Kouluruuan täytyy olla tarpeeksi laadukasta

ruokailijat

35

2224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosi on...

      Käykääpä kahtomassa kuinka maittavissa sapuskoissa nämä yhteiskunnan ja isänmaantoivot ovat tuolla vankiloissa.

      • jeahhhh

        Tulkaapa tänne Pohjois-Karjalaan,
        ruoka on hyvää ja siiihen on panostettu
        JA SILTÄ MYÖS MAISTUU!
        nams, kiitos koulut


      • PRkl.!!!

        vangeille vaan vettä,näkkäriä ja velliä.. oppivatpahan ainakin olemaan.. Miks niille pitää maksaa paremmat ruuat kun koululaisille.. juurihan iltalehdessä oli juttu että vankilan ruokaan käytetään 1.25e ja kouluruokaan 0,65e miten se on edes mahdollista


    • ja keitot

      yleistyneet. salaattia korkeintaan yhtä sorttia. leipänä myös usein pelkkää näkkäriä.

      • siru

        KOULURUOKA TÄNÄ PÄIVÄNÄ ON IHA OK MIKÄ VIKA PUUROPÄIVÄSÄ JA NÄKKÄRISÄ MUKA ON OMAN LAPSEN MIELESTÄ ON HYVIÄ JA HUONOJA RUOKIA KAIKKEEN EI OO TOTTUNU JOKKAISELLA ON OMAT MIELTYMYKSET ON IHA TOTTA ETTÄ PERUNAT ON KO KUMIA SALAATEISTA LAPSET TYKKÄÄ MUTTA NIISÄKI JOKAISELLA OMAT SUOSIKIT PITÄS KYSYÄ LASTEN MIELIPITEITÄ OMA MIELIPIE ON ET KAIKKI RUOKA ON SYÖTÄVÄÄ JOS ON NÄLKÄ


    • hyvän ruuan

      On tosi häpeä, että lasten etua ei sen kummemin ajatella. Lapset eivät voi itse puollustaa oikeuksiaan. Nykyaikana kun on paljon perheitä, joissa luotetaan tuon kouluruuan varaan, eikä kotona edes ennätetä lapsille ruokaa valmistamaan.

      AMK:ssa tarjotaan todella kattavat ja monipuoliset ateriat. Kela korvaa osan opiskelijan ateriasta. Miksi tälläista käytäntöä ei sovelleta myös perusopetuksen puolelle. Vanhammat olisivat varmaan valmiita maksamaan (ainakin osan) lastensa ateriakustannuksia, jos koulussa tarjottava ruoka olisi edellämainituissa oppilaitoksissa tajotun ruuan veroinen.

      • j

        Tuosta olen täysin samaa mieltä, että lapset eivät kykene itseään puolustamaan. Ja siksi heiltä, kuten vanhuksiltakin, otetaan.

        Mutta jos väität, ettei omille lapsille ENNÄTETÄ kotona valmistamaan ruokaa... niin olisikohan syytä silloin, kun kerran nämä lapset ovat jo hankittu, syytä miettiä näiden lasten antamista joidenkin muiden hoidettavaksi? Ja jatkossa oltava hankkimatta niitä lapsia lisää?


      • ,.,.,.,.,.,.,

        Ja lapsiahan ei saa opettaa ees leipää voitelemaan? Meillä toimii sillein, että kotiin ostetaan ruokaa ja jos ollaan pitkään töissä, lapset osaa itsekin jotain sapuskaa laittaa esim. keitettyjä perunoita ja makkarakastiketta. Että jos ei itse kerkii ruokaa laittaa, opettaa lapset omatoimisiksi. :) Ja hyvää kastiketta on tullut.


    • säästöä

      aina ollaan tekemässä ja nyt on pahasti joutuneet juuri koulut siihen kynteen.
      Koulukirjoja kierrätetään ja ainakin meillä lapset on saaneet todella huonokuntoisia kirjoja joita sitten tarvii suojella lukukauen loppuun ettei ne hajoa käsiin, muuten olet maksumies. Itse kyllä ilmoitin viimesyksynä pojan opettajalle. että kirja jonka poika sai oli jo ns. koulupäivänsä nähnyt ja että jos kirja hajoaa niin en maksa ja näytin kirjan opettajalle. Hän sanoi, että saa uuden kirjan, että kirja oli todella huonokuntoinen.
      Mutta kuin moni muu joutuu esim. tilanteeseen, että joutuu korvaamaan kirjan/kirjat.

      Toinen on kouluruoka...ei ole pehmeää leipää kuin ani harvoin.. näkkileipää on vaan tarjolla. Ja kaikki pihvit mitä listassa lukee on niitä hemmetin kanapihvejä korppujauho kuorrutuksella joka maistuu todella pahalle. Itse ollut koululla keitiöllä töissä joten olen maistanut:(

      Salaatteja kyllä on mutta ei niin monipuolista. Porkkaraastetta tai sitten slaattia missä on sipulia ja jokainen nyt tietää että ei lapset sellaista mielellään syö.

      Perunamuusi on kuin vettä välillä ja maistuu ihan pussimuusilta, sillä siitä se tehdään.
      Perunat on välillä raakoja kun ei jakseta kypsyttää ja nekin tulee valmiiksi kuorittuna koululle.

      Kaikki ruoka tulee valmiina, mitään ei enää tarvii ns. tehdä itse.

      Miksi koulusta on hävinnyt esim. makaronimössö/laatikko vallan, mikä on taatusti lapsten suosikki. Ja perus salaatit. Ei niissä tarvii olla mitään purjoja/sipuleita tai parsaa..ei ne lapsia innosta.
      Lehtisalaatti/kurkku/tomaatti salaatti kiehtoo varmemmin.

      Ainoa mitä meidän lapset kehuvat koulun ruokana on kinkkukiusaus..se ilmeisesti sitten osataan tehdä oikein.

      Ja telkusta tuli joskus ohjelma, missä selvitettiin nuo hinnat kuka mitäkin satsaa ruokiin niin vankilan ruokaan meni enemmän rahaa kuin lasten kouluruokaan. Ja mielestäni se saisi olla toisin päin.
      Kasvavat lapset tarvitsee monipuolisemman ruuan kuin jotku vankiloiden ihmiset.
      Olen ainakin pettynyt sihen että sellaisilla ihmisillä on paremmat oltavat vankiloissa kuin meillä muilla taviksilla.

      Ei muuta ku adressi vaan herroille tästä asiasta, että kouluruoka paremmaksi ja vankiloihin ne vesiruuat ja korppujauho kanapihvit:)

      • sinisiipi

        Pakko sanoa tähän väliin. En tiedä mikä tilanne on nykyään, mutta 20 ensimmäistä ikä vuotta Tampereella kasvaneena täytyy sanoa, ettei tullut ikinä päivää jolloin oikeasti olisi kouluruoka ollut pahaa mielestäni ja jutussa sanotaan nimenomaan Tampereen satsaavan vähiten kouluruokailuun. Minkä ihmeen takia pitäisi olla pehmeää leipää tarjolla. Näkkileivässä on huomattavasti enemmän kuituja ja on muutenkin terveellisempää lisäksi jos kouluruokaloissa varattaisiin joka päivälle pehmeää leipää täällä kitistäisiin kun kullanmuruille tarjotaan kovettunutta leipää, jos eiliseltä on jäänyt yli. Enkä kyllä sitäkään ymmärrä minkä takia koulun pitäisi tarjota pihvejä lapsille, kun se kerran on kallista ja moni ei ihan oikeasti pidä pihveistä. Jauheliha ja nugetti pihvithän juuri on lasten herkkuja. Vaikka eihän ne kaikista terveellisempiä ole. Mitä salaatteihin tulee niin ainakin omana kouluaikanani salaatit oli huomattavasti monipuolisempia ja kirjavampia, kun tämän päivän ruokalan missä voisin käydä syömässä. (Ammattikorkeakoulun Amica) Ruoka maksaa melkein kolme euroa, pääruuassa lukee montako mitäkin saa ottaa ja salaatit on käytännössä pelkkää kaalia ja kesäkurpitsaa, muutama ananas pääli puolella koristeena. Olisi nyt edes kurkkua sen kesäkurpitsan sijasta. Lisäksi monesti ruoka on lkylmää ja maito lämmintä ja täytyy sanoa, että kyllä on ikävä niitä kouluruokia mitä Tampereella sai ilmaseksi.

        Mitä tulee vankilaruuan ja koululaisen ruuan annoksen hintavetailuun. Tulee mielestäni ottaa huomioon, että vankiloissa on hyvin usein aikuisia ihmisiä ja koululaiset lapsia, jotka eivät syö paljoa. JA kirjojen kierrätys on mielestäni loistava juttu. On meinaan yksi tapa opettaa lapsille huolehtimaan omista tavaroista ja ainakin mulla vanhat koulukirjat on jääneet vaan varastoon pakattuna laatikkoon lukuunottamatta historian kirjaa. Kaikki muut peruskoulun kirjat olisivat jääneet vaan tielle ja lentäneet kaatopaikalle ja eihän se matikka, fysiikka tai kemia miksikään muutu varsinkaan peruskoulutasolla.

        Jos lapset valittaa kouluruuasta voi miettiä kaksi kertaa johtuuko se oikeasti siitä, että kouluruoka on pahaa vai siitä, että on opettanut lapset nirsoiksi. Jos on ensimmäinen, niin kannattaa ryhtyä toimiin, sillä Tampereella ilmeisesti ainakin valmistetaan oikein hyvää ruokaa pienellä budjetilla. Ainakin omina kouluaikoinani eikä siitä montaa vuotta ole.


      • j
        sinisiipi kirjoitti:

        Pakko sanoa tähän väliin. En tiedä mikä tilanne on nykyään, mutta 20 ensimmäistä ikä vuotta Tampereella kasvaneena täytyy sanoa, ettei tullut ikinä päivää jolloin oikeasti olisi kouluruoka ollut pahaa mielestäni ja jutussa sanotaan nimenomaan Tampereen satsaavan vähiten kouluruokailuun. Minkä ihmeen takia pitäisi olla pehmeää leipää tarjolla. Näkkileivässä on huomattavasti enemmän kuituja ja on muutenkin terveellisempää lisäksi jos kouluruokaloissa varattaisiin joka päivälle pehmeää leipää täällä kitistäisiin kun kullanmuruille tarjotaan kovettunutta leipää, jos eiliseltä on jäänyt yli. Enkä kyllä sitäkään ymmärrä minkä takia koulun pitäisi tarjota pihvejä lapsille, kun se kerran on kallista ja moni ei ihan oikeasti pidä pihveistä. Jauheliha ja nugetti pihvithän juuri on lasten herkkuja. Vaikka eihän ne kaikista terveellisempiä ole. Mitä salaatteihin tulee niin ainakin omana kouluaikanani salaatit oli huomattavasti monipuolisempia ja kirjavampia, kun tämän päivän ruokalan missä voisin käydä syömässä. (Ammattikorkeakoulun Amica) Ruoka maksaa melkein kolme euroa, pääruuassa lukee montako mitäkin saa ottaa ja salaatit on käytännössä pelkkää kaalia ja kesäkurpitsaa, muutama ananas pääli puolella koristeena. Olisi nyt edes kurkkua sen kesäkurpitsan sijasta. Lisäksi monesti ruoka on lkylmää ja maito lämmintä ja täytyy sanoa, että kyllä on ikävä niitä kouluruokia mitä Tampereella sai ilmaseksi.

        Mitä tulee vankilaruuan ja koululaisen ruuan annoksen hintavetailuun. Tulee mielestäni ottaa huomioon, että vankiloissa on hyvin usein aikuisia ihmisiä ja koululaiset lapsia, jotka eivät syö paljoa. JA kirjojen kierrätys on mielestäni loistava juttu. On meinaan yksi tapa opettaa lapsille huolehtimaan omista tavaroista ja ainakin mulla vanhat koulukirjat on jääneet vaan varastoon pakattuna laatikkoon lukuunottamatta historian kirjaa. Kaikki muut peruskoulun kirjat olisivat jääneet vaan tielle ja lentäneet kaatopaikalle ja eihän se matikka, fysiikka tai kemia miksikään muutu varsinkaan peruskoulutasolla.

        Jos lapset valittaa kouluruuasta voi miettiä kaksi kertaa johtuuko se oikeasti siitä, että kouluruoka on pahaa vai siitä, että on opettanut lapset nirsoiksi. Jos on ensimmäinen, niin kannattaa ryhtyä toimiin, sillä Tampereella ilmeisesti ainakin valmistetaan oikein hyvää ruokaa pienellä budjetilla. Ainakin omina kouluaikoinani eikä siitä montaa vuotta ole.

        Arvostelet valtion täysihoitolan ja koulun ruoka-annosten hintavertailua. Tiedoksesi, että kyseisessä vertailussa otettiin huomioon hinnan suhde aterian kokoon verrattuna.
        Eli edelleenkin kyseisissä laitoksissa syödään vähintään tuplaten paremmin, kuin kouluissa.


      • Kouluruoan vihaaja.

        Mä oon samaa mieltä sun kaa.Ja sanon vaa,et meillä koulus on joka perjantai jotaa puuroo.Ja mä tykkään puuron kaa marjahillokkeest,mut harvoin sitä marjahilloketta on!!Johan siihe kyllästyy.Jos joka perjantai on puuroo.Ja meiän koulus on myös ns "kumiperunoita".Ja minust puuro ei oo mitää ruokaa vaa ilta-tai aamupalaa.Ja kerran viikos on vaa jotaa hyvää ruokaa koulus.


    • tiitsuliidia

      Kouluruoka on maukasta, miksi valittaa. Olisi vanhemmat tyytyväisiä, että lapsensa/nuorensa saavat koulussa ruuan, ettei heti tarvi olla ruokaa tarjoilemassa, kun koululainen kotiin koulusta tulee. Jos ei jostain ruuasta tykkää, niin voihan sitä sitten leipää ja maitoa sinä päivänä syödä, kun ei se ruoka-annos maistu, mutta aina kannattee edes maisteluannos ottaa. :)

      • maikka72

        Täällä Vantaalla kouluruoka (ei ainakaan meidän koulussa) ei todellakaan ole maukasta. Ja huvittaa nämä joka paikassa näkyvät kommentit, että pehmeää leipää ei saa joka päivä. Minä en ole nähnyt meidän koulussamme viimeiseen 7 vuoteen kuin ehkä 5 kertaa jotain muuta kuin näkkäriä! Ja salaattia samoin, olisipa edes salaattia iänikuisen raasteen sijasta. Ja itse ruokalajitkin ovat aivan ihmeellisiä. Miksi lapsia ja nuoria ei kuunnella enempää. Varsinkin nuorisolle maistuisi varmasti paremmin pasta ja riisi (ja niistä tehdyt erilaiset laatikot) kuin iänikuiset kumiperunat ja kala, jota on eri muodoissa 2 kertaa viikossa! Itse olen lopettanut syömisen koulun ruokalassa jo aika päiviä sitten niin kuin suuri osa opettajista. Ei viitsi maksaa sellaisesta sonnasta!


      • sanoa

        että kaikki kouluruoka olisi maukasta, enkä tarkoita pelkästään "tykkää/ei tykkää" jostain ateriasta... Myös eri koulujen / kuntien välillä on suuriakin eroja aterian maukkaudessa, tiedän omasta kokemuksesta - olen ollut useammassa koulussa elämäni aikana (ikää kertynyt jo lähes 40 v) ;) Joku / jotkut ovat ehdottaneet ruokamaksua jopa peruskouluun, mutta omasta mielestäni peruskoulun tulisi olla oppilalle ilmainen - myös ruokailun osalta! Tietysti joku sitten sanoo, että koulutus on yksi verovaroista maksettava asia - näin on - mutta mielestäni on eri asia joutua maksamaan kirjoista yms. lukiossa / ammatillisissa koulutuksissa, kuin peruskoulussa.
        Ruoasta valittaminen ei ole uusi asia, sitä oli jo meikän peruskouluaikaan - lisäksi silloin 1970 - 1980-luvuilla oli hyvin harvoin pehmeää leipää, näkkäri oli yleisin leipä - ainakin niissä kouluissa missä itse olin... Harvoin kuitenkaan kuulin / luin "leipävalitusta", muu ruokavalitus sen sijaan oli eri asia...


      • nemppis
        maikka72 kirjoitti:

        Täällä Vantaalla kouluruoka (ei ainakaan meidän koulussa) ei todellakaan ole maukasta. Ja huvittaa nämä joka paikassa näkyvät kommentit, että pehmeää leipää ei saa joka päivä. Minä en ole nähnyt meidän koulussamme viimeiseen 7 vuoteen kuin ehkä 5 kertaa jotain muuta kuin näkkäriä! Ja salaattia samoin, olisipa edes salaattia iänikuisen raasteen sijasta. Ja itse ruokalajitkin ovat aivan ihmeellisiä. Miksi lapsia ja nuoria ei kuunnella enempää. Varsinkin nuorisolle maistuisi varmasti paremmin pasta ja riisi (ja niistä tehdyt erilaiset laatikot) kuin iänikuiset kumiperunat ja kala, jota on eri muodoissa 2 kertaa viikossa! Itse olen lopettanut syömisen koulun ruokalassa jo aika päiviä sitten niin kuin suuri osa opettajista. Ei viitsi maksaa sellaisesta sonnasta!

        Pakko sanoa, että meillä kouluruoka on todella hyvää ja mielestäni on ollut aikaisemmissakin kouluissa vaikka pehmeää leipää ei olekkaan ollut aina tarjolla on sitä kuitenkin ollut kerran viikossa (paitsi ala-asteella harvemmin, mutta useamman kerran kuussa kuitenkin).

        Puuro päiviä oli ala-asteella enemmän, mutta ei sielläkään aina tarjottu sitä yhtä ja samaa. Salaattia on aina ollut yhtälajia, mutta en minä tajua miksi sitä pitäisi ala-aste ikäisille tai muutenkaan tehdä sen useampaa lajia. Se ainakin olisi pois muuhun ruokaan käytettävistä varoista ja salaatti kuitenkin vaihtuu päivittäin.

        Kalaa muistaakseni meilläkin kahdesti viikossa, joka itselleni oli hieman hankalaa koska en kalaa ole tykännyt syödä ala-asteellakaan, mutta se on ihan tosissaan minusta itsestäni ja mieltymyksistäni ja siitä mihin minut on opetettu niin kiinni. Eikä siitä niin ollen voi valittaa, kun en kerran allerginen ollut.

        Muuten kyllä tosissaan ala-asteella kaipasin välillä muutakin kun niitä perunoita, jotka vielä silloin olivat niitä ns. kumiperunoita, mutta sen jälkeen tukkua on vaihdettu eikä ne ole enää lainkaaan niin pahoja. Nykyisin tähän on mitä ilmeisimmin muutenkin meillä päin herätty sillä keittiössä työskentelevä äitini valittaa. "Miks nykyisin ei ole perunoita aina vaan sitä riisiä tai pastaa."

        Asia erikseen on se mihin suuntaan meillä lähdetään menemään, budjektia on kuullemma taas leikattu. Valittaa en kuitenkaan peruskoulun ajan ruuasta aijo, sillä kokonais valtaisesti se oli hyvää...
        Suurin riesa olivat aina opettajat jotka pakottivat syömään myös niitä ruokia joita ei olisi halunnut...

        Nykyisestä kouluruuastani sitten vielä sen verran, että täällä ei budjektia ole sen suhteen liikaa säästelty. Joka päivä on tarjolla useampaa lajia pehmeää leipää ja näkkileipää. Kalaa on vieläkin usein, mutta kun olen itse päättänyt etten syö niin oma on ongelmani. Aina on jokin jälkiruoka. Salaattia sitä yhtälajia, mutta se ei mielestäni yhtään haittaa (joskus tosin voi olla kahtakin). Maidon, veden ja piimän lisäksi on aina tarjolla myös kotikaljaa ja mahdollisesti mehua. Toki tälläistä ruokalaa voisi toivoa myös peruskouluun, mutta ymmärrän että toteuttaminen joka kunnassa tulisi todella kalliiksi ja kun pienemmälläkin tullaan toimeen.


      • se on aina
        sanoa kirjoitti:

        että kaikki kouluruoka olisi maukasta, enkä tarkoita pelkästään "tykkää/ei tykkää" jostain ateriasta... Myös eri koulujen / kuntien välillä on suuriakin eroja aterian maukkaudessa, tiedän omasta kokemuksesta - olen ollut useammassa koulussa elämäni aikana (ikää kertynyt jo lähes 40 v) ;) Joku / jotkut ovat ehdottaneet ruokamaksua jopa peruskouluun, mutta omasta mielestäni peruskoulun tulisi olla oppilalle ilmainen - myös ruokailun osalta! Tietysti joku sitten sanoo, että koulutus on yksi verovaroista maksettava asia - näin on - mutta mielestäni on eri asia joutua maksamaan kirjoista yms. lukiossa / ammatillisissa koulutuksissa, kuin peruskoulussa.
        Ruoasta valittaminen ei ole uusi asia, sitä oli jo meikän peruskouluaikaan - lisäksi silloin 1970 - 1980-luvuilla oli hyvin harvoin pehmeää leipää, näkkäri oli yleisin leipä - ainakin niissä kouluissa missä itse olin... Harvoin kuitenkaan kuulin / luin "leipävalitusta", muu ruokavalitus sen sijaan oli eri asia...

        ollut, kouluruokaa on aina haukuttu. Oli itselläkin sellaisia ruokia (70-80 luvuilla) mitkä olivat täysin ala-arvoisia, siis vaikeaa saada alas esim. maksakuutiot, niitä pureskeltiin tunteja ja sitten tietenkin tilliliha, sitä ei varman yksikään tämänpäivän koululainen edes maistaisi. Ja meillä oli keittäjät jotka laittoivat ruoan lautaselle ja pakko oli syödä, opettajat valvoivat että menee se mitä on otettukin, eivät vaan keittäjät kuunnelleet kun sanoin että ihan vähän, pieni ja laiha olin jo silloin eli ajattelivat että syöpä tyttö kunnolla (vähän pyöreille, oli niitä muutama jo silloin, laitettiin vähemmän ruokaa). Mutta loppujen lopuksi, parempi noin, nyt aikuisena syön kyllä hyvin silloin harvoin kun ilman saa.


      • voihyvänenaika
        maikka72 kirjoitti:

        Täällä Vantaalla kouluruoka (ei ainakaan meidän koulussa) ei todellakaan ole maukasta. Ja huvittaa nämä joka paikassa näkyvät kommentit, että pehmeää leipää ei saa joka päivä. Minä en ole nähnyt meidän koulussamme viimeiseen 7 vuoteen kuin ehkä 5 kertaa jotain muuta kuin näkkäriä! Ja salaattia samoin, olisipa edes salaattia iänikuisen raasteen sijasta. Ja itse ruokalajitkin ovat aivan ihmeellisiä. Miksi lapsia ja nuoria ei kuunnella enempää. Varsinkin nuorisolle maistuisi varmasti paremmin pasta ja riisi (ja niistä tehdyt erilaiset laatikot) kuin iänikuiset kumiperunat ja kala, jota on eri muodoissa 2 kertaa viikossa! Itse olen lopettanut syömisen koulun ruokalassa jo aika päiviä sitten niin kuin suuri osa opettajista. Ei viitsi maksaa sellaisesta sonnasta!

        ei saa pehmeää leipää? sitä pidetään näkkärinä??
        TODELLA NAURETTAVAA! nyt kyllä jonkun täytyy puuttua tuohon, lapsi raukat!!!


    • Koulussa näin

      Joo, itse työskentelin koululla. Pitihän niitä ruokia maistaa mistä lapseni aina valittivat. No, kelvotontahan se ruoka oli. Kumisia perunoita, kaaliraastetta, kinkkuiusaus vesi lillinkiä. Ainut mitä pystyi syömään jossa oli makua niin makkara keitto. Ei edes keittiön väki itse tykänneet ruasta. Se on nyt tää ravintioppia mikä määrää minkäs laista safkan pitää olla. Ei ihme että lasikia tulee kouluilla. Ymmärrän hyvin jos ruoka ei kelpaa lapsille. Kun, sitä ei edes keittäjät itsekkään syö mielellään.. Opettajista puhumattakaan. Opettajatkin hakee pizaa ruokatunniks kun koulun ruoka on huonoa....

    • ...Rääkkylästä

      Meidän koulusta vietiin jopa keittäjä "pääkeittiölle", josta sitten tulee ruoka meille valmiiksi kypsennettynä, mutta meillä myöhempään ruokailuun se lämmitetään viellä kahdesti. Ja pääkeittiöllekkin perunat tulee keitettyinä, joten perunat lämmitetään NELJÄ kertaa ennenkuin me vanhemmat (3-6 lk) niitä saamme. Lisäksi perunat ovat kumisia ja haisevat tupakalle sekä ovat keskeltä mustia. Minä en enää edes koske niihin.
      Monesti on myös ruoka loppunut kesken, ja tarjottu raakaa ruokaa pakastimesta. Mitä mieltä olette jos meille syötetään raakaa likaa? Hyi. Salaatitkin ovat nykyään aina porkkanaraastetta, ja hernekeitto tehdään edellisen päivän lihakeitosta.
      Ennen kun meillä oli chili con carnea (en osaa kirjoittaa :/), ihan oikeaa, lihasta tehtyä ja maustettu sitä, on vaihdettu riisin tilalle peruna ja itse lihan tilalle "jauheliha kastiketta" jota on höystetty PORKKANARAASTEELLA. Meillä on lähes tulkoon kaikissa ruuissa porkkanaraastetta, porkkanaa yli päätänsäkkin jossain muodossa, paitsi puuroissa. Mutta puuro päivinä loppuu aina se kiisseli ja jos puuroa sen jälkeen erehtyy maistamaan, yök.

      Pehmeää leipää meillä on noin kerran kuussa, ja nekin ovat usein kuivaneita. Ketsuppi tuntuu ihan vedeltä höystetyltä, niin löröä ja laimeaa sekin on. Ja jos on jotain kunnollista salaattia, noin 50 % niissä on sipulia. Ja nämä kukkakaalit vai mitä nyt ovat, mitä tarjotaan lämpiminä ruuan ohessa, ovat RUSKEITA. Syöppä niitä sitten :

    • blackpoppy

      siis se, että jaksetaan valittaa kouluruuasta. luuleeko oikeesti joku että kun tekee ainakin sadalle ihmiselle ruokaa, olisi ruoka jotain ylellistä? turha toivo. luulisi sen riittävän, että saa ruokaa.

      • hensk-a

        itse opiskelen nykyään ammattikoulussa, ennen sitä vuoden lukiossa. peruskoulun kävin pikkupaikkakunnalla, jossa ruuassa ei ollut mitään moitittavaa! onhan se että pienemmillä paikkakunnilla on enemmän rahaa käytössään ruokiin ja muuta, mutta kun peruskoulusta menin lukioon (johon tuli ruoka isosta keskuskeittiöstä, ruokaa meni 4 lukioon ja ties kuinka moneen peruskouluun), niin kyllä huomasin että mielummin haluaisin syödä peruskouluni ruokaa, koska lukiossa ruoka oli mautonta ja kamalaa, eikä aina ulkonäöstä päätellen tiennyt ruuan koostumusta, useimmiten näytti läjältä lihaa ja joskus jopa oksennukselta! ja jokaiseen kaupungin kouluun menivät samat ruuat, ja ne olivat aina samanlaiset. eihän joillain ole valittamista, mutta jätin itse lukiossa monet kerrat syömättä kun ruoka oli kamalaa.
        olisin siis todella iloinen jos saisin vielä syödä peruskoulussani saamaa ruokaa, meillä se oli vain paremmin, ja oli oppilaita yli 100 ja ylellistä ruokaa oli :)


    • ...Rääkkylästä

      Meidän koulusta vietiin jopa keittäjä "pääkeittiölle", josta sitten tulee ruoka meille valmiiksi kypsennettynä, mutta meillä myöhempään ruokailuun se lämmitetään viellä kahdesti. Ja pääkeittiöllekkin perunat tulee keitettyinä, joten perunat lämmitetään NELJÄ kertaa ennenkuin me vanhemmat (3-6 lk) niitä saamme. Lisäksi perunat ovat kumisia ja haisevat tupakalle sekä ovat keskeltä mustia. Minä en enää edes koske niihin.
      Monesti on myös ruoka loppunut kesken, ja tarjottu raakaa ruokaa pakastimesta. Mitä mieltä olette jos meille syötetään raakaa likaa? Hyi. Salaatitkin ovat nykyään aina porkkanaraastetta, ja hernekeitto tehdään edellisen päivän lihakeitosta.
      Ennen kun meillä oli chili con carnea (en osaa kirjoittaa :/), ihan oikeaa, lihasta tehtyä ja maustettu sitä, on vaihdettu riisin tilalle peruna ja itse lihan tilalle "jauheliha kastiketta" jota on höystetty PORKKANARAASTEELLA. Meillä on lähes tulkoon kaikissa ruuissa porkkanaraastetta, porkkanaa yli päätänsäkkin jossain muodossa, paitsi puuroissa. Mutta puuro päivinä loppuu aina se kiisseli ja jos puuroa sen jälkeen erehtyy maistamaan, yök.

      Pehmeää leipää meillä on noin kerran kuussa, ja nekin ovat usein kuivaneita. Ketsuppi tuntuu ihan vedeltä höystetyltä, niin löröä ja laimeaa sekin on. Ja jos on jotain kunnollista salaattia, noin 50 % niissä on sipulia. Ja nämä kukkakaalit vai mitä nyt ovat, mitä tarjotaan lämpiminä ruuan ohessa, ovat RUSKEITA. Syöppä niitä sitten :

    • Suomalaiset on pilalle lellitty kansa :-D

      • tamtamtam

        Olen yli viiskymppinen mummo, ja käynyt aikoinani isoa kansakoulua. Leipä oli aina näkkäriä, en pitänyt, mutta tässä elän. Oli puuropäiviä, ne olivat hyviä. Maksaruoka oli aivan ihanaa. Koskenlaskijajuustosta en pitänyt, vein kotiin. Ainut ruoka, joka oli oksettavaa oli nimeltään talonpojan aamiainen. Se oli haarukkaruokaa, vaikka oli soppajämä. Jämäruoka ei minua haittaa yhtään, mutta talonpojan aamiaisessa jo pelkkä haju oli kuvottava, mutta silti tässä elän ja voin hyvin. Asia, josta tänä päivänä haluan rummuttaa, ja jota kukaan ei vielä ollut maininnut tähän astisissa kirjoituksissaan on MAITO. Kerokaa ihmeessä minulle syy, miksi lapsille kouluissa ja päiväkodeissa juotetaan sitä vaaleansinistä tiskivettä????? Tiskivettä, joka altistaa tutkimusten mukaan allergiolle ja yliherkkyyksille. Olen tästä tosi vihainen, että lapsenlapseni joutuvat juomaan tällaista ala-arvoista litkua. Älkääkä tulko puhumaan rasvoista. Lapset tarvitsevat rasvaa ja oikeata maitoa.


    • Joo, mutta mä oon töissä vielä ens viikon ala-asteen ruokalassa, ja siellä saa otta
      a lisää jos haluaa, ja muuta.......mutta olen huomannut, että salaattia ei ota juurik
      aan kukaan.......muutama hassu tomaatin yms palanen......ei siihen nyt kuole jos si
      tä maistaa edes kerran ! ei se oo vaarallista kellekään, ja jos on allergioita, niin sa
      a vastaavaa keittäjiltä kun kysyy !
      Itse syön siellä ja se ruoka on hyvää !

    • hyifhersiuf

      On tullu huomattua toi kouluruokien kehnous. T. 12v opiskelija

    • Jälki-istunto

      Olin 4v töissä koulussa, "en opettajana" ja tietysti söin myös samaa mättöä kuin koululaiset!! ainakin siinä kolussa ruoka oli suötävää, mutta aivan mautonta.. Vaan SE HALVATUN Puuro kerran viikossa oli liikaa.. miten helvetissä päättäjät uskovat että kasvavat oppilaat, selviävät päivän pelkällä puurolla.. ja lisäksi kuulin monelta lapselta että koulu ruokailu on heidän ainoa lämmin ateria päivässä.. Pistetään päättäjät syömään samaa ruokaa yhden lukukauden ja katsotaan sitten miten he suhtautuvat... mutta niin kauan kuin he mässäilevät lounas-seteleillä ravintolalounasta niin muutosta ei tule tapahtumaan.. Omasta kouluajastani muistan tapauksen jossa tarjottiin hernekeittoa! No keitto oli vihreää vesivelliä... sain lautaseni ja kävelin kiroillen pöytään, lopulta löysin herneen tapaisen! Nousin pöydälle ja kailotin kovaan ääneen 300 oppilaan edessä löytäneeni sen herneen.. kysyin samalla mitä voitin!! 2h jälki-istuntoa siitä tempauksesta seurasi.. mutta en koskaan istunut sitä... :D

    • Maistuu91

      Hassua miten täällä jotkin valitukset kuulostavat tältä: "Meille annettavat satasen setelit ovat ryppyisiä ja liian monena päivänä annetaan ilmaisia KYMMENEN euron seteleitä."

      Mun mielestä on kouluruoka aina ollut hyvää. Syynä voi olla se, että en saa kotona ylellistä ruokaa tai ruokaa itse asiassa melko harvoin saakaan. Onko koulun vika, että kotona tarjotaan luksusruokaa?

      Mikä siinä kouluruoassa muuten on mielestänne pilalla? Makuko vai laatu? Vai mikä?

      Näkkärithän ainakin on terveellisiä. Olin yllättynyt, kun luin jonkun viestistä, että joskus koululla on tarjolla "pelkkää näkkäriä".

      • Koululainen

        Onhan se herkullista, kun suurin osa ruoista on Saarioisen/Atrian/HK:n eineksiä. Ja perunoista puhumattakaan. Joko aivan mauttomia ja jauhoisia tai outuja, suolaveden makuisia ja limaisia. Perunamuusilla liimaisi lautasen pöytään kiinni. Kun se kaksi tuntia lämpötiskissä lilluu ja kuorettuu, ei maulla ole hurraamista.
        Lihakastikkeissa käytetään ilmeisesti halvinta mahdollista lihaa, seassa rustoja, silavaklimppejä, kamaraa ja verisuonenpaloja. Parasta sellasina päivinä onkin rosolli, sekin maistuu Saarioisilta. Käy sääliksi koulun keittäjää, kun konsultti väitti raa'an lihan kypsennyksen ajan haaskaukseski. Itse syön kaikkia muita ruokia, paitsi maksasuikaleita. Ja kouluruoan pitäisi opettaa syömään uusia ruokia, eikä vain ajamaan oppilaita ulos ruokalasta?


      • ruoka oli...
        Koululainen kirjoitti:

        Onhan se herkullista, kun suurin osa ruoista on Saarioisen/Atrian/HK:n eineksiä. Ja perunoista puhumattakaan. Joko aivan mauttomia ja jauhoisia tai outuja, suolaveden makuisia ja limaisia. Perunamuusilla liimaisi lautasen pöytään kiinni. Kun se kaksi tuntia lämpötiskissä lilluu ja kuorettuu, ei maulla ole hurraamista.
        Lihakastikkeissa käytetään ilmeisesti halvinta mahdollista lihaa, seassa rustoja, silavaklimppejä, kamaraa ja verisuonenpaloja. Parasta sellasina päivinä onkin rosolli, sekin maistuu Saarioisilta. Käy sääliksi koulun keittäjää, kun konsultti väitti raa'an lihan kypsennyksen ajan haaskaukseski. Itse syön kaikkia muita ruokia, paitsi maksasuikaleita. Ja kouluruoan pitäisi opettaa syömään uusia ruokia, eikä vain ajamaan oppilaita ulos ruokalasta?

        aika huonoa. Kävin ala- ja yläasteen samalla paikkakunnalla ja jokaiselle koululle tuli ruuat yhdeltä ala-asteelta missä oli pääkeittiö. (Siellä ruoka oli hivenen parempaa koska se oli juuri valmistettua) Ja itse kävin ala-asteen kyseisellä koululla.
        Vaikka ruuan tuominen sieltä meidän koululle ei kestänyt kauan niin silti ruoka jouduttiin aina lämmittämään uudestaaa. Kaiken lisäksi kunta säästi kouluruokailussa ja tämän takia meillä oli joka päivä perunaa joko jauhelihakastikkeen kanssa tai makkara/nakkikastikkeen kanssa. Perunat olivat kumimaisia ja kastikkeissa oli halpaa makkaraa tai jauhelihaa ja kyytiin oli viellä ängetty porkkana raastetta. Harvoin oli esim. kalaa tai jotain pasta ruokaa. (Ja tämä oli yksi syy siihen miksi yläasteella otin valinnaiseksi köksän koska siellä sai tehdä ruokaa mikä maistuikin hyvältä.)
        Sitten salaattina meillä oli pääosin kaalisalaattia eri muodoissa. Jäin usein itse kaipaamaan ns. perussalaattia eli tomaattia, kurkkua ja salaatinlehtiä.
        Joka päivä ruokalassa oli näkkäriä mutta esim. ruisleipää ja vaaleaa leipää ei ollut oikeastaan koskaan. Pääkeittiön koululla oppilaille tarjotaan kerran viikossa tuoreita sämpylöitä mutta meille niitä ei koskaan lähetetty.
        Myös jälkiruokaa oli harvoin. Yläasteella sitä oli viellä harvemmin kuin tällä pääkeittiön koululla.

        Eli siinä oli meidän ravitseva kouluruokailu. Aina samaa. Onneks nyt amiksessa ruoka on ees syötävää. Ja jopa tummaa ja vaaleata leipää löytyy. Ja jälkkäriä on joka päivä; hedelmiä tai kotain kiisseliä.


    • kyykyttäjä

      Kattoo tätä keskustelua niin näkee, että on ainoastaan niitä jotka rakastavat kouluruokaa ja niitä jotka vihaavat. Sain sellaisen kuvan että toisissa kouluissa on hyvää ja toisissa pahaa ruokaa. Itse en enää perunoita syö, sillä ne ovat liian kumisia. Jos haluaisin kumia syödä, söisin kiekkoja.

      Ihmettelen miksi jotkut valittavat että ei saisi valittaa vaikka mitä paskaa eteen tuotaisiin, sillä hyvinvointivaltiossa pitäisi saada hyvää ruokaa! Täällä sitä rahaa on ja varmasti löytyisi rahaa ruokaankin. Jotkut jopa vertaavat Suomea joihinkin Afrikan valtioihin jossa ihmiset syövät vaikka pieniä kiviä, jotta nälkä lähtisi, noh täälläpä on rahaa ja ruokaa. Ei kai meidän pidä syödä pahaa ruokaa pelkästä empatiasta nälkäisiä kohtaan?

      Eräänä päivänä oli koulussa jääkaapissa ollutta puuroa (taannoin oli puuroa, siitä ilmeisesti jäi yli) ennakkoluulottomana lappasin aimo kasan puuroa lautaselle, menin pöytään ja aloin syömään. Huomasin puuron olevan kylmempää kuin maito. Puurossa itsessään ei ollut valittamista, mutta olisihan se nyt voinut edes lämmittää.

      Täältä tähän.

    • Pikkukylänasukki

      Mistä te tiedätte minkälainen tilanne meillä täällä pienissä kunnissa on?? Te suurkaupungin ihmiset ette osaa ajatella loppuun asti, kun teillä on rahaa vaikka mihin. ENTÄS ME!? Joudutaan elämään täällä mahdollisimman pienin kuluin että ei kerkiä edes ajatella minkälainen ruoka meillä on.

      Älkää siis syyttäkö pieniä kuntia siitä että meillä ruoka on joskus ala-arvoista, sillä meillä ei ole edes mahdollista saada kunnon raaka-aineita ja hyvää henkilökuntaa sen takia, että kaikki on niin kaukana kaikesta. Ja kukaan ei suostu muuttamaan pois suuremmasta kaupungista pienempään.

      • anttirantala (12 v.)

        Mitäs se "pikkukylänasukki" tarkoitti sillä, että pienissä kunnissa ruoka on pahaa? Täällähän se vasta hyvää on! Kouluni on Länsirannan ala-aste joka sijaitsee Lappajärvellä ja ruoka on aina erinomaista. Paitsi muutaman kerran vuodessa kun koulun virallinen keittäjä on lomalla ym. Silloin ruoka on suorastaan ala-arvoista ja pippuria varmaan kilo laitettu kymmeneen litraan.

        Ter. Antti Rantala, 12v. opiskelija | [email protected]


    • NKIH

      Ihmeellistä, kun täällä kaikki valittaa siitä, miten "ala-arvosta" kouluruoka on. Ite oon pienemmältä paikkakunnalta, jossa koulujen ruokarahoja on supistettu tosi paljon, että kunnan miehet saa uusia kannettavia (ei oo sit mikää tuulesta temmattu juttu ku ihan totta) ja ruoka tuli meidän kouluun toiselta koululta, ja silti söin aina mitä oli tarjolla.

      Eihän ne ruuat meidän koulussa mitään hirmu terveellisiä aina ollu, makkararuokia oli useasti ja kastike tehtiin jostain tiivisteestä ja salaatit aika vaatimattomia, mutta tässä vielä oon yhdeksän peruskouluvuoden jälkeen ;)

      Ja kouluruuissa on ihan varmasti hyviäkin ruokia! Ihan ikävä tulee "lapinvuokaa" ja "tonnikalapastapaistosta" ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe