kasvissyöjä ja lähihoitajaksi?

hupsi

Kuuluisiko tämä sitten terveysfoorumille, mutta samapa tuo varmaan.

Kyselisin vaan kasvissyöjistä, että onko joku kenties opiskelemassa lähihoitajaksi tai on opiskellut? Siellähän tehdään ruokaakin? En tiedä onko joka linjalla, mutta luulisin... Kuitenkin miten olette suhtautuneet tähän, teettekö kiltisti niitä liharuokia vai onko siellä jopa omat kasvisruokapuolet? Jotain tietoa olisi kiva saada...

12

1568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ippi

      Ite en ole k.o alalla, mutta kaveri opiskelee vikaa vuotta ja kyllähän ne siellä ainaski tokalla tekee safkaa, eritoten erityisruokavalioita. Ei sitä liharuokaa joudu joka päivä tekemään, se on niin pieni osa sitä koulutusta että ei kannata panikoida. Ja luulisin että vegetaristitkin joutuu käsittelemään lihaa.

    • Pimu

      Mä opiskelen ekaa vuotta lähihoitajaks, ja pakko sitä lihaakin on käsitellä, ja kalaa piti fileoida...Ei ollu kovin "hauskaa", mutta se on pakko...

      Muutenki ite mä oman ruokani teen sielä, voin sanoa, että ne köksäntunnit ei oo kovin mukavia..Koska pitää selvitä yksin, ja köksänopettaja ei sulata tätä ruokavaliota ollenkaan, piruilee vaan.

      Ja kouluruokailua ei oo järjestetty vegaaneille, usein vaan salaattia tai perunaa...Mutta omat eväät olis pro-juttu.. :)

      Ihan hyvin silti noin kokonaisuudessa, jos jaksaa kuunnella opettajien ja terkkarin kjäännyttämissaarnoja:)

      • poet

        ...että missä koulussa saa noin huonoa kohtelua, ettei edes kasvisruokaa voida järjestää ja pakotetaan lihaa käsittelemään yms?


    • Ingrid

      Itse olin vuoden sosionomilinjalla ja siellä teimme kaikki ruuat lakto-vegetarisesti (muitakin kasvissyöjiä oli) ja suurimman osa jopa vegaanisesti. :-) Kannattaa vain ystävällisesti kysyä opiskelutovereilta, jos tehdään esimerkiksi ryhmätyötä, että voisiko tavallisen kerman sijasta käyttää kaurakermaa?

    • saanti

      Siis. Onko nyt niin, että jos vanhemmilleni (tai muille vanhoille sukulaisilleni) sattuu vegaani lähihoitaja vaikkapa kotihoitoon, hän ei suostu tekemään heille liharuokaa? Kääk, näin ikävää mahdollisuutta en ollut aiemmin ajatellutkaan. Oikeasti,jos ihminen on tottunut syömään sekaruokaa ikänsä ei häntä voi pakottaa pelkäksi kasvissyöjäksi...

      • Sissi

        Jos siis itse olisin opiskellut hoitajaksi enkä olisi sosionomi-opiskelija, niin sanoisin heti työsuhdetta sopiessani kyseisestä asiasta. Niin minulle voitaisiin ohjata vain ne asiakkaat, jotka eivät tarvitse apua esimerkiksi ruuanlaitossa (ainakaan jokapäiväisesti). Mitenkähän on muuten esimerkiksi juutalaisten, islamilaisten tai muiden uskontokuntien edustajien kanssa? Suostuvatko he laittamaan ruokaa joka on vastoin heidän uskontoaan?

        Olen toki tarjoillut liharuokaa yms. töissä ollessani, mutta en henkilökohtaisesti suostuisi laittamaan sitä itse. En halua käsitellä lihaa tai muita eläinperäisiä aineksia ja lisäksi liharuoka aiheuttaa minulle pahoinvointia.

        Tässäkin asiassa minusta tulisi yrittää olla suvaitsevainen ja pyrkiä elämään sopusoinnussa (työ)ympäristönsä kanssa. Ei minusta ole hyvä pakottaa ketään vanhusta kasvissyöjäksi ilman tämän vapaata tahtoa, mutta tällöin ei pitäisi ottaa edes paikkaa vastaan jos ei halua tehdä liharuokaa.


      • hupsi

        No, minä en sanonutkaan olevani vegaani. :) Syön kyllä maitotuotteita ja kananmunia. Mutta uskoisin, etteivät vegaanit välttämättä kovin helposti tällaiseen ammattiin edes ryhtyisi. On vain kiinni miten itse suhtautuu näihin asioihin. Onko kasvissyöjä ja tekeekö liharuokia...

        Tiedän, että asiaa olisi pitänyt miettiä paremmin ja niin ees päin, mutta katson miten käy. En ota siitä nyt suuremmin stressiä. Asioista voi kuitenkin sumplia ja keskustella.


      • saanti
        hupsi kirjoitti:

        No, minä en sanonutkaan olevani vegaani. :) Syön kyllä maitotuotteita ja kananmunia. Mutta uskoisin, etteivät vegaanit välttämättä kovin helposti tällaiseen ammattiin edes ryhtyisi. On vain kiinni miten itse suhtautuu näihin asioihin. Onko kasvissyöjä ja tekeekö liharuokia...

        Tiedän, että asiaa olisi pitänyt miettiä paremmin ja niin ees päin, mutta katson miten käy. En ota siitä nyt suuremmin stressiä. Asioista voi kuitenkin sumplia ja keskustella.

        Miten siis käytännössä keskustelisit vanhuksen kanssa, joka ehdottomasti haluaa tuttua liharuokaa. Suostutteletko ja sumplitko hänet kasvissyöjäksi? Harvassa piirissä on edes yksi kasvissyöjävanhus. Varmasti hänkin kaipaa seuraa, mutta tuskin yksi työntekijä voi viettää koko työaikaansa juuri mieluisensa ihmisen kanssa. Lisäksi omaisilta voisi tulla kommenttia...

        Vegaanit taitavat kieltäytyä aika monesta ammatista, jos he eivät voi käsitellä tavaroita,jotka ovat heidän mielestään epäeettisiä. Raha ei kuitenkaan haise:ottavathan he vastaan yhteiskunnan tukea, joka voi olla vaikkapa turkistarhaajan maksamaa veroa.


      • Sissi
        saanti kirjoitti:

        Miten siis käytännössä keskustelisit vanhuksen kanssa, joka ehdottomasti haluaa tuttua liharuokaa. Suostutteletko ja sumplitko hänet kasvissyöjäksi? Harvassa piirissä on edes yksi kasvissyöjävanhus. Varmasti hänkin kaipaa seuraa, mutta tuskin yksi työntekijä voi viettää koko työaikaansa juuri mieluisensa ihmisen kanssa. Lisäksi omaisilta voisi tulla kommenttia...

        Vegaanit taitavat kieltäytyä aika monesta ammatista, jos he eivät voi käsitellä tavaroita,jotka ovat heidän mielestään epäeettisiä. Raha ei kuitenkaan haise:ottavathan he vastaan yhteiskunnan tukea, joka voi olla vaikkapa turkistarhaajan maksamaa veroa.

        "Miten siis käytännössä keskustelisit vanhuksen kanssa, joka ehdottomasti haluaa tuttua liharuokaa. Suostutteletko ja sumplitko hänet kasvissyöjäksi?"

        Sopisin että joku toinen hoitaa häntä tai että ruoka tuodaan jostakin laitoksesta valmiina (kuten aika monesti tehdäänkin). Mutta kuten sanoin jo.. En koskaan edes pyrkisi tuolle alalle vegaanina, sillä en haluaisi joutua tilanteeseen jossa pitäisi tehdä jotakin vastoin etiikkaani.


        "Vegaanit taitavat kieltäytyä aika monesta ammatista, jos he eivät voi käsitellä tavaroita,jotka ovat heidän mielestään epäeettisiä."

        Itse olen ollut ainakin yhdessä epäeettisessä työssä, johon en enää suostuisi. Tässä työssä piti tappaa välillä hyönteisiä esim. myrkyttämällä. Enää en suostuisi tuollaiseen, vaan olin nuori ja kouluttamaton. Uskontonikin jo kieltää eläinten tietoisen tappamisen. Esimerkiksi teurastajan ammattia pidetään sopimattomana. Mutta ainahan ihmiset miettivät ammattia valitessaan mihin heidän etiikkansa sopii ja missä kulkee moraalin raja. Esimerkiksi monet ihmiset ovat jättäneet mainos- tai kaupallisen alan sen epärehellisyyden vuoksi. Esimerkiksi muslimimies tuskin harkitsee gynekologin tai musliminainen urologin uraa. Juutalainen tuskin valitsee alaa, jossa teurastaa vääräoppisesti eläimiä.. Mitä eroa meillä vegaaneilla on tähän?


        "Raha ei kuitenkaan haise:ottavathan he vastaan yhteiskunnan tukea, joka voi olla vaikkapa turkistarhaajan maksamaa veroa."

        Ottavathan muslimit, hindut, kristityt ja juutalaisetkin rahaa ihmisiltä joilla on täysin vääränlaisia uskomuksia. Myös kristityt saavat rahaa "pakanoilta" joista heidän pastorinsa saattaa saarnata varoittavasti seurakunnassa. Raha ei ole enää niin sidottu kantajaansa kuin aikaisemminkin, on mahdotonta sanoa tarkalleen mistä se on peräisin.


      • hupsi
        saanti kirjoitti:

        Miten siis käytännössä keskustelisit vanhuksen kanssa, joka ehdottomasti haluaa tuttua liharuokaa. Suostutteletko ja sumplitko hänet kasvissyöjäksi? Harvassa piirissä on edes yksi kasvissyöjävanhus. Varmasti hänkin kaipaa seuraa, mutta tuskin yksi työntekijä voi viettää koko työaikaansa juuri mieluisensa ihmisen kanssa. Lisäksi omaisilta voisi tulla kommenttia...

        Vegaanit taitavat kieltäytyä aika monesta ammatista, jos he eivät voi käsitellä tavaroita,jotka ovat heidän mielestään epäeettisiä. Raha ei kuitenkaan haise:ottavathan he vastaan yhteiskunnan tukea, joka voi olla vaikkapa turkistarhaajan maksamaa veroa.

        Lähihoitajia on niin monenlaisia, ei pelkästään se vanhusten hoitoa vastaava erikoistuminen. Enkä nyt sellaista ajatellutkaan, koska se varsinkin on erittäin raskasta työtä.

        Ja sumplimisella tarkoitan sitä opiskeluaikaa ja siihen liittyvää ruuanlaittoa. Vaikka itse en syö lihaa enkä kalaa, en aio tyrkyttää valintojani muille niinkään vaativasti.


    • varchar

      Täytyy sanoa, että olen hieman kateellinen vegaaneille, koska he pystyvät noudattamaan etiikkaansa ja saavat siihen vielä tukea ja ymmärrystä oppilaitoksista.

      Minä menin lukemaan yliopistoon tietotekniikkaa ja tie nousi heti kättelyssä pystyyn. Minä en eettisistä syistä voi käyttää Windows-käyttöjärjestelmiä enkä muitakaan MicroSoftin tuotteita. Olen vannonut Linuxin ja GNU GPL:n nimeen ja siinä pysyn.

      Olin syvästi järkyttynyt, koska minulle ja muille saman henkisille ei oltu koulun puolesta järjestetty Linux työasemia tietotekniikan tunneille. Enhän voinut koskeakkaan Windowsiin, koska olisin varmaan seonnut. Proffalta ei herunut yhtään ymmärrystä ja lopulta valitin osastonjohtajalle asiasta. Ei mitään vaikutusta ja minun kuulemma olisi pakko käyttää Windowsia, jos mielisin kursseista läpi. Sain lopulta kenkää koulusta, kun en voinut suorittaa kursseja. Nykyään elän sossun rahoilla ja koodaan netissä huvikseni. En voi mennä oikein mihinkään töihinkään, koska kaikkialla on Windowseja.

      Ja tämä tarina on niin totta kuin voi olla.

    • muksu

      Mä oon valmistunut lähihoitajaksi ja kasvissyöjä... Eikä me kyllä koulussa mitään ruokaa tehty

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1215
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      777
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      749
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe