Kestääkö tuorekelmu

uunia???

Niin, siinähän kysymys tulikin :)
Eli joku aika sitten katsoin telkusta kuna Allenin Rachel leipoi sitruunantorttua johon pohja esipaistettiin laittamalla piiraspohjan päälle tuorekelmu ja jotain papuja painoksi.
En ole vaan vielä uskaltanut serlan kelmulla kokeilla.

7

4774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkkk

kelmupaketissa lukee lämpötila jonka se kestää - ainaskin "suuremmissa" kaupoissa myydään kahdenlaista, toinen kestää uunia paaremmin toinen ei oikeestaan ollenkaan.

Kelmun voi korvata LEIVINPAPERILLA

• mutta eipä ole...

...minkäänlaista merkintää lämpötiloista.

Joo voihan kelmun tilalla käyttää leivinpaperia tai foliota, mutta eivät "asetu" taikinan päälle yhtä nätisti kuin kelmu :)

• ohje hukassa

Minäkin katselin sitä samaa ohjelmaa, mutta vain osittain niin, etten nähnyt pohjataikinan tekovaihetta! Sain pelkän täyteohjeen talteen. Muistatko mitä pohjaan tuli? Edes suurinpiirtein..? Näytti aika paljon muropohjalta... Olis kiva kokeilla tuota piirakkaa, oli sen verran maukkaan näköistä! :)

Juu, kyllä kelmut yleensä kestävät johonkin lämpötilaan asti uunia, mutta leivinpaperia tai foliota olen itse yleensä käyttänyt. Hassua muuten, että pavut oli suomennettu helmiksi. :D

• reseptiä :)

200g vehnäjauhoja ja 100g kylmää voita nypitään. Lisää 1rkl tomusokeria ja osa vatkatusta munasta, sekoita nopeasti. Laita jääkaappiin vähintään puoleksi tunniksi.
        Kauli vuokaan ja esipaista 180 asteessa n. 20 min, tämän jälkeen poista "kelmu-papu-systeemi". Voitele pohja tähteeksi jääneellä kananmunalla ja laita vielä uuniin pieneksi hetkeksi.

Loppu sulla taisikin olla itsellä?

Aion testata ohjetta tulevana viikonloppuna, tosin vähennän sitruunan määrää, en tykkää noin kirpeästä.

• kovasti
        reseptiä :) kirjoitti:

200g vehnäjauhoja ja 100g kylmää voita nypitään. Lisää 1rkl tomusokeria ja osa vatkatusta munasta, sekoita nopeasti. Laita jääkaappiin vähintään puoleksi tunniksi.
        Kauli vuokaan ja esipaista 180 asteessa n. 20 min, tämän jälkeen poista "kelmu-papu-systeemi". Voitele pohja tähteeksi jääneellä kananmunalla ja laita vielä uuniin pieneksi hetkeksi.

Loppu sulla taisikin olla itsellä?

Aion testata ohjetta tulevana viikonloppuna, tosin vähennän sitruunan määrää, en tykkää noin kirpeästä.

Oi, kiitoskiitoskiitos!! :D Nyt saan testattua piirakkaa, reseptin alkuosa minulla on (toivottavasti vielä jossain) ylhäällä.

Oon tehnyt tuollaisella nypityllä, melko mauttomalla taikinalla amerikkalaisen omenapain. Siinä oli tosi makea ja voimakas omena-kanelitäyte, joten piirakkaan ei edes kaivannut makeaa taikinaa. Ehkä tässäkin mauton pohja hiukan tasapainottaa vahvaa sitruunanmakua... Mutta aika monta sitruunaahan tuohon kyllä tuli.

• jos ei satu
        kovasti kirjoitti:

Oi, kiitoskiitoskiitos!! :D Nyt saan testattua piirakkaa, reseptin alkuosa minulla on (toivottavasti vielä jossain) ylhäällä.

Oon tehnyt tuollaisella nypityllä, melko mauttomalla taikinalla amerikkalaisen omenapain. Siinä oli tosi makea ja voimakas omena-kanelitäyte, joten piirakkaan ei edes kaivannut makeaa taikinaa. Ehkä tässäkin mauton pohja hiukan tasapainottaa vahvaa sitruunanmakua... Mutta aika monta sitruunaahan tuohon kyllä tuli.

löytymään, niin:
        3 munaa
        125g sokeria
        sitruunan raastettu kuori
        3 sitruunan ja 1 appelsiinin mehu
        1,5 dl kermaa

160 astetta ja 25-35 min.
        (olen jostain syystä rengastanut 35 joten oisko se sit lähinnä oikea paistoaika...?)

• tuo aiempi kirjoittaja
        jos ei satu kirjoitti:

löytymään, niin:
        3 munaa
        125g sokeria
        sitruunan raastettu kuori
        3 sitruunan ja 1 appelsiinin mehu
        1,5 dl kermaa

160 astetta ja 25-35 min.
        (olen jostain syystä rengastanut 35 joten oisko se sit lähinnä oikea paistoaika...?)

Tein sitruunapiirakan eilen ja siitä tuli kyllä tosi sitruunainen! :D Ehkä jopa hiukan liian voimakas sitruunan maku, kuten tuossa aiemmin oli juttua... Seuraavalla kerralla taidan minäkin jättää yhden sitruunan pois.

Taikina oli vetäytymässä vain hetken jääkaapissa, joten kauliminen oli hiukan hankalaa, painelinkin loput taikinasta sormin vuokaan. Muuten onnistui ihan hienosti ja tuo 35 min paistoaika oli parempi ainakin meidän uunissa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      243
      2142
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      189
      1634
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      46
      1282
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      992
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      816
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      790
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      771
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      760
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      24
      735
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe