Oikeako öljy?

Niin kuin tietäis..

Veneliike myi minulle Volvo Pentan SYNTHETIC TRANSMISSION OIL 75W90 öljyä ATF-öljynä. Diesel sisämoottorin vaihdelaatikkoon olisi tulossa. Käyttöohje sanoo että käytä ATF-A, esim Teboil FLUID D, tai Shell DONAX T6.

Uskaltaako käyttää? Ei ole punaista, niin kuin ATF-öljyt yleensä, mistä lienee tuo punainen ATF-väri kotoisin?

Epätietoinen, palautanko, vai onko hyvää tavaraa?

12

1589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärä paikka

Tavara on hyvää, mutta jos vaihteiston valmistaja käskee laittamaan ATF:ää niin minä laittaisin sitä. Gear oilin käytöstä voi seurata toiminnallisia ongelmia.

Punainen väri ei osallistu voiteluun vaan on merkkiväri jolla automiehet voivat seurata lootansa öljyn kuntoa.

• pehmeä

on parasta, vaihtamis ääni

• laittaisi

75W-90 ja ATF :llä on eroa ihan kohtalaisen paljon. Automaattilaatikon rasitukset ovat tavallisen laatikon kanssa ihan erilaiset. Oma asiasi, mutta remppa maksaa kaikki kylän mansikat.

• ATF on automattivaihteistoihin tarkoitettu öljy, erittäin ohutta.

Sinulle myyty on sitten "normaalia vaihteisto-öljyä", eli hypiodiöljyä, joka tuhoaa kytkimesi muutamassa minuutissa!!!

Imoitan nyt ylläpidolle asiattomasta viestistä, joka saattaa maksaa sinulle (mikäli noudatat sitä neuvoa) yli tuhat euroa!

• Turpa kiinni!!
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

ATF on automattivaihteistoihin tarkoitettu öljy, erittäin ohutta.

Sinulle myyty on sitten "normaalia vaihteisto-öljyä", eli hypiodiöljyä, joka tuhoaa kytkimesi muutamassa minuutissa!!!

Imoitan nyt ylläpidolle asiattomasta viestistä, joka saattaa maksaa sinulle (mikäli noudatat sitä neuvoa) yli tuhat euroa!

Mikä on hypiodiöljy?? Hypoidiöljy on tuttu minulle.
        Onko puhetta että kyseinen öljy tulee automaattilatikkoon? Missä veneessä on automaattilaatikko??
        Esm. japanilaiset autonvalmistajat suosittelevat vaihteistoöljyksi ATF: ää, mutta synteettinen gl-4 ajaa saman asian.
        Kyllä ylläpito nauraa sinulle.

• 323F
        Turpa kiinni!! kirjoitti:

Onko puhetta että kyseinen öljy tulee automaattilatikkoon? Missä veneessä on automaattilaatikko??
        Esm. japanilaiset autonvalmistajat suosittelevat vaihteistoöljyksi ATF: ää, mutta synteettinen gl-4 ajaa saman asian.

Ostin -89 Mazda auton ja tein autonasentajana itse huollot. Päätin kun mittarissa oli 80.000km vaihtaa vaihteistoöljyt. Menin tutun Esso huoltoasemalle ostaan öljyt. Suositus oli jotain API luokan ATF öljyä mutta sitä ei ollut varastossa. Päädyin ottamaan syntettistä GL-4 gear oilia. Ajoin autolla 280.000 km ja uudella omistajalla on kilometrejä tullut rutkasti lisää ja öljyä ei ole vaihdettu.
        Eli, pistä sinä ostamasi öljyt laatikkoon, kyllä ne pelittää.

• Turpa kiinni!! kirjoitti:

Mitä jos öljy onkin API GL-5 luokan öljyä??

Ja haluaisin myös tietää GL-4 ja GL-5 öljyjen erot. Kumpi mahtaa olla ympäristölle ystävällisempää? Saako oikeaa öljyä alle 10 senttiä/litra? Miksi valmistajat kertovat jokaiselle laitteelle sopivan öljyn käyttöohjekirjassa?

Kun kerran tiedät, niin valista minua, ja jaa tietojasi! Etukäteen, Sinua Suuri Guru, kiittäen!

• Ostaja.
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Mitä jos öljy onkin API GL-5 luokan öljyä??

Ja haluaisin myös tietää GL-4 ja GL-5 öljyjen erot. Kumpi mahtaa olla ympäristölle ystävällisempää? Saako oikeaa öljyä alle 10 senttiä/litra? Miksi valmistajat kertovat jokaiselle laitteelle sopivan öljyn käyttöohjekirjassa?

Kun kerran tiedät, niin valista minua, ja jaa tietojasi! Etukäteen, Sinua Suuri Guru, kiittäen!

Juu, öljy on API GL-5 öljyä, saamastani sekavasta vastausmäärästä johtuen palautin öljyn venelikkeeseen, en ota riskiä...

• voitti
        Ostaja. kirjoitti:

Juu, öljy on API GL-5 öljyä, saamastani sekavasta vastausmäärästä johtuen palautin öljyn venelikkeeseen, en ota riskiä...

GL-5 on huomattavasti jäykempää, kun ATF ja laatikkosi ei toimisi siten, kun pitää, eli saattaa jäädä vetämään vapaalla ym.

• ATF:ää
        voitti kirjoitti:

GL-5 on huomattavasti jäykempää, kun ATF ja laatikkosi ei toimisi siten, kun pitää, eli saattaa jäädä vetämään vapaalla ym.

ATF:ää saa jopa kaikilta huoltoasemilta, mikä on sinänsä ihme nykyaikana, mutta ei ole tarvetta hakea mistään veneliikkeestä.

• Ostaja..
        voitti kirjoitti:

Niin, en siis laittanut ko. öljyä vaihteistoon, eli ATF-vaihteistoon.

Hassu juttu kuitenkin, että tuo jo ostamani ja palauttamani öljy maksoi 25 ekeä, ja huomasin tänään, että ihan valmistajan suosittelemaa ATF-öljyä saa Robin Hoodista noin 5.75 E per litra...

On tää venemaailma kummallinen (en viitsi edes sanoa mikä Kotkalainen veneliike tähän nyt oli osallinen...)

Jaa, siellä kuitenkin ihan hyviä komponentteja, myyjillä ehkä koulutuksenpaikka?

• Tutkinut..
        323F kirjoitti:

Ostin -89 Mazda auton ja tein autonasentajana itse huollot. Päätin kun mittarissa oli 80.000km vaihtaa vaihteistoöljyt. Menin tutun Esso huoltoasemalle ostaan öljyt. Suositus oli jotain API luokan ATF öljyä mutta sitä ei ollut varastossa. Päädyin ottamaan syntettistä GL-4 gear oilia. Ajoin autolla 280.000 km ja uudella omistajalla on kilometrejä tullut rutkasti lisää ja öljyä ei ole vaihdettu.
        Eli, pistä sinä ostamasi öljyt laatikkoon, kyllä ne pelittää.

ATF öljyille ei ole API luokitusta, kuse käteesi, jos aiot jotain härnätä!

Autot on eri asia...

katso:

http://www.volvo.com/volvopenta/finland/fi-fi/marine_leisure_engines/parts_service/oil_information/oil_information.htm

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      528
      2000
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      383
      1633
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1452
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1378
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1047
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1032
    7. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1006
    8. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      803
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      801
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      784
    Aihe