Niin, siinähän kysymys tulikin :)
Eli joku aika sitten katsoin telkusta kuna Allenin Rachel leipoi sitruunantorttua johon pohja esipaistettiin laittamalla piiraspohjan päälle tuorekelmu ja jotain papuja painoksi.
En ole vaan vielä uskaltanut serlan kelmulla kokeilla.
Kestääkö tuorekelmu
7
4749
Vastaukset
- kkkkkkkkkkkkkkk
kelmupaketissa lukee lämpötila jonka se kestää - ainaskin "suuremmissa" kaupoissa myydään kahdenlaista, toinen kestää uunia paaremmin toinen ei oikeestaan ollenkaan.
Kelmun voi korvata LEIVINPAPERILLA- mutta eipä ole...
...minkäänlaista merkintää lämpötiloista.
Joo voihan kelmun tilalla käyttää leivinpaperia tai foliota, mutta eivät "asetu" taikinan päälle yhtä nätisti kuin kelmu :)
- ohje hukassa
Minäkin katselin sitä samaa ohjelmaa, mutta vain osittain niin, etten nähnyt pohjataikinan tekovaihetta! Sain pelkän täyteohjeen talteen. Muistatko mitä pohjaan tuli? Edes suurinpiirtein..? Näytti aika paljon muropohjalta... Olis kiva kokeilla tuota piirakkaa, oli sen verran maukkaan näköistä! :)
Juu, kyllä kelmut yleensä kestävät johonkin lämpötilaan asti uunia, mutta leivinpaperia tai foliota olen itse yleensä käyttänyt. Hassua muuten, että pavut oli suomennettu helmiksi. :D- reseptiä :)
200g vehnäjauhoja ja 100g kylmää voita nypitään. Lisää 1rkl tomusokeria ja osa vatkatusta munasta, sekoita nopeasti. Laita jääkaappiin vähintään puoleksi tunniksi.
Kauli vuokaan ja esipaista 180 asteessa n. 20 min, tämän jälkeen poista "kelmu-papu-systeemi". Voitele pohja tähteeksi jääneellä kananmunalla ja laita vielä uuniin pieneksi hetkeksi.
Loppu sulla taisikin olla itsellä?
Aion testata ohjetta tulevana viikonloppuna, tosin vähennän sitruunan määrää, en tykkää noin kirpeästä. - kovasti
reseptiä :) kirjoitti:
200g vehnäjauhoja ja 100g kylmää voita nypitään. Lisää 1rkl tomusokeria ja osa vatkatusta munasta, sekoita nopeasti. Laita jääkaappiin vähintään puoleksi tunniksi.
Kauli vuokaan ja esipaista 180 asteessa n. 20 min, tämän jälkeen poista "kelmu-papu-systeemi". Voitele pohja tähteeksi jääneellä kananmunalla ja laita vielä uuniin pieneksi hetkeksi.
Loppu sulla taisikin olla itsellä?
Aion testata ohjetta tulevana viikonloppuna, tosin vähennän sitruunan määrää, en tykkää noin kirpeästä.Oi, kiitoskiitoskiitos!! :D Nyt saan testattua piirakkaa, reseptin alkuosa minulla on (toivottavasti vielä jossain) ylhäällä.
Oon tehnyt tuollaisella nypityllä, melko mauttomalla taikinalla amerikkalaisen omenapain. Siinä oli tosi makea ja voimakas omena-kanelitäyte, joten piirakkaan ei edes kaivannut makeaa taikinaa. Ehkä tässäkin mauton pohja hiukan tasapainottaa vahvaa sitruunanmakua... Mutta aika monta sitruunaahan tuohon kyllä tuli. - jos ei satu
kovasti kirjoitti:
Oi, kiitoskiitoskiitos!! :D Nyt saan testattua piirakkaa, reseptin alkuosa minulla on (toivottavasti vielä jossain) ylhäällä.
Oon tehnyt tuollaisella nypityllä, melko mauttomalla taikinalla amerikkalaisen omenapain. Siinä oli tosi makea ja voimakas omena-kanelitäyte, joten piirakkaan ei edes kaivannut makeaa taikinaa. Ehkä tässäkin mauton pohja hiukan tasapainottaa vahvaa sitruunanmakua... Mutta aika monta sitruunaahan tuohon kyllä tuli.löytymään, niin:
3 munaa
125g sokeria
sitruunan raastettu kuori
3 sitruunan ja 1 appelsiinin mehu
1,5 dl kermaa
160 astetta ja 25-35 min.
(olen jostain syystä rengastanut 35 joten oisko se sit lähinnä oikea paistoaika...?) - tuo aiempi kirjoittaja
jos ei satu kirjoitti:
löytymään, niin:
3 munaa
125g sokeria
sitruunan raastettu kuori
3 sitruunan ja 1 appelsiinin mehu
1,5 dl kermaa
160 astetta ja 25-35 min.
(olen jostain syystä rengastanut 35 joten oisko se sit lähinnä oikea paistoaika...?)Tein sitruunapiirakan eilen ja siitä tuli kyllä tosi sitruunainen! :D Ehkä jopa hiukan liian voimakas sitruunan maku, kuten tuossa aiemmin oli juttua... Seuraavalla kerralla taidan minäkin jättää yhden sitruunan pois.
Taikina oli vetäytymässä vain hetken jääkaapissa, joten kauliminen oli hiukan hankalaa, painelinkin loput taikinasta sormin vuokaan. Muuten onnistui ihan hienosti ja tuo 35 min paistoaika oli parempi ainakin meidän uunissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433196EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101463
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451207Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601017
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979- 41827
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23823