Olen yrittänyt löytää tietoa, miksi majava rakentaa padon. Padolla pystyy säätelemään kotilammen vedenpintaa, mutta mitä sitten? Eli säätelyn avulla pesä ei varmasti joudu kuiville, vai...?
Voisiko joku valottaa asiaa...
Miksi majava rakentaa padon?
7
5092
Vastaukset
- HelmutC
Eikös se laajenna sen ruokailualuetta. Majava taitaa olla aika lailla kovempi pala jahdattavaksi jos se pystyy polskimaan, kun taas kuivalla maalla se on helpompi saalis esim. susilla tms.
Toinen syy saattaa olla, että se haluaa veden pinnan noosevan tarpeeksi, jotta sen pesän suuaukko on aina vedenpinnan alapuolella. Silloin sinne ei oikein mikään sen luonnollinen vihollinen meinaa päästä. Itse padon läpi ei sitten ihan helpolla mennäkään, on ollut tapauksia missä ne on joudutta dynamiitilla räjäyttämään koska ne on niin tiiviiksi ja lujiksi tehty. - Jokelamaniac
Jaa en tiedä, ehkä majavaa vaan vituttaa kuunnella sitä jatkuvaa vedenlorinaa.
On huomattava, että se syy, mikä saa majavan rakentamaan padon, voi olla kokonaan eri juttu kuin padon evolutiivinen merkitys.
Pato auttaa vedenpinnan säätelyssä ja näin oma pesä pysyy aina sopivana. Toisaalta voi olla, että majava itse luulee rakentavansa hauskaa palapeliä. - luonnontutkijakin
Se on sillä varmasti geeneissä: majavan patogeeni.
- LauriT
Sehän rakentaa itselleen pesän ja samalla ympäristö muuttuu majavalle turvallisemmaksi.
- ?????
pitää paikkansa
- apis1
Kaikki periytyvät käyttäytymistavat ovan luonnossa SATUNNAISTEN mutaatioiden ja LUONNONVALINNAN tulosta. Majavat, jotka ovat alkuperäisen mutaation ja/tai perityn geenistön takia suuntautuneet padonrakentamiseen, jättävät populaatioon enemmän geenejä kuin ei-suuntautuneet, koska jäävät useammin henkiin ja sukuaan jatkamaan.
Majava ei itse tiedä taipumuksistaan, sillä padonrakennus on alitajuista. - Ihmejuttuja...
Miksi käki munii toisten pesiin ja satiainen pesii toisten muniin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000538890824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?112267Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1771368Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja171026- 61857
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41837Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57772Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72764En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.37682Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä75612