Arkeologian opiskelusta

anni_

Hei,
tunnutte tietävän täällä yhtä sun toista arkeologiasta, niin mietin, josko teillä olisi tietoa arkeologian opiskelusta?

Olen nyt vuoden opiskellut Turun yliopistossa ranskan kielen kääntämistä ja tulkkausta sillä tuloksella, että haluaisin vaihtaa pääainetta (taso oli aika korkea ja havaitsin sivuaineiden perusteella, että historia/arkeologia olisi lähempänä sydäntä). Pänttäilen nyt siis kulttuurihistorian ja arkeologian pääsykokeisiin toiveenani päästä jompaa kumpaa lukemaan ensi syksynä (kulttuurihistoria kuitenkin ehkä mieluisin pääaineeksi).

Mutta siis: eniten minua kiinnostaisi kuitenkin muiden maiden kuin Suomen arkeologia (Välimeren alue, Egypti, Etelä-Amerikka tms.). Turun yliopistossa arkeologia kun painottuu valitettavasti lähinnä Suomen ja lähialueiden esihistoriaan.

Osaisiko kukaan neuvoa, mikä arkeologia siis kannattaisi ottaa sivuaineeksi? On klassillista arkeologiaa, egyptologiaa jne, mutta olisiko sellaista "yleistä arkeologiaa", jossa saisi monipuolisesti tietoa eri maanosista ja kulttuureista arkeologisesta vinkkelistä? Ja josta voisi sitten erikoistua mahd. itseä eniten kiinnostavaan maailman kolkkaan. Onko Helsingin yliopiston arkeologian opetus Turkua laaja-alaisempaa? Vai täytyykö kokonaan ulkomaille lähteä opiskelemaan?

Kiitokset mahd. avusta!

2

1353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelusta

      Hei!

      Arkeologian peruskursseilla käydään Turussakin läpi "perusarkeologiaa", joka sisältää myös muiden kuin Suomen alueiden arkeologiaa. Jos haluat arkeologina työskennellä täällä, sinun pitäisi luonnollisesti hallita myös Suomen esihistoriaa. Tietysti Suomessakin voi opiskella niiden alueiden arkeologiaa, joista on kiinnostunut, etenkin syventävien opintojen vaiheessa. Jos katsot turkulaisia arkeologian opinnäytetöitä: http://www.hum.utu.fi/oppiaineet/arkeologia/arkisto/opinnaytteet/index.html

      huomaat, että ei kaikki niissäkään ole pelkästään Suomen rajojen sisäpuolista aluetta tutkivaa, vaikka Helsinki taitaa viedä voiton kansainvälisyydellä. Turustakin pääsee myös ulkomaille vaihtoon (esim. Ruotsiin, Englantiin, Saksaan, Yhdysvaltoihin tai Italiaan).

      Ehkä sinun kannattaisi ottaa sivuaineeksi klassillinen arkeologia. Yhteen tiettyyn maailmankolkkaan erikoistuminen kuulostaa laajalta erikoistumisalueelta, yleensä erikoistutaan esim. jonkin tietyn alueen tiettyyn aikakauteen, tai aikakauden osaan tai yhteen esinetyyppiin. Teorialla on myös suuri osa arkeologiassa ja usein arkeologian ilmiöitä tarkastellaan jonkin tietyn teorian kautta. Onnea pääsykokeeseen, kerro tällä palstalla aikanaan miten meni. :)

    • hessu105

      Terve,

      Itse ajattelin kanssa käydä pääsykokeissa, tosin vasta ensivuonna. Kai se on helsinkiin lähettävä. Kyllä argeologia vaikuttaa paljon mukavemmalta aineelta kuin pelkkä geologia. Tosin minulla on vakituinen työ, ei tarvitse ottaa mitään paineita sinne pääsystä. Taisi olla muuten 9 aloituspaikkaa tänä vuonna, joten se pääsykoe ratkaisee luultavasti tosi paljon ketkä sinne pääsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1525
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe