvonta kun koskee yleensä vain moottoriajoneuvoilla ajelevia. Liikkuva gestapo jättää sentään useimmiten pyöräilijät rauhaan. Riippuu tietenkin siitä ajaako asianmukaisesti ja onko pyörässä valo illalla ja onko kypärä päässä. Jos ei ole, niin paskalakit voivat innostua sakottamaan matkansa varrella. Kaikkiaan polkupyörä on kaupungissa paras ja järkevin kulkuneuvo. Eikä tarvitse muuten maksaa parkkimaksujakaan. Nopeudessa ja joustavuudessa pyörä hakkaa autot mennen tullen. Joukkoliikennekin jää kakkoseksi. Bussia saa venailla puoli tuntia, pyörällä olisit jo perillä.

• Alkup. pyörämekaanikko.

..On laadukas auto. Miksi helvetissä pitää ostaa miltei samanhintaista riisikippoa, jonka mylly ja voimansiirto kestää vain murto-osan siitä, mitä saksalaisen vastineensa.

• naama velli

heheh. Oletkohan lukenut esim. autojen ja merkkien vikatilastoja(?), vähiten vikoja on nimeonmaan riisikipoilla, ollut jo vuosikaudet. Mersukin on ihan ylihinnoitettu ja mitä saat?!? hehe-"laatua"

• olen ajanut

kyllä on minunkin toyota avensis 2000v huono,kilometrejä 635000 km entäs sun saksalaisessas.

• Alkup. pyörämekaanikko
        olen ajanut kirjoitti:

kyllä on minunkin toyota avensis 2000v huono,kilometrejä 635000 km entäs sun saksalaisessas.

Ei ole mulla mersua. Ooppeli löytyy: Opel Omega A 2.0 GLSi sedan vm1987. Ajettu n. 452.000km Pakokaasuarvot on paremmat kuin uudessa Avensiksessa.. Mitenkäs sulla? Mun kiesin keskikulutus 6.2l/100km. Manuaalilla tosin saisi varmaan pienemmät arvot.. Ilmanvastuskerroin on Omegassa 0.27. Taitaapa olla mursun v124-korissa sama. Uudessa Priuksessa on se paljon kehuttu kerroin noin 0.26. Aika harva nykyautoista pääsee alle 0.30:een. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, jolloin pienestä ilmanvastuskertoimesta on polttoaineenkulutusta pienentävä vaikutus varsinkin moottoritienopeuksissa. Vanha Omega on ihan hyvä vehje, jos sitä jaksaa ja osaa aina välillä vähän hitsailla..:D Taitaa olla nipponeissakin vähän samaa vikaa.

• dfhj
        Alkup. pyörämekaanikko kirjoitti:

Ei ole mulla mersua. Ooppeli löytyy: Opel Omega A 2.0 GLSi sedan vm1987. Ajettu n. 452.000km Pakokaasuarvot on paremmat kuin uudessa Avensiksessa.. Mitenkäs sulla? Mun kiesin keskikulutus 6.2l/100km. Manuaalilla tosin saisi varmaan pienemmät arvot.. Ilmanvastuskerroin on Omegassa 0.27. Taitaapa olla mursun v124-korissa sama. Uudessa Priuksessa on se paljon kehuttu kerroin noin 0.26. Aika harva nykyautoista pääsee alle 0.30:een. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, jolloin pienestä ilmanvastuskertoimesta on polttoaineenkulutusta pienentävä vaikutus varsinkin moottoritienopeuksissa. Vanha Omega on ihan hyvä vehje, jos sitä jaksaa ja osaa aina välillä vähän hitsailla..:D Taitaa olla nipponeissakin vähän samaa vikaa.

en huolisi omegaa,vaikka ilman saisi!takaa että päästöt omegassa selvästi suuremmat kuin avnsiksessa,katsastusmieskin sanoo joka kerta,jaa tää on se vähäpäästöinen.kyllä omegassa lueppa sinäkin saksan vikatilastot,ja nimenomaan omegan kohdalta.eikö siellä pärjää juuri riisikupit,mszda,toyota.

• 0.27-0.30
        Alkup. pyörämekaanikko kirjoitti:

ja mitä väliä tuolla ilmanvastuskertoimella on. ilman tietoa otsapinta-alasta noita on turha keskenään verrata. etsitäämpä jostain oikeat vastukset ( kerroin x otsapinta ) ja verrataan vasta sitten.

• Alkup. pyörämekaanikko.
        0.27-0.30 kirjoitti:

ja mitä väliä tuolla ilmanvastuskertoimella on. ilman tietoa otsapinta-alasta noita on turha keskenään verrata. etsitäämpä jostain oikeat vastukset ( kerroin x otsapinta ) ja verrataan vasta sitten.

Perus, kaksilitraisessa on kokonaisvastuskerroin oletettavasti paljon pienempi, Spoilereiden, levitysten ja yms, puuttumisen johdosta. En ole löytänyt siis kuin tuon, valmistajan ilmoittaman kolmetonnisen kokonaisvastuskertoimen. Pieneen autoon ei saada yhtä optimaalista muotoa ja pienimmät vastuskertoimet on yleensä isoissa autoissa, joita sitten otsapinta-alat tasoittavat. "kyllä omegassa lueppa sinäkin saksan vikatilastot,ja nimenomaan omegan kohdalta.eikö siellä pärjää juuri riisikupit,mszda,toyota." Kenties siksi, että se riisikippo paalataan siellä jo, kun 300.000 on tullut mittariin.. Ei ole siten paljon ajettuja nipponeita paljoa liikenteessä. Toinen syy, miksi japanilaisten tekeleet kestävät, on se, ettei niissä ole mitään "ylimääräistä" elektroniikkaa..

• joooooooooooooooo

eiköhän siinä jääkärissäkin ole 3 vaihdetta ja 26" renkaat.

• atlatl

...tästä keskustelusta on yhtä tyhjän kanssa. Jokainen tullee uskollaan autuaaksi. Jos joku sijoittaa pyöräänsä 1000€---- niin siitä vaan,ei minua itketä. Jos meikä ostaa pyörän 600 eurolla,keltä se on pois. Ainoa asia,joka merkitsee on oma maku. Tällaiset vänkäämiset on lähinnä lapsellisia.

• cxxc

Oon mennyt siis samaan retkuun... Mulla ei ole ilmeisesti yhtään kunnon pyörää. Nyyh. Tallissa on: Cannondale R5000 vm. 2000, Record-osilla, ostettu käytettynä hintaan 700,- Commencal Meta 5.5.2 maksoi 1500,- Specialized Tricross maksoi 600,- Eli kolme pyörää, yhteensä 2800,-. Sillä rahalla saisi siis vasta yhden kunnollisen ja mä raukka luulin että mulla on kolme kunnon pyörää. Oon ollut ehkä vähän ulkona.

• Alkup. pyörämekaanikko

Eihän sillä nyt vielä mitään saa! Osta Trekin top fuel 9.9, Vain ja ainoastaan 7599e! Siihen vielä katu-uskottavat vermeet päälle. Aika hassua sinänsä, kyse on polkupyörästä ja tolla edellämainitulla summalla saa reilun kymmenen vuoden ikäisen SEL mersun, ihan kivasti 98-oktaanista sekä lisäksi vaikkapa 22" taotut kromispinnerivanteet.. Pistää vähän mietityttämään.. -Se tonnikin on kummiskin aika paljon rahaa fillarista.

• Inga Pengar

Avauksesi kuuluisi suoli24:n viikon luetuimpiin etusivulle, näin sesongin alkaessa! Vielä kun tekaiset tuon kaveriksi samanmoisen maamme yleisesti pyöräilyä ja pyöräilijää halveksivasta liikennekulttuurista ja -asenneilmastosta, niin olet aika poika! :) Hollannin ja Italian pyöräilykulttuuria ihaillessa ja kadehtiessa...

• ronald mc donald

Huoh,,, että joku jaksaa vaahdota. Toivottavasti itsetuntosi parani kirjoittaessasi.

• perär.

ajan hinnoista. Sotien jälkeenkin pyörät olivat vielä kalliita. Maksoivat käsittääkseni helposti yhden kk työmiehen palkan. Ne olivat kalliita, koska ei ollut käytössä ilmaista kiinalaista työvoimaa ja suurta massatuotantotekniikkaa. Mieti, miksi saksalainen Rohloff-vaihteisto maksaa lähes 1000 euroa nykyrahaa. Mitä maksaisi täysin suomalainen polkupyörä, jossa vaihteistokin olisi suomalainen tai sitten täysin Saksassa tehty. Voisi maksaa vieläkin sen 1 kk palkan (netto tai brutto, riippuen vähän työmiehen tulotasosta).

• perär.

sinulla tuossa jutussasi, vaikka vähän iskinkin yhteen väittämääsi kapulaa tuossa edellä. Siis yhdyn täysin sinuun, varsinkin jos ... olet kaunis nuori nainen!

• acera kestää ja kestää....

mikä vika on esim 300-400 euroa maksavassa pyörässä ? ostin muutama vuosi sitten sellaisen ( 300e ). alkuperäisenä ajatuksena oli ostaa halpa pyörä hyvällä rungolla. ajaisin kunnes voimansiirto, vaihteet, yms. kuraosat hajoaisivat. sitten pyörästä tehtäisiin sinkula. mutta, mutta... kun se kestää aina vaan, on kakkospyöränä ja talvikäytössä, eli pahimmat mahdolliset olosuhteet. sinkulointia lykättävä taas vuodella. siinä mm. on täällä kuraksi tuomittu acera vaihtaja. edelleenkin tehtaan säädöissä ja toimii. jos siinä olisi vaikka Deore LX , niin miten se muuttaisi tilannetta ? kiekoista sanoivat jo kaupassa ostettaessa, että ovat kuraa, hyvin ovat silti kestäneet. (yli) tonnin pyörä on käyttökelvoton hyötykäytössä. käyppä sellaisella vaikka kaupassa, uskallatko jättää sen kaupan eteen pelkällä käyttölukolla ? halvan hybridin voi jättää huoletta yhdellä käyttölukolla ( estää pyörän ajamisen ) , varustettuna kauppakeskuksen parkkiin. ei kiinnosta varkaita.

• luit oikein

Ostin joitakin vuosia sitten mtb-pyörän, joka maksoi 99 euroa. Leveät maastokelpoiset renkaat ja shimanon vaihteet ja vaihtajat. Pyörä on vain talvikäytössä, nokian nastarenkaat maksoivat melkein saman mitä pyörä, 70 euroa! Vanteita olen joutunut oikomaan, jarruja ja vaihteita säätelemään, mutta ajokuntoisena pyörä on pysynyt nyt jo nelisen talvea. Viikottain sillä tulee ajettua työmatkoja noin 40 kilometriä yhteensä. Onhan kesäkäytössä olevalla Trekilläni eroa tuohon Heroon kuin yöllä ja päivällä, mutta halppispyörä ajaa asiansa! Voisin lopuksi yleistää, että pieniä korjauksia ja vaihteiden säätöjä tekemään kykenevälle riittää halvempikin pyörä, jos vain haluja pusata sen kanssa riittää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      700
      3743
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      100
      2788
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1771
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1662
    5. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1641
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      82
      1603
    7. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      376
      1573
    8. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1520
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      28
      1389
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1303
    Aihe